Středa 24. listopadu 1926

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dále má slovo pan posl. Heeger.

Posl. Heeger (německy): Slavná sněmovno! V posledních měsících byl politický život tohoto státu bohat sensacemi a pobuřujícími případy. Jest zajímavé konstatovati, že dřívější koaliční přátelé stojí dnes jako svářící se bratří proti sobě, a tak mnoho zajímavých věcí z intimní koaliční domácnosti vyžvatlají veřejnosti. Vidíme, že Němci vstoupili do vlády, a jen tak mimochodem budiž učiněna zmínka, že dnes ráno pan kol. Myslivec výslovně prohlásil s parlamentní tribuny, že Němci šli do vlády bezpodmínečně, a že vlastně české strany by byly měly právo klásti podmínky, poněvadž Němci nebyli ke státu dosti loyální. Měli by tedy patrně němečtí ministři ještě něco zaplatiti za to, že mají právo seděti na ministerských lavicích. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Nehledě k těmto případům, hrnula se ostuda za ostudou počínaje aférou Gajdovou, která do dnes ani není ještě dopodrobna vyjasněna a o níž se odpovědní činitelé halí v mlčení, až k velké poslední ostudě s lex Cyril, jež všechny silně zaměstnávají politický život nejen u nás, nýbrž v celém světě.

Jest zajímavo, že jisté politické strany staví zahraniční ministerstvo do středu všech těchto skandálních historek a že přátelé ze včerejška pořádají dnes proti politice zahraničního ministra, proti jeho systému a jeho osobě nejprudší útoky. Tytéž strany, jež jsou tu vlastně spoluvinny, které, pokud seděly se stranou pana ministra zahraniční ve vládě, dělaly tutéž politiku, systém ten schvalovaly, jsou vlastně jako dnešní žalobci samy spoluvinny na systému, který potírají. Stal se podivuhodný případ, že zpravodaj o kapitole ministerstva zahraničí stal se zároveň žalobcem. Uvedl řadu věcí, které opravdu ukazují, jaká byla správa a jak se používalo peněz tohoto ministerstva. Zpravodaj vypravoval, že udržování representačních místností vyžaduje ročně neméně než 190.000 korun a že kromě toho pod titulem "Úřední kancelářské potřeby" bylo vydáno 1,190.000 Kč a že z těchto peněz byly prý hrazeny služební cesty ministrovy. Nyní byl ohlášen nejostřejší boj tomu systému a zahraniční politice, jistě ne pro všechny ty maličkosti, nýbrž z důvodů politických, boj byl také ohlášen jenom na tu dobu, než se snad panu min. předsedovi přece podaří zapřáhnouti do vládního vozu zase národní socialisty, pak také dnešní bojovníci budou míti patrně opět jiné mínění, než dosud projevovali.

Avšak také jinak podíváme-li se na státní rozpočet, nalezneme tam položky velmi zajímavé. Tu máme na náklady politické a hospodářské informační služby 4 miliony, na publikace, časopisy a knihy 5 milionů. Jest zajímavo při tom zjistiti, že zpravodaj musil v rozpočtovém výboru podle svých výpočtů konstatovati, že schodek u "Prager Presse" u tak zvaného vládního orgánu samotného činí 5 milionů korun. (Posl. Schweichart [německy]: Co je se žateckým Wolfovým tiskem?) To bude jistě položka, která je nekontrolovatelně skryta v jiné kapitole. Zajisté velmi nákladná, avšak jak si dovolujeme poznamenati, současně také bezcenná hlásná trouba ministra zahraničí. Na okružní telegramy zastupitelským úřadům a na náklady zpravodajství nacházíme dále neméně než 3 miliony, náklad na sjednání a provedení mezistátních smluv 5 milionů, náklad dále na representační místnosti uveden 400 tisíci korunami, zajisté položky, které mluví samy za sebe. Navrhujeme tudíž snížení obnosu, který je k disposici ministerstvu zahraničí tím spíše, když rovněž může býti zjištěno, že na př. u vyslanectví v Budapešti jest zaměstnáno 22 úředníků, v Bukurešti rovněž 22, v Polsku 15 a v Německu 13. Z těchto číslic samých vysvítá, že nezbytně nutno restringovati vyslanectva a konsuláty. Při této příležitosti požadujeme také současně zrušení pasových vis a visových poplatků a rovněž uznání sovětského Ruska.

Nutno také zjistiti, že mezi zahraniční politikou a vnitřní politikou ministerstva nár. obrany existují velmi silné rozpory. Kdežto ministr zahraničí aspoň na oko vede velké slovo na všech odzbrojovacích a dorozumívacích konferencích, vidíme, že v tuzemsku ministr nár. obrany dělá opak toho, a kolik slov najde ministr zahraničí pro dorozumění a odzbrojení, s tolika slovy požaduje ministr nár. obrany doma více kanonů, více pušek, více válečného materiálu a vybudování vzdušného loďstva. Tato politika, kterou v tomto státě vojensky provozujeme, jest jistě šílenství, které naprosto neodpovídá ani podstatě, ani poměrům, ani zeměpisné poloze tohoto státu, a má jenom ten účel, že hra na vojáky stojí obyvatelstvo státu nesmírné sumy, miliardy, kterých by se mělo podstatně lépe a příznivěji použíti k účelům jiným.

Při této příležitosti nutno zdůrazniti, že když r. 1918 byla prohlášena samostatnost, byl obyvatelstvu tohoto státu dán slavný slib, že existující vojenská organisace bude přeměněna na lidovou milici. Následkem tohoto slavnostního slibu byla také tato zásadní myšlenka vtělena do §u 1 branného zákona, a poněvadž se přes to vyskytli pochybovači, považoval tehdejší ministr nár. obrany Klofáč za nutno, rozptýliti tyto pochyby a učinil proto slavnostní prohlášení: "Slavnostně prohlašuji, že ani já, ani moji političtí spolupracovníci neupustili jsme od základní myšlenky miličního systému naší branné moci, že jsme nikdy nezradili ideí pokroku a nezradíme." Současně pravil tehdejší referent branného výboru, dnešní ministr nár. obrany Udržal, při projednávání tohoto zákona: "My víme, že nás naše strategická poloha často přinutí, abychom nejtěžší problémy obrany státu ponechali řešiti spíše ministru zahraničí, než ministru války."

Pan ministr nár. obrany dnes úplně zapomněl na svá slova z roku 1920. Neboť politika, kterou provozuje dnes, je v odporu s tím, co projevil r. 1920 jako svůj názor při projednávání branného zákona. Dnes nepomýšlí na to, aby ponechal řešení nejtěžších problémů ministru zahraničí, dnes se domnívá, že tyto problémy může řešiti větším počtem děl, větším počtem pušek a střelných zbraní a prodloužením služební doby. Tak nebyl do dnes dodržen onen slavnostní slib. Naopak nebyly ani provedeny zásady vtělené do branného zákona, neboť podle tohoto branného zákona má nyní vstoupiti v platnost čtrnáctiměsíční služební doba a vysoká generalita a politikové tak mnohých stran snaží se již tomu zabrániti.

Zatím co se u nás provozuje tato bláznivá vojenská politika, jiné státy, které nedaly svým národům tak slavnostních slibů, počínají snižovati vojenská břemena. Tak na př. Dánsko: tam se přeměňuje vojsko pozemní a námořní v pohraniční policii a státní námořnictvo, všeobecná branná povinnost se zrušuje a nahrazuje se výchovou 1.600 mužů z dobrovolníků. Tím byla vojenská břemena podstatně snížena. Tutéž snahu vidíme ve Švédsku, Norvéžsku a Belgii. Dokonce Francie přistupuje k silnému omezení vojenských břemen, co u nás není možno, provádí se ve Francii, kde se opravdu snaží zavésti jednoroční službu, kdežto zde ještě, ačkoliv protektor předchází dobrým příkladem, musíme bojovati o službu 14 měsíční, která je zákonně zajištěna.

Tváříte se sice, jako byste měli opravdu v úmyslu omeziti také v tomto státu vojenská břemena. Pokoušíte se sice před cizinou číselně dokázati, jako by slova zahraničního ministra nebyla jenom slovy, nýbrž jako by se uvnitř státu skutečně pomýšlelo, je splniti, a jako byste měli vážný úmysl vojenská břemena snížiti. Tak jste se alespoň číslicemi pokusili vylíčiti v rozpočtu věc tím způsobem, že ročně má býti na vojenské výdaje vydáno o 360 milionů méně. Avšak současně na druhé straně bylo 315 milionů korun přeměněno v nekontrolovatelný fond výzbrojní, tato částka byla skryta pod jiný titul rozpočtu, takže na oko jde o snížení vojenských břemen, čehož však ve skutečnosti není. Branný výbor již odhlasoval tento výzbrojní fond a není nezajímavé konstatovati, že německé vládní strany, svaz zemědělců a němečtí křesťanští sociálové, kteří venku ve schůzích považovali vojenské výdaje, náklady na militarismus za hlavní heslo, dali hladce a bezpodmínečně svůj souhlas k tomuto fondu a patrně budou také jinak souhlasiti se všemi novými výdaji na militarismus.

Pan ministr financí našel v rozpočtovém výboru krásná slova a s pýchou poukázal, že vojenská břemena byla snížena, že ještě v r. 1926 činila vojenská potřeba 1935 milionů, kdežto rozpočet na r. 1927 preliminuje na vojenské výdaje 1370 milionů. Toto vylíčení jest, mírně řečeno, vytřením zraku. Projdeme-li rozpočet, shledáme, že k těm 1370 milionům, musíme přičísti ještě fond pro výzbroj se 315 miliony, dále že máme na vojenskou kancelář presidentovu výdaje 320.000 Kč, že pod titulem "vojenské stavby" pod nejrůznějšími kapitolami rozpočtu jsou obsaženy vysoké sumy, jež sečteny dají částku 1.711 milionů a nikoli 1.370 milionů, jak by chtěla vojenská správa vzbuditi zdání. Pozorujeme-li přece úspory, dějí se vesměs na útraty mužstva, především snížením denního platu pro mužstvo, škrtnutím drahotního přídavku a zkrácením stravného.

Zatím co ministr zahraničí a ministr financí mluví o snížení vojenských břemen, které tento na oko číslicemi provádí, patrně aby ulehčil postavení ministra zahraničí na různých dorozumívacích a odzbrojovacích konferencích, ministr nár. obrany pronesl v rozpočtovém výboru onu proslulou řeč, že máme příliš málo děl a pušek, že potřebujeme více válečného materiálu a že musí býti zvláštní pozornost věnována vybudování letadel. Souhlasíme s názorem ministra nár. obrany v tom, že nutno věnovati péči leteckým katastrofám, které se v tomto státě v hrozivém počtu množí. V době od července do října, tedy ve 4 měsících, bylo neméně než 12 leteckých neštěstí se 14 mrtvými, se 7 těžce a 2 lehce raněnými. (Posl. Grünzner [německy]: Cvičení pro válku!) Zajisté cvičení pro válku, jest to však také důkazem, jaká frivolní hra se tu provozuje s lidskými životy. Jestliže nyní poukazuje pan ministr nár. obrany, že potřebujeme více válečného materiálu, pak také pro to máme statistiku, a to statistiku obětí, které utrpěly v tomto státě škodu při výbušných katastrofách a jiných nehodách. Nechci jich ani vypočítávati jednotlivě, nýbrž jenom konstatovati: V době od března do září měli jsme již neméně než 155 většinou smrtelných nehod vojáků a civilních osob, které byly způsobeny manipulací s válečným materiálem. Lehkomyslněji se jistě ještě nikdy s lidským životem nezacházelo. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Ministr jest přímo skvostný, když mluví o péči o mužstvo. Musil přiznati, že mužstvu byl drahotní přídavek snížen, že však za to mužstvo dostává vydatnější a lepší zdravu, než dříve. A aby opravdu nebylo pochyb, že tomu tak jest, prohlašuje pan ministr nár. obrany, že se opětovně nejvýše osobně přesvědčil o zvláštní dobré jakosti stravy mužstva. Přeji si jenom, aby pan ministr nár. obrany musil žíti celý rok touto stravou mužstva, patrně by dospěl k jinému mínění. On tedy prohlašuje, že drahotní přídavky byly sice sníženy, musí dále přiznati - a tu přece mluví číslice rozpočtu - že veškeré náklady na stravné byly značně omezeny, dále je nepopíratelnou skutečností, že ceny potravin stouply. Pan ministr však dovede umělecký kousek, že přes drahotu opatří mužstvu lepší a vydatnější stravu. Musí ovšem připustiti, že jsou při stravování mužstva závady, což však podle jeho mínění nutno uvésti na skutečnost, že vojenským kuchařům dostalo se špatného výcviku. Zavedením kursů pro výchovu a výcvik vojenských kuchařů prý také tato závada zmizí. Bylo by praktické, kdyby si pan ministr nár. obrany dal patentovati tuto ministerskou moudrost, jak možno z ničeho udělati něco, jistě by našel pro to mnoho odběratelů.

Avšak také jinak nutno trochu přesněji zkoumati slova pana ministra nár. obrany. V rozpočtovém výboru především vylíčil péči o blaho, o příjemný život vojáků a všechna možná zařízení, která mohou službu vojenskou ulehčiti. Prohlásil, že vojáci mají k disposici nejenom biografy, klubovní místnosti, divadla a hřiště, nýbrž že se vojenská správa vynasnažila a vynasnaží, aby život mužstva učinila co možná příjemným. Proti těmto slovům ministrovým však stojí hrozivě velký počet vojenských sebevražd ve státě a z tohoto hrozivě vysokého počtu sebevražd vojáků mluví něco jiného, než ze slov ministra nár. obrany. A praví-li statistika, že od 1. ledna 1926 spáchalo v pražské posádce 7 vojáků sebevraždu ze strachu před trestem, v Olomouci jeden, v kasárnách krále Jiřího z Poděbrad jeden, v Jindřichově Hradci jeden, v Plzni jeden, a to pěšák Hojer, v Hranicích jeden, zkrátka jestliže ve všech kasárnách jsou sebevraždy vojáků na denním pořádku, jestliže se voják rozhodne odvrhnouti svůj mladý život, pak to budou jistě jiné věci, jež ho k tomu dohnaly, než příjemnosti, které pan ministr nár. obrany dovedl tak zajímavě pro vojáky vylíčiti. Právě v posledních dnech zastřelil se v Opavě na cvičišti voják, který byl den před tím poslán k rotnému hlášení, a v posledních dnech oběsil se v Brně voják rovněž ze strachu před trestem, takže můžeme zajisté klidně říci, že pan ministr neměl by se starati jenom o krásná zařízení, nýbrž také vyšetřiti a zkoumati příčiny vojenských sebevražd, neboť by viděl, že se to všechno neshoduje s příjemnostmi, o nichž dovedl vyprávěti. Jako odpověď na jeho líčení bych naproti tomu chtěl přečísti panu ministrovi dva dopisy vojáků, dopisy vojáků, které tak pravdivě ukazují, co dnes musí vojáci snášeti. Přítel píše příteli v dopise, v němž líčí život vojáků (čte): "Co pomohou všechny nářky, zde platí jenom jedno: "Držet hubu a krok!" Co jsme již zažili za těch 20 dní, co tu jsme, nedá se vypsati. Za malý přestupek jest hned řada trestů.

V úterý večer při menáži napadlo rotmistrovi, že jsme prý nenastoupili v pořádku a klidu. Hned musila celá rota nastoupiti v kasárenském dvoře a cvičiti  3/4 hodiny. Jeden se při nástupu opozdil. Za to musil běžeti 15krát okolo kasárenského dvora a každých 10 kroků musil se položiti do bláta. (Výkřiky něm. soc. demokratických poslanců.) Nebo: Je 9 hodin večer. Všechno leží na lůžku, boty stojí pod postelí, tu přijde rotmistr dohlédnouti, zda je všechno v pořádku, a při tom vyhodí 10 párů bot z okna, poněvadž prý bylo na podešvech bláto. Na cvičišti dostává se nám titulů: "Vole", "dobytku." "Napliji vám do obličeje." To je to dobré jednání s vojáky, o němž mluví pan ministr nár. obrany, to jsou vojáci, kteří nastoupili a hned při tom nabyli příjemného pojmu o vojenském životě. Tu se nesmíme diviti, píší-li se při tomto příjemném životě vojenském rodičům dopisy jako tento (čte): "Milá matko! Musím sděliti, že se se mnou nakládá nyní jako s příslušníkem cizinecké legie. Přenesl jsem se již přes všechno, ať přijde cokoliv, všechno jest stejné. Může mě to státi ještě jenom život. Kdybyste věděli a viděli, jak se nám tu vede, lomili byste rukama nad hlavou. Avšak musím to snášeti trpělivě, neboť nebudu tak sloužiti 18 měsíců, poněvadž to nemohu vydržeti. Spadl jsem se již tak, že se mohu sotva ještě udržeti na nohou. Psal jsem vám již v posledním dopise, že moje dny jsou sečteny, a čekám jen ještě na svoji žádost. Nedojde-li, není pro mě již záchrany, půjdu tam, kam šel můj kolega..." - uvádí se tu jméno. To je bolestný výkřik vojáka o útrapách a trýznění, jež musí snášeti. A tu přijde ministr nár. obrany a vypravuje o zařízeních, o klubovních místnostech, o biografech a hříštích, takže by byl člověk sveden zvolati: "Ó, jaká radost býti vojákem!", kdyby holá skutečnost nemluvila jinou řečí.

Avšak nejenom péče o mužstvo jest jiná než se vyličuje, nejenom snížení vojenských břemen na oko jest důkazem, že se ve skutečnosti vůbec nepomýšlí zahájiti ve státě politiku odzbrojovací, nýbrž militaristé tohoto státu, jakož i část politických a především koaličních stran mají ještě jiná přání. Ve státním rozpočtu tato přání uvedli a nemohou se dočkati, až budou uskutečněna. Především požadují zákon, kterým mají býti změněna některá ustanovení ve vojenském právu disciplinárním a trestním. Moc velitele má býti ještě posílena, takže utrpení mužstva bude ještě větší, než je tomu dnes. Požadují dále zákon, aby byla zachována 18měsíční služba, kdežto nyní jest stanovena zákonem služba 14měsíční. Tento požadavek se odůvodňuje jako státní nezbytnost, zatím co vojenský protektor tohoto státu, Francie, počíná zaváděti 12měsíční službu. Dále se připravuje zákon, který upravuje zaopatření déle sloužících poddůstojníků, jest to oživení rakouského zákona o certifikatistech, který byl Revolučním shromážděním tohoto státu jako první zákon odstraněn. Další zákon o přípravě k obranné službě, v němž - a to bych ke konci chtěl zdůrazniti - skrývá se zavedení předvojenské výchovy. Má býti použito rotmistra jakožto vychovatele mládeže v době, kdy celý mravně smýšlející svět vede systematickou propagandu proti válce a vojenskému řemeslu. Prozatímní předpisy branné mají býti nahrazeny definitivními, při čemž má býti stanovena kratší služební doba pro syny boháčů a 8nedělní služba pro syny sedláků, jakožto výkupné za vládní věrnost svazu zemědělců a křesťanských sociálů. (Výkřiky na levici.) Již dnes protestujeme proti tomuto skrytému plánu a prohlašujeme, že v tak malém státě jako Československo jest vojenská politika nesmyslem a že státu a jeho vývoji může posloužiti jenom vyslovená a jasná politika míru. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr. Slávik. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Slávik: Slávna snemovňa! Nepopierateľným skutkom je, že poplatníci sú preťažení daniami, lebo uzákonením sociálneho poistenia, podpôr v nezamestnanosti a invalidity, podporovania stavebného ruchu a ostatných sociálnych zákonov, naša republika ozdobená je všetkými možnými a inde ešte nevyzkúšanými požiadavky sociálnymi. Za potrebné uznávam tieto zákony i ja, avšak povinnosťou našou je starať sa i o to, aby tieto zákony neboly zneužité z dôvodov čiste politických a aby sa ony prevádzaly čo v najužšom kruhu na ne odkázaných robotníkov. Slovom, treba u nás šetriť, aby sme nepregazdovali národný majetok.

Úspornej parlamentnej komisii dovolím si doporučovať preskúmať komisionálné výdavky na každom poli štátnej, zemskej, župnej správy, či sú tieto výdavky úmerné k veci, lebo na príklad pri železnici prevzatie rampy o pár sto korunách vyžaduje si viacčlennú komisiu zďaleka, ktorej výlohy idú na tisíce, ako by to nemohol vykonať iba jeden inženier z najbližšieho riaditeľstva.

Pri napomáhaní stavebného ruchu neslobodno podporovať prepychové stavby. Pred válkou žiadon stredný alebo nižší úradník nemal parketové, lež iba doskové dlážky, dnes bez tohoto niet úradníckeho bytu. postaveného za pomoci štátu, čo činí pri kvadrátnom metre rozdiel na cene 50 Kč na ťarchu štátneho rozpočtu.

I samé Národné shromaždenie mohlo by mať členov o polovičku menej. Stačilo by nám 12 ministrov. I tu by sa ušetrilo na platoch skoro polovička vydajov, asi 20 milionov Kč.

To, že pri železniciach, poštách, telegrafoch atď. máme dvoj- až trojnásobný nadpočet úradníkov a zamestnancov, vidíme všade. Nemajú čo robiť a predsa najdú sa strany, ktoré z čisto stranníckych dôvodov žiadajú zrušiť restrinkčný zákon.

Zákon č. 286 z r. 1924 o úsporných opatreniach vo verejnej správe, je veľmi dobrý, avšak nepredvádza sa tak, ako by to vyžadoval verejný záujem. Stáva sa to preto, lebo u nás je všetko prepolitizované a na všetko natiahne sa politický kľúč. Tak na pr. na Slovensku bolo r. 1925 uprázdnené 66 profesorských miest na stredných školách. Prihlásilo sa 32 Slovákov a Čechov, avšak neprijali ani jedného pre reštrinkčný zákon. Teda reštringuje sa i na tom poli, kde schádzajú pracovné sily, kdežto tam, kde je prebytok pracovných síl, patričná strana politická svoj záujem stavia nad záujem celku.

Na poli administrácie veľmi zaťažuje úspornú prácu systém osobitného čísla. Koľkokrát prijde patričný spis do podateľne, toľkokrát dostane nové číslo, čím sa zabremeňuje manipulačná práca, a často sa i to stáva, že jednu časť v tej samej veci - bez vedomia o ostatnej časti veci - iný a iný referent rôzne vybaví. Keby sa tu zaviedol ten systém, ako je pri súdnictve, mohlo by byť manipulačných síl aspoň o tretinu menej a nestaly by sa neuveriteľné prípady, že tú samú vec iný a iný referent vybaví ináč.

Nepatrné veci odkázané sú do oboru pôsobnosti takého orgána, ktoré s vecou nie sú v úmere. Tak na pr. povolenie predajne tabáku na nádraží v zamoravských zemiach patrí k ministerstvu financií, ako by to nemohlo povoliť finančné riaditeľstvo Odbremeniť treba vyššie fóra k vôli ľahšiemu prístupu obecenstva, ale hlavne treba by bolo odpolitizovať všetky úrady a zakázať úradníkom organizovať sa politicky, lebo ináč náprava nenastane v prisluhovaní pravdy pre obecenstvo rôzneho politického názoru. Toto platí menovite pre sudcov, ktorí v žiadnom prípade by nemali politizovať, nemali by byť členmi žiadnej politickej organizácie, a to tým menej, že ich i tak postrádame pri súdoch. Už i § 100 ústavnej listiny (zák. č. 121/1920) zo dňa 29. februára 1920 stanoví: "Sudcovia z povolania nesmú zastávať iných funkcií, platených stálych alebo občasných, nakoľko zákon neustanoví výnimky."

S prevádzaním kolonizácie v terajšom spôsobe súhlasiť nemôžem. Keď už je potrebná kolonizácia, nech je prevedená rozumne a nie bezhlavne. Som za to, aby vyhovené bolo v prvom rade miestnym potrebám a až po uspokojení miestnych uchádzačov má nastúpiť kolonizovanie. Nemá sa diať kolonizácia tak, ako sa to stalo v Bozite a Gerňove, kde ani piaď zeme nedostali tamojší roľníci maďarskí, ktorí však nič nemajú proti tomu, aby Slováci a Česi dostali pôdu na ich vidiekoch, avšak si žiadajú, a to úplným právom, aby aj im dali aspoň toľko zeme, koľko potrebujú tí najchudobnejší. Voči tomuto zas stojí ten potešujúci príklad, že na západo-južnom Slovensku pridelené bolo Maďarom vyše 17.000 kat. jutár pôdy. I ja hájim s našou stranou to stanovisko, že roľník preto, lebo je prikovaný k pôde bez ohľadu na národnosť je loyálnym občanom republiky, následkom čoho treba poskytnúť pôdu i Maďarom a Nemcom v rámci pozemkovej reformy i pri kolonizácii.

Avšak kolonizácia vždy nezodpovedá ani po stránke národnej a hospodárskej. Tak v Čope a vo Veľ. Kapušanoch naši Slováci v druhom a istotne v treťom pokolení stanú sa Maďarmi, lebo v číro-čistom okruží maďarskom bez vlastného kostola a cirkvi táto asimilácia nastať musí, trebárs i školu majú. Pri Bati na t. zv. Újtani kolonizovaní sú legionári, ktorých však lepšie nemohol potrestať kolonizátor, ako prídelom tejto glejistej pôdy. Či výkvet národa nezasluhuje lepšej zeme? Škoda tých milionov vrážať do stavísk: dlho tam nevydržia hospodársky.

Kolonizačné zásady by maly byť tieto: 1. kolonizovať na dobrú pôdu, 2. hromadne kolonizovať pri šetrení miestnych uchádzačov; 3. kolonistom postaviť ich vlastnú školu a kostol.

Hoci uznávam správnosť zásady, že železnice majú si hradiť svojími príjmami svoje výdaje, predsa z obľadu na zvláštné komunikačné prostriedky Slovenska škodným sa mi vidí 4. odst. čl. II. vládneho návrhu tisk 590, podľa ktorého štátnym dráham sa k úhrade výdajov investičných ponecháva ich prevozný prebytok a okrem toho tiež 20% kvóta daní dopravných, vybraných na štátnych a štátom prevodzovaných dráhach. Na Slovensku, menovite na východnom Slovensku za Košiciami, bohaté vidieky na ornú pôdu a na pralesy sú neprístupné železnične tak, že na 30 až 40 km leží najbližšia stanica vicinálky Vranov-Trebišov alebo Medzilaborce-Legiňa, a hlavná trať vedie vedľa samej maďarsko-československej hranice. Transverzálku od Užhorodu cez Sobrance, Michalovce, Vranov na Prešov pri tomto finančnom zákone nedostane východné Slovensko v dohľadnej budúcnosti. Osobná doprava na trati Trebišov-Sečovce-Vranov je tak mizerná, že do Sečoviec, ako do sídla okresu, putujúci občania z vidieku Slov. Nového Mesta utratia 3 dni, aby si mohli vybaviť svoje záležitosti pri okresnom súde, okres. úrade alebo v bernom úrade.

Preto žiadame preložiť okresné sídlo zo Sečoviec do Trebišova, ako prirodzeného stredu okresu a ako do obce, ktorá je raz tak veľká ako Sečovce.

Toto isté platí i o hornatých krajoch Zemplína nad Vranovom. Ärár sa nemôže postarať o železničnú dopravu pre nedostatok hmotných síl, ale zase by nemal znemožňovať autobusové dopravy súkromníkov. Tak firma Borovička a spol. z Prešova od r. 1924 prevodzuje autobusovú dopravu osôb na silničnej trati Prešov-Vranov-Sečovce-Košice. Poneváč ale je od Vranova do Sečoviec lokálna železnica, preto župný úrad - odvolávajúc sa na usnesenie ministerstva železníc, že neslobodno dávať koncesie autobusovým dopravám tam, kde to škodí príjmom železnice - odvolal túto koncesiu, avšak sám podal rozklad proti vlastnému usneseniu, kde odporúča vydať túto koncesiu s ohľadu na miestné zlé komunikačné prostriedky. Moja intervencia nemala prajného výsledku, lebo u ministerstva železníc musia počítať s každým halierom. Podobný prípad je v okolí Brna, kde pre 27 tisíc Kč rozdielu tarifálneho nebude povolená autobusová doprava. Teda čisto finančné a mnohokrát obnosove až bagatelne nízke otázky ministerstvo železníc nútia k tomu, aby záujmy širokého kraja boly nehonorované.

Štátné statky - podľa 6. odst. čl. II. vládneho návrhu tisk 590 - môžu si ponechať k úhrade investičných výdavkov 20% ich prevodzovacieho prebytku a celý prevodzovací prebytok na Podkarpatskej Rusi. Poneváč štátné kúpele, ktorých na Slovensku je 5 a v zamoravských zemiach 3, vykazujú prebytok len 2,017.940 Kč, ale i to iba tak, že dane a iné výdavky štátné kúpele neplatia, prípadne na jedon kúpeľ iba 250.000 Kč, čo by absolútne nestačilo na povznesenie kúpeľného ruchu. Ale ešte i tento obnos je týmto návrhom zredukovaný na jedon a jedon kúpeľ na 120.000 Kč. Keď teda štát nechce alebo nemôže napomáhať v dostatočnej miere kúpeľný ruch priamou pomocou, mal by si držať za povinnosť napomáhať vzmáhanie sa kúpeľného ruchu aspoň nepriamou cestou, a to poskytovaním oslobodenia od dane na dlhšiu dobu pre novostavby. A tu vidíme, že podľa §n 135 vládneho návrhu, tisk 706, toto oslobodenie pre novostavby, započaté po 31. decembri 1926, znie iba na 6 rokov voči doterajšej 20ročnej dobe. Pri tomto stave veci naše štátné kúpele o pár rokov budú úplne zaostalé a konkurencie neschopné. Nielen štátné, lež i súkromné a svetového mena kúpele naše zabité budú týmto zákonom. Keď už by nebolo možno predĺžiť otáznu 6ročnú lehotu aspoň na 12 rokov vo všeobecnosti, s ohľadu cudzineckého ruchu je nutné, aby aspoň ohľadom kúpeľných obcí táto lehota predĺžená bola aspoň na 12 rokov, lebo keď vieme dávať premie na vývoz nášho tovaru, prečo by sme nemali poskytnúť kúpeľným obciam výhody na poli stavebného ruchu, keď tieto podniky donášajú nám tiež cudzú valutu? Napomáhanie stavebného ruchu by sa týmto značne podoprelo.

Vládny návrh tisk 706, o priamych daniach je nedostatočný a istotne bude v mnohých paragrafoch pozmenený, menovite jeho hlava VIII o trestných ustanoveniach. §§ 185 až 201 tohoto návrhu každý poplatník vystavený by bol na milosť a nemilosť finančného úradu, a to nielen vo smere peňažnej pokuty, lež i v smere trestu na slobode až do 5 rokov. I §§ 211 až 221 tohoto návrhu odporujú dosavádnym zásadám trestným, menovite v tom ohľade, že poplatník pre zamlčanie dôchodkov môže byť trestaný, kdežto vinník (obžalovaný) v trestnom práve je priamo oslobodený od doznania a nemôže byť nútený k doznaniu. Nalezaciemu senátu má predsedať berný úradník a sudca z povolania má byť iba prísediacim členom, ako i laik bude tiež prísediacim. Poneváč predseda môže sa odvolať do rozhodnutia, preto prepotencia berného úradu je tu zrejmá. Poplatník musí sa dožadovať, aby predsedom bol nezaujatý sudca.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP