Vládní osnova (tisk 561) o volebním právu
příslušníků branné moci
a četnictva vyznamenává se zvláště
povrchností nejen zprávy důvodové,
ale i zprávy ústavně-právního
výboru. Obě tyto zprávy dokazují,
že chybějí věcné důvody,
zejména pro odebrání volebního práva
četnictvu, poněvadž ani ve zprávě
důvodové, ani ve zprávě ústavně-právního
výboru se o četnictvu takřka nemluví,
jen v nadpise úvodní formule. (Výkřiky
poslanců čsl. strany nár. socialistické.)
Chtěl bych se zabývati zejména důvodovou
zprávou. Říká se v ní, že
prý, opírajíc se o zkušenosti domácí
i zákonodárství cizí, nabyla vláda
přesvědčení, že zájem
státu naléhavě vyžaduje, aby politické
boje nebyly vnášeny do armády a do četnictva,
čímž zejména mohla by býti vážně
ohrožena kázeň v těchto sborech, a proto
předkládá osnovu zákona, kterou se
upravuje volební právo příslušníků
branné moci a četnictva. Ano, popravuje. Proč
právě také četnictvu má býti
odebráno volební právo? Četnictvo
není nikde a také ne u nás sloučeno
v trvalý, početně silný útvar,
který by mohl svou početností míti
nějaký vliv v revolučním nebo politickém
dění. Ono bývá jen od případu
k případu úřadem soustřeďováno
na ohrožené místo ve větším
počtu. V naší republice je četnictvo
nejpočetněji zastoupeno v Praze, kde dnes je všeho
všudy něco přes 100 četnických
gážistů, ponejvíce důstojníků,
dislokováno.
Podle zprávy rozpočtového výboru k
rozpočtu na r. 1926 máme v republice tyto četnické
stanice s počtem četnických gážistů:
32 s počtem 2, 1034 s počtem 3, 528 s počtem
4, 536 s počtem 5, 250 s počtem 6, 178 s počtem
7, 94 s počtem 8, 40 s počtem 9, 37 s počtem
10, a ostatní 52 stanice s počtem 11 až 20
gážistů. Není tedy možno nikde
v naší republice na četnické stanici
podstatnější množství četnických
gážistů soustřediti, aby bylo možno
oprávněně se obávati jejich významu
v politickém boji. (Souhlas poslanců čsl.
strany nár.-socialistické.) Uvážíme-li,
že četnictvo je v těchto malých složkách
dislokováno po celé republice, pak není možno
se obávati nějakého zpolitisování
četnictva, neboť to není prostě možno.
Ostatně četnictvo dokázalo, že je nepřítelem
každého zpolitisování a do dneška
se neprohlásilo pro žádnou stranu politickou,
ponechávajíc volnou ruku všem svým příslušníkům,
aby volili podle zásluh onu stranu, která pro četnictvo
co nejvíce dobrého vykonala. A to je pravděpodobně
ten pravý argument pro odebrání volebního
práva četnictvu. Každý četnický
gážista ví také velmi dobře,
že nesmí se osobně nijak exponovati, chce-li
v obvodě, v němž je ustanoven, vydržeti.
Četník právě proto musí býti
malým diplomatem, aby si jednu nebo druhou místní
stranu neznepřátelil a tím svůj služební
výkon neohrozil. Tedy dnešní služba četnická
je namnoze velmi těžkým kouskem diplomacie
v těch místech, kde politické strany mají
významnější představitele nebo
kladou vyšší váhu na udržení
té které posice. Nejlépe bychom to mohli
posuzovati podle Slovenska a Podkarpatské Rusi. Tam strana
malorolnického a zemědělského lidu
jistě vykonala podstatný vliv na četnictvo
ve volbách.
Četnictvo nemůže býti a nemůže
ani chtíti státi se politickým nebo revolučním
činitelem, ono se nesmí osobně zúčastniti
politického života z důvodů existenčních.
A četnictvo se po celou dobu republikánskou v tomto
směru velmi vzorně chová; proč tedy
i četnictvo má býti zkráceno o volební
právo a postaveno na roveň zločincům,
nechápu.
Četnictvo také nikdy a nikde, ani v zemích
latentních revolucí, v Řecku, v Portugalsku
a Mexiku nebylo a není revolučním spolučinitelem.
Obava ze zpolitisování četnictva je tedy
neodůvodněna, ba vzhledem na dislokaci četnictva
přímo směšna.
Výkonné četnictvo také do dneška
důsledně odmítá snahy všech politických
stran a je důsledně nepolitické, za to četnická
správa byla do posledního muže zpolitisována
stranou, jejíž doménou bylo ministerstvo vnitra.
Uzákoněním vládní osnovy bude
tedy také uzákoněn dnešní politicko-stranický
stav četnické správy, to je vytvořeno
bude agrární četnictvo. O to jde, a ne o
obavu ze zpolitisování četnictva.
Četnictvo má volební právo takřka
na celém světě. Službě četnictva
a zájmům státu není na úkor
ani pasivní právo četnictva v Americe, Anglii,
Belgii, Norsku, Švédsku, Řecku, ve Španělsku,
v Holandsku, Brazilii, Turecku a Rumunsku, ba dokonce ani ne v
té Mussolinovské Italii. (Slyšte! Slyšte!)
Pouze četnictvo francouzské, srbské a
japonské nemá volebního práva. U nás
není třeba, ba není ani rozumově možno
stavěti se v těchto směrech za tyto orientální
výjimky, neboť žijeme ve střední
Evropě a nemáme orientálních kolonií.
Ostatně i v té dnešní Francii je velice
silný směr v samotném tamním důstojnictvu,
které kategoricky žádá přiznání
volebního práva všem vojákům,
tedy i francouzskému četnictvu. Francouzský
generál Pedoja již r. 1923 vydal velmi obsáhlou
knihu, ve které plaiduje pro přiznání
volebního práva i vojákům. Je tedy
i tam vojenská hierarchie prostoupena těmito myšlenkami
a zkrácení vojska v právu volebním
vzbuzuje jen rozhořčení. Sám tento
generál ve svém spise tvrdí, že nelze
zameziti, aby do vojska nevnikly politické debaty, neboť
každý z vojáků před nastoupením
vojenské služby chodil na schůze, četl
politické traktáty a agitační brožury.
Ostatně radí tento Francouz, aby se zavedla armáda
námezdní, když se nechce, aby armáda
byla myslící, národně uvědomělou
a vřele cítící. (Souhlas poslanců
nár. socialistických.) To platí neporovnatelně
větší měrou o našem četnictvu,
jen důsledky jsou horší. Chcete-li tedy míti
bezduché četnictvo, které se musí
podřizovati choutkám gajdismu, násilnostem
fašistickým, které bude nuceno nekontrolovaně
prováděti to, co mu uloží jedinec, nebo
nějaká klika, pak nechtějte, aby se u nás
doma nebo za hranicemi věřilo, že v našem
státě bude možno mluviti o právním
řádu nebo o spravedlnosti.
K §u 4, který je derogační formulí,
udělali si to navrhovatelé tohoto zákona
velice jednoduše. Poněvadž mají sami pocity,
že zde naráží na ústavní
zákony a že kdyby v derogační formuli
musili všechny zákony a nařízení
uvésti, které se tímto zákonem ruší,
že by se neubránili tomu, aby tam také uvedli
ústavní zákony (Tak jest!), proto
velice vojenskou a stručnou formou se tomu vyhnuli, a říkají
v derogační formuli v §u 4, že se ruší
všechny zákony a nařízení, jsoucí
s tímto zákonem v odporu.
Naskýtá se nám hlavní a nejdůležitější
otázka: Mění se touto osnovou ústavní
zákon čili nic? Je třeba kvalifikované
3/5 většiny
k usnesení tohoto zákona, či nikoliv? Nejsem
právník, ale čtu-li § 9 ústavní
listiny a § 1, 2 a 4 zákona č. 123/1920 Sb.
z. a n. o řádu volení, který počítá
i předsednictvo sněmovny mezi zákony ústavní,
poněvadž nám při nástupu poslaneckého
mandátu vydává knížku, brožuru,
ve které je také volební zákon uveden
a jež je nadepsaná "Ústavní zákony.
Pro potřebu poslanců vydalo předsednictvo
Národního shromáždění",
tedy říká mi můj laický rozum,
že vládní osnovou tisk 561 mění
se ústavní listina a že tudíž vyžaduje
tato osnova podle §u 33 ústavní listiny kvalifikované
3/5 většiny,
neboť se jedná o ústavní zákon.
Správně byla tato osnova zde charakterisována,
že je tichým ústavním pučem.
Při tom je nejtragičtější, že
již po druhé volají se Němci na pomoc
k porušení ústavy. Ústavní stránky
nedotkli se ani zpravodajové, ani důvodová
zpráva, ani zpráva ústavně-právního
výboru, ani mluvčí majority z českých
stran, neboť tito stydlivě a skromně mlčí.
Kdo mlčí, souhlasí, nebo mlčením
uspává zlé svědomí.
Pan posl. Ježek uznal za vhodné polemisovati
zde s posl. Špatným. Nemůže prý
se dopočítati ztráty 6 mandátů
do poslanecké sněmovny a 3 mandátů
do senátu. Pan posl. Ježek pravděpodobně
zapomněl, že nevolí také osoby, povolané
k činné službě vojenské podle
§ 22, 23, 27 a 28 branného zákona, t. j. také
záložníci, povolaní ke cvičením,
mobilisovaní vojíni, povolaní jako mimořádná
záloha v míru anebo povolaní k válečným
úkonům a zapomněl také, že po
případě i pohraniční finanční
stráž a důchodková kontrola v tomto
případě může ztratiti volební
právo.
Může nastati také možnost, že by
určitá vláda pokusila se tím způsobem
vykonati vliv na výsledky volební, že by prostě
povolala dva miliony občanů do zbraně a volby
by dopadly tak, jak by si přála, poněvadž
by zbavila dva miliony občanů volebního práva.
Kdo nám za to ručí, že se to v budoucnosti
nestane, zejména, když se názorně přesvědčujeme
o tom, jak se v našem státě vládne.
"Důstojnické Listy" uvádějí
že volební právo je přiznáno
důstojníkům v Anglii, Belgii, Dánsku,
Norsku, Švýcarsku, Řecku, Portugalsku, Americe,
Italii, Španělsku, Holandsku, Brazilii, Turecku a
Rumunsku. Pan kol. Ježek zde pochyboval o správnosti
vývodů kol. Špatného, zda je
to pravda, že v 50 % všech států mají
vojenští gážisté volební
právo. On také se ptal, je-li to boj argumenty nebo
pouze boj demagogickými hesly. Myslím, že stačí,
když panu posl. Ježkovi ukáži tuto
fotografii (ukazuje výstřižek "Národa"),
aby okamžitě viděl, kdo v tomto směru
pěstoval demagogii, že to byla obzvláště
strana národně-demokratická, která
2. března v "Národě" přinesla
palcovými písmenami: "Národní
demokracie o volebním právu vojáků.
Pro zrušení volebního práva vojáků,
sloužících 18 měsíců,
pro zachování volebního práva důstojníků,
rotmistrů a četníků" - aby 4.
března, 48 hodin na to, v ústavně-právním
výboru tuto osnovu odhlasovala. (Slyšte! Slyšte!)
To není demagogie?
Pan posl. Ježek řekl, že těmi,
kdo odnímají volební právo armádě,
jsou prý ti, kdož ji zpolitisovali. Mládeži
není dosud zakázáno čísti politické
spisy a knihy. Po 18. roku věku i dříve chodí
na politické schůze. Zejména zlatá
mládež fašisticko-národně-demokratická
složila již několikráte zkoušku politické
vyspělosti a zpolitisování nebo přepolitisování
na Slovanském ostrově. Někteří
přepolitisovaní profesoři již na středních
školách otravují mládež fašismem.
Politické strany měšťanské všechny
mají své organisace mládeže. Všechny
tuto mládež vychovávají politicky a
nelze tedy zameziti, aby do vojska nevnikala politika, když
každý před vstupem do vojenské služby
má možnost politicky vystupovati a mysliti. Tedy rána
mířená bumerangem p. posl. Ježka
se vrací zpět. Strana páně Ježkova
nejvíce ujímala se politisujících
generálů, nemůže se tedy diviti, politisují-li
generálové a trpí-li se jim to, ba berou-li
se v ochranu, že politisují i vojáci. (Výborně!)
Fakt, že menšiny budou oslabeny, zůstává
faktem, i když p. kol. Ježek vkládá
do úst kol. Špatnému, jako by byl menšiny
prohlásil na efemerní jednotky, které stojí
a padají s vojenskými posádkami. Je přirozeno,
že každý stát dislokuje své posádky
blíže hranic a na místa ohrožená.
Tím nebude existenci menšin nijak možno popříti,
ani všeněmeckým tiskem, neboť tyto menšiny
zde byly i před převratem, i když byly vyhlašovány
za balast české politiky.
První, kdo v tomto Národním shromáždění
začal mluviti o odnětí volebního práva
vojákům byl podle výroku p. posl. Ježka
nár. sociální ministr nár. obrany
Stříbrný a tenkráte neprotestovala
prý strana nár. socialistická, neprotestoval
prý p. dr Franke, ani kol. Špatný
na foru parlamentním tím způsobem jako
teď. Je viděti, že p. posl. Ježek posuzuje
záležitost p. Jiřího Stříbrného
a strany nár. socialistické brýlemi "Národních
Listů" a "Národa". Kdyby byl p. posl.
Ježek na brněnském sjezdu slyšel
mluvčí žen, jak odůvodňovala
hlasování pro vyloučení p. Stříbrného
právě tím, že chtěl Národnímu
shromáždění jako ministr strany nár.
socialistické předložiti vojenské osnovy,
jež se nyní projednávají, nebyl by použil
této výtky, jíž zasáhl do vnitřních
záležitostí naší strany.
Cituji p. posl. Ježkovi "Četnický
Obzor" z 15. března 1927, co o této záležitosti
soudí: "Je to dědictví po bývalém
ministru posl. J. Stříbrném, který
jest otcem myšlenky, aby vojenským gážistům
bylo volební právo odebráno. On to byl, který
při projednávání platového
zákona bez souhlasu Svazu československého
důstojnictva a Svazu rotmistrů prodal jejich právo
volební za určité polepšení v
požitcích. Vládní strany mají
v tom dnes oporu a strana československých socialistů
bude těžko porážeti názory svého
bývalého předáka. Kdyby nic nebylo
jiného než tento zlolajný návrh Stříbrného
na zkrácení vojenských gážistů
o právo volební, musilo by to stačiti, aby
každý demokrat se staral o odstranění
takového vůdce socialistické strany z veřejného
života".
Pan posl. Ježek citoval zde také, aby obhájil
naší výtku, že budou poškozeny naše
menšiny " "Litoměřické Listy".
"Litoměřické Listy" jsou orgánem
více národně-demokratickým než
orgánem hraničářů a řídí
je známá paní Tippmanová, národně-demokratická
pracovnice, kdežto posl. Špatný zde uvedl
projev korporace Svazu obranných jednot. Nemůže
býti tedy rozhodujícím názor "Litoměřických
Listů", nepatrného týdeníku.
Ale chci ještě p. posl. Ježkovi uvésti
na paměť, co říká menšinové
učitelstvo, které svým Svazem protestovalo
proti okleštění volebního práva:
"Poněvadž oslabení volebního živlu
mělo by neblahý vliv i na rozvíjející
se školství menšinové, předstupujeme
před zákonodárné zástupce Vaší
ctěné strany se snažnou žádostí,
abyste nedali svého souhlasu k novelisaci volebního
řádu."
Domnívá se pan posl. Ježek, že
splnil svou povinnost vůči důstojníkům,
rotmistrům a četnickým gážistům
doporučením sociálních a hmotných
požadavků blahovůli vládní, nebo
lépe řečeno, meziministerské komise,
poněvadž ta je rozhodující a vláda
jen kývá? Domnívá se, že za tuto
problematickou cenu snesou důstojníci, rotmistři
a četničtí gážisté mravní
políček, vlepený jim ve tvář
odnětím volebního práva? Neví,
že formou velmi energickou odmítly správní
i tiskové orgány těchto kategorií
jakoukoli čočovici za tuto mravní pohanu
a urážku? (Výborně!)
"Důstojnické Listy" napsaly: "Zdá
se, že od zamilované myšlenky koupiti za "hrst
čočovice", jak to někde bylo napsáno,
občanská práva, nehodlá se upustiti.
Nutno opět zdůrazniti, že nám nemůže
býti lhostejno, aby nám bylo bráno něco
z toho, co základními zákony ústavními
jest zaručeno každému občanu. Vždyť
odnětí volebního práva vyslovuje se
v rozsudcích trestních soudů jako trest při
diffamujících zločinech a přečinech,
není tedy snad myslitelno, že totéž možno
učiniti zákonem generelně vůči
celému stavu, jemuž idea státotvornosti jest
prvním příkazem!" Rotmistři stejným
způsobem protestovali ve svém memorandu, zaslaném
všem klubům stran. "Četnický Obzor"
z 15. srpna 1926 píše: "Výkonné
četnictvo - vidouc tyto důsledky protestuje včas
proti své kastraci na politického bezzemka. Ono
nemá pochopení pro to, aby za čočovici
neplacení daně z příjmů, která
mu byla jinými cestami již tak jako tak zas mnohonásobně
vyrvána, vzdalo se práv na rovnocennost s ostatními
občany, jimž má střežiti občanské
svobody, jsouc už dnes nevolníkem."
"Československý Četník"
napsal 1. září 1926: "Naše volební
právo bude tedy ztraceno navždy. Co to bude pro nás
znamenati, nyní posouditi nemůžeme, ale nelze
nám s klidem tuto okolnost přejíti bez povšimnutí.
Prušáctví se neosvědčilo doposud
nikde a neosvědčí se ani u nás, kde
mentalita obyvatelstva měkké slovanské povahy
nepotřebuje "karabáčníků",
ale demokraticky cítících, mravně
vytříbených a inteligentních ochránců
veřejného pořádku, jichž postavení
rovnalo by se úrovni lidské." (Výborně!)
"Důstojnické Listy" ovšem nesměly
psáti o volebním právu četnictva a
také "Četnický Obzor", který
rozepisoval se o této věci článkem
"Žalujeme čs. demokracii" byl zkonfiskován.
Tak je dovoleno v našem státě žalovati
čs. demokracii (ukazuje časopis). Považoval
bych za urážku a ponížení při
této příležitosti, kdy odebírá
se občanské právo obráncům
vlasti a ochráncům pořádku, v tyto
černé dny, kdy se staví důstojníci,
rotmistři, četníci a gážisté
na roveň kridatářům, lichvářům.
zločincům, lidem nesvéprávným
a duševně méně cenným, a chovancům
donucovacích pracoven, doporučovati blahovůli
této vlády jejich sociální a hmotné
požadavky. Touto osnovou dostává se hrubé
urážky naší armádě a četnictvu,
proti níž v prvé řadě měl
by protestovati pan ministr nár. obrany a pan ministr vnitra,
tím spíše, že mezi těmito gážisty
je 50 % legionářů, kteří nasadili
pro svobodu a samostatnost našeho národa na všech
evropských bojištích své životy.
Směli nasaditi životy pro blaho vlasti, svobodu a
samostatnost národa, ale nebudou směti rozhodovati
uvnitř tohoto státu, kdo jej má spravovati.
(Potlesk.)
Zbývá mi ještě aspoň stručně
dotknouti se také zprávy ústavně-právního
výboru. Zejména jeden pasus zdá se mně
velice nápadný (čte): "Meze uložené
aktivní účasti vojenských osob na
volbách zákonnými opatřeními
a nařízeními, jako zákazy politických
projevů, účasti na politických schůzích,
táborech, demonstracích a průvodech, zákaz
nošení politických odznaků atd., byly
hromadně překročovány a všeobecně
nebyly respektovány."
Ptám se pana ministra nár. obrany, zdali také
ministerstvo národní obrany provedlo trestní
disciplinární řízení a kárné
řízení v posádkách, kde se
konaly volební schůze, tábory a demonstrace?
V žádné posádce o tom ničeho
nevědí. Slavná sněmovno! Co řekne
této zprávě cizina? Ta se bude musiti domnívati,
že naše kasárny byly politickými tábořišti.
Přicházím k třetí osnově,
tisk 849, o umísťování déle sloužících
poddůstojníků. Pan ministr dr Engliš
prohlásil 24. února 1926 v soc.-politickém
výboru při projednávání požitkového
zákona: Jde o zásady, které mají zase
povznésti práci a zásluhu za podklad odměny,
které mají obnoviti zájem na práci
a státní správě. - Ptejte se dnes
státních zaměstnanců, zda provedení
platového zákona skutečně je s to
povznésti práci, zda skutečně hodnotí
zásluhu a zda také obnovilo zájem na práci
a státní správě? Nepotřebujete
se tázati jenom těch malých, zeptejte se
i těch vyšších úředníků,
neboť téměř 60 % pragmatikálního
úřednictva, až snad na malé výjimky,
skončilo při provádění platového
zákona vyrovnávacím přídavkem,
na nějž budou zejména ve středních
relacích, tam, kde slouží 20 - 35 let, ještě
3 až 9 let sloužiti bez jakéhokoliv postupu.
Podúředníci, zřízenci, pomocní
zřízenci mají samý vyrovnávací
přídavek, kancelářský personál
má samý vyrovnávací přídavek,
služební řády dosud vydané na
železnicích, poštách, nemocnicích
přesvědčují nás, že téměř
všechny kategorie těchto zaměstnanců
státních dostanou vyrovnávací přídavky.
A tu se tážeme již po několikráte
v této sněmovně, kam se podělo těch
700 milionů, kdo je tedy má v kapsách? (Výkřiky
posl. Knejzlíka.)
Zdá se mně, že zákonem tímto
byla podvedena tato sněmovna a také československá
veřejnost (Tak jest!) - nejen státně-zaměstnanecká
veřejnost - neboť i československá veřejnost
má právo se tázati, kde je těch 700
milionů Kč, na které povolila tato sněmovna
úhradu ve zvýšených dávkách
a daních. Zákon požitkový není
ještě do všech důsledků proveden,
schází ještě mnoho a mnoho ustanovení
a vládních nařízení, která
mají býti vydána, zejména o kategorisování
zaměstnanectva, započítávání
služební doby, uvedení v život čekatelské
doby zřízenecké podle §u 25, 205 a 210
požitkového zákona, dále §u 143
ohledně přiznání definitivy, dále
systemisace služebních míst. To vše není
provedeno, neznáme tedy všech důsledků
platového zákona, a vláda přichází
s osnovou, která hrubě zasahuje do poměrů
veřejného zaměstnanectva, které i
po platovém zákoně, jak jsem již podotkl,
jsou velice neutěšené. Jak vláda jedná
s odborovými organisacemi, je nejlépe viděti
po vydání služebního řádu
na železnicích. Národní výbor
dne 29. října 1918, uznávaje zásluhy
železničářů a pošťáků
na klidném průběhu politického převratu,
vydal tento projev: "Uznávaje nutnost součinnosti
železničního a poštovního personálu
při vybudování demokratické a moderní
správy železniční a poštovní
v československém státě, vešel
Národní výbor ve styk s veškerými
organisacemi personálu a za jejich součinnosti zřídí
železniční a poštovní komise, které
budou prostřednictvím referentů předkládati
Národnímu výboru návrhy ve všech
otázkách organisačních, na jichž
řešení dopravnímu personálu záleží."
Uplynulo necelých 9 let, ale na tento projev Národního
výboru nynější vláda úplně
zapomněla a služební řád poštovnímu
a železničnímu personálu prostě
oktrojovala bez jednání s těmito institucemi.
Je to přímo plantážnické jednání,
jak vláda zachází se státními
zaměstnanci.
Mám zde krásný dokument z Užhorodu,
kde byli přijati t. zv. akordanti, také nová
vymoženost Československé republiky, nikdo
jakživ o takové kategorii nic neslyšel. Naši
páni byrokrati zavedli novou kategorii pro kancelářskou
službu. Byli přijati pro depurační akci,
a nyní byli v Užhorodě všichni propuštěni
až na protekční děti, které byly
ve službě ponechány. Tak na místech,
kde jsou akordanti povoleni, jsou zaměstnány protekční
děti, jichž otcové jsou zaměstnáni
u úřadů ve výborně situovaném
postavení. Tak na př. finanční ředitel
Plesník a berní ředitel Malina. (Výkřiky.)
Prvý zaměstnává syna jako akordanta,
ač tento studuje práva na vysoké škole
v Praze. Druhý zaměstnává svoji jedinou
dceru, která absolutně nemá potřebí
býti zaměstnána v úřadě
k uhájení své existence, když její
otec je v tak dobře situovaném postavení.
Třetí případ: Jedna akordantka (Hunyatyová)
jest v úřadě zaměstnána přes
to, že při restrikci podle zákona čís.
286/24 obdržela při odchodu ze státních
služeb celkem 15.000 Kč jako odstupné. (Výkřiky.)
Byla přijata přes to. že její manžel
je rovněž u úřadu v tomtéž
poměru zaměstnán; není proto odkázána
na svůj výdělek.
Vážená sněmovno! Pak se nemůžeme
diviti. že dochází k všelijakým
"pěkným" poměrům v berních
úřadech na Podkarpatské Rusi, když tam
sedí synáček, dcera a otec v jednom a témže
zaměstnání, a že se leccos potom v těchto
úřadech přihodí.
Osnova o zabezpečování déle sloužících
poddůstojníků ohrožuje zejména
dosažení definitivy u zřízenců,
ohrožuje postavení státních zaměstnanců,
invalidů, kteří také sloužili
za světové války 8 let na vojně a
jistě také by si zasloužili nějaký
certifikát, aby mohli býti umístěni
ve státních službách. Ohrožuje
také zájmy legionářů a přichází
v době naprosto neujasněných a neurovnaných
personálních poměrů ve veřejné
a soukromé službě. Ona však také
ohrožuje zájmy soukromého zaměstnanectva,
poněvadž i místa v soukromých podnicích
mají býti zabezpečena, reservována
jednou třetinou pro déle sloužící
poddůstojníky a zákonem č. 286 způsobili
jsme přímo tristní bídu na trhu práce
soukromých zaměstnanců, neboť restringovaní
zaměstnanci státní konkurují, mohouce
nabídnouti své služby daleko levněji,
soukromému zaměstnanectvu, a nyní nová
konkurenční osnova, která ještě
zhorší bídu soukromého zaměstnanectva
v soukromých podnicích.
Podali jsme spoustu pozměňovacích návrhů.
ale nynější vládní většina
uznala za správné všechny tyto návrhy
zamítnouti. Podali jsme proto resoluci:
"Vládě se ukládá, aby v době
co nejkratší provedla systemisaci služebních
míst a vydala všechny služební řády
k požitkovému platovému zákonu."
Doufáme, že také většina této
sněmovny tuto resoluci schválí, poněvadž
si nemůžeme představiti působnost tohoto
zákona, aniž by byly předem urovnány
personální poměry ve veřejných
službách.
Vojenské předlohy pokládáme za protisociální,
jsou namířeny proti demokracii, nesou zřejmé
znamení reakce a některé porušují
i ústavu, nemůžeme proto pro tyto předlohy
hlasovati. (Potlesk poslanců čsl. strany nár.
socialistické.)