Vážená sněmovno! Důchody z práce
jsou naprosto kontrolovatelné, zato důchody z kapitálu
jsou velmi těžko kontrolovatelné, aspoň
tak mluví o tom důvodová správa k
zákonu o přímých daních. Zde
již máme zodpověděnu otázku,
kde sluší hledati pokles daňové morálky,
kde sluší hledati daňové defraudace.
Ti, kdož žijí z důchodu své práce,
kteří jsou odkázáni na své
platy, služné a mzdy, plní své povinnosti
daňové úplně, neplní jich však
druzí, zejména naši kapitalisté. To
je to jejich vlastenectví, kterým se vám
stále holedbají, vyčítajíce
dělnictvu, zaměstnanci a zřízenci,
nedostatek vlasteneckého smýšlení a
nedostatek smyslu pro stát.
Pokles daňové morálky není ovšem
jen naší specialitou. V podobné krisi daňové
nalézá se také systém daňový
systém v Německu, v Anglii a ve Francii. Kapitál,
který za války tolik vydělal z neštěstí
druhých, zvykl si zkrátka na novou, svou vlastní
morálku. Nejsou to tedy kruhy dělnické ani
zaměstnanecké, vrstvy chudého pracujícího
lidu, které 5/6 národního důchodu
státu zatají, nýbrž především
průmyslový a finanční bankovní
kapitál, který chvástaje se navenek vlastenectvím,
v skrytu, tajně používá všech možných
prostředků, aby unikl zdanění.
Dělník sotva vydělá na obživu,
ten nemůže ničeho zatajiti, a úředník
a zřízenec rovněž né. Tomu se
prostě daň předem srazí.
Dámy a pánové! Kdyby tito tajní defraudanti
byli donuceni přiznati svůj důchod, zvětšila
by se dosavadní daň z příjmu, která
činí 1120 mil. Kč, o 5635 milionů,
tedy na 6762 mil.! To znamená, že 67% celého
státního výdaje by kryla daň z příjmu.
Ostatních daní nebylo by k úhradě
státních výdajů v našem rozpočtu
ani třeba. Tento smutný fakt je důkazem,
že i my prožíváme ohromnou krisi daňové
soustavy, která v daních přímých
naprosto selhala. Nikdo ji nemohl dáti smutnějšího
vysvědčení, než pan ministr konstatováním
fakta, že z našeho národního důchodu
se přiznává ke zdanění pouze
1/6.
Pan ministr financí chce léčiti daňovou
krisi, krisi poklesu daňové morálky, osnovou
zákona o daních přímých, t.
zv. daňovou reformou. Budiž mi dovoleno pochybovati
o tom, že osnova ta, jak je vypracována a nám
rozdána, dosáhne svého cíle. Nestačí
pouze vypracovati na starých, naprosto neosvědčených
zásadách, zákony nové, nýbrž
je nutno, aby se pokusil o celkový, nový systém
berní techniky. Řekl jsem již loni v rozpočtové
debatě, že celá naše finanční
správa je pod výhradním vlivem osob, které
vyrostly pouze ve sféře daní přímých.
Tito činitelé, zdá se, snad ani nemají
tušení, jak rozsáhlých věcných
a vědecky přesných metod používáno
jest při vyměřování daní
nepřímých, že naše finanční
ředitelství a oddělení pro daně
nepřímé u instancí vyšších
mají ve všech skoro odvětvích výroby
zajištěna data týkající se výroby,
ceny, množství i výrobních nákladů,
zkrátka vše, čeho je třeba ke správnému
vyměření daně. Uvedu příklad:
U jednoho finančního ředitelství na
Slovensku, kde, jak známo, není zvláštních
berních správ, se stalo, že úředník
předpisující nějakému lihovaru
daně přímé, snažil se zjistiti
množství vyrobeného lihu podle přiznání
podnikatele. Tento úředník nevěděl,
že v oddělení vedlejším, v téže
budově, v oddělení pro daně nepřímé,
jsou přesná data, že tam mají do posledního
litru zjištěnou výrobu, její množství,
ceny i výrobní náklady. Byl ovšem velice
a jistě i mile překvapen, když byl na to upozorněn
a když mohl pak daně naprosto správně
vyměřovat. To však není příklad
ojedinělý, takových případů
máme více, vyskytují se skoro všude,
a tato neznalost sahá nejen do berních správ,
nýbrž přes zemské finanční
ředitelství až do ministerstva financí.
Ostatně, vážená sněmovno, existuje
dosud zastaralý předpis, podle kterého nemají
se výsledky šetření daňového
v oboru daní nepřímých sdělovati
oddělení pro daně přímé.
Nevím, praktikuje-li se tento předpis, snad ne,
ale jeho existence, třeba formální, jest
velice jasná a poučná pro pochopení
pravého stavu věcí.
Dovoluji si tvrditi, že pan ministr financí nedosáhne
svou daňovou reformou lepších výsledků,
dokud neopře řízení daňové
a zdaňovací o novou širší bázi,
dokud nezavede nový systém berní techniky.
To se může státi pouze tak, že opře
systém daní přímých z části
o pevně vědecky založený systém
daní nepřímých. Mezi okresními
finančními ředitelstvími a berními
správami musí býti nařízena
vzájemná povinnost sdělování
výsledků šetření daňového,
a celé finanční těleso, rozseknuté
na dva díly, od sebe odloučeně pracující,
musí býti spojeno v jeden celek, jehož cílem
jest zachycení všech daní navzájem se
doplňujících. (Tak jest!)
Je třeba to učiniti i v ministerstvu financí,
neboť právě tam obě tato oddelění
pracují od sebe odděleně a vedoucí
sekční šéfové těchto oddelění
úředně sotva někdy přijdou
do styky. Pak nám bude unikati 5/6
národního důchodu, teprve pak se začnou
léčiti daňové defraudace, pak nebude
také defraudována daň obratová, jak
si pan ministr sám stěžoval. Ostatně
jest dosti těžko pochopitelno, proč tato daň
z obratu nebyla svěřena právě oddělení
pro daně nepřímé a proč nebyla
vybudována v duchu daní nepřímých.
Nechť pan ministr financí svěří
daň obratovou oddělení pro daně nepřímé,
a jsem přesvědčen, že mu vynese aspoň
o 1/3 více.
Dámy a pánové! Chci se zmíniti ještě
o druhém zjevu, který nám ukazuje na hlubokou
krisi daňovou. Je to státní podíl
na přebytku důchodkových pokut. Je preliminován
ve státním rozpočtu obnosem 15 mil. Kč.
Uvážíte-li, že preliminář
roku minulého činil 12 mil. Kč, že je
tedy pro letošní rok o 3 mil. Kč větší,
pak jistě uznáte, že ani ministerstvo financí
do budoucnosti a pro příští rok nepočítá
se zlepšením daňové morálky,
nýbrž že počítá ještě
s jejím zhoršením. Státní správa
tedy počítá v roce 1927 se zjištěním
daňových defraudací v daních nepřímých,
t. j. z lihu, cukru, masa, piva, uhlí, z vodní síly
a z potravní daně na čáře,
v rozsahu 15 mil. Kč. Ve skutečnosti je to mnohem
více, neboť jenom menší část
těchto důchodkových pokut plyne do státní
pokladny, větší část plyne ještě
do zvláštního fondu důchodkových
pokut, který dosáhl již výše 37
mil., ačkoliv je z něho neustále čerpáno.
K důchodkovému trestnímu řízení
mám tuto opětovnou připomínku: Již
loni v rozpočtové debatě ukazoval jsem na
to, že trest náhradního vězení
při nedobytelnosti peněžité pokuty vyměřuje
se dosud podle zastaralého trestního důchodkového
zákona, že za 10 Kč pokuty následuje
při nedobytelnosti pokuty jeden den vězení.
Žádal jsem za novelisaci tohoto příslušného
paragrafu, přizpůsobením výše
pokuty pro náhradní trest vězení k
znehodnocení naší valuty. Volání
mé bylo marné. Páni mne vyslechli a nestalo
se nic.
Musím znovu připomenouti drastický případ,
který se stal na Slovensku ve vsi Udvárově.
Tam jakýsi pastýř vytěžil ze
své malé viničky malé množství
vína, které prodal v sousední obci hostinskému,
se kterým si vyjednal, že hostinský zaplatí
daň z vína. Tomuto pastýři byla předepsána
pak daň jednak zkrácená a pak pokuta - totiž
podle platného důchodkového práva,
jelikož jde o malého výrobce vína, který
ještě po živnostensku neprovádí
odbyt vína, a proto musí platiti tuto daň
výrobce i kupec. Jde-li ovšem o většího
výrobce, který obchoduje již vínem,
ten je této daně zproštěn a platí
ji jen konsument. Také charakteristické znamení
tohoto předpisu! A tak tomuto pastýři byla
předepsaná zkrácená daň v obnosu
100 Kč a zvýšená pokuta v obnosu 600
Kč. Tento pastýř zkrácenou daň
100 Kč zaplatil, neměl na pokutu 600 Kč,
orgány exekuční pokusily se o vymáhání
této pokuty, ale odpor občanstva byl tak veliký,
že upustily od vymáhání pokuty, a důsledek
byl, že uložily chudému pastýři
náhradní vězení podle taxy 10 Kč
za jeden den, čili opačně, 60 dní
vězení. Jest mi znám případ
z letošního roku, že nedávno byl chudý
občan na Slovensku pro podobný přestupek
odsouzen k 135dennímu vězení.
Pánové z ministerstva prostě nechápou,
jak takovým způsobem pracují na Slovensku
přímo do rukou těm, kteří živí
nespokojenost slovenského lidu proti republice, ukazujíce
na to, jaké to ti Češi mají zákony.
Doufám, že nechápou-li to pánové
z ministerstva, pochopí to pan ministr financí a
postará se o rychlou novelisaci aspoň dotčeného
paragrafu důchodkového zákona.
K tvrzení p. ministra financí, že spotřební
daně odpadají při vývozu, třeba
si uvědomiti jednu výjimku, že totiž u
daně z masa platí se tato daň i při
exportu.
Specielně při daních spotřebních
chtěl bych se zmíniti o dani z lihu. Daň
z lihu byla zvýšena k úhradě platového
systému o 2.80 Kč z jednoho litru absolutního
alkoholu. Činí tedy státní daň
z lihu 15 Kč a se zemskou přirážkou
17 Kč za 1 litr absolutního alkoholu. Kromě
toho jest uvalen na líh pálený z vína
nebo ovoce licenční poplatek 8 Kč. Tento
poplatek byl dříve na výrobcích ovocných
bezohledně vymáhán, a to bez zákonného
titulu jenom proto, aby tento poplatek byl protiváhou poplatku
za 1 litr lihu vyrobeného v lihovarech průmyslových,
který průmyslníci a lihovarníci podle
pověstné smlouvy Společnosti pro zpeněžení
lihu odvádějí státní pokladně.
Tato nezákonná prakse byla udržována
až do loňského roku jenom proto, aby se nemuselo
mluviti o smlouvě bývalého ministra financí
Bečky s lihovarníky a o jeho chybě.
Druhá nesrovnalost z této smlouvy však dosud
odstraněna nebyla. Nesrovnalost ta, vážená
sněmovno, záleží v tomto: Na lihové
destiláty, dovážené k nám z Francie
nebo Maďarska, nelze uvaliti těch 8 Kč, poněvadž
těch 8 Kč není vlastně daní.
Proto s těmi destiláty naši výrobci
ovocných pálenek nemohou soutěžiti.
Tak vidíme, že na jedné straně se dovoluje
lihovarníkům vyráběti ohromné
množství lihu, na druhé straně nesprávným
daňovým systémem se znemožňuje,
aby se vyrobený líh zkonsumoval.
Smlouva se Společností pro zpeněžení
lihu uplyne v září 1928. Bylo by záhodno,
aby pan ministr financí sdělil, jaké jsou
nynější zásoby lihu, a to veškerého,
jak z kampaně 1923 až 1926, tak také z onoho
pověstného lihu, na kterém bývalý
ministr financí Bečka prodělal 200
milionů korun, koupiv ho od Společnosti za 1.000
Kč 1 hl a prodav ho za 530 Kč.
Společnost pro zpeněžení lihu napálila,
jak známo, tak obratného finančníka,
jakým byl zesnulý ministr dr Rašín,
napálila ministra financí inž. Bečku.
Nerad bych, aby také pan dr Engliš byl obětí
pana Berky a společníků a aby byl oběti
nejenom pan ministr dr Engliš, nýbrž aby
byly také oběti finance Československé
republiky.
Ke konci budiž mně dovoleno jenom několik slov
rázu všeobecně-politického. Kladné
nebo záporné stanovisko k rozpočtu je výrazem
kladného nebo záporného stanoviska k vládě,
která rozpočet předkládá. Po
této stránce jest správné, že
rozpočet se povoluje vládě, nikoliv státu.
Ale s druhé strany je jisto, že kdyby rozpočet
nedosáhl většiny, kdyby rozpočet nebyl
přijat a kdyby v důsledku toho muselo se vládnouti
bez rozpočtu, že by tím utrpěl stát
hospodářsky i politicky.
Naše stanovisko k politice vlády je kladné
k politice zahraniční, a oposiční
k politice vnitřní. Je zbytečno, abych dokazoval,
že naše politika zahraniční, prováděná
v duchu a tradici našeho osvobozovacího zápasu,
vykazuje značné aktivní saldo. Postavení
republiky v středoevropské politice, ba v politice
světové jest úměrně k velikosti
našeho státu neobyčejně čestné.
(Výborně!) Uznává to cizina,
vynikající cizí politici a státníci
všeobecně a bezvýhradně. Litujeme, že
některé strany většiny z důvodů
postranních útočí na ministra dr Beneše,
který svou politikou vede náš stát v
mezinárodním světě dobře a
stále výše. (Výborně!)
Jestli pan kol. Patzel pod bezprostředním
dojmem řeči zpravodaje kol. dr Matouška
v rozpočtovém výboru pravil, že je určitá
část tragiky dr Beneše v tom, že
revoluce pohlcuje své vlastní děti, tedy
budiž mi dovoleno, abych tomuto názoru oponoval. Slavná
sněmovno! Nikoliv revoluce, která nás osvobodila,
chce pohlcovati své vlastní děti, nýbrž
kontrarevoluce je to, která by byla ráda, kdyby
ty děti, které nejsou její a které
jsou jí cizí, co možná brzy byly pohlceny.
(Výborně! Potlesk.) Věřím
pevně, že k tomu nedojde.
K politice vnitřní máme stanovisko oposiční
proto a potud, pokud bude míti snahu přitisknouti
drobného člověka, masy pracujícího
lidu ke zdi.
Ukázal jsem při daňové morálce,
že dělník, zaměstnanec, a připojuji
k tomu i malý a střední zemědělec,
plní své úkoly vůči státu
dobře. Neplní jich právě mocní
tohoto světa.
Bylo by nerozumem a politikou proti zájmům státu,
kdyby se mělo pokračovati v politice vládnutí
proti dělnictvu a pracujícím vrstvám
vůbec.
Poněvadž vidíme, že dosud tomu tak jest,
a pokud tomu tak jest, musíme býti v oposici. Ale
přejeme si a budeme pracovati a zápasiti, aby protisociální
a protikulturní kurs vnitropolitický se změnil
tak, aby vrstvy pracujícího lidu, které tvoří
většinu obyvatelstva, mohly se zase zúčastniti
kladné práce.
Náš hospodářsky slabý člověk
dokázal, že je pro národ a stát schopen
obětí, které daleko přesahují
oběti těch hospodářsky silných.
Třeba to jen pochopiti a ve vnitřní politice
z tohoto pochopení vyvoditi nutné důsledky.
To se může státi jen pochopením a důsledným
uskutečňováním demokracie, demokracie
celé, úplné, nejen politické, nýbrž
i hospodářské, kulturní a sociální.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Nejezchleb-Marcha. Dávám mu slovo.
Posl. Nejezchleb-Marcha: Slavná sněmovno!
Vláda republiky Československé předložila
nám rozpočet na rok 1927. Rozpočet tento
byl po všech stránkách projednán v rozpočtovém
výboru a moji klubovní kolegové měli
možnost, aby se o jednotlivých položkách
rozhovořili.
Používám generální debaty, abych
projevil přečetné naše názory,
přání a požadavky, poněvadž
my poslanci jsme, jak tomu rozumím, činitelé,
kteří spojují vládu a ústřední
činitele s nejzapadlejšími osadami republiky,
v nichž žijí její příslušníci
a poplatníci.
Slyšel jsem za doby svého poslancování
v tomto parlamentě velmi mnoho oslavných řečí.
Upravovali jsme několikráte mnohé významné
soustavy a zakončili jsme jejich odhlasování
oslavnými projevy. Ukázalo se však, že
v národě samém, to jest v občanstvu,
našlo to úplně opačnou odezvu. Plyne
z toho poučení, že při každé
změně nějaké soustavy a při
každém projednávání nějaké
reformy musíme býti velmi opatrní a že
tudíž musí ústřední vláda
pomocí parlamentu míti náležité
spojení se všemi třídami obyvatelstva,
aby věděla, jak ta která reforma je národem
posuzována a přijímána. Měli
jsme v poslední době několik případů,
které jsou důkazem, že z každé
neopatrnosti ústřední vlády činí
se potom v národě nepokojné závěry.
Proto bývá mi tak často srdečně
líto, že zkušenosti a náhledy členů
poslanecké sněmovny zůstávají
bez odezvy a že velmi často není možno
se dovolati nápravy tam, kde je toho přímo
živelní potřeba.
Dokud náš stát žil ve znamení neustálých,
rychlých proměn poměrů, mohlo se nám
všelicos odpustiti. Poměry se vyvíjely tak
překotně a rychle, že bylo nutno i přečetné,
republikou vydané zákony, novelisovati. Nyní
však možno říci, že přece
jen se konsolidujeme a že se naše poměry ustalují.
Je tedy třeba obezřetné součinnosti
parlamentu s ústřední vládou a je
třeba zhodnotiti všecky poznatky a zkušenosti,
které z denního života národa vyplývají.
Na nynější složení ústřední
vlády se žehra právě se strany těch
skupin, které svým postupem daly na jevo, že
chtějí zůstati - snad dočasně
- mimo spolupráci ve prospěch státu. Slyšel
jsem při debatě o vládním prohlášení,
kterak někteří pánové se namáhali
odstraniti mínění, že zúmyslně
opustili spolupráci ve prospěch státu. My
jsme však přesvědčeni přes všechny
ty řeči, že vina je na jejich straně.
Není možno v tomto státě vyčerpati
program jedněch a nesplniti program druhých. My
poslanci republikánské strany jsme hlasovali velmi
často pro předlohy a opatření, která
v našich řadách nikterak nejsou populární.
Měli jsme odvahu říci, že musí
býti v republice měřeno stejně všem
třídám, pokud jde o činnost zákonodárnou.
Přesvědčili jsme se však, že někteří
pánové před svým voličstvem
stejnou zásadu nedovedli obhájiti a že jim
bylo politickým osvobozením, když se mohli
postaviti na stanovisko oposiční. Já však
prohlašuji, že povolání druhé národnosti
do vlády vyvinulo se zcela přirozenou cestou a uzrálo
po všech těch nekonečných případech,
kdy pro jednu třídu se přinášely
v našem zákonodárství oběti,
a druhá neměla dostati ani nejzákladnější
potřeby své vlastní existence.
Konečně musím prohlásiti, že
zrádcování, jak v českém táboře
pro povolání Němců do vlády
následovalo, je neoprávněné. Nejhlavnější
činitelé v tomto státě nejen o tom
byli přesvědčeni, ale přece to také
veřejně hlásali, že je v zájmu
československého státu, aby Němci
se k spolupráci přihlásili a vzdali se iredenty,
která snad ještě část německého
národa posiluje v jeho vzpomínce na absolutní
vládu za starého Rakouska. Jestliže myšlenka
kladné práce Němců pro stát
vznikla právě v řadách zemědělských,
to je německých zemědělců,
je to úplně opodstatněné, neboť
němečtí zemědělci mají
stejný životní existenční zájem
na dobrém hospodářském postavení
Československé republiky jako my. Jestliže
v tomto úmyslu některé strany německé
předběhly strany české, buďte,
pánové, ujištěni, že lid to také
střízlivě posuzuje a že o té
věci nesporně říká pravdu sám.
Už tenkráte, když jsme byli nuceni nastoliti
prvou úřednickou vládu, bylo jisto, že
nám chybí tvrdé a nevyvratitelné přesvědčení,
že jsme národem a že si máme také
jako národ vládnouti. Dali jsme si jednu z nejdemokratičtějších
ústav v Evropě, proklamovali jsme ji nejslavnějším
způsobem, ale za nepatrných pár roků
jsme byli nuceni dáti vládu republiky pod ochranu
a správu vlády úřednické. Bylo
tehdy velmi příznačným, že část
českého tisku v tomto poklesku parlamentarismu viděla
novou éru republiky. Myslím, že povolání
vlády úřednické bylo jen důkazem,
že pro vnitřní rozpory a neodpovědnost
skupin a stran nejsme schopni si vládnouti sami. Povolání
úřednické vlády, ač jí
chci přiznati všecko dobré, co v sobě
měla, byl počátek rozkladu v myšlení
a nazírání na parlamentarismus. A tento rozklad
objevil se v novém stadiu, když dvě silné
české strany, které donedávna uznávaly
nutnost spolupráce pro stát a ve vládě,
postavily se na stanovisko oposice. Takový případ
už jsme měli, a to v t. zv. prvé všenárodní
koalici. Tehdy národní demokracie podlehla agitaci
některých osob uvnitř a opustila vládu
a také strana lidová z ní odešla. Ale
obě tyto strany jsou dnes, myslím, přesvědčeny,
že české straně patří
místo v parlamentní většině a
nikde jinde.
Nemohu a nechci činiti žádných ostrých
výtek dvěma českým stranám,
ale prosím, aby uvážily všecky nejslavnější
chvíle, když jsme společně jako představitelé
všech vrstev národa manifestovali a co jsme všechno
na budování státu vykonali a kolik těžkých
chvil překonali.
Když se objevila jedna z nebezpečných krisí,
která se životně dotýkala naší
třídy zemědělské, dalo to podnět
k prudkým sporům, které končily nejhrubějším
porušením ústavy a parlamentarismu, jaké
kdy existovalo. A tam jsou prvé počátky česko-německé
vlády, kterážto myšlenka sice zrála,
ale byla by dozrála později, po několik let.
Viděl jsem tehdy tento parlament v nejvášnivějším
vření. Zpravodajům se rvaly spisy, lavice
se štípaly jako dřevo k topení a české
strany si spílaly a plily po sobě, že bylo
člověku z toho až hořko. A z této
vřavy zněly pohrůžky, že toto sopečné
sněmování znamená signál k
občanské válce. Ale tu musím říci,
že lid a národ je rozumnější než
náš parlament a že co v parlamentě vládl
svár, bitky, zmámení smyslů, bylo
v národě více porozumění a
byl tam také klid.
Dnes máme cla a kongruu a já tvrdím, kdyby
listy některých skupin a stran nebyly vyvolávaly
nejnižší pudy v lidu a neodívaly tyto
dvě věci hávem strašáka, mohly
býti národem a lidem přijaty zcela klidně
jako samozřejmost a obě strany, které pro
to odešly z vlády, mohly pro ně i hlasovati
a svoje hlasování odůvodniti. Vím,
že hlásá-li někdo 30 let, že cla
jsou drahota a zhouba, těžko pak může
pro ně zvednouti ruku. Ale otázky celní za
starého složení říše byly
zcela něčím jiným než dnes, kdy
máme svůj vlastní stát a musíme
v mnohém zavrhnouti starou ideologii právě
proto, že musíme tu nebo onu věc řešiti
s ohledem na vlastní stát.
Právě uzavírání obchodních
smluv, které jsou otázkou importu i exportu, je
pro stát nejtěžší věcí
a já neváhám prohlásiti, že naše
jednostranné a nešťastné řešení
těchto otázek způsobilo státu větších
materiálních škod než největší
předlohy, které vyčerpávají
finance tohoto státu.
Jestliže dnes p. ministr financí přišel
s názorem, že je nutno zdaniti i pasy těm lidem,
kteří jedou za hranice, aby tam nevyváželi
peněz, potvrzuje to, co my říkáme
v jiném směru, že tento stát nemusí
míti bídy, ale nemusí dělati to, co
dělá, to jest vydávati miliardy a těžké
miliardy peněz do ciziny za to, co si má sám
vyrobiti doma (Tak jest!) a při tom nehleděti,
kolik z ciziny dostává a má. Naše obchodně-celní
politika, vážení pánové, je jedna
z nejživotnějších věcí a
právě náš správný názor
na ni byl kaceřován a označován za
úzkoprsý názor agrárnický.
Stojíme opětně před tím faktem,
že nám Rakousko vypovědělo smlouvu a
nemáme jiného přání, než
aby při jednání o ni postupovalo se velmi
rigorosně. Já chci jen, vážení
pánové, říci, že v té
době, kdy tato otázka by se stala akutní
v Německu, že by vynikající národohospodáři
a žurnalisté tuto otázku řešili,
že by byla předmětem diskuse, u nás
mezitím máme samé aféry, máme
takové ovzduší, že se v něm slušnému
člověku nepříjemně dýchá.
(Předsednictví převzal místopředseda
Stivín.)
My jsme až do utvoření nynější
vlády mám na zřeteli těch několik
měsíců meziaktí celně-kongruové
války - žili v těžkém a otravném
ovzduší afér. Mluvím o nich jen proto,
že až na malé výjimky měly pozadí
politické. Nedivte se, že lidé, kteří
na venkově pracují a hledí si svého
živobytí, spoléhajíce na to, že
jejich zájmy jsou státem náležitě
opatřeny, volali do Prahy: "Pánové,
nechte už toho vylívání špíny
na hlavu jeden druhému".
Aféry stíhaly jedna druhou a bylo nám až
úzko, když jsme se dívali tak trochu po příčinách
a za kulisy. Došlo to u nás tak daleko, že poslední
individua psala otevřené listy presidentu a hlavě
státu a že mužové, kteří
do včerejška zaujímali nejodpovědnější
místa a jímž jsme důvěřovali,
označovali za lež tvrzení jiných čelných
činitelů v naší politice státní.
Nedivte se, že nezasvěcený lid se v tom galimatyáši
nevyznal a že to bylo hotové otravování
studní a poctivé mysli národa. Tím
se morálka lidu nezvyšuje, nýbrž ubíjí.
(Výborně!)
Aférou Gajdovou vnesen byl do národa neklid, aférou
Stříbrného byl ještě posilněn,
zvláště když se veřejnosti jevil
ráz této aféry neuvěřitelně
detektivním. Teď zase přišla aféra
komunistického vyzvědačství, aféra
Koburků a zrovna nato aféra Šaldova.
A tu musím tlumočiti, bych tak řekl, poctivý
názor neotráveného lidu venku, který
říká: Prosím, kdo v tomto státě
ví, že někdo kradl, zkracoval stát,
zneužil své moci úřední nebo
jiného nemorálního zločinu se dopustil,
ať s tím přijde otevřeně a mužně.
Máme dobra státní návladnictví
a dobré soudy. Budou jistě konati svou povinnost.
Ale ať jen, pro Boha, si nehrá na karatele a nezaplítá
případy jako pavučiny, dělaje analysu
občanů k dopisům ministrů a zakrývaje
fakt, že vlastně důkazů žádných
nemá a že ničeho neví a že mu jde
jen o pósu morálního karatele tam, kde sám
politickou kariéru prohrál. (Výborně!)
Vážená sněmovno! Chceme v otázce
Cyrilů a Josiášů věděti
pravdu a žádné dohady a domněnky. Tiskový
zákon u nás není populární,
ale musil býti formulován, poněvadž
od roku 1918 do roku 1925 dospěly u nás poměry
tak daleko, že čest člověka nebyla často
zhola ničím. Teď, kdy existují kmetské
soudy, si někteří lidé vyrábějící
aféry, našli formuli tuto: Zamodrchati věc
tak, aby se v ní nikdo nevyznal a při tom jméno
toho, koho chce potírati, ostouzeti, vláčeti
s sebou tak, aby nemohl žalovati a obecenstvo mělo
pastvu a říkalo si za větrem: co pak ten
Hodža s tím Koburkem měl? Vím-li
něco, otevřeně to řeknu. Nevím-li,
mlčím a chci-li z politických důvodů
znemožniti politika, mohu tak učiniti důkazy
a argumenty, že jeho politika jest pro stát a národ
škodlivá a zhoubná, ale netvrdím, čeho
nevím. Četli jsme už od r. 1918 ve všech
listech až na malé výjimky, že zahraniční
politika dr Beneše jest jedna z nejšťastnějších
- dnes to zde můj předřečník
p. dr Patejdl opakoval - a přesto nenapadlo nám
a našemu tisku, abychom i proti dr Benešovi vyvolávali
zamotané aféry. V pozemkové reformě
jsme cítili jeho vliv, když šlo o barona de Foresta,
anglického příslušníka na Moravě,
ale nyní se utlouká člověk, který
postátňoval koburské lesy, který dělal
něco opačného než chtěl Seidler
et comp.
Pánové Kramář a Lukavský
řekli, že zahraniční ministr dal
popud k projednání známé předlohy
o fideikomisích, že to dokonce hájil v ministerské
radě, a já jsem slyšel, ze jsou o tom také
určité záznamy. Vím, že když
jsme tehdy poukazovali na lex Cyril, bylo nám řečeno,
že se tak děje ze zahraničních důvodů,
že to potřebuje ministr zahraničí, a
my jako loyální poslanci nečinili jsme proti
tomu námitek, nechtějíce ministerstvu zahraničí
nijak jeho úspěchy za hranicemi kaziti. Pan Pallier
však prohlásil v rozpočtovém výboru,
že ministerstvo zahraničí žádného
popudu k lex Cyril nedalo. Kdo se tedy má v celé
této věci vyznati? Pan Hruban napověděl
cosi o jednom právníkovi, který prý
píše do "Lidových Novin". Nuže,
jen to pěkně říci a nebáti
se! Myslím, že je správné, když
my poslanci ve sněmovně chceme věděti,
kdo se angažoval do té míry, že parlament
musel projednávati osnovu sloužící jednotlivci,
ať už to byl třeba slovanský princ - prosím
- v době, kdy celá řada zákonů,
týkajících se milionů lidí,
se uskutečniti nesměla a nemohla.