Čtvrtek 31. března 1927

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo pan posl. David.

Posl. David: Slavná sněmovno! Dovolte mně, abych k vládnímu návrhu o ročním kontingentu branců, o náhradní záloze a některých změnách branného zákona přičinil jménem čsl. strany nár. socialistické několik poznámek.

Vzor rakouské armády čím dále tím více uplatňuje se v naší armádě československé. To, co bývalo nemožno po převratu, nyní oživuje a stává se skutkem. Včera odhlasovala většina této sněmovny odnětí volebního práva příslušníkům branné moci a četnictvu, dnes má sněmovna rozhodnouti o vládní předloze, kterou se zavádí náhradní záloha, známá z doby starého Rakouska. Není žádným tajemstvím, že tato osnova nebyla vyvolána odborníky z hlavního štábu, kteří se proti ní stavěli, nýbrž diktátem určitých politických stran, specielně Němců (Slyšte!), kteří za odhlasování nepopulární 18měsíční služby chtějí se pochlubiti určitým politickým úspěchem, který je nesporně velmi značný, ale na úkor našeho národa. Tedy opětně nerozhoduje zde prospěch armády, nýbrž vítězí stranicko-politické kšeftaření naší vládní většiny.

Se stanoviska našeho branného zákona znamená zřízení náhradní zálohy opuštění principu branné povinnosti, stejně pro všechny občany, znamená rozškatulkování jich podle zákona na dvě skupiny, jednu s dlouhou dobou presenční, druhou pak s velmi krátkou tříměsíční dobou výcvikovou. Tím upouští se od rovnosti ve vykonávání branné povinnosti, která byla dosavadním branným zákonem právně jasně formulována, přes to že byly zavedeny výhody v plnění branné povinnosti. Tím uzákoňují se privilegia v konání branné povinnosti, a to jen pro určité třídy a stavy.

Jestliže bylo možno po 6 měsících propustiti určité vojíny na trvalou dovolenou do doby, kdy jejich vrstevníci po 18 měsících činné služby byli přeloženi do zálohy, aniž se této skupině vojínů dal název "náhradní záloha", není důvodu, proč by tomu muselo býti zrovna nyní jinak. Jest nesporno, že dosavadní výcvik 6 měsíců cvičících vojínů společně s vojíny 18měsíční služby nemohl býti tak intensivní a vykázati se značnými úspěchy. Jak jinak by bylo, kdyby tito vojíni byli bývali sloučeni ihned při nastoupení vojenské služby ve zvláštní útvary tak, jak je to nyní projektováno pro náhradní zálohy. Bylo by se ukázalo, co lze za 6 měsíců intensivního výcviku vykonati. Takto vycvičení vojíni byli by rozhodně zdatnou zálohou, kterou však projektovaná náhradní záloha jen 3měsíční nikdy býti nemůže. Po stránce odborné, výcvikové a pohotovostní proto náhradní zálohu 12týdenní odmítáme.

Jestliže se naše armáda mohla 9 let obejíti bez náhradní zálohy, může se obejíti bez ní i dále, tím spíše, že musí býti snahou nás všech, aby presenční služba byla zkrácena na minimum. Z výsledku zkráceného, avšak intensivního výcviku 6měsíčního určitých vojínů daly by se pak velmi lehce vyvoditi správné závěry o normální, minimální délce presenční služby.

Náhradní záloha, jak je zamýšlena, znamená pro naši armádu a její pohotovost značné zhoršení. Předloha o jejím zavedení je znovu dokladem, že i v tak vážných věcech se postupuje se stanoviska politického bez ohledu na stát a jeho existenci. Předloha tato má však také ráz třídní. Mluví se sice v ní o živitelích rodin, kteří mají na prvním místě na výhodě náhradní zálohy participovati, ale z §§ 6 a 7 je zjevno, že má prospěti hlavně synkům zámožných rodičů.

Nemůžeme změniti tento svůj názor, i když správa ministerstva národní obrany uvádí, že prý ze 4000 branců bylo podle výhodového zákona propuštěno 2940 živitelů rodin.

Přáli bychom si, abychom se mýlili, aby výběr se děl spravedlivě, o čemž však velmi pochybujeme, zvláště za dnešního režimu občanských stran - tak vysloveně sobeckých a materialistických.

Tato předloha, která nebyla diktována zájmy armády a státu, nýbrž jedině sobeckými zájmy vládních stran, zavádějící rakouské vzory císařské armády, jest pro naší stranu čsl. socialistů nepřijatelna. (Výborně! - Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Slovo má dále p. posl. Koudelka.

Posl. Koudelka: Slavná sněmovno! Vojenská povinnost, kterou stát ukládá svým občanům, je těžká povinnost. Žádá na těch, kteří ji mají konat, oběti na osobní svobodě, oběti dokonce na občanských právech politických a v případě válečného konfliktu pohotovost k oběti vlastního života, k oběti krve. Je proto zcela pochopitelný odpor všech lidsky cítících, ušlechtilých a civilisovaných lidí proti všem těmto podmínkám tohoto vojáckého zřízení. Přáli bychom si všichni takovou organisaci lidské společnosti, které by zřízení vojenské pro případ každého válečného konfliktu již předem vylučovala, a takový stav sociální, v němž by nebyl nikdo nucen, aby se omezoval na svých osobních svobodách, dokonce pak, aby přinášel oběti svého zdraví, své krve, svého života.

Právě proto, že vojenská povinnost je tak těžká, nemá býti činěno cokoliv, co by těm, kteří okolnostmi jsou nuceni na svá bedra povinnost tuto vzíti, jí činilo ještě těžší. Nic tak nezvyšuje tíhu vojenské povinnosti, nevzbuzuje pocit utrpěné křivdy jako vědomí, že tato povinnost ukládá se jen některým, co zatím jiní od povinnosti této jsou osvobozováni. Vyplýváť z podstaty nesmírné těžkosti vojenské služby, vyplývá z podstaty způsobilosti, upotřebitelnosti armády, rovnost všech občanů v tomto směru. Musí-li býti už armáda, pak povinnosti vojenské musejí býti demokraticky uloženy všem, kdož žádají si ve státě práv. Tato rovnost před touto velkou povinností, ukládanou občanu státem, nesnáší žádných výsad rodu, stavu, povolání, majetku. My jsme měli dosud branný zákon, v němž tato demokracie občanů byla uplatněna. Bylo to dojista zásluhou účasti upřímně a poctivě demokratických živlů naší republiky ve vládě tehdejší a není nikterak náhodným, že tato demokracie, která byla podkladem naší armády, nyní se ruší. Ruší se vědomě, ruší se úmyslně a vláda podávajíc svůj návrh, který právě projednáváme, nikterak se touto tendencí netajila. Ve svém návrhu tisk 941 na str. 21 praví o tom vláda zcela otevřeně:

"Vynechává se původní charakteristika branné povinnosti, jakožto povinnosti stejné pro všechny, poněvadž tato povinnost de facto stejnou povinností býti přestává, jakmile se co do délky povinné činné služby zavádí nerovnost (zákonitá presenční služba a krátkodobý vojenský výcvik)."

Ruší se základní idea armády Československé republiky. Není pochyby o tom, že ze zásad občanské rovnoprávnosti je to opatření, které třeba co nejrozhodněji odmítati. V demokratickém státě k rovným povinnostem přísluší také rovná práva. Tato vládní většina nechce jíti touto cestou, žádá menší povinnosti a větší práva, ba žádá více. Jednotlivé její strany domáhají se dokonce zcela mimořádných, ničím neodůvodněných výhod pro duchovní, kteří, ač tu není žádných sociálních ani jiných důvodů pro osvobození, sloužiti vůbec nechtějí, a snad nás nejbližší chvíle překvapí příslušnou vsuvkou do návrhu zákona, který právě projednáváme. Zde se uplatňuje zásada: Žádné povinnosti a všechna práva.

Snížení vojenské služby bylo odmítnuto touto vládní většinou, nebylo proveditelno, když toho žádal zákon, ale nyní vidíme, že snížení vojenské služby dokonce až na 3 měsíce jest proveditelno ihned, žádají-li toho určité zájmy buržoasní. Nechť se nikdo neklame: Ta okolnost, že bude značná část příslušníků naší armády sloužiti jen 12 týdnů, bude agitovati nejvíce s námi pro snížení délky presenční vojenské služby. Nikdo nepochopí, že to, co by se naučili jedni za 3 měsíce, museli by se jiní učiti 18 měsíců.

Včera byla zvýšena vojenská břemena jedněm a dnes snižují se vojenská břemena druhým. Nikdo z nás, kdo zná své povinnosti k lidu, nebude chtíti, aby povinnost vojenská lámala existence a ničila existenčně a majetkově ty, kdož jsou k jejímu vykonávání povoláni. Výhody z branné povinnosti z důvodů sociálních musí nalézti i u nás své stoupence. Nechceme však privilegia majetku, jak o to usiluje tento vládní návrh.

V §§ 6 a 7 tohoto návrhu žádají se výhody z vojenské povinnosti pro drobné zemědělce a pro živnostníky. Pan kol. posl. Hýbner pozastavoval se nad velkým počtem vojínů z kruhů dělnických, kteří podle dosavadního výhodového ustanovení branného zákona požívali této výhody. Bylo by třeba, aby statistika, která je připojena ke zprávě výboru branného a která vypráví nám o sociálním charakteru výhody požívajících, byla poněkud určitější, podrobnější. A bylo by velmi záslužnou prací ministerstva národní obrany, kdyby byl pořízen a vydán seznam těch, kteří v letech platnosti tohoto zákona požívali výhody z branné povinnosti. A kdybychom mohli jen tak individuelně případy ty sledovati, přesvědčili bychom se, že už nyní nebylo poskytováno výhod těchto objektivně, nýbrž že i tu uplatňovala se politická a třídní protekce.

Jestliže proti původnímu vládnímu návrhu branný výbor rozšířil platnost výhod podle tohoto zákona nikoli jen na malé zemědělské a živnostenské podniky, nýbrž také na střední podniky živnostenské a zemědělské, možno si při dnešních poměrech v tomto státě snadno představiti, jaký to bude míti následek. Setkáme se zase se starou rakouskou praksí: nebudou osvobozováni od vojenské služby synkové drobných zemědělců, domkářů, malorolníků, ale budou osvobozováni - jak tomu bylo dříve - sedláci, statkáři a bude se tvrditi, že je to ve smyslu ustanovení zákona. Vládní většina, která tak lehce přešla přes námitky, že zákon, jímž se odpírá vojínům volební právo, porušuje ústavu, nezasluhuje v této věci pražádné důvěry, ta tím nestoudněji bude zneužívati těchto výhod v zájmu buržoasie městské jak venkovské, průmyslové, tak agrární. Nic neznamená ustanovení důvodové zprávy, že I. stolice politické správy rozhodující o podaných žádostech má slyšeti zájmové korporace. Především je to jenom zástěra, aby bylo tím snáze kryto bezpráví. Ale pak se táži. které že to budou zájmové korporace, jež budou míti čest doporučovati, či nedoporučovati podané žádosti o úlevy podle tohoto zákona? Budou to, prosím, živnostenská společenstva? Pravděpodobně. Kdo to však bude, prosím, tam, kde půjde o žádosti z kruhů zemědělských? Budou to zemědělské rady? Ty zemědělské rady, jichž složení vyvolává oprávněné pobouření a protesty lidí, majících špetku demokratického citu? Či budou to odborové organisace agrární buržoasie české a německé, které tu budou podávati svá dobrá zdání a rozhodovati o tom, zda žádosti má se vyhověti, či nikoliv? Měli jsme už podobný případ, že Bund der Landwirte podával dobrá zdání na požádání finanční správy o žádostech za slevu daní. Dá se tedy pochopitelně čekati, že v tomto případě budou se uplatňovati opět interesy naší agrární buržoasie, ať už ze zemědělských rad, či z jejích zájmových organisací. Drobní zemědělci, kteří z důvodů svých vlastních slabých existencí výhod těchto by v prvé řadě potřebovali a zasluhovali, vyjdou zde při tomto vládním systému zkrátka na prázdno.

Nemohu, pojednávaje o této věci, nezmíniti se o tom, jakým způsobem praktikují se u nás předpisy o zaopatření rodin narukovavších záložníků. Slavná sněmovno, stát má povinnost, aby k ulehčení situace těch, kterým na bedra vloží těžkou vojenskou povinnost, učinil všechno, co je v jeho silách. Je to požadavek spravedlnosti. Bylo by to jen vyrovnání břemen mezi těmi, kteří zůstanou doma, a těmi, kteří musejí do kasáren. A mezi to nejprimitivnější náleží, aby vojenská správa, která bere rodinám živitele, postarala se o to, aby rodiny ty netrpěly doma hladu. (Tak jest!) Není k tomu mnoho třeba. Již Rakousko, složené sociálně zcela jinak, s vládou zcela jinou, mělo pro tuto otázku pochopení a již v prvém desetiletí tohoto století mělo Rakousko zákon o podporách rodin narukovavších záložníků. Tehdy činila denní podpora na osobu, příslušníka rodiny záložníka, 90 haléřů. V republice v dobách zcela odlišných, v době zvýšené drahoty a pokleslé hodnoty peněz činí tato podpora na osobu rodiny narukovavšího záložníka 1.50 Kč Tím však není řečeno ještě, že ji dostane každý, kdo jí potřebuje a kdo jí zasluhuje. Politické úřady žádají, aby manželka narukovavšího záložníka byla úplně ku práci nezpůsobilá a jen pod touto podmínkou povolí jí královskou podporu 1.50 Kč na osobu a den. Zemská správa politická v Praze dokonce na dotazy některých politických správ o tom, co se rozumí u manželky, která má na starosti, řekněme, děti, nezpůsobilostí ku práci, zda nezpůsobilost fysická nebo také ona nezpůsobilost, jež plyne z povinnosti pečovati o děti, rozhodla zcela tvrdě. A já lituji, že to ušlo armádní správě a že se přes to přechází v ministerstvu vnitra způsobem dosavadním, totiž, že prý zákon má na mysli toliko fysickou nezpůsobilost ku práci a nikoliv onu nezpůsobilost ku práci, která plyne z povinnosti péče o malé nedospělé děti.

Odpusťte, velectění, to je barbarství! Račte si, prosím, představiti rozlehlý obvod okresní správy politické, zejména v místech, kde není železničního spojení. Jde nyní o zjištění nezpůsobilosti ku práci manželky narukovavšího záložníka. Jestliže jde k lékaři svého bydliště nebo k lékaři, který je jí nejblíže, a požádá o vystavení lékařského vysvědčení, zaplatí za toto lékařské vysvědčení 30, 40, 50 Kč, aniž má jistotu, že dostane na podpoře podle tohoto zákona tuto částku. A i kdyby dostala tuto částku, která za 4 neděle u manželky samé činí kolem 50 Kč, dá za lékařské vysvědčení tolik, kolik dostane podle zákona na podpoře živobytí a nezbude jí nic. Anebo okresní správy politické řekly: Vždyť vy nemusíte vydávati peníze za lékařské vysvědčení u soukromého lékaře, vy můžete přijíti na okresní správu politickou a dáti se prohlédnouti lékařem úředním. To znamená v mnohých případech vážiti dlouhou cestu na okresní politický úřad, a nebohá je tam, kde byla prve.

Velectění, zvláštní pozornosti zasluhuje to, že armádní správa, která vezme rodině živitele, nutí ženu-manželku, aby nechala doma nedospělé dítky osudu na pospas a šla po výdělečném zaměstnání. Zemská správa politická v Praze dokonce ve svém jednom výnosu stanoví, že i ta okolnost, že práce k disposici není, neodůvodňuje nároku na poskytnutí podpory podle zákona příslušného.

V této příčině žádáme nápravu. V tomto ohledu náš stát nevykonal ani zdaleka tolik, co vykonalo bývalé Rakousko. Je třeba říci, že po uskutečnění tohoto souboru vojenských zákonů armáda naše ztrácí svůj podklad demokratický. Trhají se pásky, které ji pojily s občanstvem (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.), vojáci již nebudou rovnoprávnými občany, poněvadž se jim vzalo volební právo, vojáci již nebudou konati svou těžkou vojenskou povinnost, majíce vědomí, že je to povinnost, kterou ukládá stát rovně všem svým občanům; vojáci byvše zařazeni do zvláštního stavu méněcennosti občanské, budou míti pocit, že jsou soldateskou, že jsou policejním sborem, který má stát k disposici držitelům moci ve státě pro všechny případy.

Pánové chtějí, abychom my šli na vojnu a jim sloužili. Přidávají nám za to ještě nádavkem občanskou méněcennost, přidávají nám nádavkem pohled na to, jak se s jinými šťastnějšími jinak nakládá a mají za to, že tím zvyšují brannost našeho státu, hodnotu naší armády. Je to cesta pochybená, ale vládní většina, vychází-li z tohoto hlediska, bude trpce zklamána. Armáda bude opět vysazena nenávisti obyvatelstva, jak tomu bylo za Rakouska, nenávisti těch, kteří jsou tam v armádě i nenávisti těch, kteří jsou mimo armádu. Jaké to bude míti účinky na její vnitřní hodnotu a na stát, o tom se pánové z vládní většiny brzy přesvědčí. My nemáme zatím moci, abychom této vládní většině v jejím šíleném počínání zabránili. Ale tolik jsme povinni již dnes říci: Jsou-li věci takové, pak nás, pánové, nutíte, abychom revidovali svůj dosavadní poměr k armádě, abychom hledali cestu k docílení toho, aby voják byl zase občanem, jakým byl dosud, abychom se postarali, aby armáda nebyla jen policejním nástrojem vaší zvůle, nýbrž aby byla skutečně tím, čím býti bohužel dosud musí, a aby byla sborem z obyvatelstva k obraně jeho politické svobody.

Končím tím, že vznášíme nejrozhodnější protest proti tomuto zákonu, který béře demokratický základ naší armádě a který zabezpečuje ničím neoprávněné výsady synkům buržoasie. Budeme hlasovati proti tomuto zákonu, poněvadž v něm vidíme poškození zásad demokratických, oslabení našeho státu a další krok ve zhoubné politice nynější vládní většiny. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Juran.

Posl. Juran: Ku projednávanému vládnímu návrhu zákona o ročním kontingentu branců a náhradní záloze chci podotknouti s dělnického hlediska:

Tak jako veškeré dosud projednávané předlohy vládní sloužily pouze mocným tohoto státu na úkor pracujících mas měst i venkova, tak i tato předloha má poskytovati úlevy při plnění branné povinnosti bohatým selským synkům, kterým má prostě umožniti, vymknouti se z této povinnosti, přes to, že dnešní buržoasní vládní většina teprve včera odhlasovala zákon, kterým se prodlužuje vojenská služba na 18 měsíců. Úlevy vyplývající z tohoto zákona budou poskytovány bohatým synkům, těmto bude sice poskytnuta možnost zhostiti se povinnosti branné po 3 měsících, naproti tomu budou však nuceni synkové z rodin dělnických sloužiti 18 měsíců. Tak jako dosud při provádění zmíněných zákonů bylo měřeno dvojím loktem, nebude ani jinak postupováno při provádění tohoto zákona a nám se jistě naskytne příležitost, poukázati na oprávněnost našeho tvrzení. Náš poslanec soudr. Wünsch objasnil náš názor na tuto předlohu obšírněji a já používám této příležitosti, abych poukázal na praksi vojenského soudnictví, specielně vojenského divisijního soudu v Brně, kde právě v tyto dny bylo rozhodnuto o jihlavské špionáži. Tím procesem měl býti podniknut útok na stranu komunistickou v Československé republice, ale útok ten v tomto směru úplně ztroskotal.

Rozsudkem divisijního soudu v Brně byla v první instanci rozhodnuta pouze vojenská část t. zv. jihlavské špionáže.

Stanovisko naše k tomuto procesu bylo vyjádřeno jednak při přelíčení, jednak zvlášť důrazně v obhajovacích řečech obhájců. Dnes chceme připojiti pouze několik poznámek.

Dnešní náš časopis Rovnost byl dnes skonfiskován, poněvadž se osmělil přinésti o tomto procesu posudek. Článek jest tohoto znění:

V prvé řadě upozorňujeme, že jihlavská špionáž byla rozdělena na dvě části, na vojenskou a civilní.

Civilní účastníci jihlavské špionáže jsou soudr. Včelička ml. a tajemník soudr. Paufošíma v Jihlavě. Tito sedí již více než 4 měsíce ve vazbě krajského soudu v Jihlavě, poněvadž civilní proces byl plánován až po skončení vojenského procesu. V tomto postupu vlády je něco podezřelého. Vláda docela dobře mohla nejprve vyříditi civilní část této aféry. Že však použila nejprve vojenského soudu, jest již příznačné. Rakouská vláda používala vojenských soudů jako spolehlivých prostředků politické persekuce jen za války. Československá vláda tak málo důvěřovala průkaznosti usvědčujícího materiálu, že tentokráte zahájila útok proti komunistické straně u vojenského soudu. Spoléhala patrně na rakouskou tradici vojenských soudů, charakterisovanou známým epigramem Havlíčkovým: "Vojenský soud, to je samec, soudí až se práší, on má všecky paragrafy v jedné patrontaši."

Materiál byl však tak slabý, že ani vojenský soud, jemuž v tomto procesu nutno přiznati objektivnost v jeho řízení, na rozdíl od mnohých civilních trestních soudů, nemohl na základě tak slabém odsouditi obžalované podle žaloby. V tomto směru tudíž nesplnil proces jihlavské špionáže svůj politický účel. Byl inscenován proto, aby soudním rozsudkem byl zjednán důvod pro rozpuštění komunistické strany. Tento účel byl jen velmi neobratně maskován právnickou stránkou obžaloby. Největší píli vyvinul vojenský prokurátor v odůvodňování žaloby v tom směru, že komunistická strana je organisací pro špionáž a vojenskou zradu.

Obšírně vyprávěla o vojenské činnosti strany ve směru špionáže, o cizích zpravodajských ústřednách, o vojenských odbornících strany. Vytvořila o tom celou legendu. Důkladnou a romantickou, bůhví, odkud k ní sebrala materiál. Politický účel procesu byl zřejmý také z metod, které při řízení vyšly na jevo. Bylo prokázáno, že vojenské úřady opatřily fotoaparát a klíče, aby agent provokatér mohl zaranžovati vojenskou zradu a špionáž. Je to charakteristické pro ubohost materiálu. Proto se napodobily metody bána Raucha ze záhřebského procesu. Dnes po rozsudku můžeme konstatovati: Všechny tyto provokatérské metody selhaly. Rozsudek znamená novou blamáž. Je smutným dokumentem zneužívání justice k politickým persekučním cílům. Je také dokumentem primitivnosti politických metod vládnoucí třídy a marnosti takového a jakéhokoliv jiného způsobu boje proti komunistické straně Československa. Buržoasie a její vláda tento proces politicky prohrály. Na tomto faktu nezmění ničeho okolnost, že vojenský prokurátor, vida neodvratnou porážku na celé čáře, od žaloby ve směru politickém ustoupil a svůj ústup po řečích obhájců zvláště ještě deklaroval. Rozsudkem bylo konečně odsouzeno používání služeb agenta-provokatéra k "zjištění" zločinu, protože soud prohlásil, že takovému "svědkovi" nevěří.

Proces, založený na výpovědích dvou pathologických individuí (jednoho morálně, druhého duševně), patří celým svým inscenováním do pathologie našeho politického života.

Skončen však není; ne jen proto, že si vojenský prokurátor vyžádal lhůtu na rozmyšlenou, ale proces musí míti ještě odezvu i na dělnických schůzích. Žádáme, aby vláda se zodpovídala z používání služeb agentů-provokatérů. V tomto případě mohli bychom klásti vládě demokratické republiky otázky, které v rakouském parlamentě a v delegacích kladl prof. Masaryk, když interpeloval záhřebskou Nastičiádu. Považujeme konečně za samozřejmé, že po rozsudku divisního soudu budou okamžitě propuštěni na svobodu soudr. Včelička ml. a Paufošíma, kteří mají býti na základě téhož "materiálu", sebraného agentem-provokatérem, souzeni krajským soudem v Jihlavě.

Resumujeme: Rozsudkem divisního soudu v Brně byl odsouzen nový, tentokráte s větší energií a ve větším rozměru podniknutý pokus o zatlačení komunistické strany do illegality. Byly odsouzeny provokatérské metody, konečně bylo odsouzeno i zneužívání vojenské justice k politickým cílům.

Komunistická strana Československa odrazila tento nový útok úspěšně. Vyhrála proces politicky i morálně. Žádáme znovu důrazně, aby se vláda zodpovídala z používání služeb agentů-provokatérů (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.

Byly podány pozměňovací návrhy. Žádám o přečtení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP