Pátek 15. října 1926

Samospráva nechce žádné milosti od státu, činí si však právo na život, který ani státní správa jí nesmí upírat. Pan ministr posuzuje jednostranně situaci, praví-li, že stát nebo parlament nejsou povinny přejímat odpovědnost za hospodaření obcí. Stát i parlament uložily obcím povinnosti bez jejich souhlasu, vzaly jim při tom zdroje příjmů a jiné jim poskytnouti odpírají. (Posl. Pik: V obcích nebylo nikdy tolik korupce, jako ve státním hospodářství!) O tom také není žádné pochybnosti. Stát pomáhal si následkem znehodnocení valuty k vyšším příjmům válečnými přirážkami k dani. Tyto přirážky nebyly však pojaty do základu pro vyměřování přirážek. V obcích zůstala stará základna přirážková. Zrušením zákona o daních z vyššího služného ztratily obce valnou část příjmů na přirážkách k této dani předpisovaných. Naproti tomu uložena jim povinnost vkládati každoročně do rozpočtu náklad na knihovny, usneseny zákony zaměstnanecké a úřednické, z nich resultovaly četné jiné závazky finanční. Obce musí nésti náklady na ubytování vojska, vydržovati úřady pro vojenské záležitosti a plniti celou řadu jiných úkolů, které vykonávají za stát. Při bližším zkoumání stanoviska p. ministra financí nemohu se ubrániti dojmu, že i on podlehl dialektice odpůrců demokratické samosprávy. Samospráva bude se proti jednostrannému osočování brániti. Ten, kdo jí život nedal, nemá práva na něj sahati. My již předem protestujeme proti úmyslu osekati pravomoc samosprávy v nové předloze a udělati z ní vasala byrokracie. (Výborně! Potlesk. - Výkřiky posl. Pika a Koudelky.)

Pan ministr financí pociťuje velmi dobře, že vydání na armádu i po provedených škrtech není úměrné naší hospodářské únosnosti. Proto již předem béře rozpočet národní obrany v ochranu proti výtce, při niž mohlo by se užíti srovnání výdajů na školu, a dokazuje, že vedle výdajů státních také samospráva vydává na účely školské a kulturní značné obnosy. Neřekl při tom ovšem, že také na účely vojenské vynakládají obce ze svých prostředků značné sumy.

Velmi zajímavou je v řeči p. ministra ona partie, v niž mluví o přebudování nynějšího finančního systému a odčinění obchodových daní. Zde se pan ministr netají tendenci směřující k snížení daní přímých a plaiduje otevřeně pro přesun daní na obyvatele cestou nepřímou. Tato snaha jest státní správou finanční uplatňována i v samosprávě, zejména v obcích, kde již dnes výnos dávek neliší se svou výši téměř ničím od výnosu přirážek.

Třídní berní reformou, nadržující zjevně hospodářsky silným třídám, má se stav ještě zhoršiti, neboť předloha zákona obsahuje ustanovení, že obcím může býti nařízeno, které dávky musejí zavésti. Se zadostiučiněním konstatujeme, že p. ministr financí potvrzuje naše stanovisko, že vývozní stát, jakým jsme my, nemůže se trvale opírati o vysokou celní soustavu. Bylo by bývalo účelné, kdyby tuto pravdu byl řekl již na konci jarního zasedání. (Výborně!) Domnívám se, že tehdy nebylo mu to dovoleno, aby toto své stanovisko projevil. Dnes je snad již trochu pozdě. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Rozpočet státní na r. 1927 sděláván jest za předpokladů, že poměry nebudou horší roku předešlého. Toto očekávání se dle všech pravděpodobností nesplní. Naše obchodní bilance ukazuje nám jasně, že se poměry citelně horší. Pokles aktiva jejího za půl roku letošního o 827 mil. Kč, stále stoupající počet nezaměstnaných, jsou eklatantním dokladem o zhoršené situaci hospodářské. Tomuto stavu neodpomůže se jenom snížením daní a obecních přirážek, nýbrž také, a to především, zlevněním úvěru. Celý náš hospodářský život kotví v bankách a výroba, odkázaná na bankovní úvěr, nesnese zatížení režie 13% úrokem. Je tedy především na vládě, aby zde zjednala pořádek. Třináctiprocentní úrok není tou dobou ničím odůvodněn. Naše národní hospodářství není k tomu, aby za cenu své zkázy udržovalo při životě množství nepotřebných bank, které jsou jenom sběrnami vkladů, a platilo jim přepychově zařízené paláce a zbytečnou a drahou správu. (Výkřiky posl. inž. Nečase.) Já a vy všichni ostatní se mnou budeme opravdu zvědaví, bude-li míti pan ministr odvahu, aby v této příčině splnil svůj slib. Má-li pan ministr financí a s ním celá vláda odvahu sahati na existence ubožáků, nesmí se ani zde zastaviti před naléhavým zásahem.

Právě tak jako návrh berní reformy i předložený rozpočet jsou třídními akty s neskrývanou tendencí namířenou proti chudým třídám obyvatelstva, proti demokracii, již se pan ministerský předseda ve svém vládním prohlášení tolik dovolával. Vláda doprovází obé tyto důležité a do života lidu hluboko zasahující předlohy celou řadou protilidových činů. Tyto okolnosti určují také stanovisko naší strany nejen k oběma těmto předlohám, ale také k nové, včera se nám presentující vládě. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Světlík. Dávám mu slovo.

Posl. Světlík: Slavná sněmovno! Včera představila se Národnímu shromáždění třetí vláda Švehlova. Nový kabinet vyvolal doma i za hranicemi více pozornosti než kterýkoliv z jeho předchůdců. A je zajímavo, že příčiny této mimořádné pozornosti jsou ku podivu doma z velké části jiné než je tomu za hranicemi. Pokud známe hlasy zahraničního tisku, nejvíce je tam zajímá fakt ustavení vlády československo-německé. Zahraniční tisk skoro bez výjimky vítá tuto skutečnost jako důkaz vnitřní stále postupující konsolidace nejdůležitějšího státu středoevropského, který je dnes tak daleko, že si může dovoliti přibrati do vlády největší národnostní menšinu - k tomu ještě součást národa z velké sousední říše, s níž v tisíciletých dějinách stát česky ocital se často v konfliktu, aniž by se musil obávati jakéhokoli rušivého zasažení do klidného vývoje státního života. Cizina vidí dále ve vstupu Němců v Československu do vládní většiny a do vlády postup mezinárodního míru, zvláště když německý aktivismus v Československu se uskutečňuje skoro současně se vstupem Německa do Svazu národů. Zdá se, že německý národ ve své většině - a s ní také většina Němců u nás - zahajuje po válečných zkušenostech nové období své mezinárodní politiky. Je to moment zvláště pro národy středoevropské potěšující, i když nastává pod dojmem hospodářských poměrů tak mocných, že jim pro tuto chvíli ani odolati nelze.

Vstup zástupců většiny našich Němců do vlády Československé republiky, ačkoliv náš stát nijak se nevzdal svého rázu státu národního, je reflexem dnešní mezinárodní situace v Evropě. A právě proto je příznivě posuzován i u našich spojenců, zvláště také ve Francii, která se rovněž přátelsky vyrovnává se svým porýnským soupeřem.

Celá zahraniční veřejnost netají se názorem, který ostatně byl tlumočen také ve čtvrtečním prohlášení pana ministerského předsedy, že 14. říjen 1926 je pro další vývoj mladého našeho státu dnem historickým. A jistě není pro nás bez významu dalekosáhlého, když největší část právě té národnostní menšiny, která po převratě tak vzdorovitě se postavila do kouta a prohlásila, že ničeho jiného nechce než jen zarytě vyčkávati brzký konec žaláře, do něhož byla proti své vůli uvržena, a všemožně přispívati k jeho nejrychlejšímu zániku, když většina parlamentního zastoupení německé menšiny v Československu, která také v tomto parlamentě se pokusila o jeho rozvrat, takřka přes noc postaví se na půdu tohoto státu a chce pracovati ne k jeho urychlenému zničení, ale pro blahobyt jeho obyvatelstva a tím k jeho upevnění. Je to nejvýmluvnější uznání dobré budoucnosti Československé republiky a její schopnosti, udržeti se do nedohledna, právě z řad bývalých jejich opovědných nepřátel.

Možno skutečně a s plnou oprávněnosti říci, že třetí vláda Švehlova pro svůj ráz národnostně smíšený vyvolala v Evropě z důvodů nutného dnes mezinárodního dorozumění opravdu nejen neobyčejnou pozornost, nýbrž i souhlas až překvapující, a to i z tábora stran blízkých dnešním našim stranám oposičním. Tento její ráz příznivě zapadl do nynější smířlivé mezinárodní nálady, jak se projevila v Locarnu a Ženevě. Ale je hodno pozoru, že doma tomu bylo poněkud jinak. Jednání o nový kabinet trvalo dlouho. Celé tři neděle napínala se pozornost československé veřejnosti, jaký bude konečný výsledek. Než u nás nešlo v prvé řadě o napětí, zda bude vláda opět všenárodní, československá, či zda bude československo-německá. Nejživější zájem naší veřejnosti týkal se otázky, zda zůstane vláda úřednická nebo bude-li nahrazena vládou poloparlamentní či celoparlamentní. U nás doma veřejnost politická sledovala s největším zájmem, zda prosadí svoji vůli nová parlamentní většina anebo ona levicová skupina, která úřednickým kabinetem, jmenovaným z jara přes hlavu čelných politických stran parlamentních, chtěla stůj co stůj znemožniti parlamentní vládu ve smyslu čistě demokratickém, jen aby pod rouškou vlády úřednické udržela svoje rozhodující materialistické postavení. Je známo, jak tisk... (Posl. Pik: Vaše sobectví, váš materialismus zničily koalici! Váš brutální materialismus to byl! Vy jste to znemožnili svou kongruou!) Muselo by se rozebrati, kde je toho materialismu více. Ale já myslím, že mezi sociálně-demokratickými vůdci... (Výkřiky posl. Pika.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Světlík (pokračuje): Je známo, jak tisk této skupiny až do poslední chvíle dokazoval, že parlamentarisace... (Výkřiky posl. Pika a poslanců čsl. strany lidové.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Světlík (pokračuje): Je známo, jak tisk této skupiny až do poslední chvíle dokazoval, že parlamentarisace úřednické vlády není zatím vůbec záležitostí u nás akutní.

Příčina této odlišnosti zájmů doma a za hranicemi tkví v tom, že u nás se československo-německá vláda po událostech v jarním zasedání čekala jako věc, která vyplývá z poměrů a která přijde dříve či později. Ve chvíli, kdy české socialistické strany vystoupily ze všenárodní vládní většiny, jen z obavy o svou existenci a ze snahy konkurovati ohrožujícím je komunistům, kdy svůj existenční zájem postavili nad zájem celku, sama od sebe, bez diskusí o nacionálním problému a jeho řešení, ze života samého, ne z teoretických úvah, povstala nová většina. Této většině národnostně smíšené bylo rázem jasno, že v zájmu národního našeho hospodářství, (Výkřiky posl. Pika.) další konsolidace našich státních financí, v zájmu pevnosti naší měny a tedy také sociálního blahobytu jest, aby se zabránilo rozbití parlamentu násilnou obstrukcí, nastolení vlády teroru proti vládě demokracie a v dalším důsledku toho pokusům dobrodruhů o lovení v kalných vodách, o diktaturu a jiné podobné, velmi nebezpečné experimenty. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany lidové.)

Dnešní československo-německá vláda byla nastolena nešťastnou červnovou parlamentní obstrukcí, v jejímž žáru skula se také dnešní většina před užaslýma očima celého národa. Tehdy už národ smířil se s československo-německou vládou, takže dnes vůbec nebyl překvapen a zajímá se více o jiné její vlastnosti než o její národnostní ráz. A tu dlužno vysloviti uspokojení nad tím, že myšlenka skutečné parlamentní demokratické vlády, v jejímž čele stojí odpovědní politikové a vůdcové stran, zvítězila nad koncepcí vlády úřednické. (Výborně!) Tuto nikdy nelze vydávati za vládu demokratickou, neboť není výrazem přímé vůle většiny politických stran a není jejich osobní ideovou representací. (Tak jest!) My jsme se proto za každé situace, která se dosud u nás vyvinula, stavěli proti úřednické vládě, ne snad z odporu proti osobám, nýbrž z důvodů zásadních a ze snahy, aby se u nás vytvořila opravdová demokratická tradice, která by nesahala každou chvíli k výpomoci úřednických vlád, nýbrž vypěstovala u politických stran co nejsilnější pocit odpovědnosti. Jak jinak vychováme z otroků lidi svobodné, než když jim uložíme, aby se sami spravovali (Výborně! - Potlesk.) a pomohli si sami za okolností nejtěžších? V západních evropských demokraciích nesahá se k experimentu úřednických vlád. A my přece chceme v demokracii kráčeti přímo v čele a nikoli ohlížeti se po prostředcích z dob poloabsolutistických.

Musíme uvítati, že sněmovně po období úřednické vlády, která byla čistě administrativní a vyhýbala se politickému vedení národa, představila se vláda demokratická. Bohdá, že učiní konec politickému zmatku, jaký u nás nastal a projevil se v temných pověstech o diktaturách a oktrojích. Byly jimi vyplněny celé letošní politické prázdniny a souvisely s nimi t. zv. aféry Gajdova a Stříbrného.

Co se týče aféry Gajdovy, tu nám neběželo a neběží o jeho osobnost. My jsme svého času projevili pouze zájem o to, jak ministerstvo národní obrany postupovalo proti zástupci šéfa generálního štábu. Tehdejší ministr, místo aby byl ihned zavedl disciplinární šetření proti obžalovanému generálu, řešil věc způsobem politickým. Generál Gajda musil onemocněti a požádati o pensi. Tento postup ministerstva nás silně kompromitoval, tak jako nám uškodilo, že na vysoké místo v armádě byl postaven důstojník, jehož minulost byla známa, ale jemuž byla vyčítána teprve tehdy, když měl býti z politických důvodů odstraněn. Toto není demokracie, a proto vítáme parlamentní vládu v naději, že všude bude šetřiti demokratických řádů.

A tak jako se stavíme proti vládě úřednické z důvodů lidovládných, tak musíme odmítnouti každý pokus o oktroj a násilnou diktaturu, zvláště pretoriánskou. Není dosud zjištěno, kdo připravoval násilnou diktaturu po rozpadnutí národní koalice. Nechť to byl kdokoliv, ale každý musí počítati s rozhodným odporem lidové strany, která odmítá jakoukoli diktaturu, ať komunistickou nebo fašistickou. Víme, že diktatury jsou pokusem o to, jak bez nekonečných parlamentních debat v době stále ještě abnormálních poměrů hospodářských, v době placení válečných náhrad a strašných dluhů dostati se z finanční mizerie. Ale máme příklady i u nás, na příklad na Německu - a konečně také čsl. demokracie to ukázala - že to jde také s instrumentem demokratické vlády a že není třeba experimentů protidemokratických, které jsou provázeny neustálým řetězem politických vražd a ovzduším podzemních revolučních organisací, kdy veškerá svoboda veřejného mínění je potlačena a každá organisace, která se nepodrobí diktatuře, je násilně rozháněna. Násilí plodí zase jenom násilí, ale žádné násilí v zemi civilisované nemá trvání.

Slavná sněmovno! Se strany oposice, která ostatně vždycky pěstovala ideu českoněmecké vlády, vytýká se novému kabinetu více než jeho ráz národnostně smíšený, jeho ráz pravicový. Nová většina prý bude reakční a protisociální. Než nová většina je reflexem poměrů evropských nejen po stránce nacionální, ale i po stránce programové. Kdežto po válce ve všech evropských státech, poražených i vítězných, silně stoupla vlna socialismu a komunismu, dnes, prve ještě než přešlo prvé desítiletí, vystřídává se vlna socialismu vlnou pravicovou. Příčina je jasná. Socialism je spíše průvodcem národohospodářského rozmachu, než národohospodářského poklesu, v němž octly se evropské státy, zatím co Amerika okupovala bývalá evropská odbytiště. Konkurence Ameriky je taková, že volá se po Paneuropě. Ve všech evropských státech je nedostatek práce. Lid volá dnes především po práci a možnosti výdělku. (Výkřiky posl. inž. Nečase.) Vždycky v dobách těžkých ujímají se vedení živly nacionálně-konservativní, které mají tradici umění hospodařiti a šetřiti. (Tak jest! - Výkřiky posl. Pika.) Tak tomu je také u nás, kde pocit národohospodářské stísněnosti překlenuje i tak hluboké propasti, jaké se vytvořily mezi Čechy a Němci. (Výkřiky posl. Pika a Sedláčka.)

Vládní prohlášení i projev ministra financí kladou důraz na hospodářsko-finanční program nové vlády. Je to znamení, že nová vláda je si vědoma toho, co dnes je v celé Evropě nejdůležitějším a odkud plynou všecky vnitropolitické krise a mezinárodní komplikace. Je to hospodářsko-politická krise evropská, jak to formuloval ministr Engliš, která se projevuje také u nás poklesem vývozu, nezaměstnaností průmyslu a živností a nedostatkem práce. (Posl. Pik: Zavřeli jste hranice, znemožnili jste dovoz, a je tady hlad!) Dříve to bylo také. (Výkřiky posl. Pika.)

Ministr financí líčil, co chce on se své strany podniknouti pro odstranění hospodářsko-politické krise, z čehož nejvíce vítáme berní reformu se sníženými daňovými sazbami, úspory v rozpočtu a nové jeho uspořádání, jakož i reformu správní. Co nás však znepokojuje, jest příliš ostrý postup pana ministra financí proti samosprávným rozpočtům zemí a obcí. Zdá se nám, že takto byla by ohrožena samospráva vůbec. Hospodářsko-politické krise a jejího dosahu je si vědoma nejen nová vláda, nýbrž i vládní strany, které v pilném dotazu domáhají se rozhodného postupu vlády proti výstřelkům spekulace, aby se znemožnilo svévolné zdražování, dále pak aby všemi prostředky napomáhalo se výrobním odvětvím, průmyslu, živnostem, obchodu a také zemědělství, aby mohly stupňovati svoji výrobu, aby se tak pozvedl hospodářský život ve státě a všichni naši lidé dostali práci a zaměstnání.

Oposiční tisk zahajuje už předem boj proti nové většině a nové vládě pro domnělý jejich ráz protisociální a protidělnický. Socialistický tisk je zvláště velmi zvědav, jak si bude počínati strana lidová, jejíž voličstvo tvoří hlavně drobný lid, v těch otázkách sociálních, jež zatím ještě čekají na své rozřešení, a při velkých sociálních zákonech, jež byly již provedeny. Straně lidové jest její postavení v tomto směru v nové většině jasno. Strana lidová sice nikdy nikomu neslibovala hory a doly, ale tolik je jisto, že zvláště děnictvo nemusí se ani v nejmenším obávati, že by strana naše dala souhlas k jakékoli reakci v oboru sociálního zákonodárství. (Výkřiky posl. inž. Nečase.) My souhlasíme s důrazem na politiku národohospodářskou, který byl dán v prohlášení pana ministerského předsedy a ve finančním exposé nejen proto, že politiky této potřebují stavy výrobní, živnostnictvo, zemědělství, obchodnictvo, průmysl, ale i proto, abychom mohli udržeti všecko, co republika také za naší účasti pro dělnictvo v sociálním zákonodárství vykonala. (Výborně! Potlesk.) My tu máme ostatně skvělé vzory pro politiku sociálně reformní i ve většinách pravicových. Myslím na příklad, že německé centrum, které prodělalo všechny kombinace, dosud nikdy se neprohřešilo na svém sociálně reformním programu. A tak i lidová strana i v nynější většině zůstane věrna svému programu, sama sobě, svému chudému voličstvu, které je její slávou, ježto pro všechny naše sociální zákony - i tak revoluční, jako je pozemková reforma - hlasovala, a chce naše sociální zákonodárství zdokonaliti, jak jen to bude možno. Poukazuji jen na náš návrh na novelisaci sociálního pojištění a gentského systému.

Strana lidová za 7 let trvání republiky ukázala, jak rozumí státotvorné politice. I v prvých dobách, kdy byla takořka postavena ke zdi a kdy byla zatlačena do oposice, hlasovala pro všechny státní nezbytnosti. Strana lidová je vždy ochotna podporovati každou vládu, která stojí na půdě ústavy a dobře to myslí s našim národem a státem. Bude podporovati také dnešní vládu v každém úsilí o zlepšení poměrů hospodářských a sociálních. Strana naše netají se tím, že za nejlepší koncepci československé politiky vnitřní považovala a považuje československou národní většinu a její vládu. Ale ve chvíli, kdy socialistické strany vystoupením z národní koalice daly Němcům dlouho čekanou příležitost, aby vstoupili do vládní většiny, československá strana lidová v zájmu dalšího klidného vývoje vnitřního i v zájmu postavení republiky, v zájmu společné práce o hospodářskou a finanční konsolidaci našeho státu smiřuje se s historickou nutností. Nemůžeme ponechati stát ani zmatkům oktrojů, ani vratkosti diktatury, ani chaosu vlád bez pevné parlamentní většiny. Budeme proto hlasovati pro vládní prohlášení. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr Zadina. (Výkřiky posl. Pika a inž. Nečase.)

Posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Podzimní zasedání našeho Národního shromáždění zahajuje se za nové konstelace politické, která budí zvýšenou pozornost nejen celé naší politické veřejnosti, ale též ciziny, která rovněž oceňuje veliký význam nové etapy ve vývoji našich vnitropolitických poměrů. Vedení vládních záležitostí převzala nová majorita, na které berou účast též zástupci národnostních menšin v tomto státě, majorita, která vedle všeobecných úkolů státních, jak dosud byly sledovány ve sborech zákonodárných a ve dřívějších vládách, totiž konsolidace našeho státu a zabezpečení československého národa v tomto státě, ovládána jest též snahou připoutati tyto menšiny ku spolupráci na práci zákonodárné a vládní v duchu pravé demokracie, jak je vyjádřena v naší ústavě a která zabezpečuje též těmto menšinám všechny podmínky pro jejich kulturní, hospodářský i politický vývoj.

Hlavní zásady této spolupráce s národními menšinami vyjadřuje zajisté výstižně vládní program, přednesený předsedou vlády. Není vinou politických stran, které utvořily tuto majoritu, že kooperace nebyla položena na širší základnu a že na této majoritě neberou účast též všechny ostatní strany, které se prohlašují za strany státotvorné, zejména strany socialistické, které programově tuto spolupráci s menšinami vždy doporučovaly a o ní často usilovaly. Mohou to býti tudíž jen taktické ohledy, které vedly tyto strany k absenci na tomto velikém díle pro další politické i hospodářské zkonsolidování našeho státu. Naše republikánská strana lituje toho tím více, že ona to byla, která vždy v duchu demokratické ústavy kladla velkou váhu na to, aby celá činnost zákonodárná a vládní byla vykonávána na podkladě nejširší součinnosti všech státotvorných stran politických a zástupců všech vrstev obyvatelstva v tomto státě.

Jestliže tento předpoklad tentokráte splněn nebyl, nezmenšuje to nikterak velký význam nové politické konstelace v našem státě, poněvadž údálost tato je jednomyslně a plně oceňována v celé politické veřejnosti i u stran oposičních.

Úkoly, které v tomto Národním shromáždění očekávají splnění, jsou mimořádně důležité, dotýkají se existenčních zájmů všech vrstev obyvatelstva, jakož i zájmů celého státu. Ministr financí předložil Národnímu shromáždění státní rozpočet na příští rok, který je sdělán v duchu rozumné úspornosti a zabezpečuje rovnováhu mezi výdaji a příjmy, jako základní předpoklad pro udržení spořádaného hospodářství státního a posílení rovnováhy a stability života hospodářského. Ministr financí ohlásil též reformu daní přímých, která má uspořádati tyto důležité složky státních příjmů úměrně k daňové nosnosti poplatnictva a celkově snížiti daňové břemeno v zájmu podpory všech výrobních vrstev.

Jako časově aktuelní vyzvedají se též různé otázky hospodářské, sociální a zásobovací, které jsou též předmětem pilných interpelací různých stran. A tu nutno především předeslati, že celý soubor těchto otázek musí býti posuzován s největší seriosností, bez přehánění a demagogického zneužívání, poněvadž jen tak dá se docíliti věcného jejich řešení v zájmu všech vrstev obyvatelstva a zabrániti tak jakýmkoli poruchám v našem hospodářském životě.

Tak mluví se především o některých obtížích v zásobování, dokonce o drahotě potravin a dále též o krisi našeho průmyslu a v důsledku toho o některých nepříznivých zjevech sociálních, zejména o nezaměstnanosti průmyslového dělnictva. I když nelze přehlížeti některé nepříznivé příznaky tohoto druhu, přece nutno zdůrazniti, že při věcném a objektivním rozboru těchto zjevů nejeví se skutečnost v tak černém světle, jak snad tendenčně se s některých stran líčí a zkresluje. Tak zejména při posuzování letošních poměrů zásobovacích a cenových na trhu zemědělských plodin, zejména obilí, luštěnin, bramborů, řepy a j., musí býti v první řadě přihlíženo k tomu, že letošní úrodu všech polních plodin poškozovaly značně nepříznivé vegetační poměry, zejména trvalé deště od samého zasetí až přes celou sklizeň a mimo to v četných oblastech dostavily se rozsáhlé živelní pohromy, záplavy vodní při řekách a vodních tocích, krupobití a jiné. Naše zemědělství utrpělo letošního roku těmito živelními pohromami obrovské škody, které znehodnotily sklizeň nejen co do kvanta, ale i co do kvality. Podle úředních odhadů při porovnávání letošního roku s rokem minulým je tento výsledek sklizně: U pšenice úbytek o 10.000 vagonů, čili 9%, u žita 21.000 vagonů, čili 14.5%, u ječmene 13.000 vagonů, čili 10%, sklizeň ovsa je celkem stejná jako roku loňského.

Celkem tudíž činí úbytek sklizně podle předběžného odhadu asi 44.000 vagonů, čili téměř 10%, což cenově představuje pro zemědělce ztrátu na 500 milionů Kč, béře-li se za podklad běžná cena v současné době. Tato horší sklizeň obilní není snad jen lokálním zjevem v našem státě, nýbrž je zjevem světovým. Mezinárodní ústav zemědělský v Římě udává, že sklizeň pšenice ve 23 evropských státech je menší o 20 milionů q, čili o 6.6%, sklizeň žita v pozorovaných 11 státech je menší o 20%, sklizeň ječmene v 18 zjišťovaných státech menší o 6% a sklizeň ovsa v 15 státech menší o 8.5%. Naše zemědělství utrpělo letošního roku dále obrovské škody živelními pohromami, které nabyly takového rozsahu, jakého není pamětníka. Trvalé deště v četných oblastech způsobily rozvodnění řek a potoků, kteréžto záplavy, trvající delší dobu, ničily úplně polní úrodu. Jiné oblasti postiženy byly krupobitím, které zničilo rovněž celou úrodu polní, jako zejména v celé řadě okresů jižních a západních Čech.

Kdyby byly zjištěny všechny tyto škody, které utrpělo zemědělství letošního roku v našem státě, jisté činilo by to položky stamilionové. V minulém zasedání Národního shromáždění byla vláda vyzvána, aby rozsah těchto škod dala zjistiti prostřednictvím okresních politických úřadů a aby v nutných případech, zejména kde jde o ohrožení existence, přispěla svojí podporou. Bohužel, musím konstatovati, že této žádosti vyhověno nebylo a že ani ministerstvo vnitra, ani zemské správy politické takové šetření nemají úplné, takže celkový rozsah těchto škod neznáme.

V některých oblastech provedli toto šetření samosprávní činitelé a možno si podle toho utvořiti aspoň částečný úsudek o dosahu škod jednotlivých okresů. S velkou pečlivostí a co možno nejúplněji provedl toto šetření Středolabský komitét v Hradci Králové za vedení starosty města dr Ulricha a vydal o tom podrobnou zprávu. Toto šetření ukázalo, že dotyčná oblast, která zahrnuje okresy kol středního Labe, utrpěla letošního roku ztráty na 70 mil. Kč. Největší škody utrpěly tyto okresy: Brandýs 11 milionů, Pardubice 10 milionů, Kolín 8 milionů Kč atd. To jsou škody toliko z oblasti podél středního Labe. Jak veliké jsou škody v povodí ostatních řek v našem státě, jaké jsou škody způsobené krupobitím, zejména na českém jihu, a jak obrovské jsou škody ve všech jiných oblastech, způsobené trvalými dešti, které ve všech polohách, zejména v těžkých půdách poškodily produkci obilní a způsobily přímo katastrofální kalamitu v naší produkci okopanin, hlavně bramborů a řepy?

Široké vrstvy našich zemědělců po všech těchto těžkých kalamitách mají zajisté plné právo tázati se našich rozhodujících činitelů, v jakém směru bude brán zřetel na tyto těžké finanční a hospodářské ztráty, které naše zemědělství utrpělo, v jaké míře bude ulehčeno našim zemědělcům v oboru daní a jiných veřejných břemen a jakým způsobem bude našemu zemědělství pomoženo k odčinění a zmírnění těchto škod a jakým způsobem bude stát do budoucnosti pracovati k zabránění a paralysování těchto těžkých hospodářských důsledků.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP