Úterý 22. června 1926

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Remeš, jemuž uděluji slovo.

Posl. Remeš: Slavná sněmovno! Předložený vládní návrh zákona o zvýšení daně z lihu je pouze nouzovým opatřením za účelem získání úhrady pro požitkový systém státních zaměstnanců. Velice však překvapuje ohlášení v důvodové zprávě, že finanční správa státní chystá předložiti pouze osnovu zákona, kterým se má zdanění lihu po stránce technické a administrativní jednotně v celé republice upraviti. Čekáme již třetí rok, že ministerstvo financí předloží návrh lihového zákona, kterým bude otázka zdanění lihu upravena a podle kterého bude předsevzata i celková úprava hospodaření lihem. Vládním nařízením č. 173 z 1. srpna 1923, jímž odevzdáno bylo hospodaření lihové "Společnosti pro zpeněžení lihu", pověřuje se dnem 1. září 1923 počínajíc až do provedení zákonné úpravy, nejdéle však na dobu 5 let, "Společnost pro zpeněžení lihu" hospodaření lihem. Pouhým zvýšením daně z lihu není však tato otázka vyřešena. Nerad bych, aby po tom všem, čeho jsme byli svědky v lihovém hospodářství za posledních několik let, předložilo nám ministerstvo financí, až uplyne příslušné období smlouvy, nový návrh na další provisorní úpravu.

Hospodaření lihem jest u nás ve stavu ex lex, Nemáme zákona, jímž by bylo hospodářství lihem normováno. Fretujeme se toliko vládními nařízeními. Nařízení, kterým bylo odevzdáno hospodářství lihem "Společnosti pro zpeněžení lihu", do dnešního dne nemá ústavního schválení. Tato záležitost byla několikráte předmětem jednání rozpočtového výboru jakož i sněmovny. Na návrh rozpočtového výboru usnesla se r. 1923 sněmovna, aby vládní nařízení z 1. srpna bylo postoupeno ústavně-právnímu výboru za tím účelem, zdali vláda vhodně a oprávněně použila zmocňovacího zákona. Podle usnesení výboru mělo ministerstvo financí předložiti výboru rozpočtovému smlouvu uzavřenou se "Společností pro zpeněžení lihu". Přesto, že od té doby uplynulo již více než 2 1/2 roku, ministerstvo financí neuznalo do dnešního dne za vhodno tomuto vyzvání vyhověti. Toto jednání ministerstva financí nelze kvalifikovati jinak, než jako bezohledné briskování parlamentu. Něco takového je neslýcháno a v každém spořádaném státě nemožno. Tehdy výbor rozpočtový a sněmovna se usnesly vyzvati vládu, že má parlamentu předložiti osnovu zákona o úpravě lihového hospodářství. To se také do dnešního dne nestalo a vláda nás odbývá zase torsem, které je předmětem jednání. Otázka lihového zákona byla předmětem dvouletého jednání parlamentárního a pojednou, když parlament odebral se na prázdniny, za zády jeho sáhlo ministerstvo financí k vyřízení věci vládním nařízením a uzavřelo smlouvu se Společností pro zpeněžení lihu a tolerovalo této společnosti kartel, který velice pečlivě ochraňuje. To jsou věci nemožné a parlament nemůže si je podle mého soudu dáti líbiti.

Lihový zákon byl připraven již za éry nebožtíka dr Rašína, bývalým ministrem financí inž. Bečkou bylo přislíbeno jeho předložení. Zdá se však, že příslušný pan referent ve IV. oddělení ministerstva financi má dosti času, aby nás zase překvapil a způsobil nějakou příjemnost, jak tomu bylo při pověstném uhřiněvském lihovaru.

Otázka hospodaření lihem je důležitá pro finance státní. Je důležito, jak má býti vedeno další lihové hospodářství, a to nedá se vyřešiti pouhým zvýšením daně, jak se domnívá ministerstvo financí. Okolní státy zavádějí monopol lihový a zdá se, že zkušenosti s výsledky nejsou nejhorší, jinak bylo by slyšeti jistě hlasitý odpor těch, kdož státnímu monopolu nepřejí. Polsko zavedlo prodejní monopol lihový, a jak zprávy ukazují, s naprostým úspěchem. Podle Věstníku ministerstva financí státu československého z 2. února letošního roku hrubý příjem lihového monopolu v Polsku počítá se r. 1925 na 210 1/2 milionu zlotých, z čehož bylo odevzdáno státní pokladně 177 milionů a zbytek 33 1/2 milionu zlotých byl ponechán lihovému monopolu pro zvýšení jeho působnosti. Výsledek lihového monopolu v Polsku překonal tedy očekávání, neboť hrubý zisk byl preliminován na 160 milionů zlotých. Jak vidno, nebylo by třeba obav před zavedením monopolu prodejového také u nás. Je známo, že i u nás jsou obhájci lihového monopolu neb pro jeho zavedení mluv mnohé důvody. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.) Kdo odporují, jsou lihovarníci, kteří bojí se lihového monopolu jako čert kříže a proto na každé své valné hromadě usnášejí se na resolucích proti monopolu. Cena lihu k pálení, jež se musí přizpůsobiti potřebám lidu, jest u nás i dnes poměrně vysoká, zejména když uvážíme, že lihovarníci vyvážejí líh za 1.50 Kč za 1 litr, a to líh nejlepší jakosti. To, co se nejlepšího u nás vyrobí, exportuje se za směšné ceny. Výrobní náklady činí okrouhle na 1 hl 700 Kč, ale společnost exportuje za 150, za 180 a v ojedinělých případech nejvýhodněji za 200 Kč. Na export doplácí se tedy u nás na 1 hl proti výrobním nákladům 550 Kč. Jest otázka, zdali z důvodů národohospodářských je tento export vůbec rozumnou věcí. Sousední státy všechny bez rozdílu topí se v lihu, a pochopitelně náš líh těžko může nalézti odbytiště za hranicemi. Uvážíme-li, že na 1 hl lihu spotřebuje se okrouhle 10 q brambor po 30 Kč, jest zde druhá otázka, zdali by nebylo rozumnější raději surovinu zkrmiti, nežli vyráběti z ní výpalky a prima líh exporotovati za 150 Kč za 1 hl. Hlavním produktem má býti líh a vedlejším, nutným pro hospodářství pro výkrm dobytka - jsou výpalky.

Dvě léta, po která bude pravděpodobně ještě hospodařiti společnost pro zpeněžení lihu, nejsou lhůtou dlouhou a proto je nutno, aby ministr financí, pokud možno, v době co nejkratší předložil parlamentu osnovu zákona, kterým by se upravilo lihové hospodářství. Vládní návrh na zvýšení daně z lihu zahrnoval do spotřební daně částku 8 Kč, kterou nyní vybírá společnost pro zpeněžení lihu z titulu t. zv. přeplatků. Rozpočtový výbor s ohledem na budoucí zákonnou úpravu toto ustanovení škrtnul. Tyto přeplatky resultují z doby, kdy cena lihu rapidně stoupala a daň úměrně s tímto vzestupem cen nedržela kroku. Z tohoto titulu vyplynuly, když hospodařila lihová komise a lihové komité, které bylo zřízeno za účelem likvidace, přebytky, které se rovnaly asi 8 Kč u 1 l lihu a proto také jsou jako vedlejší dávka odváděny státní pokladně vedle daně, která činí 12 Kč plus 2 Kč pro samosprávné svazky.

Domnívám se však, že by se nemělo čekati a toto zvýšení mělo by býti prováděno již s platností od té chvíle, kdy nabude zákon účinnosti, a to z těch příčin, aby tato nepřímá dávka byla proměněna ve skutečnou daň a postavena na zákonnou basis a dostalo se jí tak ústavní základny, neboť tady stále hrozí nebezpečí státní pokladně, že ti "loyální" lihovarníci, jak je známe, za chvíli mohli by si vzpomenouti a vznésti proti státu žalobu proto, že tato dávka nemá zákonného podkladu, že ji nejsou povinni platiti. Tak docela jisté to není, že by nám správní soud nerozhodl, že ti páni mají pravdu. Lihovarníci zavázali se ministerstvu financí, že budou spokojeni s výsledky likvidace, které byly vyřizovány cestou smíru. - Najednou si potom vzpomněli, sáhli k žalobám, jichž je podána nespočetná řada a kde jde okrouhle o zažalovanou sumu 29 až 30 mil. Kč. Jak to dopadne, je dnes těžko říci. Ostatně stát už jednou v této příčině prohrál svůj proces, když šlo o licenční poplatky, které stát vybíral cestou nezákonnou a musil vrátiti lihovarníkům okrouhle 4 mil. Kč.

Tyto motivy mluví, myslím, pro to, aby tato dávka byla pokud možno nejrychleji proměněna v daň. Společnost by tím nebyla nijak postižena, neboť se jí dávají smlouvou takové výhody, jako žádnému jinému podniku v republice. Má propůjčený lihový monopol, takže se jí to docela pohodlně hospodaří, zejména když dovedla tučnými sousty odmlčeti všecky odborné lihovarníky, vyjma Pretla, který se s ní soudí. Nutno si uvědomiti, že odvádí-li společnost těch 8 Kč do státní pokladny, není to žádná její zásluha, poněvadž tyto částky platí konsument a společnost má z toho nevýslovný prospěch, spočívající v tom, že těchto 8 Kč na přeplatcích, odváděných ve smyslu té překrásné smlouvy, která byla mezi ní a vládou uzavřena, má právo ponechati si až 2 1/2 měsíce, společnost odvádí tyto peníze o 2 1/2 měsíce pozadu po prodeji, takže má trvale bezplatný úvěr z prostředků státních. Společnost nepotřebuje proto také žádného vlastního provozovacího kapitálu. Tato má upsaný závodní kapitál 20 mil. Kč. Ve skutečnosti však podle toho, co jsem viděl v obchodním rejstříku, má složeno toliko 5 mil. Kč, avšak ani těch 5 mil. Kč tohoto vlastního kapitálu nepotřebuje. Počítáme-li měsíčně odbyt 22.600 hl. lihu, jak jej uvádí důvodová zpráva, má společnost k disposici trvale 45 mil. Kč státních peněz, které nahrazují provozovací a závodní kapitál. Společnost také dosvědčuje nepotřebnost svého vlastního kapitálu tím, že má stále na přebytcích trvale uloženo u Živnobanky sto a přes sto mil. Kč. Ti pánové při tomto dobrém kšeftu bijí se v prsa a říkají, že státu prokazují neobyčejnou benevolenci a jsou k němu loyální. Stát však na tento "dobrý obchod" po čertech doplatil.

Když společnost přebírala hospodaření lihové dne 1. září 1923, měl stát na zásobách 330.000 hl. Stát zaplatil za tento líh na základě vysoko kalkulovaných přejímacích cen 1049 Kč za 1 hl a společnosti odevzdal těchto 330.000 hl po 530 Kč. Lihovarníci si napřed vynutili na ministru financí vysoký kontingent, navařili lihu, nadělali zásob a pak je hodili státu na krk.

Nebožtík ministr dr Rašín řekl, že stát nesmí přijíti z tohoto titulu ani o krejcar. Ale stát na to doplatil okrouhle 174 mil. Kč! O ty je státní pokladna lehčí.

Velmi závažná je okolnost, že s předloženým návrhem souvisí zvýšení cen lihu pitného. V návrhu vládním se praví, že daň se zvýší o 2.80 Kč, při čemž se zvýší zároveň cena lihu v drobném o 1.80 Kč, a 1 Kč ponesou lihovarníci. Dosavadní cena ve velkém činí 3.510 Kč, na příště má býti 3.690 Kč, tedy plus 180 Kč u 1 hl.

My jsme s lihem nejdražší v Evropě. Na pováženou je zde, zdali dnes můžeme s klidným svědomím poznovu přikročovati ke zvýšení cen lihu. U nás stojí 1 l lihu 35.30 Kč. Z toho dělají dávky včetně daně obratové 23.26 Kč. V Německu stojí totéž kvantum lihu 4.30 M, na naše koruny přepočítáno 34,76 Kč. Polsko má cenu 32,96, Uhry 26.57, Rakousko 23,42, Rumunsko 8,69 Kč. Při těchto cenách nemůžeme s dobrým svědomím pochopitelně dáti souhlas k novému zvýšení.

Upozorňuji p. ministra na okolnost, že lihovarníci dostávají vyúčtovanou přejímací cenu vždy za celou kampaň, a mám proto také za to, že p. ministr financí má žádati tento příplatek od lihovarníků nikoliv jenom za dobu od 1. července do konce roku, nýbrž za celou kampaň, t. j. za celých 551.200 hl, které v kampani jsou uvařeny. Kdyby od tohoto požadavku upustil, lihovarníci by si velmi spokojeně mnuli ruce a smáli by se panu ministrovi za zády, jak jej napálili. Když už nynější majorita má odvahu odhlasovati tuto daň, jsem pevně přesvědčen o tom, že by průmysl lihovarnický nebyl ohrožen a že by mohl líh poskytovati ještě velmi pěkný výtěžek, kdyby jeho prodejní cena byla zvýšena nanejvýše o 1 Kč a kdyby průmysl nesl Kč 1,80 na 1 litru a nikoliv obráceně, jak to žádá vládní návrh. Cena lihu představuje za dnešních poměrů skutečně krajní mez, takže plodí velmi nezdravé zjevy jako pašování lihu, tajné jeho pálení, pití lihu denaturovaného a celou řadu jiných neřestí. Při vysokých cenách lihu se velmi ovšem pohodlně svezou lihovarníci a jejich přejímací ceny ve stínu vysokých cen prodejních se ztrácejí a nejsou tak nápadné. Snad se mně bude dokazovati, že je nemožno, aby průmysl nesl 1,80 při 1 litru, proto chci jen naznačiti, že je to docela dobře možno, a že při tom lihovarníci dopadnou ještě brilantně. V kampani r. 1923, 1924 vyvezla Společnost 108.000 hl. lihu, a to za cenu, jak jsem již zde konstatoval, 150 Kč za 1 hl. Společnost koupila líh od státu za 530, k čemuž přistoupí výlohy rafinační, mzdy a ostatní režijní výlohy, pojištění, uskladnění atd., prodávala při exportu s prodělkem nejméně 500 až 550 Kč na 1 hl, t. j. při 110.000, jež vyexportovala, celých 50 mil. Kč. Přesto však dostali lihovarníci za hl lihu v této kampani 575 Kč jako cenu přejímací kdežto rok před tím toliko 530 Kč. Budou třeba namítati, že v tom roce byly dražší brambory, ale já chci poznamenati, že páni platili brambory na líh daleko dráže, nežli byly brambory jedlé, a to zase jen za tím účelem, aby docílili vysokých přejímacích cen.

V kampani r. 1922/23 byla cena 530 Kč velmi výhodná a finanční správou benevolentně kalkulovaná. Pánové si to vždy dovedli zaříditi tak, aby mohli ministerstvu financí předložiti kalkulaci, která jim zabezpečovala tučné zisky. Byli tak bezohlednými k tomuto státu, že si troufali kalkulovati na 1 hl lihu 16 q brambor, ačkoliv podle skutečných výsledků tak, jak byly vykázány lihovou komisí, bylo spotřebováno průměrně 10 q, a to v době, kdy byly brambory degenerovány a neměly tolik škrobovin.

Podle zesnulého již prof. Niederleho je potřebí vedle zápařky 9 q na 1 hl, a tolikéž také ukazoval diagram vystavovaný na hospodářské výstavě, na který si páni nevzpomněli, když kalkulovali 16 q brambor na 1 hl lihu. Nijak jim to nevadilo, aby předložili kalkulaci naprosto neúměrnou. V následující kampani 1924/25 vyplácela společnost na přejímacích cenách 594 Kč za 1 hl lihu, při čemž dala vedle daně a přeplatku ministru financí inž. Bečkovi 7.5 milionu Kč jako výpalné za to, že jí dovolil zvýšení výrobního kontingentu, a pak za to, že ministr financí se spokojil s touto úplatou, aniž by lihovarníci snížili cenu lihu, což byli před tím odhodláni udělati. Pokládám toto jednání se stanoviska státní správy za nemorální, za jednání, které nesnese veřejné kritiky.

Zisky lihovarníků, ač jeden z řečníků v debatě zde dokazoval obtíže výroby lihovarnické, jsou enormní.

Za dob mírových lihovařili producenti lihu podle Družstva hospodářských lihovarů za pouhé výpalky, docházejíce zisku v jich využití, výkrmu dobytka, hodnotě mrvy, výrobě drasla atd. Cenou lihu byla kryta jen režie, často však k tomu nedostačovala a nezbyly pak lihovaru ani výpalky zdarma. Dnes mají producenti lihu výpalky zcela zdarma a dostávají podle výpočtů emer. ředitele lihovaru, tedy dlouholetého praktického lihovarníka, za líh cenu o 195 až 244 Kč na hl vyšší, než odpovídá skutečným výrobním nákladům.

Nejsou zde tedy naprosto žádné důvody k nějakým nářkům, ba naopak. Uvážíme-li, že export lihu klesá, uvidíme, že společnost uspoří to, co musí dopláceti na exportním lihu, a uspoří-li to, má tolik prostředků, aby mohla dáti státu ne 8, ne 9, nýbrž plných 10 K přeplatků vedle daně a ještě se ji při tom dobře povede. R. 1923/24 dělal export 108 tisíc hl, v kampani 1924/25 42 tisíc hl a v kampani 1925/26 bude dělati maximálních 30 tisíc hl, nic více. Prosím, odpočítejte si ztráty, které resultují mezi cenou výrobní a cenou, za kterou se exportovalo, a uvidíte, co se na exportu lihu uspoří a zdali jest oprávněné tvrzení, že pánové nemohou zaplatiti. Lihovarníci mohou s ohledem na své zisky vzíti ze zvýšení daně větší podíl než 1 Kč a průmysl lihovarnický nebude nijak ohrožen. Nechť neplatí přemrštěné ceny za melasu a mají úhradu zajištěnu.

Doporučoval bych p. ministru financí, aby se pokusil za všech okolností žádati při nejmenším 50% toho, co representuje toto zvýšení, jestliže majorita sněmovní přijme návrh na zvýšení daně z lihu. Jest mi velmi dobře známo, že pan ministr financí poslal p. min. radu dr Háka k lihovarníkům se striktním rozkazem, že mu má od nich přinésti 1,40 Kč, t. j. polovičku, ale min. rada Hák spokojil se toliko s 1 Kč. Víme, že pánové mohou 1,40 Kč dáti, a mám za to, že p. ministr udělal by proto velmi dobře, kdyby jim docela resolutně řekl, aby 1,40 K zaplatili. Zisky lihovarníků jsou abnormální, hospodářství lihovarnické zabezpečuje řadě lidí zbohatnutí, proto by bez zvláštní ujmy snesli zatížení vedle daně 10 Kč na 1 litr. Společnost vyhazuje a hýří penězi. Svědčí o tom tučné odměny členům správní rady a poskytování zvláštních odměn. Tato společnost má ve svém rozpočtu na odměny členům správní rady okrouhle ročně 3 miliony Kč, tedy rovněž asi tolik, kolik stál ještě před rokem jeden státní etát, v náš nejvyšší kontrolní úřad.

Konstatoval jsem již ve výboru rozpočtovém, že společnost na mimořádných odměnách poskytla 12 členům správní rady pod titulem odměny za intervence po 150.000 Kč a že jedním z těch pánů je také náš parlamentní kolega pan dr Zadina. (Posl. Srba: Což mohou úředníci Zemědělské rady přijímati zvláštní odměny od spolku lihovarníků?) Patrně jim to nepřekáží. Pan dr Zadina by členem správní rady této společnosti od 6. března 1923 až do 2. dubna 1926 (Hlas: Co dostává Pik?) Pane kolego, mluvíte-li o Pikovi, doporučoval bych vám každému, abyste to dělali jako kol. Pik, aby co každý z vás dostane, do krejcaru rozdal a také veřejně kvitoval pro účele dobročinné a veřejné, a pak vám nikdo nebude nic vytýkat. O p. kol. dr Zadinovi nevědí ani vlastní příslušníci, že to dostal.

Na zařizovací výlohy vydala společnost 4 1/2 mil. Kč, které bývalý pan ministr benevolentně toleroval.

Za porady při dělání pověstné smlouvy mezi společností a vládou zaplatila společnost pro zpeněžení lihu dr Pollakovi 2 mil. Kč. Pan dr Zadina sice říká, že p. dr Pollak předložil účet na 2 mil. Kč, ale že mu je společnost nevyplatila celé. Já nevím, od kdy jsou, odpusťte, naši páni advokáti takoví gentlemani, že slevují půl milionu nebo milion nebo snad ještě více ze svých účtů. Dr Pollak jen radil při této pověstné smlouvě, kterou ministerstvo financí do dnešního dne parlamentu nepředložilo k nahlédnutí. Buďto smlouva je takového druhu, že se za ní ministerstvo nemusí stydět a pak nemá příčiny, aby nám smlouvu nepředložilo, anebo je smlouva tak nemravná a špatná, že nesnese světla denního a pak, ministerstvo nemělo smlouvu s touto společností uzavírat. (Posl. Srba: Vždyť ta věc přímo kompromituje ministra, který tu smlouvu dělal!) Páni mají v tom ohledu velmi tvrdou kůži.

Líh je vedle cukru jediným předmětem vázaného hospodářství. Před třemi týdny řekl nám ve schůzi rozpočtového výboru p, ministr financí, že je možno nejdéle ještě jeden rok setrvati při vázaném hospodářství cukerním. Mám za to, že tato zásada volného obchodu, která byla u nás jistými kruhy tolik fedrována a zastávána, neplatí jen pro cukr, nýbrž i pro líh. Když zásada, tedy zásada ve všech případech stejná. Poněvadž pan ministr nemá tou dobou odvahy, aby s výsledkem svedl boj s lihovarníky, musíme důrazně žádati, aby hospodaření lihem bylo uvolněno a aby přes tento volný obchod finanční správa státní pracovala na přípravě státního lihového monopolu prodejního. Kdyby nebylo vázanosti v hospodářství lihovém, a kdyby byla umožněna volná konkurence, nebylo by třeba zvyšovati prodejní cenu lihu a stát mohl by i tak dostati svoji daň. Výrobní náklady jsou uměle zvyšovány nesprávnou kalkulací výrobní a úmyslně vysoko placenou surovinou. Průmyslové lihovary platily pro poslední kampaň za 1 q melasy 60 Kč, ačkoliv její cena denní na burse činila 22 Kč za 1 q. Tuto okolnost vysvětlují takto: vídeňská Kreditka drží ve svých rukou koncerny lihové a melasové, od nichž lihovary odbírají melasu k výrobě lihu. Aby mohly odůvodniti vyšší výrobní náklady, platí dražší surovinu a docilují tak vysokých přejímacích cen, vydělávajíce dvakrát, jednou na melase a podruhé na lihu. Tato nečistá manipulace projeví se pochopitelně také v prodejních cenách, které ač neoprávněně vysoké, bývají zpravidla finanční správou státu uznávány za přiměřené. Počítáme-li že na 1 hl lihu je třeba 3 5 q melasy a že lihovarníci platili za melasu okrouhle 200 Kč, přepláceli surovinu na 1 hl lihu nejméně o 105 Kč. Kdyby zde byla volná konkurence, srazila by ceny dolů, poněvadž tyto manipulace při volném obchodu byly by naprosto znemožněny. Jedině monopolní postavení lihového průmyslu umožňuje takovéto vykořisťování širokých vrstev lidových. Je proto nanejvýš nutno, aby tomuto řádění učiněna byla přítrž.

Za tím účelem dovoluji si navrhnouti resoluci, v níž žádám uvolnění obchodu lihem, není-li možno v této době přikročiti k zavedení prodejního monopolu.

Podle zprávy vydané valnou hromadou Družstva hospodářských lihovarů odhaduje se spotřeba zdaněného lihu v oblasti Slovenska a Podkarpatské Rusi na 220.000 hl ročně. V kampani r. 1922/23 bylo však zdaněno z této spotřeby toliko 77.891 hl, v kampani 1923/24 85.397 hl a v kampani r. 1924/25 91.558 hl. Na Slovensku pije se tudíž denaturovaný líh, následkem čehož uniká státu ročně na dani okrouhle 310,510.000 Kč, o které státní pokladna přichází, totiž pitím tohoto lihu denaturovaného a pitím lihu pašovaného, který se k nám tlačí zejména z Rumunska, Polska a Maďarie. Připočteme-li k tomuto ztrátu na dani při paušalovaném pálení lihu 25 Kč, dále ztrátu při vysokostupňových vínech, odhadnutou na 7.000 hl, t. j. 5,600.000 Kč, a ztrátu na státním příplatku při lihovinách z ciziny dovážených 150.000 Kč, obdržíme číslo 342,600.000 Kč, o kteroužto sumu stát ročně na dani z lihu je zkracován, nepočítaje v to daně a dávky přímé a těžké hospodářské ztráty průmyslu lihovarnického. Kdyby se p. ministrovi podařilo zachytiti takto unikající peníz, měl by úhradu pro požitkový systém a valnou část schodku resultujícího ze záloh placených zemím konto učitelských platů odstraněnu bez hledání nových pramenů příjmových a bez nové daně lihové. Bude úkolem finanční správy státní, aby snažila se zdokonalením denaturačních prostředků učiniti líh denaturovaný k pití na tolik nezpůsobilý, aby obyvatelstvo nemohlo jej požívati, jak je tomu dnes, kdy denaturační prostředky zpravidla nemají té hodnoty, aby denaturovaný líh učinili nezpůsobilým k pití. Rovněž tak je úkolem finanční správy, aby se postarala o náležitou ochranu celní na hranicích, aby pašování lihu z okolních zem bylo znemožněno.

Konečně dovoluji si upozorniti na nutnost kontroly prodávaných lihovin, aby chudákům, kteří ve formě lihové daně přispívají vydatnou měrou do státní pokladny, nebyla místo drahého lihu prodávána voda. Úkolem státu nemůže býti jenom vybírati daň a nestarati se o to, jestli právě ti nejchudobnější lidé za peníze dostávají líh nebo jen vodu. A poněvadž nemůžeme trpěti, aby lihovarský průmysl vyhříval se na výsluní státem chráněného monopolu, zabezpečujícího nezasloužených zisků jedné třídě lidí na útraty celku, musíme trvati na zásadě volného obchodu a proto navrhuji příslušnou resoluci.

Jménem klubu prohlašuji, že z důvodů zásadních i věcných budeme hlasovati proti této předloze. (Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Slovo dále má pan posl. Chlouba.

Posl. Chlouba: V této sněmovně vypěstovává se zvláštní obyčej při projednávání zákonů. Zúčastněné strany to v zákulisí upekou, hodí do sněmovny, jich řečníci vedou pak proti vlastním předlohám ostré řeči, zle kritisují, ale na konec po všech ostrých řečech a resolucích pěkně společně rukou nerozdílnou všechno odhlasují. Tak tomu bylo minu e při projednávání státně-zaměstnaneckých předloh, tak tomu bylo při kongrue, tak je tomu i dnes při právě projednávaných předlohách o zvýšení daně z cukru a z lihu. V rozpočtovém výboru jak zpravodaj, tak i mluvčí republikánské strany zle naříkali, že lihovarský průmysl, který skýtá jediný zdroj výdělků v horských krajinách je na tom velmi zle, že nemůže konkurovati s cizinou, že lihu přece lze upotřebiti s úspěchem při výrobě ovocných konserv a také k účelům pohonným atd. Tím spíše a právě proto je třeba odmítnouti tyto předlohy, které silně zatěžují nejen výrobu, zhoršují nejen výrobní podmínky, ale zatěžují podstatně celou konsumentskou třídu. Nejde tu přece o plaidování pro pití kořalky, nýbrž o věc zásadní povahy, jde tu o to, že se mají zvýšiti nepřímé daně. Tak se opětně potvrzuje holá skutečnost třídního charakteru těchto daňových předloh. Ale nejen to, znovu tu vyniká, že všechno to mluvení, všechna ta kritika stran stojících za předlohami je pustým švindlem.

Posl. dr Zadina v rozpočtovém výboru dokazoval, že je tu silná skupina hospodářských lihovarů, v nichž jsou zorganisováni drobní zemědělci, kteří mají dokonce v těchto lihovarech většinu, čímž jsou živě interesováni na tomto podnikání, takže je třeba všechno učiniti, aby se výroba tohoto odvětví v chudých horských krajích nejen udržela, ale ještě zvýšila. Dejme tomu, že tomu tak je. Pak je to kus farizejství, když se na jedné straně vyzdvihuje chudoba zúčastněných družstevníků a v zápětí nato se hlasuje pro zvýšení daně na výrobu, která se béře takto v ochranu. Proč tedy, jde-li o chudé lidi, jde-li o horské obyvatelstvo, se nehledá jiný zdroj příjmů, proč se nehledá na př. příjem ve zdanění velkých vkladů v bankách a finančních ústavech, proč se hledá zdroj příjmů u zchudlých konsumentů?

Jak je to s těmi hospodářskými lihovary? Takový hospodářský lihovar představuje menší průmyslový závod, spojený se zemědělskými usedlostmi, od nichž přejímá surovinu (brambory), zpracovává je na líh a tím jaksi umožňuje větší zpeněžení této plodiny horských krajů. Výpalky, které dostává zemědělec zpět, slouží mu za vydatné krmivo pro dobytek, čímž se dosahuje zvýšené produkce masa, tuku a mléka. Na této základně budují a staví určité obchodní skupiny. a to tím spíše, že podle předpisů lihového zákona určuje se těmto lihovarům kontingent podle množství započítané výměry pozemkové, Tuto obchodní a politickou skupinu nevedl ovšem tak zájem o povznesení výroby a pomožení horským krajům, jako spíše ta skutečnost. že združstevněním lihovarů zvýšilo se také výrobní oprávnění, to je možnost zpracovati větší množství brambor. vyrobiti více lihu. Tato tendence. zvýšiti výrobu lihu a tím zase naháněti tučné zisky společnosti pro zpeněžení lihu, která má monopol prodejní. do kapsy. už byla zřejmá v období parcelačním při oné t. zv. žni pozemkové reformy.

Drobní pěstitelé bramborů v horských krajích byli největší měrou také proto vtaženi jako interesenti do hospodářských lihovarů. že každým malozemědělcem, vtaženým do členství hospodářského lihovaru. rozšiřovala se základna pro větší kontingent výrobní a tím také zvýšení příjmů pro společnost pro zpeněžení lihu, Zmíněné obchodní a politické skupiny jsou tu pak v tomto případě interesovány dvakráte: jako výrobci a jako tiší společníci lihové společnosti.

Daň z líhu byla již v rozpočtu pro rok 1923 preliminována částkou, 496 milionů Kč a stoupá každým rokem. Také nyní. když se jedná o úhradu na státně-zaměstnanecké předlohy, jdou navrhovatelé i finanční správa solidárně proti konsumentům a vrhají se poznovu na nepřímé daně. které jsou v rozpočtu již dnes vyjádřeny číslicí miliardovou. vezmeme-li totiž v úvahu prostě jen výnos daně z cukru a daně z lihu.

Finanční správa potřebuje prý na úhradu právě v minulých dnech projednaných předloh 700 milionů Kč. Pokud se pamatuji, mělo býti výnosu restrikce použito k nadlepšení situace státních zaměstnanců. Restrikční zákon sledoval cíl propuštěním sto tisíc státních zaměstnanců ušetřiti peněz, kterých mělo býti použito k nadlepšení poměrů zbylých státních zaměstnanců. Prof. dr Srdínko odhaduje v Ročence republikánské strany úspory takto dosažené na 2 miliardy, aspoň o tom v té citované ročence na str. 41 prof. dr Srdínko praví: Ve sněmovně byl to člen našeho republikánského klubu, který první vystoupil s kategorickým požadavkem restrikce počtu státních zaměstnanců. Parlament schválil pak vládní návrh, kterým roku 1925 se započalo s restrikcí, propuštěním prvních 35.000 státních zaměstnanců. Účelem tohoto opatření je získati prostředky, aby stát mohl svoje zaměstnance náležitě platiti a aby schodek rozpočtový byl odstraněn. Znamenáť přebytečný počet 100.000 státních zaměstnanců pro státní pokladnu zbytečný výdaj 2 miliardy Kč. Co tu praví pan posl, dr Srdínko v ročence své strany? Je-li pravda, že propuštěním 100.000 státních zaměstnanců ušetří se 2 miliardy, pak by to při propuštění 35.000 státních zaměstnanců znamenalo, že na každých 10.000 propuštěných zaměstnanců uspoří státní pokladna 200 mil. Kč, což při počtu propuštěných 35.000 zaměstnanců činí 700 mil., čili zrovna tolik, kolik požaduje finanční správa na úhradu státně-zaměstnaneckých předloh, Nebo tomu tak není, a pak se do veřejnosti házejí úmyslně číslice. jako tomu je v celní politice, s úmyslem zlým, aby tu byla nezasvěcená veřejnost poštvána proti státním zaměstnancům.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP