Konečný výsledek jednání o
daňové sazbě jistě může
uspokojiti poplatníky, hlavně střední
a malé živnostníky, když sazba všeobecné
daně výdělkové činí
21/2% dani podrobeného výtěžku
s tou odchylkou, že z prvních 30.000 Kč daňového
základu se sazba daně snižuje na 0·5%
a z daňového základu, převyšujícího
částku 140.000 Kč, se sazba zvyšuje
na 4%. Nepřevyšuje-li daňový základ
podniku 15.000 Kč, činí sazba 1/4%
dani podrobeného výtěžku. Jde-li o poplatníka,
jehož celoroční důchod ani sám
o sobě, ani s důchodem hlavy rodiny, s níž
by případně měl býti společně
zdaňován důchodovou daní, nepřevyšuje
částky dani důchodové nepodrobené
a nečiní-li daňový základ podniku
více než 7000 Kč, činí sazba
daně 1/8% dani podrobeného
výtěžku.
Nepřevyšuje-li za podmínek odst. 3 daňový
základ podniku 4000 Kč, předepíše
se daň sazbou 1/8% pouze k rozvržení
autonomních přirážek, daň sama
se však nevybírá. U zvláštní
daně výdělkové žádali
jsme místo sazby 8% sazbu 6% tak, jak byla v původní
studii Bečkově. Bohužel, nezůstalo
při vládním návrhu a nebyl brán
zřetel k našim důvodům, jež ve
studii Bečkově objevily se nižším
procentem.
Pokud se týče trestních ustanovení,
která obsahuje hlava VIII vládního návrhu,
domáhali jsme se změny jejich, ježto byla velmi
přísná a neudržitelná. Reforma
daňová má přinésti povznesení
morálky daňové a vzájemné důvěry
mezi poplatnictvem a berními úřady. Této
důvěry se nikdy nezíská, jestliže
poplatník by nadále byl tak posuzován, jako
dosud v četných případech se dálo.
Berní správy často posuzovaly poplatníka
podrobeného zejména dani výdělkové
a současně dani z příjmu podle zevnějších
známek závodu a velmi často také podle
informací z kruhů důvěrníků
získávaných. Jsou velmi četné
závody, které se ukazují na zevnějšek
s velmi četným personálem, velkými
výrobními a obchodními místnostmi,
avšak ve skutečnosti jejich výdělkové
příjmy nedají se srovnati s některým
závodem pracujícím s daleko menším
personálem a třebas v jedné místnosti.
Důvěrníci, povolávaní berními
správami cestou tajnou, cestou nedůstojnou nynější
demokracie, často z konkurenčních důvodů
osočují poplatníky v domnění,
že zvýšením daňových předpisů
těm, o kterých se vyjadřují sníží
sobě konkurenci, a případně se jí
navždy zbaví. A tak často se takovým
důvěrníkům podařilo, že
svou tendenční důvěrnickou zprávou
ubili své jednotlivé konkurenty. Je samozřejmo,
že tento postup nebyl správný a rozséval
velikou nedůvěru u poplatníků k berním
úřadům. A tato nedůvěra na
místo nápravy by byla ještě zhoršena,
kdyby měla zůstati trestní ustanovení,
jak je původní vládní návrh
přinesl. A tu bylo dosaženo nápravy v §u
185, kde jde o tresty jestliže poplatník ve věci
vlastní daně nesprávným přiznáním
zkrátil finanční úřad o daně.
Rovněž byl podroben změně § 186,
dále §§ 187, 188, 189, 191, 192, 193, 194, 195,
196, 197, 198, 199, 200, 201.
Z těchto četných změn trestních
ustanovení je zřejmo, že původní
trestní ustanovení, jež se jevila poplatnictvu
velmi krutými, byla nejvíce změněna,
a jsou to takové změny, které by byly snesitelné
a které by chránily zejména toho poplatníka,
který poctivě přiznává a své
přiznání dokládá také
konkrétními případy, zejména
obchodními knihami.
Jestliže se celá reforma daňová, jak
vyšla z rozpočtového výboru, posoudí
věcně a nestranně, vysvítá
z ní, že při náležitém šetření
ve veřejné správě zjedná jisté
úlevy všem poplatnickým kruhům a zejména
malému a střednímu živnostnictvu. (Potlesk.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Böllmann.
Posl. Böllmann (německy): Slavná
sněmovno! Již za války soustava přímých
daní zakolísala, avšak ještě ve
větším nepořádku se octla v době
převratu. Hospodářská politika státu
samotná a poválečná politika, která
nás tísnila inflací a pak zase deflací,
přivodila nezbytnou nutnost, aby byla obrácena pozornost
k reformě přímých daní. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.) Úprava přímých
daní reformou jest a byla obtížným úkolem.
Občanské strany se socialistickými stranami,
jak byly kdysi spojeny ve všenárodní koalici,
přikročily k provedení této reformy.
Avšak byla to marná námaha. Provésti
tuto reformu jakož i odstraniti všechny hospodářské
bědy, které obyvatelstvo státu tísní,
bylo vyhrazeno občanské koalici, jak se ustavila.
Podle zprávy rozpočtového výboru,
tisk 1000, která leží před námi,
bylo učiněno těmto nutkavým nezbytnostem
zadost. Jistě žádný zákon, který
byl v tomto státě projednáván, netěšil
se tak pozornému projednávání a tak
důkladným poradám. Nikoliv dny, nikoliv týdny,
nýbrž dlouhé měsíce sedávali
pohromadě ti, kdož byli povoláni přičiniti
se, aby se z tohoto návrhu stal zákon a aby z něho
učinili to, co nám říká zpráva.
Úprava přímých daní se zákonem,
jímž bylo finanční hospodářství
samosprávných korporací postaveno na nový
základ, a se zákonem o stabilisačních
bilancích má státu a tím také
národnímu hospodářství poskytnouti
možnost, aby bylo nalezeno východisko z nynějšího
zmatku daňového. Návrh zákona o stabilisačních
bilancích umožňuje výdělečným
podnikům, aby svůj ukládací kapitál,
který jest v bilancích uváděn částečně
ve zlatě, částečně v znehodnocené
korunové měně, byl zjištěn, po
případě zhodnocen podle dnešní
skutečné hodnoty čsl. koruny. Reforma přímých
daní měla by v celém státě
zavésti sjednocení soustavy, unifikaci, zároveň
však také umožniti zjednodušení.
Dosavadní zákony a nařízení
- máme jich nikoli nepatrný počet, 73 - ukázaly,
že to jest svrchovaně nezbytné. Dalším
nutkavým důvodem pro novou úpravu přímých
daní jest zjištěné přetížení
výrobních a pracujících stavů,
ba všech stavů obyvatelstva vůbec. Toto přetížení
bylo způsobeno daněmi a pokud mohly býti
zvyšovány dávkami, také přirážkami
samosprávných korporací, jako zemí,
okresů a obcí. Ministr financí dr Engliš
ve svých výkladech v rozpočtovém
výboru nikdy nezapíral, že je zde velké
daňové přetížení. Při
jednáních o stanovení sazeb mohli jsme jen
ve velmi řídkých případech
dosáhnouti zvláštního snížení.
Ministr vždycky prohlašoval, že usiluje o to, aby
udržel rovnováhu ve státním hospodářství
a že toto udržení rovnováhy nepřipouští,
aby nám mohl povoliti zvláštní úlevy
pokud se týče daňových sazeb.
A přece, podíváme-li se na to, čeho
bylo dosaženo, můžeme býti s výsledkem
v mnohém směru spokojeni. Všechny tři
zákony tvoří vnitřní celek.
Obyvatelstvo si přálo a žádalo naléhavě
novou úpravu naší berní soustavy. Oddávalo
se naději, že s reformou přímých
daní nastane také snížení daňových
sazeb v nejrozsáhlejší míře.
V tomto směru nebude ovšem ušetřeno jistého
zklamání, neboť jen při dani z příjmu
lze zaznamenati význačnější snížení,
totiž snížení sazeb o 40%. Pro tu část
obyvatelstva, která se zabývá zemědělstvím,
byla vyhlídka, že pozemková daň starého
návrhu neměla býti prozatím podrobena
úpravě, málo potěšitelná,
neboť zkušenosti z dob rakouských a z dob právě
minulých v tomto státě ukázaly nám
zcela jasně, že zemědělství se
nemělo vymaniti ze své úlohy popelky. Neboť
při poradách o návrhu ozývaly se hlasy,
které žádaly příliš velkou
valorisaci. Také pro vlastníky měla býti
stanovena výdělková daň, kdežto
nyní ji platí jen pachtýři dvorů
a pozemků. Je vůbec otázkou, zda výdělková
daň jest takovou daní, kterou lze při rozkouskovaných
podnicích, jaké nacházíme v převážném
počtu v zemědělství, bez zvláštního
ztěžování správy provésti.
Z toho vyplývá, že valorisace nedala se provésti,
dokud nebyl přezkoumán a nově upraven katastr
pozemků. Zůstaly by i nadále v platnosti
křiklavé nespravedlnosti v oboru daně pozemkové.
Jako důkaz nechť k tomu slouží tento dopis:
"V hnědouhelné oblasti severozápadních
Čech mnoho zemědělců, když na
nich hornické podnikání požadovalo půdu,
neodevzdali jí do vlastnictví těžařské
společnosti, nýbrž podrželi si ji a platili
tudíž i nadále daň jako vlastníci.
Důvody, které pohnuly zemědělce vždycky
k tomuto kroku, bývaly tyto: Za prvé nechtěli
ze svého často zceleného majetku ničeho
vydati do cizích rukou. Za druhé měli v úmyslu
po skončené těžbě uhelné
učiniti své pozemky rekultivací opět
způsobilými k výnosu a udržeti tak hospodářské
těleso v celku. Jiné pozemky lze v naší
krajině pro nepatrnou nabídku těžko
koupiti. Za třetí bývaly tyto pozemky pro
hospodářství často velmi cenné,
poněvadž ležely na blízku hospodářství
a dalo se na nich lehce hospodařiti. Za čtvrté
prozíraví rolníci v naší krajině
také věděli, že zemědělec
bez výtěžku schopného činitele,
bez půdy není ničím a musí
přijíti na mizinu, má-li pouze hospodářské
budovy a jiný inventář. Po skončené
těžbě hornické zemědělci
v letech 80tých a 90tých minulého století
velkou část svých devastovaných ploch
rekultivací opět zúrodnili. Tak jen zemědělci
obce Ledvic rekultivovali přes 1000 korců, (300
ha). Také v jiných místech okresu, jako v
Duchcově, Lipticích, Zabrušanech, Zelínkách,
Nové Vsi - Hrdlovce, Jeníkově, Oldřichově,
Střelné atd. bylo mnoho rekultivováno. Mnohé
z devastovaných pozemků nebylo možno rekultivovati,
ježto průrvy (trychtýře) byly příliš
hluboké a náklady by byly příliš
veliké. Zemědělec musel s takovými
objekty čekati na lepší časy. Na mnohých
pozemcích byla rekultivace také proto nemožná,
protože byly na nich ještě otevřené
vyhloubeniny a bylo nutno vyčkati, až budou zasypány.
Pak se stalo, že u mnohých zemědělců
v naší krajině pozemkový majetek sestává
ponejvíce z rekultivovaných a menšího
výnosu schopných a částečně
z úplně zpustošených a zcela neúrodných
pozemků. Zemědělec musí nyní
platiti z rekultivovaných a zpustošených, nic
nevynášejících pozemků tutéž
daň jako z polí dobrých a úplně
nepoškozených. Odhad pozemkové daně
jest v naší krajině velmi vysoký. Čistý
katastrální výnos jest v kraji duchcovském
odhadnut průměrně na 50 až 80 Kč
z jednoho hektaru a je tudíž nejvyšší
z celých Čech. Již v míru platil zemědělec
u nás z jednoho korce půdy na veškerých
daních 10 Kč. Měl-li zemědělec
ve svém vlastnictví devastovaný pozemek po
dobu 25 let, zaplatil z tohoto jednoho korce pole na daních
částku 250 Kč a, připočteme-li
úroky, 501 Kč. Zaplatil tudíž na daních
téměř tolik, zač pozemek stál.
Dnes jsou poměry ještě horší ježto
procenta přirážek v obcích, okrese a
tak dále ohromně stoupla. Na rekultivovaných
pozemcích jsou poměry podobné. Rekultivovaná
pole nesou v prvních desítiletích jen poloviční
výnos, jaký měla původní půda
a mimo to vyžadují mnohem většího
režijního nákladu než původní
půda. Také z těchto polí musí
zemědělec platiti plnou kvotu daňovou. Za
dnešních neblahých peněžních
poměrů jest zemědělci obzvláště
za těžko sehnati tak vysoké daňové
kvoty z takových objektů, které mu nedávají
vůbec žádný, nebo nepatrný výnos.
Žádáme tudíž, aby byla zjednána
v tomto směru náprava."
Považovali jsme to za svoji povinnost, abychom se vynasnažili
těmto přáním vyhověti a působiti
v tom směru, aby tyto okolnosti byly při daňové
reformě také uváženy. Nebylo sice možno
dostati to do paragrafů, bylo však přece možno
upraviti to v ustanoveních uváděcích.
Sluší s radostí pozdraviti, že se směrodatná
místa neuzavřela mým prosbám a dala
se přesvědčiti o nezbytnosti, aby bylo odstraněno
toto tísnivé bezpráví a mimo to se
dala pohnouti k tomu, aby se osobně na místě
samém o tom přesvědčila. Bylo dosaženo,
že v uváděcích ustanoveních k
zákonu o přímých daních čl.
VIII, odst. 2 bylo přijato ustanovení:
"Až do nové zákonné úpravy
doplňují se dosavadní ustanovení o
pozemkovém katastru a jeho vedení takto:
a) Za trvalé změny v předmětu daně
pozemkové, jež v důsledku ustanovení
§ 96, č. 1 tohoto zákona připouštějí
výjimku z daňové povinnosti, považovati
jest také změny nastalé poddolováním.
K takovým změnám přihlédá
se pouze tehdy, jde-li při jednotlivém pozemku o
souvislou plochu přesahující u zahrad a vinic
100 m2, u ostatních pozemků 1000 m2,
nebo i o souvislé plochy menší, tvoří-li
alespoň 40% celkové výměry parcely.
b) Změna jakostní třídy pozemků
jest přípustnou, změnila-li se v určitém
území v době od posledního vtřídění
pozemků výnosnost půdy zřejmě
a podstatně odlišně od výnosnosti v
územích okolních následkem poddolování.
K takovým změnám přihlédá
se u lesů, vtříděných podle
průměrného výtěžku jejich
půdy pouze tehdy, bude-li tím průměrné
vtřídění lesa změněno
alespoň o jednu jakostní třídu a u
jiných pozemků pouze tehdy, jde-li při jednotlivém
pozemku o výměru alespoň 1/2
ha nebo bude-li v důsledku toho snížen katastrální
výtěžek celé parcely o více než
10%."
Po svízelném vyjednávání s
ministrem financí došlo přece jen k dohodě,
a to v tomto smyslu:
Berní základnu tvoří podle návrhu
většinových stran toto: Základnou vyměření
pozemkové daně jest u lesů dvacetinásobek,
u ostatních pozemků sedmnáctinásobek
katastrálního výnosu, podle něhož
jsou jednotlivé pozemky zapsány v katastru pozemkovém.
K berní základně pozemkové daně
podaly většinové strany tyto pozměňovací
návrhy: Sazba daně pozemkové činí
2% daňové základny. S pozemkovou daní
vybírá se zvláštní 11/2%ní
příspěvek z daňové základny.
Od zvláštního příspěvku
jsou osvobozeny pozemky vlastníků půdy, jejichž
celoroční příjem ani sám o
sobě ani s příjmem hlavy rodiny, s níž
by byly eventuálně společně podrobeny
dani z příjmů, nepřevyšuje částku
nepodrobenou dani z příjmu a kteří
také s ostatními členy společné
domácnosti v téže berní obci nemají
většího pozemkového majetku než
nejvýše s celkovým katastrálním
výnosem 120 Kč.
Zvláštní příspěvek není
podkladem pro vybírání nějakých
přirážek.
Slevy z daně pozemkové se povolují při
živelných pohromách. U zemědělských
rad se zřizují zvláštní fondy
za tím účelem, aby z nich v případech
rozsáhlejšího poškození zemědělských
kultur živelnými pohromami byla poškozeným
poplatníkům poskytována náhrada pozemkové
daně se zvláštním příspěvkem
a přirážkami.
Na tyto fondy přispívá stát 30% zvláštního
příspěvku, obce z vybraných obecních
přirážek 10% daně pozemkové,
která je v obci ze vší půdy kromě
lesů předepsána.
Přebytků zvláštních fondů
může býti použito k poskytnutí
mimořádných podpor hospodářsky
slabým poplatníkům, kteří potřebují
zvláštní pomoci.
Dále pamatuje reforma daně pozemkové také
na slevy daně pozemkové při lesních
škodách a vlastníci lesů jsou oprávněni
žádati náhradu škody v případě,
kdy porost na lesní půdě byl zničen
nějakou živelnou pohromou, na příklad
ohněm, bouří, napadlým sněhem,
hmyzem a t. d.
Jest tudíž patrno, že lze v tomto směru
zjistiti jisté úlevy pro poplatníky. Až
dosud při celé soustavě daňové
nevěděl žádný státní
občan, zejména žádný řemeslník
a rolník, kolik je dlužen na daních. Ani finanční
úředníci si nevěděli v mnohých
případech rady. Přeplatky dosahovaly ohromné
výše a i když zemědělci neutrpěli
jinak žádné škody, přece jen trpěli
peněžní ztráty tím, že přicházeli
o úroky. Tyto ztráty byly pro zemědělce
tím tíživější, poněvadž
si museli opatřovati peníze úvěrem.
Ne vždycky bývaly předpisy uznávány,
a rekursy se v ohromném počtu hromadily, na vyřízení
se čekalo léta a poplatníci nevěděli,
kolik jsou na daních dlužni. Utratili své příjmy
a v době, kdy se jim dostaly platební příkazy
za několik let do rukou, měli kapsy prázdné,
musili si na vysoký úrok vypůjčiti
peníze na zaplacení daní. Tyto výpůjčky
bývaly však svrchovaně svízelné,
často docela nemožné. Při tom jest zejména
uvážiti tuto okolnost: Kde měl rolník,
řemeslník na venkově, krýti svoji
nutnou peněžní potřebu? Jistě
především u svých domácích
Raiffeisenek, spořitelních a záložních
spolků. Tyto peněžní ústavy však
právě v době, kdy poplatníci byli
obšťastněni platebními příkazy
za několik let, měly velmi málo vkladů.
Byla to doba zemědělské krise, která
znemožňovala shromažďování
úspor. Přebytek vkladů u Raiffeisenek byl
stále menší, vybírání
převyšovalo od roku 1923 vklady, o němž
ústřední svaz zemědělských
družstev v Praze podává ve svých měsíčních
výkazech podrobný přehled. Ohromné
prodlužení těžce doléhá
na rolnický stav. K tomu přistupuje ohromný
tlak berní, který připravil rolníka
o všechnu radost z práce. Při projednávání
návrhu tohoto zákona mluvilo se velmi mnoho o berní
morálce. Rolníci a řemeslníci však
také očekávají od berních úřadů,
že po uzákonění berní reformy
dostane se také jim v ukládacím řízení
spravedlnosti a že přestane libovolné šroubování
přiznávek do výše. Doporučuje
se, aby poplatníci, zejména na venkově, dávali
své přiznávky sepisovati protokolárně
a aby jim byl při tom berní úředník
nápomocen, aby mohli své údaje řádně
prohlásiti. Nikoliv vysoké tresty, nýbrž
skutečnost, že stát spatřuje v poplatníku
státního občana, který jest ochoten
dáti státu, co od něho může býti
spravedlivě požadováno, přivede poplatníky
k nezbytné berní morálce.
Rolník chce býti konečně osvobozen
od daňového šikanování, aby mohl
klidněji jíti za svým povoláním,
chce konečně jistý výsledek své
práce nazývati svým, aby nemusil stále
mysliti na to, že se musí jen dříti
a plahočiti pro stát. (Předsednictví
převzal místopředseda Horák.)
V posledních letech byly rolníkům podle klíče
uvaleny na krk veliké obraty a ještě větší
příjmy k zdanění, nežli by byli
mohli vykázati při nejbohatším skutečném
výnosu hospodářství. Stát by
měl přece podle výtěžku svého
ohromného zemědělského a lesního
hospodářství ve výměře
950.000 ha, které r. 1926 vykázalo výtěžek
pouze 80,000.000 Kč, uvážiti, že ani samostatný
a sám činný rolník nemůže
vždycky dosáhnouti tak velkých příjmů,
které by jemu samotnému byly vítány.
Často mu chybí provozní prostředky,
nemůže dostatečně investovati, musí
skrbliti a škudliti a ve většině případů
by byl velmi spokojen, kdyby mohl ze svého výtěžku
procentuelně dáti do svého hospodářství
stejně velkou částku jako stát, který
investuje z 80,000.000 Kč 20,000.000 Kč.
Také od berních komisí musíme očekávati,
že nyní věnují svou pozornost také
ochraně poplatníků a nedopustí, aby
ustanovení o řízení působilo
v jejich neprospěch. Berní úřad musí
se obeznámiti s vedením hospodářství,
svědky a znalce bráti z kruhů, které
postupují loyálně a osob přezvědných
používati k získání informací
jen tak zřídka, jak je to jen možno. Tyto osoby
bývají nazývány obyčejně
"špicly" a jest známo, že tito špiclové
bývají vinni tím, jestliže poplatník
bývá neoprávněným vyšroubováním
daní poškozován.
Poplatník jest oprávněn a v tomto případě
také nucen požadovati od berního úřadu,
aby bylo proti osobě, která učiní
nepravdivá udání, z úřední
moci zahájeno soudní řízení.
Kdyby se to nestalo z úřední moci, může
to žádati jinou cestou, dokonce prostřednictvím
státního zastupitelství. Z ostatních
výhod, které daňová reforma přináší,
je mimo sazby, které jsou všeobecně známy,
připomenouti jen to, že všeobecná daň
výdělková nebude již daní kontingentovanou,
nýbrž daní ze skutečného výtěžku.
Při projednávání této výdělkové
daně podařilo se nám dosíci výhod
pro nouzová území. Až dosud bylo zvykem,
že výdělková daň, která
může býti podrobena také přirážkám,
pro výdělkovou daní povinné podomní
obchodníky a kočovné živnostníky
byla projednávána tam, kde byla výdělková
daň předepsána. Nyní jest v §
64 stanoveno, že se tato daň předpisuje v bydlišti,
kde je podomní obchodník anebo kočovný
živnostník jinak usazen, leží-li toto
bydliště v obvodu vyměřujícího
úřadu.
Pokud se týče domovní daně činžovní,
bylo předsevzato snížení o 33% podle
mírového stavu ve starém Rakousku. Podle
sazeb to ovšem není žádné zvláštní
ulehčení, poněvadž právě
tato daň již ve starém Rakousku byla velmi
vysoká.
Při tvoření návrhu zákona o
berní reformě vznikla v obyvatelstvu naděje,
že nastane ulehčení, ba někteří
lidé doufali, že rok 1927 bude jakýmsi rokem
jubilejním, to jest rokem, kdy nebudou předepsány
vůbec žádné daně. Musíme
nechati stranou otázku, zda by to stát mohl učiniti.
Zjistíme-li však ze státní účetní
uzávěrky za rok 1924, že bylo daňových
nedoplatků na jedenáct miliard, tato částka
by postačila k udržení státní
domácnosti. Avšak jest otázka: Kolik z těchto
miliard bylo odepsáno těm, kdož dovedli využíti
pro sebe výhod různých nařízení.
Z našich kruhů žijících na venkově
jistě velmi málokdo použil výhod, které
zde byly na místě, poněvadž se, neznaje
těchto zákonů a nařízení,
k tomu nedostal, aby jich použil. Avšak ještě
jinou věc: Jestliže někdo z našich lidí
prosil, aby mu byla pozemková daň až do roku
1923 pro hospodářské ohrožení
prominuta, dověděl se, jestliže v dalších
letech daň platil, že všechny tyto zaplacené
částky byly připsány k dobru na ony
staré daně a jeho žádost se stala tudíž
bezpředmětnou. Je to zarmucující,
přijdou-li ke mně lidé z Rudohoří
a řeknou: "Pane poslanče, nejsem s to, abych
zaplatil částky za r. 1924 a 1925, které
mi byly na daních předepsány. Mám
ještě nedoplatky na dávku z majetku a výtěžky
mého hospodářství v posledních
letech byly tak smutné, že bych od toho nejraději
utekl." Zde se musíme ptáti, zda stát
učinil všechno, aby dal těmto lidem tak těžce
zápasícím a bojujícím o svoji
existenci, do rukou prostředky, aby se udrželi. Nemůžeme
to říci. Rudohoří jest pro svoji polohu
územím produkujícím většinou
dobytek. Pěstování obilí a brambor
se tam nevyplácí, chov dobytka se však nyní
také nevyplácí. V neobmezeném množství
přichází sem dobytek z Polska, Rumunska a
Jugoslavie. Z Pražského hlavního trhu dostává
se do venkovských měst a žádný
řezník necítí se nucen kupovati si
dobytek ve vsi nebo dokonce v horách. Lidé jsou
blízci zoufalství a neprojeví-li v nejbližší
době úřady v oboru daňovém
uznalost, nastane v Rudohoří a jistě také
v jiných oblastech, Orlických horách a na
Šumavě, pohroma. Nechceme již hráti úlohu,
jakou hrálo zemědělství ve starém
Rakousku a také zde.
Ve prospěch velkoprůmyslu a velkoobchodu stále
a stále se ukládala na slabá bedra rolnictva
a živnostnictva těžší břemena,
než mohli unésti. Od berní reformy očekávají
tito lidé hospodářské zlepšení
a žádají, aby stát nahlédl, že
jest jeho povinností, starati se také o tyto masy
drobného lidu, poněvadž tito lidé nejsou
s to, aby svůj majetek přenesli do ciziny a po případě
tam vedli nádherný život.
Říká se, že prý prodlužení
rolnictva není takové, že by existence rolníkova
byla ohrožena. Prosím, sledujte výkazy Raiffeisenek
a přesvědčíte se, že nanejvýš
po žních lze pozorovati větší vklady.
Již k vánocům a k novému roku, kdy se
stávají splatnými daně, tyto vklady
přestávají, a více a více se
vybírají. Co vidíme na druhé straně?
Výkazy pražské městské spořitelny
a vinohradské spořitelny zaznamenávají
v jednom jediném roce přírůstek několika
set milionů, a to v území jako jest Praha,
kde se zemědělství vůbec neprovozuje.
Tyto vklady mohou pocházeti jen od obchodníků.
Byli bychom rádi, kdyby si naše obyvatelstvo mohlo
jen jednu desítinu této částky dáti
na stranu jako reservu, aby v době hospodářské
krise a bídy nemusilo pomýšleti na omezení
hospodářské činnosti.
Jestliže se v úpravě finančního
hospodářství samosprávných
korporací spatřuje jistý druh okleštění
jejich autonomie, jest na tom snad mnoho pravdy. Avšak jedno
sluší uvážiti. V mnohých těchto
obcích - a mám opět na mysli svoji domovskou
oblast, hnědouhelnou pánev - je zemědělství
v nejstrašnější tísni. Města,
jako Lom u Mostu, Kopisty, Horní Litvínov, Osek,
Dolní Litvínov atd., byla v rukou lidí, kteří
neměli pro zemědělství a živnosti
vůbec žádného porozumění.
Přirážky vzrostly do ohromné výše.
Máme tam vsi, jako Chudeřín, kde jsou téměř
1900% přirážky. V takovýchto obcích
provozovati zemědělství jest věru
více než umění. Jestliže pak i
obec selže, jestliže v takových obcích
utlačený rolník, který musí
platiti daně ze svých pozemků, ze svého
výtěžku, vidí, že mu o žních
téměř všechno s polí zmizí,
poněvadž se mu to pokrade, pak jest to již příliš
mnoho. Jde-li potom k městskému zastupitelstvu a
prosí-li, aby jeho pole byla také ohlídána,
dostanou v těchto městech policisté ještě
příkaz, aby se o hlídku na polích
nestarali, že prý to není jejich věcí,
venku za městem ať prý se děje co chce.
Avšak na přirážkách musí
platiti tito rolníci 1.400, 1.600 ba až 1.700%. Za
takovýchto okolností není hospodaření
dále možné a nelze lidí na jejich půdě
již udržeti, nenastane-li konečně nějaké
ulehčení.