Úterý 22. března 1927

Teprve po splnění těchto podmínek ustanoví vláda datum, kdy by mělo vstoupiti v platnost ustanovení nového zákona o organisaci a doplňování armády, tedy i praktické zavedení snížení presenční služby.

Stejně prvý návrh generála Nolleta i druhý návrh zvaný Painlevé-Osola, tak konečně i třetí, poslední návrh činí odvislým snížení vojenské presenční služby na předběžném splnění podmínek právě uvedených.

Je velmi pozoruhodné, že ta část našeho tisku, která se často zabývá útoky na vojenskou správu, proč nepřipravila celou organisaci branné moci k zákonem předvídanému snížení, ani jedenkráte nesdělila našemu čtenářstvu, jak je podmíněno ve Francii snížení presenční služby a co vše nutno splniti, než k němu bude přistoupeno.

Budiž mi prominuto, jdu-li ještě dále do podrobností, ale je nutno si uvědomiti, proč selhávaly a neuspokojovaly oba dva první francouzské návrhy. Bylo to proto, že ani prvý ani druhý nezajišťoval náležitě kryt hranic. Když pak třetí návrh poměrně nejlépe, ne snad dokonale, tuto otázku rozřešil, byl vzat vládou definitivně v úvahu. Jest pochopitelno, že Francie bude moci k reorganisaci své armády přistoupiti, bude-li míti svých 20 teritoriálních velitelství a 16 metropolitních divisí, neboť má značné disposiční síly, a to 4 koloniální a 2 severoafrické divise v Evropě s plnými počty a kromě toho ještě 4 severoafrické divise koloniálního vojska na půdě africké, kde mužstvo v plném válečném počtu slouží delší dobu než armáda metropolitní, znamená tedy prvotřídní a početně silný válečný nástroj, kterým spolehlivě může býti kryta mobilisace armády metropolitní.

Nyní je možno se otázati, jaký stav by nastal u nás, kdybychom, nemajíce splněn ani jeden z výše vyjmenovaných pěti bodů a nemajíce žádné disposiční jednotky, hnali se překotně ke snížení presenční služby proto, že by se to hodilo jako zvučné heslo některým politickým stranám.

A jak to vypadá v Rusku? Jelikož nejúporněji jsou vedeny útoky na naši armádu se strany komunistické, nebylo by bez zajímavosti poukázati blíže na armádu státu, který je veden ideovými stoupenci našich komunistů. Jak již z uvedených číslic patrno, není požadavek sovětského Ruska - pokud se armády týče - nijak skrovný. Již mírový počet armády a trvání presenční služby, které kolísá od minima dvou let do 4 roků - podle druhu zbraně - jest neklamným důkazem, že sověty jsou militarističtější než bývalý carský režim. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Jelikož Rusko prodělalo různé snahy po zlevnění vojenských břemen prakticky a došlo k poznání, že některé reformy, které i u nás jsou propagovány, jsou nevýhodné a mnohdy i neuskutečnitelné, zmíním se šíře o branném systému sovětského Ruska.

Branná povinnost byla nově upravena branným zákonem ze září roku 1925. Zákon stanoví všeobecnou povinnou vojenskou službu pracujících občanů mužského pohlaví od 19 do 40 let včetně. Povinná vojenská služba se skládá: a) z předvojenské výchovy, b) z vlastní presenční služby, c) z pobytu v záloze.

Předvojenská výchova po různých neblahých zkušenostech, které byly získány při pokusech, prováděných prvně již r. 1923, omezena r. 1924 jen na některé kraje. Byl to hlavně kraj moskevský, leningradský a ukrajinský. Byly to opět jen experimenty které se projevily větší nebo menší desorganisovaností a chaotičností. Tyto neblahé pokusy vedly k opatření, že byly vyloučeny ze součinnosti na předvojenské výchově komunistické organisace a její provádění bylo svěřeno jen orgánům vojenským.

Precisování v provádění výchovy bylo vyznačeno teprve branným zákonem z r. 1925 a podle něho jsou nařízeny povinné odvody a povinné odsloužení jednoho měsíce v 19. roku a jednoho měsíce ve 20. roku fysického stáří brancova. Zřizují se učební střediska a nákladná ležení, ve kterých po dobu jednoho měsíce jsou podrobováni "doprizivníci" (t. j. brannou přípravou povinní) intensivnímu výcviku. Letošní výsledek povolání k tomuto výcviku není zdaleka upokojující, jelikož v mnohých krajích se odvody i samotné nastoupení setkaly s výsledkem velmi pochybným. (Posl. Harus: To máte z oddělení špionážského ministerstva nár. obrany!) To se rozumí, že máme také špionážské oddělení, snad si nemyslíte, že bychom se za to měli styděti. Ale toto oddělení by mělo míti větší dotace, aby bylo dokonalejší. Cožpak si myslíte, že je to pouze vaším privilegiem dělati špionáž? (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Vlastní presenční služba se koná buď v tak zv. kádrové armádě, nebo v teritoriální armádě.

V armádě kádrové, která čítá mírového stavu 600 tisíc mužů, slouží nováčci podle druhu zbraně 2 až 4 roky. Je tu stálá armáda, schopná okamžitého vojenského zakročení a vojenské akce.

V armádě teritoriální koná se presenční služba po dobu 5 let vždy určitou část v roce 1 až 3 měsíce, a to opět podle druhu jednotlivých zbraní různě dlouho. Zbývající část roku, kdy branci nejsou podrobeni výcviku, meškají na trvalé dovolené a mohou býti v případě potřeby povoláni. Ta armáda má stálé velitelské kádry a pomocný sbor a tvoří t. zv. teritoriální divise, které jsou sice divisemi výcvikovými, ale v mobilisaci stačí doplniti je mužstvem, aby se staly divisemi bojovnými.

K historii těchto dvou armád budiž podotknuto: Původně r. 1923, když se sovětská vláda rozhodla na uzákonění předvojenské výchovy, rozhodla se i na reorganisaci armády ve smyslu systému teritoriálního, který měl býti aplikován postupně v celé sovětské armádě. Tak r. 1923 a 1924 byly zrušeny některé divise stálé armády a přeměněny na divise teritoriální. Ale již ke konci r. 1924 konstatováno, že teritoriální výcvik neuspokojil, a tam, kde při tomto systému bylo spoléháno na intensivní činnost civilních organisací komunistických a státních orgánů, také ovšem komunistických, dočkala se vojenská správa úplného zklamání. (Výkřiky komunistických poslanců.) Já jenom dokumentuji, že technická příprava byla i v sovětském Rusku uznána za předpoklad pro vybudování slušné armády, a že se neopovážili nikde armádu aplikovati na skutečný systém miliční. (Posl. Mikulíček: Udělali chybu, že nevzali Gajdu! - Veselost komunistických poslanců.) Já nevím, o tom asi víte více než já.

Tento stav přiměl sovětskou vládu, že upustila částečně od systému teritoriální armády a zastavila přeměnu kádrových divisí na teritoriální; a pokud ještě byly tvořeny tyto teritoriální divise, nedělo se tak přeměnou kádrových, nýbrž stavěním nových divisí.

Jmenovaný branný zákon z r. 1925 nemluví již výhradně o systému teritoriálním, nýbrž o systému kádrovém a teritoriálním, neboť v jeho stati 1, § 7, se praví: "Povinnost presenční služby může býti splněna buď v kádrové (regulerní) armádě, nebo v teritoriální armádě." Je to tudíž kompromis mezi přehnanou snahou zjednodušení vojenských břemen, kompromis drahý, o čemž se velmi skepticky vyjádřili vysocí vojenští odborníci sovětští, kteří tvrdí, že finanční náklad na teritoriální armádu jest veliký, zatím co ona vojensky a technicky zůstává nesrovnatelně daleko za armádou regulerní.

A není opravdu divu, že takový názor panuje, uvážíme-li, že Rusko odvádí 75 % celoročního kontingentu, to je 900.000 mužů (u nás asi 27 %). Tito nováčkové jsou zařazováni do 43 divisí a 8 brigád regulerní armády a postupně do 69 divisí teritoriálních. To je celkem 51 divisí, resp. brigád samostatných regulerní armády, plus 69 teritoriálních, čili reservy, t. j. 120 velikých jednotek divisí, zatím co náš stát má k disposici při tom "strašném" svém militarismu všeho všudy divisí 12, tedy 120 proti 12.

Jaké budou další výsledky teritoriálního systému, je dosud velmi nejisté a nedá se předvídati, zdali od něho nebude vůbec upuštěno.

Bylo by rovněž zajímavé, nahlédnouti, jaké finanční náklady věnuje sovětské Rusko na svoji armádu. K tomu nám poslouží čísla: Letošní vojenský rozpočet jest zvětšen proti minulému roku o celých 50 %, t. j. ze 430 milionů dosahuje 624,500.000 zl. rublů. To jsou však jen náklady na regulerní armádu. K tomu přistupují výdaje další, souvisící úzce s armádou, a to: 125,500.000 zl. rublů na části Hlavnago Političeskago Upravlenia nebo Gosudarstvennago Političeskago Upravlenia (G. P. U.), což je vlastně totéž, co v carském Rusku byla "ochranka". Dále 200,000.000 zl. rublů trupám teritoriálním, které jsou počítány v rozpočtu komisariátu pro osvětu, 20 mil. zl. rublů na dodatečný fond pro letectvo, plynovou službu a bezdrátovou telegrafii, 15 mil. zl. rublů pro dopravu trup (zatěžuje rozpočet dopravy), 15 mil. zl. rublů na vydržování ubikací, 624 mil. zl. rublů, náklad na regulerní armádu, který jsem již uvedl, takže dohromady vynakládá sovětské Rusko na účely vojenské 1 miliardu zl. rublů, což jest celkový náklad na armádu. To činí 25 % celostátního rozpočtu, zatím co u nás ještě roku 1922 byl rozpočet nár. obrany 15 % a postupně sešel na 11 % roku minulého, což činí celkem 1370 mil. korun dnes.

Jistě je pozoruhodna i vážná okolnost, že náklady na armádu jsou rozděleny i v jiných resortech civilních, což u nás nejen že neexistuje, nýbrž je zde i snaha některých ministerstev, zatížiti nár. obranu výdaji jí naprosto nepříslušejícími.

Za těchto poměrů v jiných armádách, jmenovitě ve francouzské a v sovětském Rusku, jak jsem uvedl, je nutno vyvoditi důsledky i pro organisaci a výcvikovou dobu naší armády. A učiníme-li tak, dojdeme k povinnosti zkoumati přece možnost výcviku vojáka za dosavadní presenční služby, totiž takové možnosti výcviku, aby v případě vážného konfliktu to skutečně za něco stálo.

Výcvik našeho vojska je u nás takový - nebudu uváděti všecky zbraně, ale uvedu pěchotu: Moderní armáda a moderní válčení vyžaduje v prvé řadě dokonale technické výzbroje armádní, naprosté technické zdatnosti zbraní, tak jako u dělostřelectva, ale ovšem průbojnost, řekl bych, útočnost armády záleží na pěchotě.

Dovolte, abych řekl, jak to vypadá u nás na příklad při tom ženijním vojsku. Dříve než přistoupím k podrobnému výpočtu, musím podotknouti, z čeho se skládá výcvik vojína ženijního. Je to vojenský výcvik, dále vodní služba a služba pozemní. Tyto tři složky jsou časově rozděleny takto: K disposici je za 18 měsíců: 365 a 182, t. j. 547 dní čili 1094 půldnů. Od toho: strážní a dozorčí služba (u dvoupraporového pluku denně 20 mužů stráž, 10 mužů dozorčí služba, t. j. za 18 měsíců 50 půldnů a posádková strážní služba 12 půldnů (celkem 62 půldny). Neděle a svátky (52 a 26 neděl, 12 a 6 svátků v roce 1926), 96 dnů, t. j. 192 půldnů. Přehlídky, slavnosti, plukovní svátky (narozeniny pana presidenta, přehlídky ZVV, plukovní závody) počítám 5 půldnů. Práce pro veřejné účely, asistence, celkem 10 půldnů. Osvětová výchova a tělo cvik (týdně 1 půlden), celkem 78 půldnů. Úklid a čištění v sobotu odpoledne 78 půldnů. Dovolené (podle předpisu 21 dní) 42 půldnů Zařizování a uklízeni cvičišť 10 půldnů. Celkem 477 půldnů.

Od toho celkového počtu 1094 půldnů pro výcvik formální po 18 měsíců služby nutno odečísti 477 půldnů a zbývá tudíž pro výcvik 617 půldnů.

Nyní jak vypadá minimální počet půldnů potřebný pro nácvik jednotlivých odvětví, na příklad ženijní služby. Na vojenský pěší výcvik celkem 174 půldnů. Na vodní službu: plavbu loďkami a pontony 10 půldnů, plavbu na klidné vodě 20 půldnů, plavbu na proudící vodě 20 půldnů, základy kotvení pontony 10 půldnů, základní výkony pro stavbu válečných mostů na suchu 25 půldnů, totéž pro stavbu mostů přes vodu 15 půldnů, stavbu kozových mostů na suchu 10 půldnů, kotvení v proudící vodě 10 půldnů, sestavení osazovacího soulodí a osazování koz 10 půldnů, stavbu lehkých válečných mostů 44 půldnů, stavbu zvláštních druhů válečných mostů 10 půldnů, sestavení různých typů převážecích soulodí 10 půldnů, průpravu a nácvik násilných přechodů přes řeky 8 půldnů, polní cvičení v přechodu řeky 6 půldnů, zdokonalení výcviku ve vodní službě na Dunaji 60 půldnů, výpomocné mosty celkem 46 půldnů.

Pozemní a fortifikační služba: práce trhací 20 půldnů, práce podkopové 46 půldnů, práce opevňovací 31 půldnů, stavby speciální 8 půldnů, základní práce pozemní služby 16 půldnů, výcvik ve zhotovování obkládacích prvků, vrtání a trhání ve skále 8 půldnů, celkem 1029 půldnů.

Celkový počet potřebných půldnů je tedy: pro vojenský výcvik 174 půldny, pro vodní službu 314 půldnů, pro pozemní a fortifikační službu 129 půldnů, celkem 617 půldnů, které jsou k disposici po odečtení nedělí, svátků, prázdna, dovolených atd.

K tomuto přehledu však nutno podotknouti ještě toto: Výše uvedená kalkulace počítá půldny bez ohledu na příznivé či nepříznivé počasí. Velká část výcviku zde uvedeného však může býti konána jen za příznivé roční doby za normálních poměrů v době od 15. března do konce října.

Počet půldnů nutných pro tato cvičení, která jsou vázána na příznivé počasí, je 418 půldnů. Počítáme-li v době 18 měsíců k tomu způsobilé půldny, dostaneme od 15. března do 31. října 350 půldnů, a ještě od 15. března do 31. března 18 půldnů, celkem 368 půldnů, tedy málo; a v tomto počtu půldnů jsou ještě zahrnuty svátky, strážní služba, manévry, eventuální asistence a dovolená mužstva.

Z toho je patrno, že 18měsíční služba ani ve dnešní úpravě nedostačuje. Jen zvláštní shodou příznivých okolností v posledních letech, kdy neobyčejně mírná zima dovolila výcvik na vodě i v prosinci, lednu a únoru, bylo dosud možno dosíci alespoň poněkud slušné úrovně výcviku. Nelze však s takovýmto rozmarem přírody počítati i do budoucna a založiti na něm výcvik armády. Vždyť i dnes je toto východisko nouzovým opatřením a klade na zdravotní stav mužstva a důstojníků těžké požadavky. Netřeba dokládati, že při zavedení 14měsíční služby u ženijního vojska budou tyto obavy daleko horší. Podle mínění mnoha odborníků je skoro nemožno, vycvičiti u ženijního vojska za 14 měsíců vojáka tak, aby v případě konfliktu mohl důkladnou práci poskytovati.

To platí právě tak o telegrafním vojsku a daleko více o letectví. Nemohu se o tom pro krátkou dobu, která mi zbývá, šířiti. Pilota za 18 měsíců nelze vůbec vycvičiti. Ani důstojník, který se věnuje svému povolání v aktivní službě vojenské, který jako gážista přestoupil k vojenskému letectví, nestává se za 18 měsíců pilotem, nýbrž trvá to u něho 3 roky, jak jsem se informoval a vím z konkrétní zkušenosti známých lidí. Na vycvičení mužstva, sloužícího u leteckého pluku k vedení letadel není vůbec možno mysliti. Kdo jest odborně k tomu připraven jako mechanik a zámečník, může se státi mechanikem nebo zámečníkem toho letadla, ale v případě války bude létání spočívati na pilotech důstojnických a pilotech civilních, podaří-li se rozvojem letectví tyto piloty, pokud vojenské povinnosti podléhají, v potřebném množství vycvičiti.

Daleko horší poměry jsou u jezdectva a u každé zbraně, která potřebuje výcviku a přizpůsobení koňského materiálu. Mohl bych to všecko dopodrobna vylíčiti, ale bojím se, že bych nedošel konce.

Ještě horší jsou poměry výcvikové u dělostřelectva, které soustřeďuje výcvik vojáka pěšího s výcvikem s koněm a s výcvikem s těžkým manipulováním zbraní jako jest moderní dělo, zejména pokud jde o těžké houfnice a těžké kulomety. (Hlas: Pohodlnější je to ve skladišti, kde se krade!) To platí, pane kolego, pro všecky armády, i pro sovětské.

Dovolte, abych přece trochu obšírněji se zmínil o poměrech v pěchotě, která zůstane základem dnešního válčení i pro budoucnost. Zdá se, že by snad bylo možno vzhledem k dřívějším vývodům, které jsem uvedl u technických zbraní, vycvičiti pěchotu v době kratší nežli v době 18 měsíců.

Ale i tu nutno uvážiti celý výcvik a pak se tázati, kdo bude tuto pěchotu cvičiti, odejde-li domů na př. po 14 měsících starý ročník, pobyv jen 2 měsíce se svými narukovavšími kamarády.

Uvažujme nejprve výcvik nováčka a uvědomme si, co vše musí ovládati, aby se stal schopným k boji.

Pěšák si musí osvojiti základní výcvik jednotlivce, řadový a bojový výcvik v roji, v družstvu, v četě a v rotě, musí se zúčastniti bojového výcviku praporu, pluku a při závěrečných velkých cvičeních (manévrech). Musí se naučiti znáti zbraně pěchoty, t. j. pušku, lehký a těžký kulomet, musí se, pokud možno, dokonale vycvičiti ve střelbě z těchto zbraní, s nimi vhodně manévrovati ve spojení s ostatními bojovými prostředky. Musí se vycvičiti ve střelbě a boji ručními a puškovými granáty. Musí se naučiti zacházeti s plynovou maskou a jak se ochrániti proti bojovým plynům. Musí se aspoň částečně vycvičiti v průzkumu, úpravě a využití terénu, k službě pozorovací, výzvědné, signalisační, dále ve službě dozorčí a strážní, nehledě ani k tomu, že nutno míti na paměti i jeho stálou a systematickou výchovu tělesnou a morální. Vedle toho nutno určitou část vojínů podrobiti ještě speciálnímu výcviku na poddůstojníky, spojky, signalisty, trubače, nosiče raněných, podkoní a j.

Tento veškerý výcvik, zvláště pak výcvik bojový a střelecký, vyžaduje, aby v něm bylo po celý výcvikový rok pokračováno systematicky, přesně podle určitého programu a aby se ho zúčastnili vždy všichni vojíni, má-li býti skutečně dosaženo žádoucího výsledku.

Za tím účelem je výcvikový rok, t. j. od 1. října do 30. září u pěšího vojska rozdělen takto: I. období, t. j. od 1. října do 31. ledna, v němž musí býti nováček již aspoň tolik vycvičen, aby v případě nutnosti byl schopen jíti i do pole; II. období, t j. od 1. února do 30. září.

I. období obsahuje dvě údobí, a to:

1. údobí od 1. října do 31. října. V této době je nutno vycvičiti jednotlivce základně. Doba ta je příliš krátká, ale nelze ji prodloužiti s ohledem na větší ještě potřebu zbývající části výcvikového roku pro výcvik bojový a speciální.

Druhé údobí od 1. listopadu do 31. ledna. Pro výcvik v roji a družstvu. Dnem 1. listopadu počíná rovněž výcvik speciální, a to: v poddůstojnických školách, dále u kulometních a technických rot. Je to sice příliš záhy, neboť vojíni, vybraní pro specialisaci, nemají dosud dokonalého výcviku základního, ale nelze to odložiti na dobu pozdější, nechceme-li po odchodu staršího ročníku, jenž odchází do zálohy 6 měsíců po nástupu mladšího ročníku, zůstati úplně bez poddůstojníků a specialistů. Výcvik specialistů se dělí na výcvik kulometčíků a výcvik v technických rotách. Tento výcvik je velmi složitý, k jeho řízení je zapotřebí zvláště schopných a odborně připravených instruktorů. K výcviku mužstva je nezbytně nutno použíti i poddůstojníků a mužstva staršího ročníku aspoň po dobu 6 měsíců.

Druhé období obsahuje zase 4 údobí, a to: první údobí od 1. února do 15. června. Pokračování ve výcviku v družstvu, výcvik v četě. V tomto údobí končí se dnem 28. února výcvik v poddůstojnických školách. Je to ukončení dosti časné, ale není vyhnutí, chceme-li, aby ještě před odchodem poddůstojníků staršího ročníku do zálohy, což je dnem 1. dubna, mohli se tito nováčci, absolventi poddůstojnické školy, aspoň částečně obeznámiti s praktickým výkonem služby poddůstojníků staršího ročníku ve funkcích velitelů rojů, družstev, velitelů stráží a pod., jež budou nuceni po jejich odchodu definitivně sami zastávati. V tomto údobí, t. j. dnem 1. dubna, odchází starší ročník celý do zálohy.

Druhé údobí od 16. června do 31. července. Výcvik praporu a pluku. V tomto údobí se zdokonaluje bojový výcvik zvláště pobytem útvarů v letních stanicích. V tomto údobí jest na cvičení ve zbrani již jeden nebo více ročníků záložníků.

Třetí údobí od 1. srpna do začátku září. Větší a závěrečná cvičení. V tomto údobí se zdokonaluje bojový výcvik zvláště co do součinnosti různých zbraní a služeb. V tomto údobí je na cvičení ve zbrani vždy aspoň jeden ročník záložníků.

Konečně 4. údobí od začátku do konce září znamená výcvik instruktorů pro výcvik nováčků. Těmito instruktory vedle důstojníků a rotmistrů, dále vedle celkem velmi nepatrného počtu déle sloužících poddůstojníků jsou skoro všichni poddůstojníci mladšího ročníku, kteří však podle dosavadních zkušeností i při 18měsíční službě nemají po 12 měsících činné služby většinou dostatek samostatnosti, zkušenosti a prakse.

Číselně vyjádřená potřeba a skutečný stav déle sloužících je tento: Organisačně předvídáno zapotřebí je u pěchoty 5600 déle sloužících, kdežto dnešní skutečný jejich stav je pouze 770.

Vzhledem k nižšímu počtu instruktorů a jejich nedokonalosti a příliš krátké době branců nedostává se vojínům v době presenční činné služby dostatečného výcviku, čímž složitá a drahá dnešní výzbroj mohla by se státi pro ně bezcennou, hotovým balastem. V boji při první příležitosti by ji takoví vojíni odhodili, nevědouce si s ní rady, neznajíce jejího použití a ceny.

Jak tedy vidno, jde u pěchoty ne tak o otázku výcviku vojína, jako o výcvik a výchovu instruktorů, poddůstojníků déle sloužících.

Instruktoři pak mohou býti vzděláni tímto způsobem: Při 2leté službě: nástup služby 1. října. Od 1. října do 15. prosince výcvik individuální, po jehož skončení šli vybraní nováčkové do školy poddůstojnické, kde se teoreticky vzdělávali. Vrátili se za 3 až 4 měsíce, tedy kolem 31. března k trupě. Pracovali pak pod dozorem a vedením starších desátníků a četařů u vojskových těles až do 1. října, t. j. do nástupu nováčků, kdy se sami stali instruktory, nabyvše dříve dobré instruktorské prakse.

Při 18měsíční službě. Od 1. října do 15. listopadu, tedy o měsíc dříve než řečeno před tím, je výcvik individuální, který již zde musí býti zkrácen ke škodě nováčků. Po jeho ukončení jdou nováčkové na 3 až 4 měsíce do poddůstojnické školy jako dříve a vracejí se asi 15. března. Jelikož starý ročník jde 31. března domů, pracují nově vycvičení instruktoři toliko 14 dní se svými staršími druhy a po 1. dubnu stávají se sami instruktory, ale bez prakse u trupy. Tedy, prosím, výcvik instruktora velmi a velmi skeptické hodnoty.

A instruktor při 14měsíční službě presenční, od 1. října do 1. listopadu, tudíž jen měsíc provádí individuelní výcvik. Velitel pošle nováčka, aniž by ho dobře poznal, do poddůstojnické školy. Z této vyjde po 4 měsících, t. j. 1. března a vrátí se k trupě, kde již od 1. prosince, t. j. již po 3 měsíce není žádného presenčně sloužícího poddůstojníka, jelikož všechno staré mužstvo odešlo již 1. prosince po ukončení 14měsíční služby do zálohy.

Nutno si velmi dobře uvědomiti, co znamená takový poddůstojník při 18měsíční, tím spíše pak při 14měsíční službě. Nemaje opory ve svých starších kamarádech, t. j. poddůstojnicích staršího ročníku, jak bylo při službě dvouleté, ztrácí důvěru v sebe sama a ve své slabosti se spíše přikloní k mužstvu než k nadřízenému, čímž úplně mizí onen velmi důležitý faktor vojenské discipliny, opravdový poddůstojník. Že tím však připravujeme válečnou armádu o poddůstojníky, jest další důležitá okolnost, která je velmi vážná a nad kterou se musíme hluboce zamysliti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP