Mohl bych uvésti celou řadu dokumentů o tom,
ale myslím, jak jsem řekl, že jsou příliš
lokální, ač na druhé straně
pro odlehlé kraje je to otázka přímo
životní. Znám případy, kdy všechna
obecní zastupitelstva vysílají deputace v
takových případech, aby podporovaly žádost
podnikatelů, ale jsou odmítány. Myslím,
že se mnou bude souhlasiti celá řada poslanců,
když řeknu, že ministerstvo železnic a ministerstvo
pošt musí v otázce dopravy obyvatelstva úplně
změniti své stanovisko.
Napadá mi následující srovnání:
Co by tak učinil náš průmysl, kdyby
stát nechtěl povoliti zřízení
soukromých podniků v těch místech,
kde by se eventuelně nalézaly státní
továrny, které by nejen nestačily zaopatřiti
výrobu, ale vyráběly poměrně
dráže než továrny soukromé? Byla
by z toho jistě pořádná bouřka
v naší republice.
Usilovali jsme asi o dva dopravní prostředky na
okresu klobouckém. V prvém případě,
který se týkal obcí Němčiček,
Křepic atd. namítalo ministerstvo železnic,
že obyvatelstvo může používati vlakového
spojení z Klobouk do Brna. Toto spojení je tak výborné,
že jede-li někdo z Klobouk, které jsou vzdáleny
od Brna asi 4 hodiny pěšky, musí k tomu použíti
tří linek. Prvně soukromé dráhy
Klobouky-Čejč, potom lokální dráhy
Hodonín-Zaječí a konečně třetí
linky Břeclava-Brno. Vyjede-li občan ráno,
dostane se už pomalu k večeru do Brna - abych tak
charakterisoval tuto dopravní linku - a přece toto
spojení nám ministerstvo doporučovalo. Že
však není úplně zásadní
v těchto věcech, svědčí ta
okolnost, že státní autobus z Klobouk do Brna
jezdí a že ministerstvo železnic netroufalo si
klobouckému občanstvu doporučiti osobní
dopravu přes Čejč, poněvadž této
dopravy používá jen ten, kdo nemá co
dělati, a nepočítá s časem.
Avšak poněvadž při projektu šlo o
řadu odlehlých obcí, byla tato žádost
zamítnuta.
Totéž jest i v jiných případech.
Státní šoféři udávají
soukromé podnikatele i tam, kde celá řada
dělníků jezdí do továren a
děti školou povinné musejí prostě
do vzdálených míst pěšky, a ministerstvo
železnic a pošt velmi resolutně zamítá
každou žádost a nařizuje zabavení
aut.
Já s tohoto místa pravím, že ani ministerstvo
pošt ani ministerstvo železnic tohoto konkurenta se
nezbaví a čím více ho bude potlačovati
a čím brutálněji se bude proti němu
stavěti, tím více bude jeho nebezpečím.
Bylo by však se strany státu velmi rozumné,
kdyby nečinil překážek dopravě
na našich dědinách, která tam vyrůstá
z naprosté potřeby a kterou si lidé libují.
Nechce-li stát stavěti dráhy a nechce-li
zřizovati účelné a levné linky
autobusové, ať, prosím, nebrání
lidu v jeho svépomocných akcích.
Kladu otázku p. ministru železnic: "Chce pan
ministr železnic zameziti naší svépomoci?"
Když na př. továrny, poněvadž tarify
jsou vysoké, až od Světlé, od Sázavy
a Českomoravské vysočiny formanským
způsobem dopravují své výrobky do
Brna, tu odpomoc jest jen jediná, a to je, aby naše
železnice snížily tarify dopravní a aby
do odlehlých míst postaveny byly lokální
dráhy. V této sněmovně odjakživa
byly peníze na všecko, jen ne na to, co obyvatelstvo
po komunikační stránce u nás potřebuje.
Mohl bych uvésti případy, které stály
stamiliony a ze kterých stát efektu neměl
a za které by se mohlo postaviti mnoho set kilometrů
lokálních drah v tomto státe, jakož
i mnoho jiných komunikačních projektů.
Je mojí povinností, promluviti také o našich
silničních výborech moravských, které
jsou venkoncem prodluženy. Ústřední
státní správa snažila se po celou doby
o to, aby nebyly vysoké silniční přirážky.
Při tom však vláda svým zákonodárstvím
upravila služební poměry zřízenců
zaměstnaných u silničních výborů
tak, že použijí-li silniční výbory
svých nevelkých přirážek, stačí
to tak na vyplacení personálu a sotva na špatné
zaštěrkování silnic. Z čeho mají
silniční výbory budovati a přispívati
na nové projekty silniční, to nikdo neví.
V celé řadě okresů nedostávají
silniční výbory od průmyslových
a jiných podniků to, co jim po právu náleží,
jako to nedostává zrovna tak stát. Jestliže
podniky svou dovedností přesvědčí
stát, že jim musí sleviti na daních,
trpí tím silniční výbory, nehledě
ani k tomu, že dluží-li takové podniky
předepsané daně, dluží také
silničním výborům přirážky.
A konečně vinu na prodlužení těchto
silničních výborů nesou i ony orgány
ministerstva financí a berní správy, které
nejsou vždy včas hotovy s předpisem daní
pro běžný platební rok. Stává
se, že silniční výbory musejí
učiniti rozpočet svých přirážek
podle daňové základny. Avšak tato základna
berními úřady provisorně odhadnutá
úplně selže a silniční výbory
jsou s celým svým rozpočtem, jak říkáme
lidově, nahromadě.
Pokud se týče zamýšlené úpravy
finančního hospodářství silničních
výborů, jak je nám předložena,
mohu prohlásiti, že ztráty, které uzákoněním
osnovy silniční výbory utrpí, obsáhnou
nejméně 40 milionů Kč.
Potřeba okresních silničních výborů
na Moravě pro r. 1926 činila 95,470.000 Kč.
Na úhradu této potřeby byla vyměřena
přirážka ve výši 225%.
Příděl silničním výborům
poskytnutý činil asi 15 milionů Kč,
takže neuhrazený schodek činí celkem
asi 61/2 milionu Kč.
V příštích letech bude potřeba
silničních výborů činiti zrovna
tolik. Poněvadž však přirážková
sazba má činiti pouze 110% a silniční
výbory mají pozbýti svého dosavadního
přídělu, ztratí plných 43 mil.
Kč dosavadního t. zv. přídělu.
Má se jim dostati dle zamýšlené osnovy
náhrady z t. zv. příspěvkového
fondu, určeného zároveň k úhradě
ztrát obcím. Tento fond podle propočtu může
činiti nejvýše 44 mil. Kč. Mají-li
z tohoto fondu býti poděleny obce i silniční
výbory, je patrno, že činnost silničních
výborů bude nejen silně dotčena, ale
můžeme říci, že i ohrožena,
a to zvláště v době, kdy u nás
na Moravě je čekají veliké úkoly.
Vláda musí přece uvážiti, že
úhrada nákladu na cestáře bez platu
cestmistra a úhrada nákladu na štěrk
vyžaduje na př. v okrese klobouckém u Brna
plných 196%, v okrese ždánickém dokonce
255%, nehledě ani k tomu, že máme silniční
okresy, u nichž dnes pouhé úroky a umořování
dluhů vyžaduje daleko přes 100% silničních
přirážek. Po nové úpravě
se toto procento zdvojnásobí až ztrojnásobí.
Konečně musím podotknouti, že i samotné
obce na Moravě mají důvody, aby kriticky
posuzovaly vládní návrh zákona na
úpravu finančního hospodářství
Svazu územní samosprávy a že nedávný
sjezd moravské samosprávy také k této
otázce zaujal své vlastní stanovisko.
Vážená sněmovno! Je mou povinností....
(Hlas: Já bych rád věděl, kdo ten
návrh chce, když ho žádná strana
neschvaluje?) Já mám právo, jako poslanec
kritisovati, co se mi dostává na stůl.
Je mou povinností, jako poslance, který zastupuje
z velké části t. zv. horské kraje,
říci několik slov k vládnímu
nařízení o jednomleté mouce.
Toto vládní nařízení se nejen
těžce v chudobných horských krajích
nese, ale dokonce je považováno za opatření
proti nim. Opatření toto může míti
do určité míry svůj úsporný
význam, ale v krajích t. zv. pšeničných,
leč kraje horské jsou jím neobyčejně
postiženy. Nesmíme zapomínati, že existuje
v naší republice tak vysoké položení
krajů a s tak studeným podnebím, že
kromě ovsa, žita, bramboru a lnu se tam nic jiného
nedaří. Tyto kraje těžce snášejí
všelijaká opatření naší
republiky. Už dávno jsme se domáhali, aby jejich
bonitní třídy půdy byly sníženy,
aby byl vypracován zvláštní daňový
regulativ, ale všecko toto voláni bylo marné.
Nyní přichází vláda s opatřením
jednomleté mouky.
Tato věc podle mého názoru zasluhuje naprosté
nápravy a bude nutno vymeziti, kterých krajů
se toto opatření prostě týkati nemůže.
Život horských lidí je beztoho sám sebou
dost tvrdý a krutý. Obyvatelstvo je nebohaté
a při dnešní poplatnosti a při dnešních
opatřeních daňových tak tak že
je živo. Nepřehledná řada drobných
a středních zemědělců na horách
žije tak tvrdý život, že si prostě
pšeničné mouky na vaření koupiti
nemohou. Může se každý přesvědčiti,
že v horských vesnicích používá
se k vaření místo mouky pšeničné
mouka žitná, čili t. zv. výražka.
Je to lepší druh mouky, které se používá
k vaření. Teprve ze zbývající
mouky peče se chléb. Praví-li vládní
opatřeni, že není přípustno,
aby se vymílala mouka ve dva druhy, je to přímo
tvrdé opatření proti těmto krajům.
Já se s tohoto místa přimlouvám, aby
vláda velmi dobře uvážila toto moje
tvrzení a aby vládní nařízení
o jednomleté mouce bylo opraveno v ten smysl, že se
horským krajům povoluje mletí t. zv. výražky.
Je beztoho dost jiných opatření, která
se jinak pociťuji v krajích pšeničných
a bohatstvím nadaných a jinak v horách, kde
pšenice se nedaří. Nemá-li býti
toto opatření vykládáno jako namíření
proti chudobným horským krajům, je povinností
povolaných činitelů, aby bylo opraveno.
Vážená sněmovno! Je mou povinností
žádati velmi důrazně naši vládu
s tohoto místa a zvláště ministerstvo
financí, aby už jednou definitivně byla skoncována
a vyřízena otázka sanace bank, v nichž
drobní vkladatelé přišli o své
peníze. Týká se Moravsko-slezské banky,
jejíž sanace se nekonečně dlouho táhne,
dále Pozemkové banky a konečně banky
Bohemie. Stát učinil svou povinnost, příslušné
zákony o sanaci byly odhlasovány, a nyní
jen čekáme, aby byly provedeny. Lidé na venkově
chtějí dostati aspoň tu kvotu svých
vkladů, ztracených u bank, která jim byla
státem zaručena, a není jim lhostejno, že
věc ta se táhne nekonečnou řadu měsíců.
Tak na př. spolek vkladatelů Pozemkové banky
v Strakonicích ztratil u Pozemkové banky plných
18 mil. Kč a marně se domáhá výplaty
zadržených vkladů, a má tudíž
zájem na tom, aby již jednou příslušnou
svoji kvotu lidé nazpět dostali. Lidé dostávají
neustále zprávy, že kvoty budou menší
a menší, a konečně svých peněz
do podnikání také potřebují.
Prosím v zájmu těchto stotisíců
drobných střádalů a vkladatelů
pana ministra, aby tu trapnou věc co nejkratším
způsobem již vyřídil a aby lidé
dostali aspoň to, co ze svých vkladů dostati
mají zaručeno.
V závěru je mou povinností prohlásiti,
že není na venkově jednoho člověka,
který by nežehral na zákon o sociálním
pojištění v takovém znění,
v jakém jest. Mým úkolem není mluviti
o všem jeho ostří, poněvadž strana,
kterou zastupuji, má snesený ohromný materiál
a bude se domáhati řádné novelisace
tohoto zákona. Chci jen říci, že sociální
pojištění, jak je u nás formulováno,
nemá nepřátel jen v zaměstnavatelích,
ale v převážné většině
také u zaměstnaných.
Tak na př. čeleď a pomocnice v domácnosti
ve městech všeobecně si stěžují,
že obnosy, které jsou zaměstnavateli za ně
placeny, nemají v budoucnu pro ně žádné
trvalé ceny, poněvadž tyto sloužící
osoby, zvláště pohlaví ženského,
z 90% se provdají, zařídí si svou
vlastní existenci a z peněz, které do pojišťovny
byly vloženy, nic nedostanou. Soukromý úředník,
když z pojištění podle zákona o
soukromém pojištění úředníků
vystoupí, může si část kapitálu
tam nastřádaného vyzvednouti. Služebná
děvčata ve městech a na venkově však
nic zpět nedostanou. Poměry jsou takové,
že skoro napořád za tyto pomocnice musí
platiti pojištění zaměstnavatel a jen
nepatrné procento zaměstnavatelů jim pojištění
strhuje. Na venkově se vůbec nikdo nesmí
odvážiti, aby čeledi podle zákona příslušnou
částku ze služného strhl, ačkoliv
zákon to tak předpisuje. Kdo to učiní,
obyčejně služebnou sílu ztratí,
poněvadž při dnešním nedostatku
služebných a výpomocných sil je to úplně
samozřejmé. Také zemědělští
dělníci žehrají a přímo
odmítají platiti příspěvky
na sociální pojištění. Na Moravě
nikdo toto hnutí nepodněcoval (Posl. Geršl:
Až na pány agrární sekretáře
a poslance!), ale propuklo tam takovou měrou, že
zemědělští zaměstnanci šli
do pojišťovacích úřadoven a velice
hrozivě si tam vynucovali, aby jejich zaměstnavatelům
nebyly příspěvky předpisovány,
poněvadž zaměstnavatel prý je strhuje
opět jim. Pane kolego Geršle, nechci zde reprodukovati,
jaké briskní úsudky si činí
lidé o úrazovém a nemocenském pojištění
a všech pokladnách, které vaše strana
má v rukou. Jsem jeden ze slušných poslanců,
který nechce útočiti, jen konstatuji, co
se lidu mluví, a prosím, aby to také tak
ode mne bylo bráno.
Musím říci, že na př. při
najímání sezonních dělníků
způsobuje zákon zemědělským
zaměstnancům tolik starostí, že by pomalu
mohli míti k těm účelům zvláštního
sekretáře pro vyřízení agendy
sociálního pojištění. V některých
případech se i sám zákon stává
ilusorním a nelze provésti to, co teoretik do zákona
vložil. Uvažme, jaké ohromné miliony peněz
vydají se k účelům sociálního
pojištění! Nebude nás přece nikdo
chtíti považovati za nepřátele dělné
třídy, ale musíme říci, že
když se u nás od zaměstnavatele - a já
mám na zřeteli ty, co žijí na venkově
- chtějí takové oběti na sociálním
pojištění, neměl ho tento stát
přetížiti daněmi v jiném směru.
Co k tomu říci? Prostě to, že když
jsme chtěli uvaliti na poplatníky takové
ohromné miliony uvažme, že se sešlo do této
doby již 80 mil. Kč do pojišťovacího
fondu - měli jsme již dříve od mnohých
a mnohých věcí, kterých v tomto státě
nebylo potřebí, upustiti. Zaměstnavatelům
je to jedno - mám na zřeteli naše zemědělské
zaměstnavatele - zdali platí ty peníze na
daně nebo na sociální pojištění.
Kdyby nebyli v jiném směru tak daněmi zatíženi,
nežehrali by na to, že musí platiti příspěvky
na sociální pojišťování.
Představte si, že na jednom okrese, a to vyškovském,
se musí zaplatiti na sociální pojištění
přes 3 mil. Kč ročně. To je na jednom
soudním okrese. Odmyslíme-li si cukrovar vyškovský,
několik těch živnostníků a menší
města, vidíme, počítáme-li
to, že na 2 mil. Kč zaplatí zaměstnavatelé
zemědělští. Uvažme, pánové,
že je to obnos, jenž na příkaz se rok
od roku bude musiti platiti. Každý rok bude musiti
tento okres zaplatiti 2 mil. Kč. Račte o tom uvažovati,
není-li to problém dnes, kdy žijeme v takovéto
krisi výrobní, do které si všechny třídy
naříkají.
Pokud jde o příspěvky na výpomocné
síly a čeleď, nezapomínejme, že
jsou vysoké. I ve městech všichni, kdož
nějakou výpomocnou sílu v rodinách
potřebují, opatření toto považují
za nesnesitelné břemeno. A já musím
říci, že ve městě veliké
procento menších úřednických
rodin, které mají více dětí
a pod. a potřebovaly pomocnici v domácnosti, prostě
ji propustilo, poněvadž 500 Kč ročně
na jejich rozpočet absolutně nestačí.
Bude tu tedy potřeba radikální novelisace
a naše republikánská strana k tomu zaujme stanovisko,
takže není třeba, abych celou touto otázkou
se zabýval.
V poslední schůzi poslanecké sněmovny
prohlásila jedna z českých stran, že
pro rozpočet hlasovati nebude. Druhá prohlásila,
že bude hlasovati jen pro některé položky.
Prohlašuji jménem republikánské strany,
že my nejen budeme za každou cenu všech prací
pro stát se súčastňovati, nýbrž
že budeme pro všechno, co stát potřebuje,
také hlasovati. (Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo p. posl. Kršiak. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Posl. Kršiak: Vážená snemovňa!
Štátny rozpočet na rok 1927 potvrdzuje to,
čo komunistická strana stále zdôrazňovala
a zdôrazňuje, že Slovensko je koloniou českého
kapitálu. Stačí len nahliadnuť do zpráv
ministerstva verejných prác, že čo bolo
investované na Slovensku do roku 1925 a čo je preliminované
na rok 1927, a hneď tu vidíme rozdiel medzi investíciami
na Slovensku, v Podkarpatskej Rusi a v historických krajinách.
Tak ako v celom politickom alebo hospodárskom živote
Slovenska, nech je to na poli administratívnom, súdnickom,
kultúrnom, alebo v ktoromkoľvek inom, tiahne sa kolonizačná
niť i celým rozpočtom. Počnúc
odburávaním priemyslu cez krutú perzekúciu,
záplavom četnictva, policie až po samé
investície, všetko nesie na sebe pečať
kolonizačného režímu.
Aby sa mi nemohlo vytýkať, že generalizujem a
hovorím len všeobecne a neprinášam nijakých
konkrétnych dôkazov, podávam tu teda ciferné
dôkazy práve z rozpočtu na rok 1927. Začnem
s položkou jednajúcou o četníctve. V
tejto položke na strane výdavkov pre Slovensko určené
je 67,757.880 Kč na vydržiavanie 581 četníckych
staníc s 3762 mužmi. Naproti tomu na Morave je len
537 četníckych staníc, teda o 44 staníc
menej a len s 2594 mužmi, teda o 1168 mužov menej ako
na Slovensku. Pomer Slovenska a historických krajín
čo do počtu obyvateľstva rovná sa však
1:5, čo toľko znamená, že ako četníctva,
policie a vôbec celého násilníckeho
aparátu na Slovensku a výdavkov naň mal by
obnášať len 1/5. Tedy nie
67 milionov a 3/4, ale o veľa menej.
V tomto rozpočte je táto položka len akosi
náhodou roztriedená. Tit. 2: "Policajné
orgány" - nenajdeme rozdelený medzi jednotlivé
krajiny zvlášť. Tam je uvedený už
len úhrnný obnos 70,770.350 Kč, takže
sa nedozvieme, koľko z toho pripadá na Slovensko.
Ale prezradí nám to hneď príjmová
položka, tit. č. 2: "Podriadené úrady"
- policajné orgány, kde figuruje príjem zo
Slovenska 2 miliony Kč, ktorou čiastkou prispievajú
slovenské obce na policajný aparát. Naproti
tomu v Čechách činí tento príspevok
obcí len 354.000 Kč, teda asi 1/7
toho, čo na Slovensku, a na Morave už len 1700 Kč,
a v Sliezsku vôbec nič. A takýmto duchom sa
nesú i ostatné položky rozpočtu.
Tak mimoriadné stavby vodné figurujú v rozpočte
pre Slovensko v čiastke 13,736.000 Kč. Naproti tomu
historické krajiny zastúpené sú sumou
35 milionov Kč. Titul 9 pre stavbu vodných ciest
na riadnych a mimoriadnych výdavkoch obnáša
v historických zemiach 33,420.550 Kč, z toho však
pre Slovensko ani haliera, všetko je len preliminované
pre historické zeme.
Teda keď dáme výšeuvedené položky
dohromady, ako stavby vodné, riadné a mimoriadné
výdavky vodných ciest, obdržíme súhrn
približne 70,000.000 Kč, naproti tomu Slovensku je
hodené na zaslepenie očí 13 milionov, ačkoľvek
Slovensko by toho potrebovalo viac ako ostatné čiastky
republiky, a to tým viac, aby sa už raz dokázalo
to, čo tvrdí sa nám, že na Slovensko
sa stále dopláca. Iste že sa dopláca
na násilnícky aparát, ktorý je len
na to dobrý, aby gniavil slovenský robotný
ľud a robil ho poslušným českému
kapitálu.
Nebolo tomu lepšie ani v minulých rokoch. Od roku
1923 až 1925 bolo vydané na rôzne cesty okolo
Prahy 30 milionov Kč, na cesty spojujúce Prahu s
blízkymi kúpeľnými a výletnými
miestami 13,500.000 Kč, spolu teda len v okolí Prahy
431/2 milionov Kč. Naproti tomu za
tu istú dobu boly prevedené stavby ciest na celom
Slovensku len za 24 miliony Kč, ačkoľvek každý
musí uznať, že je nutnejšie stavať
cesty v zemi, o ktorej sa hovorí, že bola za 1000
rokov v porobe, ako tam, kde sú cesty už beztak dobré
a ktoré väčšinou majú slúžiť
za parádu cudzine.
V obore elektrizácie vidíme to samé, i tam
do roku 1925 investované bolo v historických zemi
ach o veľa viac ako na Slovensku, a to v celku 298,234.785
Kč, a z tohoto značného obnosu dostalo sa
Slovensku len 191 milionov. Z tohoto prevzal štát
len 10,830.000 Kč, ale v historických zemiach bol
štát štedrejším, tam už prevzal
na seba 59,204.404 Kč.
Z prostriedkov fondu pre sociálnu pečlivosť
baníkov nebol na Slovensku postavený ani jediný
domčok. Naproti tomu v Moste, Falknove, v Mor. Ostrave
stoja nádherné paláce, budované za
desiatky milionov, vydretých na ubohých robotníkoch,
v ktorých iste žiadny robotník nenájde
útulku, poneváč ako zariadenie, tak i ceny
všetkých jedál a nápojov nie sú
robotníkom prístupné. Domy tieto sú
útulkami pre rôznych zbohatlíkov a keťasov
a robotníctvu odcudzených vodcov.
Uviedol som tu len niektoré položky z rozpočtu,
a to tie, kde sa dajú zistiť náklady na Slovensko
v pomere k nákladom v historických zemiach v týchže
veciach. Ale i toto málo ostre ukazuje na koloniálny
režím Slovenska a núti nás volať
po samostatnom rozpočte Slovenska. Ten by teprve odhalil
vykorisťovateľský koloniálny režím
českej buržoázie na Slovensku. Zahrnutie Slovenska
do celoríšskeho rozpočtu má za úmysel
toto zahaliť, zatajiť, aby nevyšlo na svetlo pred
slovenským pracujúcim národom rabovanie Slovenska.
Teraz však prejdem na inú kapitolu tohoto režímu,
na kapitolu hospodársku. Po tejto stránke je Slovensko
naprosto ožobráčené. Po kvetúcom
priemysle Slovenska zostaly už len ošarpané,
rozbúrané steny a rozvaľujúce sa komíny,
ktoré ako ruky kostlivca z hrobu hrozia pomstou tým,
ktorí zapríčinili toto zhubné dielo.
Tristo kvetúcich podnikov požral tento koloniálny
režím za necelých 7 rokov. Ale v ničení
priemyslu na Slovensku sa ešte neprestáva, zhubné
dielo kolonizátorov pokračuje ďalej. Za obeť
padajú podniky ďalšie, ba skoro by som povedal
nie podniky, ale už len trosky priemyslu, ktorým dovolené
bolo ešte dýchať. Prišiel rad na priemysel
papierový. Veľké a najstaršie továrne
na papier v Slavošovciach sa ničia, ničí
sa celulozka v Horkej. Papiereň v Slavošovciach dostala
sa do rúk Moravskej banky. Táto banka nemala inej
starosti, ako zastaviť výrobu a pri tom urobiť
dobrý "kšeft". Tento "kšeft"
sa už pripravuje. Banka predáva továrňu
českému papierníckemu koncernu za 10 milionov
Kč. Tento koncern prevezie stroje do Čiech a tým
je veľkému priemyslovému podniku raz navždy
odzvonené. Robotníctvo, to je vyhodené na
ulicu na popas biedy a ak nebude chcieť umierať hladom,
vezme žobrácku palicu a pôjde šírym
svetom plahočiť sa, kde ho čaká ten
samý osud, lebo vykorisťujúci režím
kapitalistický je všade jednaký. Avšak
zhubné dielo Slovenska ani týmto neprestáva.
Už sú na obzore ďalšie zbytky priemyslu
na Slovensku, ktoré majú byť odbúrané.
Je to cieľuvedomé dielo k celkovému zničeniu
priemyslu na Slovensku a o čo usiluje už od prevratu
minister financií dr Engliš. Na rad prichádza
priemysel v Pohronskej doline: Hronec, Podbrezová, Ochotnica.
V Hronci v smaltovni prepúšťané je robotníctvo
podvodným a priamo hnusným spôsobom. Deje
sa to tak, že prepustené robotníctvo pošľú
na náhradné práce do Podbrezovej - poneváč
oba podniky sú štátné - a tam ho nechajú
robiť nejakú krátku dobu a potom, vraj pre
nedostatok práce, vyhodia ho na ulicu. Ochotnica, banský
priemysel, je už, môžeme, povedať zastavená
a 300 robotníkov vystavené úžasnému
osudu nezamestnanosti. Kolujú zprávy, že Podbrezová
má len na 2 týždne objednávok a potom
bude robotníctvo tiež prepustené. V Podbrezovej
stavá sa síce strojárske oddelenie, ale i
na tieto práce dováža sa robotníctvo
zpoza Moravy, napriek tomu, že je tam nezamestnaných
robotníkov veľa. Ešte i tí najsurovejší
kolonizátori, keď už kolonizujú, zamestnávajú
robotníctvo domorodé, ale na Slovensku, tak sa zdá,
má byť systematicky vyhubená celá robotnícka
trieda. Pohronská dolina je však čiste slovenská
a ničí sa tu rýdzi slovenský robotník,
pracujúci po väčšine v štátnom
podniku, teda robotník toho národa, o ktorom sa
hovorí, že ho prevrat oslobodil. Tu sa najlepšie
odhaľuje švindel o národnosti, o vlastenectve.
Kde ste, vy slovenskí vlastenci, prečo nezabránite
tejto záhube a ničeniu vám tak "milého"
slovenského ľudu? Niet vás, poneváč
vlastenectvo sú vaše peňažné žochy
a keď ide o to, aby sa vám tieto naplnily, nezastavíte
sa pred drancovaním, ničením, hubením
trebárs i celého národa. O tomto najlepšie
svedčí na 1200 vyhodených robotníkov
z práce v poslednej dobe v Podhronskej doline.
Slovensko však je ožebračované i vo veciach
obchodných a dopravných atď. Dopravné
tarify sú ďalším dokumentom koloniálneho
režímu. Márne vedú sa od prevratu boje
o to, aby dopravné tarify na Slovensku ustálené
boly podľa tarifov historických krajín. R.
1924 bol síce urobený akýsi nábeh
na sľavnenie dopravných tarifov, sľubovalo sa
sníženie asi 11%, ale v praxi i to nemalo takmer nijakého
významu, lebo netýkalo sa to hlavnej tepny Slovenska,
košicko-bohumínskej dráhy. Dráha tá
má generálny význam pre obchod východného
Slovenska a Podkarpatskej Rusi. Vyradenie tejto dráhy zo
zamýšľaného sníženia tarifov
anuluje aj túto nepatrnú sľavu, ktorá
sa tu vyskytuje. Naproti tomu snížené boly
dopravné tarify na buštehradskej dráhe až
o 30%. Stav tento sa na Slovensku zhoršuje ešte tým,
že dosiaľ neboly súkromné dráhy
zoštátnené, v historických zemiach však
poštátňovanie súkromných dráh
stúpa rýchlym tempom. Slovensko len v jednom roku
bolo takýmto spôsobom na tarifách okradnuté
o 50 milionov korún. Iným slovom konzumentom na
Slovensku vyťahané bolo za dopravu o 50 milionov Kč
z vrecka viac, ako v historických zemiach. Následkom
nerovnomerného tarifu ubíjajú sa výrobky
slovenské. Za dopravu tovaru z Košíc do Prahy
platí sa dva razy toľko, ako z Triestu do Prahy. Maďarské
obilie, čiže jeho doprava do Prahy, je lacnejšia
ako na východné Slovensko, kde má len skok
cez hranice a do Prahy musí putovať vyše 700
kilometrov.
Stavba železnej dráhy Červená Skala
- Margecany projektovaná je od vzniku republiky. Význam
tejto dráhy je veľmi dôležitý, čo
nepopiera nikto. Ale so stavbou nie a nie začať. Projekty,
pravda, sú hotové, na uchlácholenie Slovenska
každý rok sa sľubuje so započatím
stavby a i tento rok je tomu tak, vždy však ostáva
len pri sľuboch. To samé je i s dráhou Handlová
- Horná Štubňa. Obe tieto dráhy sú
veľkého významu pre hospodársky rozkvet
Slovenska, a čo je hlavné, v prvom rade pre štátné
podniky: Podbrezovú, Hronec, Tisovec. Avšak nie je
v intenciách kolonizačného režímu
pozdvihnúť ani len štátné podniky
na Slovensku, ba i tieto chcú odbúrať. V Solnohrade
je starý solivar, ktorý síce primitívne,
ale lacno dorába krásnu bielu soľ a štátu
donáša miliony čistého zisku ročne.
Ale aj tomuto sa stroja úklady. Len bdelosti nášho
ľudu podarilo sa tento štátny podnik, dobre prosperujúci,
dosiaľ udržať. Pri subvencovaní stavebných
podnikov vidíme ten samý režím ako pri
všetkých ostatných veciach. I tu ide o ošarpanie
Slovenska. Dokiaľ pre historické zeme udelené
boly miliardy, zatiaľ odbité je Slovensko niekoľko
málo milionami. Tak dostali zo štátnej subvencie
Čechy 4186, Morava a Sliezsko 1015 milionov. Slovensku
však boly zalepené oči a bol mu hodený
nepatrný obnos 409 milionov Kč, avšak aj tu
musíme pripomenúť, že tento obnos použitý
bol len pre exponovaných vo väčšine, a
teda pre slovenský ľud, platiaci ohromné dane
nebolo dané nič. Slovensku patrí podľa
veľkosti teritoria a obyvateľstva 1/5
z celého obnosu, venovaného na stavby, ale dostalo
len 1/12, teda ukrivdené bolo i tu
najmenej o 1/2 miliardy. Tento drancovací
postup českého kapitálu voči Slovensku
nepardonuje ho ani na jednom poli a všade rozťahuje
svoje polipie chápadlá a dusí nimi rozvoj
Slovenska. Ani starobné a invalidné poistenie neunikne
jeho pažravosti.
Na sociálné poistenie vtieka na Slovensku do pokladieň
mesačne okolo 5 mil. korún. Tento značný
obnos neostáva na Slovensku, ale vplýva do českých
bánk a rozmnožuje český kapitál,
a pomocou jeho ubíja sa hospodárský vývoj
Slovenska na prospech historických krajín.
Dôkazy, ktoré som tu vzniesol o tom, že Slovensko
je naprostou koloniou českého kapitálu, nie
sú týmto vyčerpané. To je len menšia
časť toho, čo ho robí koloniou českého
kapitálu. Ale zaiste časť dostatočná,
aby každého presvedčila o pravdivosti mojich
slov.