Úterý 22. března 1927

Zpravodaj posl. Špaček: Slavná sněmovno! Smyslem každého branného zákona jest zajistiti obranu státu proti možnému útoku zvenčí, posíliti jeho vnitřní opornost proti možnému upřílišněnému rozkladnému hnutí jakémukoliv uvnitř a v tomto smyslu branného zákona nutno uvažovati o vhodnosti jednotlivých branných systémů v každém jednotlivém státě. Je přirozeno, že při výběru tohoto vhodného branného systému záleží velmi mnoho na zeměpisné poloze dotyčného státu, právě tak jako na jeho vnitřních poměrech hospodářských, na rozvoji kulturním i průmyslovém, na mravní síle národa, na všeobecné vzdělanosti, na schopnosti finanční a na veškerých jiných momentech, které dohromady tvoří kulturu a všeobecnou vzdělanost každého národa. Přihlížíme-li vzhledem k těmto různým stanoviskům a potřebám k posici naší republiky, vidíme, že u nás vhodný branný systém vyžaduje neobyčejně bedlivého přihlížení ke všem skutečnostem zvláště našeho zeměpisného položení, a ovšem také ke všem jiným skutečnostem našich vnitřních nesnází jakožto státu, povstalého teprve ze světové války.

Naše posice zeměpisná tvořila při výběru systému branného ovšem nejdůležitější směrnici, podle které jsme se rozhodovali pro zavedení branné soustavy kádrové, která u nás dosud platí, třebaže po válce velká většina národa a jmenovitě jeho politických stran celým srdcem a celou duší stála za systémem miličním. Ale právě skutečnost, že tento systém miliční byl před válkou zaveden vlastně jenom v jednom evropském státě, totiž ve Švýcarsku - jehož zeměpisná poloha jest formou analogická se zeměpisnou polohou naší, ale jehož politický vývoj a mezinárodní položení jest naprosto jiné, nežli státu našeho - tato skutečnost, že ani nikde jinde, kde jsou aspoň přibližně stejné poměry zeměpisného položení a z nich resultující možnost konfliktu se sousedem, ba vůbec nikde jinde v Evropě systém miliční zaveden nebyl, tato skutečnost vedla nás k tomu, že překonali jsme všechny ty, řekl bych, idealistické a pacifistické snahy, které měly vésti k zavedení systému miličního v naší branné soustavě, a že jsme si ponechali prozatím branný systém kádrový.

Byla to jmenovitě stálá potřeba míti na zřeteli naše sousedstvo a míti na zřeteli skutečnosti psychologického a hospodářského rázu, které souvisely s likvidací světové války a které tvořily současně velmi podstatný základ vzniku naší samostatnosti; a právě vzhledem k těmto možným konfliktům v budoucnosti a vzhledem k nesporné skutečnosti, že možný nepřítel zevní pro náš stát, třebaže si nepřejeme, aby přišel, může přijíti jen ze sousedního Německa nebo Maďarska, právě to musilo vésti všechny i nejidealističtější představitele tohoto miličního systému k potřebě přidržeti se v konkretních našich poměrech systému kádrového. Tento systém musí míti za účel vytvořiti armádu dobře organisovanou, podle moderních požadavků dokonale vyzbrojenou, mravně silnou a ukázněnou a hlavně dobře vycvičenou. Jen taková armáda má skutečný raison ď étre, jen taková armáda může znamenati opodstatnění všech těch obětí hospodářských, mravních, finančních a státních, které na ni podle svého rozpočtu stát vynakládá, a neměla-li by takovou armádou naše armáda býti, armádou dobře organisovanou, dobře vyzbrojenou, mravně silnou a ukázněnou a jmenovitě dobře vycvičenou a připravenou na svoje úkoly, bylo by lépe žádné armády nemíti a oddati se těžkému fatalismu, že nás bude v případě útoku někdo chrániti, že se nám podaří odpuditi všechno možné nepřátelství a udržeti se ve světě v tom postavení, jako se udržuje Švýcarsko.

Ovšem, kdo se seriosně na úkoly naší branné moci dívá, nemůže se oddávati snům. Položení Švýcarska nemůže nikdy platiti u nás v mezinárodních budoucích konfliktech, poněvadž Švýcarsko existuje jako nárazníkový stát z vůle velmocí, které ho obklopují a které mají zájem, aby v tom Švýcarsku našly možnost výměny názorů prostřednictvím jiných neutrálů, kdežto u nás nemůžeme býti ničím jiným, nežli čím jsme chtěli býti, když jsme o svoji samostatnost usilovali, totiž předvojem, baštou nových mezinárodních poměrů v Evropě, jak o tom mluvili naši vůdcové zahraniční za revoluce i naši vůdcové domácí. Již jsem několikráte s tohoto místa připomenul velmi významné válečné spisy našich velikých přátel na západě, jmenovitě Setona Watsona a Denise, kteří vždycky ve svých agitačních skutcích a ve svých spisech a řečích, kterými se snažili dobýti pro naše nacionální osamostatňovací snahy sympatií západní Evropy, akcentovali skutečnost, na kterou poukázal také Bismark, když řekl: "Kdo bude pánem Čech, bude pánem Evropy", která v novém pořádku mezinárodní politiky v Evropě znamená skutečnost, že musíme dbáti své samostatnosti sami, aby na naši samostatnost a na její zachování měli zájem jiní, daleko mocnější, bez jichž pomoci samostatnost nemůžeme uhájiti, ale na jejichž pomoc nemůžeme také spoléhati, poněvadž ten, kdo pomoci zasluhuje, musí sám učiniti všechno, aby svoji existenci, svůj samostatný život a kulturní vývoj uhájil. Platí to o jednotlivcích zrovna tak jako o národu.

Tedy chceme-li míti takovou řádnou armádu, jak jsem se o tom zmínil, je nezbytně nutno, aby armáda naše byla řádně vytvořena. Předmětem našeho jednání má býti pokud běží o předlohu zákona, kterým se má zachovati dosavadní presenční 18měsíční služba, či se stanovisko legislativního lépe řečeno 14měsíční služba presenční a další činná služba 4měsíční - úvaha o možnosti takového výcviku a co nejkratší doby pro takový výcvik, jaký právě naše armáda musí míti, aby v daném případě byla slušně schopna svého úkolu.

Až do války světové byla pokládána za takový termín, ve kterém je možno všeobecně vojáka slušně vycvičiti, aby se stal ve válce platným kolečkem nebo činitelem v tom velkém zápase armádního kolektivu proti jinému kolektivu armádnímu, doba 2 roků jako nejlepší, a víme, že ve všech státech, které seriosně se problémem tím obíraly, žádalo se, aby tato presenční služba vojenská pod dobu 2 let snížena nebyla.

Je tudíž přirozeno, že když jsme začali organisovati svůj stát a když jsme v předních úkolech této organisace státní pokládali za nutno vytvořiti si svůj nový branný zákon, že jsme se, resp. činitelé naší vojenské správy přimkli se k dosavadním názorům, jak původní návrh §u 17 vládního návrhu tisk 2176 z r. 1920 pravil: "Pravidelná presenční služba trvá 2 léta. Ti, kdož byli vycvičeni na státní útraty k vojenským službám z povolání, nebo dostali k tomu účelu stipendia, jsou zavázáni vedle pravidelné presenční služby ještě k další činné službě, jejíž trvání řídí se ustanoveními platnými v době převzetí takového závazku."

Prosím, to byl vládní návrh našeho branného zákona; presenční služba dvouletá. Bylo jednáno mezi stranami, které ovšem z největší části byly pod vlivem onoho psychologického stavu, kterému všechny národy světa a také národ náš - a specielně náš, protože trpěl onou roztříštěností jednotného stanoviska po válce, která vyplynula z někdejší podřízenosti k cizímu elementu v bývalém starém Rakousku - podlehli; za tohoto psychologického stavu únavy z války a u vědomí těžkých finančních a morálních obětí, které světová válka vyžadovala, po té pod vlivem všeobecně o válce se vyskytujícího mínění, že hrůzný stav překonané války musí býti dostatečným poučením a podnětem, aby v dohledné době válce se vyhnulo - ty všecky názory, které již jinde a specielně u nás se vyskytly, vedly k tomu, že skoro všecky strany v bývalém revolučním Národním shromáždění, jemuž tento vládní návrh byl předložen, se snažily presenční službu vojenskou snížiti pod dobu 2 roků. Důsledek toho jednání byla formulace §u 17 tak, jak ji vidíme ve zprávě výboru tisk 2596, ve kterém se říká v §u 17: "Pravidelná presenční služba trvá 14 měsíců. Ti, kdož byli vycvičeni na státní útraty k vojenským službám z povolání atd. mohou sloužiti eventuelně dále."

Kromě toho říká § 61 na konci: "Odvedení příslušníci ročníků 1900 (první odstavec b), jakož i všichni v letech 1921 a 1922 odvedeni jsou bezvýjimečně povinni bezprostředně po skončení pravidelné presenční služby ještě k další činné službě v trvání 10 měsíců; všichni v letech 1923 až 1925 odvedení jsou pak povinni po skončení pravidelné presenční služby ještě k další činné službě v trvání 4 měsíců."

Je tudíž vidno, že při zásadě zachování 14měsíční presenční služby, která byla normována §em 17 našeho branného zákona, mělo dosaženo býti postupně skutečného výkonu jenom 14měsíční presenční služby v etapách, z nichž první měla býti jenom zdánlivě 14měsíční, ve skutečnosti dvouletou službou vojenskou, poněvadž se zavazovali odvedenci z r. 1921 a 1922 sloužiti ještě dalších 10 měsíců činně. Druhá etapa měla býti provedena v letech 1923 až 1925, ve kterých se odvedenci měli zavazovati, a byli zavázáni, k presenční službě vojenské 14měsíční plus další 4 měsíce činné služby. To znamená, že pro odvedence z r. 1926 měla by platiti, a de lege lata platí, vlastně již jenom činná služba 14měsíční. Tak vypadá právní stav.

Ve skutečnosti však přes to, že vojenská správa konala bedlivá studia o možnosti skutečného snížení této presenční služby vojenské - abych to tak nazval efektivní - z 18 měsíců na 14, došla k přesvědčení, že ještě dnes a ještě v nejbližší době 18měsíční presenční služba vojenská musí býti zachována, poněvadž jinak není absolutně možno vycvičiti naše vojsko takovým způsobem, aby poskytovalo aspoň slušnou záruku, že v případě aktuelního nebezpečí ze zahraničí bude míti průbojnost a váhu, také pokud běží o naše závazky mezinárodni politiky vojenské, jakou bychom si přáli a jakou si od nás musí přáti naši spojenci.

Vývoj ukázal nemožnost provésti již teď závěrečná ustanovení §u 61 platného našeho branného zákona. Poměry v celém světě, jak to můžete konstatovati, nejdou, bohužel, k takovému ideálnímu jakémusi rozpoložení myslí, které by mohlo býti nazváno opravdovým pokrokem na dráze shody a dobré vůle mezi národy, tak jak tomu není ani mezi jednotlivci uvnitř národů. Vidíte, že boj, bitvy, srážky, bojovné úsilí, netvoří pouze jednu z nejdůležitějších výzbrojí naší politické fraseologie uvnitř národa, nýbrž také v mezinárodních sporech dosud platí válka, bitva a projevuje se snaha, eventuelně násilím nebo silou zlomiti určité nevýhodné národům závazky, pouta, vybaviti se podle jejich mínění na cestu svobodnějšího vývoje nebo zbaviti se určitých restrikcí, určitých omezení, která jim byla uložena mezinárodními smlouvami, ať již mírovými nebo jinými. Tato bojovná, řekl bych, nálada mezi lidmi trvá dále, a jsou to větší lidé, než tu mnozí z nás, kteří jsou přesvědčeni, že, bohužel, ještě do dohledné budoucnosti nevymizí vůle k boji a vůle k vyřizování sporů mezi národy brannou mocí, silou, tak jako v dohledné době nedospějeme ještě k tomu, aby člověk hodnotil člověka oním ideálním měřítkem, které si přeje míti pro sebe. Jak vidíme, je v životě jednotlivce, v životě lidí jednoho národa rozhodně pořád ještě stále a stále hodně sobectví. Vidíme, že přes ty dobré snahy o odzbrojení národové se ozbrojují, že se po válce, zrovna tak jako před válkou, pracuje stále a stále na zdokonalování prostředků válečných. (Výkřiky posl. Harusa.) V Rusku se to dělá nejvíce, pane kolego, já vám to potom řeknu; tam to potřebují pro své účely třídní, tam je to dobré.

Válka se stává den ode dne více vědou a uměním - dovolte, abych to tak řekl - a je tedy přirozeno, že za těchto okolností výcvik moderního vojska a výcvik naší armády vyžaduje nejen velmi bedlivého šetření všech těch vědeckých, psychologických, mravních a jiných poznatků, které zkoumání o příčinách, průběhu a dobrých výsledcích války podle vojenského dějepisu s sebou přináší, nýbrž že je jmenovitě potřebí tomuto výcviku vojáka pro moderní válku věnovati co nejdelší dobu, resp. uzpůsobiti ten výcvik tak, aby z vojáka udělal opravdu schopného součinitele, schopného bojovníka, schopného kombatanta v té velice těžké, všechny, řekl bych, schopnosti fysické i mravní pro sebe žádající moderní válce. Moderní válka předpokládá tedy velké poznatky vědecké a velké schopnosti přímo, řekl bych, umělecko-tvůrčí dovednosti, nejen u náčelníků, vůdců, nýbrž i u jednotlivých vojáků, u jednotlivých bojovníků - právě proto, že moderní válčení čím dále tím více individualisuje. Moderní válka přestává býti mohutným náporem jednou vůlí vedených mas, mechanicky účinkujících, moderní válka dělá dnes vlastně více méně z každého jednotlivého kombatanta na sebe sama odkázaného vůdce, přikazuje mu iniciativu, vědomí samostatnosti akční a vědomí odpovědnosti za osud vlastní i osud celku. A všechny tyto nezbytnosti moderního spoluúčinkování válečného uloženého kombatantu vyžadují bedlivé a podrobné přípravy výcvikové, aby když přijde potom ad factum praestandum, mohl on překonati všechny nesnáze, hlavně mravní, které mohou jednotlivce vyšinouti z úkolu, který je mu právě v onom kolektivu přidělen.

Je samozřejmo, že příprava na takovou moderní válku vyžaduje velice bedlivého výcviku, že tento cvik musí býti po určitou řadu měsíců a dní vykonáván velice podrobně a že je velice těžko najíti objektivní minimum, ke kterému se všichni snažíme, ale které nemůže býti voleno takovým způsobem, aby při tom byly uspokojeny naše zájmy hospodářské a finanční, nýbrž které musí zaručovati, že přece jen skutečná obrannost státu, skutečná průbojnost a údernost armády v daném případě bude zajištěna.

Důvodová zpráva vládního návrhu, o kterém jednáme, o dalším podržení 18měsíční služby, podává povšechný rozbor příčin, pro které se vojenská správa domáhá schválení této předlohy.

Dovolte mi, abych k těmto některým důvodům zaujal bližší stanovisko, zejména pokud jde o povšechnou situaci naši armády a některé jednotlivosti výcvikové.

Pokud jde o povšechnou situaci, nutno říci: Armády prožívají dnes všude, nejen u nás, určitou krisi, což není a nesmí býti žádným tajemstvím pro každého, kdo je si vědom odpovědnosti za naši armádu. Tuto krisi je možno rozděliti na krisi osobní a krisi organisační. Prvá je přirozeným zjevem po každé válce a jeví se vždy více u státu vítězného, nežli u poraženého. Vyplývá z toho, že důstojníci, rotmistři i mužstvo uvyklo během války životu plnému nebezpečí, který se liší svou povahou a vším tím, co od něho závisí, od mírového života důstojníka, rotmistra, instruktora, učitele a vojenského vychovatele v míru. K tomu se u nás přidružuje - ovšem velmi podstatně - velice hubené zaopatření vojenského gážisty po stránce finanční, tedy prekerní stav pekunierní, z něhož přirozeně vyplývalo a vyplývá materielní neuspokojení. Povinností naší bylo, tuto krisi rozhodně zlomiti co nejdříve, neboť ten, kdo trpí, není nakloněn, aby se spokojil slovem a slibem a žádá si řešení co možno nejrychlejšího. Částečný krok k nápravě byl učiněn novou platovou úpravou, která, byť by byla ještě daleko od ideálního stavu, přece bude po provedené systemisaci do jisté míry uspokojující.

Zvláštností této "osobní krise" u nás byla ještě otázka různorodosti mladé československé armády, která v sobě sloučila naše vojsko z různých proveniencí legionářských a bývalé rakousko-uherské armády a vojsko nových organisací. Než i tato krise byla překonána zavedením jednotné vojenské doktriny, která nám dala celou řadu jak důstojníků tak rotmistrů mladých a vychovala nám 90 % důstojníků s nejvyšším vojenským vzděláním. Pravím výslovně, že tato krise je překonána, neboť nebylo by jistě vůbec myslitelno, aby se stal skutkem jakýkoliv pokus o obnovování doktriny jiné, která by měla za cíl z různých důvodů mařiti dílo, které zdárně zapustilo kořeny. Abych řekl prostě: Přiklonili jsme se ve svých organisačních snahách k systému francouzskému a není dnes možno vraceti se k bývalému systému rakouskému.

Druhá krise, organisační, je důsledkem rovněž poválečným. (Posl. Mikulíček: Není potřeba se k němu vraceti, ten je zde!) Kdyby to bylo ještě horší než to je, je to tisíckrát lepší, než váš systém v Rusku.

Lidstvo, které překonalo poslední válku, nedovedlo si představiti, že podobná metla by mohla ještě jednou tak krutě řáditi v kulturních státech. V různých zemích pohlíželo se na potřeby armád s různých hledisek. Čím blíže uzavřenému příměří byla tato otázka řešena, ať již zákonně či jakýmkoliv jiným způsobem, tím větší jeví se dnes rozpor mezi skutečným stavem věci a nazíráním na ni v dobách bezprostředně poválečných.

Nebyla to jen mentalita lidí, trpěvších válkou, která nesprávně zkreslovala nazírání na armádu a její potřeby v míru, byly to též důvody finanční tísně, která doléhala na vítěze i poražené a domáhala se hledání úspor ve státní správě vůbec.

A tak tyto dva spojené faktory, t. j. odpor k válce a jejímu prostředku - armádě a diktát úspor sešly se na jedné cestě, která, řídíc se směrnicí politicky i sociálně výhodnou, zvolila si jako prvou etapu snížení presenční služby.

Podle temperamentu a rozvahy různých národů nebo podle jejich politických zkušeností bylo na otázku snížení presenční služby různě nazíráno.

Náš stát, ačkoliv mladý, šel příliš daleko a již r. 1920 zákonným způsobem předurčil si postupné zkracování presenční služby, jak vyznačeno v důvodové zprávě branného zákona dosavadního i předloze zákona, kterou právě projednáváme. Překotně jsme se hnali do zdánlivého finančního ulehčení státu a přešli jsme v r. 1923 k 18měsíční službě a dnes, kdy ještě neseme těžké důsledky tohoto snížení, bylo žádáno, aby bylo přikročeno k dalšímu snížení presenční služby na 14 měsíců, čili ocitáme se v krisi organisační, která je zveličována naší vlastní vinou a které uleviti spočívá opět v našich rukou.

Abychom si našli správné měřítko dalšího vývoje, podívejme se, jak vypadá presenční stav a presenční služba v jiných státech evropských.

Mám tu seřaděny státy evropské, a to: Belgii, Československo, Dánsko, Finsko, Francii talii, Jugoslavii, Lotyšsko, Litvu, Polsko, Rumunsko, Rusko, Řecko, Španělsko, Švédsko a Turecko. Kromě Německa a Maďarska, o kterých chci se zmíniti později, mají z těchto států jenom Belgie, Dánsko, Finsko a Švédsko služební povinnost vůbec a presenční službu vojenskou kratší, než je tomu dosud u nás. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

O Belgii budu mluviti hned. O Dánsku, Finsku, Švédsku a Norvéžsku nemusím příliš mnoho vykládati, poněvadž je samozřejmo, že při zeměpisném položení a politických vztazích mezinárodních, které mají tyto státy a národy skandinavské, je přirozeno, že by vlastně vůbec žádné armády míti nemusily. Vidíme také na vojenské soustavě v Dánsku, že tento stát na tom systematicky z dobré vůle pracuje, při čemž není možno říci, že by se tyto malé severské státy spoléhaly při budování své branné soustavy na skutečnost, že j sou z velké části státy námořními, nýbrž skoro všechny z nich spoléhají, aspoň pokud se týče obrany území, integrity a samostatnosti politické v mezinárodních zápletkách, na daleko silnější stát evropský, v tomto případě na Anglii, o které vědí, že z důvodů hospodářských a mezinárodně-politických vůbec nepřipustí, aby byly nějakým silnějším státem anektovány. Viděli jsme to ve světové válce, kdy Německo přes to, že Dánsko a Holandsko bylo dále pro něho územím zachvatitelným bez jakýchkoliv zvláštních obtíží pozemními silami, na toto Dánsko a Holandsko nesáhlo.

Tedy o těchto národech mluviti při srovnání našich poměrů, jest zbytečné. Jak to vypadá u jiných států? Ve Francii je délka služební povinnosti 28 roků, presenční služba 18 měsíců, mírový početní stav vojska 740.000 kromě cizinecké legie a armádních formací koloniálních. Italie má služební povinnost 19 roků, 18 měsíců presenční službu, mírový početní stav průměrně 250.000, Jugoslavie služební dobu 32 roků, pěchota má presenční službu 11/2 roku, presenční služba ostatních zbraní, jízdy, technických oddílů a dělostřelectva je 2 roky, mírový stav asi 150.000 vojáků, ačkoliv, jak známo, nemá Jugoslavie daleko takový počet obyvatelstva jako my. Lotyšsko má služební povinnost 30 roků, pěchota presenční službu 11/2 roku, ostatní zbraně 2 roky. Mírový stav vzhledem k počtu asi 2 mil. obyvatel jen 24.000. Litva: služební povinnost 25 roků, presenční služba u pěchoty jako v Lotyšsku 11/2 roku, u ostatních zbraní 2 roky, mírový stav 30.000. Polsko: služební povinnost 32 roky, pěchota presenční službu 2 roky, všechny ostatní zbraně o 1 měsíc více, mírový stav 300.000 až 350.000 mužů. Rumunsko: služební povinnost 25 roků, pěchota 2 roky presenční službu, jízda 4 roky, ostatní zbraně 3 roky. Mírový stav 200.000. Rusko: služební povinnost 21 roků, přípravná škola 2 roky, u t. zv. teritoriální armády v každém roce 1 měsíc činná presenční služba, pěchota slouží 2 roky, všechny ostatní zbraně 3 až 4 roky. Mírový stav 900.000 mužů. To je ten antimilitarismus a patriotismus ruský. (Výkřiky komunistických poslanců.) V Rusku chrání sebe sami, tam chrání tu novou buržoasii, a jsou to oni sami, ta nová buržoasie. (Výkřiky komunistických poslanců.) V Řecku trvá služební povinnost 30 roků, presenční služba 18 měsíců, ve Španělsku délka služební povinnosti 18 roků, presenční služba 2 roky mírový stav 150.000 mužů.

V Turecku, abychom ukončili tím přehled evropských států, je délka služební povinnosti 22 roků, pěchota má presenční službu 11/2 roku, ostatní zbraně 2 roky, mírový početní stav armády 90.000 mužů.

A nyní dovolte mi některé poznámky k těmto význačným státům pro porovnání s možnostmi nebo ideály presenční služby vojenské u nás. Jistě zaráží poněkud okolnost, že Belgie, která tak těžce nesla břemeno války, ze které se mnohému naučila, staví se na stanovisko zkrácení presenční služby. Nutno si uvědomiti, jaký úkol připadne v případě branného konfliktu belgické armádě v budoucnosti, jako víme, jaký úkol ji připadl v minulosti. Nebude to armáda, která bude v situaci, analogické naší armádě, nýbrž bude to jakýsi předvoj, kryt dohodových velmocenských vojsk, které, formovány pod krytem vlastních částí a dále malé armády belgické, vystoupí v daný okamžik a uvolní pak jmenovanou armádu. Fakt, že belgická armáda bude v případě branného konfliktu opřena o velké armády francouzskou a anglickou, dovoluje belgické armádě, aby mohla pomýšleti na ulehčení branné přípravy v míru.

Jest však třeba též poukázati na snahu, v Belgii všeobecně uznávanou, aby presenční služba - 12 měsíců u pěchoty, u ostatních zbraní 13 měsíců - byla prodloužena.

Francie: Nejpopulárnější a nejvýznamnější pro naše poměry vzhledem k naší vojenské smlouvě s Francií jest příklad armády francouzské. Není zajisté neznáma snaha, kterou je dnes vedena francouzská vláda, aby přistoupila k reorganisaci armády a společně s ní ke zkrácení presenční služby na dobu 12 měsíců. Řeknu všechno, jak jsou poměry, abych si uspořil potom repliky s pány, kteří budou eventuelně tyto věci namítati.

V této otázce byly již postupně vypracovány celkem tři návrhy, řešící celou organisaci armády, které v podstatě sledují jednu myšlenku, a všechny vyznívají v jeden závěr, který je asi tento:

"Aby nová mírová organisace odpovídala vždy stávajícímu mobilisačnímu plánu, musí ministr války dbáti, aby k tomuto novému organisačnímu stavu dospělo se postupně, a předem musí dbáti, aby byly uskutečněny následující podmínky, dříve než se přistoupí ke snížení presenční služby:

1. Přijímati déle sloužící poddůstojníky v takovém počtu, aby mohly býti zřízeny potřebné kádry" - to chceme za chvilku dělati my návrhem zákona o výhodách pro déle sloužící - "a aby jimi mohl býti zabezpečen výcvik". Žádáno je 106.000 déle sloužících - u nás potřebujeme asi 12.000 déle sloužících a ministr nár. obrany prohlásil v branném výboru, že bude moci býti přistoupeno k 14měsíční presenční službě, jakmile bude těchto déle sloužících aspoň 8000.

"2. Přijímati certifikatisty a civilní zaměstnance potřebné pro chod služby do vojenských ústavů a úřadů." Žádáno je asi 12.000 těchto zaměstnanců - u nás měli bychom potřebí asi 3050 civilních zaměstnanců, nečítaje v to dělnictvo ve státních vojenských dílnách.

"3. Zesíliti četnictvo tak, aby mohlo v každém okamžiku udržeti vnitřní pořádek a klid v zemi.

4. Zříditi vojenské tábory.

5. Zaříditi mobilisační střediska."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP