Sobota 19. června 1926

Pán kol. posl. dr Slávik dišputuje vo svojej včerajšej reči so zákonom Apponyiho, odpovedajúc na jednu moju drievejšiu reč, v ktorej som na známe a opovážlivé útoky Hrušovského tvrdil, že zákon Apponyiho vyhovuje všeobecnej mentalite Europy predválečnej do tej miery, ako dnešný jazykový zákon a ako vyhladzovacia válka štátnej príslušnosti a domovského práva vyhovuje demokracii tak veľa reklamovanej. Pri tomto mojom tvrdení sotrvávam, avšak pridávam k tomu, že kým uhorské zákony boly vtesané do kameňa, avšak prevádzané boly vrelým srdcom, dotiaľ dnešné zákony namažú sa masťou demokracie, aby sa zdaly byť na vonok v Europe krásnymi, avšak prevádzajú sa srdcom z kameňa, na čo je trpkým príkladom štvanica príslušenská a štátno-občianska. Koľko tisícov je tých hláv, nad ktorými visí meč Damokla? Na to nech mi odpovie pán posl. Slávik, kde sa nakladalo liberálnejšie s otázkou príslušnosti, či v Uhorsku alebo v Čechách? Maďar doprial Slovákovi živobytie, kdežto vašou prácou ako riaditeľa prieplavnej spoločnosti Senna-Blatta bolo, že ste strážnikov prieplavu, starých to Slovákov, bez akýchkoľvek okolkov odohnal. (Výkřiky posl. Füssyho. - Posl. dr Slávík: To nie je pravda!) Dôkazom toho je prípad Juraja Jenča z Jenkoviec. Či nevidíte, že z naších dedín snažia sa Slováci ešte vo väčších massách ako predtým vysťahovať sa do Ameriky a poneváč do Spojených štátov sa nedostanú, idú do Argentiny, Kanady, zkrátka z "oslobodenej " zemi do neznámej budúcnosti.

A predsa pokladal som vás za človeka praktického, keď som čítal, že sa snažíte sriaďovať družstvá pre blaho ľudu, na čo však obyvatelia Ptrukše a Ruskej a iných mnohých okolitých obcí hovoria, že nech ich Boh zachráni od takýchto družstiev.

Vy útočíte na Apponyiho, ja sa ho však nezastávam, lebo váš útok ho nemôže zasiahnuť. (Posl. dr Holota [maďarsky]: Tak jest!) Veď jeho kvality uznáva Europa a celý veľký svet a vašej peršpektíve vadí zaiste len tá vzdialenosť, v ktorej ste od neho následkom niválnej diferencie. (Posl. Füssy [maďarsky]: Tak jest!)

Vo včerajšej reči kol. posl. dr Slávika je jedna veľmi ošklivá stať, v ktorej vyslovuj e úsudok, že my, maďarskí poslanci, páchv neme nadržovaním zločinu vo frankovej afére. (Výkřiky posl. dr Holoty.) Odmietam to a útok ten môže poraniť len vás, lebo je podlým, podozrievavým utrhačstvom, ktory nesluší poslancovi, ktorý bol županom a ako advokát počíta sa k právnickej inteligencii, obzvlášte nie vtedy, ak kryje sa niekto bez konkrétnych údajov rúškom imunity. (Výkřiky posl. dr Slávika.)

Nereagujeme na ne, lebo veď naše obecenstvo nás zná, avšak váš prejav ukazuje len na to, že vôbec nie ste spôsobilým a oprávneným prenášať kritiku, ktorá sluší len vážnemu politikovi, lebo ste sa ponížil na nivo tlače vládou zakúpenej a v jej tóne ste hovoril v parlamente, ktorého si vy tak vážite.

Návrh prijímam. (Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je paní posl. Karpíšková. Uděluji jí slovo.

Posl. Karpíšková: Slavná sněmovno! Páni a dámy! Zákonodárná činnost našeho parlamentu měla by samozřejmě vyrůstati z potřeb a zájmů našeho státu, z potřeb československého národa ovšem bez opomíjení menšin stát obývajících. Na místě toho však vidíme v poslední době, že zvýšená politická moc strany agrární a obou stran lidových vnucuje nám zákony, jež nejen že nevyrůstají z potřeb a zájmů tohoto státu a národa, nýbrž naopak jsou namířeny proti jeho zájmům a potřebám.

Po celním zákoně je to zejména zákon kongruový, který nemá naprosto žádného zdůvodnění a je pouhým justamentem stran klerikálních, justamentem vyrostším ze zvýšené politické moci těchto stran. Dokumentuje jasně, že naše klerikální strany používají vlivu, k němuž jim pomohla důvěřivost voličů, hlavně také voličů ženských, jenom a jedině k upevnění privilegovaného postavení římské církve.

Slavná sněmovno! Kdyby tato snaha znamenala současně zvýšení náboženskosti a z ní plynoucí mravnosti, bylo by to aspoň z části omluvitelné, ale pravdou jest pravý opak.

Kněží, tedy služebníci církve, zákonem tímto stávají se státními zaměstnanci, ovšem bez zaměstnanosti, neboť ta nepatrná činnost s vedením matrik nemůže se přece nazývati činností a tím také odpadá u kněze nutnost, věnovati se péči o duchovní blaho a prohloubení náboženského cítění svěřených mu oveček, neboť duchovní dostane svůj plat od státu i tehdy, když činnost jeho bude minimální nebo dokonce pohoršující, kteréžto případy nejsou žádnou zvláštností.

Návrh tohoto zákona, podepsaného v dojemné snaze po souladu i našimi pokrokáři z řad národní demokracie, je skutečně drzou provokací všech za mzdu a plat pracujících občanů. Zatím co po bolestné a krutě postihnuvší restrikcí zvyšujeme platy státních zaměstnanců pouze šestkráte, dává kongruový zákon sankci k tomu, aby přes restrikční zásady byl vytvářen nový typ státních zaměstnanců, totiž tisíce administrativních úředníků církevních, církevních profesorů a zřízenců seminárních a aby kongrua byla 11 až 15 1/2kráte zvýšena. Podle zákona z r. 1898 činila totiž kongrua u duchovních správců 700 až 1200 zl., u pomocných sil 350-400 zl., podle tohoto zákona má však činiti nejnižší kongrua 11.148 Kč a nejvyšší 26.400 Kč, a to v době, kdy mzdy dělníků jsou pouze čtyřikrát až šestkrát znásobeny a nákupní silou rovnají se pouhé desetině nebo dvanáctině hodnoty předválečné. A to dále v době, kdy vražednou celní politikou zdražují se chudině základní součástky výživy a ochromuje se výrobnost průmyslu a jeho možnost vývozu nesmyslnými celními šraňky.

Věru, čistě se tu vybarvila před zraky užaslých voličů a voliček strana lidová i ľudová, vymáhající všemi politickými prostředky nezasloužené odměny kněžím, jež v praksi budou zaplaceny největšími chudáky na daních spotřebních, neboť směšný výnos Náboženské matice, necelých 2 3/4 milionu Kč, není ničím v poměru k vysoké úhradě vydání, jež vzrostou tímto zákonem, a o níž se páni neodvažují ani vysloviti.

Zdražený chléb, cukr, tuky a mouka zaplatí líným, duchovně impotentním kněžím katolickým jejich dobré bydlo. Socialisté mohli by býti vděčni pánům ze strany klerikální za to, že tak otvírají svými činy v tomto parlamentě oči oněm voličům a voličkám, kteří z důvodů náboženských je volili. Provedením tohoto zákona však utrpí stát na své prestiži, utrpí i hmotně. Ale což je vážnější, utrpí také náboženství, z něhož se tu dělá služka světské moci a výnosné řemeslo pro katolické kněze, a jeho duchovní hodnoty se zlehčují.

Katolická církev rafinovaně se tímto zákonem zabezpečuje proti obrozujícímu vlivu církve česko-bratrské a československé, neboť podle tohoto zákona bude stát vydržovat katolické kněze i tam, kde nebude dostatečný počet katolíků, ale v důsledku minulých nařízení státně uznané náboženské společnosti nesmí se ustaviti, pokud neskýtají záruky, že si duchovního i potřeby církevní budou hraditi samy. U těchto církví, hlavně u československé bude doplatek státu ke kongrue nepatrný, nebo vůbec žádný - to nestojí za řeč - ale zkomírající formální katolictví dneška bude stravovati obrovské sumy od státu. A prestiž státu, jež v poslední době neomalenými zásahy katolické církve a papežského nuncia byla tolikrát otřesena, utrpí tímto zákonem v samých svých základech.

Všeobecná vůle československého lidu i nematrikových katolíků směřovala a směřuje k rozluce státu od církví. Lidé nábožensky založení a věřící považují toto oddělení věcí božích od světských za naprosto nevyhnutelné. Rozluka byla ze základních pilířů našeho nově zbudovaného státu a nyní tedy se uzákoní nová služebnost státu církvím, z níž ovšem jedině katolická bude nejvíce profitovat. Místo dosavadního systému dotačního, který byl přijatelný alespoň potud, že stát pevně nezavazoval, zavádí se všeobecně systém vydržování kněží státem, jakoby oni vytvářeli větší duchovní hodnoty, než na př. spisovatelé, o něž není vůbec postaráno, umělci a žurnalisté, jimž jsme také mnoho dlužni, nebo dokonce lékaři v místech, kde klientela je nepatrná a vyžadovala by v zájmu občanstva doplnění příjmů se strany státu.

Slavná sněmovno! Když byl Msgr. Šrámek ministrem zdravotnictví, marně jsme mu dokazovali, že v zájmu rodících matek, kojenců a dětí vůbec bylo by třeba dosazovati porodní asistentky do míst, v nichž pro chudobu občanstva nemohou nalézti existenci postačitelnou. Na tyto veledůležité účely velebný pán Šrámek peněz neměl, zde nemohl a nesměl stát dopláceti, aby byly při životě zachovány matky a děti, ale na udržování lidí v zajetí pověr katolické církve a moci jejího kněžstva, na to peníze jsou, a nejsou-li, utrhnou se od úst chudáků.

Slavná sněmovno! Nic necharakterisuje tvrdou bezcitnost a nepřátelství tohoto katolického vůdce a celé strany vůči matkám a dětem, jako právě tento fakt. Šedesát milionů na úpravu poměrů porodních asistentek, jež by byly přinesly státu a všemu obyvatelstvu nesmírné zisky, se nenašlo, ale sta milionů na kněžské platy odhlasují i naši pseudopokrokáři s lehkým svědomím. A jestliže toto je přijatelné jejich kapitalistickému ledví, nepochopitelnou zůstává zrada na státě a demokracii, jíž se dopouští naše městská i selská buržoasie tím, že odsunuje vědomě a úmyslně provedení rozluky.

Profesor dr Hobza na výsost správně naznačil, že "rozluka je jedinou formou poměru mezi státem a církví, která je slučitelná s ideou demokracie. Spojení demokratického státu, jenž uznává vládu lidu, s absolutní monarchií papežskou, je výsměchem všem moderním zásadám právním i politickým a je v konkrétním případě vysvětlitelno pouze jako zjev chorobný".

Nuže, tento chorobný zjev pomáhá u nás i dr Kramář nejen udržovati, ale čím dále tím více upevňovati. Od r. 1919, kdy státní vydání na kongruu činilo 20 mil. Kč, stoupli jsme dnes až na 74 mil., a tímto zákonem se zavazujeme k platům, jež odhadnouti si páni sami netroufají. Poddanství Československé republiky vůči Římu stoupá, římsko-katolické církevnictví se postátňuje ještě více, ač podle dr Hobzy je státní církevnictví velikým historickým poblouzněním státu, díváme-li se naň očima moderního člověka. A dále: "Organisace církve katolické je klínem, jenž hluboko zasahuje do právní sféry státní a jenž brání její konsolidaci. Je to element právnímu životu státnímu tím více cizí, čím více se přesunuje těžisko církevní vlády do Říma." Potud dr Hobza, který přec není socialista.

Přes tyto varovné hlasy nezaujatých vědců naše vlastenecká buržoasie pomáhá oslabovati sílu státu, ovšem nikoli zadarmo, nýbrž pro hmotný zisk a v pošetilé víře, že náboženský fatalism a odvádění zájmu chudého člověka, od jeho hmotné a duševní bídy může býti dobrým spojencem zkomírající nadvlády buržoasie.

Tento zákon, jejž si vynucuje kněžská politika ve straně lidové, ne ti prosti příslušníci lidové strany, je dále ohrožením náboženství a bude míti v zápětí další jeho zpovrchnění a zbahnění. To ovšem nevadí katolickým vůdcům politickým, poněvadž jim jde o to, aby se udrželi matrikoví katolíci a nikoli náboženství Kristovo. A tato stránka chystaného zákona musí především zarážeti ženy, jimž náboženství je přece jenom zdrojem mravnosti, jež má lidstvo udržeti nad nízkostmi sobectví, pudů a vášní a má býti záštitou rodiny a dítěte. Dnešní ženy, tolik exponované v zápase o život a existenci, mají za sebou již určité vystřízlivění z této naivní víry v takovouto funkci našeho katolictví. Církev se stala pouze formálním zřízením, pečujícím o moc a vliv ve státě, a nikoli nástrojem náboženské mravnosti. Všechno je kšeft, mravnost, zbožnost a opravdovost věřících je jenom přítěží postátněné církvi, jak o tom svědčí její zloba a smrtelná zášť vůči všem, kteří se opovažovali cokoli reformovati. Za takovéhoto stavu pouze neuvědomělá a nepoučená žena používá v našem státě svého volebního práva, aby posilovala náboženskou firmu politické strany, jež doráží svými činy nepatrný zbytek náboženskosti církve katolické, zbavujíc kněze odpovědnosti vůči svěřeným mu občanům, přetrhávajíc pouto mezi pastýřem a ovečkami, činíc z kněze služebníka světského státu.

Naše činnost musí nyní směřovati k tomu, abychom ženy, jimž především jde o zduchovnění a prohloubení náboženství, přesvědčovali o nemorálním paktu, jenž se zde uzavírá, aby byly dobity poslední zbytky náboženskosti. Věčně nelze chudé, pracující ženě, ba ani ne ženě středních vrstev odůvodniti, proč zvyšujeme platy kněžím bohaté církve katolické, jejímiž oni jsou zřízenci. A ani ta pokrytecká výmluva na chudé kaplany nepomáhá, poněvadž církev je dosti bohatá, a je její hanbou, že se nepostarala o náležité platy pro své kaplany. Chudá žena, matka několika dětí, nikdy nepochopí, že bylo třeba přidávati katolickým kněžím, kteří jsou bez rodiny a bez povinností k veřejnosti v době, kdy jí a jejím dětem se zdražuje živobytí... (Posl. Pik: Bez rodiny nejsou, ale alimenty neplatí!) - počkej, na to přijdu -... že se jim má odhadovat a do příjmu započítávati výnos polností podle zákona č. 213 z r. 1922. Tedy jako chudým pachtýřům, pro něž zákon stanovil mimořádně nízké pachtovné, jež se má rovnati bursovní hodnotě 130 až 300 kg žita při 1 ha pronajaté půdy. Tato chudá žena nikdy nepochopí, že je možno odhadovati paušálně příjem kněze na 200 Kč ročně, při 1.000 svěřených duší, neboť ví, že za jedinou lepší svatbu, vyžádá si katolický sluha páně pětkrát tolik. (Předsednictví ujal se předseda Malypetr.)

Slavná sněmovno! My ženy chápeme sice, že systém kuchařek na farách a systém nemanželských dětí je dražší systému manželství a je také pohodlnější. Nemanželské děti katolických kněží trpí bídou, jsou vystaveni duchovní i tělesné bídě. Proto podáváme návrh, aby i na ně se vztahovalo ustanovení, které praví, že kněžím připadá nárok na výchovné. Nestrpíme však, aby bylo dopláceno na všechno to, čeho je potřebí k odčinění křivd, a k tomu životu na farách za dnešních poměrů z našich kapes, z kapes lidí také bezkonfesijních. Nechť se církev katolická přizpůsobí normálním požadavkům života, nebo nechť se vzdá svého obrovského jmění, aby sanovala nákladný život na farách. Víme však, že nečiní jedno ani druhé. Zatím co v sovětském Rusku pravoslavná církev národní se přizpůsobila a od r. 1922 uznává tak ohromný převrat ve vládě řídíc se zásadami ruské revoluce, katolická církev u nás nechce chápati, nechce viděti onoho přerodu, jenž se v našem národě udál, zavírá oči před skutečnostmi a těžíc z rozervanosti socialismu v našem státě, který ji učinil nepostrádatelnou jako politickou stranu, nastavuje ruku nestydatým způsobem, aby proti duchu naší ústavy, proti zásadám československé revoluce upevňovala své poloshnilé posice, jež drží jménem hlouposti a povrchnosti svých věrných, dík své troufalosti a podpoře zpátečnické buržoasie. Církev katolická staví se nechápavou k dnešnímu stavu vývoje náboženství, jež, jsouc dílem lidí a nikoliv zjevením božím, podléhá zákonům vývoje, na kterýžto vývoj vykonává největší vliv stoupající vzdělanost a kultura lidstva. Nechce viděti, že náboženskost uvědomělého člověka nepotřebuje nákladných církevních aparátů, že se jí z duše protiví katolické modlářství a výroba zázraků a znásilňování zdravého rozumu. A proto jediná z církví vybudovala si politickou moc, aby se udržela světskou mocí, když nemá pro svou existenci již mravního odůvodnění a když přestala tvořiti duchovní hodnoty, ulpěvši na středověku. Zuby nehty se drží státu, jejž odírá, profanujíc tak slova Kristova: "Království mé není s tohoto světa." Chce býti na dále spojencem válek a nechati svůj kropáč asistovati šavlím. Proto si vynutila tento zákon a korumpuje jím i ostatní církve. Ženy sledují toto počínání s odporem a krajní roztrpčeností. Plýtvání penězi státu v době, kdy se hádáme o každou korunu s válečnými invalidy, kdy odpíráme státním zaměstnankyním právo na výchovné, vymlouvajíce se na bídné finance státu, působí jako nestydatá provokace. Strany, jež se náhodně sloučily, aby tomuto zákonu daly sankci, zatěžují se velkou odpovědností za toto ohavné dílo, jež je namířeno proti náboženství, proti státu, ale i proti dobré, prosté víře statisíců voliček lidových stran.

Odmítáme tento zákon co nejrozhodněji jako nepotřebný a škodlivý justament lidových stran, zpitých volebním vítězstvím, jež bude v budoucnu anulováno silnou a sjednocenou posicí socialismu v našem státě. (Potlesk čsl. soc.-demokratických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Wünsch. Dávám mu slovo.

Posl. Wünsch (německy): Starý Göthův výrok, že církev má velmi dobrý žaludek, nebyl nikdy tou měrou oprávněn jako právě nyní. Proti molochu militarismu na jedné straně stojí moloch klerikalismu na straně druhé.

Podle výpočtů odborového přednosty dr Müllera v Praze činil náklad na všecka náboženská společenstva r. 1919 přes 20 milionů, roku 1920 okrouhle 30 milionů, r. 1921 - 54 miliony, r. 1922 - 60 milionů, r. 1923 - 67 milionů, r. 1924 přes 70 milionů a loni 71,830.000 korun. (Výkřiky posl. Schmerdy.) Vedle toho jsou tu ještě na podporu církevních škol na Slovensku a v Podkarpatské Rusi zvláštní výdaje přesahující 60,000.000 Kč, takže církev na státních výdajích v posledních osmi letech pohltila téměř půl miliardy.

Původně žádali klerikálové zvýšení tohoto obnosu o 150 milionů ročně. Pan dr Nosek pak nyní prohlašuje, že by zařazení kněží všech vyznání do IV. hodnostní třídy vyžadovalo většího nákladu pouze 54-50 milionů. Aby se protestanti a židé usmířili, jest úmyslem pustiti také i je ke státnímu žlabu. I když mezi jednotlivými náboženskými vyznáními dochází častěji ke rvačkám nikoli nepatrným, poněvadž se navzájem s nesnášenlivostí velmi nenáboženskou tahají o kořist, dovedou přece flanďáci jak ti načesaní, tak i ti ostříhaní společně s rabíny a talmudisty žádati, aby každému jednotlivému z nich bylo umožněno stát absolutně demokraticky vyžírat. Při tom žádá panstvo od státu, aby jim platil také pense. Do požadovaných peněz nejsou ještě nikterak započítány poplatky za vyučování náboženství. Od státu se žádá, aby napříště vůbec platil církevní správu na př. správce kněžských seminářů, vikáře a konsistorní rady, které si dosud platili biskupové. Při tom nemá jak známo stát nejmenšího práva, aby do správy církevních věcí byť i jen slůvkem promluvil.

Celá nestydatost, jež jest obsažena v předloženém návrhu, projeví se nejlépe, otážeme-li se: Jak velký jest nyní fond náboženské Matice, jakou cenu představuje nemovitý majetek katolické církve v Československé republice? Musím připojiti, že stoupenci Říma právě tak jako židovští kapitalisté nejsou přirozeně příliš velkými přáteli nahlédání do knih, že vůbec naprosto nedovolují nahlédati do knih vztahujících se na obchodní jejich podniky a že následkem toho nebylo až dosud možno přímo obrovské bohatství církve statisticky zachytiti a že také údaje, jež nyní přečtu, nemohou činiti nikterak nároku na úplnost. Vychází zde najevo, že církev jest největší velkostatkářkou v tomto státě. V Čechách jedině římsko-katolická církev vlastní 150.345 ha pozemků, t. j. tři procenta veškeré půdy. Všechny řády, v čele pražské arcibiskupství, mají úžasný pozemkový majetek, jmění jejich činí 208,965.000 mírových korun. Na Moravě mají církevní velkostatky rozlohu 81.857 ha, v čele jest i zde arcibiskupství olomoucké. Jak tito bratří lpí na majetku, vysvítá z toho, že počátkem tohoto roku byl dopaden jistý dr Fried při tom, když chtěl peněžitý obnos 900.000 Kč náležející arcibiskupství olomouckému podloudně přenésti přes hranice. Poněvadž církev sama je vlastnicí těchto obrovských lánů, jest stanovisko její k pozemkové reformě veskrze pochopitelné. Pan Šrámek, jako český klerikál a vládní muž, spolupůsobil při podvodu dr Viškovského prováděném s pozemkovou reformou a podporoval jej, poněvadž při tom církevní vlastnictví zůstalo nedotčeným a celá zločinná akce směřovala podstatně proti malorolníkům a pachtýřům po půdě lačnícím. Německý klerikál monsignore dr Feierfeil častěji dosti ostře se vyslovil proti pozemkové reformě, avšak přesto zcela chladně hlasoval v celní otázce s vládou. Že Šrámek byl pro pozemkovou reformu a dr Feierfeil proti ní, svědčí sice na jedné straně o jistém rozporu v klerikální politice. avšak rozpor ten kněžourská uhlazenost úplně zahlazuje tím, že co do předlohy kongruové a ve snaze uchvátiti státní peníze pro křesťansko-sociální stranické účely, jsou úplně za jedno a na obou stranách vyvíjejí naprosto stejnou energii, aby vítězně skončili hrdinné loupežné tažení proti bezbranným masám. Křik a chamtivost po pozemském majetku a po penězích přehlušuje veškeré fráze o křesťanské prostotě, kterými jinak klerikálové se ohánějí. Hrabě Thun, který jistě plakal pro každý čtvereční sáh půdy odňatý mu státem při provádění pozemkové reformy, ukázal se ke katolické církvi potud uznalým, že poskytl stavební místo pro zřízení jesuitského kláštera v Podmoklech. Vždyť ví, že si malou obětí na jedné straně opatří pomoc a podporu křesťansko-sociální strany v boji proti zlým bolševikům, kteří proti všem předpisům křesťanské snášenlivosti trvají na záboru a vyvlastnění veškerého soukromého a církevního velkostatkářského majetku bez náhrady.

Kapitalistická společnost a kapitalistický stát mohou jen tehdy existovati, jestliže nemilosrdně vykořisťují široké masy, je utlačují a teroristickými prostředky vykořisťují. Tu přicházejí křesťanští sociálové a kážou, jak to učinil posl. Scharnagl při celní debatě, podvodné evangelium o vyrovnání všech pracujících tříd. Takovéto vyrovnání znamená v praxi, že by se zvěčnily sociální rozpory. Jejich zásadní boj proti vyřešení pozemkové reformy znamená trvalou bídu po půdě lačnících malorolníků. Zřídili křesťanské odborové organisace, aby se také uchytili v průmyslových krajích a aby kromě sedláků ohlupovali také ještě dělnictvo. Avšak oněch několik málo dělníků, kteří v rumburské krajině a ve Slezsku náležejí k těmto tak zvaným odborovým organisacím, velmi brzo na vlastním těle pocítí účinky křesťanskosociální politiky. Křesťanští sociálové mluví jen o vyrovnání sociálních protiv, avšak jejich souhlas s agrárními lichvářskými cly tyto protivy jen značně přiostří. Také se nepodaří křesťanským sociálům pomocí svých ubohých organisací zadržeti dělnictvo, aby se zřetelem na celní předlohu již promrskanou nezahájilo boj za vyšší mzdy na celé čáře. V Chicagu bude se konati eucharistický kongres. Tam budou asi raženy nové formule, aby se v sociální otázce mohl prováděti ještě obratnější tanec mezi vejci než dosud. Páter Hlinka, jehož strana dnes táhne za jeden provaz s celní většinou, vrátí se z Ameriky chytřejší, než tam jel, a bude na slovenské půdě pomocí svého církevního aparátu a své stranické organisace prováděti docela stejnou ohlupovací práci a v ní pokračovati jako čeští a němečtí kněží v sudetských zemích. (Posl. dr Juríga [německy]: Vy chcete niekoho urobíť ehytrým a ste ešte sám hlúpy!) Pan dr Juriga měl by používati svých vtipů k tomu, aby hájil dole na Slovensku zločinnou politiku křesťanských sociálů proti svým vlastním stoupencům, a možná že mu vtipy přejdou, otáží-li se ho slovenští dělníci, jak lze politiku slovenských křesťanských sociálů v celní otázce sloučiti se zájmy velkých mas slovenského lidu. Křesťanští sociálové by rádi zdrželi masy od boje a mluví-li o vyrovnání třídních protiv, myslí nanejvýš na to, že nejnuznějším z obětí kapitalismem vykořisťovaných poskytnou jako dobrodiní nějakou řídkou žebráckou polévku. Nemyslí na skutečný boj o zlepšení stavu nuzných mas, nýbrž mají na mysli, řídíce se božskou dobročinností, nikoliv uspokojiti masy, nýbrž je uklidniti, aby oni sam1 nadále mohli s křesťanskou pokorou pokračovati ve vykořisťovacích praktikách kapitalistické třídy.

Křesťanští sociálové bojují proti zrušení §u 144 a uvádějí, že dovolené vyhnání plodu u těhotných žen rovnalo by se vraždě klíčícího života. Při tom je jim jistě dobře známa kletba proletářských rodin přespříliš dětmi požehnaných. Kapitalismus potřebuje laciné vykořisťovací objekty a proto jsou křesťanští sociálové pro to, aby byl zachován § 144. Od množství těchto žen žádají však tito lidé, aby líbaly tytéž ruce, jež lakotně chňapou po veřejném majetku a snaží se uchvátiti kongruové miliony. Napříště bude ještě patrnějším falešné hlášení, kterého se dopouští křesťansko-sociální strana, dávajíc si do svého označení slůvko "sociální". Křesťansko-sociální strany, ani česká, ani německá ani slovenská nemají práva nazývati se sociálními. Nejsou sociální, nýbrž jsou, jak jejich chování za světové války prokázalo, veskrze monarchistickou, ba lze dokonce říci, přímo imperialistickou stranou.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP