Úterý 22. března 1927

Slavná sněmovno! Tak vypadá organisace výcviku našeho vojska - uvedl jsem jen dvě zbraně, ženijní vojsko a pěchotu - za platnosti 18měsíční presenční služby, a vypadala by, pokud běží o výcvik instruktorů, kteří mají dále cvičiti nováčky, při zavedení 14měsíční presenční služby. Pro každého kdo se těmito věcmi jen trochu podrobněji zabývá, je samozřejmé, že za těchto poměrů stávala by se armáda čím dále tím více, dovolte mi říci to slovo, spolkem střeleckým a nikoli armádou, a že je nezbytně nutno máme-li přikročiti ke 14měsíční presenční službě, kterou jsme si v té horlivosti pacifikační po převratě ustanovili, když ne aspoň velký kádr armádní stále udržovati, tož zvětšiti aspoň dnešní kádr poddůstojníků instruktorů. Musíme rozmnožiti počet déle sloužících poddůstojníků, kteří by právě proto, že by to bylo aspoň pro určitou řadu let jejich profesí, naučili se dělati z nováčků vojáky, jak toho moderní válka žádá, v takovém rozsahu a formulování celého jejich vojenského technického a mravního charakteru, aby i v případech seriosních mohli býti platnou spoluúčinkující silou k dobrému výsledku. Prozatím podle vládní předlohy se tato 18měsíční, resp. 14měsíční činná služba plus další 4 měsíce zachovává, současně však při tom vojenská správa podává návrh zákona na zavedení zvláštních výhod pro t. zv. déle sloužící poddůstojníky, jimiž chce dosíci toho, aby tito déle sloužící poddůstojníci skutečně ochotně se jimi stávali, a aby část mužstva, která jmenovitě nemá doma určitého pevného zaměstnání, věnovala se po dobu osmi, po př. pěti let další činné službě vojenské jako poddůstojníci, aby tito lidé byli schopni potom sami, jsouce řádně připraveni, vychovávati během 14měsíční presenční služby vojenské narukující nováčky, aby měli schopnost, sami jsouce dobře vojensky vzděláni, udělati z nich za tuto krátkou presenční službu vojenskou přece jen k obraně státu způsobilou sílu.

Právě proto, že se současně tyto dvě věci projednávají, vidíte, že vojenská správa, přihlížejíc k dosavadnímu stavu, má dobrou vůli splniti intence, které měli zákonodárci revolučního Národního shromáždění, když stanovili pro rok 1926 počátek 14měsíční presenční služby. Při tom však je si vědoma své odpovědnosti za těžký mravní a následkem toho i finanční stav naší armády, totiž finanční potud, že by vlastně bylo škoda peněz na ni, kdyby, nemajíc ještě k tomu dostatečný počet déle sloužících poddůstojníků, přikročila k zavedení 14měsíční presenční služby již dnes. Právě proto předložila návrh zákona, jímž se zachovává prozatím 14měsíční a další 4měsíční služba vojenská i dále. Při tom ovšem v branném výboru prohlásila ústy pana ministra nár. obrany, že pevně doufá, budou-li zavedeny zvláštní výhody, které mají přilákati větší počet schopných za poddůstojníky mužů činně sloužících k tomu, aby setrvali v činné službě ještě 8, po př. 5 let, a stali se instruktory, že tímto způsobem umožní se zvětšení kádru výcvikových instruktorů do takového rozsahu, aby potom, spoléhajíc na existenci tohoto dostatečně silného kádru poddůstojníků instruktorů, mohla bez nebezpečí pro údernost, pro skutečnou, opravdovou vnitřní sílu naší armády a přípravy její pro válku přikročiti k zavedení 14měsíční služby presenční bez jakéhokoliv dalšího prodloužení činné služby o 4 měsíce, jak je tomu dosud. Všichni, kteří jsme se zaměstnávali těmito věcmi ex informata conscientia, vidíme, že úmysly vojenské správy jsou poctivé. Nikdo z nás nebude podezírati ministra národní obrany nebo kohokoliv z vojenské správy, že by chtěl udržeti si zbytečně velký počet presenčně sloužícího mužstva na dobu delší, než je třeba, a aby větší počet vojáků sloužil jen proto, aby měli větší početní stav v armádě. Všichni víme, jak jsem to řekl na počátku, že máme-li míti armádu, musí býti tato armáda dobře organisovaná, dobře vyzbrojená, mravně silná a dobře vycvičená, nebo že je lépe nemíti vůbec žádnou armádu. Jestliže však z důvodů mezinárodně politických a z důvodu spojenectví našeho s jinými státy a z důvodu nebezpečí, které kolem nás jest - nepoukazuji-li dnes na jakoukoliv aktualitu na straně říšského Německa, mohu poukázati na stálou aktualitu tohoto nebezpečí na straně maďarské - máme všechny tyto věci obstarati a býti si vědomi odpovědnosti za tento stát, a jestliže víme, že každá armáda znamená pro každý stát to, co pojistná premie pro každého jednotlivce, který se pojišťuje proti škodám z ohně, z úrazu a úmrtí ve prospěch svých příbuzných, jestliže vidíme, že za dnešního stavu mravních názorů, politického a hospodářského rozvrstvení lidstva jest ještě válka nebezpečím, které stále visí ve vzduchu, jak to vidíme v dnešní situaci Albanie, potom, velectěné shromáždění, musíme si býti vědomi své odpovědnosti a přijmouti tuto předlohu zákona. Jménem branného výboru musím vám doporučiti schválení osnovy zákona, abyste tak umožnili přece jen v dohledné době postupně dojíti k tomu ideálu, který si vytklo revoluční Národní shromáždění, stanovivši 14měsíční vojenskou službu, a abyste vzali na vědomí, že jsme se tentokráte uvarovali té chyby, které se dopustilo revoluční Národní shromáždění, že jsme totiž nedali žádný termín, ve kterém má býti 14měsíční presenční služba efektivně zavedena do osnovy zákona. Tentokráte se stal opak. Bylo řečeno, že 14 měsíců mají sloužiti nováčkové odvedení od r. 1926. Zkušenosti u nás a okolo nás dokázaly, že to není možno, a proto jest nutno jednati o této věci znovu. Nevíme, co se stane během dvou let, třebaže intence vojenské správy jsou nejlepší. Jak řekl ministr národní obrany, vojenská správa doufá, že se jí podaří během dvou let opatřiti si z čísla 12.000 potřebných déle sloužících poddůstojníků alespoň 8000 a že potom bude možno přikročiti k zavedení 14měsíční služby vojenské. Nevíme, zda se to stane skutkem, poněvadž nemáme v moci budoucnost okolo nás. Nastanou-li poměry lepší nebo budou-li alespoň poměry takové jako jsou dnes, vojenská správa jistě to, co slíbila, provede. Ovšem předpokladem jest, že se tento počet alespoň 8000 déle sloužících opravdu o další činnou službu v armádě za těch výhod, které jim mají býti zákonem o déle sloužících poskytnuty, bude hlásiti. Doufáme, že při dnešním nadbytku lidí, při nedostatku zaměstnání v různých oborech hospodářského podnikání a při poměrně slušných platech, jakož i jiných mravních výhodách, kterých se déle sloužícím podle zákona, který se specielně jimi obírá, má dostati, vojenská správa skutečně do dvou roků bude míti nejméně 8000 těchto déle sloužících k disposici a že potom bude možno, aniž by to bylo nutno terminovati v zákoně, skutečně 14měsíční vojenskou službu presenční zavésti.

Prosím jménem branného výboru, byste této osnově o ponechání prozatímní 18měsíční služby presenční, resp. presenční a činné neodepřeli svého souhlasu a pomohli učiniti ji zákonem. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Horák (zvoní): Přistoupíme nyní ke 4. odstavci pořadu:

4. Zpráva výboru branného o vládním návrhu (tisk 728) zákona, jímž se stanoví mírový počet československého vojska od 1. října 1927 (tisk 890).

Zpravodajem výboru branného je p. posl. Myslivec.

Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Myslivec: Slavná poslanecká sněmovno! Mám jménem branného výboru doporučiti poslanecké sněmovně ke schválení vládní návrh zákona, jímž se stanoví mírový počet čsl. vojska od 1. října 1927.

Mám za to, jestliže chceme stát, že musíme chtíti také jeho obranu. A z toho plyne konsekventní a jasný požadavek, že musíme míti také vojsko. Pokládal bych tedy pod vážnost této vzácné sněmovny, abych příliš dlouho dokazoval nutnost předloženou předlohu schváliti. Konstatoval bych jen, že přece jen mohou někde zavládnouti názory, že není ani takového vojska potřebí.

Slyšeli jsme těchto dnů z míst vysoce autoritativních prohlášení nebo mínění, že mír evropský je aspoň na 90 let zabezpečen. To by snad mohlo někoho sváděti, že by si položil otázku: Proč tedy zabývá se poslanecká sněmovna ještě záležitostí tak zbytečnou, jako je stanovení mírového počtu vojska? Já bych k tomu příslibu, že mír je zabezpečen na 90 let, řekl jen tak po staročesku: "Dejž to nebeský pán bůh!" Ale podívám-li se do evropských nebo do všech světových států a vidím-li to zbrojení všude, které ještě daleko předstihuje zbrojení předválečné, pak bych si dovolil pronésti mínění, že to stálé a zvyšované zbrojení nenasvědčuje, že předpověď o nejméně 90letém míru se také splní.

Uznáváme rádi všecky ušlechtilé snahy o zmírnění zbrojení a o posílení mírového hnutí v Evropě a ve světě. Myslím, že můžeme také pozdraviti, že mužové tak vynikající, jako je president Spojených států severoamerických Coolidge, takřka za svůj životní cíl si předsevzali pracovati pro mír a pro odzbrojení. Teprve v nedávné době dal tento president podnět ke konání odzbrojovací konference, a nesetkal-li se jeho námět všude s kýženým výsledkem, byla toho příčinou jen okolnost, že současně i Společnost národů se svým stálým, permanentním výborem, s Radou Společnosti národů, připravují právě v Ženevě odzbrojovací konferenci, na které by byly zastoupeny všechny státy, organisované ve Společnosti národů.

Mohu říci, že u nás v československém státě mohou všechny idee, všechno usilování mírové počítati na nejvěrnější, nejloyálnější spolupráci. My jsme synové národa, který v 15. století svým králem Jiřím Poděbradským návrh činil a deputaci k evropským vládcům vysílal, aby se vytvořil mezinárodní smírčí soud, tribuny, který by místo krvavých válek řešil a srovnával vyskytující se spory mezi jednotlivými státy. Věrni této tradici, budeme dále podporovati toto ušlechtilé, velké, ideální mírové snažení, které je skutečně hodno, aby všichni lidé dobré vůle bez rozdílu stran, národnosti a náboženství se spojili k jeho uskutečnění, aby nenastal již nikdy okamžik tak hromadných vražd, takového sužování, abychom nemusili viděti moře slzí a řeky krve, kterých jsme byli svědky ve válce světové.

Vážená sněmovno! Konstatoval bych při tom, že zatím musíme počítati se skutečností. Uvedl sem již, že jednou tou skutečností je, že veškeré státy světa, a to zvýšenou měrou, ve větší míře než před válkou, zbrojení provádějí. Obcházejí se, prosím, i mírové smlouvy. V oblasti ruské říše nebo toho, co kdysi ruskou říší bylo zváno, jsou továrny, arsenály, chemické továrny na výrobu strašných otravných plynů, které jsou v přenesené působnosti vyráběny na účet Německa. Poněvadž Německo nemůže podle mírových smluv, na něž přistoupilo, činiti tak na půdě svého státu, činí to na půdě spřáteleného - nebo řekněme onoho státu, jehož dočasní despotičtí uchvatitelé moci dělají Německu otroky. (Výkřiky komunistických poslanců.) Tedy i mírové smlouvy jsou obcházeny a již z úst mého bezprostředně předcházejícího pana referenta jsme slyšeli, jak ve státě, kde byla nastolena diktatura pod heslem zahození pušek a odzbrojení, jak v bolševickém Rusku nejvíce péče věnuje se zájmům militarismu. "Zahoďte pušky a jděte domů," tím heslem podlamována byla ruská armáda v naději, že nastane mír, že nastane odzbrojení a zatím dnes voják v bolševickém, tyransky ovládaném Rusku, v zemi bez demokracie, v zemi surového násilí musí sloužiti 4 léta. U nás by stoupenci těchto ideí rádi armádu vůbec rozpustili. Tedy ani ten nejmírumilovnější člověk nemůže žíti v míru a v pokoji, když si toho jeho soused nepřeje. Ano, vším úsilím pracovati pro idei míru, ale prach držeti v suchu a pušky připraveny k výstřelu, poněvadž nevíme, kdy nějaký zlý soused oproti... (Výkřik: Držeti kropáče!) Na vás by patřilo něco jiného, poněvadž na vás ani svěcená voda neplatí. (Veselost. - Potlesk.)

Vážená poslanecká sněmovno! Mám tedy jménem branného výboru podati zprávu o této předloze. Zákonem ze dne 2. července 1924 stanoven byl mírový počet československého vojska na dobu od 1. října 1924 do 30. září 1927, a to pro období od 1. října do 31. března počtem 150 tisíc vojenských osob a pro období od 1. dubna do září počtem 90 tisíc vojenských osob. Při tom bylo stanoveno, že v době od 1. října do 30. listopadu každého roku je dovoleno překročiti stanovený mírový počet, pokud toto překročení způsobeno je nastoupením nováčků do presenční služby. Ježto tento zákon pozbude platnosti dnem 30. září 1927, jeví se potřeba zákonem upraviti mírový počet od 1. října 1927, což děje se touto předlohou.

Změny, které byly provedeny oproti dosud stanovené mírovému počtu vojska v této předloze, jsou více méně formální. Místo dřívějšího způsobu, kdy od 1. ledna do 30. března držen byl stav vojska 150 tisíc a na dobu od 1. dubna do 30. září 90 tisíc, stanoví se nyní pro uvedená období jednotný počet, a to 120 tisíc mužů vojska. To je ten celý rozdíl rázu více méně formálního a proto prosím, aby jako poslanecká sněmovna v dřívějších letech vždycky jako samozřejmou věc schválila počet mírového stavu vojska, učinila tak i nyní, jak ji o to žádá branný výbor, a předlohu vládní schválila. (Potlesk.)

Místopředseda Horák (zvoní): Přistoupíme konečně k 5. odstavci pořadu:

5. Zpráva výborů branného a soc.-politického k vládnímu návrhu (tisk 849) zákona o umísťování déle sloužících poddůstojníků (tisk 894).

Zpravodaji jsou: za výbor branný p. posl. Špaček, za výbor soc.-politický p. posl. G. Navrátil.

Uděluji slovo prvnímu zpravodaji - za výbor branný - p. posl. Špačkovi. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Zpravodaj posl. Špaček: Slavná sněmovno! Řekl jsem, že vojenská správa nezbytně potřebuje zákona, kterým by bylo možno dosáhnouti většího přílivu lidí, kteří chtějí po delší dobu sloužiti jako déle sloužící, jmenovitě jako instruktoři pro výcvik vojáků. Má-li býti zavedena v dohledné době presenční vojenská služba 14měsíční, je předpokladem jejího skutečného zavedení zvětšení počtu instruktorů z povolání, nebo aspoň v dočasném povolání, a je jich třeba vojenské správě asi 12 tisíc, nejméně však 8 tisíc, kdežto dnes jich má něco okolo 1 tisíce.

Až dosud podle platných zákonů a nařízení bylo vyhrazeno těm vojínům, kteří se chtěli po své povinné presenční službě věnovati jako poddůstojníci déle tomuto povolání, třeba dočasnému, určité výhody, jmenovitě rázu hmotného. Tyto výhody pozůstávaly až do r. 1922 hlavně v tom, že těmto déle sloužícím byla odpuštěna vojenská cvičení, a sice pokračoval-li v další činné službě nejméně po jeden rok, prvé a druhé cvičení ve zbrani, za další rok dobrovolně prodloužené činné služby byla odpouštěna všechna cvičení ve zbrani. A dále dostávali měsíční přídavek 30 až 50 korun podle zákona ze dne 10. července 1922, č. 224. Tyto výhody ukázaly se ovšem naprosto nepostačující, poněvadž rozhodně není žádnou výhodou pro někoho, kdo by musil, kdyby nesloužil jako déle sloužící jeden rok, sloužiti třikráte po čtyřech nebo dvakráte po čtyřech nedělích na vojenském cvičení. Rozhodně nebylo výhodou, aby sloužil rok pro to, aby nemusel na vojenské cvičení, dohromady dvouměsíční. Také odměna 30 až 50 Kč měsíčně není vůbec žádnou odměnou a lákadlem pro to, aby člověk, který jest aspoň poněkud schopný, uhájiti své živobytí přiměřeným způsobem, setrval ve vojenské službě, kde by měl býti za to odměňován jenom těžko odměnou nazvatelným přídavkem 30 až 50 Kč měsíčně. Proto se právě déle sloužících poddůstojníků vojenské správě hlásilo velmi málo, méně než očekávala. Proto chtějíc dosáhnouti větší jich počet, zvýšila tyto výhody zákonem č. 224/1922 tak, že mimo zmíněné měsíční přídavky a výhody, pokud běží o vojenské cvičení, dávala těmto déle sloužícím poddůstojníkům pololetní přídavky nebo premie a to v prvém roce premie po 600 Kč, v druhém roce po 720 Kč, ve třetím roce po 840 Kč a ve čtvrtém a pátém roce, kde bylo předpokládáno, že budou sloužiti nejvýše 5 let, po 1000 Kč. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Kromě toho jim bylo přislíbeno, že při odchodu od vojska do civilního zaměstnání mohou dostati zvláštní výpomoc, rovnající se polovici úhrnné částky půlletních přídavků (premií), které dosavad dostávají. Tyto přídavky byli povinni vrátiti, když dostali zaměstnání ve vojenské službě neb civilní službě státní a jiné veřejné službě. Ale ani tato opatření nemohla podstatným způsobem přilákati některé z těchto poddůstojníků k tomu, aby zůstali na vojně déle, než měli povinnost. A tak došla vojenská správa nyní, když viděla, že bez většího stavu těchto déle sloužících poddůstojníků není možno v dohledné době snížiti presenční službu vojenskou na 14 měsíců k tomu přesvědčení, že musí hleděti tyto déle sloužící poddůstojníky získati novou výhodou, která by pozůstávala v možnosti najíti po 8letém dalším sloužení jako déle sloužící poddůstojníci slušné postavení ve státní, civilní, veřejné, po případě soukromé službě, po případě po 5leté službě přiměřené postavení ve službě četnické, pohraniční finanční stráže, uniformované stráže bezpečnosti. Vojenská správa doufá, když budou tímto návrhem zákona č. 849 déle sloužícím nebo kandidátům na delší poddůstojnickou službu tyto výhody vyhrazeny, že vzhledem k obtížnému uplatňování se jednotlivých členů vojenských těles v poměru civilním, vzhledem ke krisi, která u nás čím dále více činí nesnadným, aby se jednotlivci jako samostatní podnikatelé nebo v nějaké službě v nějakém místě uchytili, potom, budou-li tyto výhody normovány, větší počet těchto poddůstojníků v poměru déle sloužícím zůstane, poněvadž budou viděti, že, bude-li sloužiti ještě jako déle sloužící 5 po případě 8 roků, získává možnost v této službě civilní, státní nebo vojenské, četnické nebo policejní službě jako trvalý zaměstnanec býti účasten hmotných podmínek a výhod, které byly platovým zákonem pro tyto zaměstnance vyhrazeny. Z těchto důvodů odhodlala se vojenská správa k podání tohoto návrhu. Tyto výhody pozůstávají hlavně v ustanovení §u 2 vládní osnovy, ve které se říká, že těmto déle sloužícím poddůstojníkům vyhrazují se v rozsahu a za podmínek stanovených tímto zákonem:

I. ve státní službě služební místa, a to nejprve vojenských gážistů mimo služební třídy, četnických gážistů mimo služební třídy, zřízenců uniformované stráže bezpečnosti a pohraniční finanční stráže, dále manipulačních (kancelářských) úředníků, zřízenců a státních zaměstnanců v pomocné kancelářské nebo pomocné zřízenecké službě u státních úřadů, soudů, státních nebo státem spravovaných ústavů, podniků a fondů (počítajíc v to i podniky spravované podle zásad obchodního hospodaření);

II. ve službě veřejnoprávních korporací a ústavů, na které se vztahuje § 212 platového zákona, jejich nebo jimi spravovaných podniků, fondů a zařízení; služební místa manipulačních a kancelářských úředníků, zřízenců, dohližitelů a zaměstnanců v pomocné kancelářské nebo pomocné zřízenecké službě;

III. ve službě soukromých podniků, sloužících veřejné dopravě železniční a paroplavební, závodů a podniků, u nichž stát je převážnou měrou podílníkem, závodů a podniků státem trvale subvencovaných nebo zaručených, k jichž zřízení je třeba státního povolení. Tato místa mají býti vyhrazena déle sloužícím poddůstojníkům tak, že se jim má dostati všech služebních míst, která patří do služebních míst vojenských gážistů mimo služební třídy, potom služebních míst civilních zaměstnanců vojenské správy; pokud běží o místa četnických gážistů mimo služební třídy, zřízenců uniformované stráže bezpečnosti a pohraniční finanční stráže, má se jich dostati jim nejméně jednou polovinou, a pokud běží o služební místa ostatní, nejméně jednou třetinou těchto volných míst.

Tento zákon do jisté míry obnovuje instituci t. zv. bývalých certifikatistů, už také tím, že těm, kteří tímto způsobem déle ve službě vojenské presenční zůstanou, bude vydáno o tom, že takovou dobu déle sloužili a že nabyli nároku, zvláštní průkaz. Podstatnou jeho odlišnosti od bývalého zákona o certifikatistech je, že neposkytuje nároku na určité místo jen proto, že dotyčný sloužil pět až osm roků jako déle sloužící poddůstojník v armádě, nýbrž že poskytuje tohoto nároku jen akcesorně anebo jen ve spojitosti tenkráte, jsou-li pro něho dány všeobecné podmínky stanovené služební pragmatikou.

Nemůže se, řekl bych, nahraditi tímto průkazem určitá kvalifikace, určité školní vzdělání, nýbrž jenom skutečnost, že někdo jako déle sloužící poddůstojník po dobu 5 až 8 let sloužil na vojně, zesiluje jeho posici při ucházení se o místo, pro které má jinak zákon na postupech státních zaměstnanců normované předpoklady pro dosažení tohoto místa.

Jinak tento zákon celkem obnovuje také všechna ona obmezení, po případě všechny ony organisační zásady, které byly stanoveny pro nabývání takových míst ve státní, po př. v soukromé nebo veřejné službě těm, kdož dříve byli certifikatisty, válečnými poškozenci nebo legionáři, upravuje postup a dává jmenovitě tomu, kdo by byl poškozen tím, že by se mu podle tohoto zákona místa vyhrazeného nedostalo, nýbrž jinému, který by byl lépe kvalifikován, možnost ke stížnosti, po př. k nejvyššímu správnímu soudu, nebo dává možnost a ukládá také tento zákon těm, kdož by ho nedbali, pohrůžku určitých trestů, jmenovitě peněžitých.

Zákon jest jinak úplně v souhlasu s trvajícím zákonem o státních zaměstnancích, o válečných poškozencích, a doufám pevně, že neoctne se v konfliktu se zákony, jimiž byla zajištěna určitá místa ve veřejné a státní službě příslušníkům československých legií. Vyplývá to už z té zkušenosti, že jenom místa rotmistrů, po př. gážistů mimo služební třídy u vojska, dále civilních zaměstnanců vojenských vyhrazují se déle sloužícím poddůstojníkům, hlavně tedy místa, která znamenají trvalé zaměstnání ve vojenském povolání, kdežto místa u četnictva, pohraniční stráže a uniformované stráže bezpečnosti vyhrazují se jenom polovinou, místa u ostatních podniků, po př. u úřadů a civilních podniků, které jsou povinny přijímati jen jednou třetinou, to znamená, že druhá polovina při kategorii míst u četnických gážistů, zřízenců, uniformované stráže bezpečnosti a pohraniční finanční stráže, po př. 2/3 kategorií míst u státních podniků a podniků státem trvale subvencovaných, u obcí, zemí a jiných samosprávných úřadů budou pořáde v tomto smyslu k disposici uchazečům z řad bývalých poškozenců válečných, po př. bývalých certifikatistů a legionářů. Jsem přesvědčen, že takový konflikt nenastane a z toho důvodu, jakož i proto, že tato předloha znamená doplnění předlohy, o které jsem již referoval, dále, že má možnost zavedení 14timěsíční presenční služby, prosím slavnou sněmovnu, aby vládní návrh, tisk 849, učinila svým usnesením a umožnila, aby se stal zákonem. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, za výbor soc. politický, panu posl. G. Navrátilovi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP