Z německých vládních stran zazněl
v poslední době jasně a mocně křik
po účasti na moci v tomto státě. Chtějí
tím uchovati svou državu. Jak si to představuji,
není dobře jasné, neboť prozatím
aspoň drobný a střední rolnický
majetek v tomto státě není přímo
ohrožen na příklad vyvlastněním.
Jestliže však tím snad míní stále
se horšící životní podmínky
rolníků, prosím, aby se nezapomnělo,
že tu rolník má spoustu spolutrpících,
kteří všichni mohou oprávněně
zpívati tutéž smutnou píseň:
živnostníka, obchodníka, armádu zaměstnanců
a dělníků a nikoliv na posledním místě
nezaměstnané.
Chtějí-li německé vládní
strany začíti zde, pak dotýkají se
ovšem ohromného problému nynější
hospodářské krise, která zachvátila
všechny stavy a neobjevuje se jen v tomto státě,
nýbrž jest problémem evropským, na jehož
pozadí jako poslední jeho příčina
vynořuji se mírové smlouvy. Zdolati tuto
hydru byly by věru ochotny všechny strany, i této
sněmovny, a není zde jistě na místě
tak příliš hlasitě zdůrazňovati
rozpor mezi socialisty a nesocialisty, jak to rády dělají
německé vládní strany. Avšak
právě příliš hlasité zdůrazňování
tohoto rozporu, ba přímo zuřivé ohlášení
boje všem sociálním zařízením
nové doby, musí v nás, příslušnicích
německé národní strany, jako i v každém
sociálně cítícím člověku,
vzbuditi podezření, že německým
vládním stranám zbývá příliš
málo pro všeobecné národní německé
zájmy, pro to, co má přijíti k dobru
německému národu jako celku, a že jsou
zachváceny vášní, aby nyní -
anno 1926 - za pomoci českých stavovských
stran, jim blízkých, mohly zahájiti reakční
hospodářskou politiku manchesterského liberalismu,
upravenou pro politiku agrární. K témuž,
jak se zdá, směřoval pan předseda
vlády, když vložil do svého vládního
prohlášení větu, že k řešení
velkých úkolů jest nezbytnou podmínkou
klid a pořádek. Ač tato věta jest
tak samozřejmá, přece se však zdá
zasvěceným, že za slovy "klid a pořádek"
stojí četník s nasazeným bodlem.
Ze všeho toho, jak se zdá, vysvitá, že
německé vládní strany daly se k disposici
českým vládním stranám bez
jistých slibů. Jsou si také vědomy
slabosti svého postavení a pokoušejí
se všemožným způsobem vyvolati u německého
obyvatelstva náladu, která podle jejich názoru
má umožniti, aby se české vládní
strany konečně smilovaly nad trpělivým,
zkrotlým německým národem a aby mu
z milosti a milosrdenství poněkud uvolnily pichlavý
obojek.
Jen tak rozumím výroku předního státníka
německých vládních stran, který
nedávno prohlásil: "Zabrániti, aby nedošlo
k novému vydání české šovinistické
politiky, lze jen tak, jestliže i nejradikálnější
Češi dojdou k přesvědčení,
že Němci nejsou zaujati proti státu."
Tak daleko má býti tedy přiveden německý
národ touto politikou, aby v křesťanské
lásce a pokoře zapomněl na vše, co dosud
musil trpěti. Pokorně máme po každém
poličku nastaviti také druhou tvář
a jako spráskaný pes lízati ruku, která
nás bila. O novém vydání české
šovinistické politiky mluví tento pán!
Jako kdyby tato politika byla již někdy přestala
existovati. Jest to metternichovský duch, který
zde opět jednou obchází a který neumí
národu v jeho bídě nic jiného říci,
než "klid jest prvou povinnosti občanovou".
Nuž, jak vypadá vlastně ona moc, kterou nyní
mají německé vládní strany?
Ze 14 ministerských křesel mají jen dvě.
Jsou tedy v žalostné menšině, jestliže
se snad již nějak nezajistily před překvapeními.
Tato moc není jisté příliš veliká!
Domníváš se, že budeš hybnou pákou,
a zatím hýbají tebou. Tak asi bude vypadati
poměr k protivné straně! Opakuji tedy ještě
jednou: Veřejnost a německý národ
zvláště mají právo zvěděti,
co bylo smluveno mezi českými a německými
vládními stranami. Dnes nesmí již býti
tajnosti, dnes jde o všecko, jestliže všecko šlo
čestně a čisté, nemusí se nikdo
štítiti slunečního světla. Bude-li
se však pokračovati v tajnůstkářství,
nemůže se nikomu zazlívati, tuší-li
za tím nějaký špinavý obchod.
(Výkřiky na levici.) My, příslušníci
německé národní strany, pohlížíme
na všechny tyto věci s hlubokou nedůvěrou.
Minulost byla nám příliš přísnou
a příliš dobrou učitelkou, než
abychom lehkomyslné dali na sebe působiti změnou
události. Známe příliš dobře
pana předsedu vlády, než abychom mohli věřiti,
že se z něho a jemu rovných mohl do rána
státi ze Šavla Pavel, že by on a jemu rovni mohli
dovoliti, aby se z českého jednotného státu
postupem času automaticky stal spolkový stát
národů v něm bydlících, známe
také pohnutky a duševní postavení německých
vládních stran a nemůžeme se tedy ubrániti
vážné pochybnosti, zda se zdaří
jejich snad dobré úmysly.
Budeme tedy hlasovati proti vládnímu prohlášení.
Jednu věc vidíme ovšem jasně: Vstupem
německých stran do české vlády
obnovili jste český stát vnitřně
tak, že se svým starým a s dostatek známým
násilným systémem stojí pevněji
než dříve.
Německé vládní strany, které
ještě 18. prosince 1925 měly aspoň na
jazyku právo Němců na sebeurčení,
pak však ustoupily k požadavku jakési stálé
mlhavé samosprávy, nechaly nyní padnouti
i toto poslední. Netouží již po svobodě,
nemají již smyslu pro myšlenku velkoněmeckou,
jejich oči ztrnule zírají k Hradčanům,
dosíci a udržeti majetek a moc pokládají
za nejvyšší dobro. A zač? Pro sebe a pro
své strany, národ jako celek, jiné stavy
jsou zapomenuty a odbyty.
Nyní však náleží nám, příslušníkům
německé národní strany, abychom právě
teď drželi řádně vysoko prapor
německé svobody, práva sebeurčení,
který vyklouzl jiným, abychom další
své chování zařídili přes
nové poměry nikoliv podle myšlenky maloněmecké,
nýbrž velkoněmecké, poněvadž
ať se děje co děje, nechceme se dáti
oloupiti o víru, že přijde jednou doba, kdy
bude německému národu dáno, aby ze
svého jednolitého území, k němuž
aspoň my počítáme také sudetské
území obydlené Němci, utvořil
jednotný státní útvar. K tomu přispěti
a nikoliv přispívati ke konsolidaci státu,
který přirozeně bude a zůstati musí
nepřátelský Němcům, pokládáme
za svou svatou národní povinnost. (Souhlas na
levici.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dále má slovo p. posl. Windirsch.
Posl. Windirsch (německy): Slavná
sněmovno! Po prvé od té doby, co trvá
tento stát, vidi sudetský německý
národ ve vládě německé zástupce.
Při této významné dějinné
příležitosti, na kterou pohlížíme
jako na výsledek změněné politické
situace, dostalo se mi cti, abych vážně a jsa
si vědom odpovědnosti prohlásil jménem
Svazu zemědělců, německé křesťansko-sociální
strany lidové a německé strany živnostenské,
že jsme rozhodnuti účastniti se v kladném
smyslu parlamentní práce této vlády.
Slibujeme-li to, vede nás úsilí, abychom
svou spoluprací ve státě sloužili celému
německému národu.
Víme dobře, že nás očekává
těžká a odpovědná práce,
již se však déle nemůžeme vyhýbati.
Zdůrazňujeme, že se ve vládním
prohlášení slibuje, že pod vlivem tisíciletého
vývoje v dějinách zemi má konečně
zmizeti nenávist, jež otravuje národy, a že
také pro německý národ má platiti
zásada úplné rovnoprávnosti. Mnoho
se bude musiti státi, aby tohoto cíle bylo dosaženo.
Sešli-li jsme se ke společné práci,
pohnula nás k tomu však také rozhodná
nutnost, abychom zajistili živobytí, které
dnes kritickými poměry rozličného
druhu jest pro široké vrstvy obyvatelstva ohroženo.
Očekáváme od dnešního režimu,
že poctivá iniciativa a dobré vedení
státních věcí zmírní
a odstraní nouzi lidu a rozřeší úkoly,
jež z důvodů hospodářských,
sociálních a kulturních dlužno vyřešiti
podle vyzkoušených zásad. Chceme při
tom pomáhati.
Na vládě však jest, aby ospravedlnila naši
ochotu ke spolupráci svým chováním
k našemu národu. K tomu jest především
potřebí, aby se úplně odvrátila
od starých způsobů křivdy a vrátila
se ke spravedlnosti.
Jen touto cestou nalezne nás připraveny ke společné
práci, jejímž účelem jest skutečna
demokracie, a jen tak dosáhneme parlamentarismu, který
teprve způsobí pravou konsolidaci.
Při svém konání opíráme
se o porozumění a vůli většiny
sudetskoněmeckého národa.
Řídíce se těmito úvahami, béřeme
vládní prohlášení na vědomí.
(Potlesk.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Další slovo má p. posl. inž. Jung.
Uděluji mu je.
Posl. inž. Jung (německy): Pánové!
Pan předseda vlády mluvil ve svém prohlášení
o významné etapě v rozvoji státu a
o souručenství při řešení
vlastních otázek, o souručenství,
jehož se účastní veškeré
vrstvy obyvatelstva bez rozdílu národnosti. Dále
označil tento stát za klasický příklad
úzkého styku rozličných národních
kultur a seskupení dnešních vládních
stran jako seskupení ke společné práci
pro vytvoření harmonického spolužití
v rámci daném hranicemi tohoto státu a jeho
velkým historickým posláním ve středu
Evropy. Pan předseda vlády poukázal dále
na desítky let trvající pokusy ve starém
Rakousku, aby se zjednal lepši způsob spolužití.
Podle jeho mínění nevedly k cíli proto,
poněvadž byly řízeny činiteli
zevními, kdežto dnes můžeme jednati jako
svobodní občané bez cizí patronance,
jako rovní s rovnými, otevřeně a přímo.
To všechno bylo by velmi krásné. Ale divíme
se, proč teprve nyní - po 8 letech - dotýká
se otázky ve své podstatě hlavně německo-české,
a dokonce ani zde se neodvažuje otevřeně řešiti
jádro této otázky. Po bezútěšných
zkušenostech dlouholeté doby utrpení a podle
dosavadní politiky právě tohoto státníka
nevěříme, upřímně řečeno,
že mu jde o více než o pouhou slovní hříčku.
Smím snad v této souvislosti připomenouti,
že jsme před 10 měsíci z velice závažných
důvodů podali proti tehdejšímu předsedovi
vlády Švehlovi návrh, aby byla podána
žaloba na ministry, a že to dále byl tentýž
předseda vlády Švehla, jenž před
sotva 3/4 roku obdařil
náš národ jazykovým nařízením
jako korunou díla české koalice.
Nikoliv slova, nýbrž činy rozhodují.
Mluví-li pan předseda vlády o svobodných
občanech a rovných mezi rovnými, musíme
se mu již přiznati, že jsme o takových
zásadách dosud ničeho nepocítili a
že se tyto zásady také neprojevily, když
se vyjednávalo o utvoření vlády.
My, němečtí národní socialisté,
po léta a zvláště znovu ve svých
posledních projevech pověděli jsme, jak chápeme
možnost spolužití mezi Němci a Čechy.
Je-li řeč o rovných mezi rovnými,
není možno, abychom přehlédli skutečnost,
že ve všech oborech, ať šlo o řeč,
o školu, o pracovní místo a půdu, bylo
v letech po převratu mnoho a těžce hřešeno
na našem národu. Domníváme se tedy,
že nová etapa musila by především
býti zahájena tím, aby se nejprve napravila
tisícerá křivda a aby se pak s námi
jako s rovnými v pravém smyslu slova vyjednávalo
o zásadních předpokladech ke společné
práci.
Tak to chápeme jako strana národní. Jako
socialistická strana, jako zástupci tvořících
lidí nemůžeme však také pominouti
hospodářské krise, která tisíce
našich rodáků uvrhla do bídy a nouze.
Pan předseda vlády věnoval také této
otázce několik slov, nikoliv však její
příčinám. Jednou z hlavních
příčin jest však právě
ta, že hospodářská politika tohoto státu
odedávna brala se nesprávným směrem
částečně. z pohnutek česko-šovinistických,
částečně z odporu proti soustavě
panující v jistém východním
státě. Českému šovinismu dlužno
zajisté především přičísti,
že 8 let po zřízení tohoto státu
nebyly ještě uzavřeny obchodní smlouvy
s Německou říší, s Rakouskem
a Maďarskem. Tím byly pro nás ztraceny trhy,
jež náš sudetsko-německý průmysl,
jenž ovšem jest průmyslem německým,
po desítky let přímo ovládal. Následkem
toho došlo ke zmenšení výroby, které
způsobilo tísnivou nezaměstnanost a snížení
kupní sily vnitřního trhu. Z toho však
vyplývá, že jest možno zlepšiti hospodářské
poměry a tím odstraniti sociální nouzi
a bídu širokých vrstev jen tehdy, změní-li
se od základu směr zahraniční politiky
tohoto státu, zvláště však jeho
poměr k Německé říši,
Rakousku a Maďarsku. (Souhlas na levici.)
Pan předseda vlády se pokoušel zmírniti
své vývody o hospodářské krisi
tím, že poukázal na její mezinárodní
ráz. My zajisté nepopíráme tohoto
mezinárodního rázu, já sám
jsem před delší dobou s tohoto místa
na něj poukázal. Není bez zajímavosti
zjistiti, že také pan ministr financí ve svých
vývodech ke státnímu rozpočtu dotkl
se této otázky, když mluvil nejen o zadlužení
státu, nýbrž také o zhoršení
hospodářského stavu vysokou bankovní
úrokovou mírou. Ovšem postrádáme
také zde nutné zřetelnosti. Vyslovme to přece
otevřené, že příčinou
zadlužení státu jest příčina
hospodářské krise a konečně
také příčina zotročení
národů. A tato příčina slove:
"Světová vláda peněz." Místo
aby se počítalo s tímto faktem a vyvozovaly
z něho důsledky, domnívají se široké
vrstvy, že si mohou pomoci tím, že hlásají
a podporují sociálně reakční
usilování. Budou-li beztoho nedostatečná
sociální opatření omezena nebo zrušena,
nezlomí se tím světovláda peněz
nebo, což jest totéž, úrokové otroctví
tvořících lidí. Nemusím teprve
zdůrazňovati, že my, národní
socialisté, jsouce si vědomi svého poslání,
vší silou se opřeme všem podobným
pokusům.
Dvě německé strany jsou jiného mínění
než my o cestě k cíli, na niž dlužno
v tomto státě vkročiti, a vyvodily z toho
důsledky, když vstoupily do vlády. Nechceme
pochybovati o jejich poctivých úmyslech. Podle svého
dlouholetého usilování, aby se uskutečnila
sudetsko-německá národní jednota,
chceme také tak jako dosud viděti ve svých
rodácích také spolutrpitele.
Naše zásadné odmítavé postavení
také proti této nové vládě
není dotčeno našim úsilím o spojení
všech sil našeho národa. Stejně jako dříve
zůstáváme bojovnou četou sudetského
Němectví, abychom mu připomínali jeho
životní práva na pradávné domácí
půdě. Prodchnuti vírou v silu a zdatnost
našeho národa považujeme se za praporečníky
německé budoucnosti a za hlasatele přicházející
říše německé jednoty a sociální
spravedlnosti. (Potlesk na levici.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dále má slovo pan. posl. Remeš.
Posl. Remeš: Slavná sněmovno! Projednávání
státního rozpočtu, jímž stanoví
se roční státní příjmy
a výdaje, náleží k nejdůležitějším
právům parlamentu. Finančním zákonem
určuje se míra břemen, ukládaná
obyvatelstvu, a stanoví se současně, k jakým
účelům má se získaných
pramenů příjmových upotřebiti.
Lid vykonává tak prostřednictvím svých
volených zástupců právo své
svrchovanosti ke kontrole hospodářství se
statky poskytovanými k životu státu, jehož
jest nositelem. Lze tedy pokládati jednání
o státním rozpočtu za politický akt
mimořádného významu.
Dlužno však litovati, že parlamentu nebylo dosud
umožněno za celou dobu existence našeho samostatného
státu projednati rozpočet státní s
tou mírou vážnosti, jak by toho vyžadovalo
břemeno 10 miliard Kč obyvatelstvu ukládané
a jakou jí přikládá sám jednací
řád poslanecké sněmovny, který
stanoví, že rozpočet má býti
projednáván ve výboru nejméně
tři neděle a 14 dnů v plenu sněmovny.
Rok co rok stěžují si solidárně
poslanci oposice i majority do opožděného předkládání
rozpočtu parlamentu, od něhož se pak vyžaduje
jeho promrskání v nekonečných a úmorných
schůzích výborových i plenárních,
které musí se konati dnem i nocí. Všechny
tyto stížnosti a volání po nápravě
byly až dosud bezvýsledny. Loni výminečně
předložen byl rozpočet sněmovně
ku konci září. Avšak s ohledem na volby
musel býti vyřízen s nemenším
urychlením jako jeho předchůdcové.
Letos se historie opakuje. Včera předložil
p. ministr financí státní rozpočet
na rok 1927, přednesl k němu své exposé,
načež má jej výbor rozpočtový
bez odkladu projednati. Státní rozpočet je
svým rozsahem tak objemná předloha, čítající
na dva a půl tisíce stran, že je poslancům
fysicky nemožno v několika dnech jej přečísti,
tím méně pak prostudovati a zaujmouti k němu
kritické stanovisko. Pan ministr financí může
namítnouti, že rozpočet předkládá
ihned v prvé schůzi parlamentu a že technicky
nebylo lze celé dílo dříve zhotoviti.
Lze-li rozesílati poslancům jiné předlohy
před zasedáním parlamentu, bylo by to možno
i při rozpočtu, třeba jim byl tento dodán
po částech. Přispělo by se tím
valně k odstranění oprávněných
stesků do nedůstojného projednávání
předlohy, která je výsostním právem
parlamentů celého světa.
Po stránce formální je náš státní
rozpočet opětným dokladem těkavosti
a neustálenosti. Každý rok předkládá
se nám nějaké formální novum.
Stále se improvisuje. Naše rozpočty nebyly
nikdy zvlášť přehledné. Bylo by
si přáti, abychom už jednou vybudovali také
pořádný budgetní zákon, aby
se naším státním rozpočtům
dostalo náležitého právního podkladu,
technické jistoty a potřebné stability. To
ovšem podmiňuje nutnou reformu účetní
i kasovní služby. Aby byl podklad pro řádné
budgetování, je bezpodmínečně
nutno, aby účetní závěry byly
předkládány v zákonné 18 měsíční
lhůtě po skončení roku. Není
předností správních úřadů,
jestliže Nejvyšší účetní
a kontrolní úřad musí si stěžovati,
že není s to dovolati se od mnohých z nich
příslušných dílčích
závěrek. Letos bylo to za dobu trvání
samostatnosti našeho státu poprvé, že
Účetní a kontrolní úřad
mohl předložiti ve lhůtě zákonem
nařízené účetní závěru
za rok 1924.
Správnou je snaha po odloučení rozpočtů
podnikových od rozpočtu státní správy.
Rozpočet administrativní má býti číselným
zrcadlem, v němž vidí obyvatelstvo své
daňové zatížení, jež nesmí
býti zamlčováno čísly podniků
produktivních, z jichž rozpočtu musí
býti zjevno, zda jsou soběstačnými,
či musí-li na ně stát z daní
obyvatelstva dopláceti.
Pan ministr uvedl ve svém exposé, že dosavadní
konstrukce našich státních rozpočtů
byla nevyhovující, neboť nenalezlo se v nich
ani potřebného místa pro investice podnikové,
které musely býti vřazovány do finančního
zákona, kam jisté svou povahou nenáležejí.
Vina spočívala především v přežilé
soustavě kameralistického účetnictví,
které se pro podniky vůbec nehodí, poněvadž,
nemajíc účtů ze ztráty a zisku,
neposkytuje vůbec žádné možnosti
přehledu výsledků hospodaření
za určité časové období. Postrádám
v prohlášení pana ministra financí důležité
sdělení o tom, v jakou formu účetnickou
přeměnily státní podniky své
účetnictví a s jakým úspěchem.
Jak byly zpracovány počáteční
bilance, podle jakých zásad byly oceněny
dráhy, pošty a ostatní podniky, jejich zařízení,
vozový park atd., jak se úrokují investice,
kolik se odepisuje na upotřebení, abychom mohli
posouditi správnost ročních výsledků
hospodaření, přicházejících
konečnými čísly do státního
rozpočtu. Této důležité okolnosti
se pan ministr opatrně vyhnul. Bylo by již nesporné
žádoucno, aby se splnila přípověď
páně ministrova, že formální
úprava tohoto rozpočtu jest opravdu definitivní
a že finanční správa předloží
osnovu finančního řádu, který
by jednou pro vždy stanovil formu rozpočtu. Jednotnosti
v budžetování samosprávných svazků,
jak si to přeje pan ministr, bude možno dosáhnouti
tížeji nežli u státu. U větších
komun vládnoucích odborně vzdělaným
úřednictvem nebude překážek.
U menších obcí nutno míti na paměti,
že tyto nemohou si vydržovati placené, účetně
vzdělané úředníky. Rozpočty
zpracovávají sami starostové, kteří
těchto náležitostí nemají.
O materiální stránce rozpočtu praví
pan ministr financí, že rozpočet končí
přebytkem 20 milionů Kč. Kdo zná způsob
našeho státního budžetování,
dovede si udělati představu o tom, jak bylo těchto
20 milionů Kč domnělého přebytku
vykouzleno. Nechápu dobře, proč pan ministr
zdůrazňuje, že také předcházející
rozpočet byl aktivní a dovozuje, že kdyby byl
použil method, jež byly podkladem pro sestavení
rozpočtu na rok 1926, docílil by přebytku
557 milionů Kč. Panu ministrovi není neznámo,
jak se dospělo k aktivnosti minulých rozpočtů.
Jestliže také on, jak se domnívám, byl
nucen užíti k docílení aktivity rozpočtu
osvědčených method z let minulých,
pak mu opravdu těch 20 milionů Kč přebytku
nezávidím.
Že se usnadňuje podnikům, aby investice kryly
z běžných prostředků, je věc
samozřejmé početní moudrosti. Aktivita
podniků děla se v minulých letech na účet
odpisů, které stát snědl, a podniky
dělaly dluhy, ježto domnělé přebytky
musely odvésti do státní pokladny, ačkoliv
nikdy aktivními nebyly. Kdyby se na této dráze
pokračovalo, muselo by to znamenati neodvratný krach.
Naše dráhy potřebují investovati ročně
cca 400 milionů Kč. Za 10 roků byla by to
částka 4 miliard. Rád bych věděl,
jak by dráhy byly s to tuto sumu zúrokovati a zamortisovati.
Je tedy nejvyšší čas s tímto kridatářským
hospodářstvím přestati. Vede-li se
poštám lépe nežli dráze, pak neměl
také pan ministr zamlčeti, že poštovné
je desateronásobně vyšší nežli
před válkou, ačkoli to znehodnocením
valuty není odůvodněno, ježto valorisováním
došli bychom k násobku 6.5 krát vyššímu.
Rozpočet na rok 1927 je v potřebě proti roku
1926 asi o půl miliardy menší. Pan ministr
ovšem dokazuje, že mu bylo proti roku 1926 pokrýti
téměř 1 1/2
miliardy Kč více, jednak na požitkový
systém, platy výslužné, úrokovou
službu ze státního dluhu, krytí úbytku
daní z koksu, uhlí a uhraditi jiné menší
výdaje. Zamlčuje ovšem, že zavedením
nového celního tarifu, zvýšením
daně z cukru a lihu a povolením dávek účelových
otevřeny mu byly nové silné zdroje příjmů.
Velmi zajímavým je otevřené přiznání
páně ministrovo k tomu, že náklad na
péči invalidní zařazen je do rozpočtu
stejnou částkou jako pro rok 1926, ačkoli
se ukázalo, že roku 1925 tato péče vyžadovala
o 145 milionu Kč více. Zde jsme u toho kouzelného
proutku, který napomáhal k aktivnosti rozpočtů.
Ačkoli se nesporně vědělo, že
zákonné nároky invalidů jsou o 145
milionů Kč větší, seškrtal
se nárok odborného ministerstva, opírající
tuto číslici o striktní ustanovení
zákona. Pan ministr přiznává se otevřeně,
že i v rozpočtu i na rok 1927 není zařazena
taková částka, aby kryla zákonné
nároky invalidů, a praví, že drahotní
přídavky invalidů musí se podrobiti
revisi. Do češtiny přeloženo, znamená
to, že nová vláda českých a německých
stran buržoasních rozhodla se přistoupiti k
citelnému snížení nároků
těch největších ubožáků,
jež socialističtí ministři právem
chránili. Invalidi, těšte se! Vláda
celně-kongruové majority oklestí vám
zákon o válečných poškozencích,
aby státní rozpočet mohl býti aktivní.
Jiné cesty tato třídní vláda
nenalezla.
Pan ministr financí zmiňuje se o okolnosti, že
stát platil ze svých kasovních hotovostí
za země platy učitelů, z kteréhožto
titulu vznikla státu pohledávka circa 3 miliardy
Kč, a praví, že tento stav napříště
bude neudržitelný. Při tom však státní
správa finanční má odvahu jíti
na samosprávu se sekerou a bráti ji nejen její
samostatnost, ale i předpoklady nutné pro plnění
závazků a podmínky k životu. Zamýšlená
30% přirážka k daním přímým
pro úhradu platů učitelských nebude
znamenati nic jiného, nežli ztenčení
důchodů autonomních. Mimo to ohlašuje
nám pan ministr nové nadělení ve formě
předlohy nových úhradových daní.
Jaké to budou daně, lze si z protilidové
tendence, táhnoucí se celým jeho exposé
jako červená nit, snadno domysliti. Budou to nesporné
opětně nové nepřímé
dané, které bude musiti zaplatiti chudý lid.
Účelové dávky pro silniční
fond mají napomoci samosprávě. Do jaké
míry se to podaří, bude záviseti od
povahy dávek, jich předpisů a inkasa. Odstranění
dvojí koleje není jenom problém úhradový,
jak se pan ministr domnívá, nýbrž také
administrativní, což nesmí býti přezíráno.
Břemeno rozpočtem na poplatníky pro příští
rok uvalované má tedy činiti 9.700,000.000
Kč. Při tom však pan ministr mluví o
úsporách, činících skoro 1 1/2
miliardy Kč. Na čem je uspořil, neřekl.
Kdyby tak byl učinil, projevila by se protilidová
politika nynější vládní majority
ještě markantněji. Je nesporno, že zatížení
obyvatelstva daněmi je citelné. Zde souhlasím
s panem ministrem doslova. Jsou-li však škrty, v rozpočtu
učiněné, na pravém místě,
o tom chci valně pochybovati.
Pan ministr odhaduje národní důchod na 60
miliard Kč a jeho zatížení státem
a samosprávnými svazky na 15 1/2
miliardy Kč, kterážto okolnost jej vede k tomu,
aby na samosprávu podnikl útok a obviňoval
ji z nehospodárnosti. (Posl. Pik: Kdyby nebylo obcí,
nebude existovati republika!) Zajisté.
Ojedinělé případy nedosti rozšafného
a méněodpovědného hospodářství
obecního pan ministr sevšeobecňuje a celé
samosprávě neprávem přičítá
vlastnosti marnotratníka. Pane ministře, tak tomu
není. R. 1920 a 1921, v době vysokých hospodářských
čísel, nevedlo se samosprávě dobře
a nemohla proto snižovati přirážky, jak
pan ministr soudí, nebylo-li na výplatu zaměstnancům
a velmi často na platy vázané na lhůty
a smlouvy. Tyto doby právě znamenaly pro samosprávu
nejtěžší existenční chvíle,
poněvadž ceny hmot rozmanitých potřeb
obecních, účty dodavatelů požadavky
zaměstnanectva opírající se o denně
stoupající ceny potravin a všech životních
potřeb, překonávaly všechna očekávání.
V té době ukázaly se rozpočty obecní
ilusorními a během roku muselo se přikročiti
k sdělávání rozpočtů
dodatečných a k hledání nové
úhrady. Zemřelý dr Rašín
nebyl jisté žádným přítelem
samosprávy, a kdyby situace její byla bývala
taková, jak ji nyní líčí pan
ministr financí dr Engliš, nebyl by tehdy dr
Rašín přistoupil k řešení
finanční krise samosprávy známými
zákony sanačními z r. 1921. Také samospráva
jest si vědoma své odpovědnosti vůči
národnímu hospodářství. Ona
ve své převážné většině
nezapomíná, že na zaměstnání
průmyslu, na práci živnosti a obchodu spočívá
její existence a její rozvoj. Z těch příčin
snaží se každému podnikání
usnadňovati život. Ví velmi dobře, že
zaměstnání v podniku dává práci
dělníkům, zaměstnání
úředníkům, zákazníky
živnostníkům, odběratele obchodníkům
a obci příjem na přirážkách
a dávkách. Jen nerozumná obecní správa
mohla by neodůvodnéně vysokými přirážkami
vyháněti podniky z obvodu svého katastru.
Ani dělníkům není lhostejno, jsou-li
obecní a ostatní samosprávné přirážky
vysoké. Není jejich zájmem, aby drahá
veřejná správa dělila se s nimi ještě
o jejich nízké mzdy. Nepřezíráme
okolnost, že s 8 miliardami oběživa, které
jsou provozovacím kapitálem našeho národního
podnikání, musí se vydělati pro stát
a samosprávné svazky 15 a 1/2
miliardy Kč, jakož i ostatní národní
důchody, které pan ministr financí odhaduje
na 60 miliard Kč. Zdá se, že tento výsledek
jest neúměrný k prostředkům,
jimiž vládneme.