Ve svém návrhu daňové reformy nepraví
však pan dr Engliš třídám
majetných, to jest těm, kteří by se
mohli uskrovniti: "Uskrovněte se!", nýbrž
naopak: "Můžete spotřebovati ještě
více, můžete nahrabati ještě větší
zisky a já vám snížím daně."
V této souvislosti je zajímavo učiniti porovnání
s rozpočtem sovětského svazu pro právě
uplynulý hospodářský rok 1925/26.
Zde vidíme, že státních vydání
připadá 511/2% na účely
hospodářské, 30% na účely kulturní
a sociální - v Československu 21.3% - 15%
na armádu a 3.9% na administrativu, při čemž
musí býti při vydáních na účely
sociální a kulturní brán zřetel,
že také ostatní správní svazy
mají tyto povinnosti, a dále musí býti
uváženo, že také podniky pečují
v ohledu sociálním a zrovna tak v ohledu kulturním
o dělnictvo daleko více, než u nás.
Kulturní péče podnikatelů není
u nás vlastně žádná. Nejsou však
důležitá jen čísla, projevující
se během hospodářského roku, nýbrž
musíme tuto věc posuzovati také dynamicky,
musíme posuzovati tendenci celé finanční
a rozpočtové politiky. V sovětském
svazu vidíme - porovnáváme-li číslice
posledních let, což se také v tisku již
stalo - pokles vydání na armádu a stoupání
vydání na účely hospodářské,
sociální a kulturní. A při tom je
ještě velmi značný rozdíl mezi
rozpočtem sovětského svazu a Československé
republiky. U nás vidíme snahu, aby rozpočet
byl pokud možno snížen, i když skutečný
efekt neodpovídá vždy úsilí a
když tento efekt je často jen předstírán,
kdežto v sovětském svazu můžeme
pozorovati tendenci stálého stupňování
celkového rozpočtu, a to zároveň s
rozšířením hospodářské
základny celého státu.
U nás směřuje ctižádost ministra
financí ke snížení rozpočtu,
ovšem většinou marně. Čím
lze si to vysvětliti? Tím, že celá finanční
a rozpočtová politika dělnického státu
je vedena s naprosto jiných hledisek, než finanční
a rozpočtová politika státu kapitalistického.
Jaká jsou hlediska finanční politiky kapitalistického
státu? V prvé řadě je účelem
rozpočtu, aby mocenský aparát byl pokud možno
zesílen k udržení kapitalistického řádu,
a proto jsou taková ohromná vydání
na celý státní mocenský aparát.
Za druhé je zde snaha o udržení státní
dluhové služby a povinnosti poplatnické se
strany státu především vůči
kapitalistům. Za třetí převzetí
jen takových hospodářských úkolů,
pokud to kategoricky vyžaduje nejnutnější
řešení kapitalistické hospodářské
anarchie a pokud to vyžadují berní zájmy
k zabezpečení příjmu, jako na př.
u tabákové režie. Za čtvrté splnění
nejnutnějších sociálních úkolů,
aby dělníci byli uklidněni, a to ještě
jen potud, pokud i dělnictvo svým třídním
bojem plnění těchto sociálních
úkolů vynucuje. Buržoasie si přeje státu
a jeho mocenské dokonalosti a ovšem také jeho
dokonalosti hospodářské jen potud, pokud
je nutný k udržení měšťáckého
kapitalistického řádu. A proto vidíme,
že s hlediska buržoasie je bod prvý, udržení
mocenského aparátu v zájmu kapitalistického
hospodářského řádu, nejnutnější,
takže je vlastně hlavním úkolem celé
státní finanční politiky. Pokud přichází
v úvahu bod druhý, t. j. státní dluhová
služba, je tento úkol státu buržoasii
velmi sympatický a setkáváme se s tendencí,
aby po této stránce bylo vydání státní
stupňováno. Pan president nejvyššího
kontrolního účetního úřadu
nám v rozpočtu oznámil, že vydání
pro státní dluhovou službu budou v příštích
letech znovu a znovu zase stoupati proto, poněvadž
stát má převzíti vždy více
a více předválečných dluhů
- což je patrně také součástí
konsolidace. K tomu přicházejí ještě
hrozivé reparace, poplatek osvobozovací, které
jsou nyní odhadovány opět na 750 milionů
zlatých franků.
Pokud přichází v úvahu bod třetí,
t. j. hospodářská vydání státu,
pohlíží na ně buržoasie jako na
nutné zlo. Tato činnost státu je majetným
třídám, kapitalistům nepříjemná.
Avšak vůči bodu čtvrtému, t.
j. vůči nejnutnějším sociálním
úkolům státu, stojí majetná
třída státu vůbec nepřátelsky,
což je s hlediska jejího zájmu přirozené,
což vidíme z toho, že nová měšťácká
vládní většina podniká a ohlašuje
vážné pokusy, aby se zbavila pokud možno
této povinnosti státu vůči sociálním
účelům. V čem záleží
tedy úkol proletářského státu,
a to také s hlediska finanční a rozpočtové
politiky? V prvé řadě vidí ve státě
mocenský aparát k zabezpečení vlády
pracující třídy. Za druhé spatřuje
účel proletářského státu
v zabezpečení a zlepšení existence pracující
třídy, která je přece základnou
celého proletářského státu.
V třetím směru záleží
úkol proletářského státu v
tom, přenésti svoji činnost na pole hospodářské
a tuto hospodářskou stránku stále
rozšiřovati, a to za účelem, aby bylo
prováděno sespolečnění celé
výroby a distribuce, a ovšem povznésti hospodářský
život. A proto spatřujeme v proletářském
státu - a to se projevuje číslicí
511/2% vydání na hospodářské
úkoly v sovětském svazu - tendenci trvalého
rozšiřování hospodářských
úkolů a tím také hospodářských
vydání státu. Pokud přichází
v úvahu bod další, t. j. státní
dluhová služba, existuje ve státě dělníků
jen potud, pokud je soukromo-kapitalistické hospodářství
v rámci i mimo rámec státu ještě
dosti silné, aby mu takovouto službu mohlo uložiti.
Je zde snaha - a to vidíme také na stavu ruského
státního dluhu a v politice otázky zahraničních
dluhů - zredukovati toto vydání, toto břemeno
státu na minimum.
Z toho tedy vidíme naprosto odlišný charakter
rozpočtu sovětského svazu po stránce
vydání, avšak také po stránce
příjmů vidíme zde úplně
jinou tendenci oproti státu kapitalistickému. Je
zde patrna tendence zvyšování příjmů
z čistého výnosu zespolečenštěného
hospodářství, a na druhé straně
je zde tendence, aby příjmy z daní byly pokud
možno sníženy. Vidíme tuto tendenci pro
zvýšení příjmů ze zespolečenštěného
hospodářství, avšak účast
daní na příjmech státních je
snižována, což se také skutečně
projevuje v rozpočtu sovětského svazu. U
daní vidíme snahu ulehčiti pracující
třídě. V důsledku toho jsou také
daně v sovětském svazu silně progresivní.
Daněprosté existenční minimum činí,
přepočítáno na naše peníze,
21.000 Kč a malorolníci jsou v sovětském
svazu zbaveni povinnosti daní vůbec. Tím
je projevena vlastně skutečnost, a to jak v rozdílu
příjmu, tak také vydání, že
jiný stát znamená přirozeně
také jiný rozpočet, a je všeobecně
také správné, že je téměř
nemožné, porovnávati rozpočty různých
států. Tím nesnadnější
to však je a tím méně lze prostě
podle číslic porovnávati rozpočet
sovětského státu s rozpočtem státu
kapitalistického, poněvadž právě
oba státy jsou naprosto různého charakteru.
Bylo by lze tedy říci, že tendence, aby rozpočet
československého státu byl tak utvářen,
aby se v ciferním poměru příjmů
a vydání přibližoval ustavičně
rozpočtu sovětského svazu, nemůže
býti jen rozpočtová a finančně
politická, nýbrž že důsledkem takovéto
snahy by musil býti právě převrat
celého státu.
Různý charakter těchto dvou forem státu,
třídního státu měšťáckého
a třídního státu proletářského,
projevuje se také velkou odlišností organisace
veřejné správy. U nás projevuje se
ve veřejné správě tendence, aby účast
obyvatelstva, případně účast
zástupců, volených obyvatelstvem, na veřejné
správě byla pokud možno snížena.
Byl proto vytvořen již také pěkný
výraz: "laický živel". Tak bylo v
posledních dnech ustavičně opakováno,
že účast laického živlu na veřejné
správě musí býti omezena. Toto slovo
bylo zvoleno ovšem s jasně patrnou tendencí,
aby všichni, kteří nejsou byrokraty, byli ihned
vylíčeni jako lidé, kteří správě
vůbec nerozumějí a kteří jsou
ve veřejné správě právě
těmi laiky. Účel této politiky je
jasný: upevniti nadvládu buržoasie a dáti
celou veřejnou správu do rukou byrokracie. V sovětském
svazu vidíme tendenci právě opačnou.
Zatím co si u nás vládnoucí panstvo
láme hlavu, jak by bylo lze odstraniti laické živly,
je v Rusku přímo největším problémem,
s nímž se zabývají vedle výstavby
socialismu - a to vlastně souvisí - problém,
jak vytlačíme, jak omezíme byrokracii na
nejnutnější míru a jak bychom stupňovali
účast - ovšem v Rusku se neříká:
"laického živlu", nýbrž - pracující
třídy na celé veřejné správě,
a to nejen jako u nás na správě obcí,
okresů, krajů nebo zemí, nýbrž
i na správě soudní a rovněž tak
na správě hospodářské, t. j.
na správě zespolečenštěného
průmyslu a hospodářství. Zatím
co se v sovětském svazu usiluje o úplné
provedení a uskutečnění myšlenky
samosprávy, projevuje se u nás snaha, aby samospráva
byla zredukována na minimum. Z těchto příčin
a pro důležitost celé státní
finanční politiky a celé veřejné
správy je pochopitelné, že se dnes celá
reakční politika měšťácké
koalice koncentruje na tuto věc a zde musí býti
opět zjištěno, že tato tendence není
vynálezem měšťácké koalice,
nýbrž že je dědictvím, které
zde koalice všenárodní zanechala koalici měšťácké,
která má dílo dokončiti - že
se tedy celá reakční politika měšťácké
koalice koncentruje v politice finanční a daňové
a tím tedy v ministerstvu financí.
Z této příčiny, poněvadž
ministerstvo financí a jeho šéf ministr financí
dr Engliš je hlavním representantem této
reakční politiky nové vládní
koalice, z této příčiny podáváme
k rozpočtu návrh na škrtnutí služného
ministra financí, kterýžto návrh však
nemá ten smysl, který mu přikládal
finanční ministr v rozpočtovém výboru.
Jestliže pan ministr financí v rozpočtovém
výboru pravil, že bude sloužiti státu
i tehdy, jestliže mu nebude vypláceno žádné
služné, pak nikterak o tom nepochybujeme. Jsme přesvědčeni,
že nevykonává svůj úřad
z důvodu osobního obohacování a ze
zájmů osobních. O to vůbec neběží,
nýbrž o to, aby bylo demonstrováno proti reakční,
finanční a daňové politice, proti
reakčním tendencím ve správě,
které směřují až ke zničení
celé samosprávy, což vše se dnes koncentruje
v osobě ministra financí. Abych ukázal, že
je zde směrodatný zájem věcný
a nikoliv osobní, dovolávám se toho, co napsal
předseda klubu českých národních
socialistů, dr Emil Franke, v úvodníku
"Českého Slova" ze dne 10. listopadu letošního
roku, a to pod nadpisem "Důležitost vlastního
vědeckého názoru národohospodářského".
V závěru tohoto článku se praví:
"Engliš politik je zastáncem určitých
třídních a stavovských zájmův,
kterým slouží jeho politika, nemůže
se při tom rozcházeti se svou vědeckou pravdou,
se svou teorií. A stejným důsledkem dalším
je, že socialisté mají v Englišovi
za dnešní většiny nejnebezpečnějšího
odpůrce, protože za stavovské a třídní
zájmy se postavila vědecká autorita."
Tato poznámka pana dr Frankeho nejlépe vystihla
celý Englišův problém a já
tyto poznámky podpisuji a podtrhuji. Běží
o to, že v osobě finančního ministra
dr Engliše se projevuje skutečnost, že
to, co je v měšťácké společnosti
nazýváno finančním hospodářstvím
a je vyličováno jako t. zv. objektivní věda
- celá věda měšťácké
společnosti je totiž vždy vyličována
jako objektivní - není ničím jiným,
než služkou majetné třídy, služkou
kapitálu.
Musíme však také zjistiti, že tato reakční
tendence neprojevuje se jen v hospodářské
politice v panu dr Englišovi, nýbrž on
podnikl v tomto směru také výlet na pole
politické, při čemž projevil názor,
že zájem na státu, zájem na veřejné
správě, na veřejných věcech
souvisí s placením daní. Připomněl
jsem to již v rozpočtovém výboru a uvedl
jsem to v souvislost s volebním právem do obcí.
Avšak dr Engliš toto moje tvrzení opravil
a zároveň tento svůj projev zhoršil.
Upozornil mne, že se to nevztahuje nikterak na obecní
správu, nýbrž vůbec na účast
na veřejných věcech a jeho slova zněla:
"Špatně spolupůsobí občan
při vládě veřejných svazků,
na kterého nedolehne daň." Tyto tóny
jsou nám velmi známé a vzpomínáme
si při tom na člověka, na státníka,
který nebyl žádným vědátorem,
neboť k tomu není třeba býti vědátorem.
Tato slova připomínají nám nebožtíka
hraběte Stürgha ve starém Rakousku a na jeho
činnost v době velkého boje za vše obecné
hlasovací právo v Rakousku v r. 1905. Někteří
se budou zajisté ještě pamatovati na slavného
"každotýdenního Stürgha". Tuším
že to byla "Neue freie Presse", nebo jiný
měšťácký list, kde hrabě
Stürgh, pozdější nešťastný
ministerský předseda rakouský, vykládal
alespoň jednou v týdnu, že všeobecné
rovné právo hlasovací je nesmyslem a nespravedlností,
poněvadž potom dostanou volební právo
také lidé, kteří neplatí daně,
kdežto volební právo by mělo býti
udělováno s hlediska placení daní.
Tento názor hraběte Stürgha, jednoho z nejreakčnějších,
z nejzkostnatělejších starorakouských
šlechticů a byrokratů, slaví dnes svoje
radostné z mrtvých vstání, a to přímo
z úst ministra financí Československé
republiky, finančního ministra, jemuž bylo
se strany sociálních demokratů přiznáno,
že má v prsou sociální cítění,
nebo nějakou podobnou neurčitou věc. Domnívám
se, že z toho je dostatečně patrno, jak reakční
jsou tendence této vlády, a jak velice jsou tyto
reakční tendence ztělesněny v osobě
dnešního ministra financí.
Poukázali jsme na to, že není naprosto žádnou
náhodou, že se tyto reakční tendence
projevují tak zvlášť zřetelně
v okamžiku, kdy se vlády tohoto státu zúčastní
německá buržoasie. O tom promluvila zde slovo
již také historie, že německá buržasie
hrála vždy v Evropě nejreakčnější
roli. Tato reakce byla německou buržoasii zesílena
a vyrůstá z třídních zájmů
německé a české buržoasie, která
ve svém spojení spatřuje jediný prostředek,
aby učinila svou věc, svou třídu a
svůj společenský řád v tomto
státě tak silné, aby mohla vnutiti pracující
třídě pokud možno nejhorší
životní podmínky, aby na podkladě zvýšeného
zisku, který má býti vyssát z pracující
třídy, mohla provésti plnou silou tak zvanou
konsolidaci a stabilisaci kapitalistického hospodářství.
Jsme si vědomi, že nehrají při tom určitou
roli jen ohledy vnitropolitické, nýbrž i politické
ohledy zahraniční, a viděli jsme již
v posledních dnech, že politika této vládní
koalice je plnou parou prováděna nynějšími
vládními stranami. O německých vládních
stranách bylo by lze říci, že jsou nejvěrnějšími
Fridoliny této politiky a této koalice, a to zejména
v porovnání se slovenskými klerikáli.
Jestliže pan Švehla a ostatní čeští
účastníci dnešní vládní
koalice porovnávají chování německých
měšťáků s chováním
slovenských klerikálů, pak vidím zde
téměř ne bezpečí, že rozštěpení
českého a slovenského národa vzroste
(Předsednictví převzal místopředseda
inž. Dostálek.), neboť pánové
Švehla atd. musí se státi přímo
germanofily, vidí-li, jak se němečtí
měšťáci krásně chovají
a ho podporují a jak nespolehliví a zarputili jsou
slovenští klerikálové (Německé
výkřiky: A jak laciní jsou!) a ovšem
jak laciní. Člověk v tom vidí státní
disciplinu, kterou má německá buržoasie
v těle, a jak bezpodmínečně německá
buržoasie bez nejmenších pochybností řádně
a upřímně drží s vládou
a se státem, jak jest tomu zvyklá od dřívějška,
tato německá buržoasie, která ani nedovede
dělati jiné politiky než politiky státotvorné.
Často jsme již konstatovali, že se panstvo v
oposiční kůži necítí doma.
Tato politika bude dokonce vychovávati českou buržoasii
a čtli jsme již v českých měšťáckých
časopisech různé projevy, že by si česká
buržoasie měla vzíti příklad
z německé. Vidíme, že se po této
stránce začíná již beze všeho
postupovati v duchu německé buržoasie. Jestliže
se při projevech dne 28. října t. r. upustilo
na Hradě od staré české maloměšťácké
historické linie Hus, Chelčický, Komenský
a nanejvýše ještě Žižka a jestliže
na Hradě náhle sáhli k jiné státně-politické
historické legendě pro Československou republiku,
jestliže se od Husa, Chelčického, Komenského
a takových lidí, s nimiž v měšťácké
společnosti nelze dobře dělati stát
- velmi dobře se to hodí pro učitelské
sjezdy a pod. - přešlo k Přemyslovcům,
Karlu IV a králi Jiřímu z Poděbrad,
nestalo se to jen proto, aby se ve společnosti kapitalisticko-imperialistických
států našla lepší representace,
representace důstojnější, representace
králi a císaři, velkými imperialistickými
skutky - rozšíření české
říše až k Adrii, snaha dosíci koruny
německého císaře - a s níž
se proto možno chlubiti, nýbrž zde vězí
také trocha německého ducha, ducha německého
měšťáctví. Německé
buržoasii nelze imponovati Husem a takovými lidmi,
takovými intelektuály, nýbrž německé
buržoasii je třeba imponovati vysokými botami,
trůny, císaři a králi atd. (Potlesk
komunistických poslanců.) A chápu také,
proč bylo v poslední době v českém
tisku náhle objeveno, že československý
stát projevuje velký nedostatek, který se
jeví v tom, že všude jsou jen pomníky
porážek, avšak pomníky vítězství
jsou postrádány, že žádný
pomník nepřipomíná vítězství
v historii českého lidu. Není tím
zajisté míněno vítězství
Žižkovo nad Pražany a rovněž tak nejsou
tím míněna vítězství
Husitů pod vedením Žižkovým, nýbrž
jsou tím ovšem míněny vítězné
činy českých vladařů z doby
feudální. Jestliže má býti získána
česká buržoasie, pak je jí třeba
vybudovati v Československu také alej vítězů.
Na takové věci je německá buržoasie
zvyklá, takové věci jí imponují.
Celkově projevuje se zde však přechod celého
režimu, celé státní myšlenky, celé
historické státní legendy od stanoviska maloměšťáckého
ke stanovisku buržoasnímu a velkokapitalistickému.
Je to přímo obdivuhodná schopnost Hradu,
jak dovede se přizpůsobiti změně charakteru
dějinných epoch a že byla nalezena zavčas
nová historická linie. Nesesouvá se chrám
svatého Víta a Hrad, nýbrž 28. října
1926 zhroutila se stará maloměšťácko-revoluční
historická legenda českých státníků,
aby byla vystřídána historickou legendou
velkoměšťácko-buržoasní a
imperialistickou.
Poněvadž jsme však mluvili také o Slovácích,
ukazuje nám právě příklad vyjednávání
se Slováky, oč vlastně při celé
této politice běží. Sledujme přece
trochu všechny dosavadní novinářské
zprávy o vyjednávání mezi Švehlou
a Hlinkou. V tomto vyjednávání nenalezneme
nic z politických ideí, a z politických myšlenek,
z ústavy, veřejné správy atd. Jediná
věc, s kterou se zde setkáváme, jsou místa
županů, ministerská křesla atd. Nedivíme
se tomu. Je samozřejmé, že dnes rozhodují
v měšťácké politice třídní
zájmy, zájmy zisku a že se tato politika stala
čachrářstvím. Není také
divu, že v době, kdy Švehla stojí
v čele vlády, kleslo politické jednání
na úroveň koňského handlířství,
handlířství na koňských trzích.
Nelze se tomu diviti a tento vývoj české
politiky byl již před několika lety předpovídán.
Vzpomínám na onu velkou schůzi na Slovanském
ostrově, která se konala na podzim 1922 po nastoupení
první vlády koalice Švehlovy a na které
referoval soudr. Šmeral. Druhého dne bylo v
referátě "Rudého Práva"
o řeči soudruha Šmerala velmi mnoho
bílých skvrn. A proč? Poněvadž
soudr. Šmeral v této schůzi předpověděl:
Pamatujte si, jestliže přijde v čelo vlády
Švehla, pak znamená to stržení
a úplný přechod celého vládního
systému v Československu do tábora nejhanebnější
politické korupce. (Souhlas a potlesk komunistických
poslanců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Volám pana řečníka k pořádku.
Posl. Kreibich (pokračuje): Zde nestojí
v čele státu vláda, která by byla
vedena člověkem, který má politické
idee, politické myšlenky nebo něco podobného,
nýbrž celá vláda je vedena ve smyslu
politického čachrářství.
K tomu v posledních letech také skutečně
došlo a vidíme, kam jsme až zabředli.
Vidíme však také, kam zabředli ti, kteří
tento Švehlův systém podporovali, kteří
se ukázali býti vůči Švehlovi
slabochy, kteří před tímto Švehlovým
systémem vždy více a více ustupovali
a tím klesali stále hlouběji do tohoto systému
korupce. Jsou to zde tři činitelé. Jedním
činitelem je t. zv. Hrad, dále obě socialistické
strany, čsl. socialisté a čeští
soc. demokraté. A dnes shledáváme, že
se dostaly nejen do tohoto systému politické korupce,
který nabývá čím dále
tím více forem osobní korupce - o tom ještě
promluvím -, nýbrž shledáváme
též, že tyto kruhy nedosáhly svou povolností
vůči Švehlovu systému ničeho
jiného, než že se jim dnes dostává
kopanců a že i nadále budou častovány
kopanci. Vidíme to dnes nejen na zacházení
s českými soc. demokraty a s nár. socialisty
se strany vlády, a toto špatné zacházení
zabíhá tak daleko, že dochází
k persekuci. Persekuce je totiž s této strany spatřována
již v tom, když jsou soudně vyšetřovány
peněžní aféry a aféry finanční
korupce. (Veselost komunistických poslanců.)
Takovéto jednání je již nazýváno
persekucí. Tak nepěkně postupuje Švehla
proti svým dřívějším spojencům,
že jim ani nedovoluje korupci, kterou se svého stanoviska
považoval vždy za něco samozřejmého.
(Výkřiky posl. Wünsche.)
Avšak vidíme, že již třetí
činitel je dnes častován kopanci. Vidíme
to velmi jasně na osudu zahraničního ministra
dr Beneše. Musím se přiznati, že
dnes je třeba se velmi přemáhati, aby za
této situace se dalo mluviti v této rozpočtové
debatě vůbec o zahraniční politice,
která vůbec není, a kdy vůbec nevíme,
zdali ještě nějakou zahraniční
politiku máme. Jedno však musí býti
zjištěno, a my jsme to zjistili již v rozpočtovém
výboru, že tento osud zahraničního ministra
dr Beneše je s hlediska politického zásluhou
- tohoto slova nemůžeme pana Beneše ušetřiti
- v tom smyslu, že byl zaviněn ustavičným
ustupováním také ve vnitřní
politice před celým Švehlovým
systémem, před systémem, který byl
zaviněn bývalými představiteli národní
revoluce, že po uskutečnění státu
neznali žádné jiné starosti, než
jak bychom pokud možno nejrychleji skoncovali s revolucí
a se vším, co čpí revolucí? Taková
byla první starost tohoto panstva a k tomu účelu
spojili se s českou buržoasií, nejen s Kramářem
a Švehlou, nýbrž i se Šrámkem
a tím dostali se tam, kde jsou dnes vlastní svou
vinou.
Tento vládní systém krajní reakce
proti pracující třídě je ovšem
vybudován také na myšlence, že se musí
podařiti zdolati za každou cenu odpor pracující
třídy proti celému systému. Především
- je to věc naprosto samozřejmá, je to vývoj
ve všech kapitalistických státech - vystupuje
kapitalistická reakce ovšem jen proti straně
komunistické. Tento Švehlův systém
nesnese žádného probuzení dělnické
třídy, žádného energického
odporu proletariátu proti stabilisačním opatřením.
Tento Švehlův systém nemůže
snésti žádné jednotné fronty
proletariátu v třídním boji proti
buržoasii, proti státu. Jednotná fronta proletariátu
a jednotná organisace odborová znamená pro
tento Švehlův systém krajní smrtelné
nebezpečí. A právě proto musí
se také tento Švehlův systém
proti tomuto nebezpečí brániti a musí
především ovšem vypáliti proti
straně, která zastupuje nejenergičtěji
myšlenku revolučního třídního
boje a myšlenku proletářské jednotné
fronty a jednotné organisace. A proto ty pokusy, které
byly již tak často podniknuty a které se v
poslední době stupňovaly, aby komunistická
strana byla všemi prostředky zdolána, a především
pokusy, aby za pomoci afér, především
afér špionážských a po případě
také za pomoci atentátů na presidenta - takové
věci jsou chovány v reservě - byla vytvořena
nálada, za které by se mohla vláda vůči
veřejnosti odvážiti zdeptati komunistickou
stranu, za které by se vláda nemusila již také
obávati odporu pracující třídy,
aby zejména byla vytvářena nálada,
která by zničila sympatie dělnictva ke komunistům.
V tomto ovzduší byla také inscenována
proti nám poslední špionážská
aféra. Mluvili jsme o tom již v rozpočtovém
výboru a o vojenské stránce budeme mluviti
ještě zde. Bude třeba mluviti také ještě
o leporellském seznamu špionážských
procesů, který byl čten panem ministrem nár.
obrany Udržalem v rozpočtovém výboru.
Chci připomenouti pouze jedno. Bylo poukazováno
také na t. zv. vyzvědačskou aféru
v Jihlavě. Proč byla právě Jihlava
vyhlédnuta za bod, z něhož má býti
rovněž komunistická strana vypáčena?
Snad přijdeme na stopu příčiny jihlavské
špionážské aféry, jestliže
vezmeme do ruky druhé číslo našeho orgánu
"Der Soldat". Tento list popudil vládní
koalici a rozhořčení státotvorných
v rozpočtovém výboru nebylo ani tak veliké
při vypočítávání špionážských
procesů, nýbrž dostoupilo vrcholu, když
pan ministr sděloval strašlivou novinu, že komunisté
vydávají pro vojáky časopis. Tento
časopis "Der Soldat" vychází však
před celou veřejností a podléhá
censuře státního zastupitelství zrovna
tak, jako každý jiný list. A já jsem
přesvědčen, že státní
zastupitelství má, pokud se týče "Soldata"
a "Vojáka", zvláštní instrukce
a že v této věci musí dávati
bedlivý pozor. V těchto časopisech nemohou
býti tedy uveřejněny nebezpečnější
věci než v listech ostatních. Avšak sama
skutečnost, že tento list je určen pro vojáky,
vyvolává pobouření, a toto pobouření
lze si vysvětliti tím, že jsou plným
právem projevovány obavy, že vojáci
sáhnou ovšem raději po časopise, který
nese název "Der Soldat", resp. "Voják"
tím spíše, že mohou také čísti,
co je psáno v komunistických listech. V druhém
čísle tohoto časopisu "Der Soldat"
je výtah z plukovního rozkazu čís.
235 pěš. pl. 31. "Arco", ze dne 14. října
1926. V tomto přísně tajném rozkaze
se praví: "Ministerstvo nár. obrany výnosem
č. j. 5776 (důvěrné) zakazuje přechovávání
a rozšiřování ve vojenských ubikacích
měsíčníku "Voják",
vydávaného posl. Hakenem ze Žižkova.
Zakazuji také zasílání tohoto tiskopisu
poštou do vojenských ubikací aktivně
sloužícím vojenským osobám."
V druhé části tohoto rozkazu se pak praví:
"Z celé posádky jihlavské přihlásilo
se pouze 89 odběratelů časopisu "Bratrství".
Tento malý počet odběratelů dokazuje,
že význam, který přičítá
ministerstvo národní obrany tomuto časopisu
pro morální výchovu vojska, jakožto
pojítku všech složek armády, nebyl u velitelů
oddílů náležitě pochopen a oceněn.
Není myslitelné, že by při náležité
a důkladné propagaci tohoto listu mezi vojskem veliteli
oddílů, důstojníky jim přidělenými,
našlo se v tak veliké posádce jako Jihlava
pouze 89 odběratelů. Snažte se poznovu důkladným
poučením získati nové odběratele."
Setkáváme se zde tedy především
s konkurenční závistí. "Der Soldat"
a "Voják" jsou více čteny, než
nudné "Bratrství". Alespoň se zdá,
že patriotismus je vojákům při nejmenším
nudnější, než komunistická propaganda.
(Veselost na levici.) V druhé řadě
je to však také strach ministerstva nár. obrany,
že vojáci by mohli z časopisu "Der Soldat"
vssáti do sebe komunistický jed. Tento tajný
plukovní rozkaz dostal se do našich rukou.
A z této skutečnosti lze odvoditi zvláštní
slidičství po komunistech a špionech v jihlavské
posádce. Pravíme otevřeně: "Není
skandálem, že takové rozkazy musejí
býti přiváděny na denní světlo
cestou t. zv. špionáže, nýbrž je
skandálem, že vůbec takové rozkazy existují,
poněvadž voják jakožto státní
občan má právo čísti, co se
mu zlíbí, a poněvadž ministerstvo nár.
obrany nemá mu v té věci co poroučeti.
(Souhlas a potlesk komunistických poslanců.)
A za druhé je ještě horším
skandálem, že se tak děje pomocí tajných
rozkazů. Svědčí to o špatném
svědomí pana ministra nár. obrany a o tom,
že je si vědom, že to není v pořádku,
poněvadž se s takovýmito rozkazy neodvažuje
na venek a proto vydává rozkazy tajné. Nemá
tolik odvahy, aby otevřeně řekl: Zakazujeme
našim vojákům rozšiřování
a čtení "Soldata" a "Vojáka".
A za třetí prohlašujeme, že považujeme
za své dobré právo pečovati, aby se
veřejnost dověděla, jak se na vojně
nakládá se státními občany.
Tuto špionáž budeme prováděti dále,
poněvadž je právem státních občanů
a poněvadž ministerstvo nár. obrany nemá
takovýmto způsobem postupovati proti státním
občanům ve stejnokrojích.
Tolik zatím k aféře špionážské.
V souvislosti s tím byla se strany agrárníků
a nár. demokratů projevena žádost, aby
všichni komunističtí zaměstnanci byli
ze státní služby vyhozeni. Je věcí
vlády a státotvorných stran, aby uvažovaly,
co je jim milejší, míti ve státní
službě tolik a tolik otevřených komunistů
či dvojnásobný počet komunistů
tajných? My jen prohlašujeme: Jako jsme dovedli zařídit:
že máme ve státní službě
tolik a tolik tisíc otevřených komunistů,
dovedli bychom také provésti svou organisaci a svou
práci, abychom měli ve státní službě
ještě jednou tolik tajných komunistů.
Kdyby vláda skutečně něco takového
zamýšlela, budeme ovšem potom mluviti také
o otázce, jak lze srovnati s ústavou zásadu,
že přívrženci určité politické
strany nesmějí býti ve státní
službě. Je známou věcí, že
pánové by takovéto zásady v praksi
rád prováděli, avšak že jak oni,
tak také celá demokracie jsou příliš
zbabělí, aby to doznali otevřeně také
ve svých zákonech a v ústavě. Donutíme
je však k přiznání barvy a dáme
tuto otázku na denní pořad politiky. Jsme
pevně přesvědčeni, že my při
tom škodu neutrpíme, jestliže zástupcové
t. zv. demokracie šlapou svou demokracii a svou ústavu.
Bylo projeveno také přání, aby komunistická
strana byla rozpuštěna. Snad by se pánové
mohli obtěžovati a podívati se na Polsko. V
Polsku je komunistická strana již několik let
rozpuštěna a několik let je polské komunistické
straně znemožněno založiti legální
organisace a konati schůze, a vydávati legální
tisk. Pánové však vědí, čtou-li
noviny, že z Polska docházejí častěji
zprávy o komunistickém nebezpečí než
z Československa. A právě poslední
volby do nemocenských pokladen ve Varšavě,
kde komunistická strana přes všechen teror
a přes pomoc prokázanou vládě při
tomto teroru se strany socialistů, ukázaly, že
z voleb do nemocenských pokladen, tedy z voleb, kterých
zúčastňují se dělníci,
vyšla komunistická strana přesto nejsilnější.