Při tomto bodu se rozvinula otázka, jak se bude
reformovati a je-li vůbec potřebí zákona.
Kol. Votruba nám to zcela jasně řekl.
Musím říci, že kol. Votruba jest
z vás všech nejupřímnější.
Víme, že chcete tento ubohý zákon dnes
odhlasovati, abyste použili intervalu k reformě, o
které falešně předstíráte,
že jí chcete prospěti učňům,
živnostníkům, služebným atd. Pan
kol. Votruba jasně říká: My
to chceme míti jako příležitost, abychom
v této době udělali ostatní věci,
na které právě máme jiný světový
názor, než mají socialisté. Pánové,
nám je známo, že jste falešnými
reformátory. V Praze se schází již po
2 měsíce trojí komise, která slibuje
reformu zákona o sociálním pojištění.
Jednu mají fabrikanti, druhá, o které by
nám mohl něco říci p. kol. dr Samek,
jest při Obchodní komoře a třetí
mají agrárníci. Ale pánům nejde
již jen o učně v sociálním pojištění.
Dobře charakterisuje dr Winter v "Právu
Lidu", že všichni ti falešní reformátoři,
když podávali r. 1920/21 své návrhy,
pojištění učňů chtěli
a dnes je nechtějí, poněvadž, jak bylo
právě vytknuto kol. Mlčochovi, nejde
o učedníky, ale jde o ten obnos 4 Kč 30 hal.
To jest to, co je jim nejbolestivější. A dnes
již také víme, že nejde jen o vyloučení
učňů; všechny komise, které se
v Praze scházejí, ať při Obchodní
komoře, při Svazu průmyslníků
nebo u agrárníků, jednaly o vyloučení
všech mladistvých osob od 14 do 16 let ze sociálního
pojištění, zejména invalidního
a starobního. Jest jich asi 240 tisíc. Máte-li
odvahu vyloučiti těchto 240 tisíc mladých
hochů a dívek ze sociálního pojištění,
aby jejich nárok i důchod byl menší,
proveďte to, ale provedete zároveň chybu na
svých vlastních zájmech. A tu bych na adresu
středostavovského živnostnictva chtěl
říci: což budou všechny vaše děti
úředníky a živnostníky; chtěl
bych říci na adresu agrárníků,
kteří mají pečovati o malé
domkáře: což všechny děti malých
domkářů budou agrárníky, řediteli
bank nebo budou míti nějakou usedlost? Nevidíte,
když vyloučíte jednu čtvrtinu milionu
mladých hochů a dívek, že poškozujete
zájmy těchto malých lidí resp. jejich
dětí? Správně vám bylo řečeno,
že byste se měli styděti, že nemáte
v dnešní koalici jiný úkol než
se domoci toho ubohého zákona a chtíti jím
provésti takovou reformu zákona o sociálním
pojištění ke škodě chudých
lidí. To vám bylo, pánové z majority,
myslím, správně řečeno, poněvadž
chcete zastupovati malé živnostníky a domkáře
z řad agrárních a lidoveckých, abyste
zahladili dojem toho, co jste provedli cly a kongruou a co budete
dělati u daní, chcete živnostníkům
přinésti také takovýto ubohý
úspěch, který tu dobře charakterisoval
předešlý řečník posl.
dr Winter. Když jsem se dověděl, že
takový návrh je podán, mluvil jsem s několika
pány ze strany středostavovské, lidové
i národně-demokratické, a ptal jsem se jich:
co tím chcete docíliti, vždyť vidíte,
že tím věci škodíte? Oni na to
odpověděli: No, my na tom zájem nemáme,
ale němečtí živnostníci to chtějí,
kol. Tichi chodí pořád za námi
a chce míti také nějaký úspěch
na vánoce. Tedy Vávra a Tichi, aby
přinesli také nějaký úspěch
živnostníkům, zmohli se na tuto ubohou osnovu.
To to s vámi, pánové, moc uboze vypadá.....
(Posl. Jiráček: Kdo vám to řekl
ze strany středostavovské? Když obviňujete,
proveďte důkaz!) Nebudu ho jmenovati, pane kol.
Jiráčku, vy byste ho mohli vyloučiti
z klubu. Řekneme si to, až budu hotov. Ale když
nedovedete na vánoce po té kampani, co sloužíte
v majoritě, zmoci se na nic jiného, než na
tuto osnovu, to opravdu ponesete ubohý úspěch
domů.
Při té příležitosti chci se ještě
zmíniti o jiných otázkách, které
souvisí nepřímo s pojištěním
a pojišťovnami.
Z různých sociálních spolků
a jiných humanních korporací dochází
nás neuvěřitelná zpráva, že
vláda učinila v minulých dnech usnesení,
podle kterého výplata subvencí ve všech
ministerstvech povolených pro rok 1926 k jakýmkoliv
účelům se zastavuje a propadá. Uvolnění
nastává až r. 1927 na účet rozpočtu
příštího roku. Pozastavujeme se nad
rozhodnutím tímto a ptáme se, co je příčinou
tohoto opatření, které ruší ve
schváleném řádném rozpočtu
preliminované podpory, bez nichž se řada institucí,
zvláště zdravotní péčí
se zabývajících, neobejde? Opatření
toto, pokud se týká Masarykovy Ligy proti tuberkulose,
postihne celou řadu okresních a místních
Lig v celé Československé republice, jichž
existence a řádná činnost jest u velké
většiny vázána subvencí ministerstva
veř. zdravotnictví a tělesné výchovy.
Celá řada odborů Ligy a veřejných
humanitních ústavů očekává
subvenci na stavbu, vnitřní zařízení,
udržování útulků dětských
a ozdravoven. Výše uvedené usnesení
vlády Československé republiky znamená
vážné ohrožení celé činnosti
jednotlivých odborů Ligy, ústředí,
jakož i ohrožení celé řady humanních
institucí.
Upozorňujeme, že celá řada lidových
léčebných ústavů, spoléhajíc
na písemné a ústní prohlášení
ministerstva veř. zdravotnictví a tělesné
výchovy, objednala nebo zadala řadu často
předepsaných prací stavebních a investičních,
které většinou byly provedeny, a nyní
nemá prostředků k úhradě. Nebudou-li
subvence letošního roku vyplaceny, jest ohrožena
vedle zdravotní činnosti těchto institucí
i celá řada firem, které ústavům
těmto se zřetelem k povoleným podporám
poskytly úvěr.
Po mém názoru je povinna vláda říci,
jak míní naložiti s těmito uvolněnými
obnosy a co je pravdy na tom, že jich chce použíti
na účet reparací.
Ptáme se, je-li možno, aby trpěn byl tento
postup, který znemožňuje klidné léčení
tisíce nemocných, uzavírá dispensáře,
odpírá podporu dětským útulkům,
a to za účelem nevysvětleným a tajemným?
Konečně chci tu něco říci o
nároku provisionistů, poněvadž se ve
sněmovně koná od 11 hodin porada mezi panem
ministrem veř. prací Spinou a panem ministrem
soc. péče Šrámkem, která
se zabývá otázkou, jestli se na vánoce
vyplatí drahotní přídavky hornickým
provisionistům, vdovám a sirotkům. S touto
věcí chodíme do sněmovny již
po několikráte. Tato otázka byla v rozpočtovém
výboru a soc.-politickém výboru a zde si
majorita vládní vyžádala na návrh
zástupce ministerstva veř. prací dr Štaucha
odklad do 14. prosince, t. j. do předvčerejška,
aby vláda měla možnost zaujmouti stanovisko
k návrhu socialistů a lidovců ve věci,
kterou navrhovali nejen strany socialistické, nýbrž
i strana lidová, má-li se totiž obnoviti vyplácení
drahotních přídavků provisionistům,
vdovám a sirotkům. Úřednická
vláda provedla v této věci čin, který
odsoudily i strany nedělnické v této sněmovně.
Od 30. listopadu byla vládě dána lhůta
14 dnů, aby zaujala stanovisko. Ačkoli slíbili
lidovci, že i bez zákona se přizná hornickým
provisionistům důchod, dosud se tak nestalo.
Pokud jsem informován, chce vláda dáti drahotní
přídavek jen 50% proti stavu 1. srpna 1926, avšak
jen starcům 60letým a víceletým, osobám
mladším než 60 let jen 30%, tedy tak jako to
úřednická vláda rozhodla. Toto opatření
by nebylo řešením, a já před
ním varuji dnes zejména strany vládní
majority, které mají z těchto vrstev své
voličstvo a povinnost, jako my, socialisté, zájmy
těchto v malých lidí zastávati.
Musím zde prohlásiti, že dnes v revírech,
kde jsou provisionisté horničtí ze státních
podniků, se konají projevy, kde lidé přímo
pláčí, poněvadž je nesporno,
že zejména na Příbramsku, nejde o vrácení
drahotních přídavků, nýbrž
o almužnu. Celá řada vdov a sirotků
v pravém slova smyslu nemá co jísti. Vláda
bude páchati veliké zlo, jestli tuto věc
nerozřeší do svátků a zejména
jestli nepřizná drahotní přídavek
v té výši, jako byl vyplácen do 1.srpna
1926. Jde celkem o částku 14 mil. Kč, tedy
o vydání, když se uváží,
že Rakousko drahotní přídavek horníkům
vyplácí, poměrně celkem nepatrné.
Jestliže vláda již chce šetřiti,
v apeloval bych zejména na pana ministra dr Engliše,
který je aranžérem toho vzetí drahotních
přídavků hornickým provisionistům,
ať hledá položky jiné, ale těm
ubohým lidem ten obnos, který je vlastně
almužnou, ať ponechá.
Tyto otázky, jak zdravotní, tak provisionistů,
přináším do diskuse, a poněvadž
sněmovna má skončiti své práce
a má provésti takový ubohý zákonek,
jak jej naznačil - ne přednesl - pan kol. Vávra,
činím tak v domnění, že i strany
nedělnické uznají naše v dobré
snahy a přičiní se, aby byly uskutečněny.
(Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Dávám slovo panu posl. Tichimu.
Posl. Tichi (německy): Slavná sněmovno!
Pan kol. Johanis podal včera přímo
před skončením schůze návrh
na vzetí našeho návrhu s denního pořadu.
Třebaže tento návrh byl pouze návrhem
demonstračním, ukazuje v přece s plnou jasností,
s jakou nenávistí se bojuje právě
s této strany proti všem našim požadavkům,
s jakou nenávistí chtějí potlačiti
veškerá naše přání. Poslanci
občanských stran podporovali po celá léta
požadavky dělnictva, dělali alespoň
dohody, šli často při dělání
takových kompromisů přímo příliš
daleko a zástupcové proletářských
vrstev nemohou si zajisté stěžovati na to,
že, když se to nestranně uváží,
právě tento stát nešel daleko na poli
sociálního pojištění. Ať
žádáme cokoliv, ať je to spravedlivá
daňová reforma, ať je to zákon proti
nekalé soutěži nebo o průkazu způsobilosti
pro ten či onen druh živnosti, ať je to zrušení
zákonů o lichvě a pod., vždy je náš
požadavek zpátečnickým a je potírán
zvláště soc. demokratickou stranou, jež
zřejmě při každé příležitosti
ukazuje nepřátelství proti výdělečnému
střednímu stavu, živnostenskému a obchodnímu.
A je jen samozřejmým, že také náš
návrh na prodloužení zákona z 1. července
1926, č. 118, musí naraziti na takový odpor,
zvláště u sociálnědemokratické
skupiny, poněvadž zde jde o společenstevní
nemocenské pokladny, jejichž správa většinou
není v rukou sociálně demokratických.
Páni sociální demokraté považovali
dosud nemocenské pokladny za svou nedotknutelnou domenu
a snaží se z důvodů, jež nám
nejsou neznámy, udržeti tuto svou samovládu
v nemocenských pokladnách nedotčenu.
Zde jde však jen o něco málo nemocenských
pokladen, které - máme přece doklady toho
po ruce - jsou nejen dobře vedeny, ale i dobře fundovány
a které jmenovitě vládnou velikými
reservními fondy, jež při jich rozpuštění
by pak přirozeně připadly okresním
nemocenským pokladnám. Prohlašuji otevřeně,
že musíme již proto trvati na prodloužení
zákona z 1. července 1926, protože nejen chceme
udržeti nynější společenstevní
nemocenské pokladny, nýbrž protože považujeme
za určitý požadavek naší skupiny,
že nám musí býti také dána
možnost, abychom mohli zřizovati vlastní společenstevní
nemocenské pokladny. Se zemědělskými
stranami byla ovšem při sdělávání
tohoto zákona uzavřena dohoda, agrárním
stranám byla dána možnost, aby mohly zříditi
bez rozdílu počtu osob, jež měly býti
pojištěny, vlastní zemědělské
pokladny. Nám však chtějí vzíti
nemocenské pokladny, jež čítají
téměř 4000 členů, kdežto
zemědělcům dává se možnost
- a my jim to přejeme - aby bez ohledu na počet
pojištěnců zřizovali vlastní
nemocenské pokladny. Žádáme v rámci
budoucí novelisace tohoto zákona, aby nám
byla dána stejná možnost. Jsme přece
skromní, jsme spokojeni, vezme-li se za základ vytvoření
vlastních společenstevních pokladen 1000
pojištěnců v okrese. Avšak i tento požadavek
je potírán a prohlašován za zpátečnický.
Divíme se jen, že páni sociální
demokraté, kteří jinak jsou proti monopolům
a kartelům, bojují proti omezení soutěže
právě v tomto případě a zde
opouštějí své jinak obvyklé zásady.
Shledával bych správným, kdyby zástupci
dělnictva se s námi posadili k společnému
poradnímu stolu a s klidem a s rozvahou jednali o novelisaci
zákona o sociálním pojištění,
která by byla žádána nejen námi,
nýbrž i dělnictvem.
V dnešním čísle "Práva Lidu"
obírá se dr Winter vyloučením
učňů ze sociálního pojištění
a dokazuje, že žádná z českých
měšťanských stran nebyla pro tehdejší
návrhy na vyloučení učňů.
Ministr dr Winter zapomíná však poznamenati,
že při projednávání zákona
v soc.-politickém výboru bylo vyloučení
učňů odmítnuto jen zcela nepatrnou
většinou. Ministr dr Winter míní,
že měsíční příspěvek
za 1 učně činí jen 17.20 Kč
a že nemůže tak příliš živnostenský
stav zatěžovati. Avšak, velevážení,
musíme se přece jednou na tuto věc rozumně
a nestranně podívati a uvážiti, že
hospodářské postavení nezatěžuje
a netlačí jen dělnictvo, nýbrž
i stav řemeslný. Nouze a bída drobného
stavu řemeslného je přece známa. Víme
a známe poměry, jak se zvláště
v našich průmyslových krajích vyvinují.
Uvážíme-li dále, že vedle příspěvků
měsíčních 17.20 Kč platí
se ještě příspěvek na nemocenskou
pokladnu a ohromné částky, které jsou
drobným živnostníkům vytahovány
z kapes jako daně, pak jistě pochopíte, že
se příspěvkovou povinnost pro sociální
pojištění, pokud jde o učně,
kterou musíme nésti v plné výši,
snažíme vyloučiti.
Jestliže dále nejen v novinářském
článku mnou citovaném, nýbrž
i jinak se o tom mluví, že pojištěnec
přece po uplynutí několika let, totiž
dosažením 65. roku věku dostane důchody,
pak jsou tyto důchody velmi hubené. Je to přece
jen měsíčně 7.- Kč, které
pak dostanou a které dostává více
člověk, který platil více jak 50 let.
Vybudování sociálního pojištění
a jeho zásad nemohlo by přece také otřásti
nějak vyloučení učňů,
máme přece 3 1/2
milionu pojištěnců a učňové
čítají přece sotva 80.000, tedy jen
4% pojištěných. Nežádáme
ničeho jiného, než aby učňové,
kteří nedostávají žádné
mzdy, byli ze sociálního pojištění
vyloučeni. To není mnoho, proto musíme na
tom trvati. (Posl. Koudelka: Když těm učňům
nic neplatíte, tak jim dejte alespoň sociální
pojištění!) Oni také v prvém
roce nepracují. (Výkřiky posl. Koudelky.)
Velevážení, to jsou důvody, jež
musíme uplatňovati. Pan kol. Schäfer
mluvil zde o neodpovědném štvaní, jež
právě svaz zemědělců a živnostenská
strana inscenuje proti sociálnímu pojištění.
Pánové, to není neodpovědné
štvaní proti sociálnímu pojištění
samému, jsme jen proti nesnesitelným tvrdostem tohoto
zákona, které drobný člověk
nemůže prostě snésti. Nikdy jste neslyšeli,
že bychom byli proti zásadě sociálního
pojištění. Kol. Johanis mluvil na konec
o tom, že kol. Vávra a já běháme
za druhými stranami, abychom přinesli domů
nějaký vánoční dárek
pro živnostníky. Nebylo by také žádným
neštěstím, kdybychom také tento dárek
přinesli domů živnostníkům. Já
však tvrdím, že to, co dnes žádáme,
není žádným darem, nýbrž
požadavkem, který musí živnostníci
klásti.
Přicházím ke konci své řeči
a prohlašuji, že ze všech těchto důvodů
musíme žádati novelisaci sociálního
pojištění a že také musíme
hlasovati pro prodloužení zákona z 1. července
1926 a že musíme trvati na jeho provedení.
(Potlesk.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo dále má pan posl. Tučný.
Posl. Tučný: Slavná sněmovno!
Za klub poslanců čsl. strany národně
socialistické činím k projednávané
osnově zákona toto prohlášení:
Opatření, jímž má býti
prodloužen zákon č. 118 z 1. července
1926, není ani potřebou správní, tím
méně naléhavostí přítomné
doby. Je výronem nebezpečné domýšlivosti
dnešní vládní většiny, jež
chce ukazovati i v malichernostech, že dnes má možnost
široké vrstvy lidové přehlížeti
a drážditi. Jen z takových podnětů
byl tak uměle a násilně částí
soc.-politického výboru projednán za okolností,
které mají milionům pracujících
doslovně vnucovati přesvědčení,
že kurs politiky nynější vládní
většiny je a chce býti důsledně
protilidovým.
Schůze soc.-politického výboru na úterý
dne 14. t. m. svolaná měla projednávati jiné
záležitosti, nežli prodloužiti platnost
zákona čís. 118. Měla projednávati
v prvé řadě úpravu poměrů
okresních cestářů, kategorie to zaměstnanců,
kteří v četných okresech naší
republiky jsou odměňováni měsíčním
platem 30 až 35 Kč za tvrdou práci na silnicích,
kategorie, která v nejpříznivějších
případech dobrovolného uspořádání
odměny za práci nedosahuje příjmu
ani 300 Kč měsíčně. Jenom lidé
úplně bezcitní mohou v tomto případě
popírati naléhavost rozřešení
otázky cestářské, historie její
však od r. 1921 je skutečnou skvrnou na duchu naší
státní správy i na duchu politiky zákonodárných
sborů a důkazem více než přesvědčivým,
že sociálního cítění odpovědných
činitelů je nejméně tam, kde je ho
nejvíce potřebí. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.) Tak nevážně
a lehkomyslně, jako s otázkou cestářskou,
nenakládalo se dosud se žádnou jinou. (Výborně!)
O tom přesvědčivě mluví
za všechny jediný fakt, že iniciativa k řešení
přišla r. 1921 a že byla stále oživována
pamět na akutnost otázky, ale přes všechno
toto úsilí a přes mnohé závažné
sliby a ujišťování vládních
orgánů dodnes se k positivnímu řešení
nepřikročilo ani nejmenším činem.
Na druhém místě jednacího pořadu
byla otázka zaopatření přestárlých
osob, jež nejsou překročením 60. roku
věku pojaty v okruh pojištěnců pro starobní
a invalidní dělnické pojištění.
Ačkoli tato věc měla býti vyřešena
do 1. července t. r. a ačkoli pro kladné
vyřešení platí dosud daný závazek
všech českých politických stran nynější
koalice, podivnými praktikami minulé i nynější
vládní je konečné řešení
stále oddalováno a zájemníci utěšováni
stále jen sliby, že vláda na věc pamatuje,
že o ní resortní ministerstvo pracuje. Uvědomíme-li
si, že vládní orgány již po dvakráte
podklad k řešení vypracovaly, objevuje se nám
z tohoto fakta i zde jasná nevážnost a lehkomyslné
hazardování s nepopřeným morálním
nárokem oné části pracujícího
davu, na něž jako nejzasloužilejší
z armády, jež svou prací udržuje stát
a jeho společnost, mělo býti v prvé
řadě pamatováno. (Výborně!)
Třetí v pořadu byla otázka státní
podpory stavebního ruchu. Její potřeba je
evidentní, a byla by i tenkráte, kdyby nebylo výrobní
krise, již prožíváme. Co však znamená
realisace této podpory za výrobní krise,
je tím jasnější, ale poněvadž
s řešením podpory stavebního ruchu spojují
se bůhví jaké, dosud zřetelně
neprojevené úmysly nynější vládní
většiny, nedbá se na nezaměstnanost
a zoufalý existenční zápas desetitisíců
lidí, postižených pracovníků,
a nedbá se příležitosti, kterou by se
tíseň tato značně zmírnila.
Zástupcům stran nynější vládní
většiny šlo neskrývavě o to, aby
všechny tyto záležitosti, na jichž řešení
byly interesovány dělnické a zřízenecké
vrstvy, byly z pracovního programu odstraněny. A
aby příští práci soc.-politického
výboru mohly vtisknouti nerušeně a naprosto
bezpečně protilidový ráz celkové
politiky dnešní vládní většiny,
sáhly k opatření se stanoviska parlamentní
morálky nezvyklému, ba překvapujícímu.
Bez nejmenší příčiny a také
odůvodnění odstranily svojí mechanickou
většinou dosavadní předsednictvo výboru,
které přísně v mezích jednacího
řádu respektovalo vždy vůli většiny
a jemuž nelze vytknouti nejmenší nekorektnosti,
a do nového předsednictva výboru, v němž
se má koncentrovati práce pro nejširší
vrstvy lidové, nepřipustily jediného zástupce
vrstev pracujícího lidu, aby nová tendence
práce tohoto výboru byla s nejpečlivější
důkladností zajištěna.
Prvním výronem této tendence je projednávaná
osnova. I ti, jimž záleželo na této malicherné
provokaci, jsou přesvědčeni, že cílem
jejím je toliko prodloužiti zbytečné
mrhání penězi pojištěnců,
které pohltí administrativa zbytečných
a života neschopných institucí pojišťovacích.
A k prosazení této skutečnosti volila se
cesta násilí a neústavnosti. Konstatuji zde
pouze fakta, že nový předseda soc. politického
výboru skončil legálně svolanou schůzi,
aby se nemohly projednávati mnou vzpomenuté tři
otázky dělnické a zřízenecké,
a aniž by navrhl schváliti pracovní pořad
schůze příští, svolal tuto podle
novinářských zpráv za 15 minut po
ukončení schůze a ani všechny členy
soc.-politického výboru do ní nepozval.
Tendencí, jež byla vtisknuta této osnově
a okolnostmi, které provázely její projednávání,
je také určeno naše stanovisko k ní.
Nesouhlasíme s věcným jejím obsahem
a odmítáme odpovědnost za frivolní
mrhání penězi pojištěnců.
Budeme hlasovati proti ní.
A vy, pánové z vládní většiny,
kteří si svojí mechanickou většinou
tuto předlohu odhlasujete, vezměte na vědomí,
že svým rozhodnutím neodstraníte z tohoto
zákona stínů násilného a neústavního
uplatnění. (Výborně! Potlesk poslanců
čsl. strany nár. socialistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Klein. Dávám mu slovo.
Posl. Klein: Slavná sněmovno! Když se
u nás budovalo dílo sociálního pojištění,
všechny strany bývalé koalice odvolávaly
se na vyspělou sociální politiku v Československu
a veliký důraz kladly zejména na odborné
vypracování osnovy, která nejen doma, ale
i za hranicemi prošla kritikou způsobem naprosto prvotřídním.
A je podivuhodné, že dnes, kdy za hranicemi pohlíží
se na praktické provádění našeho
sociálního pojištění, jsou snahy,
aby toto dílo bylo okleštěno.
Měl jsem příležitost před 14
dny navštíviti jako expert jedné porady Mezinárodní
úřad práce v Ženevě a zjistil
jsem, jistě na místě kompetentním,
s jakou úctou pohlíží se na vývoj
sociálních otázek v republice Československé.
A nevím, jestli dnešní vládní
majorita s klidem zodpoví důsledky, které
se projevují v tomto i v jiných opatřeních
dnešní vlády, neboť je jisto, že
podobné pokusy nesmírně naše dobré
jméno za hranicemi poškodily. Je jisto, že nejde
pouze o tuto malou osnovu - o tom už zde bylo mluveno - nýbrž
i o systematický pokus, sahati také na jiné
sociální politické zákony, a jestliže
pan zpravodaj před dvěma dny, kdy obdržel z
ruky předsedy soc.-politického výboru tuto
osnovu, mně připomněl, že také
jde vlastně o zájem obchodních pomocníků
a zřízenců, dovolte mi, abych také
s hlediska zaměstnanců obchodních a soukromých
v celku zaujal k této osnově stanovisko.
Nám sociálním demokratům se vytýká
stranami občanskými, že nevěnujeme dostatek
pozornosti a péče soukromým zaměstnancům.
Mohl bych to velmi lehce vyvrátiti prostým konstatováním,
že jedna z nejsilnějších organisací
soukromých zaměstnanců - Jednotný
svaz - je právě v naší odborové
ústředně, v Odborovém sdružení
československém, a její síla je dokladem,
že zájmy zaměstnanců v této organisaci
jsou dostatečně chráněny. Avšak
já se nevyhýbám ani tomu, abych se zcela
otevřeně podíval, zdali sociální
demokraté i na půdě parlamentní zájem
soukromých zaměstnanců hájí.
Už bývalý ministr soc. péče soudr.
Habrman dosadil před dvěma lety zvláštní
komisi s úkolem, aby připravila osnovu zákona
o pensijním pojištění soukromých
zaměstnanců. Ministr nečinil námitek,
když se tato komise ministerská rozložila na
3 subkomise, a to: na subkomisi pro pensijní pojištění,
na subkomisi pro nemocenské pojištění
soukromých zaměstnanců a konečně
na subkomisi pro pojištění v nezaměstnanosti.
Jestliže tyto tři komise ujaly se své činnosti
a mohly bez každého nátlaku se strany ministra
pokračovati ve svých pracích, je to jistě
dokladem, že ministr soc. demokratický nejen nečinil
obtíží, ale dokonce umožnil, aby v tomto
oficielním foru tyto důležité otázky
sukromo-zaměstnanecké byly projednávány.
Komise pro pensijní pojištění i komise
pro nemocenské pojištění pracují
a elaborát k zákonům jest až na část
matematickou dohotoven. Ovšem příprava k pensijnímu
pojištění soukromých zaměstnanců
bez naší vůle a i proti našim návrhům
se zdržela a my jsme zejména odsoudili rozhodnutí
majority této komise ministerské, že se má
dříve projednávati nemocenské pojištění
soukromých zaměstnanců před pensijním
pojištěním. Toto rozhodnutí vlastně
zabilo obě dvě předlohy, poněvadž
není možno technicky ani lidsky zdolati ohromnou průpravnou
práci na oddíle materielním, neboť nemáme
přebytek matematiků, kteří by byli
po stránce odborné schopni, tato dvě díla
značného významu a rozsahu úplně
dokončiti. Proti našim hlasům v této
komisi bylo usneseno, aby přednostní právo
dalo se nemocenskému pojištění soukromých
zaměstnanců. My jsme tehdá varovali před
tímto usnesením a říkali, že
daleko důležitější jest otázka
pensijního pojištění soukromých
zaměstnanců, která opravdu již zasluhuje
spravedlivého a rychlého řešení.
Zákon původní, který byl projednáván
v rakouské říšské radě
r. 1906 a který vstoupil v činnost r. 1909 a byl
pak novelován r. 1914 a 1920, vyžaduje pronikavé
reformy. Jestliže ten, který jest od r. 1909 v tomto
pojištění soukromých zaměstnanců
pojištěn i v té nejvyšší třídě,
má dnes za pomoci ne tohoto zákona, nýbrž
v mnoha případech za pomoci zvláštního
zákona o drahotních přídavcích
nárok na nejvyšší rentu 600 Kč
měsíčně, uznáte, že je
to pojištění, které neodpovídá
dnešním drahotním poměrům. Není
ve státě nikoho, kdo by popíral oprávněnost
a věcnost našeho požadavku, aby co nejdříve
novela k pensijnímu pojištění soukromých
zaměstnanců byla dohotovena.
Měli jsme pravdu v oné březnové schůzi
tohoto roku v komisi pro pensijní pojištění,
když jsme varovali, aby se dříve projednávala
sporná otázka nemocenského pojištění
soukromých zaměstnanců. Dnes, kdy již
máme prosinec a poslední schůzi sněmovny
v tomto roce, je to dokladem toho, že ani ona osnova o nemocenském,
ani důležitější ještě
o pensijním pojištění se neprojednávají.
Reklamujeme, aby osnova k pensijnímu pojištění
soukromých zaměstnanců co nejdříve
byla parlamentu k projednávání předložena,
poněvadž ji označujeme ze všech pojišťovacích
osnov za nejdůležitější.