Čtvrtek 16. prosince 1926

Přichází se k nám a vytýká se nám: vy nepečujete dosti o zájmy zaměstnanců pro případ nemoci. Kol. dr Winter, který se ujal slova, aby obhájil osnovu místo vlády, která ji má hájiti, zmínil se již o stavu, který byl vytvořen podle zákona č. 221 z r. 1924. Zcela otevřeně a upřímně prohlašuji, že soukromým zaměstnancům stav organisace vytvořený podle zákona úplně postačí. Máme své velké pojišťovny soukromo-zaměstnanecké a nemáme zájmu, aby maličké pokladny, které nejsou života schopny, ještě existovaly, nehledě k tomu, že zákon o sociálním pojištění je produktem vzájemné dohody, je dítkem kompromisu, a kdo sahá na tento kompromis, boří celou budovu. Nejde pouze o likvidaci malých pokladen, nýbrž jde o to, otřásti základy celého pojištění. A protože máme i my zájem, aby také dělníci průmysloví a zemědělští měli své dobré sociální pojištění, neradi připouštíme, aby se na tento zákon jakýmkoli způsobem sahalo.

Předchozí tvrzení opírá se o názor většiny soukromých zaměstnanců, kterým stav podle zákona č. 221, pokud jde o nemocenské pojištění ve směru organisačním - jak jsem již uvedl - úplně vyhovuje. Jestliže strany socialistické proti své vůli musely dáti souhlas, aby právě zmíněný kompromis byl uskutečněn, a koncedovaly ty tři dny v nemoci v neprospěch dělníků, strana soc. demokratická - poněvadž odpadá u soukromých zaměstnanců důvod, že se ztráta konceduje na účet invalidního pojištění - uznala, že ta vrstva pracujících kategorií, totiž soukromí zaměstnanci, která má již své pojištění z r. 1909, nemá býti postižena slabinou příslušné části sociálního pojištění a předložila poslanecké sněmovně návrh zákona, kterým se udržují výhody podle starého nemocenského zákona pro soukromé zaměstnance a pro členy bratrských pokladen.

Tím, že strana soc. demokratická zákon předložila, dokázala znovu, že má vřelé pochopení pro potřeby soukromých zaměstnanců, a jestliže jsme zachránili tímto zákonem soukromým zaměstnancům také po 1. červenci veškeré dávky podle starého zákona z r. 1888, myslím, že není ani po této stránce věcných důvodů, abychom se dožadovali nějaké změny nynějšího stavu, již také proto, poněvadž soukromí zaměstnanci velmi dobře odhadují technické možnosti výkonu našeho parlamentu. Nejde zde jen o předložení seznamu požadavků, ale nutno si také uvědomiti, že někdo musí připraviti tyto požadavky, že osnovy musí býti seriosní, že musí býti podloženy, zejména pokud jde o pojišťovací zákony, dobrou matematickou základnou a že tedy nelze takovou osnovu vypracovati za několik málo týdnů právě proto, že víme, co můžeme od parlamentu žádati. Stavím v popředí sociálně pojišťovacích osnov zákon o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců. Jde tu o vrstvu 300.000 osob v tomto státě zaměstnaných. Já jsem již doložil, že renty, které dnes zákon dává, jsou naprosto nedostatečné, a mám za to, že je opravdu třeba, aby tento nový zákon byl co nejdříve parlamentem vyřízen.

Při této příležitosti reklamuji také jeden velký požadavek vrstvy, na kterou máme povinnost míti zřetel z důvodů veřejné činnosti a veřejného významu. Jsou to žurnalisté! Když se počalo jednati o novelu pensijního pojištění soukromých zaměstnanců, řeklo se tehdy, že je třeba, aby se na tuto osnovu soukromých zaměstnanců připojila osnova o pensijním pojištění našich novinářů. A právě proto, že majorita ministerské komise přiznala prioritu nemocenskému pojištění soukromých zaměstnanců, nezadržela jen osnovu o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců, nýbrž zadržela také vypracování a uskutečnění osnovy o pensijním pojištění žurnalistů. A proto stejně tak reklamuji důrazně požadavek pojištění pro naše žurnalisty, poněvadž ho považuji za stejně důležitý jako předchozí požadavky o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců.

My jsme v rozpočtové debatě z vývodů pana sekčního šéfa Hartmanna vystihli, že toto ministerstvo spravedlnosti má snahu konečně předložiti také zákon o soukromých zaměstnancích.

R. 1923 slíbil pan ministr dr Dolanský deputaci všech organisací soukromozaměstnaneckých, že osnova ještě téhož roku bude předložena senátu k projednání. Osnova, která ovšem byla pouze osnovou referentskou, nebyla dostatečná, a proto celé období až do r. 1926 bylo vyplněno buďto opravami anebo neustálým protestem z řad soukromých zaměstnanců do prodlužování a zbytečného zdržování tak důležitého zákona, jako je novela starého zákona o obchodních pomocnicích. Myslím, že přípravy k tomuto zákonu dospěly tak daleko, že soc.-politický výbor posl. sněmovny může se osnovou zaměstnávati. Pokud známe kostru osnovy z ministerstva spravedlnosti, víme, že má některé podstatné vady, ale je také věcí parlamentu, aby za pomoci expertů a odborníků mohl tuto osnovu uzpůsobiti v zákon takový, který by alespoň částečně uspokojil soukromé zaměstnance.

Bylo zde již protestováno proti postupu dnešní vládní majority ve výboru soc. politickém. Nechci již nic opakovati, zpravodaj toho slyšel dosti, a myslím, že více slov o tom hovořiti by vlastně znamenalo zeslabení toho, co se událo ve výboru soc. politickém. Ale když mně zpravodaj šeptal do ucha, že také jde v tomto zákoně o zájmy pomocníků, chci jenom říci, že pomocníci by byli soc.-politickému výboru i sněmovně vděčnější, kdyby se mohl skutečně projednávati zákon o přestárlých osobách. I my máme v našich řadách přestárlé osoby, na které se nevztahuje zákon o pensijním pojištění. Jsou to osoby, které přešly z původního povolání do povolání soukromozaměstnaneckého, a ty čekají na tento důležitý zákon. Soukromí zaměstnanci by vděčili výboru soc.-politickému, kdyby pomocí nového zákona o stavebním ruchu se pomohlo nebydlícím soukromým zaměstnancům. Právě tyto vrstvy, které trpí dnešní krisí hospodářskou, žádají důrazně, aby na poli bytové péče bylo něco vykonáno. Jestliže tedy pan zpravodaj se domníval, že bude referovati o zákonu, který bude v řadách pomocníků nějak uvítán, lituji, že tomu tak není. Tito pomocníci, zaměstnanci očekávají něco jiného od našeho parlamentu, než je tento zákon pro nás naprosto bezvýznamný, který může, jak pravím, nesmírně poškoditi sociální pojištění. (Hlas: Ale může dokázati, že živnostníci zde také dělají nějakou politiku!) Když už zpravodajem je kolega ze strany středostavovské, nemohu zapříti, že pomocníci zejména litují, že tato strana vzala si za úkol, pracovati proti nedělnímu klidu. Pomocníci mají dobré právo, aby podle dosavadních zákonů jeden den v týdnu měli volno, ale právě strana pana zpravodaje nejvíce útočí na klid, který se má tvořiti, a i na klid stávající, vytvořený pomocí vyhlášek zemských politických správ. Podtrhuji, že požadavek nedělního klidu je požadavkem 30 let starým a zastávaný pomocnictvem bez ohledu na politickou příslušnost.

Stejně pro nás je významná novela zákona o závodních výborech jako novelisace zákona o gentském systému.

My jsme čekali, že dnešní poslední schůze poslanecké sněmovny dá nám příležitost, abychom při projednávání obchodních smluv znovu mohli poukázati na dnešní krisi, a to nejen hospodářskou, nýbrž i na krisi nezaměstnanosti, kterou trpí zaměstnanectvo v tomto státě, abychom ukázali, že právě mnohé nedostatky na poli hospodářském zaviňují krisi nezaměstnanosti, zaviňují bídu a nedostatek v rodinách dělnických a zaměstnaneckých. Ale jsme překvapeni, že tyto osnovy, týkající se obchodních smluv, dnes na denním pořadu se nenacházejí. My bychom byli velmi uvítali, kdybychom ještě v tomto prosincovém zasedání měli příležitost rozvinouti náš program hospodářský, ukázati na slabiny našeho hospodářského života a dokázati, že právě vady hospodářského podnikání zaviňují nezaměstnanost a jsou nejen v neprospěch dělníků a zaměstnanců, nýbrž i v neprospěch státu. Je zvláštní, že tyto důležité osnovy, týkající se obchodního jednání našeho státu se státy cizími, dnes na pořadu schůze se nenacházejí, ačkoli ve výborech byly již projednány. Pánové, zaměstnanci teď mají, jak jsem již pravil, docela jiná přání, která předkládají zákonodárným sborům, a tento zákon nejméně je bude těšiti. Poukazuji ještě na jednu okolnost. V bankách znovu vzplanul veliký spor mezi zaměstnanci a mezi Svazem bank. Není vyloučeno, že dojde v našem bankovnictví ke konfliktu. Já se táži, je-li potřebí, aby ve státě, ve kterém se hovoří o stabilisaci poměrů hospodářských, právě jedna část hospodářsky důležitých činitelů, jako jsou bankovní úředníci, byla pravidelně dvakráte do roka vrhána do sociálního zápasu, aby dvakrát do roka tisk nejen domácí, ale i zahraniční měl se zabývati konflikty bankovních úředníků s bankami? Myslím, že toho není potřebí a že by Svaz bank měl také pomýšleti na to, aby jeho zaměstnanci měli slušné mzdové poměry. Myslím, že pan dr Engliš dopustil se, zejména pokud jde o zaměstnance bank a jiných ústavů finančních, velikého hříchu, že již svou osnovou dal podklad k útokům Svazu bank proti zaměstnancům, když ve známém ustanovení daňové osnovy pravil, že odvádění daní a jiných sociálních dávek musí jíti vždy na účet zaměstnanců, pokud zákon stanoví povinné kvoty, a že dokonce neuznává těchto výhod, jsou-li sjednány podle kolektivní smlouvy. Je opravdu zvláštní shoda okolností, že pan ministr financí předkládá parlamentu tuto osnovu v době, kdy začíná právě boj o kolektivní smlouvy, tedy o princip nanejvýš důležity. Proto do programu požadavků a přání zaměstnanců musíme také toto přidati, aby bylo jasno, že soukromí zaměstnanci mají řadu svých bolestí, řadu svých přání, ale jiných, než o kterých mluvil pan zpravodaj.

Také je třeba vytknouti trochu nevážnosti, se kterou se tato osnova projednává. Kolegové to již učinili a já chci jen ještě doložiti, že schůze soc.-politického výboru, která jednala o této osnově, trvala plných 5 minut. Pravda, nebyla tam oposice, ale jest jisto, že pánové z vládní většiny měli také co říci k tomuto zákonu. Nevím, je-li usneseno mlčeti, ale jest pravda, že je to velmi nevážné, když tak významná věc se odbude v pěti minutách. Také protokol o této věci jest více než stručný, má celkem 5 řádek. Chce-li dnešní vládní většina pečovati o pomocníky a zaměstnance, nechť splní požadavky, o kterých jsem zde dnes hovořil. (Potlesk poslanců čsl. strany soc.-demokratické.)

Předseda (zvoní): Ke slovu již není nikdo přihlášen, rozprava je skončena. Byl podán návrh pp. posl. dr Wintera, Johanise a soudr., aby se přes předlohu přešlo k pořadu.

Uděluji slovo k doslovu panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. Vávra: Slavná sněmovno! Dovolte, abych v prvé řadě obhájil jednání v soc.-politickém výboru, když se projednávala tato osnova zákona.

Slavná sněmovno! Kdyby bývala oposice zůstala do řádného ukončení schůze, možná že by musela mluviti docela jinak. Ale poněvadž odešla ze schůze dříve, než byla tato skončena, byla první schůze ukončena, novým předsednictvem pak byl učiněn návrh, aby se za 15 minut konala schůze nová. Ta byla řádně svolána, byla předložena k podpisu presenční listina a jen na základě toho, že se dostavila většina do soc.-politického výboru, začali jsme jednati o této předloze.

Slavná sněmovno! Dovolte, abych nyní velmi stručně promluvil o různých námitkách. Předem odmítám všechny ironické poznámky, týkající se mého referátu k této osnově. (Veselost.) Dovolte, abych vám docela upřímně prohlásil, že se nedržím zásad vašich, nýbrž té zásady: málo mluviti, ale dělati, kdežto vy jste názoru zcela opačného.

Je zvláštní úkaz, jakým způsobem se ignoruje tato předloha. Kdyby neměla významu, kdyby nebylo opravdového zájmu se stran socialistických, pak byste k této osnově takovou dlouhou dobu nemluvili. (Posl. dr Winter: Má význam, ale odůvodnění nemá významu!) Ano, právě že má význam, že jsem uznal, že by bylo zbytečno s vámi polemisovati a vám to odůvodňovati, proto jsem se podle toho zařídil. (Posl. dr Winter: Tohle je zpravodaj výboru? To je parlamentní skandál! - Posl. Remeš: To už nemá majorita lepšího zpravodaje?) Slavná sněmovno! Věřím, že se vám tyto poznámky nelíbí, ale promiňte, nemuseli jste mne k této poznámce vyprovokovati. (Výkřiky posl. Remeše.)

Dovolte, abych se docela krátce zmínil o poznámce, kterou zde učinil kol. posl. Klein stran obchodního pomocnictva. Mám plné právo prohlásiti jménem obchodního pomocnictva (Posl. Klein: Kdo vám dal to právo?), jménem veškerého živnostenského pomocnictva, že si toto pomocnictvo přeje, aby bylo odpoutáno od vašeho vedení.

Pan posl. Tučný ke konci svého prohlášení řekl, že strana čsl. národních socialistů bude hlasovati proti této předloze. Prosím, 12 t. m. byl sjezd Jednoty československých živnostníků, a prosím, aby slavná sněmovna a zvláště páni ze socialistických stran dali pozor, co stojí v "Českém Slově" z 12. prosince. V bodě 5. stojí výslovně (čte): "Nemocenské, starobní, invalidní a úrazové pojištění budiž sníženo, protože výše příspěvků zatěžuje režii podnikatelů do té míry, že únosnost je nemožna." (Hlas: To se tímto návrhem nezlepší!) Nabyté zkušenosti svědčí, že snížení poplatků uskuteční velmi značnou úlevu ve prospěch podnikatelů. "Ženy, učňové a mladiství dělníci do 18 let buďtež pojištěni jen pro případ nemoci a buďtež vyňati z pojištění sociálního. Tato okolnost způsobí větší příliv mladých lidí k řemeslům a živnostem." Tak píše "České Slovo" po sjezdu Jednoty živnostníků ve straně čsl. socialistů a my toto stanovisko úplně podpisujeme. (Posl. Prášek: Ale neprovádíte v praksi!) Naše žádosti vedly vždy k tomu, abychom pokud možno podnikateli, ať je velký nebo malý, učinili sociální břemena snesitelnými.

Vážená sněmovno! Pan posl. Johanis polemisoval s výroky kol. Mlčocha, že se máme lépe starati o živnostnictvo, zvláště v daňové reformě, předhazoval nám cla, kongruu atd. Odpovídám, že starost jeho o živnostnictvo v tomto případě není na místě. My vykonáme svoji povinnost, a až se o této daňové reformě bude jednati, vykonáme všechno, co je v zájmu našeho živnostnictva a obchodnictva. (Výkřiky posl. Muny.)

Slavná sněmovno! Dovolte, abych se zmínil ještě o některých poznámkách, které zde učinil p. dr Winter. Pan dr Winter kritisoval tuto předlohu tak, jak ji kritisoval v každé schůzi soc.-politického výboru. Pan dr Winter musí uznati, že naše snaha byla v každém případě, abychom toto velké sociální pojištění učinili snesitelnějším. Podali jsme 52 pozměňovacích návrhů, žádali jsme výslovně, aby učňové od 17 let připadli teprve do pojištění invalidního a starobního. Tento náš požadavek nebyl akceptován. Dívejte se na tento návrh, jak chcete, požadavek živnostnictva a obchodnictva je, aby zůstaly nadále společenstevní a gremiální pokladny. Prohlašuji již napřed, že chceme nejen jejich zachování, ale i rozšíření nemocenských pokladen společenstevních a gremiálních. A přirozená věc je, že bude to míti také za následek, že, až přijdeme k tomuto praktickému provádění, budeme také se dožadovati náležité novelisace sociálního pojištění.

Jestliže jste mluvili zde o nezaměstnanosti, pak právě tímto způsobem, touto tvrdostí a krutostí sociálního pojištění zaviňujete nezaměstnanost, zavádíte nemožné podnikání u živnostenského, obchodnického a průmyslového stavu. (Výkřiky poslanců socialistických stran.)

Ještě jedenkráte žádám, aby slavná sněmovna tento návrh přijala. (Výkřiky poslanců stran socialistických a čsl. živnostensko-obchodnické strany středostavovské. - Potlesk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Konstatuji, že sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Přistoupíme k hlasování. Míním dáti hlasovati tímto pořadem.

Nejprve o formálním návrhu pp. posl. dr Wintera, Johanise a soudr. na přechod k pořadu. Bude-li zamítnut, budeme hlasovati o osnově zákona, o jeho 2 článcích, nadpisu a úvodní formuli zákona podle zprávy výborové, jelikož pozměňovací návrhy nebyly podány.

Jsou proti tomu námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Byl jsem požádán, abych dal sečísti hlasy při hlasování o formálním návrhu pp. posl. dr Wintera, Johanise a soudr. Vyhovím tomuto přání.

Žádám pp. zapisovatele, aby se ujali sčítání hlasů spolu s panem tajemníkem sněmovny a jeho zástupci, a to p. posl. Špatný v úseku prvním a druhém, p. posl. Rýpar v úseku třetím a čtvrtém, p. posl. dr Petersilka v úseku pátém a šestém a na presidiální tribuně.

Kdo tedy souhlasí s návrhem p. posl. dr Wintera, Johanise a soudr. na přechod k dennímu pořadu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

(Po sečtení hlasů:)

Podle sděleného výsledku sčítání hlasů vyslovilo se pro návrh 71 hlas, proti němu 132 hlasy. Návrh je tedy zamítnut.

Kdo nyní souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 2 články, nadpisem a úvodní formulí ve znění doporučeném panem zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém.

Druhé čtení provedeme při vyřizování odstavce 22 dnešního pořadu, bude-li přiznáno zkrácené projednání podle §u 55 jedn. řádu.

Tím vyřízen jest odst. 1 pořadu.

Přistoupíme k druhému, jímž jest:

2. Zpráva výboru rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 727) o dávce ze šumivého vína (tisk 782).

Zpravodajem jest pan posl. Malík, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Malík: Slavná sněmovno! Žádné odvětví zemědělské produkce nebylo a není tak vysoko zdaněno, jako právě vinařství. Při něm zdaňuje se vysoko nejen pozemek, nýbrž i konečný výrobek z plodů révy vinné, víno. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Jaké daně postihovaly a postihují ještě dnes vinici? Předně daň pozemková, 22.7% z čistého katastrálního výnosu činí z 1 ha vinice v první bonitní třídě 18.55 Kč. Za druhé válečná přirážka k dani pozemkové z vinic stanovena byla původně 400%, t. j. z 1 ha 74.20 Kč. Dále moučná dávka vybíraná r. 1920 činila z vinic 820%, tudíž z 1 ha 151.10 Kč. Za čtvrté byla dávka na fond pro opatření strojených hnojiv, která činila v letech 1921 a 1922 u vinic rovněž 820%, tudíž dalších 151.10 Kč. Zemská přirážka k dani pozemkové z vinic, stanovená původně též vyšším procentem než u půdy orné, činila až 350%, t. j. 64.92 Kč. Konečně obecní, okresní, župní a jiné přirážky zřídka klesly pod 1000% a činily tudíž z 1 ha 185.50 Kč.

Dosahovaly tudíž všechny tyto dávky a přirážky k pozemkové dani z vinic některý rok až 3390% a placeno pak na daních místo původních 18.55 Kč z 1 ha až 650 Kč, a to bez ohledu na to, zda se na vinicích urodilo čili nic. Tím se stalo, že ze všech vinic, jichž máme v republice asi 15 tisíc ha, platilo se na daních, dávkách a přirážkách místo původních 230.000 Kč pozemkové daně až 8 mil. Kč.

Vyšší však ještě zdanění postihuje výrobek z plodů révy vinné - víno. Nejprve je všeobecná daň nápojová z vína, která činí 80 hal. z 1 litru vína. K této dani přípustna je 25%ní zemská přirážka, tudíž 20 hal., po případě je přípustna ještě 25%ní obecní přirážka, dalších 20 hal., dále paušál daně z obratu, který původně činil přes 80% všeobecné daně nápojové, t. j. 65 hal., dohromady tedy daň z 1 litru vína činila až 185 hal., kdežto před válkou platily se z 1 litru vína 3 hal.

Za druhé zvláštní dávka z vína v lahvích, obyčejně nazývaná páskovou daní, činí z každých, i načatých 5 Kč ceny vína 1 Kč, k tomu paušál obratový, původně 20%, t. j. na každou korunu daně ještě 20 hal. Placeno tedy z lahve vína v ceně 25 Kč s paušalovanou daní obratovou celkem 6 Kč páskové daně vedle všeobecné daně nápojové, které podléhá víno hroznové vůbec, jak sudové tak lahvové.

Výnos nápojové daně z vína činil v r. 1921 na všeobecné dani nápojové přes 43 mil. Kč, z paušálu daně z obratu 80%, t. j. 34 mil. Kč, na 25%ní zemské přirážce 10 mil. Kč, na 25%ní obecní přirážce, která nebyla ovšem ve všech obcích zavedena, asi 3 mil. Kč, z páskové daně byl výnos 25 mil. Kč, z paušálu daně z obratu z vína lahvového 5 mil. Kč, tudíž celková nápojová daň z vína činila dohromady 120 mil. Kč. Připočteme-li k tomu oněch 8 mil. Kč z 15.000 ha vinic, přicházíme k slušné věru cifře 128 mil. Kč. Z tohoto obnosu ovšem dlužno odpočítati určité procento na daň z vína cizozemského a možno výnos daňový z 1 ha našich vinic odhadnouti směle na 6 až 7 tisíc Kč. Tedy obnos věru velmi vysoký. Rozumí se, že na tento obnos přispívá producent i konsument.

Zrovna však neuvěřitelný je výnos daní z 1 ha vinice tam, kde výrobce zároveň je obchodníkem a prodává víno lahvové. Tak na př. závod mající 3 ha 56 a zemědělské půdy, z toho 3 ha 30 a vinic, zaplatil na daních r. 1913 431 K, r. 1919 však už 43.590 Kč, r. 1921 dokonce 56.311 Kč. Zatížení daňové, resp. výnos daní na 1 ha byl tu r. 1913 130 K, r. 1921 však 17.064 Kč, tudíž násobek 131. Jiný závod, mající 82 ha 96 a zemědělské půdy, z toho 58 ha vinic, zaplatil na daních r. 1913 12.624 K, r. 1920 2,935.436 Kč, v tom na dani páskové přes 1 mil. Kč. V tomto případě výnos daní z 1 ha činil r. 1913 152 K, r. 1920 však 35.000 Kč, t. j. násobek 230.

Jsou to cifry skutečně neuvěřitelné. Nedivte se proto, že mnohé podniky, zejména ony, jež založeny byly na výrobě vín kvalitních, to platí zvláště o vinařství mělnickém, do základu se otřásly, omezují výrobu, propouštějí dělnictvo a hledí s obavami budoucnosti vstříc.

Vedle tohoto vysokého zdanění jest naše vinařství bito cizí konkurencí, vysokými kontingenty dovozními a celními slevami na cizí vína. Tak má povolený kontingent Italie na dovoz k nám 110.000 hl vína, Španělsko dovoz 120.000 hl a 20.000 q hroznů, Francie 110.000. hl, Řecko 40.000 hl a 20.000 q hroznů. Tyto čtyři státy mohou tedy k nám dovézti 380.000 hl vína. Kdyby toto množství k nám bylo dopraveno a také zkonsumováno, to by se dostalo věru z našeho domácího vína do konsumu sotva 50.000 hl. Mimo uvedené čtyři státy žádají však o další kontingenty a celní ústupky také Německo, Rakousko a zvláště Maďarsko. Vidno, že naše vinařství ocitá se ve velmi kritickém postavení, a bylo by velmi osudnou chybou, kdyby mělo býti nadobro obětováno a tisíce rodin občanských i dělnických zbaveno existence.

Dovoz vína a hroznů z ciziny jest dosti značný. Tak r. 1925 dovezeno k nám z ciziny 258.000 q sudového vína v ceně 65,000.000 Kč, z toho z Italie samé za 40,000.000 Kč. Vína v lahvích dovezeno k nám, hlavně z Francie a Německa, v témž roku 1925 asi za 3 mil. Kč.

Čerstvých hroznů, vinných bobulí a sušených hroznů dovezeno k nám v téže době za 26 mil. Kč, tudíž všeho vína a hroznů asi za 95 mil. Kč.

Myslím, že se k nám dováží více, než je třeba, což považuji za lehkomyslné vyhazování peněz do ciziny a pomíjení domácí produkce, která může dosáhnouti soběstačnosti v množství i v jakosti.

Daňové zatížení čsl. vinařství je nesnesitelné a větší než všude jinde. To se konečně už začíná poznávati na místech rozhodujících, a také už určité daňové úlevy staly se skutkem. Tak odpadla moučná dávka, hnojivová dávka, snížena válečná přirážka, nyní tak zv. mimořádná přirážka k pozemkové dani z vinic na 200%, sníženy zemské přirážky více než o 100%, což vše dohromady znamená snížení dávek a přirážek asi o 2000%, t. j. v penězích asi 5 mil. Kč. Snížen dále paušál na daň z obratu při všeobecné dani nápojové z 80% na 50%, t. j. ze 65 haléřů na 40 hal. a týž paušál při páskové dani z 20% na 10%. Toto snížení paušálu obratového při obou uvedených daních znamená finanční efekt přes 10 mil. Kč. (Výkřiky posl. Landové-Štychové.) Paní kol. Landová, račte prominouti, této věci skutečně nerozumíte. Konečně dochází na páskovou daň, totiž na osnovu zákona podrobující této dani pouze víno šumivé. Pásková daň uvalena byla pouze na víno lahvové vedle, jak už jsem podotkl, všeobecné daně nápojové. Nebyla a není zavedena u nás na pivo lahvové ani na drahé kořalky a likéry prodávané v lahvích. Nebyla a není zavedena v Německu, v Maďarsku, ve Francii zrušena byla brzy po svém zavedení, v Italii pak omezena pouze na vína šumivá.

Pásková daň poškodila značně československé vinařství zejména tím, že ztížila pěstování kvalitních sort révy vinné a omezila spotřebu kvalitních vín zejména v lahvích na minimum. To dokazuje jasně stále klesající výnos páskové daně. Tato vynesla r. 1920 28 mil. Kč, r. 1921 25 mil. Kč, r. 1923 20 mil. Kč, r. 1924 16 mil. Kč a dnes klesl výnos této daně pod 10 mil. Kč. Pásková daň trestala vlastně dobrou snahu výrobcovu dáti do konsumu výrobek zralý, vyškolený, bezvadný, a podporovala pěstování a prodej méněcenných vín sudových.

Pásková daň vedle toho, že poškodila výrobce a obchod, poškodila též různá jiná odvětví s vinařstvím spiatá (sklárny, korkárny, tiskárny a j.), způsobila tím vzrůst nezaměstnanosti dělnictva a konečně poškozovala i konsumenty samy, ježto nutila dávati do konsumu vína méněcenná za ceny nepřiměřené.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP