Středa 30. března 1927

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Stříbrný (pokračuje): Předloha o déle sloužících poddůstojnících bolestně - nezapírám - zasahuje do našeho hospodářského života. Při ohromné nadprodukci inteligentního proletariátu, který každoročně chrlí naše střední ústavy, je velmi bolestné pro budoucí kandidáty státních míst, zaměstnání u státu, země, obce, když najednou přichází se automaticky se vsunem tak značné části, podle zákona jedné třetiny, lidí, kteří bez tohoto předběžného předepsaného vzdělání stávají se jim konkurenty. Bohužel, v každém státě aplikovaly se tyto poměry stejným způsobem a nebylo možná jinak opatřiti dostatečný dorost pro armádu.

Slavná sněmovno! Se stanoviska socialistického není tato předloha nikterak závadnou (Smích komunistických poslanců.), o déle sloužících poddůstojnících jistě ne. Myslím, že máte o to interes, aby také lidé, kteří neměli to štěstí, aby měli bohaté rodiče a mohli studovati vysoké školy, mohli se dostati do státní služby. Se stanoviska národnostního rovněž právě může znamenati tato předloha velké plus pro naše Slováky, neboť Slováci touto cestou budou moci nalézti aspoň částečně splnění svého oprávněného požadavku, aby byli náležitou měrou ve státní službě zastoupeni. (Výkřiky komunistických a něm. soc.demokratických poslanců.)

Slavná sněmovno! Myslím, že přílišné rozčilování pro podání této předlohy dojde náležité korektury, dovolím-li si názorným způsobem a příkladem ukázati, jak naše státní správa k budoucím déle sloužícím poddůstojníkům je skoupá v porovnání s dnešní republikou německou.

Versailleskou smlouvou stanoven byl pro německou říši nepřekročitelný počet armády 100.000 mužů a z toho, vymíněno bylo, může býti 4.000 důstojníků. O poddůstojnících versailleská smlouva nemluvila. Čiperná vojenská správa sousední říše německé pospíšila si, aby využila této mezery versailleské smlouvy a stanovila tento poměr:

Z těch 100.000 předepsané armády a povolené versailleskou smlouvou má 4.000 důstojníků, 20.268 poddůstojníků, 38.000 poddůstojnických aspirantů a pouze 37.000 mužů bez hodnosti. (Posl. Krebs [německy]: Když jste takovým odborníkem, musí vám přece býti zřejmo, že v takové armádě, která je vybudována na dobrovolnících, nikoliv na obyvatelstvu, jako je armáda německá, musí býti poddůstojníků větší počet! To je neslýchané! To je provokace! - Předseda zvoní.) Ale prosím pane kolego, nechápu, co je při tom neslýchaného. (Posl. Krebs [německy]: Vojenská mezinárodní kontrolní komise jest s tím srozuměna, páni Češi ne! To je provokace!) Ale já to nekritisuji, pouze to konstatuji. To jste mně nerozuměl vůbec. Konstatuji, jak pro vybudování armády je potřeba sboru instruktorů, a německá říše k tomu měla plné právo. To bylo nedorozumění. Chci se právě dovolávati toho, že moderní armáda musí míti tento počet déle sloužících poddůstojníků. Ve Francii je 100.000 déle sloužících poddůstojníků a čím více bude zkrácena služební doba, tím více jich musí býti.

Ale dovolte mně, vážená sněmovno, abych poukázal, jak macešsky odbývá vládní předloha pod tlakem hospodářských poměrů naše budoucí déle sloužící poddůstojníky proti příjmům, jež mají v německé armádě. Nezávidím jim toho, ale chtěl bych, aby i u nás byly tyto příjmy vyšší.

Německý svobodný poddůstojník má po 4leté službě 12.000 Kč ročně. Převádím to na koruny místo zlatých marek. Ženatý, bezdětný má 13.152 Kč ročně. Ženatý s jedním dítkem 14.880 Kč, ženatý se dvěma dítky 16.608 Kč. U nás v Československé republice má po 4leté službě, poněvadž u nás nebudou ženatí poddůstojníci, ročního platu pouze 3757 Kč 50 hal. Tedy německý poddůstojník má 3 až 5kráte větší plat, nežli slibuje předloha předložená ministerstvem nár. obrany.

Slavná sněmovno! Němečtí poddůstojníci mají neskonale větší výhody, nežli budou míti poddůstojníci naši a tím jenom zde zdůrazňuji, že tato předloha není nikterak splendidní, ba projevuji obavu, zdali se podaří sehnati dostatek kvalifikovaného materiálu a utvořiti z něho moderní schopné poddůstojníky za těchto hospodářských podmínek.

V Německu pro poddůstojníky a poddůstojnické aspiranty reservováno jest ze všech uprázdněných státních míst, zemských a veřejnoprávních korporací 50 %, kdežto osnova zákona předložená ministerstvem nár. obrany reservuje pro tyto déle sloužící poddůstojníky pouze 33 %, abych řekl přesně,  1/3. (Posl. dr Koberg [německy]: Ale v soukromých podnicích pro ně nic není!)

Prosím v Německu také je to tam, kde jsou koncesované a odvislé od státu. A zde v této předloze nic jiného není. To je úplná analogie ustanovení německého zákona po této stránce.

Slavná sněmovno! Kdo v Německu z déle sloužících poddůstojníků nereflektuje na státní službu, dostává odměnu, kterou možno nazvati přímo královskou, a u nás žebráckou. (Posl. dr Czech [německy]: Nechtěl byste také mluviti o žoldu mužstva?) Dovolte mně, abych o této otázce řekl několik slov. (Posl. dr Czech [německy]: Proč jste snížili žold mužstva?) Já ne, pane kolego, já vám řeknu, kdo jej zkrátil. Byla to slavná sněmovna, která nepovolila ministru nár. obrany dostatečně velký rozpočet. (Výkřiky posl. dr Czecha.) Kapitola, která právě pojednává o platu našich vojínů, byla předčasně vyčerpána a bylo povinností pochopitelně nejvyššího účetního kontrolního úřadu, aby nás upozornil, že jsme překročili veškeré kredity. (Posl. Hackenberg: To se muselo šetřiti právě u prostých vojáků?) Pánové, pracujte s námi na zlepšení této předlohy a budete nám v té věci jistě vítáni. (Posl. Geršl: Pane kolego Stříbrný, ministerstvo národní obrany ušetřilo na celou náhradní zálohu! To jste tu novou předlohu nečetl. - Posl. Krebs [německy]: Když mluvíte o dobrých platech u německé armády, musíte také říci, že máme armádu 7krát větší v poměru států.) Pane kolego, já přijdu také k těmto cifrám, pokud se týče nákladu na armádu a jen bych prosil, abyste mne nepřerušovali. Mou snahou je, a je to v mé povaze, že chci promluviti o věci tak, jak o ní cítím a jsem dalek toho, někoho provokovati nebo se bolestně dotknouti. Slavná sněmovno, řekl jsem, že v německé armádě poddůstojník, který loučí se po 12leté službě s armádou a jde do civilu, dočká se přímo královské odměny. Odbytné s přídavkem u poddůstojníka po 12leté službě v německé armádě, přepočítáno na čsl. koruny, činí 135.472 Kč. (Slyšte!) Vedle toho má, když si chce zakoupiti statek, nárok na mírně zúročitelnou půjčku garantovanou státem v obnosu 15letého služného, tedy v obnosu 156.960 Kč. (Posl. Patzel [německy]: Pane bývalý ministře války, musíte také říci, že Německo má armádu žoldnéřskou!) Pánové, já to Němcům nevyčítám, já bych chtěl, aby to bylo také u nás možné, tak mně rozumějte. (Posl. Krebs [německy]: Kdybyste postavil jen 30.000 mužů, mohl byste to dělati také tak jako v Německu!)

U nás déle sloužící poddůstojník po 8leté službě dostane obnos, který nemožno dnes precisně vyjádřiti, poněvadž je odvislým od budoucího prováděcího nařízení k zákonu a o kterém mohu klidně prohlásiti, že nepřevýší se vším všudy obnos 10.000 Kč proti těm cifrám, které jsem uváděl o sousední říši. A ještě takto skromně měřené požitky déle sloužícím poddůstojníkům vyvolávají nemilé komplikace, nemilé komplikace na př. se stavem rotmistrů. Poddůstojník u nás podle nové předlohy po 8leté službě podle §u 2 může se státi státním úředníkem, rotmistr po dalekonásobně větší službě než déle sloužící poddůstojník, eventuelně se stejným předběžným vzděláním, podle dosavadních nařízení a prakse nemůže se státi úředníkem. Očekávám, že tuto nesrovnalost ministerstvo nár. obrany jistotně uváží a najde už prostředek, aby takové krutosti nějakým způsobem odstranilo.

Přicházím, slavná sněmovno, k jedné dnes nejvíce diskutované otázce, to je k otázce volebního práva příslušníků branné moci a četnictva. Prosil bych, pánové, kdybyste byli jiného názoru, račte míti tolik trpělivosti a vyslechněte mne. Já bych nerad, aby došlo k nějakému výbuchu při této otázce, protože chci o věci promluviti tak, jak ji cítím a o tom, jakých zkušeností jsem v této otázce kdy nabyl. Nutno rozlišovati dvojí volební právo. Volební právo vojínů v presenční službě a volební právo gážistů, důstojníků, rotmistrů a četníků. Bývám označován za otce tohoto návrhu zákona. Děkuji za tuto paternitu, ale musím se veřejně této cti zříci. To mně však nikterak nebrání... (Posl. Kreibich: Ale je vám to dítě podobné!) Hned řeknu své stanovisko. To mně nebrání, abych o věci nepojednal naprosto objektivně a bez jakýchkoliv záludných agitačních úmyslů. Naše ústava, na rozdíl od ostatních států evropských, přiznává vojínům aktivní volební právo. Předpokladem tohoto zákona byl závazek, na který se velká část stran, anebo jejich zástupci, velmi dobře budou pamatovati, že nebudou mezi vojskem agitovati. (Posl. dr Czech [německy]: Všech stran? Jak to? Nevím nic o tom!) Prosím, ve starém revolučním Národním shromáždění. (Posl. Pohl: Tam jste byli mezi sebou!) Ale osnovy zákonů (Výkřiky.), které z toho vyšly, jsou pro nás závazné. Bohužel, tento slib nebyl všemi stranami - nechci vyčítati, jmenovitě zde - striktně dodržen. Já, jako bývalý ministr nár. obrany, jsme měl možnost nahlédnouti do materiálu o zkušenostech, nabytých při různých volbách. Váhal jsem, mám-li o těchto zkušenostech promluviti. Ale, myslím si, že je dnes přímo povinností, abych o zkušenostech nabytých s volebním právem vojínů, promluvil.

Slavná sněmovno! Některé strany - a jedna po druhé následovala - nedodržovaly původní reservu, ke které jsme se vzájemně zavázali, pokud se týká volební agitace mezi vojíny. Byly mezi nimi šířeny a jim poštou a agitátory posílány a rozdávány letáky všemožného druhu, vojíni zadržováni byli... (Posl. Kubicsko: To je strašné! - Výkřiky posl. Trnobranského.) Prosím, přijdu ještě dále.

Vojíni zastavováni byli před kasárnami, zváni, ba i zúčastnili se schůzí, balíky novin, brožur a letáků házeny byly do kasáren, na dvůr i do ubikací. O obsahu těchto letáků, myslím, že nemusím mluviti. Nerad bych vyvolával bouřlivou náladu, ale měly všechny účel hověti duši pochopitelně nespokojeného vojáka. Všem bylo slibováno nekritickým způsobem snížení služební doby na 6 i 3 měsíce, nebo zrušení vojenské služby vůbec, bylo využitkováno jednoho z nejbolestnějších a z nejvážnějších zjevů v naší armádě - rostoucí sebevražednosti - způsobem, namířeným proti důstojníkům a proti nutné kázni v armádě, bylo jednáno v těchto brožurách a letácích tendenčním způsobem o jednotlivých nedoložených případech týrání vojáků a zneužití úřední moci. Těmito skutky podlamována byla kázeň, bez níž žádná armáda na světě není možná.

Slavná sněmovno! Řeknu vám několik příkladů. Vojíni přes zákaz zúčastňovali se politických schůzí a průvodů. Roku 1925 uspořádán před kasárnami... (Hlasy: To byli národní demokraté!) Prosím, nebudu nikoho jmenovat, mně nejde o strany, mně jde o věc. Roku 1925 uspořádán před kasárnami na Kladně lampionový průvod. Roku 1920 v Kutné Hoře přišla hudba pro vojíny, aby se účastnili politického projevu. Ba došlo i k vážnějším zjevům.

Roku 1920 ve volbách byli vojíni v Opavě vyzváni k táboru lidu, jehož svolavateli rovněž byli aktivní vojíni. Původci byli zatčeni a dopraveni na vojenské velitelství, ale za půl hodiny přišlo je osvoboditi před vojenské velitelství 200 až 300 vojínů a velmi resolutně žádali okamžité propuštění všech zatčených. (Posl. Kreibich: To byl ještě ten duch revoluční armády.) Hlásejte tuto tendenci v ruské armádě! Jenom taktním jednáním velitele posádky se podařilo zabrániti krveprolití a při tom byli původci potrestáni. (Hlas: To je hlavní věc!) Ano, v armádě je to hlavní věc. (Potlesk na pravici. - Hlas: Tak mluví socialista!) Ano, jako socialista. Odpusťte, socialismus není koncesovaná živnost, abych pro ni o svůj provozovací list musel u vás žádat. (Posl. Kreibich: To je bývalý rakouský antimilitarista!) To je ten rozdíl - já bych nerad opakoval, co jsem jednou řekl - za Rakouska vy jste dělali karieru důstojnickou, já byl politicky nespolehlivým a dnes mám rád tu armádu a k ní se hlásím, vy ji potíráte a podlamujete. (Hlas: Vy už nebudete ministrem národní obrany!) To není mým cílem.

V Lučenci, abych pokračoval, po volbách odepřela eskorta důstojníku ji provázejícímu poslušnost a celá rota se výtržníků zastala. Ve Znojmě revoltovali vojíni proti zatčení vojína, který se zúčastnil politického průvodu a měl býti za to potrestán. Dva dny po volbách vypukly ve Znojmě výtržnosti proti důstojníkům. V Mukačevě vypukla vzpoura působením agitátorů a cizích živlů. Slavná sněmovno, to nesmí trpěti žádná armáda na světě a ani rudá armáda to netrpí, ta má drakoničtější prostředky. Šířením těchto zjevů poklesla by kázeň ve vojsku a stala by se pochybnou bezpečnost armády. (Výkřiky posl. Kreibicha.)

Já jsem předlohu nedal vypracovati, vypracovalo ji ministerstvo vnitra, ale zásluhu o její uspíšení mají strany, které počaly nesvědomitým způsobem mezi vojskem agitovati. (Hlas na levici: To nezakážete, buďte bez starosti!)

Slavná sněmovno! Zajímala mne otázka, jaký asi pravděpodobný percentuelně byl poměr odevzdaných hlasů z vojenských uren pro jednotlivé strany. Ze sebraného materiálu tehdáž mohl jsem zjistiti, že celkem 30 až 50 % vojínů volilo oposičně, z toho 20 % volilo komunisticky. Cifry nemohou býti správné, poněvadž někde nebyli rozlišováni voličové vojenští od civilních, ale tam, kde jsme to mohli konstatovati, přišli jsme k závěru těchto cifer. Dovolte mně však, abych na jednom případě ukázal, že někdy volebního práva mezi vojíny bylo zneužíváno způsobem frivolním. Řeknu jeden případ. Bylo to v r. 1923 v Litoměřicích. Tam polovinu obyvatelstva tvoří posádka; když došlo k volbám, vojsko z ohromné většiny volilo komunisticky. (Výkřiky komunistických poslanců.) Prosím, já nikoho nenapadám, já jen konstatuji. Tento zjev přinutil jednotlivé důstojníky, aby tázali se po příčinách, proč vojsko volilo tam komunisticky. Kdo chtěl, odpověděl, a tu - v protokolech to bylo možno čísti - většina tázaných odpověděla: "Za tři dny jdeme domů, proto jim zde zvolíme pro legraci komunisty; my zde nebudeme, ať se tedy baví." (Posl. Kreibich: Oni vám budou povídati pravdu, abyste je zavřeli! Voják bude svým představeným říkati do očí, proč volil komunisticky!) Aspoň vidíte, jakou máte svobodu u nás.

Předložený návrh zákona nezrušuje vlastně volební právo vojínů, on je po dobu jejich presenční služby staví. Jiná je otázka, zdali stejné metody bylo nutno užíti u reservistů, kteří povoláni jsou na vojenské cvičení na poměrně krátkou dobu. Tu se mně zdá, že prakticky nemá to ceny a zbytečně to dráždí.

Důležité je ustanovení §u 2 zákona, o němž jsem se zmínil, dle něhož zapsáni musí býti do seznamů voličů vojíni vracející se z presenční služby dodatečně, bez nutného tříměsíčního pobytu, který se žádá u jiných voličů. To je jisté novum proti dnešku. Dnes, přišly-li volby měsíc nebo 14 dní po demobilisaci jednoho ročníku, byli zkráceni ti, kteří se vrátili domů, o toto volební právo, poněvadž neměli tříměsíčního pobytu. Tedy mohu tvrditi, že oč budou politické strany poškozeny volebním právem vojínů tím, že je sistováno pokud jsou v presenční službě, stejný počet, ne-li větší - poněvadž ti hoši jsou už starší - nabude jim od těch, kteří se vrátí do svých domovských obcí.

Jinou otázkou však je volební právo vojenských gážistů, rotmistrů, důstojníků a četníků. Zdá se mně, že ministerstvo vnitra zašlo zde příliš daleko. Tyto vrstvy zbavují se volebního práva na celý život. Jest jistě důležité tvrzení, které se z řad jednotlivých pánů předřečníků několikráte zde opakovalo, není-li tím dotčena sama základna naší ústavy. Dovolte mně několik slov k historii této předlohy. Bylo to v době projednávání státně-zaměstnaneckého požitkového systému v předešlé vládě koaliční. Jako resortní ministr národní obrany usiloval jsem o to, aby více zhodnocena byla proti dřívějším poměrům práce důstojníků a vojenských gážistů, a kdo má sociální cítění, nemohl mně odepříti a také neodepřel své podpory. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Slavná sněmovno! Podle starého požitkového systému, račte uznati, 700 Kč měsíčně, ani ne celých, pro takového podporučíka československé armády je skutečně žebrota, a uvážíte-li, že největší stupnice platová pro takového generála byla 2000 Kč měsíčně, přiznáte, že už více macešsky k příslušníkům armády jsme se chovati nemohli. A proto ne jako militarista, nýbrž jako socialista bojoval jsem za úpravu tohoto požitkového systému příslušníků naší armády. Dovolával jsem se zásady valorisace, na které byla vybudována celá předloha státně-zaměstnanecká. Podařilo se mně získati většinové strany pro předlohu, ale, slavná sněmovno, nebylo možno získati většinové strany z důvodů precedenčních pro nějaký zvláštní vojenský přídavek. Přesto vše stále jsem naříkal, že to znamená značné dekapitování po stránce finanční vojáků proti vojákům sloužícím dříve v rakouské armádě. A tu jsem přišel na myšlenku, že věc by se dala vyřešiti tím způsobem, že důstojníkům, rotmistrům a četníkům bude slevena osobní daň z příjmů, kterou také za starého Rakousko-Uherska neplatili. Rád jsem se chytil podávané mně ruky a tento názor jsem zastával. Ale, byl to pan ministr financí - myslím, že mu tím nikterak neškodím - okamžitě prohlásil: "Nemá-li to býti prejudicí, musím trvati na tom, jakmile budou vojáci zbaveni povinnosti placení osobní daně z příjmů, aby neměli také volebního práva. (Výkřiky.) Odpusťte, já vám referuji, pánové, je to zbytečné rozčilování. (Výkřiky.) Slavná sněmovno, já jsem na toto junktim jako ministr národní obrany nepřistoupil a mohu konstatovati, že žádný socialistický ministr na to nepřistoupil. Ale když padla koaliční vláda, najednou junktim ocitlo se v zákoně.

Slavná sněmovno, proč celou věc připomínám? Připomínám ji proto, že se mi zdá, že vojenská správa a hlavně ministerstvo vnitra, které vypracovalo návrh, mělo velmi bedlivě uvážiti, zda srovnává se s intencí zákonodárce, které vypracovalo návrh, mělo velmi bedlivě uvážiti, zda srovnává se s intencí zákonodárce, který pracoval na naší ústavě, zbaviti jednu kastu lidí trvale, doživotně volebního práva. (Posl. Kreibich: Za doživotní disciplinu doživotní ztrátu volebního práva!) Této discipliny dalo by se dosíci podle mého názoru, odpusťte, že jsem zde lepší socialista než vy (Výkřiky a smích komunistických poslanců), tím, že by se pod přísnými sankcemi trestními zakázala jakákoliv politická činnost představeným vojska, jakékoliv shromažďovací právo a politické projevy a zakázalo by se v zákoně právo býti volen do různých zákonodárných a samosprávných korporací, ale právo voliti, myslím, že při dobré úvaze, aspoň analogie Belgie nás o tom poučuje, dalo by se udržeti.

Slavná sněmovno! Platí-li tyto argumenty o příslušnících naší armády, myslím, že platí tím spíše o příslušnících četnického sboru.

Budiž mi dovoleno, abych řekl několik slov o naší armádě. Náš poměr k ní, a mám zde na mysli československé strany, není takový, jaký má býti a jaký bychom si přáli. Jedni jsou proti armádě, druzí jsou neutrální, ale nejméně jest těch, kteří jsou otevřeně z přesvědčení pro armádu. Mně se tak častokráte zdává, že některé strany, které si říkají, že jsou státotvorné, jako by se za to styděly, vysloviti se pro československou armádu, a právě proto ujímám se slova jako socialistický poslanec. (Výkřiky komunistických poslanců.) Já nikoho snad neurážím, pánové. Neračte zapomínati, že v ozbrojené Evropě silná armáda, obrany státu schopná, náležitě vyzbrojená, jest také jedinou bezpečnou zárukou naší samostatnosti, naší budoucnosti.

Slavná sněmovno! Já bych chtěl býti špatným prorokem, ale já se bojím, aby ta láska k československé armádě v řadách československých stran neprobudila se tehdy, až bude pozdě. Těžce pociťujeme poměrně veliké hospodářské náklady, jež musíme vynaložiti na vybudování a udržování své armády. Neračte zapomínati, že na rozdíl od ostatních států evropských nemáme jen položku vydržovati armádu, nýbrž museli jsme budovati znovu, z ničeho něco jsme tvořili, je to břemeno těžce doléhající na bedra poplatníků. Budiž mi dovoleno, abych několika ciframi srovnal, zdali požadavky armády československé jsou úměrné k ostatním sousedním státům.

Uvážíme-li, že jsme od r. 1920, kdy rozpočet vojenský dělal něco přes 3 miliardy Kč, klesli až na 1370 milionů Kč vedle 330 milionů Kč investičního vojenského rozpočtu na 10 let rozpočteného, musíme přiznati, že to znamená značné a myslím až do těch nejzazších mezí zešněrování výdajů v naší armádě. Z celostátních rozpočtů z r. 1925 byly výdaje na armádu v jednotlivých státech tyto - poměr v procentech budu uváděti celými čísly -: Německo potřebuje na svoji armádu 10 %, mimo iregulerních sborů, které jsou zařazeny v položkách jiných ministerstev, Rakousko 8 %, Maďarsko v r. 1925 mělo na armádu zařazeno 16 %, Polsko 39 %, Rumunsko 17 %, Jugoslavie 19 %, Francie 17 %, Italie 22 %, Rusko 17 %, ale v tom nejsou položky "Předválečná výchova" a "Válečný průmysl", s těmito položkami dostupuje to výše 25 %, a v Československé republice činily výdaje na armádu 11.5 %. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Slavná sněmovno! Uvedl jsem cifry, ve kterých nejsou u nás pouze vydržovací náklady armády, to jsou také zřizovací, investiční náklady na armádu, kterou teprve budujeme. Šetřit, hodně šetřit, ale i ta šetrnost musí míti své meze. Buď jsme schopni vybudovati armádu tak vyzbrojenou, že je zárukou naší svobody, nebo ji raději rozpusťme. Vyhazovati miliardy a nedocíliti aspoň bezpečnosti státu, byla by nejnešťastnější politika.

Geografické položení, o kterém se tu páni ve výkřicích zmínili, v Československé republice jest opravdu jednou z nejsvízelnějších otázek naší státní existence. Je to naší největší slabinou. My si přejeme mír a pro jeho udržení musíme vše podniknouti. Ale, odpusťte mi upřímnost; já se často hrozím té bezstarostnosti československé veřejnosti, která myslí a jedná tak, jako bychom svou samostatnost měli všemi velmocemi světa garantovanou.

Slavná sněmovno! Mír není odvislý jenom od nás. Část národa u nás vnáší do obyvatelstva beznadějnost. Kdyby prý k něčemu došlo, je po nás veta. Bezstarostný optimismus na jedné straně jako tento defetismus jest nezodpovědným zločinem na státě. Dojde-li bez naší viny k lokálnímu konfliktu - a my si ho nepřejeme, budeme se mu brániti, pokud síly stačí - musíme míti armádu, která by celistvost našeho státu dovedla také udržeti.

Neračte zapomínati, že v prvé řadě jsme odkázáni pouze a jedině sami na sebe. Těžší situace by nastala, nedej tomu osud, kdyby došlo k nějaké evropské zápletce, evropské válce. Málo se u nás o tom v československé veřejnosti přemýšlí. Celý národ jakoby byl uspán bezstarostností nebo nějakým fatalismem. Jedna část politických kruhů přemýšlí o této otázce a vidí záruku naší budoucnosti ve smíření a vyrovnání Čechoslováků s Němci. Prosím, všechen respekt, to jest aspoň nějaká myšlenka. Já v ni nevěřím, promiňte mi otevřenost. Smíru obou národů si nesmírně cením. Smír obou národů, tento stát obývajících, zajišťuje nám rozkvět státu v dobách míru. I já chci k němu pracovati.

Ale pro případ evropské války je to špatná hypoteka. Mluvme si docela otevřeně: Kdyby došlo k nějakému konfliktu evropskému, máme co dělati se zjevy, kterých jsme byli svědky v předešlé světové válce za Rakouska. Myslím, že pánové nebudou dotčeni: Přál bych si, aby projevili tolik loyality a věrnosti k tomuto státu a sdíleli s námi osud, který bude nám určen světovými událostmi. Ale já se pamatuji, že před světovou válkou byl to velký národ polský, který byl rozdroben ve 3 říše: Rakouskou, Ruskou a Pruskou. Poláci, žijící v Rakousku, měli se politicky, národnostně relativně nejlépe. Byli v jistých dobách i hýčkáni ve spojení s německou minoritou, ovládající majoritu rakouských národů. Někdo dokonce tvrdil, že měli, co hrdlo ráčilo, ale když přišla osudová chvíle, ukázali Poláci Rakousku záda, tak jako my. (Posl. Knirsch [mecky]: Právě tak to uděláme my!) Prosím, já k vám mluvím docela otevřeně. Jsem přesvědčen, když to budete moci udělati, že to uděláte.

Slavná sněmovno! Podobný případ zažili jsme s Italií v Terstu. Italské obyvatelstvo v Terstu bylo hospodářsky protežováno celým státem rakouským. Z Terstu udělalo se město bohatých kupců. Když docházelo ke konci světové války, jednalo se o osud Terstu, má-li připadnouti k Italii nebo Jugoslavii. Tersťané byli si velmi dobře vědomi, připadne-li Terst k Italii, že to vyvolá okamžitě ohromnou konkurenci starých světových přístavů, Janova atd., ale připadne-li k Jugoslavii, že by asi následovala stejná protekční politika, hlavně tarifní, jako byla za Rakouska, pokud Terst byl rakouský. A přece raději volilo obyvatelstvo Terstu žebráckou mošnu, než by bývalo dalo souhlas k tomu, aby bylo přiděleno k Jugoslavii. (Výkřiky posl. Patzela.)

Podle mého názoru bylo by naivní, kdybychom chtěli budovati bezpečnost státu na jediné myšlence smíru mezi československým národem a německou minoritou. Přeji si tohoto smíru jako nutného základu pro hospodářský rozvoj, blahobyt a kulturní rozmach obyvatelstva tohoto státu, ale na tuto hypotéku nechtěl bych - promiňte, dnes nemám té odpovědnosti, kterou bych měl, kdybych byl ministrem - nic sázeti a spoléhati na ni. (Výkřiky posl. Kreibicha.)

Slavná sněmovno! U nás byla vždy malá skupina politicky myslících lidí, která tuto myšlenku jako záruku naší budoucnosti propagovala. Byla to u nás skupina dřívější strany lidové, realistické. A tato skupina myšlenku tuto propaguje i nyní. Ale mně se zdá - budiž mi dovoleno, abych o věci promluvil, že tento základ je tak pochybný, jako odvozené z něho kalkulace. Mohu to dosvědčiti a doložiti samým rámcovým programem strany lidové - ne dnešní lidové, nýbrž tehdejší strany realistické. Tam se dočítáme: "V zemích českých s 9 miliony obyvatel není nás Čechů ani dvakráte tolik, co Němců. Jestli tato značná menšina německá nepřistoupí na státoprávní požadavky české, jsou tyto požadavky při politické a národnostní situaci středoevropské neuskutečnitelné. Stát, v němž by bylo tolik uvědomělých a v každém ohledu zdatných zemězrádců, je nemožný."

Slavná sněmovno! Zkušenost ukázala, že ten stát možný je, ale co je nemožné, a v tom je rozdíl mezi mým názorem a autory tohoto programu, jest spoléhati se bezpodmínečně na věrnost všech obyvatel tohoto státu v případě velkého konfliktu. Jakou tedy cestou máme se dáti, abychom svoji svobodu... (Posl. Krebs [německy]: Prosím, řekněte nám přec, s kým budete míti konflikt?) My nechceme míti s nikým konflikt, ale víte, že ve světové válce byly strženy do války i státy, které konfliktu nechtěly. Prostě stály v cestě. Belgie jistě konfliktu nechtěla.

Slavná sněmovno! Bylo by ode mne příliš lehkomyslné, kdybych kritisoval jen nesprávnou cestu těch, kteří v otázce budoucnosti našeho státu volí podle mého názoru pochybnou taktiku a cestu, a kdybych nenaznačil lepší. Já vidím pro případ evropské zápletky právě při geografické obtížnosti a svízelnosti našich hranic jedinou naši budoucnost v cílevědomé, mírové a při tom skutečně slovanské politice. (Výborně!)

Proto s radostí pozdravujeme přátelský svazek, který nás váže s bratrskou Jugoslavií, s pocitem velkých nadějí vzhlížíme k bratrským stykům s národem polským a naším toužebným přáním zůstává smířiti velký národ polský s velkým národem ruským. (Souhlas.) Jen existence této velké rodiny slovanské v čele s velikým národem Rusů, kteří již tolik krve prolili za osvobození balkánských Slovanů, uchrání nás před zhoubou, uchrání naši samostatnost. (Výborně!)

Politika slovanské solidarity nesmí však býti politikou konjunktury. A právě dnes, kdy nešťastný velký ruský národ prodělává největší krisi, je třeba, abychom se k němu a k té slovanské solidaritě hlásili tím zřetelněji, abychom tu politiku slovanskou dělali doma i za hranicemi.

A pravím-li doma, pak musí se u nás již jednou přestati s tím umělým tvořením nějaké nové národnosti v Podkarpatské Rusi po způsobu rakouském.

Slavná sněmovno! Přicházím k závěru. S kolegou posl. Trnobranským budeme hlasovati pro vojenské předlohy s výjimkou předlohy o volebním právu, u vědomí, že jsme to povinni naší budoucnosti. Použili jsme této cesty, abychom manifestovali své sympatie pro zdravou, ukázněnou a silnou demokratickou armádu československou jako skuteční národní socialisté. (Výborně! - Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP