Při projednávání se činily
určité sliby. Tak se mluvilo o spolupůsobení
zaměstnanců, ale nemůžeme bohužel
konstatovati, že by se, až na nějaký výslech,
bylo uplatňovalo opravdu toto spolupůsobení
tak, jak jsme ho žádali a jak by to bylo v zájmu
věci.
Ostatně, stále ještě dnes nemáme
rozřešeny otázky úpravy služebních
poměrů. Byl sice schválen zákon platový,
ale pohříchu nejdůležitější
ustanovení dosud leží v aktech ministerstva
vnitra nebo ministerského presidia nebo snad příslušných
referentů v jednotlivých ministerstvech. O otázce
systemisace se mluví, když se bude prováděti
tak, jak se připravuje, že to bude trvati 20 let.
Dříve se však hovořilo o tom, že
má býti ve 2 letech provedena.
Máme tu bolavou otázku §u 210 zákona,
který jedná o státních podnicích.
Jde tu o úpravu pro nejnižší a nejhůře
placené kategorie. Úprava v jednom odboru, tabákovém
na př., ačkoliv je připravena a mohla by
býti hotova, oddaluje se stále, poněvadž
ostatní resorty, pošty, železnice nejsou hotovy.
Měsíce už se vleče jednání,
ale stále bez výsledku. Nemohu proto souhlasiti
s panem ministrem dr Englišem, který při
rozpočtové debatě ve výboru prohlásil,
že není pravdou, že by se s organisacemi dělnickými
nebylo jednalo před úpravou. Ředitelství
tabákové režie prý slyšelo a vyslechlo
jejich přání. - Ano, vyslechlo jejich přání,
ale to je diplomatická řeč, se kterou se
nemůžeme spokojiti. My potřebujeme něco
více, my potřebujeme také, aby se na ta přání
odpovídalo. A to je, bohužel, hlavní vada naší
vlády, našich úřadů, že
se domnívají, že mohou nechávati podání
vůbec nezodpověděna a že to neustále
vyžaduje nekonečných urgencí, jež
nemají žádného výsledku.
Je potřebí také poukázati, že
nebylo také přiznáno zastoupení zaměstnancům
ve státních podnicích, které jsou
provozovány podle zásad obchodního hospodaření.
A to je víc, co máme na mysli, než nač
reagoval pan ministr dr Engliš. Zákon o závodních
výborech na př. zaručuje určité
zastoupení dělnictvu v soukromých podnicích,
ale ve státním podniku odpírá se,
až na nepatrné výjimky, toto právo vůbec.
Činí-li se tak právem, o tom pochybuji. Soudím,
že by interes, účast, zájem zaměstnanců
ve státních podnicích jenom stoupl, kdyby
jim bylo umožněno, aby také byli přímo
zastoupeni v poradních správních sborech,
které podle zákona o státních podnicích
byly vytvořeny.
Stále se u nás také útočí
proti sociálním položkám. Pánové,
stačí abychom vzali k ruce rozpočet a podívali
se: ministerstvo soc. péče 838 mil., zdravotnictví
126 mil., zásobování 10 mil., okrouhle 975
mil. - naproti tomu však pouze ministerstvo nár. obrany
1.370 mil., zemědělství 204 mil., obchodu
34 mil., dohromady tedy 1.608 mil. A teď, když si vezmeme
ještě státní dluh 2.572 mil., kdo, vážení
pánové, zatěžuje státní
rozpočet nejvíce? Položky sociální
nebo položky vojenské, položky neproduktivní?
Chápu, že státní dluh vznikl za poměrů,
za které nemůžeme býti vždy činění
odpovědni, proto, že jsme také mnoho musili
převzíti, ale právě proto je potřebí,
abychom vážně zkoumali státní
rozpočet a nesváděli všechno neprávem
na položky, které to nezaviňují.
Máme ještě řadu stesků do státního
rozpočtu. Právem můžeme poukázati
na př., že při konsulátech a v zahraniční
službě uplatňují se zemědělští
příručí t. zv. atašé,
techničtí atašé atd., jenom sociálních
příručí nemáme, jenom na sociální
atašé není peněz, ačkoliv posíláme
do ciziny, bohužel, nejen zboží, ale také
lidi. Poměry, v jakých žijí čeští
dělníci ve Francii, Belgii, Rumunsku, nezbytně
však vyžadují, aby jim byla věnována
pozornost. Události, které jsme sledovali v poslední
době v Rakousku, kde byl přímo proti československým
dělníkům vydán zákaz přistěhovalectví,
ukazuje nejlépe, jak by bylo potřebí tuto
věc sledovati.
A naše živnostenské inspekce? Stále ještě
máme 29 inspektorátů pro celé státní
území. Tyto inspektoráty mají pečovati
o kontrolu nad sociálními našimi zákony.
Je to absolutně nad lidskou sílu, aby mohly dostáti
této povinnosti.
Nyní přicházím k nejbolavější
části rozpočtu ministerstva sociální
péče, pokud se týče podpor v nezaměstnání.
Budu jenom citovati číslice: R. 1923 dal stát
na podporu v nezaměstnání 392 mil. Kč,
r. 1924 140 mil. Kč, r. 1925 38 mil. Kč, r. 1926
30 mil. Kč a na r. 1927 je rozpočteno 10,800.000
Kč. Vážení pánové, my
chceme práci a ne podporu. Ale je dlužno uvážiti,
zdali opravdu je správné, co se stále tvrdí,
zdali položky, které vyžaduje opatření
proti nezaměstnanosti, jsou tak vysoké, že
potřebují snížení. Je nezbytnou
sociální povinností státu, nedovede-li
opatřiti svému občanu práci, aby mu
zajistil živobytí. To je zásada už dávno,
ne nějakými dělnickými agitátory,
ale právě sociálními politiky a národohospodáři
z měšťanských řad, přiznaná.
Podívejme se jen do zprávy samé: ze 69.000
nezaměstnaných v červnu bylo podporováno
odborovými organisacemi okrouhle 40.000. Bylo seznáno,
že tato podpora je nedostatečná, že se
vyplácí nejdéle 3 měsíce v
roce, při přerušení práce nebo
nezaměstnanosti 4 měsíce. Odborové
organisace už téměř před 2 měsíci
podaly své návrhy, jakým způsobem
upraviti podporu v nezaměstnání, ale dodnes
neobdržely na tyto návrhy odpovědi. Ministerstvo
sociální péče si dává
na čas, mluví se o šetření, o
jednoduché službě, ale ministerstvo sociální
péče má čas, aby vymýšlelo
nápady, jakým způsobem týrati odborové
organisace. Nedávno byl také v novinách útok
proti vysokým správním nákladům
odborových organisací. Zbytečné. Bylo
by dobře, aby každý metl před svým
prahem. Ale je dobře, když mluvíme o správních
nákladech. Ministerstvo sociální péče
přichází s návrhem, aby odborové
organisace podávaly každého čtvrt roku
vedle svých měsíčních výkazů,
vedle ročního výkazu zprávy o vyplacených
podporách a o stavu svých fondů. To je zbytečné
týrání. Na legislativní práci,
na kterou se ministerstvo odvolává, úplně
stačí data, která má po ruce každý
měsíc, event. celoroční přehled.
Pánové, já chci při této příležitosti
vysloviti podiv nad tím, že, bohužel, dosud v
otázce podpor v nezaměstnanosti, ačkoliv
je to věc velmi naléhavá, ministerstvo sociální
péče neučinilo ani jediného kroku,
aby tato věc byla rozřešena. Zatím ovšem
přichází ministerstvo financí se svými
věcmi. Zase jenom proto, aby bylo zřejmo, že
odborové organisace netěší se žádné
milosti a žádné podpoře vládní.
Ukazuji zde na to, že se odborovým organisacím
dokonce předpisují daně, resp. poplatky z
členských příspěvků.
Ačkoliv své časopisy a tiskopisy dávají
členům zadarmo a sledují při tom kulturní
a výchovné účely, mají platiti
daň z obratu. Podívejte se jen na některé
ty časopisy, jak jsou vyzdobeny a vypraveny po stránce
technické výchovy dělnictva. Ministerstvo
financí přišlo na to, že prý podléhají
dani z obratu a že, i když nemají předplatné
a jsou dávány členům opravdu zadarmo,
musí se strhovati příslušná kvota,
která z členských příspěvků
na vydávání časopisu připadá.
To jen mimochodem ukazuji na stav, v jakém se nalézáme.
Útoky na odborové organisace teď se staly vůbec
zvykem. Mluví se o dělnických milionech.
Tyto útočníky nepálí miliony
Petschků a Weimannů a jiných kapitalistických
přátel českého národa, ale
miliony v rukou dělnictva nastřádané
ať v odborových nebo družstevních organisacích
jsou jim patrně trnem v oku. Úplně přehlížejí
sociální funkci těchto organisací,
vidí pouze nebezpečí, které z výchovy
organisační, z kolektivních jich snah vzchází
individuelnímu hospodaření a individuelnímu
obohacování podle zásady soukromého
zisku ve výrobě. Odborové organisace nemají
prý býti agitačními institucemi politických
stran socialistických. Dobře, ja patřím
k těm, kteří jsou toho názoru, že
jednota odborových organisací předpokládá
politickou snášelivost a vzájemnou úctu.
Ale podívejme se, zdali ti pánové, kteří
tento názor hájí a zastávají,
opravdu jej také ve svých řadách dodržují.
Tato zásada, kterou od nás žádají,
neplatí rozhodně pro národně-demokratické
a křesťansko-sociální organisace. Strana
národně-demokratická neměla by zapomenouti
na zkušenosti, které už jednou učinila.
Voda s ohněm se nespojí a také dělník
s kapitalistickým hospodářstvím se
nesmíří.
Způsob, jakým se dnes pracuje v továrnách
proti dělnictvu a proti jeho odborovým organisacím,
by zasluhoval opravdu pozornosti úřadů. Mám
tu malý doklad toho, jak v jedné textilní
továrně agituje se pro národně-demokratickou
organisaci. Hrozí se propuštěním, okamžitým
vyhazovem z práce, jestliže se dělník
nezúčastní schůzí a porad národně-demokratického
národního sdružení. A takovým
způsobem terorisují se v pravém slova smyslu
dělníci, způsobem, který musíme
rozhodně s tohoto místa odsouditi. Zneužívají
tu prostě zaměstnavatelé hospodářské
odvislosti dělnictva k tomu, aby naháněli
vodu na mlýn národně-demokratickým
národním sdružením.
A nyní chtěl bych ještě upozorniti na
něco. V poslední době vyneseno bylo rozhodnutí
zemské správy politické v Čechách
o kolektivní smlouvě knihařů. V nivec
uveden byl § 114 živn. řádu, který
praví, že dohoda pracovní ujednaná mezi
zaměstnavatelem - společenstvem na jedné
a zaměstnancem - pomocnickou hromadou na druhé straně,
má býti schválena. Jsou tam určité
podmínky, které to vyjadřují. Zaměstnavatelé
tedy i zaměstnanci souhlasili s touto dohodou a předložili
ji zemské správě politické ke schválení.
Ale politická správa místo, aby podpořila
dohodu a sociální mír, ruší jeho
podmínky. Ve své odmítavé odpovědi
praví mezi jiným, že předložená
kolektivní smlouva upravuje pracovní poměr
i ve směrech jiných, než uvedeno v §u
114 b) živn. řádu, na př. záležitosti
dovolené, zdravotní ustanovení, nastoupení
dělnictva, zprostředkování práce,
a proto, že nelze tuto pracovní a mzdovou smlouvu
pokládati za ustanovení ve smyslu §u 114 b)
živn. řádu. Zemská politická
správa se tu bojí jako čert kříže
vysloviti, že ustanovení §u 114 b) živn.
řádu jest vlastně právním uznáním
kolektivních ujednání. Měla by si
pouze přečísti protokoly a důvodové
zprávy, které byly své doby předloženy,
když se o tomto paragrafu jednalo. Ale v tom je ten duch,
který nevyvrátí ani dnešní noticka
v novinách, ve které je vyvracováno, že
by politická správa byla vedena nějakými
politickými motivy. Bylo by ovšem smutné kdyby
tomu tak bylo, ale myslím, že se oddiskutovati nedá,
že tu nějaký duch přece jen rozhodoval,
duch dělnictvu nepřátelský. V době,
kdy zaměstnavatelé uznávají bezpodmínečně
zásadu kolektivních smluv, kdy jde o to, aby také
pro ostatní dělnictvo dostaly kolektivní
smlouvy právní uznání v našem
zákonodárství, kdy Mezinárodní
úřad práce, kdy celé forum světové
se již zabývá otázkami sociálními
a uznává, že nové formy hospodářské
potřebují nových forem právních,
v té době zemská správa politická
si najednou vzpomene, že ustanovení o dovolené
v kolektivní smlouvě nespadá pod § 114
b) živn. ř. Kde zůstal zákon o dovolené,
který jsme tohoto roku v této sněmovně
schválili? Bylo zde nějaké ustanovení
protizákonné? Nebylo. Tedy zemská správa
politická se dopustila činu, který nelze
jinak než odsouditi a který je jen novým dokladem
jaký duch v naší sociálně-politické
správě zavládl. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.)
Chtěl bych ještě připomenouti naše
požadavky, které se týkají také
novelisace §u 82 živn. ř. a to jen na základě
dokladu, který právě mám v rukou a
kde se praví: "Dovolávajíce se §u
82 živn. řádu, považujeme Vás od
dnešního dne za vystouplého." - Nebudu
jmenovati tuto firmu proto, že bych onoho dělníka
poškodil, ale to se dnes děje a nejsme s to, abychom
docílili, aby konečně tato otázka
byla vyřešena a aby § 82 také touto sněmovnou
byl schválen a vyřízen, ačkoliv na
Slovensku tato ostuda je již odstraněna. Stále
ještě se shledáváme s tím, že
zaměstnavatelé dělníky po 4 nedělní
nemoci bezohledně propouštějí z práce.
Bylo správně poukázáno také
na to, že je nezbytně nutno, abychom již jednou
vyřídili zákon o přestárlých.
Chtěl bych se jen ještě dotknouti otázky
dvou naléhavých zákonů a opatření,
kterých je potřebí. Pan ministr veř.
prací dr Spina ve svém exposé v rozpočtovém
výboru mluvil velmi mnoho o rozvoji letectví v Československu,
o budování nových letišť a školení
pilotů. Nezmínil se však téměř
o jiném, taktéž velmi důležitém
odboru, jenž spadá pod ministerstvo veř. prací,
totiž o motorové dopravě, o rozvoji automobilismu,
školení řidičů atd. Podpora letectví
je úctyhodná. Nemůžeme však souhlasiti
s naprostou lhostejností, s jakou v poslední době
se v ministerstvu veř. prací pohlíží
na otázky týkající se automobilismu
a na ohrožování veřejné bezpečnosti.
Letectví až na případ pardubický,
neohrožuje veřejné bezpečnosti, ale
automobilisté přímo ohrožují
životy lidské. Denně se množí automobilová
neštěstí. Ministerstvo veř. prací
a vnitra nenalezlo dosud jiného léku, nežli
vždy přísnějšími tresty
stíhati řidiče automobilů. Okresní
a zemské správy politické odsuzují
a pokutami zkracují existenční minimum řidičů
proto, že nemohou dodržeti zastaralé předpisy
z r. 1910, k jichž novelisaci ministerstvo veř. prací
dosud nedospělo. Kdo je vinen za četná automobilová
neštěstí? Podle dosavadních ustanovení
se odsuzuje buď chodec, anebo automobilista. Myslím
však, že největší vina leží
v tom, že zastaralé předpisy, vydané
téměř před 20 roky, byly v tak enormní
míře předstiženy úžasným
rozvojem techniky. Vinu nesou úřady a ministerstvo
veř. prací, které již v r. 1921 mělo
vypracovati a předložiti návrh o přísnějších
zkouškách řidičů automobilů,
ale dosud tak neučinilo.
Svaz řidičů automobilů mnohokráte
téměř po 5 roků - naléhal na
rozhodující činitele, aby řidiči
byli přísněji zkoušeni, avšak denně
přicházejí stížnosti o ledabylém
postupu úřadů. Dne 26. května t. r.
vyzkoušel na př. komisař zemské správy
politické v Praze 15 řidičů v Kolíně
za několik málo hodin zkoušky. Není
divu, že takto vyzkoušení řidiči
ohrožují veřejnou bezpečnost. Dne 30.
října t. r. převrhl poštovní
řidič Josef Roman autobus, při čemž
13 osob bylo těžce raněno. Ačkoliv již
v letních měsících r. 1926 zavinil
podobnou nehodu u Vrchlabí, přece ministerstvo pošt,
které se mohlo přesvědčiti tím
o jeho neschopnosti, nadále svěřovalo tomuto
neschopnému řidiči lidské životy.
Dokud nebude vydán nový automobilní zákon,
v němž by přísnějším
ustanovením byla dána záruka, že veřejnou
bezpečnost nebudou ohrožovati nedostatečně
školení řidiči a automobilisté,
do té doby neubude automobilových nehod.
Ministerstvo veř. prací trpí a dokonce dává
souhlas ku zřizování soukromých automobilních
škol, jejichž majitelé se ohlížejí
pouze na svůj zisk a nikoliv na veřejnou bezpečnost.
Dne 29. října m. r. byl u trestního soudu
v Praze odsouzen k 6týdennímu vězení
majitel autoškoly inž. Brožík proto, že
falšoval vůdčí listy a samovolně
připisoval do vysvědčení řídičských,
že složili zkoušku s vozem nákladním.
Tento majitel školy však dále vyučuje
a úřady se naprosto neohlížejí
a nekontrolují, jak školení, schopní
a zodpovědní řídiči vycházejí
z jeho školy a z ostatních soukromých škol.
Není tedy divu, že za takové lhostejnosti úřadů
se stále množí automobilové nehody,
které si vyžadují nové a nové
lidské životy.
Nechť proto ministerstvo veř. prací a vnitra
předloží již dávno slibovaný
automobilní zákon, v němž by byla ohrožování
lidských životů učiněna přítrž,
jednak spravedlivým trestáním vinníků
na straně automobilistů a řídičů,
ale zvláště odbornějším
školením a přísnějšími
zkouškami řídičů automobilů
z povolání.
Druhá věc, o kterou se jedná, je zákon
divadelní. Přípravy k tomuto zákonu
byly v ministerstvu vnitra učiněny již v r.
1919, návrhy však odpočívaly v archivu.
Naši herci mají umělecky tvořit, ale
nemají žádné pevné hospodářské
a sociální ochrany. Na nedávné schůzi
československého herectva, umělců
všech našich divadel, bylo bohužel konstatováno,
že herci jsou na tom hůře, než zemědělská
čeleď, nebo služebné, které také
nepožívají žádné ochrany
a které stále ještě musí počítati
s některými ustanoveními čeledního
řádu.
Zdá se však, že tendence, které tu jsou
a které jsem naznačil, odpovídají
asi názorům, jež své doby také
vyjádřil nynější ministr veř.
prací dr Spina, který řekl: "Náš
aktivismus rozbil Čechy na pravici a levici. Zlomíme
trvale československou jednotu, budeme-li přispívati
k tomu, aby se na československé straně hospodářské
a sociální protivy stále prohlubovaly".
Jde tu patrně o system, který vyvolal nynější
česko-německou vládu. Odtud pocházejí
pak všechny ty útoky na sociální zákonodárství,
na sociální pojištění, na 8 hodinovou
dobu pracovní. Zde máme co počítati
s tendencemi, které se projevují i v položkách
našeho rozpočtu.
To jsou tedy také důvody, pro které hlasujeme
proti rozpočtu. Nejsme proti státu, nejsme proti
jeho potřebám. Jsme proti vládě, jejíž
snahy odporují hospodářským a sociálním
potřebám širokých vrstev obyvatelstva
a slouží pouze určitým stranám
a určitým třídám. Také
rozpočet odpovídá této tendenci, proto
budeme proti němu hlasovati.
Při obnovení tohoto státu vepsáno
bylo na jeho prapory veliké heslo sociální
spravedlnosti. Od tohoto hesla zřejmě se odklonila
nynější většina i vláda.
Věříme však pevně, že politický
zájem i budoucnost tohoto státu i jeho poslání,
jsou nerozlučně spjaty s hospodářskými
a sociálními zájmy lidu, od něhož
závisí, aby cesty politického vedení
státu směřovaly opět k občanské
rovnosti, hospodářské demokracii i sociální
spravedlnosti. (Potlesk čsl. soc.-demokratických
poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Mašata. Dávám mu slovo.
Posl. Mašata: Slavná sněmovno! Každá
společnost státní, která má
občanstvo kulturně vyspělé, byť
byla sebe více nesourodá a byť její
politická organisace byla rozložena na sebe protichůdnejší
složky, v takovém okamžiku, kdy jde ve státě
o společný zájem všeho občanstva,
o společný zájem celku, snaží
se nalézti schůdnou cestu dohody, aby zájem
státu nebyl poškozen a tím i zájem státní
společnosti jako celku, anebo některé její
složky.
U takové kulturně vyspělé státní
společnosti jest ovšem nutným předpoklad,
že ona stojí především ve svých
vlastních službách, že vlastní
stát jest pro ni nejvyšším představitelem
její moci a blaho všech občanů ve státě
nejvyšším cílem. (Výborně!)
V našem státě, v Československé
demokratické republice, kde všichni státní
občané mají stejná práva občanská
a politická, státními ústavními
zákony zaručená, zdálo by se samozřejmým,
že v takovém okamžiku, kdy jde o společný
zájem všech občanů státních,
o zájem celku - státní rozpočet -
všichni političtí činitelé ve
státě sejdou se na společné cestě
dohody a svému státu bezvýhradně dají
vše, co potřebuje, aby se mohl ku prospěchu
všeho obyvatelstva zabezpečiti a zdárně
vyvíjeti. Tento předpoklad zdá se býti
samozřejmým hlavně u těch politických
stran, jejichž členové patří
národu československému.
Bohužel neděje se tak, a historie, která jednou
bude posuzovati příčiny, proč se tak
dělo, zapíše černým písmem,
že ve chvílích, pro československý
stát tak důležitých, našli se příslušníci
československého národa, kteří
ovládáni jsouce cizí ideologií, dali
své síly do služeb činitele, který
usiloval o zničení státu československého,
a kteří veřejně prohlašovali,
že zrazovati stát československý je
jejich povinností. Historie zapíše, že
našli se příslušníci československého
národa, kteří ze stranicko-sobeckých
příčin nerozhodně stavěli se
opodál v rozhodné chvíli, kdy stát
potřeboval jejich sil, a tak posilovali posici nepřátel
vlastního státu.
Stát je živoucí organism, sociologická
bytost, která ve svém žití nesmí
se ani chvilenku zastaviti, nemá-li ztratiti svou jsoucnost,
své bytí, a ti, jimž na jsoucnosti státu
záleží a kteří jej řídí,
chtějí-li jej v určitém rozsahu, formě
a činnosti udržeti, musí se postarati o to,
aby vždycky a v každém okamžiku měl
dosti síly ke svému životu a k svému
poslání. V demokratické republice touto hnací
a udržující silou je vládní,
parlamentní majorita.
My, příslušníci republikánské
strany zemědělského a malorolnického
lidu, byli jsme si a zůstáváme si i do budoucnosti
plně vědomi toho, že, chceme-li náš
stát, naši Československou demokratickou republiku
míti a ji udržeti, musíme vždy a za všech
okolností konati svou nejpřednější
občanskou povinnost, ve svém státě
vládnouti. Jsme si vědomi toho, že vládnouti
ve státě znamená starati se o všechno,
co životem státním žije, pracovati pro
všechny ve státě a také za všechno,
co se ve státě děje, nésti plnou odpovědnost.
My jsme se starostem o stát, práci ve státě
a odpovědnosti za vládu ve státě nikdy
nevyhýbali, ba ani v dobách, kdy vládnouti
v tomto státě znamenalo nakládati našim
vlastním stoupencům oběti, které stávaly
se břemeny k nesnesení, my jsme se této odpovědnosti
nevyhýbali ani ve chvílích, kdy nespokojenost
v našich vlastních řadách propukávala
proti těm, s nimiž jsme vládli a kteří
považovali vládnutí za příležitost
k získávání stranických výhod,
a kdy naši vlastní lidé nás podezřívali,
že slabošsky stojíme v jejich vleku.
My jsme dokázali svým stoupencům a celé
veřejnosti, že naše vládnutí, naše
spoluúčast na vládě byla vždy
a za všech okolností službou svému vlastnímu
státu a národu, ba dokázali jsme svým
vystoupením, že vykonáváním povinnosti
vládnouti ve svém vlastním státě
vykonáváme své svaté, nezadatelné
právo, rozhodovati a spolurozhodovati o svých vlastních
osudech ve svém tak těžce nabytém státě.
(Výborně!) A od tohoto práva vládnouti
ve svém vlastním státě samým
sobě neustoupíme nikdy. Nás ve starosti o
vlastní stát, v práci pro vlastní
stát a v zodpovědnosti za stát nesmí
historie označiti nikdy jako vrstvu národa, která,
když se měla starati o stát a jeho bytí,
ubíjela svůj drahý čas neplodným
hašteřením, klepy a pomluvami, špiněním
jiných, vyhledáváním nechutných,
špinavých a vylhaných afér a ostouzením
sebe a celého národa před celým světem,
nás nesmí označiti historie, že, když
bylo potřeba práce pro stát a ve státě,
jsme si založili ruce a že jsme se s pošklebkem
na rtech dívali, jak jiní se v potu tváře
namáhají, aby sloužili svou prací celé
státní společnosti, anebo že bychom
jim v práci pro stát a státní společnost
bránili házením klacků pod nohy, nebo
demagogickým štvaním falešně informovaných
davů rozbíjeli to, co sami jsme nevybudovali. (Tak
jest!) Nás nikdy nesmí označiti historie
jako zbabělce, kteří od odpovědnosti
za své činy utíkají, nebo jako věrolomce,
kteří danému slibu a úmluvě
nedostojí.
Budeme se starati a budeme pracovati ve svém vlastním
státě k tomu, aby poměry se vyvíjely
tak, jak nám náš zdravý rozum a láska
k národu a jeho svobodě káže, jak naše
poctivá vůle nás uschopňuje, aby náš
stát byl ve svém bytí a ve své formě
jako republika demokratická zabezpečen a posílen,
aby mohl sloužiti prospěchu a blahu celé státní
společnosti. Budeme se starati a pracovati k tomu, aby
nejpočetnější složka naší
státní společnosti, zemědělský
venkovský lid, nalezl ve svém státě
plného pochopení svých tužeb a plného
zajištění své existence, aniž bychom
sobecky zapomínali, že vedle nás jsou zde i
jiní, kteří mají stejné právo
na život jako my. (Souhlas.) Nebudeme se vyhýbati
starostem a práci pro ostatní vrstvy, ať již
je to dělnictvo, zaměstnanectvo, živnostnictvo,
či inteligence, neboť jsme si plně vědomi
toho, že demokracie znamená všechen lid, a stojíme
jako upřímní demokraté na zásadě,
že každý člověk má právo
na život. (Výborně!)
Jsme si plně vědomi toho, že sami netvoříme
potřebnou sílu pro stát, vládní
parlamentní majoritu, a že jen za spolusoučinnosti
ostatních můžeme tuto sílu vytvořiti.
Proto jsme ochotni dohodnouti se s každým, kdo má
dobrou vůli a poctivou snahu, pracovati pro stát
a státní společnost v duchu poctivé
republikánské demokracie a s ním poctivě
o vládu ve státě se děliti. Nesneseme
ovšem žádné diktatury, jako nesneseme
žádného politického vydírání
a politické lichvy, která by chtěla z náhodných
nesnází státu těžiti. My sami
také nechceme diktovati, aniž své politické
moci zneužívati ke svým stranickým účelům,
třebaže jsme v nynější politické
konstelaci stranou vedoucí.
Našemu úsilí se podařilo po rozchodu
všenárodní koalice vytvořiti vládní
majoritu, v níž poprvé za 8 roků zúčastňují
se političtí činitelé z tábora
spoluobčanů německých. My nezapíráme,
že jejich přihlášení se ke spolupráci
a spoluvládě v našem státě považujeme
se svého stanoviska za veliký úspěch
státní. Z dřívějších
odpůrců státu stali se pracovníci
pro stát, a já doufám, že během doby stanou se z nich i oddaní nositelé státní myšlenky naší demokratické republiky. Právě tak věřím, že i s kolegy ze slovenské strany ľudové sejdeme se na společné linii, a to nejen ve státotvorné práci, nýbrž i ve vládě, neboť jenom tak prospějeme Slovensku a slovenskému lidu. (Souhlas slovenských ľudových poslanců.)
Zatím si jako vládní majorita stačíme, což však neznamená, že bychom se uzavírali před spoluprací s těmi, kteří až do nedávna s námi parlamentní většinu tvořili. Snad přijde čas, kdy pochopí, že komunistická taktika, státi stranou, všemu nadávati, co nepochází od nich, po případě rozbíjeti, co jiní vytvořili, neprospěje vrstvám, které zastupují, a že takovým postupem spíše prospějí komunistům samým. A nejméně prospěje jim způsob, jakým na naši stranu útočí. Českoněmecká majorita označována jest za národní zradu, ačkoli v téže době tvořila se českoněmecká oposice. Naše majorita, naše sdružení se pro práci ve státě je odsuzováno, kdežto spojení proti naší práci ve státě je označováno za významný politický čin, a právě tak i ono stálé vykřikování o našem reakcionářství, protože spolupracujeme s lidovci. Ten Šrámek a Nosek zůstali zrovna takovými, jako byli tenkráte, když s nimi seděli společně pp. Bechyně, dr Meissner a dr Franke. (Souhlas.) Tehdy pánové se nebáli, že se od nich nakazí reakcionářstvím. A nyní? Nemusejí o nás míti strachu. Tak často se říká o nás, že máme hroší kůži, a proto my se teprve nenakazíme.
Voličstvo na takové lapalie dnes nic nedá. To se ptá dnes, co bude ta vládní většina dělati, a bude při tom pozorovati, co bude dělati oposice, a pak bude souditi.
Nynější majorita se sdružila za tím účelem, aby se starala, aby pracovala. Oposice se sdružila za tím účelem, aby si odpočinula, po případě aby dělala komunistům konkurenci. My oposici v její činnosti, dokud nebude ohrožovati stát a pořádek ve státě, nebudeme brániti, jen o to ji žádáme, aby ona nepřekážela v práci nám.
A té práce máme více než dosti. Důkazem toho je nynější rozpočet, který právě projednáváme. Svědčí o tom řeči jak zpravodajů, tak i jednotlivých řečníků v rozpočtovém výboru. Máme mnoho a mnoho opravovati a tvořiti. Náš stát je mladým podnikem, a než se bude moci vyrovnati státům starším, musí býti mnoho a mnoho práce vykonáno. A občanstvo tohoto státu bez ohledu na své rozvrstvení tuto práci čeká a ne plané mluvení anebo neplodné rámusení. My se k této práci poctivě hlásíme, a třebaže jsme s rozpočtem nebyli spokojeni, budeme pro něj hlasovati. Zlepšení může nastati, jen když všichni přiložíme ruku k dílu. (Výborně!)
Nebudu se pouštěti do podrobností a přednášeti naše požadavky a naše tužby, které bychom si přáli míti co nejdříve vyřešeny. To učiní mojí kolegové v další debatě. Připomínám jenom, že největší složkou naší státní společnosti jsou drobní zemědělci. Tato složka byla pozemkovou reformou rozmnožena. Pro tuto složku, drobné zemědělce, v dobách dřívějších se ničeho nedělalo. Hlásíme se k svému právu a žádáme, aby veřejnými činiteli ve státě byla nám věnována ta péče, na niž máme plný nárok. (Souhlas.)
Jsme vrstvou pracujícího lidu a také práci dovedeme oceniti. Dovedeme posouditi, co je planým žvastem a co prací pro nás. Proto nikdy u nás komunismus nezakotví, a my budeme vždy pevnou oporou našeho státu a státotvornou složkou našeho národa, věrni jsouce demokracii, republikanismu a agrarismu.
Chceme starostí a prací ve svém vlastním státě dospěti k blahu svému i ostatních spoluobčanů. Proto nepůjdeme nikdy do oposice a zůstaneme vždy vládními, to jest státu až do posledního dechu věrnými občany. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Kreibich. Dávám mu slovo.
Posl. Kreibich (německy): Již při projednávání v rozpočtovém výboru nazval jsem rozpočet pro rok 1927 třídním rozpočtem kapitalistického státu. K této charakteristice nemám, co bych ještě připojil. Zbývá nám jen, abychom na základě tohoto rozpočtu charakterizovali celou finanční a rozpočtovou politiku měšťáckého státu. Především konstatujeme, že prozkoumáme-li rozpočet a propočítáme-li čísla, z celkových výdajů rozpočtu připadá na mocenský aparát státu, jak na civilní, tak na vojenský a na státní úrokovou službu 63.4 %, takže jen 10.9 % připadá na hospodářské výdaje státu, že se jen 10.4 % vydává na osvětu a lidové vzdělání a 15.3 % na sociální výdaje, předpokládaje, že do těchto sociálních výdajů jsou zahrnuty také výdaje na pense státních
zaměstnanců, které však jsou právem
státních zaměstnanců. Odečteme-li
tyto pense, připadá na sociální příspěvky
státu ve skutečnosti jen 10.9% celkových
výdajů. Pan ministr financí, vypočítávaje
tato poměrná čísla, upozornil, což
je úplně samozřejmé, že výdaje
ve státním rozpočtu na osvětu a lidové
vzdělání nepředstavují veškeré
výdaje ve státě pro tyto účely,
nýbrž že zde lví podíl musí
hraditi samosprávné sbory. Avšak tak tomu není
jen v Československu, nýbrž i v jiných
státech, a uvádíme-li poměrna čísla
státního rozpočtu, nechceme tím říci,
že se ve státě vydává na osvětu
a lidové vzdělání a na účely
sociální vůbec tak málo peněz,
nýbrž těmito poměrnými čísly
má býti charakterisována finanční
politika státu, má se jimi ukázati, kolik
z těchto různých úkolů přejímá
na sebe stát.
A vymlouvati se na samosprávné sbory má nejméně
právo ministr financí dr Engliš, který
současně s projednáváním tohoto
rozpočtu podal návrh daňové reformy,
jehož výsledek bude, že výdaje samosprávných
sborů na tyto sociální a kulturní
účely klesnou. Pokud jde o příjmy
státu, vidíme, že vzrůstá podíl
zatížení spotřeby, tedy vzrůst
spotřebních daní. Spočítáme-li
veškeré daně, dávky atd. a vůbec
všechny státní příjmy, pocházející
z hospodářského života - vyjma přímé
daně tedy nepřímé daně, čisté
výtěžky státních podniků,
platy pracujících tříd atd., všechno
dohromady dává 81/2miliardy.
Pan ministr financí prohlásil o těchto číslicích,
že jsou nemožné proto, že by to činilo
příliš velký podíl na mzdě
za práci. Pan ministr financí si tento počet
ulehčil, jako kdyby zde šlo jen o úplně
mechanickou srážku z mezd. Ale věc jest tak,
že tu jde o příjmy, které stát
z toho čerpá, že nepostihuje jen podíl
dělnické mzdy na výrobě, tedy část,
kterou dělník ve formě mzdy z výnosu
výroby dostává, nýbrž že
postihuje tím také jiný výtěžek
výroby, který neplyne do kapsy dělníkovy
jako mzda, nýbrž jehož se zmocňuje kapitalistická
společnost na podkladě své hospodářské
moci jako majitelka výrobních prostředků
a o který pracující třídu připravuje.
V rozpočtovém výboru označil jsem
daňovou reformu za symptom tendence naší daňové
politiky, rozmnožiti břemena pracující
třídy a ulehčiti třídě
majetné. Pan ministr financí odpověděl
na to výzvou, že má býti také
dokázáno, že daňovou reformou jsou zvyšována
břemena pracující třídy. O
to však neběží. Běží
především o to, že daňovou reformou
jsou břemena majetných tříd značně
snižována, kdežto daň z příjmu
pro třídu pracující je snižována
jen v míře velmi nepatrné, a na druhé
straně musí míti ulehčení třídě
majetných za následek zvýšení
a rozmnožení břemen nepřímých,
což vysvítá již také jasně
ze zpráv tisku o zamýšleném zvýšení
daně z piva a o podobných zamýšlených
příjmech k úhradě učitelských
platů, deficitu zemí atd. Návrh daňové
reformy zvýší daněprosté existenční
minimum celkem jen nepatrně. Avšak toto zvýšení
neodpovídá také nyní ani zdaleka daněprostému
existenčnímu minimu, které bylo uzákoněno
před válkou, jestliže bychom je chtěli
valorisovati podle cenového indexu. Avšak také
na jiné straně vidíme, že daň
z příjmu je snižována také pro
třídu majetnou, pro vysoké příjmy,
kdežto náš požadavek, požadavek dělnických
stran směřuje k tomu, aby byla snížena
břemena pracující třídy a aby
zdanění třídy majetné bylo
progresivně zvýšeno podle výše
příjmu. Nesmíme zapomínati, že
je úplně něco jiného, jestliže
daň z příjmu platí dělník
nebo jestliže platí daně třída
majetných, třída těch, kteří
mají vysoké příjmy. Když platí
daň dělník, a to zejména v uvážení
dnešních reelních mezd a v uvážení
dnešního poměru cen a dnešních
poměrů hospodářských, neznamená
to v podstatě nic jiného, než že si musíme
tyto koruny ušetřiti od úst a že toto
placení daní zhoršuje ještě koupěschopnost
pracujícího obyvatelstva a tím také
hlad. Hladem není totiž jen nedostatek potravy. Když
platí daně třídy majetných,
třídy těch, kteří mají
příjmy statisícové a vyšší,
neznamená to zhoršení jejich existence, zvýšení
jejich hladu a snížení jejich koupěschopnosti,
nýbrž znamená to zpomalení hromadění
majetku tohoto panstva a nanejvýše, chceme-li býti
velkými optimisty, omezení luxusních nákupů
tohoto panstva s vysokými příjmy. Omezení
luxusního nákupu odpovídalo by však
také teoretickým názorům pana finančního
ministra, který nám několikráte vykládal,
že nyní jsme chudší, než jsme byli
před válkou, a že se v důsledku toho
musíme uskrovniti.