Pan dr Beneš nedávno na malou jen zmínečku
o čemsi, co se týkalo jeho jmění,
poslal do Československa ohromný list, plný
hořkosti, který končil známým:
"Je mně hanba!" Bylo by dobře, kdyby i
tentokráte napsal, zda mají pravdu pánové
Lukavský a Kramář, nebo Pallier,
poněvadž předpokládám, že
nám mělo býti pro rozptýlení
domněnek řečeno, jak věc v podstatě
jest a nebylo by bývalo třeba mnohých novinářských
polemik.
Komunista Bolen včera učinil prohlášení,
a zdá se mi, že chce jeho strana vyháněti
čerta Belzebubem. Nesmí mysliti, že bude-li
křičeti na Koburky, zapomeneme vyzvědačské
aféry, která se týká jeho strany.
Je-li pravda, co leží v dokumentech o tom, pak dopustili
jste se, pánové, (obrácen k lavicím
komunistických poslanců) něčeho, co
jest nelidské, co jest zločinné a co svědčí
o tom, že byste za převrat byli schopni vylíti
i potoky krve, ačkoliv my jsme převrat dělali
bez krve, způsobem kompromisním a dějinně
přímo vznešeným.
Pan ministr financí nás překvapil novou daňovou
formou, kterou budeme teprve moci náležitě
prostudovati. Je také už nejvyšší
čas, aby otázka daňová byla u nás
náležitě rozřešena. Všichni
ministři finanční, kolik jsme jich tu měli,
nás ujišťovali, že poplatnictvo, ať
kterýchkoliv vrstev, není daněmi přetíženo.
My však naopak tvrdíme, a o tom je přesvědčen
v republice každý poplatník, že daněmi
přetíženi jsme. Poplatníci si velmi
všímají toho, co stát podniká
a k jakým účelům plynou peníze
z jejich daní. Jestliže stát rozhazuje nezodpovědným
způsobem jejich peníze, nesmí se nikdo diviti,
že se bouří. V tomto státě máme
celou řadu nedostatků. Měli bychom na produktivním
poli vybudovati celou řadu věcí, ale na to
nejsou peníze, poněvadž stát je investoval
k účelům jiným. Nechci vypočítávati,
kolik zbytečných a nákladných projektů
bylo uskutečněno. Pořád jsme chtěli
býti cizině příkladem, zapomínajíce,
že cizina má daleko více podmínek a
hlavně finančních a hospodářských,
býti příkladem nám a že v mnohém
podnikání, které stálo obrovské
sumy milionů, mohli jsme jíti volnějším
tempem.
Uvážíme-li, že všechny vrstvy poplatné
jsou u nás přetíženy daněmi,
máme jen to přání, aby zatížení
bylo spravedlivé. Jestliže pan ministr financí
chce daňovou reformou odstraniti tyto nekonečné
naše stížnosti, pak můžeme takový
krok jen přivítati a podporovati. Ale nám
se zdá, že aspoň jeho dříve zamýšlenou
daňovou reformou by to nejen neodstranil, ale že by
právě naše poplatné vrstvy, t. j. zemědělské
ještě zatížil. K daňové
reformě budeme míti při projednávání
takové stanovisko, jakého si zaslouží.
Při každé rozpočtové debatě
mluvil jsem o tom, aby v předpisování a vyměřování
daní stala se u nás náprava. Pan ministr
financí nás sice ujišťoval a ujišťuje,
že vynaloží všecky síly, aby jedenkráte
už zaveden byl v předpisování dani pořádek,
ale já musím říci, že jsme tam,
kde jsme byli loňského roku. Ještě stále
jsou drobní poplatníci pro pár korun exekvováni,
co mezitím na druhé straně nevěnuje
se náležitá pozornost velkým poplatníkům.
Zatím, co malí rolníci a živnostníci
jsou exekvováni a jest jím zabavován exekučním
způsobem majetek pro pár korun, nezaplatil velkostatkář
Robert Skene v Mitrově na Moravě doposud na dávku
z majetku ani haléře, a je velmi zajímavo,
že teprve letošního roku, asi před 3 měsíci,
dostal předpis této dávky z majetku. Tentýž
velkostatkář zdědil po svém otci v
r. 1919/20 všecek rozsáhlý majetek a doposud
nezaplatil ani haléře dědické daně.
Ba musím dokonce panu ministru financí říci,
že mu dosud tato daň nebyla ani předepsána!
Na úřední vyzvání byla nucena
chudobná horská obec Stražek na vysočině
Českomoravské odpustiti tomuto kavalírovi
veškeré obecní přirážky
za několik let, které dostoupily výše
přes 20.000 Kč. Jestliže na jedné straně
jsou chudobní češti poplatníci exekvováni
a na druhé straně se všeobecně ví
o takových případech, nedivte se, že
to působí velmi zhoubně na tak zv. berní
morálku, panem ministrem financí zdůrazňovanou.
Rovněž víme, že se nevěnuje velkým
poplatníkům taková přísná
péče, jako právě nejmenším.
Víme, že některé velkostatky, aby jim
nebyla vyměřena přílišná
dávka z majetku, fingovaným způsobem se zadlužily.
Zůstává doposud záhadou, proč
na příklad velkostatek Moravec v r. 1919/1920 se
pojednou zadlužil obnosem 2 mil. Kč, z kteréhož
důvodu mu byla vyměřena daň z 1 ha
o 50% menší, než kaž dému horskému
chudobnému zemědělci. Uvedu jiný příklad:
Firma Redlich a spol., cukrovar ve Slavkově u Brna, přeměnila
se v akciovou společnost, kterou tvoří rodina
Redlichova. Před utvořením této akciové
společnosti měla řečená firma
v roce 1923 předpis výdělkové daně
117.400 Kč v r. 1924 měla firma předpis daně
výdělkové 26.000 Kč. Od 1. dubna 1924
přestala řečená firma platiti daně,
uvádějíc, že má přeplatky.
Na to jí byl skutečně odepsán na daních
obnos 92.880 Kč a předepsána jí byla
tato výdělková daň: pro rok 1924 obnosem
6031 Kč, pro rok 1925 obnosem 7724 Kč a pro rok
1926 obnosem 7085 Kč.
Cukrovar slavkovský je tak rozsáhlý, že
má svoji rafinerii a je vyzbrojen všemi moderními
technickými prostředky. Dnešní jeden
stroj při značně zmenšeném počtu
dělnictva vyrobí denně za tři stroje
dřívější a pracuje po čas
kampaně na tři směny. Zmíněnými
předpisy daně výdělkové rozumí
se 60% kvota, připadající na hlavní
provozovnu ve Slavkově u Brna. Tím bylo obecní
hospodářství venkovského města
úplně rozvráceno, neboť původní
základna daňová, sloužící
k vypočítávání obecních
přirážek, snížila se ze 200.000
na 85.000 Kč. Následkem toho je město Slavkov
u Brna nuceno zvýšiti obecni přirážky
při největší šetrnosti ze 350%
na 500% a bude musiti zastaviti veškeré práce,
sloužící veřejnému blahu, jako:
přípravné práce ke zřízení
městského vodovodu, vypracování kanalisačního
projektu atd.
Uvážíme-li však, že surovárna
cukrovaru vyškovského má předpis výdělkové
daně pro Vyškov 72.000 Kč a cukrovar židlochovský,
jehož sídlo je v Hodoníně, má
předpis 65.000 Kč, jest nevysvětlitelno,
jakým způsobem mohla berní správa
Brno-město vyměřiti cukrovaru slavkovskéu
daň tak nepatrnou.
Konečně sděluji ještě, že
spolumajitel cukrovaru pan dr Felix Redlich měl poslední
předpis daně z příjmu r. 1923 a tehdy
jeho zdanitelný příjem činil okrouhle
1,200.000 Kč. Tentýž cukrovar poskytuje svým
vedoucím úředníkům technickým,
účetním a hospodářským
remunerace, jdoucí do set tisíc Kč, kdežto
na daních má platiti obnos tak nepatrný,
že není v žádném poměru
k docíleným ziskům ani k ostatním
daním, předpisovaným živnostníkům
a rolníkům.
Považte, pánové, že v tomtéž
okrese, kde se dělají takové ústupky
cukrovárníkovi panu Redlichovi, platí také
rolníci osobní daň z příjmu
a že moudrá berní správa pro tento předpis
osobní daně rolníkům vzala za základ
čistý výnos z jednoho ha - to jest 5 měřic
půdy - 2600 Kč čistého zisku a při
půdě t. zv. špatné 1680 Kč čistého
zisku. Dovolávám se všech rolníků
a lidí znalých hospodářských
poměrů, aby mi řekli, zdali může
rolník počítati při celé své
rozloze, řekněme 50 až 60 měřic,
s čistým ziskem 2600 Kč z jednoho hektaru?
To jsou přece cifry, které tlukou přímo
do hlavy!
Tak to vypadá u nás v předpisování
a vyměřování daní velkým
podnikatelům a velkostatkářům proti
poplatníkům malým. Kdyby se někdo
věnoval sbírání takových dokumentů
a dat a měl k tomu více času než mohu
míti já i jako poslanec, dostali bychom obraz, jaký
je rozdíl v předpisování daní
velkým poplatníkům a poplatníkům
malým. Dnes není téměř ani
jednoho velkostatkáře, jedné továrny
a banky, aby neměli zvláštního daňového
referenta. Takový daňový referent je královsky
odměněn a nedělá nic jiného,
nežli přemýšlí, jak by stát
ošidil o daně, které má jeho zaměstnavatel
zaplatiti. A stávají se případy, ze
i bývalí radové finančního
ředitelství do takových služeb vstupují.
Takového daňového referenta si ovšem
nemůže vydržovati malý rolník,
živnostník anebo domkář. A cesta rekursní
proti nesprávně předepsaným daním
je už tak otřelá, že jí téměř
nikdo nechce používati. Rekursy leží celou
dobu nevyřízeny anebo se jim věnuje taková
péče, jaká by se jim věnovati neměla.
Vyřizují se celé tisíce takových
rekursů za hodinu, neprozkoumají se a podle toho
to potom také vypadá. A tak se nedivte, že
poplatníci nemají žádné ochrany
a že se utíkají stále k poslancům
a nabádají nás, abychom přesvědčili
ministra financí, že je nutno zavésti pořádek
a také spravedlnost!
Berní správy si obyčej ně zvolí
do daňových komisí lidi, o nichž už
předem ví, že žádné platební
tíhy nepociťují a že jim to je do jisté
míry jedno.
Pan ministr financí má vděčnou úlohu,
zároveň s tak zvanou daňovou reformou zreformovati
také poměry, do nichž si stěžuji
nejen já, ale i nepřehledná řada těch,
kteří státu daně platí.
Četl jsem nedávno v jednom orgánu oposiční
strany - tuším, že to bylo "Právo
Lidu" - hrůzostrašné tvrzení o
tom, jak ministerstvo zemědělství má
k disposici závratné miliony. Ničím
se tato úvaha nelišila od těch zpráv,
které jednají o aférách, jež
jsou vždy samé dohady, a napovídala, jakoby
se těch peněz zneužívalo k nějakým
nepovolaným účelům. Musím říci,
že až do r. 1923 rozpočet ministerstva zemědělství
nesvědčil o tom, že by v oboru práce
a snažení, které tvoří podklad
státu, byla věnována taková péče
a podpora, jaké zasluhuje. Přece však jen byla
dána možnost, aby ministerstvo zemědělství
podporovalo snažení svých podřízených
zemědělských institucí úřední
a poloúřední povahy. Ale už od r. 1923
tato možnost ministerstvu zemědělství
byla vzata. Rozpočet v r. 1924 byl snížen o
25% a finanční úbytek nezůstal bez
vlivu na podporu produkce zemědělské. Konstatuji,
že tento materiál nemá ministerstvo zemědělství,
nýbrž z těch podřízených
institucí, které právě v hospodářském
rozvoji tím trpí.
Některé podpory činily tehdy úbytek
50 až 80%. Tak dotace na chov hovězího dobytka
byla snížena z 5,492.000 Kč na 1,393.000 Kč,
tedy o celých 75%, dotace na mlékařství
za 3,180.000 Kč na 500.000 Kč, tedy o 80%, dotace
na chov vepřů a ovcí na 3,975.000 Kč
na 500.000 Kč. V příštích letech
nastala jakžtakž úprava jednotlivých položek,
nikdy však už nebylo dosaženo původní
výše, ba naopak, položky byly snižovány.
V důsledku těchto restrikcí byly nuceny zemědělské
rady téměř na polovinu zrestringovati svou
činnost, která prakticky směřuje ke
zvýšení zemědělské výroby.
Představme si, co mohly činiti obě sekce
zemědělské rady na Moravě, česká
i německá, když pro r. 1926 povolen jim byl
obnos 600.000 Kč, tedy obnos přímo směšný.
Na zemědělskou organisaci obdržela zemědělská
rada na Moravě z příslušné dotace
pouhých 5500 Kč na výstavnictví, které
je spojeno se zřízením stálého
výstaviště v Brně, obdržela toliko
5000 Kč, na veškeré vinařské
a ovocnické akce pouhých 20.000 Kč, na akce
bramborářské a Morava má celou řadu
okresů, které se živí jedině
bramborářstvím - pouhých 8000 Kč,
na mlékařství, které, jak známo,
na Moravě prodělalo ohromnou krisi a představuje
produkci do set mil. jdoucí, pouhých 11.000 Kč.
A tak to jde nekonečně dále. Mohl bych ciferně
dokázati, kterak od r. 1923 rozpočet ministerstva
zemědělství u jednotlivých položek
na produkci úžasně poklesl a jak podle toho
také poklesly příspěvky jednotlivým
zemědělsko-kulturním institucím.
Na šíření vzdělávacích
prostředků, které považuji za nejnutnější
pro zvýšení zemědělské
výroby, potřebujeme na Moravě, má-li
býti normální chod, 450.000 Kč, ale
ministerstvo zemědělství nám mohlo
povoliti toliko 57.000 Kč pro r. 1926.
Slavná sněmovno! Musí se uvážiti,
že za tyto obnosy nelze absolutně ničeho podniknouti
a že tudíž po této stránce uvázla
úplně činnost zemědělsko-kulturní.
Jsou určité obory, jako je chov dobytka, chov koní,
pastevnictví, zvýšení obilní
produkce a jiné, které stejně ke své
důležitosti jsou tak křiklavě zanedbávány.
Mám o těchto otázkách podrobné
srovnávací tabulky a značný materiál,
který však nemohu pro krátkost času
vyčerpati.
Jest mou povinností zmíniti se také o tom,
že ústřední vláda soustavně
vrací rozpočty zemského výboru moravského
a že dokonce jak jsem informován - má v úmyslu,
když se země nepořídí názoru
centrální vlády, převzíti některé
resorty, které v zemi moravské až doposud vede
a opatřuje zemský výbor. Není nikterak
mým úmyslem, dělati zemskému výboru
moravskému advokáta ex offo. Několikráte
jsme řekli, že nám nestačí jen
kontrola státních úřadů pokud
jde o zemský výbor. Do r. 1918 byl zemský
výbor nucen zemskému sněmu předkládati
každou předlohu, jako nám je předkládají
příslušná ministerstva. Sněm
měl právo je kontrolovati a poslanci věděli,
co se v zemském výboru děje. Po převratu
tato možnost byla vzata a má pouze kontrolu stát.
Občanstvo a my, veřejní činitelé,
nevíme vůbec, co se v zemskému výboru
děje, není tam žádného zpravodajství,
jako je tomu ve sněmovně a v každém
sezení městské rady. Nejsou tam pouštěni
ani zpravodajové, ani účastníci, ani
žurnalisté. Prostě se tam zavrou dveře
a veřejnost neví a nemůže posouditi,
co se tam děje.
Z těchto příčin nechci dělati
zemskému výboru advokáta ex offo, ale musím
přece v souvislosti s těmito otázkami říci
svůj názor jako moravský poslanec a jako
člověk, který zastupuje zemědělské
zájmy.
Mohu jménem poplatníků říci,
že se nám zemský výbor moravský
nelíbí, ať již v tom či onom, ale
přece jen není možno, abychom se chovali pasivně
k úmyslu vlády, která chce převzíti
do své správy meliorace, regulace a hospodářské
školství. Naše stanovisko v otázce samosprávy
jednotlivých zemí jako stanovisko strany jest stejné
jako dříve, ale musím s tohoto místa
říci, že dokud nebude vyřešena
otázka župního zřízení,
ať již za takových nebo onakých okolností,
do té doby nemůžeme připustiti, aby
vláda splnila svůj úmysl a záležitosti
meliorační, regulační a hospodářské
školství převzala do své správy.
Nechci tvrditi, že by nám byla centrální
vláda v těchto záležitostech nějak
zavile nepřátelskou, ale máme pro to své
důvody.
Hospodářské školství na Moravě
jsme si vybudovali ze svých vlastních prostředků.
Naše hospodářské spolky, než přišlo
t. zv. pozemštění, osobními závazky
svých členů a kuratorií přinášely
hospodářskému školství neslýchané
oběti.
Dnes máme u nás 3 vyšší hospodářské
školy, jednu vyšší školu hospodyňskou,
6 škol rolnických, 57 škol odborných,
5 škol specielních, 7 škol hospodyňských,
tedy celkem 78 hospodářsko-zemědělských
škol na Moravě.
Na těchto školách zavedli jsem úsporný
systém, takže se může počítati,
že u jednoho žáka na vysokých hospodářských
školách činí roční náklad
4.447 Kč, na školách rolnických 2.837
Kč, na školách odborných 1.728 Kč.
Při těchto školách hospodářských
je 31 ústavů s vlastním hospodářstvím,
četné ovocné školky, sady atd. Podle
zemského rozpočtu na rok 1927 činí
potřeba na všecky tyto školy, a to osobni 6,597.741
Kč, věcná pak 8,046.369 Kč, celkem
14,644.110 Kč. Úhrady, které školy samy
poskytují, činí 7,829.150 Kč, takže
čistá potřeba činí toliko 6,814.960
Kč. Z toho je patrno, že naše hospodářské
školy se téměř vybavuji samy až
na zbývající obnos 217.219 Kč. Neuhrazený
zůstává toliko jen náklad osobní.
Jakmile budou ještě všecky statky dobudovány,
můžeme říci, že naše hospodářské
školství si svůj náklad úplně
uhradí. Naproti tomu školství obecné
a zemské na Moravě má potřebu 32,228.300
Kč a úhrada naproti tomu je pouhých 417.000
Kč. Činí tedy potřeba pro toto školství
31,810.400 Kč, čili celou jednu osminu celkového
rozpočtu.
Stát nám přispíval na hospodářské
školství obnosy přímo nepatrnými.
Tak na vyšší hospodářské
školství při celkové potřebě
382.000 Kč přispěl toliko obnosem 20.000
Kč, na školy rolnické 8.000 Kč, na školy
odborné 7.000 Kč. Konstatuji, že roku 1926
snížil tento příspěvek na polovicí,
ale že nezapomněl při tom si vyhraditi vrchní
řízení a nejvyšší dohled,
úpravu učebných osnov a jiná práva
s tím souvisící. Konstatuji dále,
že neposkytuje stát k těmto účelům
ani takových příspěvků, jako
poskytovalo zemskému zemědělskému
školství ministerstvo orby ve Vídni.
Má-li ústřední vláda chuť,
převzíti na Moravě školství hospodářské,
poradíme ji něco jiného. Ať si převezme
školství obecné a měšťanské,
poněvadž to by bylo spíše povinností
ústřední vlády, o toto školství
se starati. Máme beztoho na Moravě pro účely
obecného a měšťanského školství
dva aparáty, z nichž jeden jest úplně
zbytečný. Jeden aparát jest u zemského
výboru, druhý nalézá se u zemské
správy politické, a tak se ve dvou a v těchž
referátech propočítává jedna
a táž věc.
Je mou povinností, zmíniti se také o tom,
že ústřední vláda navrhuje převzetí
záležitostí melioračních na Moravě.
To je otázka velmi bolavá. My jsme na Moravě
z vlastní iniciativy rozvířili netušenou
měrou v zemědělských řadách
zájem o melioraci půdy. Nejchudobnější
vesnice a ponejvíce vesnice horské, kde jsou ne
bohatí zemědělci, napořád dnes
odvodňují. Myslím, že tato snaha může
býti se strany těch, kteří nám
neustále radí, abychom zvýšili schopnost
naší půdy, jen přivítána.
Můžeme se tím pochlubiti, že naše
země po stránce této je nejprvnější
zemí nejenom v republice, ale vůbec na kontinentě.
Nemám po ruce cifer o rozsahu tohoto melioračního
hnutí na Moravě, ale mohu celkově říci,
že je netušené a že počet vodních
družstev, která chtějí ještě
odvodňovati, jde do set. Do těchto melioračních
podniků jsme vložili nejenom velké kapitály
soukromé, ale také jako země velké
obnosy vlastních peněz. Máme tudíž
také na osudu těchto věcí náležitý
zájem.
Bylo by daleko účelnější, kdyby
nás ústřední vláda v tomto
snažení, zmeliorovati všechnu půdu na
Moravě, podporovala jiným způsobem, nežli
je převzetí a přenesení tohoto referátu
do Prahy. Stát sice zvýšil o 100% t. zv. meliorační
fondy, t. j. z 15 mil. na 30 mil. Kč, ale zato už
roku 1924 rozhodl státní příspěvek
odstupňovati pod zákonitý normál,
vyhradiv si sazbu 35 až 40% pouze podnikům s podmínkami
příznivými. Jsem přesvědčen,
že by převzetím melioračního
referátu byl postup prací na Moravě nejenom
stížen, ale dokonce i zadržen. Podotýkám,
že položky, které na regulace a vodní
stavby pro Moravu do rozpočtu přicházejí,
jsou, vážená sněmovno, naprosto nedostatečné.
My jsme měli letos na Moravě zátopy, jakých
již 50 let nebylo pamětníka. Přivedli
jsme tam četné ministry, státní činitele
a státní úředníky z příslušných
resortů a ti sami na své oči mohli shlédnouti
zhouby a stamilionové škody, které byly našemu
obyvatelstvu způsobeny v povodí Moravy, Dyje, Jihlavky,
Svratky, Svitavy a jiných řek moravských.
Naše vodohospodářské organisace vypracovaly
o tom celé pamětní spisy a četné
deputace v Praze vyložily ministrům, že je třeba
na Moravě zabezpečiti náležitou a systematickou
regulaci a že je třeba k těm účelům
do státního rozpočtu zařaditi odpovídající
položku.
Nemohu zcela přirozeně tento soubor regulačních
otázek zde řešiti a předváděti,
poněvadž je to materie ohromného rozsahu. Ale
v r. 1924 bylo ministerstvem veř. prací na vodohospodářské
stavby povoleno na řádných výdajích
42.000 a na mimořádné vodní stavby
6,400.000 Kč, dohromady 6,442.000 Kč. Vyplaceno
bylo však státem 60% v obnosu 4 mil. 32.596 Kč,
r. 1925 povoleno 7,250.000 a vyplaceno pouze 4,040.000 Kč.
R. 1926 povoleno 9,200.000 Kč a vyplaceny jenom 3,400.000
Kč. Stejné obnosy prý mají býti
preliminovány také pro rok 1927. Z našeho rozpočtu,
vážená sněmovno, nemohu to přesně
zjistiti, poněvadž správa státní
rozpočet nespecialisovala a nevím tudíž,
kolik připadá na Čechy a kolik na Moravu
a na Slovensko. Nemáme možnosti, abychom ukázali,
v jakém poměru my na Moravě s tím
přidělováním kvot a peněz stojíme
k ostatním zemím. Obnosy, které jsem uvedl,
nechci nikterak srovnávati s rozpočtem preliminovaným
pro Čechy, poněvadž jsem dalek, abych chtěl
vzbuzovati mínění, že my na Moravě
chceme pěstovati nějaký separatismus. Ale
musím říci, že nejnaléhavější
regulační a vodohospodářské
stavby na Moravě, bez kterých se obejíti
nemůžeme, a které mají zameziti, aby
se napříště neopakovaly stamilionové
škody, absolutně za obnosy v rozpočtu uvedené
se poříditi nedají, a že tudíž
jsme zase v příští době vydáni
v šanc zhoubným vodám a živelním
škodám v povodí všech řek na Moravě.
Chci zvláště zdůrazniti nutnost zřízení
údolních přehrad na Dyji a u Kyniček
pro otázku elektrisační, a tvrdím,
že převzetím záležitostí
regulačních stejně jako melioračních
státem byli bychom na tom ještě mnohem hůře,
a že máme pro toto opodstatnění také
jistě své důvody. Než bude vyřízena
otázka župního zřízení,
bylo by daleko lépe, kdyby se stát se zemí
Moravou dohodl a podporoval její snahy, poněvadž
znamená odstranění stomilionových
škod z celého našeho národohospodářství.
Co se po této stránce na Moravě má
udělati, to nechci vypočítávati.
Chci se dále ještě, vážená
sněmovno, zmíniti o t. zv. otázce soukromých
dopravních prostředků. Mám na zřeteli
koncesovanou dopravu soukromými autobusy. Nesmí
se ani ministerstvo železnic, ani ministerstvo pošt
diviti, že přečetné zapadlé vesnice
uvítaly s velikým povděkem, když na
mnoha linkách zavedena byla soukromá doprava autobusová.
Máme na Moravě kraje, které jsouce od světa
odříznuty, se už po celé půl
století domáhají železničního
a komunikačního spojení. Když byla proklamována
naše republika, těšili se lidé v těchto
zapadlých krajích, že - konečně
bude uskutečněno to, po čem dávno
touží a volají, to jest řádné
komunikační spojení. Musím říci,
že za těch 8 let byly na všecko peníze,
jenom ne na výstavbu lokálních drah, kterých
právě tyto kraje potřebují. Konečně
vláda byla nucena učiniti prohlášení,
že po celou řadu let nemá prostředků
k budování místních i lokálních
drah. Také zavedení státních autobusů
potkávalo se s velikými překážkami
se strany státu. Nesmí se nikdo diviti, že
lidé v krajích bez komunikačního spojení
uvítali s velkou radostí zavedení soukromých
linek autobusových. Příslušná
ministerstva v naší republice však kladou zavedení
této soukromé dopravy takové překážky,
že to rozumného člověka až zaráží.
Ministerstvo železnic až přespříliš
úzkostlivě se stará, aby ta neb ona soukromá
doprava neuškodila železničnímu provozu.
Pokud jsou tyto obavy odůvodněné, nemůže
proti tomu nikdo z rozumných lidí nic namítati,
poněvadž chápe, že investice vložené
do železniční dopravy a celá železniční
organisace musí ve státě jakési ochrany
požívati. Dá se však našim železnicím
vytýkati, že mají vysoké tarify dopravní,
osobní i nákladní a že tato okolnost
podporuje snahy po dopravě jiným způsobem,
a že se také v budoucnu této konkurenci naše
dráhy nevyhnou, jako se již nevyhýbají
tam, kde průmysl po nápravě, tedy způsobem
formanským, dopravuje své výrobky na mnoho
a mnoho kilometrů, k nádraží a do města.
Znám z denní prakse řady případů,
kdy ministerstvo železnic bez důvodu staví
se proti udělení koncese pro soukromou dopravu,
ba dokonce staví se i proti takovým linkám,
kde cestující jsou přiváženi
do jednotlivých stanic železničních.
Pan ministr železnic Najman mluvil v rozpočtovém
výboru o velké soutěži, která
prý vzniká železnicím právě
touto soukromou dopravou. Já ho však musím
upozorniti, že jeho ministerstvo zamítá i takové
žádosti, kde nemůže býti o konkurenci
železnicím ani řeči. Představte
si, pánové, jakou proceduru musí prodělati
každá taková žádost, na jejíž
vyřízení obyvatelstvo v zapadlých
krajích čeká. Předně o tom
rozhodují v naší republice čtyři
ministerstva. Tato čtyři ministerstva zasílají
akt k dobrozdání čtyřem podřízeným
instancím, buď ředitelstvím nebo hejtmanstvím.
Procestuje tedy takový akt osm instancí, a trvá
to někdy rok i dvě léta, než je vyřízen,
nehledě ani k tomu, co bych rád vytkl, že stejně
jako ve Vídni i v naší republice začínají
stolaři dělati pro některá ministerstva
tak zvané hluboké šuplíky. Dělá
to na nás dojem pyramidy popsaného papíru
a nebylo by na škodu našemu státu, kdyby nejenom
v tom, ale i v jiných případech zavedl zjednodušení
kompetence.
Stane-li se takový případ, že ministerstvo
železnic znemožní uskutečnění
soukromé dopravy v těch místech, kde o konkurenci
nemůže býti ani řeči, netají
se lidé na vesnicích tím, jako to deputace,
které jsem vedl, řekly do očí jednotlivým
činitelům ve státních úřadech,
že úřady republiky je takovým jednáním
nejen poškozují, ale přímo trestají.
Račte uvážiti:
Mezi Lysicemi na okresu kunštátském a Brnem
vede erární silnice. Obyvatelstvo řady obcí
na této lince až doposud musilo do Brna buď choditi
pěšky anebo si najímati za 70 až 100 Kč
drahé povozy. Ministerstvo železnic však stále
namítá, že by byla dráha povolením
soukromé dopravy na této lince zkrácena,
ačkoli pánové musí dobře věděti,
že z celé řady vesnic od Černé
Hory až do Brna nikdo na státní dráhu
nechodil a nebude choditi, poněvadž od Blanska k Brnu
běží údolím, k němuž
není žádného přístupu.
Malichernost takových námitek zakusil jsem nejlépe
sám, meškaje u příslušného
referenta v ministerstvu železnic. Ten mě nejdříve
odkázal, že obyvatelstvo může použíti
dráhy Tišnov-Brno nebo Skalice-Brno. Úsek mezi
těmi dvěma drahami je desítky kilometrů
široký a není pamětníka v dotčených
obcích, že by někoho napadlo použíti
jedné neb druhé z těch drah. Když jsem
konečně referenta přesvědčil
o tom, co zde uvádím, pravil mi, že by byl
ochoten dáti k provozu souhlas, ale že autobus nesmí
jeti dále od Černé hory po těch vesnicích
než až do Řečkovic, v Řečkovicích
že už je nádraží a na tom že
už cestující mohou - aby nevznikla konkurence
- nasednouti do vlaku, který jede od Tišnova do Brna.
Načež jsem řekl, pro to nepotřebujeme
vaší dráhy, poněvadž tam si sednu
na elektriku, neboť do Řečkovic jede tramway.
Vážení pánové! Já na to
říkám tolik: Když nám stát
nemůže postaviti dráhy, aby náš
člověk se mohl dostati do okresního nebo
jiného města a když si obyvatelstvo v dohodě
se soukromým podnikatelem takovou dopravu zabezpečí,
prosili bychom naši administrativu a především
ministerstvo železnic, aby nám to nemařilo
a nekazilo nejapnými vytáčkami. Znám
v župě brněnské linky, kde projíždějí
státní autobusy. Já za to nemohu, že
soukromí podnikatelé jezdí laciněji
a mají nižší sazby, nežli má
stát. Potvrzuje to jenom mínění, že
co začne stát, je všechno dražší.
(Tak jest!) Ale jsou linky, kde státní autobus
nevezme ani třetinu lidí, kteří chtějí
odjeti - a pánové, jsou to dělníci,
kteří jezdí do práce, děti
jezdící do škol a pod. - a přece příslušná
ministerstva nedovolí, aby tam jezdil ještě
jeden soukromý podnikatel. U některých státních
autobusů jsou hotové scény. Lidé se
chtějí dostati do vozů, a ten je nemůže
pojmouti. Ale šoféři státních
autobusů udají každého, kdo vedle nich
by si lidi naložil a soukromě je chtěl dopraviti.
Příslušné úřady potom
nejenom podnikatele pokutují, ale dokonce jim zabaví
vůz, ten zapečetí, ať činí
z toho dotčený úřední důkazy.
Vážení pánové! Toto působí
na našem venkově velké pohoršení.
Takových případů je celá řada,
nechci vás tím unavovati, byly by to však frapantní
případy, které bych mohl uvésti a
které jsou přímo, jak se říká,
do nebe volající. Já si představuji
státní administrativu jako úřad velmi
moudrý a korektní a nemyslím, že by
měla býti k trestání obyvatelstva.
Chce-li ministerstvo pošt udávati soukromé
podnikatele anebo staví-li se proti povolování
jejich koncesí na linkách, kde jezdí státní
autobusy, ať prostě tam dá tolik vozů,
aby všechno cestující obecenstvo mohlo jich
použíti a ať také své tarify přibližně
přiblíží tarifům této
soukromé dopravy.