Čtvrtek 16. prosince 1926

Místopředseda Slavíček (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. dr Patejdla, Zeminové a soudr.:

V §u 1, odst. 1 buďtež za slova "kyselinou uhličitou" vložena slova: "s výjimkou vín ovocných".

2. Doplňovací návrh posl. Kaufmanna a druhů:

V §u 3 budiž připojeno jako čís. 3: "Víno, které se odevzdává v lékárnách k účelům léčebným stranám požívajícím výhod."

3. Resoluční návrh posl. Kaufmanna a druhů:

Vláda se vybízí, aby v tomto zasedání podala návrh zákona, jímž se minerální vody, ovocné šťávy a jiné lihuprosté nápoje osvobozují od jakékoliv daně.

4. Resoluční návrh posl. Kaufmanna a druhů:

Vláda se vybízí, aby podala návrh zákona na potírání alkoholu. Náklad budiž hrazen z výtěžku daně nápojové.

Místopředseda Slavíček (zvoní): Uděluji slovo zpravodaji p. posl. Malíkovi k doslovu.

Zpravodaj posl. Malík: Vážená sněmovno! Pan posl. Kaufmann prohlásil, že strana jeho bude hlasovati proti osnově. Prohlášení to učinil jistě ne z důvodů věcných, nýbrž patrně proto, že strana jeho je v oposici. Kdyby pan posl. Kaufmann a ostatní jeho kolegové šli se zeptati dělníků, kteří jsou zaměstnáni v podnicích vinařských a zejména v těch, kde se vyrábí kvalitní víno lahvové, jsem pevně přesvědčen, že by pan posl. Kaufmann potom jinak mluvil, poněvadž ti dělníci sami by mu řekli, že pásková daň velmi uškodila nejen vinařství ale také právě jim. (Tak jest!)

Dámy a pánové! Při této osnově nejde o rozšíření alkoholismu, nejde o žádný dar majetnějším vrstvám, ale především právě o otázku sociální, o otázku našeho dělnictva, (Výkřiky komunistických poslanců.) aby našlo práci, zaměstnání.

Pan posl. Kaufmann ve své řeči poznamenal, že prý tato osnova má tendenci, aby vrstvy majetnější mohly v barech a jiných místnostech zábavních píti drahá šampaňská vína bez daně. Tuto námitku vyvrátil panu posl. Kaufmannovi již pan posl. Zajicek. Mám za to, že pan posl. Kaufmann se asi přeřekl, neboť tato osnova právě má tu tendenci, zdražiti páskovou daní vína šumivá, ovšem osvoboditi od páskové daně všechna ostatní vína lahvová.

Pokud se týče medicinálních vín, mohu panu posl. Kaufmannovi sděliti, že medicinální vína i dále jsou zbavena páskové daně, pokud ovšem nejsou šumivá. O pojmu vína šumivého bude řeč v prováděcím nařízení.

Dámy a pánové, nesmí se zapomínati, že při osnově této, a vůbec při všech snahách, aby daňové zatížení, vinařství bylo sníženo, nejde snad pouze o víno, ale ještě o jinou věc. Jde o plod révy vinné, (Tak jest!) o hrozny. Prosím, hrozen jistě je to nejkrásnější ovoce a nejzdravější. Je potěšením mladých a starých. Já vůbec nepovažuji za rozumnou hospodářskou politiku, když se k nám dováží třebas dnes spousta hroznů ze Španělska, druh t. zv. Almeria za drahé peníze. (Výkřiky.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Malík (pokračuje): Dnes tento druh se prodává u nás za 20 až 30 Kč kg. Je to luxus, koupiti si tak drahé hrozny, ale já jsem pevně přesvědčen o tom, že v době vánoční i mnohý dělník, chtěje svým dětem udělati radost, rád těch několik korun věnuje na zakoupení těchto hroznů. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Dámy a pánové, mohu konstatovati, že jinak mluví páni, kteří jsou znalí poměrů ve vinařství, a jinak ti, kteří těchto poměrů znalí nejsou. Dnes mluvil soc. demokrat německý zcela jinak než čsl. socialista pan posl. Prášek. Pan posl. Prášek, konstatuji a potvrzuji, poměry v našem vinařství dobře zná. Pan posl. Kaufmann, bohužel, patrně je nezná. Proto ty rozdíly. (Výkřiky.) Mohu potvrditi, že všechny strany našeho parlamentu, vyjímaje ovšem komunisty a něm. soc. demokraty, podaly iniciativní návrhy, aby československému vinařství bylo na daních uleveno. Potvrzuji, že také pan posl. Tomášek, bývalý předseda naší sněmovny, velmi živě se zajímal o otázku páskové daně a přál si, aby pásková daň byla co nejdříve zrušena. Potvrzuji dále, že všechny plodinové bursy, obchodní komory, zemědělské rady, všechny organisace hostinské a samozřejmě všechny organisace producentů a obchodníků vínem se vyslovily pro to, aby daňové zatížení našeho vinařství bylo zmenšeno (Výkřiky.), zejména aby pásková daň byla zrušena. (Posl. Muna: Proč nezrušíte daň z minerálních vod?) K tomu přijdeme později, pane kol. Muno.

Mohu prohlásiti, že osnova zákona, kterou dnes projednáváme, není nic špatného. Není podporou alkoholismu, naopak je to dobrý, rozumný skutek, poněvadž, jak zde bylo již správně řečeno, znamená krok ku zlepšení poměrů v našem vinařství, v důležitém to odvětví naší hospodářské produkce. Toto odvětví jest proto důležité, poněvadž v něm jest práce zejména pro dělnictvo po celý rok, v létě i v zimě, a od tohoto odvětví závisí tudíž existence tisíců rodin občanských i dělnických.

K této vládní osnově byly podány pozměňovací návrhy a to p. posl. dr Patejdla, který žádá, aby za slova "kyselinou uhličitou" vložena byla slova "s výjimkou vín ovocných". K tomu dovoluji si poznamenati, že máme ovocná vína alkoholová, i alkoholu prostá a proto nelze tato slova "s výjimkou vín ovocných" tak beze všeho do zákona dáti. Otázka zdanění nebo nezdanění vína ovocného resp. ovocných šťáv, jakož i otázka minerálních vod bude řešena v novém zákoně o všeobecné dani nápojové a proto vyslovuji se proti přijetí tohoto pozměňovacího návrhu.

Dále jest zde doplňovací návrh p. posl. Kaufmanna k §u 3, jenž žádá, aby této páskové dani nepodléhalo víno, které se odevzdává v lékárnách k účelům léčebným, stranám požívajícím výhod. Poznamenávám, že medicinální vína nebudou podléhati páskové dani, vyjímaje ovšem vína šumivá, ale opakuji ještě jednou, že pojem vína šumivého bude přesně vymezen v prováděcím nařízení. Poněvadž důchodková kontrola byla by velmi ztížena, kdyby tento návrh měl býti přijat, vyslovuji se proti jeho přijetí.

Konečně jsou zde resoluční návrhy, o nichž bude rozhodnuto až při čtení druhém.

Navrhuji a doporučuji, aby usnesení rozpočtového výboru o osnově zákona o dávce ze šumivého vína bylo schváleno ve znění zprávy výborové. (Potlesk.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Osnova má 13 paragrafů, nadpis zákona, nadpisy jednotlivých oddílů a paragrafů, jakož i úvodní formuli.

Ježto podány byly pozměňovací návrhy, hodlám dáti hlasovati tímto způsobem:

Nejprve bychom hlasovali o §u 1, a to především v úpravě návrhu pp. posl. dr Patejdla, Zeminové a druhů; bude-li zamítnut, budeme hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 2, k němuž není pozměňovacích návrhů, dám hlasovati podle zprávy výborové.

O §u 3 budeme hlasovati nejprve podle zprávy výborové a pak o doplňovacím návrhu pp. posl. Kaufmanna a druhů.

O §§ 4 až 13, o nadpisu zákona, o nadpisech jednotlivých oddílů a paragrafů, jakož i o úvodní formuli, k nimž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

Jsou snad nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati uvedeným způsobem.

Kdo s §em 1 souhlasí v úpravě navržené pp. posl. dr Patejdlem, Zeminovou a druhy, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Úprava tato jest zamítnuta.

Kdo nyní s §em 1 souhlasí ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. § 1 jest přijat podle zprávy výborové.

Kdo s §em 2, k němuž není pozměňovacích návrhů, souhlasí ve znění zprávy výborové, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina. § 2 je přijat podle zprávy výborové.

Kdo s §em 3 souhlasí ve znění zprávy výborové, prosím, aby zvedl ruku. (Děje se.)

To je většina. § 3 je přijat ve znění zprávy výborové.

Kdo nyní souhlasí a doplňovacím návrhem pp. posl. Kaufmanna a soudr. na připojení nového čísla třetího k tomuto paragrafu třetímu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Doplňovací návrh pp. posl. Kaufmanna a druhů je zamítnut.

Kdo s §§ 4 až 13, s nadpisem zákona, s nadpisy jednotlivých oddílů a paragrafů, jakož i s úvodní formulí zákona souhlasí ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím tato část osnovy je přijata podle zprávy výborové.

Celá osnova zákona byla tedy přijata ve čtení prvém.

Druhé čtení vykonáme při odstavci 22 dnešního pořadu, když přiznáno bude zkrácené projednávání podle §u 55 jedn. řádu.

Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

3. Zpráva ústavne-právneho výboru o usnesení senátu (tisk 583) k vládnemu návrhu zákona (tisk sen. 101 a 124) o premlčaní pohľadávok pripadlých československému štátu podľa mierových smlúv (tisk 779).

Zpravodajem jest p. posl. Hrušovský. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Hrušovský: Veľactená snemovňa! Dôsledkom mierových smlúv St. Germainskej a Trianonskej ako i dôsledkom zákona zo dňa 12. augusta 1921, č. 354 Sb. z. a n., vláda predložila osnovu zákona tohoto najprv v senáte a potom v poslaneckej snemovni. Článkom 208 St. Germainskej smluvy a 191 Trianonskej smluvy všetky majetky a statky bývalého mocnárstva Rakúsko-uhorského, cisárstva Rakúskeho a kráľovstva Uhorského, panovníckej rodiny rakúsko-uhorskej a potom, nakoľko sa týče Vitorázska a Valčicka, majetky náležiace zemi Dolno-Rakúskej, nakoľko sa týče Hlučínska, majetky náležiace cisárstvu Nemeckému, panovníckej rodine nemeckej a jednotlivým nemeckým štátom, sa postupujú československému štátu.

Podľa zákona čís. 354 z r. 1921 ale rozumejú sa pod statkami a majetkom i pohľadávky. V mnohých prípadoch však určité pohľadávky, poneváč boly krátkodobé, boly premlčané driev než by Československý štát ich mohol vymáhať. Následkom toho, že tak Rakúsko ako aj Uhorsko prihlásilo tiež k evalvácii tieto pohľadávky podľa mierových smlúv a dôsledkom premlčania by utrpel Československý štát citeľné majetkové škody, bolo potrebné zákonom upraviť predĺženie tejto lehoty premlčovacej. Vláda predložila síce senátu návrh, aby len o 2 roky bola predĺžená táto lehota, senát však našiel túto dobu krátkou a preto zmenil pôvodnú osnovu a ustanovil, aby táto premlčacia lehota bola trojročná.

Ústavne-právny výbor priklonil sa k mieneniu senátu a navrhuje poslaneckej snemovni, aby prijala osnovu zákona tak, ako je v usnesení senátu v nezmenenej forme.

Doporučujem slávnej snemovni, aby prijala predloženú osnovu podľa zprávy ústavne-právneho výboru. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přistoupíme ihned ke hlasování.

Osnova zákona má 3 paragrafy, nadpis zákona a úvodní formuli zákona.

Ježto není návrhů pozměňovacích, dám hlasovati o celé osnově najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou, t. j. s jejími třemi paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, ve znění zprávy výborové, jež je shodné s předchozím usnesením senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém podle zprávy výborové, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.

Druhé čtení provedeme při projednávání odstavce 22 dnešního pořadu schůze, bude-li této osnově přiznáno zkrácené projednávání podle §u 55 jedn. řádu.

Tím je vyřízen třetí odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž je:

4. Zpráva výboru ústavně-právního k usnesení senátu (tisk 582) o vládním návrhu zákona (tisk sen. 45 a 107) o zahlazení odsouzení (tisk 778).

Zpravodajem jest p. posl. dr Halla. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Halla: Slávna snemovňa! Vládny návrh zákona o zahladení odsúdenia a usnesení senátu predmetov sa dotýkajúce vzbudil v ústavno-právnom výbore niektoré pochybnosti, ktoré bude treba odstrániť v podvýbore. Tým zdrží sa prejednávanie menovanej vládnej osnovy a ústavno-právny výbor prosí slávnu snemovňu, aby termín predloženého návrhu bol predĺžený o 2 1/2 mesiaca.

Místopředseda inž. Dostálek (převzav předsednictví - zvoní): K rozpravě není nikdo přihlášen, budeme tedy hlasovati o návrhu zpravodajově.

Kdo souhlasí s návrhem pana zpravodaje, aby od senátu vyžádáno bylo prodloužení lhůty na projednání této osnovy o další 2 1/2 měsíce, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh zpravodajův je přijat.

Tím je vyřízen 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž je:

5. Zpráva výboru ústavně-právního k návrhu posl. Bradáče, dr Dolanského, Hlinky, dr Lukavského, Pekárka, Windirsche, dr Luschky a společníků (tisk 661) na změnu §u 5 zákona ze dne 15. dubna 1920, č. 325 Sb. z. a n., o jednacím řádu posl. sněmovny NSRČ (tisk 789).

Zpravodajem je p. posl. dr Halla. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Halla: Slávna snemovňa! Páni posl. Bradáč, dr Dolanský, Hlinka, dr Lukavský, Pekárek, Windirsch, dr Luschka a spol. podali návrh na zmenu §u 5 jedn. poriadku posl. snemovne v tom smere, aby počet miestopredsedov poslaneckej snemovne, ktorý dnes činí 4, rozmnožený bol na 6, počet zapisovateľov aby bol zvýšený na 10 a počet poriadateľov na 8.

§ 5 jedn. poriadku patrí medzi tie, ktoré môžu byť zmenené autonomným usnesením snemovne.

Páni navrhovatelia mali na mysli na prvom mieste číselný pomer sboru predsedníckeho v poslaneckej snemovne a v senáte. Senát už dvarazy počet miestopredsedov zvýšil a prikročuje k novému zvýšeniu. Vo spoločnej schôdzi predsedníctiev oboch snemovieň došlo by ku neodôvodnenej majorizácii bez ohľadu na úpravu predsedníctva v senáte. Je patrné a zkúsenosti nás o tom stále učia, že doterajší počet členov predsednictva nedostačuje na zdolanie rastúcej agendy. Je spravodlivo, aby čo najviac strán bolo v predsedníctve zastúpené.

Ústavne-právny výbor pojednal o tomto návrhu a usniesol sa navrhnúť slávnej snemovni, aby schválila podľa čl. I. jedn. poriadku túto zmenu jednacieho poriadku svojím autonomným usnesením.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Přikročíme k rozpravě. Před tím navrhuji podle usnesení předsednictva lhůtu řečnickou 20 minut. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Lhůta je přijata.

Přihlášeni jsou řečníci na straně "proti": pp. posl. Patzel, dr Keibl, dr Meissner, dr Gáti, Hackenberg, Svoboda.

Uděluji slovo prvnímu řečníku na straně "proti", jímž je pan posl. Patzel.

Posl. Patzel (německy): Slavná sněmovno! Projednáváme zprávu o návrhu pánů posl. Bradáče, dr Dolanského, Hlinky, dr Lukavského, Pekárka, Windirsche, dr Luschky a druhů na změnu jednacího řádu posl. sněmovny a jednáme o nutnosti reformy jeho. Nyní platný jednací řád posl. sněmovny jest uznáván po léta ve všech kruzích sněmovny. Máme před sebou samo o sobě monstrum, že samozvaný konvent utvořil nejenom výzbroj státu, totiž ústavu, nýbrž předepsal také jednací řád volenému parlamentu, ačkoliv v jiných skutečně parlamentárních státech jest obvyklým, že každá sněmovna si dává svůj vlastní jednací řád v jistém zákonném rámci.

Jakmile nyní došla zpráva o návrhu na změnu jedn. řádu, tu musili jsme se domnívati, že nyní, když je tu jiná parlamentní koalice, pronikla myšlenka o nutnosti reformy jednacího řádu, kterou uznaly také dnešní většinové strany a že ta má býti nyní provedena. Ve skutečnosti však jedná se jenom o něco, co bude za nového režimu ještě mnohem praktičtější než za režimu dřívějšího, o tak zvaný parlamentní čachr, o rozmnožení míst místopředsedů, zapisovatelů a pořadatelů, především však místopředsedů. (Souhlas na levici.)

Jest otázkou účelnosti, jak je silné předsednictvo sněmovny, stává se však politicky nemorálním, jestliže sestavení předsednictva provádí se podle takových úvah, jaké zde platí nyní. (Souhlas na levici.) Jestliže se třesete jenom na to, aby ta neb ona strana byla v předsednictvu zastoupena, avšak nestaráte se o to, aby duch vedení sněmovny byl takový, že by odpovídal myšlence, kterou ve své programové řeči vyslovil pan dr Švehla, totiž sdružení cenných sil nejen většinových stran, nýbrž i z oposice, pak jest jasno, že parlament, který potřebuje konstituční oposice, nutně zakysne, zrezatí a zbahní; avšak dnešní většina patrně neoceňuje prakticky této myšlenky a také jí nechce rozuměti.

Nechci projeviti mínění, že snad rozmnožení míst místopředsednických stalo se pro některé pány z důvodů materielních, avšak konstatuji, že skutečná parlamentní oposice podle úmyslů, jež mají býti dnes uskutečněny, nebude v předsednictvu vůbec zastoupena, že i zde nebude prováděna prakticky myšlenka spolupráce většiny s menšinou. Při rozmnožení místopředsednických míst nejde o to, aby se přihlíželo k dnešnímu složení sněmovny, nýbrž o to, aby se jenom vzal zřetel na dva příslušníky dnešních většinových stran, kteří mají býti obklopeni svatozáří, že jsou také zastoupeni v předsednictvu sněmovny. Také takovýmito věcmi, jako čachrováním s místy místopředsednickými, snižuje se mimořádně parlament v očích obyvatelstva, voličstva, a nesmíme se diviti, jestliže všechny tyto větší nebo menší skutky nejsou s to, aby v očích obyvatelstva hodnotu sněmovny zvedly nebo povznesly. Naproti tomu oposice, která ještě dnes je zastoupena v předsednictvu, jest oposicí jenom poloviční. Viděli jsme to přece včera při hlasování o neslýchaném votu důvěry pro vojenskou správu, viděli jsme to při hlasování o státním rozpočtu. Ať si to zatím tyto strany vyrovnají s vlastním svědomím, o tom nechceme my rozsuzovati. Avšak takovým složením předsednictva nijak se neupravuje a nezajišťuje spolupráce většiny s menšinou.

Velectění! Byl by čas přikročiti konečně k jednacímu řádu také s druhého hlediska. Připomínám to a nutno mluviti upřímně tak často se mluví o tom, že se již chystají věci, aby spolupráce v parlamentě byla opřena o jiný základ. (Souhlas na levici.) Říkám upřímně, jak jsem zvyklý: Hic Rhodus, hic salta! Zde se projednává jednací řád, nyní se naskytá příležitost takové sliby splniti. (Souhlas na levici.) Připomínám, že již celé měsíce máme ve sněmovně návrhy, které mají odstraniti nesrovnalosti jednacího řádu. Připomínám, že kromě návrhu pana posl. dr Czecha a soudruhů, který se týká určité stránky parlamentní techniky, byl podán také návrh posl. Patzela, dr Spiny, dr Luschky, dr Keibla a druhů, návrh, který žádá změnu jednacího řádu po stránce parlamentně technické, návrh, který žádá odstranění parlamentní stráže, který žádá právo našeho jazyka a právě nyní v nové koalici toto právo pro zpravodaje a ministry, návrh, který žádá přípustnost menšinových zpravodajů, aby také tato forma sněmovní spolupráce byla upravena, návrh, který požaduje, aby nynější methody hluchoněmých v interpelačním právu mezi poslanci a sněmovnou byly podle vzoru jiných parlamentů nahrazeny skutečnými dotazy a debatou s tohoto místa a povinností vlády s tohoto místa také odpovídati, s možností o tom v parlamentě mluviti, jak tomu je v Německu, ve Francii a v Rakousku a jistě také v sovětovém Rusku. Jenom v demokratické Československé republice, kde je prý demokracie diskusí, je výkon interpelačního práva a výkon interpelační povinnosti vlády, nevyskytnou-li se zvláště příznivé poměry, zařízen v celku na styk jako mezi hluchoněnými. (Výkřiky na levici.) Kromě toho máme oprávněné stížnosti, že se nedodržuje ani zákonná lhůta k odpověděm na dotazy a interpelace. Zažili jsme ve staré sněmovně, že dokonce příslušníci tehdejších socialistických vládních stran měli důvod stěžovati si na takovýto usus, ovšem jenom nebyl-li ministr příslušníkem této strany. Avšak skutečnost tu byla, a náš návrh chtěl poskytnouti podklad k diskusi, aby byly tyto nepřístojnosti podle trpkých zkušeností odstraněny. Návrhy nedostaly se do dnešního dne k meritornímu projednání. Avšak my měli jsme letos již jednou příležitost o věci mluviti v rozpočtovém výboru, kde došlo k velmi vážným rozporům o právo užívati naší německé řeči a kde byly ohlášeny akce, aby také toto právo bylo zajištěno, jak to odpovídá dnešnímu obrazu parlamentu. Tážeme se: Co se tu dnešního dne stalo, aby tyto sliby byly uvedeny ve skutek? Máme právo požadovati před naším sudetským němectvím jasnou a určitou odpověď. (Souhlas a výkřiky na levici.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP