Pátek 19. listopadu 1926

Hrad právě se konservuje a restauruje. Zaleží velmi mnoho na tom, aby tato restaurace dála se tak, jak význam hradu vyžaduje a jak toho zasluhuje. A dílo je svěřeno jistě dobrým a pečlivým rukám Plečníkovým, který jistě tuto věc provádí tak pietně, jak též toho vyžaduje pieta celého národa k tomuto velikému dílu.

Kdo dnes navštíví hrad, vidí, jaká práce byla provedena. Není však bohužel ještě skončena, a nemám jiného přání, než aby šťastně bylo dokončeno, co šťastně bylo započato, ke slávě našeho jména. Jsme tím povinni také historii svého národa. (Výborně!)

Zvláštní pozornost věnuje se v přítomné době třetímu nádvoří, historické části hradu. (Posl. Patzel [německy]: To jsou také německé dějiny!) Dějiny veškerého obyvatelstva, tedy i dějiny německého národa, jsou spjaty s tímto hradem, pane kolego (obrácen k posl. Patzelovi), a také německému národu musí záležeti na tom, aby se tento hrad zaskvěl v bývalé slávě.

Dovolil jsem si připojiti ke zprávě výborové krátký popis prací, které se právě provádějí ve třetím nádvoří, spolu s plánkem, ze kterého vidíte, na jak cenné stavby se přišlo při vykopávkách. Nejcenějším objevem, který jest jedinečným v celé střední Evropě, je nejstarší opevnění pražského hradu z konce IX. století. Veškery tyto vykopávky, svědkové to naší historie, budou zakryty betonovými deskami a učiněny trvale přístupnými všemu obyvatelstvu. Opakuji znovu, že musíme vynaložiti všechno na důstojné vypravení pražského hradu.

Při kap. 3. Předsednictvo ministerské rady bych vyzvedl činnost státního ústavu statistického. Mimochodem podotýkám, že v rozpočtovém výboru bylo ústy některých členů rozpočtového výboru poukazováno, aby byla činnost Státního statistického úřadu prohloubena ve všech směrech našeho života hospodářského. A tu mohu říci, že skutečně také činnost Státního statistického úřadu se rozvíjí jak co do šíře, tak také do hloubky a poskytuje nám obraz celého našeho života soukromého i veřejného po všech jeho stránkách. Zvláštní pozornost věnována statistice populační, zemědělské, zahraničního obchodu, dopravní, hornické a hutnické, sociální, cenové a spotřební, statistice úvěrních ústavů a peněžnictví, veřejných financí, výdělkových společností a úvěrních družstev, dále statistice politické a sociální, soudní a trestní, školství, jakož i statistice státních zaměstnanců.

Výdaje na kap. 4. Ministerstvo zahraničí obnášejí 136,004.660 Kč proti 151,282.909 Kč na r. 1926. K tomuto obnosu 136,000.000 Kč ovšem musíme ještě připočísti obnos investiční, tedy investiční náklady pro toto ministerstvo, který je připojen k rozpočtu ministerstva zahraničí, to je 9,018.000 Kč. Je tedy náklad na toto ministerstvo menší, nežli byl roku minulého. Úkolem ministerstva zahraničí bylo včleniti naše národní hospodářství do hospodářství světového celou řadou mezinárodních úmluv a spoluprací na Společnosti Národů přispěti pak k ustálenosti poměrů mezinárodních. A naše spoluúčast v tomto ohledu je jistě pozoruhodná.

Vzpomenul-li jsem při této příležitosti Společnosti Národů, nebude jistě nemístné, jestliže připomenu naši finanční účast na této tak významné mezinárodní instituci. Otiskl jsem ve výborové zprávě krátký výtah rozpočtu Společnosti Národů, ze kterého vidíme, že také rozpočet této Společnosti stoupá. R. 1925 činil 22,658.138 zlatých franků, r. 1926 22,930.633 a r. 1927 už 24,615.097 zlatých franků, to je při kursu 650 asi 161,000.000 Kč. Na tyto výdaje přispívá naše republika obnosem 4,569.830 Kč, to jest my platíme 29 jednotek, podle kterých se rozdělují náklady na Společnost Národů. Nejvíce přispívá Velká Britanie, 105 jednotkami, to jest asi 16,545.938 Kč, na druhém místě stojí Francie a Německo se 79 jednotkami - 1 jednotka totiž činí asi 24.126 Kč - na třetím místě je Italie a Japonsko se 60 jednotkami, na čtvrtém Indie s 56 jednotkami, pak Čína se 46 jednotkami, Španělsko se 40, Kanada s 35, Polsko s 32, Československo s 29 jednotkami. Stojíme tedy - spolu s Argentinou a Brasilií na místě devátém.

Kriteriem při rozdělení nákladů mezi členy Společnosti Národů je platební schopnost jednotlivých členů a ta byla oceněna podle počtu obyvatelstva r. 1919 a podle rozpočtu na r. 1913. U nás bylo obtížno učiniti ocenění podle rozpočtu na r. 1913, poněvadž se musel rozpočet rakouský na r. 1913 rozděliti a přizpůsobiti rozpočtu našemu. Původní tato jednotka našich příspěvků byla 35 jednotek, letos již je snížena na 29 jednotek, tedy tento příspěvek se stále snižuje.

Rozpočet ministerstva nár. obrany byl důkladně seškrtán, proti 1.935,402.500 Kč roku loňského je letošní rozpočet 1.370,000.000 Kč. Ovšem zde je nutno připomenouti, že má býti zřízen zvláštní fond pro věcné potřeby ministerstva nár. obrany, který má obnášeti 315 milionů Kč. Rozpočet ministerstva nár. obrany totiž nemá ani v příštích letech přesahovati 1400 milionů, ale poněvadž má věcné potřeby, tedy má býti utvořen tento fond. Proti rozpočtu ministerstva nár. obrany každý rok, je to samozřejmé, byly podnikány rozličné útoky, jako proti instituci nepotřebné, a snad favorisovanější proti jiným resortům. A tu je nutno, abych prohlásil s toho místa: Nejsme militaristy ani imperialisty, naše armáda slouží jedině a výhradně obraně státu a všech státních občanů. Každý občan má právo, aby klidně a pokojně mohl se věnovati své práci, a tyto podmínky rozvoje musí býti splněny za každou cenu. Klid a mír je základní podmínkou vývoje národa a státu, a aby tyto podmínky mohly býti splněny, potřebujeme armády. Dokud budou na světě násilníci, kteří násilím budou porušovati práva druhého, ať tento druhý je celý národ nebo jednotlivec, dotud je třeba proti tomuto násilí brániti se zase silou. Nevydržujeme si armádu z nějaké rozkoše, nevynakládáme tu miliardu ročně, které by mohlo býti použito na jiné účely k blahu celku, z imperialismu, nýbrž z naprosté nutnosti. Škoda, že prostředky naše nám nedovolují, abychom mohli armádě dáti tolik, kolik potřebuje.

Ostatně, naše armáda není již tou starou armádou předválečnou. Je to zároveň instituce výchovná a vzdělávací. Připomínám péči armády o analfabety. Je opravdu neuvěřitelno, že ještě letos může býti takový počet analfabetů. R. 1925 nastoupilo vojenskou službu, podle zprávy, kterou jsem si vám jménem rozpočtového výboru dovolil předložiti, 4.339 analfabetů. Z těch bylo 343 Čechů, 160 Němců, 398 Maďarů, 1922 Slováků, 1446 Rusínů a 56 Rumunů. Z těchto negramotných 4.339 vojáků stalo se gramotnými 3.213. Nebyla to tedy pro tyto všechny vojáky doba ztracená na vojně, nýbrž byla to zrovna tak dobrá škola. Osvětové činnosti vojska věnuje se u nás obzvláštní pozornost. Naše armáda má 392 knihoven, kterých je také skutečně hojně vojáky používáno. V kasárnách jsou zřízena t. zv. zátiší, která mají za úkol pečovati o vojáky mimo službu, odvykati je toulkám, alkoholu a špatné společnosti. V těchto vojenských zátiších, bylo podle výkazu, který byl sestaven ministerstvem nár. obrany, pořádáno r. 1925 1128 besed, akademií a večírků, 832 divadelních představení, 210 loutkových představení, 5664 kinematografických představení, 1737 přednášek se světelnými obrazy a 1.080 jiných kulturních podniků. Mimo to při těchto vojenských zátiších jsou zřizovány pěvecké kroužky, které měly 1618 členů, hudební kroužky s 1674 členy, šachové kroužky s 802 členy. Nezapomínáno ani na civilní povolání vojáků. Pořádány jsou kursy zemědělské při zemědělských školách a kursy živnostensko-obchodní při školách živnostenských a obchodních.

Z těchto několika črt je viděti, jak diametrálně se liší dnešní vojna naší republiky od staré předválečné vojny rakouské. Před válkou byla tato vojna pravým postrachem, dnes je opravdovou školou (Posl. Kolláriková: Pre to páchajú vojáci sebevraždy!) To není z důvodů vojny samé. Při vyšetřování se ukázalo, že jsou to důvody jiné, než ty, které souvisí s vojnou.

V nejbližší době bude řešena také doba presenční služby vojenské, kterážto otázka je velmi ožehavá. Tuto otázku nebudeme řešiti jistě se žádného jiného hlediska, než s hlediska prospěchu státu, a tomuto prospěchu státu musí se podřiditi i prospěch jednotlivců.

S touto otázkou souvisí také otázka úlev od presenční služby. Podle výkazu ministerstva nár. obrany bylo poskytnuto r. 1924 a r. 1925 úlev 3629 vojákům, z nichž bylo: 2952 živitelů rodin, 111 majitelů zemědělských usedlostí, 27 majitelů malých živností a obchodů, 495 průmyslových a zemědělských dělníků, 44 posluchačů vysokých škol.

Vojenskému letectví věnována byla velká péče. R. 1925 bylo provedeno 68.349 letů a prolétnuto bylo 2,492.287 km. Výkony našich letců vojáků jsou příliš známé, než abych se o nich musel zvláště zmiňovat. Bohužel, že musíme zde zaznamenati i ztráty na životech, a to právě nejlepších našich letců. (Posl. Patzel [německy]: Létající rakve!) To jest, bohužel, risiko každého letce.

Letošního roku byla odevzdávána svému účelu budova vojenského zeměpisného ústavu, který má v oboru kartografie u nás pověst nejlepší. Právě se v něm revidují mapa generální i mapy specielní celé republiky. O práci jeho možno si učiniti představu, povím-li, že vytiskl r. 1925 přes 2 mil. tisků. Map bylo vydáno ze skladu tohoto vojenského zeměpisného ústavu přes půl milionu.

Výdaje ministerstva vnitra činí 554 milionů 363.850, ovšem k tomu zase musíme připočísti investice obsažené v ministerstvu veř. prací v obnosu 15 mil. Na r. 1926 činil rozpočet ministerstva vnitra 568,694.390 Kč, je tedy rozpočet o něco málo větší. Obsáhlá činnost ministerstva vnitra vylíčena je dostatečně již v důvodové zprávě vládního návrhu rozpočtu na r. 1926 a prosím, abyste si ráčili této zprávy povšimnouti.

Totéž platí o ministerstvu spravedlnosti a nejvyšším soudu, kterážto kapitola vykazuje výdajů 286,881.280 Kč, s investicemi asi 297 mil., tedy méně než r. 1926, kdy činily výdaje skoro 303 mil. Kč.

K této kapitole bych připojil ještě zmínku o zakládání pozemkových knih na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Řešení této otázky jest kardinálním požadavkem pro právní poměry na Slovensku a Podkarpatské Rusi a zvláště pak pro berní pořádek. Zakládání knih na Slovensku a v Podkarpatské Rusi je spojeno s velkými obtížemi. Zastihli jsme tam v tomto ohledu po převratu poměry v pravém slova smyslu desolátní. Na Slovensku je 3591 obcí. Pozemkové knihy byly založeny jen asi v 870 obcích. Po převratu pak byly založeny ještě asi ve 20 obcích. V ostatních obcích jsou jen tak zvané pozemnoknižné archy, které však namnoze neodpovídají skutečnosti. Následkem toho je každé právní jednání v pozemkové držbě velmi nesnadné a má za následek na Slovensku a Podkarpatské Rusi dlouhé a nákladné spory. Rovněž provádění pozemkové reformy na Slovensku a Podkarpatské Rusi právě pro tuto neuspořádanost pozemkových knih a katastru setkává se s velkými obtížemi. Musí tedy býti přední snahou naší, aby ve všech obcích v Podkarpatské Rusi a na Slovensku byly tyto pozemkové knihy dány do pořádku, a kde nejsou, aby byly založeny.

Při kap. 9. Nejvyšší správní soud, poukazuji na ohromné obtíže tohoto úřadu. Laskavostí presidia Nejvyššího správního soudu byl mi poskytnut bohatý materiál statistický, který nám udává, jak velikou práci má dnes tento Nejvyšší správní soud. Z těchto výkazů je zřejmo, že náprava je velice nutná, a to tím spíše, nemá-li zde dojíti v pravém slova smyslu k naprostému debaklu. Agenda nejvyššího správního soudu stoupá rok od roku. Tak došlo r. 1923 6.147 stížností, které mělo vyříditi 30 referentů, na jednoho referenta připadlo 205 stížností. R. 1924 došlo 6.465 stížností pro 35 referentů, na jednoho připadlo 185 stížností. R. 1925 došlo 7.398 stížností pro 35 referentů, na jednoho připadlo 211 stížností. Ovšem připomínám, že agenda tato nebude již pravděpodobně stoupati, poněvadž jest to namnoze agenda přechodná. Tak na př. zmizí za nedlouho agenda Pozemkového úřadu, takže agenda bude sama automaticky snížena, ale je stále ještě proti Rakousku vysoká. Ve starém Rakousku 1912 došlo 4.184 stížností pro 41 referentů, takže na 1 referenta připadlo 102 aktů. R. 1913 došlo 4.069 stížností pro 41 referentů, na jednoho referenta připadlo 99 aktů. R. 1914 došlo 3.117 stížností pro 41 referentů, na jednoho připadlo 76 aktů. A jak víte, tehdy museli jsme kolikráte na vyřízení u Nejvyššího správního dvora tehdejšího čekati celá léta.

Jest nutno těmto poměrům odpomoci, a to hlavně reformou správy. Reforma správy podle mého přesvědčení přinese největší úlevu Nejvyššímu správnímu soudu. Že naše administrativa má velkou vinu na těchto poměrech u Nejvyššího správního soudu, vysvítá nejlépe ze statistiky vyřízených aktů Nejvyšším správním soudem, a to vyřízených aktů ve prospěch stran a ve prospěch úřadů. Tak r. 1924 bylo těchto nálezů ve prospěch stěžovatelů ze všech stížností Nejvyššího správního soudu 28.67%, r. 1925 27.87%. K tomu musíme připočísti značné procento těch, kteří nepodávají stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu a kterýmžto stížnostem by muselo býti vyhověno. Tato okolnost jistě nepřispívá k důvěře v naše správní orgány.

Nebudu unavovati vypočítáváním počtu stížností podaných proti rozhodnutím jednotlivých administrativních úřadů, dovoluji si poukázati jen na zprávu rozpočtového výboru, kde jsou přesné podle resortů uvedené cifry podle údajů Nejvyššího správního soudu. Dovoluji si jenom podškrtnouti některé tyto resorty, kde jsou poměry zvláště frapantní. Tak na př. ministerstvo vnitra, kde bylo r. 1925 667 rozhodnutí ve prospěch úřadů a 335 ve prospěch stěžovatele, v ministerstvu financí bylo 1618 ve prospěch úřadů a 557 ve prospěch stěžovatele. - Tato okolnost bude důležitou, jak jsem se již dříve zmínil, při výkazu a nedoplatcích daní, poněvadž následkem těchto nálezů a vyřízení rekursů se tyto nedoplatky sníží. - Ve školství bylo 254 ve prospěch úřadu a 150 ve prospěch stěžovatele, ve Státním pozemkovém úřadě 354 ve prospěch úřadu a 106 ve prospěch stěžovatele. Již z těchto cifer je zřejmá nutnost reformy administrativy, která se musí jeviti, a to zvláště podtrhuji, v osobní odpovědnosti referentů rozhodujících úřadů, jako bych vůbec otázku odpovědnosti všude a v soudnictví zvláště zdůraznil.

Výdaje ministerstva školství a nár. osvěty činí v rozpočtu 782,382.452 Kč a k tomu investice 97,782.000 Kč, dohromady tedy 880,000.000 Kč proti 890,000.000 Kč roku 1926. Při rozpravě v rozpočtovém výboru bylo zvláště poukazováno na restrikci, na zavírání tříd obecných a občanských škol, na národní útlak a na přílišný počet studentů na středních školách a studentů vůbec.

Na universitách: Karlově v Praze, Masarykově v Brně, Komenského v Bratislavě, Cyrillo-Methodějské fakulty bohoslovecké v Olomouci, Husově evang. fakultě v Praze a vysoké škole zvěrolékařské v Brně bylo zapsáno v letním semestru 1925/6 10.998 posluchačů, na německé universitě v Praze 3228 posluchačů, dohromady tedy všech posluchačů na těchto vysokých školách bylo 14.226. Na technikách a všech příbuzných ústavech českých i německých 12.008 posluchačů, tedy dohromady na vysokých školách 26.234 posluchači.

Zajímavá je statistika škol středních. Všeobecně se má za to, že středních škol, totiž gymnasií, reálných gymnasií, reformních reál. gymnasií, vyšších reál. gymnasií, reálek, lyceí a učitelských ústavů je dnes mnohem více než před válkou. Mimochodem podotýkám: jak vidíte, pánové a dámy, z tohoto vypočítávání různých druhů středních škol, toto rozdělení středních škol je neudržitelné a musí proto dojíti k určité jejich unifikaci. V tak zv. zemích historických bylo r. 1913 těchto ústavů 278, a to 155 českých, 122 německé, 1 polský. Při převratu r. 1918 bylo jich 280 a 1. května 1926 již 287, a to 195 českých, 90 německých a 2 polské. Celkem tedy zůstává počet středních škol v celé republice - neříkám škol na Slovensku, kde se trochu poměry změnily - skoro stejný, takže počet středních škol se vlastně nezvětšil. Co se týče národnosti, zvětšil se počet českých středních škol o 40.

Na Slovensku bylo 1. října 1918 všech středních škol dohromady 58, a to gymnasií 32, reálek 6, vyšších dívčích škol 5 a učitelských ústavů 15. Podle stavu 1. května 1926 je tam těchto ústavů 68, a to 51 slovenských, 4 německé, 12 maďarských a 1 ruský. Na Podkarpatské Rusi 3 ústavy československé, 7 ruských a 2 maďarské, dohromady 12. Roku 1918 jich bylo 7.

Celkem tedy můžeme říci, že počet středních škol mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus se nezměnil, ale za to se změnilo číslo žactva. Proti počtu žactva v celé republice r. 1921 96.123 je letos počet 110.761. Největší počet žactva byl roku loňského, totiž 114.493. Nyní zdá se, že bude žactva na středních školách ubývati. Podle národnosti připadá na 1 ústav československý 320 žáků, na německý 260 žáků, maďarský 265 žáků a ruský 251 žáků.

Zajímavé je srovnání, kolik asi žactva dostuduje na středních školách. Ve školním roce 1919/1920 bylo zapsáno na všech středních školách 18.292 primánů, abiturientů týž rok bylo jen 6636, roku 1925/1926 je primánů 18.595 a abiturientů 7194. Můžeme souditi, ovšem ne přesně, že skoro polovička studentů nedostuduje.

Všech odborných škol je u nás 1608 československých se 188.297 žáky, 34 rusínských s 2445 žáky, 11 polských se 656 žáky, 569 německých s 61.466 žáky, 26 maďarských s 3901 žákem. Celkem 2248 škol s 256.765 žáky.

Poměry v obecném školství naší republiky jsou tyto: Dnes je celkem 13.851 veřejných obecných škol. Z nich je 9194 československých, 475 rusínských, 3208 německých, 806 maďarských, 76 polských, 2 rumunské 9 hebrejských a 81 smíšených.

Tříd je 32.690, z toho 22.215 československých, 752 rusínských, 7687 německých, 1422 maďarských, 251 polských, 4 rumunské, 15 hebrejských a 344 smíšených.

Na jednu třídu připadalo tedy 39.3 žáků. Poměr pak národnostní je tento: Na jednu obecnou třídu československou připadá 38.6 žáků, rusínskou 57, německou 37.1, maďarskou 52, polskou 40.5, rumunskou 62.7, hebrejskou 42.4, smíšenou 47.9. Na jednu třídu občanskou připadá průměrně 42.9 žáků, a to na československou třídu 43.4, rusínskou 37.8, německou 41.7, maďarskou 41.4, polskou 42.8, smíšenou 39.9.

Smutnou kapitolou v našem školství je návštěva školní na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Na Slovensku nechodí do školy kolem 30.000 dětí, na Podkarpatské Rusi 25.545. Velkou vinu na tomto zjevu ovšem mají v první řadě komunikační poměry, poněvadž děti z odlehlých samot mají třeba několik hodin cesty do školy a není možno žádati, aby děti chodily v zimě do školy několik hodin.

Zvláštní komise byla zřízena před rokem pro tyto otázky a práce této komise byla viděti již letos. Zřídila od počátku roku 1926/27 123 lidových škol pro děti nezaškolené.

Činnost lidovýchovná při ministerstvu školství nezůstávala daleko za výchovou školskou, jak viděti z tabulek, připojených ke zprávě rozpočtového výboru.

Proč jsem uvedl celou řadu těchto na první pohled suchopárných dat? Chtěl jsem ukázati před celou veřejností, že o nějakém národnostním útisku proti kterékoliv národnosti nemůže býti vůbec řeči. (Předsednictví ujal se předseda Malypetr.) Ve školství jeví se jako všude jinde naprostá rovnoprávnost, ano namnoze československé školství je za školstvím národnostních minorit. Stížnosti tohoto druhu souvisí s otázkou restrikce učitelstva a rušení tříd.

Musím se dotknouti zjevu t. zv. restrikce. Samo sebou se rozumí, že z úsporných důvodů, z důvodů šetrnosti, bez níž náš rozpočet se neobejde, musíme za každou cenu státi na tom, aby všechno, co je v celé státní správě přespočetné, bylo odstraněno. Ale jest nesporné - a přiznávám to otevřeně - že lineární restrikce a rušení tříd a škol je neudržitelné a nemožné To se týká všech národností - nevyjímám nikoho - a v prvé řadě škol českých, kde rušily se třídy bez ohledu na místní poměry. To týká se hlavně škol jednotřídních a dvoutřídních venkovských, kde přece náš venkov je odkázán na obecnou školu a kde snad ušetření několika tisíc korun zrušením nějaké třídy není daleko vyváženo kulturními škodami, které způsobí potom restrikce anebo zrušení takovéto třídy. Pan ministr školství ohlásil již v rozpočtovém výboru, že nastane v této věci jistý obrat.

Vážnou otázkou, na kterou bylo také v rozpočtovém výboru obzvláště a důrazně poukazováno, je otázka studovaného proletariátu. Tisíce absolventů středních škol dnes je ještě bez místa a státní správa nemá možnosti, aby je v úřadech zaměstnala. Tento zjev stává se již hrozivým a musí býti řešen stůj co stůj. Ovšem samo sebou se rozumí, že nemůžeme všechno skládati jen na vládu, poněvadž vláda je v tomto ohledu skoro bezmocná, zde musí přiskočiti na pomoc celá veřejnost, poněvadž tato otázka týká se také celé veřejnosti.

Rozpočet ministerstva zemědělství činí 204,600.000 Kč a 8 milionů na investice, proti 226,700.000 Kč roku 1926 je tedy o 14 milionů menší. Při kapitole ministerstva zemědělství bych obzvláště vyzdvihl péči o zemědělské školství, a to školství, které má pro naše zemědělce dnes největší význam, totiž školství nižší, které je přizpůsobeno dnešnímu rozvrstvení našich zemědělců, z nichž největší počet je středních a malých, kteří následkem toho mají přirozený zájem právě na školství nižším. Do kompetence ministerstva zemědělství patří 264 zemědělských škol, které navštěvovalo ve školním roce 1924/1925 9007 žáků. Návštěva těchto škol neodpovídá ještě důležitosti a významu našeho zemědělství.

Veliká péče je věnována zemědělskému školství na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Tam byla totiž provedena úplná reorganisace nižšího školství zemědělského. Dosavadní nižší hospodářské školy, převážně dvouleté, budou sloužiti k vzdělání rolníků větších a budou míti zápis jednou za dva roky. Pro syny malorolníků se zřídí při nich odborné (zimní) hospodářské školy se zápisem rovněž ob rok, nebo jednoleté školy hospodářské se zápisem každoročním. Tím školy tyto přizpůsobují se specielním poměrům slovenským, kde převládá malozemědělský podnik.

Největší oblibě těší se pokračovací školství zemědělské. Ve školním roce 1917/18 se vyučovalo na 26 lidových školách hospodářských a v r. 1925/26 již na 792 školách a co zvláště je potěšitelno, že 125 lidových škol je na Podkarpatské Rusi.

Naše zemědělství má jistě veliký úkol před sebou, totiž živiti všechno obyvatelstvo státu. Ale má také ještě jiný důležitý úkol v našem hospodářství, má totiž vyráběti plodiny kvalitní, abychom mohli tyto kvalitní plodiny také vyvážeti. Pokroky v zemědělství jsou veliké. Je to viděti na př. na hektarových výnosech jednotlivých obilních druhů, na které jsem si dovolil také upozorniti ve zprávě rozpočtového výboru.

S naším zemědělstvím těsně souvisí také pozemková reforma, kterou provádí Státní pozemkový úřad. Dílo toto, které v celém světě nemá dosud sobě rovna, zasluhuje jistě veliké naší pozornosti, poněvadž zde jsme provedli v pravém slova smyslu revoluci v pozemkové držbě, latifundium zmizelo a na místo něho nastupuje střední a malá držba zemědělská.

Pro důležitost věci dovolil jsem si vřaditi také do zprávy rozpočtového výboru několik tabulek, které nám ukazují přesně výkaz činnosti Státního pozemkového úřadu v minulosti a také plán do budoucnosti, a doporučuji, dámy a pánové, tento výkaz bedlivé vaší pozornosti a studiu. Z tohoto přehledu vidíme, jak ohromný kus práce Státní pozemkový úřad vykonal a co znamená pozemková reforma pro celou republiku a její obyvatelstvo.

Pro celý náš hospodářský život a pro posice naše v hospodářském životě světovém má naše obchodní bilance, o níž přehled nám podává ministerstvo obchodu, průmyslu a živností, velikou důležitost. Naše obchodní bilance je aktivní, vývoz převyšuje dovoz. R. 1925 činil dovoz 17.594,246.985 Kč, vývoz 18.798,953.187 Kč, rozdíl vývozu proti dovozu je tedy 1.204,706.202 Kč. Za leden až srpen r. 1926 vypadá statistika takto: dovoz 9.595,429.493 Kč, vývoz 10.605,277.054 Kč, rozdíl je tedy za tyto měsíce 1.009,487.561 Kč. Pro náš průmysl jsou pak zvláště důležitá čísla, která udávají vývoz hotových výrobků, poněvadž od toho závisí osud našeho dělnictva. Tak r. 1925 bylo vyvezeno hotových výrobků za 11.634,945.282 Kč a dovezeno jen za 4.055,125.835 Kč. U surovin je obráceně. Bylo jich dovezeno za 8.694,795.111 Kč a vyvezeno za 3.591,835.433 Kč, to znamená, že náš průmysl zpracovává nejen naši surovinu, nýbrž i též surovinu cizí a hotový tovar vyváží.

Jakou péči věnuje ministerstvo obchodu, průmyslu a živností práci živnostenské podporováním živnostenských kursů a živnostenských družstev, viděti z tabulek důvodové zprávy.

Pro naši platební bilanci nemalou důležitost má cizinecký ruch, který se u nás utěšeně rozvíjí. Nemáme, bohužel, ještě přesné statistiky o cizineckém ruchu, toliko velké lázně mají přesná čísla, takže čísla, která zde uvádím, jsou jenom aproximativní. Počet cizinců v r. 1924 činil 143.123, r. 1925 už 196.713, tedy přírůstek jistě neobyčejně značný.

Ministerstva veř. prací, pošt a telegrafů, železnic a soc. péče podala zprávu o své činnosti v důvodové zprávě k vládnímu návrhu rozpočtu.

Ke kapitole ministerstva veř. prací bych jen připomenul, co ostatně jsem již pověděl na několika místech, že totiž do rozpočtu ministerstva veř. prací jsou zařaděny administrativní investice ostatních ministerstev, takže tyto investice měly by se vlastně po jednotlivých resortech rozděliti. Jsou dosti značné, vykazují částku 231,180.199 Kč.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP