Pan ministr Engliš praví dále, že
kdyby zaměstnavatelé platili daň za zaměstnance,
staly by se tyto platy součástkou výrobních
nákladů a byly by soutěžním činitelem.
Ani tento důvod není nikterak opodstatněn,
neboť sama daňová osnova praví v důvodové
zprávě, že, pokud jde o ustanovení mzdy,
bude rozhodovati nezvratný zákon o poptávce
a nabídce.
Kdyby došlo nepředvídaně k uzákonění
takové formule, zaměstnanci budou a musí
se domáhati náhrady za dosavadní platy, které
zaměstnavatelé činili v jejich prospěch.
Kdyby jim je chtěli odpírati, kdyby mělo
proto dojíti ke snížení jejich příjmů,
museli by se domáhati opětovného zvýšení,
což by vedlo jenom k novým mzdovým zápasům.
Jestliže dnes na příklad požívá
určitá skupina soukromých zaměstnanců,
čítající u nás okrouhle asi
50 tisíc osob, té výhody, že zaměstnavatelé
za ně platí daně, a představíme-li
si, že průměrná daň z příjmů
činí podle dosavadního stavu 1500 Kč
ročně, platí zaměstnavatelé
úhrnem za tyto poplatníky asi 75 mil. Kč
ročně. Připusťme tedy, že snížením
daně důchodové bude snížen tento
peníz na polovinu. Vidíme z toho ihned, že
nehraje ve výrobní položce takovou rozhodující
roli, na druhé straně ovšem pro jednotlivce,
pro zaměstnance znamená velmi značné
zatížení. (Předsednictví převzal
místopředseda inž. Dostálek.)
Pan ministr dr Engliš ve své řeči
v posl. sněmovně zabýval se při této
příležitosti také i otázkou bankovní
a spojil otázku daňové reformy s chystanou
úpravou bankovních kondic a služebních
podmínek bankovních zřízenců.
K tomu poznamenávám: Také my jsme pro snížení
úrokové míry. Dovedeme oceniti, co znamená
vysoká úroková míra. Zejména
je nutno snížiti rozpětí mezi t. zv.
debetním a kreditním úrokem. Nepřehlížíme
nijak celostátní a hospodářský
význam této úpravy. Avšak nutno stavěti
se se vší rozhodností: proti tomu, aby byla
postižena jenom kategorie podřízených
zaměstnanců bank, aby byla donucována k dalším
obětem, zatím co chráněni by byli
zaměstnanci rozhodující, ředitelé
bank a ti, kteří vlastně největší
podíl z čistého zisku bank dostávají.
Velmi často hovoří se o tom, že vlastně
služební podmínky našich bank jsou to,
které zaviňují nebo spoluzaviňují
také vysokou úrokovou míru. Konstatuji, že
průměrné platy úřednictva na
základě dosavadní kolektivní smlouvy
jsou upraveny takto: Pro úředníky s úplným
vzděláním po 5leté službě,
svobodné, 17.500 ročně, s neúplným
vzděláním 12.000 Kč, po 10leté
službě 20.940 a 15.900 Kč. Ženatí
v první kategorii mají po 10 letech 25.040 Kč,
ve druhé kategorii 20.000 Kč. Po 20leté službě
mají svobodní 27.660 Kč v první kategorii
a ve druhé kategorii 22.620 Kč. Ženatí
v první kategorii 31.760 Kč, ve druhé kategorii
26.720 Kč.
Táži se, zdali tyto platy jsou skutečně
tak vysoké, tak mimořádné, aby opravňovaly
ke stálým novým a novým útokům
na hospodářské postavení těchto
zaměstnanců. To jsou pravda - čisté
příjmy, poněvadž osobní daň
z příjmu a kvoty nemocenského a pensijního
pojištění platí dosud banky. Ale sotva
lze nalézti rozřešení otázky
našeho bankovnictví a prospěšného
jeho vlivu na náš hospodářský
život touto cestou, která by znamenala zhoršení
hospodářských poměrů zaměstnaneckých.
Podívejme se, jaké jsou platy vedoucích činitelů.
Enormní. Je příznačné, že
na jaře tohoto roku byly rozšiřovány
zprávy, z nichž veřejnost se dověděla,
že vláda chystá jakýsi výjimečný
zákon, který měl umožniti rozvázání
individuelních smluv, na nichž zakládají
se nepřiměřené příjmy
vedoucích činitelů akciových společností,
ať průmyslových, ať bankovních,
ale zejména bankovních podniků. Poněvadž
tyto smlouvy pocházejí ještě z dob inflačních,
zaručují těmto vedoucím činitelům
příjmy statisícové, ba milionové,
které již v dobách inflačních
byly příliš vysoké, a které by
měly býti tímto způsobem upraveny
tak, aby odpovídaly změněné hospodářské
situaci a nynější nosnosti těchto podniků.
Ale je právě příznačné,
že tento zákon, který byl veřejně
ohlašován, nebyl realisován - aspoň
není nic oficielního známo - a jen v bankách,
které jsou sanovány, stal se určitý
zásah, pokud jde o úpravu platů vedoucích
činitelů. Avšak právě v t. zv.
nesanovaných zdravých bankách jest očividno,
že bankovní režie je příliš
vysoká, a to tím, že je zatížena
platy, tantiemami a remuneracemi vedoucích ředitelů.
Vláda, resp. právě ministerstvo financí,
může se velmi snadno o tom přesvědčiti,
poněvadž má v každé bance vládního
komisaře, který by si mohl vyžádati
detaily osobní režie a podati náležité
vysvětlení. Nikdo se nemůže stavěti
proti tomu, aby složitý aparát bank byl veden
a spravován určitým sborem odpovědných
ředitelů a funkcionářů. Dovedeme
oceniti, co znamená postavení na takovém
místě, dovedeme oceniti odpovědnost, s jakou
je toto místo spojeno. Byli-li však v posledních
letech propouštěni úředníci a
zřízenci, nutno také, aby nezůstal
počet vedoucích ředitelů a funkcionářů
nezměněn, a to tím více, jelikož
zde možno prosaditi úlevu pensionováním
nebo dobrovolným odchodem přebytečných
ředitelů.
Je dále příznačno, že jednání
o prodloužení kolektivní smlouvy a služební
pragmatiky, které právě jest v bankách,
ocitlo se ve vážné krisi, protože banky
znovu žádají zhoršení dosavadní
smlouvy. Tato smlouva byla už dříve předmětem
úporného vyjednávání v roce
1925. My jsme byli své doby svědky, že došlo
ke stávce v těchto podnicích, kde bylo potřebí
zasahování vlády, a tím celý
náš život hospodářský trpěl.
Je proto nutno, abychom včas upozornili na tento stav,
jakož i na to, že již při loňské
úmluvě došlo k dalším výpovědem
mladších i definitivních úředníků,
tedy k obmezení podřízených zaměstnanců,
zatím co zase místa odpovědných činitelů
zůstala nedotčena.
A nyní žádají banky nové úlevy,
znovu mají organisace úřednické svoliti
k dalšímu porušení nabytých práv,
k dalším výpovědem. Myslím, že
problém osob v bankách, o kterém se tolik
hovořilo, nespočívá v tom, aby byli
násilně omezováni podřízení
zaměstnanci, neboť položka osobní režie,
jak jsem ukázal, vypadající na úřednictvo,
nikterak nezbraňuje bankám, aby nesplnily své
sociální poslání. Hospodářství
našich bank dlužno proto věnovati tím
větší pozornost, čím více
se ocitáme v začarovaném kruhu světové
hospodářské krise.
Ukázal jsem na tomto malém úseku našeho
hospodářského života, jaké tendence
sociálně nespravedlivé uplatňuje tu
naše ministerstvo financí. Hlavní zpravodaj
rozpočtového výboru tu poukazoval mezi jiným
také na nepříznivé hospodářské
poměry tím, že dokazoval, že zadlužení
nemovitostí, hypotekární dluhy stouply. Uváděl,
že zejména zadlužení nemovitostí
z r. 1922 ze tří miliard stouplo v roce 1925 na
6 miliard. Ovšem, i když nepopíráme, že
nastalo určité zhoršení, přece
jen určitý rozdíl, pokud máme na mysli
také rozdílné vrstvy obyvatelstva. Majitel
usedlosti byl aspoň v tom snad nepříjemném
stavu, že si musil vypůjčiti, ale měl
si aspoň na co vypůjčiti, dostal tedy určitý
úvěr. Ale jaký úvěr získá
dělník? Kolik ten má uloženo v nemovitostech,
kolik má uloženo ve spořitelnách? Jaká
jest jeho životní úroveň? A tuto životní
míru musíme vzíti v úvahu, chceme-li
správně posuzovati základy a podmínky
našeho rozpočtu, základy a podmínky
našeho hospodářského života.
Slavná sněmovno! Mzdy našich dělníků
jsou velmi nízké, pohybují se od 150 do 250
Kč týdně při pravidelném výdělku.
Nebudu opakovati, co tolikráte bylo konstatováno,
jak poklesla v posledních letech hladina mzdová;
přirozeně účinky hospodářských
krisí, které jsme prožili v letech 1922 a 1923,
nezůstaly bez důsledků a nyní se znovu
projevují. Při tom přichází
v úvahu okolnost, že se pracuje namnoze obmezeně.
Máme-li dnes počítati s výdělkem
u textilního dělníka také jen 35 Kč
týdně, táži se, o jaké životní
úrovni vlastně můžeme hovořiti?
Kdo může právem tvrditi, že je to zveličováno?
Kdo tu vlastně pracuje do rukou zoufalství a beznadějnosti,
která ovládá namnoze dělnické
kruhy, když musejí, bohužel, s takovou nízkou
hladinou mzdovou počítati? Vždyť v mezinárodním
měřítku - a tyto číslice jsou
vám jistě známy - nalézáme
se co do úrovně mzdy, přihlížejíc
k cenám potravin, ke skutečným cenám
nákupním, na čtrnáctém místě.
Jestliže na př. londýnský dělník
má mzdu 100 jednotek, pražský nalézá
se na 58 jednotkách, berlínský na 70, americký
ve Filadelfii na 177, kodaňský na 128. Nebudu zde
uváděti číslice ze všech měst
světových, která jsou předmětem
pozorování a zkoumání Mezinárodního
ústavu práce, instituce to jistě nestranné.
Ale právě tato statistika, která je velmi
pečlivě zjišťována a která
se nespokojuje pouhým srovnáním čísel
mzdových, nýbrž také jejich hodnotou
nákupní a teprve podle toho usuzuje na životní
úroveň a mzdovou hladinu, dokazuje nejlépe,
že máme ještě velmi mnoho co doháněti,
abychom mohli konstatovati, že dělnictvo u nás
může býti se svojí životní
úrovní spokojeno. A dnes jsme opět v plné
krisi hospodářské. Snad v jednotlivých
odborech a v jednotlivých místech tu a tam nejsou
tak cítiti její účinky. Ale jestliže
je nutno konstatovati, že již po měsíce
určité obory pracovní, a to nejdůležitější,
jako náš textilní průmysl a náš
kovoprůmysl, pracují obmezeně, jen několik
dnů nebo několik hodin v týdnu, myslím,
že není potřebí dokazovati, nestačí-li
k ukojení životních potřeb mzda plná,
že tím méně může stačiti
mzda poloviční neb i třetinová.
Jsme si vědomi toho, že proděláváme
účinky světové hospodářské
krise, víme, že jest to osvobození zámořských
států od Evropy, že je to vzestup výroby
na jedné a pokles potřeby na druhé straně,
průmysl v nových státech, obmezení
vystěhovalectví do Spojených států,
válečné dluhy, co všechno tu dohromady
tvoří rozhodujícího činitele
a spolupůsobí při vytváření
hospodářské krise. Světová
výroba a spotřeba, obchod nestojí prostě
v letech poválečných ve vzájemném
poměru. Je tu nouze o kapitál, pokleslá kupní
síla, daně, dluhy, nezaměstnanost, drahota,
které jsou příčinami i následkem.
Víme také, že jednou z nejdůležitějších
příčin je právě zadlužení
Evropy v Americe. Před válkou dluhovala Amerika
Evropě 4 miliardy dolarů, po válce dluhuje
Evropa Americe téměř 2 miliardy dolarů.
To je ten obrat, který tu nastal, nehledě k jiným
účinkům, které můžeme
velice snadno pozorovati. V roce 1924 měla Amerika umístěno
v cizině jen 3840 mil. dolarů válečných
půjček a za 5250 mil. dolarů půjček
průmyslových účastí. To jsou
peníze, které neznamenají jen přímý
prospěch Ameriky, to jsou peníze, které znamenají
také velice nebezpečného konkurenta na průmyslovém
trhu Evropy. Je přirozeno, že Amerika nepůjčuje
Evropě zadarmo a že také neukládá
do zdejších podniků peníze proto, aby
snad Evropa na její účet se obohatila. Dnes
Amerika vyváží do Evropy dvakrát tolik,
co Evropa do Ameriky. A když nyní ještě
si uvědomíme, jakým způsobem Amerika
využívá a zneužívá svého
postavení, jak bezohledně staví se proti
cizím přistěhovalcům, tu vidíme
teprve odhalen celý smysl kapitalistické morálky
americké ve velice podivném světle: na jedné
straně béře právě svou politikou
práci evropským dělníkům a
na druhé straně uzavírá jim své
dvéře. A stojíme-li dnes před faktem
gigantického zápasu anglických horníků,
který můžeme jen obdivovati, tož neznamená
zápas ten nic jiného, než důsledek těchto
evropských poměrů, důsledek situace,
v jaké se Evropa po válce ocitla.
Chtěl bych krátce ukázati na to, že
na příklad za války všechen ocelářský
a železářský průmysl zorganisován
byl v Číně, Indii, Brasilii, Argentině,
Chile a Kolumbii. Japonsko dobylo významu v průmyslu
strojnickém a zvláště loďařském.
V r. 1914 byly odhadnuty investice v lučebním průmyslu
na 14 mil. jenů, v r. 1919 na 250 mil. jenů. Je
přirozeno, že na tyto poměry nezůstávají
bez vlivu také pracovní podmínky, za kterých
dělníci v těchto státech žijí.
Je tedy přirozeno, že my ve státě, který
je také z převážné míry
odkázán na vývoz, na cizí trhy, jehož
dělníci se živí také prací,
která musí býti vyvážena, máme
interes na tom, jak se vyvíjejí světové
poměry kolem nás. Nám nejsou lhostejny události,
se kterými máme přímo co činiti
v samém sousedství, události, jichž
odrazem je na př. ohlášená výpověď
obchodní smlouvy v Rakousku. Vždyť rakouské
noviny samy doznávají, že 60 až 80% zboží,
které od nás Rakousko dováží,
vyváží dále samo jako své zboží,
má tedy zisk z obchodu zprostředkovatelského
a z účasti kapitálové v našich
domácích podnicích. My jsme si vědomi
toho, že náš stát a naše hospodářství
nemohly se tak snadno osvoboditi z pout, kterými byly spiaty
v době předválečné. Okolnosti,
které zde spolupůsobily, nové poměry
a podmínky i nové hranice, které zde byly
vytvořeny, ztěžují tento osvobozovací
hospodářský proces. Na něm nám
musí záležeti. Dovedeme-li hospodářsky
tento stát osvoboditi, dovedeme-li jej postaviti na vlastní
nohy, pak je politická jeho nezávislost také
zajištěna. Nedovedeme-li toho, pak ovšem nevíme,
jak dovedeme jinými prostředky zajistiti jeho politické
postavení.
A proto je velmi dobrým barometrem, bohužel, dnes
dosti nepříznivá naše obchodní
bilance. My tu můžeme sledovati, že stále
více a více uzavírá se kolem nás
kruh, jímž jsme svíráni, roste německá
soutěž, zkrátka státy, které
v době poválečné dovedly již
překonati nejhorší obtíže, jež
vyplynuly ze světové války, vrhají
se na trhy, na kterých my také dobýváme
si posic, nás z nich zatlačují a tím
ovšem také naši hospodářskou posici
zhoršují.
Je velmi charakteristické pro náš průmysl,
jestliže na př. podle dat z ledna až září
t. r. jest Německo stále na prvém místě
ve vývozu i dovozu, Rakousko na druhém místě,
Anglie na třetím, Maďarsko na čtvrtém,
Jugoslavie na pátém. Tyto číslice,
kterými zde nechci podrobně unavovat, ale kde naznačuji
jen postup, v jakém tyto styky byly určovány,
nejlépe nám ukazují, jaký je stav
našeho zahraničního spojení a jaké
jsou tu úkoly naší hospodářské
politiky domácí i zahraniční.
Rusko, tento hospodářský kolos, jest v našem
vývozu na třináctém místě.
Rusko mělo býti naší budoucností.
Nehledě k politickým poměrům, které
se tu vyvinuly, nehledě k událostem, kterými
prochází, přece jenom stále musíme
věřiti, že hospodářská
budoucnost našeho obchodu není na západě,
nýbrž na jihu a na východě, zejména
ve státech méně průmyslových,
ve státech, které potřebují naše
produkty. Ne u těch, které samy přebytek
svých průmyslových produktů vrhají
na trhy, na nichž my musíme o svoje posice zápasiti.
A proto nemohu pominouti této příležitosti,
abych nepoukázal k tomu, že je třeba i přes
zdánlivé nesrovnalosti, které tu nastaly
snad v poslední době, uvažovati o tom, zdali
v naší obchodní politice na místě
provisorních úmluv s Ruskem neměla by nastati
definitivní obchodní smlouva, zdali skutečně
máme dostatek důvodů pro to, abychom odmítali
i právní uznání Ruska, abychom nekonstatovali
stav, který si tu vytvořil národ ruský
zrovna takovým právem, jakým právem
my jsme si vytvořili svůj vlastní stát.
Jako my nechceme, aby nám do našich poměrů
kdo mluvil, tak myslím, že nemáme dostatek
práva, abychom mluvili do cizích poměrů.
Zájem, o který tu jde, je zájem hospodářský.
Stav, ve kterém se nalézáme, ukazuje nejlépe,
čeho je třeba. Jestliže Německo mohlo
dokonce učiniti opatření, kterými
by překonalo obtíže úvěru, obtíže
finanční, s nimiž je spojen obchodní
styk s Ruskem, mám za to, že také v Československu
bychom mohli najíti trochu více porozumění
po této stránce a že by to zejména bylo
úkolem odpovědných vládních
činitelů, tím spíše, když
vidíme, že ve všech státech vítězí
sobecká myšlenka ochranářská.
Je možno vyznati, že příčiny nepříznivého
vývoje našeho vývozu jsou z části
vnější a spočívají v této
ochranářské tendenci obchodní politiky
cizích států. Ale právě proto
musí náš průmysl vítati každou
snahu, směřující k odstranění
a zmírnění těchto neblahých
obchodně-politických poměrů mezinárodních
a nikoliv čeliti jim tím, že sám usiluje
o zvýšenou domácí ochranu. Jest však
třeba zvláště zdůrazniti, aby
obchodní politika v našem státě byla
na výši doby a aby obchodní smlouvy nebyly
sjednávány za podmínek, při nichž
rozhodují často spíše stranické
zájmy agitační, nežli věcné,
hospodářské zájmy celku. Zejména
dlužno odsouditi postup, jakým tu při zemědělských
clech brzděna byla ujednání důležitých
obchodních smluv, jak v tomto směru určitá
strana svými přemrštěnými požadavky
celní ochrany vyvolávala konflikty s ostatními
státy v naší obchodní politice.
Při řešení hospodářské
krise, ve které dnes jsme a o níž se dokonce
praví tu a tam velmi skeptické výroky, že
se stává krisí trvalou, dlužno také
míti na zřeteli budování nových
průmyslů, které by nahradily ztráty,
jež nám nové poměry přinesly.
Není potřeba ztráceti hlavu, ztráceti
naděje, ale fakt je, že tu opravdu musí rozhodovati
také dobrá vůle, o které tu také
hlavní zpravodaj o rozpočtu mluvil. Pokrok technický
nepřináší zkázu, ale spásu,
bude-li ho správně využito.
Zatím ovšem, bohužel, musíme počítati
s tím, že v důsledku našich hospodářských
poměrů máme velmi značné procento
nezaměstnaných. Sama důvodová zpráva
poukazuje na to, že v červnu t. r. měli jsme
koncem měsíce 69.000 nezaměstnaných
a průběhem měsíce června -
není to tam jasně vyjádřeno, ale nelze
tomu jinak rozuměti - během měsíce
června bylo 131.544 uchazečů nezaměstnáno.
Poněvadž jich bylo umístěno pouze 46.291,
vidíme, jaké rozdíly tu jsou a kolik tisíc
dělníků bloudí marně po ulicích
měst od vrat továren k druhým, aniž
by nalezli zaměstnání a práci.
Jestliže se situace koncem srpna a září
poněkud zlepšila, zhoršila se opětně
v měsíci říjnu. A nyní přichází
Jobova zpráva, oznámení, že má
býti v tomto měsíci vypovězeno ze
státních podniků přes 15.000 smluvních
dělníků. Nechci této zprávě
ani věřiti, poněvadž si nedovedu představiti,
že by na rozhodujících místech byli
tak neodpovědní lidé, kteří
by takovýmto troufalým způsobem hodlali zhoršiti
ještě dnešní nezaměstnanost.
Pánové, nesmíme přehlížeti
stav, v jakém se nalézáme. Podle posledních
nejnovějších zpráv, které dodány
byly zprostředkovacími ústavy ze severních
Čech, u těchto 47 ústavů hlášeno
bylo 35.203 uchazečů na 14.113 míst, naproti
tomu pouze 10.403 uchazečů bylo umístěno.
Vedle toho však ve sklářském, textilním
a kovodělném průmyslu pracuje omezeně
na 30.000 osob.
Chtěl bych jen poukázati při této
příležitosti na to, že právě
v poslední době odborové organisace předložily
odpovědným ministerstvům určité
požadavky, které se nesly k řešení
hospodářské krise. Nebyly to jen požadavky
odborových organisací dělnických,
nýbrž i požadavky odborových organisací
zaměstnavatelských. Mám zde před sebou
zprávu valné hromady hospodářského
svazu sklářských průmyslníků,
ve které se poukazuje na to, že největší
nebezpečí hrozí v tom, že nynější
krise v našem sklářském průmyslu,
v našem zlatodole, jak se říkalo po válce,
není již přechodnou, nýbrž že
se mění v trvalou, neboť tím, že
podpůrná akce vlády se opožďuje,
zvláště pokud jde o otázky uhelné
dávky, obratové daně, uhelných tarifů
a tarifů na suroviny, jsou naše podniky ještě
dále nuceny jednak k zastavování, jednak
k omezování provozu. Zpráva dále uvádí
toto: Stěhuje se proto naše kvalifikované a
po celé generace zde usedlé dělnictvo do
ciziny, což má za následek zavlečení
našich velmi cenných výrobních zkušeností
za hranice.
Podíváme-li se na data, která uveřejněna
byla poslední dobou o našem průmyslu sklářskom,
musíme tomu dáti za pravdu. Skutečně
polovina tohoto průmyslu leží ladem, druhá
část pracuje omezeně. Není nikoho,
kdo by se uchopil iniciativy a ovšem také prakticky
zasáhl, nespokojil se pouze anketami, poradami, z nichž
nevychází nic plodného, nýbrž
kdo by také uplatňoval podněty, které
na takových anketách a poradách byly dány.
Je to již řada týdnů, co se konala v
ministerstvu obchodu velmi důležitá anketa
o našem sklářském průmyslu. Velmi
podrobně, důkladně a věcně
bylo poukazováno na to, v jakém stavu nalézá
se tento průmysl. Bohužel, utíkají však
týdny, utekou měsíce, a naše ministerstva
nedělají nic jiného, než že nanejvýš
buď brání sklářským dělníkům,
aby za hranice šli, anebo je tam hromadně exportují,
jako do Francie nebo Belgie.
Přihlížíme-li tedy k těmto poměrům,
musíme se vší rozhodností brániti
se všemu, co ještě poměry zhoršuje.
Není správno, jestliže se stále povoluje
podnikům, které jsou zaměstnány, práce
přes čas. Pan ministr financí dr Engliš
při jedné příležitosti také
prohlásil, že prý práce přes
čas jest někdy nutná z technických
důvodů. Neupírám, že mohou nastati
okamžiky, kdy prodlením způsobena by byla značná
škoda dělníkům, na takovém výrobku
interesovaným, ale pánové, to nemá
co dělati s tím, aby se z této práce
přes čas dělala soustava. Jestliže v
letošním červenci, kdy, jak jsem konstatoval,
bylo přes 130.000 dělníků, kteří
se ucházeli o zaměstnání, přes
to povolena 365krát práce přes čas,
která znamená 662.000 hodin pracovních, pak
myslím, že to je neomluvitelný způsob,
kterým se hospodářská krise řešiti
nemůže a nesmí.
Také o dvojím zaměstnání, o
kterém pan ministr financí dr Engliš
mluvil, by se dalo mnoho říci. Mám za to,
že v době, kdy bloudí ulicemi tisíce
nezaměstnaných, je sotva na místě,
aby druzí byli zaměstnáni dvakráte,
že daleko reelnějším a sociálně
spravedlivějším je zaplatiti při jednom
zaměstnání pořádně,
tak aby zaměstnaný nemusil hledati výživu
vedle svého povolání.
Měli bychom ještě řadu jiných
věcí, na které by bylo dlužno poukázati.
Je to také zejména otázka stavebního
ruchu, je to otázka bytového zákona. My se
právem obáváme, že se tu chystá
opět nový útok na kapsy našich poplatníků,
resp. našich zaměstnanců. Způsob, jakým
se tato otázka chce řešiti, naznačuje,
že tu není úmysl ulehčiti postavení
nájemníků v nových domech, nýbrž
zhoršiti pouze postavení nájemníků
v domech starých. Také my chápeme, že
má-li stát podporovati stavební ruch - a
je toho konečně v dnešní době
nezaměstnanosti nejvíce potřebí -
že potřebuje k tomu peněz a prostředků.
Ale ovšem se způsobem, jakým se tyto prostředky
mají opět hledati, totiž pouhým zvýšením
činží nebo dáváním určitých
odměn majitelům domů, nemůžeme
rozhodně souhlasiti.
Chtěl bych také poukázati, že zase v
době nezaměstnanosti je nezbytně nutno, aby
stát si byl vědom svých povinností,
které má po stránce veřejných
prací. Ještě se zmíním při
otázce nezaměstnanosti, totiž podpor v nezaměstnání,
jak se tu hřeší tím, že často
na místo práce se dává podpora, ačkoliv
by stačilo jenom účelné opatření,
aby byla zajištěna spíše práce.
Ale s čím v rozpočtu se setkáváme:
že se dokonce snižuje o 14 milionů Kč
podíl na úpravu vodních cest v Čechách.
S tím můžeme tím méně
souhlasiti. Vždyť tato práce jako kterákoliv
jiná práce veřejná je produktivní
péčí o nezaměstnané a neznamená
žádné ztráty v našem hospodářství,
nýbrž prospěch ať dříve
či později, poněvadž nestavíme
a neděláme nic, co bychom nepotřebovali.
A jestliže ve výkladu ministra železnic v rozpočtovém
výboru jsme slyšeli, kolik máme u nás
lokomotiv, tendrů, vozů atd., a dokonce bylo-li
konstatováno, že nám jejich počet klesl
proti stavu 1. ledna t. r., pak mám za to, že je to
přece jen trochu neodpovědná politika zejména,
když v téže době naše lokomotivky
a továrny na železniční vozy nemají
co dělati, omezují pracovní dobu na 3 dny
a propouštějí dělníky. Kalamita,
která byla v dopravě uhlí, nejlépe
dokazuje, kam tato politika a k jakým hospodářským
škodám vede.
Ale co hlavního, vážení pánové,
máme tu bolavou část státního
tělesa, a to je Slovensko. Bolavou ne z politických
důvodů nebo argumentů, která nám
přinášejí pánové z ľudové
strany, ale z důvodů hospodářských.
Uvedu jen dva momenty, a myslím, že dokáži
nejlépe, že tato péče o Slovensko přece
jen neobsáhla všechno, co by obsáhnouti měla,
že tu zejména po stránce hospodářské
mnoho schází. To nejsou jen stále neupravené
tarify železniční, to je zejména výstavba
drah. R. 1920 na př. bylo povoleno 176,000.000 Kč
na dráhu Červená Skála-Margecany,
dále bylo jednáno o dráze Handlová-Horná
Štubná, ale dodnes není o těchto projektech
potuchy, vyjímajíc nějakých snad komisí
a anket, od nichž dále jsme se nedostali. Jestliže
takto budeme dělati slovenskou hospodářskou
politiku, pak ovšem je docela pochopitelno, že místo
práce budeme vyvážeti lidi, naše lidi.
Já poukáži při této příležitosti
také na to, že na př. na jihu Slovenska u Lučence
měli jsme několik pěkných sklářských
závodů. Zaměstnávaly tam několik
set dělníků. Tyto závody již
několik měsíců stojí, výroba
byla přenesena do Maďarska a jednání,
které tu bylo vedeno s určitými ministerstvy,
aby se výroba obnovila, nevede k cíli. Dělníci
musejí hledati cestu do Francie, do Rumunska a do jiných
států, ale nemohou dostati práci u nás,
zatím co musíme žárovky, které
se tam vyráběly, dovážeti z ciziny.
Vážení pánové! Chtěl jsem
tím jen stručně naznačiti, jaké
hlavní stesky máme do naší hospodářské
politiky, jejímž odrazem je konečně
také náš rozpočet. Chtěl bych
ještě ku konci upozorniti na to, že za tohoto
stavu hospodářského tím spíše
je zapotřebí, abychom si také všimli,
zda v rozpočtu je dostatečně pamatováno
na obranu proti lichvě, na zlepšení našeho
zásobování. Vždyť stále
ještě předměty denní potřeby
vyžadují nezbytné kontroly. Znehodnocování
mléka, másla, špatná váha uhlí
jsou nejlepším dokladem toho, čeho je tu ještě
třeba. Nejdůležitějším úkolem,
který tu státu náleží, je úkol
cenotvorný. Jestliže se podíváme na
př. na to, že cena řepy klesla ze 30 na 15
Kč, ale cena cukru v téže době stoupla,
pak ovšem myslím, že si o této hospodářské
politice můžeme učiniti velice špatný
úsudek. Jestliže se dnes mouka lepšího
druhu prodává za 4.60 Kč, pak myslím,
že je zde pořád co dělati, abychom opravdu
splnili ten nejdůležitější úkol,
totiž cenotvorný, neboť se musíme tázati,
kde mají dělníci a úředníci
vzíti na nákup této mouky, jestliže
musejí pomalu skoro 5 Kč dáti za 1 kg? Proto
otázka dovozu obilí, brambor, masa je stále
ožehavou. Nutno také stále zkoumati ceny a
zejména rozpočty výrobní, neboť
v tomto ohledu soudím, že je tu ještě
úkol daleko nesplněný. A jestli v rozpočtu
vidíme, že na tyto úkoly dává
se okrouhle něco přes půl milionu korun,
pak je to velmi málo a nemůže to naprosto postačit.
Pánové, není lepšího dokladu
o naší hospodářské situaci, nežli
ten, který přinášejí samy "Národní
Listy", které jistě nemohou býti viněny
z nějakého nadržování chudým
lidem. Dne 9. listopadu přinesly index cenový v
říjnu, podle kterého dokazují, že
stouply od září velkoobchodní ceny
potravin o 21/2%, ale že naproti tomu
ceny průmyslových tovarů klesly. A uvádějí
dále velmi důležitý a významný
posudek, který stojí za to, aby byl ocitován:
"Ceny průmyslových artiklů v celku neklesají
však jen důsledkem poklesu cen surovin (jako je tomu
u textilního průmyslu), nýbrž také
proto, že vzestupem cen poživatin posunuje se podíl
z národního důchodu na krytí potřeb
potravinářských a klesá podíl,
jenž určen byl dříve pro nákup
potřeb zboží výroby průmyslové".
To tedy znamená, že naše hospodářská
krise zhoršuje se zdražováním potravin,
poněvadž občanstvo musí všechny
své příjmy, anebo aspoň podstatnou
jejich část, věnovati na nákup potravin
a nemůže kupovati v dostatečné míře
produkty průmyslové, čímž ovšem
oběh našeho hospodářství se zhoršuje.
Vážení pánové, index sám
vykazuje proti loňsku vzestup z 872 na 897 jednotek u zemědělských
plodin a poživatin. To je tedy nejlepší doklad
toho, jdeme-li za nynější vlády a za
tendencí, které se tu uplatňují, opravdu
k hospodářskému vývoji, nebo jdeme-li
hospodářsky zpět.
A v té době soudím, že je třeba
zejména si všimnouti také toho, jak se se státními
zaměstnanci jedná. Své doby bylo dokazováno,
že státní rozpočet nemá býti
zatěžován zbytečně, že má
býti zejména šetřeno restrikcí
státních zaměstnanců. Není
pochyby o tom, že 350.000 zaměstnanců na náš
stát je trochu mnoho, když Francie, která má
třikrát tolik obyvatel, má snad jen dvakrát
tolik zaměstnanců jako my. Avšak otázkou
je, zdali zákonem restrikčním se něco
napravilo, či zdali se vlastně více nepoškodilo?