Když přehlížíme vývoj našich
hospodářských poměrů od převratu
až po dnešní den, musíme zcela nestranně
konstatovati řadu smutných zkušeností.
Zkušenosti jsou dobrou věcí, učíme
se jimi všude tam, kde je dosti času k tomu, abychom
se z nich učili. Ale tam, kde prodělávání
zkušeností vede k ohrožení hospodářské
potence státu, musíme prohlásiti, že
zákonodárné sbory a jich exponenti - vlády
- neměly býti školou pro representanty určitých
idejí, určitých politických směrů
a názorů o tom, jak by měla býti vytvořena,
jak by měla býti uspořádána
naše lidská společnost, jak by měly
býti utvořeny hospodářské poměry
našeho státu, aby se vyhovělo určité
často utkvělé myšlence, jež je
v rozporu s tím, co žádá si zdravý,
normální a jedině možný vývoj
hospodářských poměrů. Spíše
soudím, slavná sněmovno, že naše
zákonodárné sbory a vlády měly
býti sbory, které by se cílevědomě
staraly o pokud lze nejrychlejší vytvoření
hospodářských hodnot, kterých zde
po převratu nebylo, o nutné předběžné
vytvoření hospodářské základny
pro všechny ty reformy, které dnes jsou jednou - ne
všeobecnou, ale jednou - z nejhlavnějších
příčin naší stále zdůrazňované
hospodářské krise.
Způsob - řekněme si to otevřeně
- s jakým se až dosud v našem státě
zacházelo s výrobcem, musil nutně vésti
k naprostému zabití jakékoli iniciativy soukromého
podnikatele. Fakt, že v době, kdy svůj ochuzený
stát měli jsme znovu činiti bohatým,
vysílali jsme do světa báchorky o tom, jak
jsme konsolidovaným státem, jak je dobrá
naše měna, přispěl hodně k tomu,
že všude tam, kde se oceňovaly nároky
a povinnosti nástupnických států,
se oceňování vždy a v každém
případě stalo proti nám jako proti
státu schopnému placení a schopnému
obětí ve prospěch druhých států,
jejichž vůdčí činitelé,
vůdčí hlavy nevolaly, nýbrž přímo
řvaly do světa, že nemá-li jejich obyvatelstvo
zajíti bídou, jest zapotřebí mezinárodní
pomoci. Uvnitř hranic se pak, slavná sněmovno,
ubíjela, jak jsem již řekl, jakákoliv
iniciativa, zasahování státu do soukromo-hospodářského
života budilo v každém podnikateli obavu, že
by mohl přijíti den, kdy přestane býti
pánem ve svém podniku, a proto byli podnikatelé
vychováváni k té myšlence, aby zachránili,
co se ještě zachrániti dá.
Vážení pánové! Prohlašuje-li
dnes pan ministr financí, že jest hospodářským
problémem našeho státu udrženi našeho
vývozního průmyslu, potvrzuje tím
jen ustavičné tvrzení naší strany,
že jsme ze svého vývozního průmyslu
učinili skleníkovou květinku, že jsme
ji uměle pěstovali na úkor naši střední
výroby, na úkor konsumentů, pro něž
byly a jsou udržovány na domácích trzích
vysoké ceny výrobků.
Neváhám prohlásiti, jak jsem ostatně
již učinil v rozpočtovém výboru,
že by nebylo bývalo na závadu našemu hospodářskému
vývoji, kdybychom po převratu, když se náš
průmysl zařízený na válečnou
výrobu, přeorientovával a zase zařizoval
na výrobu předválečnou, byli prostě
nechali část průmyslu, která měla
méně nadějí na prosperitu, zahynouti
a kdybychom byli dělnictvo z těchto průmyslových
oborů hleděli zapracovati v jiných oborech,
které mají více naděje na prosperitu.
Bylo by nám to přišlo laciněji než
podpory v nezaměstnanosti a všechny ty výhody
a pomůcky, jimiž uměle udržujeme valnou
část našeho průmyslu. (Výborně!)
Slavná sněmovno! Kolikráte jsme zde slyšeli
slova, že cukr jest naším bílým
zlatem. Jakého fetiše jsme udělali z našeho
cukrovarnického průmyslu! Vidíme, že
ten bílý cukr jest bílým zlatem potud,
pokud to dovoluje konjunktura, pokud může konkurovati
s mezinárodní cenou cukru a že přestává
býti bílým zlatem v tom okamžení,
jakmile jest tohoto cukru na světě dostatek. Pak
se ovšem u nás mluví o ztrátách,
které utrpěl cukrovarnický průmysl
a tyto ztráty se nahražují uvnitř hranic
našeho státu na účet snižování
úrovně našeho obyvatelstva zvyšováním
ceny cukru proti všem slibům a úmluvám,
že ten cukr zdražen nebude, nebo že bude zdražen
jen o určitou částku.
Slavná sněmovno! Jaká bude situace, až
ve státech, kam cukr vyvážíme, začnou
pracovati všechny ty cukrovary, které tam sta ví
náš průmysl? Jak to pak bude vypadati s tou
hodnotou toho našeho bílého zlata? Poukazuji
jen na konečné cifry vývozu cukru do Italie
v letech 1924-1926. Z kampaně 19241925 dopravilo Československo
do Italie cukru za 457 mil. Kč ve váze 150.416 tun,
kdežto za období 1925-1926 bylo zaznamenáno
pouze 19.886 tun čsl. cukru italskými celními
úřady v ceně 45 mil. Kč. V žádné
položce italské obchodní bilance není
tak markantního přesunu, neboť svrchu uvedené
cifry značí zmenšený vývoz cukru
do Italie o plných 130.000 tun, což představuje
o 410 mil. Kč částku menší než
která byla zaplacena do Československa v období
předchozím.
Jest patrno z toho, čemu nás učí cukerní
otázka, že každá věc má
jen svoji relativní hodnotu, že těžko
se lze držeti názoru o absolutní nezbytnosti
toho nebo onoho odvětví průmyslového
a že držíme-li se toho názoru, velmi často
platíme to jako drahý experiment. Absolutní
hodnotu má jediný fakt, že usilovná
trvalá práce a snaha musí vésti jednou
ke konečnému výsledku. To je absolutní
pravda, na té se nedá ničeho měniti.
Reálná politika káže dívati se
na problém tak, jak se jeví, řekl bych jaksi
neosobně. Problémem pro nás je tedy, jak
to řekl pan ministr financí, udržení
našeho exportního průmyslu, ale problémem
dalším a velevýznamným se stanoviska
národního je současně udržení
naší malé a střední výroby.
My dnes můžeme říci, že stojíme
na rozhraní hospodářských dějin
našeho státu. Naše jednostranně orientovaná
dosavadní hospodářská a sociální
politika zavinila dnešní povážlivý
stav naší výroby. Abychom dohnali to, co staré
Rakousko pozvolna řešilo, odnímali jsme doposud
podnikateli velmi často více, než činil
jeho zisk, znemožňovali jsme mu, aby se plnou silou
své individuality uplatnil ve svém podniku a stal
se jedním z nutných vůdců hospodářského
života.
A tam, kde jsme, slavná sněmovno, setkali se s tak
silným jedincem, který překonal i tyto obtíže,
dovedli jsme vytvořiti toliko jedinečný silný
typ Baťův, ale zase ne jako přirozený
důsledek hospodářské síly,
nýbrž jako násilníka, jenž klidně
zabíjí existenci desetitisíců, aby
dospěl ke své vlastní velikosti, nedávaje
za to státu ani z daleka tolik, kolik mu až ty 10tisíce
dříve dávaly. V typu Baťově se
racionalisace výroby mění v monopolisaci
výroby, ovšem na rozdíl od takového
amerického Forda, poněvadž Fordovi se otvírají
postupně tržiště celého světa,
kdežto našemu Baťovi se tržiště
uzavírají a on velmi úporně zápolí
o to, aby se udržel a v důsledku toho se dostavuje,
že ten Baťa zaplavuje domácí trh, a že
jenom fiktivně udržuje nízkou cenu, poněvadž
ta nízká cena jde na účet kvality
výrobků, ta nízká cena jde na účet
konsumenta, jde na účet živnostníka,
kterého zabíjí, ta nízká cena
jde na účet státu, kterému téměř
ničeho nedává, poněvadž sám
sobě je výrobcem a dodavatelem a zůstává
mu také dlužen.
Slavná sněmovno! Ve správném odhadnutí
tempa v realisaci toho, co je jistě nejsvětějším
právem dělníka, totiž ve snaze zlepšiti
svoji životní úroveň a v uvědomění
si toho, co je jedině možným předpokladem
tohoto zlepšeni, totiž bohatství státu,
plynoucí ze zvýšené výroby a
jejího odbytu za hranicemi, v tom tkví, pravím,
součinnost dělníkova na řešení
tohoto problému, naznačeného ministrem financí.
Mám, slavná sněmovno, za demagogii, když
se dnes prohlašuje, že cílem dnešního
občanského režimu je připraviti dělnictvo
o jeho vymoženosti. Myslím, že v tom i onom ohledu
bylo docela jasným prohlášení pana ministra
soc. péče. Abych to řekl jednou větou.
My máme za eminentní zájem výrobce
i dělníka, aby při plném respektování
oprávněnosti sociálního hospodářství
byly výsledky tohoto zákonodárství
skutečným dobrodiním pro společnost,
specielně pro dělníka, ale aby nebyly břemenem
výroby, břemenem, které brání
vytvoření spolehlivé hospodářské
základny. Podnikatel i dělník, a to cítíme
zvláště my, jsou si tak vzájemně
blízcí, jsou si tak navzájem potřební,
že toliko oboustrannou pomocí a oboustranným
porozuměním mohou dojíti k cíli. Každá
sobeckost a jednostrannost podnikatelova přirozeně,
a to přiznáváme, musí vytvořiti
ovzduší, které je vhodné k sociální
nespokojenosti, ale na druhé straně musíme
býti přece tak spravedlivými, že každá
sobeckost a každá jednostrannost dělníkova
zase ubíjí podnikavost nutnou k tomu, aby dělník
měl práci a mohl najíti obživu.
Pan ministr soc. péče zmínil se ve výboru
rozpočtovém o nové osnově zákona
o stavebním ruchu. Nemohu dnes ještě zaujati
definitivního stanoviska k jednotlivým ustanovením
osnovy a dalšímu významu podpory činnosti
stavební pro státní rozpočet, ale
všeobecně mohu již dnes říci, že
kruhy podnikatelské vítají návrh pokud
řeší definitivně problém ochrany
nájemníků, třebas na dlouhou dobu,
poněvadž v této definitivnosti a v této
jistotě, že problém tento jednoho dne konečně
bude vyřešen, tkví způsobilost, aby
byl přivoděn normální stavební
ruch, aby bylo oživeno normální podnikání.
Pokud jde ovšem o stavební příspěvek
soudím, že dnešní doba je již pramálo
vhodná pro to, aby stavební příspěvek
byl uzákoněn. U nás přece v důsledku
různých zákonů, které předcházely,
byly vytvořeny různé činže a
dospěli jsme k tomu, že dva stejné byty činžovně
vyjádřeno - se liší až o plných
100% a podle toho jistě by stavební příspěvek
v domech, ve kterých jsou již činže vyšší,
stal se velmi tíživým a někde vůbec
nemožným, zejména tam, kde jde s hlediska právního
o dlouholeté smlouvy nájemní. Tuto otázku
bude, myslím, nutno velmi dobře uvážiti
a vyřešiti tak, aby, když dojde k stavebnímu
příspěvku, byl tento pokud lze nejvíce
zachován soukromé podnikavosti, poněvadž
ta jedině a výhradně může tvořiti
cestu k tomu, abychom se dostali z bytové tísně.
Definitivní vyřešení ochrany nájemníků
a přiměřená úprava činží,
myslím, jsou předpoklady proto, aby se rozvinul
zdravý stavební ruch. Když tento předpoklad
bude dán, pak je přece přirozeno, že
stačí úplně, aby na podporu stavebního
ruchu byly povoleny pokud lze největší úlevy
daňové i poplatkové, a hlavně, aby
stavby byly osvobozeny od tíživých přirážek
a dávek. Jakýkoliv násilný zásah
státu a jakékoliv umělé živení
stavebního ruchu, které stojí stát
peníze, mám za naprosto bezúčelné
a zbytečné. K tomu by bylo ovšem třeba
delší doby. Je však jisto, že by nastalo
oživení stavebního ruchu, a to hlavně
beze všech těch zvláštních ustanovení,
která v osnově, kterou nám předložilo
ministerstvo soc. péče, jsou shrnuta pod titul o
"stavebním ruchu". Kdyby tento návrh jako
ostatní zákony o stavebním ruchu měl
se státi skutkem, měl by za následek, že
by se často rozvinul stavební ruch tam, kde za normálních
poměrů nikdy by se nerozvinul, a že naproti
tomu tam, kde všecky podmínky jsou pro to dány,
aby normální ruch se rozvíjel, by se rozvinouti
nemohl, poněvadž podpora vyčerpaná pro
místa toho nezdravého vývoje stavebního
ruchu by zaviňovala, že pro normální
stavební ruch by zbylo na konec velmi málo.
Celkově, když usuzujeme o obsahu vládní
osnovy o stavebním ruchu, jak se o ní zmiňoval
p. ministr soc. péče, nešlo by zase po mém
soudu o nic jiného, než o nějakou reformu bytovou,
ale nikoliv o skutečnou opravdovou bytovou akci. Tímto
řešením by se zase došlo, jako u dřívějších
zákonů, k mnohým nežádoucím
důsledkům a k novému zatížení
státu v budoucnosti, neboť je přece jistě
více než pochybno, že by finančně
slabí - a vidíme to dneska - kteří
by zase začali stavěti nad svou finanční
mohoucnost, mohli sami a v plné míře hraditi
úrokový náklad, který byl do jejich
staveb investován. Smutné zkušenosti, získané
u staveb, podle dřívějších zákonů
provedených, budou se nezbytně opakovati i u staveb,
které by byly provedeny na podkladě nového
zákona.
To vše jsou jistě okolnosti, které musí
sněmovna uvážiti. Jsou to věci, které
se hluboce dotýkají právě našeho
průmyslového problému, poněvadž
oživeni podnikatelské činnosti stavební
má za následek i oživení řady
stavebních průmyslů. Mohu již dnes říci,
že budeme uplatňovati celou řadu změn,
aby na jedné straně byla zajištěna spravedlivá
ochrana nájemníků obytných i provozovacích
místností, aby na druhé straně byly
zjednány jedině účelné podmínky
pro rozvinutí soukromého ruchu stavebního
bez zbytečného zatěžování
státu.
Součinnost státu při řešení
problému průmyslového naznačil sám
pan ministr financí. Prohlásil, že nutno uvésti
v soulad finanční potřebu státní
s hospodářskou nosností obyvatelstva zdůrazniv,
že výroba dalšího zatížení
nesnese. Krátce řečeno, znamená to
tolik, že musíme zlepšiti svoji soutěživost,
abychom svoje průmyslové výrobky dostali
za hranice a domácí trh zachránili střední
výrobě, která pomáhala už v minulosti
udržovati stát, když velcí ideu státní
zaměňovali velmi často s osobním prospěchem
nebo prospěchem kasty. My musíme domácí
trh zachovat naší střední výrobě
také proto, že pomáhala budovati tento stát
a má plný nárok, aby v rámci tohoto
státu mohla obhájiti svoji slušnou existenci.
Nám se zdá, slavná sněmovno, tato
cesta jedině schůdnou k udržení našeho
exportního průmyslu, bude-li ovšem doplněna
ještě detaily, na př. vyřešením
otázky exportního úvěru, zajištěni
toho úvěru, ovšem ne toliko ve smyslu zmenšeni
risika úvěrového, ale i přiměřeným
financováním dlouhodobých exportních
úvěrů. To jsou věci, jimž musíme
jistě věnovati velikou pozornost a které
jistě velmi vlivně by mohly působiti na příští
utváření se našich rozpočtových
předpokladů.
Daňová reforma! Máme k ní přikročiti
po vyřízení otázky rozpočtové.
Daňová reforma je životní otázkou
středního stavu, výrobního a obchodního.
A mohu říci - jistě právem slavná
sněmovno, že je to jednou ze zásluh našeho
politického hnutí, že dnes stojíme před
rozhodnutím o příští úpravě
nejdůležitějších daní přímých
a před úpravou hospodářství
našich samosprávných svazků. Nám
se vždy říkávalo, že žijeme
z daní, z protestů daňových, ale já
tvrdím, že kdybychom tak hlasitě, tak energicky
a tak dlouho nebyli volali, že by bylo nedošlo při
řešení tohoto problému ještě
k tomu, abychom na svých stolech měli osnovu vládního
návrhu o úpravě přímých
daní.
Myslím, vážení pánové,
že co dnes čteme takřka denně v socialistických
listech, v "Právu Lidu", v "Českém
Slově", ba i v "Rudém Právu",
že naše strana najednou, poněvadž je vládní
stranou, zapomíná na zájmy malého
živnostníka, neodpovídá tak docela skutečnosti,
že se za tím psaním skrývá něco
docela jiného. Přece i socialistické strany
nám musí přiznati jednu věc, že
v době, kdy uvnitř našeho státu byly
mezi jednotlivými politickými stranami mysle rozjitřeny,
kdy se čistě osobní věci vnášely
do politického života, dovedla naše strana zachovati
rozvahu a dovedla nalézti své a jistě správné
stanovisko ke všem těm smutným zjevům
našeho života politického. A doznali to i páni
ze socialistických řad, a já mohu přese
všechno to psaní "Rudého Práva",
"Práva Lidu" a "Českého Slova"
říci, že my najdeme také své
správné stanovisko k tomu problému daňovému.
Já se vůbec divím tomu, kde se najednou vzala
v těch socialistických listech ta veliká
láska k tomu malému živnostníku? Kde
je v tom důslednost, když dneska socialistické
listy píší takovým způsobem,
jako kdyby všichni byli už toho malého živnostníka
opustili, i naše strana, a jen ty socialistické strany
zde zůstaly, aby jeho zájem hájily. Kde je
důslednost v tomto psaní, když na druhé
straně příslušnici těch samých
politických stran rozbíjejí živnostenské
schůze, kde se o tomto problému jedná. Měl
jsem už příležitost upozorniti na to na
př. kol. Slavíčka v rozpočtovém
výboru. On se tam rozplýval samou láskou
k tomu malému živnostníku, a týden před
tím jeho lidé, vedeni funkcionářem
národně-sociální strany, rozbili moji
schůzi, když jsem takřka týmiž
slovy mluvil, že je nutno vyřešiti otázku
daňovou tak, aby toto vyřešení prospělo
malému živnostníku. V tom nevidím žádnou
důslednost, nýbrž v tom vidím jednu
politiku, mluviti jinak z oken, mluviti jinak ve sněmovně,
a jinak jednati na schůzích, jen proto, aby se prospělo
tomu politickému směru, za nímž jdu,
abych mohl prostě vypjatou stranickostí docíliti
toho, že bych snad udržel určitou složku
našeho národa, která už dlouho nemá
dostatečné důvěry v socialistické
řešení našeho hospodářského
problému.
Já nemohu, vážení pánové,
pro krátkost doby promluviti šíře o
všech našich požadavcích, resp. pozměňovacích
a doplňujících návrzích k osnově
zákona o reformě daňové. Ale tolik
mám za svou povinnost prohlásiti již dnes,
že bude nám zapotřebí velikého
sebezapření, pakli se odhodláme i po změnách
ve vládní osnově hlasovati pro tuto osnovu,
když na př. projektovaná reforma ničeho
nemění na daňové struktuře
a ponechává nadále daňový dualismus
na místě jedině správného zdanění
progresivní důchodovou daní. Nejde přece
o fikci při požadavku jedné daně důchodové,
poněvadž tento požadavek, který klademe,
byl už dávno vědecky podložen v prvých
dobách, kdy se vyvíjela naše finanční
věda. Jsme si ovšem velmi dobře vědomi
námitek proti úmyslu zavésti jednotnou daň,
velmi dobře víme, že zavedení jednotné
daně vyžaduje hlavně zvýšený
smysl pro obecné dobro, vyžaduje zvýšenou
berní morálku a vyžaduje zvýšeny
vlastenecký cit. Ale pochybnosti naší finanční
správy státní, podepřené snad
historismem, že v praksi právě pro tyto obavy
nedošlo dosud nikde k čistému zavedení
jednotné daně, ještě nemohou býti
důvodem k tomu, abychom se prostě této myšlenky
vzdali. Nás by proto mohlo s vládní osnovou
o daňové reformě usmířiti toliko
jedno, aniž bychom se vzdávali svého ideálu,
kdyby skutečně bylo možno uzpůsobiti
vládní návrh tak, aby vyhovoval zájmům
malého a středního živnostníka
a obchodníka. Ale po těch změnách,
které byly provedeny naproti dřívější
studii, nevidíme, že by vládní návrh
byl po této stránce úplně vyhovující
a proto i jako vládní straně nelze nám
až dodnes nikterak zazlívati, pakli se k tomu vládnímu
návrhu chováme doposud s určitou reservou.
Ve výboru rozpočtovém, vážení
pánové, bylo poukazováno, a právem,
na vysoké položky, které ve státním
rozpočtu vykazuje výnos spotřebních
daní, daní nepřímých, zejména
daně obratové. A já konstatuji, slavná
sněmovno, že pakliže u některé
daně nepřímé se projevil poznatek
národohospodáře Eheberga, že totiž
při nepřímých daních předpokládané,
a hlavně socialisty ustavičně zdůrazňované
přesunutí nepřímé daně
na konsumenta neděje se nikterak spolehlivě, nýbrž
že daň nezřídka, pokud jde u nás
o obratovou daň, takořka pravidlem uvázne
na výrobci nebo obchodníkovi, tuto daň obratovou
na konec nezbývá než zaplatiti živnostníkům
a obchodníkům. A to se děje vždycky
jen na účet snížení životní
úrovně toho živnostníka a obchodníka
a proto už dnes, kdy stojíme před projednáváním
nové osnovy daně obratové, mám za
svou povinnost, abych se jménem strany ohradil proti takovému
úmyslu vtěsnati daň obratovou do státního
rozpočtu jako pevnou složku tohoto rozpočtu
a zejména vtěsnati ji tam v té výši,
která vzhledem k poměrům, které jsou
v jiných státech, jež si toto dobro zavedly,
u nás se zdá už býti přímo
anomálií.
Už na počátku jsem se zmínil o tom,
že naše státní podniky po stránce
výnosové naprosto jsou podřadným pramenem
státních příjmů. Příčiny
té nepatrné výnosnosti státních
podniků jsou tytéž jako u podniků soukromých.
Důsledky zákona o zobchodnění státních
podniků nemohly vyvážiti následky jednostranně
orientované, jednostranně praktikované sociální
politiky. My jsme došli tak daleko, že na př.
naše státní železárny v Podbrezové
musejí pobízeti, aby vůbec přicházely
v úvahu, a tu se nemůžeme diviti, že na
ně stát musí dopláceti celou řadou
milionů.
Vítáme jistě upřímně,
že finanční zákon na r. 1927 upravuje
do jisté míry hospodářství
samosprávných svazků. Zkušenosti nabyté
za uplynulých 8 let s těmi zástupci autonomie,
jejichž vrstvy hospodářsky nepřispívají
na výdaje obecní, byly takové a bylo o nich
zase samotným p. ministrem financí promluveno takovým
způsobem, že každé opatření,
kterým se staví hráz mrhání
penězi poplatníků obecních, se nám
jeví přímo jako probuzeni z těžkého
snu.
V tom, že p. ministr financí předkládá
detailní přehled dosavadního státního
dluhu, projevuje pevnou vůli nepřipustiti dělání
nových dluhů a že skutkem, totiž nucením
k úspornosti, snaží se povzbuditi naši
naději i na postupné umořování
státního dluhu, vidíme nepopíratelný
krok ku předu, nepopíratelný krok ke konsolidaci
našeho finančního hospodářství
státního.
Postihl-li jsem správně, vážení
pánové, konečný smysl exposé
p. ministra financí, chce nám vlastní úspornou
politikou dáti naučení, že pochybili
jsme, když jsme po 8 roků dělali politiku bohatého
státu. Všechny předpoklady pro to, abychom
se stali bohatým státem, máme. Jsme zemí,
nadanou všemi možnými výsadami přírodou.
Ale to bohatství státní, které bylo
vyčerpáno, musí teprve zase býti vytvořeno.
To jest poznání velmi příjemné,
poněvadž jest to po řadě let velikášství
zase jednou střízlivé slovo. Jest světlým
paprskem ve tmách, teplým paprskem, rozehřívajícím
srdce nadějí, že je zde vůle dáti
se lepší a správnější cestou.
Toto poznání dovedlo nás k tomu, že
jsme se odhodlali přes to, že státní
rozpočet ani z daleka ještě nevyhovuje všem
našim požadavkům, kladeným na státní
rozpočet ve věcech živnostenských a
obchodnických, tentokráte pro státní
rozpočet hlasovati. (Potlesk poslanců živnostensko-obchodnické
strany středostavovské.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo má dále pan posl. dr Patejdl.
Posl. dr Patejdl: Dámy a pánové! Rozpočet
na rok 1927 prozrazuje patrně individualitu a lví
spár pana ministra financí. Jeví se to nejen
v jeho systematickém rozčlenění a
roztřídění, nýbrž i v
exposé, kterým pan ministr financí svůj
rozpočet doprovodil, a dále v pohotovosti a vervě,
se kterou ve výboru pan ministr rozpočet hájil.
Zásada, že státní podniky mají
si veškeré své investice hraditi z běžných
příjmů, bude míti podle mého
názoru za následek, že podniky, zejména
železnice, budou musiti z počátku překonati
značné, snad těžko překonatelné
překážky. Podaří-li se to, pak
v letech následujících budou překážky
ty již stále menší a podniky, zejména
železnice, nebudou ve svých investičních
plánech tak vázány, jako tomu bylo dosud.
Sympatické je v rozpočtu také rozdělení
rozpočtové, zavedení evidence veškerého
státního dluhu, rozhodnutí nových
dluhů nedělati a stávající
dluhy nejen zúrokovati, nýbrž i umořovati.
Pan ministr financí prohlásil, že depurační
akce bude až na vyřízení rekursů
letošního roku skončena a že výtěžky
této depurační akce, pokud budou přesahovati
5%, budou plynouti do zvláštního fondu,
kterého má býti použito, aby přechodné
dluhy mohly býti skonsolidovány. S tím můžeme
jen souhlasiti. Vítáme také ohlášenou
osnovu finančního řádu, který
má definitivně upraviti pro budoucnost osnovu rozpočtu,
jeho sdělávání, jeho provádění
i jeho kontrolu.
Ovšem v exposé pana ministra financí a v jeho
řečech ve výboru ozvaly se také struny
méně sympatické, ba mnohdy i drsné
tóny se stanoviska výdajů, zejména
na účely sociální. Pan ministr financí
ohlašuje revisi zákona o válečných
poškozencích. Přiznává, že
péče o invalidy vyžadovala v roce 1925 o 125
mil. více, než bylo v rozpočtu preliminováno.
Přes to však ponechal v letošním rozpočtu
stejnou sumu jako loni a ukazuje na to, že drahotní
přídavky invalidní byly stanoveny v době
předdeflační a že v době deflace
musí se tyto přídavky podrobiti revisi. Nesmí
se však zapomínati, že předdeflační
přídavky invalidní byly tak skrovné,
že i v době deflační i podeflační
sotva snesou jakékoliv restrikce i když přiznáme,
že stát nenahražuje při tom celou ušlou
výdělkovou způsobilost, nýbrž
že jen doplňuje existenční minimum.
Jiná stinná stránka rozpočtu jsou
stoupající výdaje na potřeby kultové,
na náboženské společnosti. Důsledky
kongruového zákona se začínají
jeviti, třebaže zatím je tato úhrada
skryta v pokladní zprávě, v těch 450
milionech pod titulem "Nové platové zákony."
Za platnosti kongruového zákona nezbývá
ovšem panu ministru financí nic jiného, než
vřaditi příslušnou úhradu do
rozpočtu. Pan ministr financí měl by důkladně
přemýšleti, zda úsilí po racionalizaci
a úspornosti, po kterých volal a které zdůrazňoval
i pro kulturu, nemělo by se předem ukázati
u těchto položek, a zda by nebylo účelné
a rozumné vyvoditi logické důsledky ze zásady,
že náboženství je soukromou věcí
každého člověka, že je jeho personalissimum
a v důsledku toho z toho vyvoditi i finanční
důsledky. Církve přece nejsou ani státními
úřady, ani státními ústavy,
ani státními podniky.
Stinnou stránkou rozpočtu je též průtah
ve splácení dluhů za repatriační
náklady. Přes můj protest, který jsem
zde projevil roku minulého, byla zařazena také
letos do rozpočtu jen suma 50 milionů korun, ačkoliv
podle původního plánu vlády, také
zde prohlášeného, měl býti tento
dluh vřazením položky 110 milionů za
tři léta splacen. Kdyby se tak bylo stalo, byli
již dávno splacen. Je opravdu s podivem, jak pomalé
je naše ministerstvo financí ve splácení
právě tohoto dluhu, který s osvobozením
národa a státu je tak úzce spjat. Apeluji
v tomto směru na pana ministra financí, aby bylo
zaručeno nepřetržité splácení
tohoto dluhu zálohami.
Měl jsem příležitost vyjádřiti
se k jednotlivým položkám rozpočtu při
specielní debatě rozpočtového výboru
a dnes chtěl bych věnovati pozornost této
slavné sněmovny příjmové stránce
rozpočtu, specielně otázce daňové.
Daně tvoří hlavní zdroj našich
příjmů. Z preliminovaných příjmů
okrouhle 9 miliard 723 milionů činí daně
přes 6 miliard, a připočteme-li k tomu výsledek
tabákové režie, přes 7 miliard. Pan
ministr by rád odstranil obchodní daně, zejména
daň z obratu, kterou shledává se stanoviska
národohospodářského za škodlivou.
Při této příležitosti adresoval
pan ministr financí ostrá slova na adresu daňových
defraudantů, kteří podle jeho slov svou nepoctivostí
zvyšují daňové břemeno poctivým
poplatníkům. Do jaké míry daňová
nepoctivost u nás stoupla a berní morálka
klesla, o tom nás přesvědčil pan ministr
sám. V exposé uvedl, že náš národní
důchod činí okrouhle 60 miliard, že
však důchod ke zdanění přiznávaný
činí 10 miliard, tedy pouhou jednu šestinu.
To je, slavná sněmovno, úžasný
fakt, neboť znamená, že kdyby přiznaný
důchod byl správný a kdyby důchod
přiznaný rovnal se skutečně národnímu
důchodu a činil skutečně jen těch
10 miliard, že bychom museli býti anebo bychom se
museli státi všichni žebráky, jež
by finanční žralok všechny pohltil. Ve
skutečnosti máme národní důchod
šestinásobný. Co to znamená? Prostě
to, že u nás není berní morálky,
jak pan ministr si stěžuje, že jsme státem
se značnou částí daňových
defraudantů. Nebude jistě na škodu, když
budeme pátrati po tom, ve kterých třídách
občanstva daňová morálka tak upadla,
kde jsou ti, a kdo jsou ti, kteří daňovou
svou nepoctivostí zvyšují břímě
poctivému poplatníkovi.
V důvodové zprávě k osnově
zákona o přímých daních, v
tzv. daňové reformě, najdete pro zodpovědění
této otázky vodítko. Defraudace se provádí
především v osobní dani z příjmu.
Je možná a provádí se tam, kde není
možno příjem snadno zjistiti, kde není
příjem ten veřejně známý
nebo snadno zjistitelný. Na str. 212 této osnovy
najdeme zajímavou statistiku a tabulky o dani důchodové
neboli osobní daně z příjmů
za rok 1924 v historických zemích. Ryzí výtěžek
daně se srážkou u státních pokladen,
tedy daně, odvedené srážkou z platů
státních zaměstnanců, činil
r. 1924 podle této tabulky 212,950.000 Kč, jiným
způsobem odvedené daně důchodové
činily 782,230.000 Kč, úhrnem všechny
dohromady 995,000.000 Kč. A nyní se praví
v této důvodové zprávě doslovně
toto: "Předpokládá-li se, že důchodová
daň ostatních veřejných a soukromých
zaměstnanců činí jen tolik, jako důchodová
daň státních zaměstnanců, vyjde
najevo, že daně ze služebních požitků
činí 425,900.000 Kč, tedy okrouhle 426,000.000
Kč, t. j. 42.8% celkového výtěžku
daně důchodové. Důsledek to, jenž
zřejmě nasvědčuje tomu, že výtěžek
569,280.000 Kč ze všech ostatních odvětví
důchodových - vyjma důchod z práce
- je nepoměrně nízký, a svědčí
o tom, že velká část nezdanitelného
důchodu národního dani vůbec uniká."