Čteme-li důvodovou zprávu k této zákonné
osnově, musíme rozpoznati, že vláda
docela dobře zná vlastní příčiny
finanční tísně obcí a okresů.
Okolnost, že bylo opominuto zhodnotiti přirážkové
základny obecní, úžasné nedodělky
v předpisech a vybírání daní
a jejich přirážek státními berními
úřady, tím podmíněné
hromadné daňové vyrovnání a
odpisy daní atd. byly hlavní příčinou
finanční tísně samosprávných
svazků. Na místě, aby se tyto závady
odstranily a obcím uvolnila cesta ku spořádanému
hospodářství, vytýkán obcím
nedostatek smyslu pro spořivost, vytýkána
neznalost, nevěcná správa, jak se při
této osnově zákona podává nejen
z doslovu důvodové zprávy, nýbrž
i z výroků vedoucích členů
vlády. Osnova zákona zamýšlí
rdousiti do té míry příjmy obcí,
že tyto napříště nestačí
již na své velké úkoly. Avšak čím
déle se otálí s obnovou a úpravou
obecních zařízení, tím dražší
to bude na konec. Avšak větší náklady
přece zase jen na konec zaplatí poplatníci,
kteří budou nuceni nejen tyto větší
náklady uhraditi, nýbrž i truchliti budou nad
zánikem samostatnosti obecních zařízení.
Naše hospodářství má největší
zájem na tom, aby jeho daňové prostředky
plynuly do obcí a okresů a nikoli, aby přecházely
do nekontrolovatelného dotačního vládního
fondu. Ostatně tento dotační fond sotva bude
míti větší roční příjem
než 300 až 400 milionů Kč a nebude proto
nijak stačiti ku financování obcí.
Má se zavésti jen ještě větší
dozor nad obcí, t. j. omezení jejího volného
práva, hospodařiti peněžními
prostředky. Rozpočty přezkoumané,
adjustované a schválené již bezprostředním
dozorčím úřadem, budou u správy
fondu opětně přezkoumávány,
při čemž vyšším dozorčím
úřadům právě tak jako bezprostředním
dozorčím úřadům přísluší
právo měniti rozpočtové položky.
Poněvadž prostředky tohoto fondu budou velmi
omezené, požadavky však přirozeně
ohromně velké, bude dlužno zjistiti pořadí
těchto požadavků, což bude mimořádně
obtížným. Tato zjištění
nebude lze, jak tvrdíme, fysicky provésti, nehledě
vůbec k tomu, že vyššímu dozorčímu
úřadu, jenž má příliš
velký obor působnosti, bude prostě zcela
nemožno zjistiti, jaké potřeby té které
obce jsou důležitější a naléhavější.
Povede to samozřejmě k největším
nespravedlnostem, k politické, národní, hospodářské
a finanční korupci. Kdo zná vleklé
vyřizování u našich vyšších
dozorčích úřadů, bude věděti,
že i dnes ještě trvá vyřízení
obecních rozpočtů u zemské správy
jeden až dva roky. V daleko větším rozsahu
bude tomu tak v budoucnosti a není o tom pochyby, že
vyšší dozorčí úřady
nebudou s to, aby práce v ustanovené lhůtě
přezkoumaly a provedly a že obce octnou se tudíž
při sestavování svého rozpočtu
opět v největších nesnázích.
Na správu fondu nebude míti obec vůbec žádného
vlivu, zástupci obce nebudou míti vůbec možnosti,
aby ji kontrolovali. Veřejná kontrola u tohoto fondu
jest vůbec ještě temnou kapitolou, o čemž
budeme míti ještě příležitost
promluviti. Avšak pravíme při této příležitosti,
že právě jako ohledně správy
všech ostatních státních fondů,
jest také i zde nejnaléhavěji nutno, zvláště,
když jde o veliký fond, aby konečně
byl vydán zákon o správě státních
fondů a aby bylo vyhrazeno zákonodárství
právo kontroly těchto fondů.
Podali jsme v rozpočtovém výboru návrh,
aby se přes tuto osnovu přešlo k dennímu
pořádku. Když jsme podali tento návrh,
musíme jej také zevrubně odůvodniti.
Odůvodňujeme jej především tím,
že tato osnova zákona jest v úzké souvislosti
se zamýšlenou reformou správy v Československé
republice, že dále unifikační zákon
o zřizování a udržování
škol úzce souvisí s obecními financemi.
Oběma zákony uvalují se na obce nové
a nikoliv nepatrné náklady. K tomuto budoucímu
zatížení poplatnictva a obcí nebylo
přihlíženo při stanovení příjmových
zdrojů. Poukazujeme k tomu, že zejména unifikačním
zákonem o školství má býti přenesen
na obce školní náklad na menšinové
školy, pokud jsou povinnými školami, tudíž
obnosy, které při našich malých obcích
půjdou v rozpočtech do velkých obnosů.
(Posl. Simm [německy]: Školní paláce
bude nutno stavěti!) Uvědomíme-li si,
že ku př. město, jako Bílina asi s 8000
až 9000 obyvatelů, má školní palác,
jenž stál přibližně 3 miliony Kč,
tu vidíme tak asi, jaké udržovací náklady
jsou s tím spojeny a co to pro obec znamená. Máme
také ještě jiné obce, na př.
Olešnici v Orlických Horách, kde byla zřízena
škola nákladem téměř jednoho
milionu Kč, v obci, jejíž státně-daňová
základna činí celkem 22.000 Kč. Jak
by mohly tyto obce takovéto školní paláce
vůbec udržovati? Při tom není tam vůbec
ani potřebí české školy, poněvadž
až na několik českých finančních
strážníků a četníků
není tam vůbec Čechů.
Při těchto úvahách o samosprávě
našich obcí musíme nadhoditi následující
zásadní otázku. Naše obce nejsou přece
pouze samosprávnými organisacemi, mají přece
ještě daleko větší význam,
než by se s hlediska pouhé správy zdálo.
Zde dlužno otázati se vládní většiny
a původců tohoto zákona: Čemu dáváte
přednost, sebevědomé a svobodné obci,
ve které jsou přibíráni ku spoluodpovědnosti
občan, dělník a sedlák, z jejíhož
rozkvětu a finančního vzestupu radují
se tyto stavy, obyvatelé obce, a za níž rádi
přejímají odpovědnost ve směru
hospodářském i politickém, či
chcete učiniti z obcí lokaje státní
správy? Chcete na místě vzpřímené
a poctivé samosprávy viděti ohnuté
hřbety před správci dotačního
fondu? Jest otázka, jež se netýká pouze
samosprávných těles a obcí, nýbrž
má největší význam pro veškerý
vývoj lidstva. Uplynulé století vyznačovalo
se tím, že učinilo konec absolutnímu
státu, státu s centralismem, s centralismem ve Francii
vypěstovaným a přepěstovaným,
a že na místo čistě absolutní
státní správy postavilo součinnost
obcí, samosprávných těles, občanů
státních. Tvrdím, že tento pokrok jest
pro rozvoj lidstva o mnoho důležitější,
než-li snad zavedení všeobecného, rovného
volebního práva, zneužívá-li
se tohoto volebního práva tak, jak to vidíme
dnes zde ve sněmovně. Jaký účel
může míti všeobecné volební
právo, jestliže se na jedné straně vytvoří
přímo teroristický systém většinový
a jestliže se na druhé straně odsuzuje oposice
k bezmoci a absolutní bezvýznamnosti? Nebyl to daleko
větší pokrok ve vývoji lidstva, byli-li
ku správě, ke skutečnému rozhodování
v malém a později ve velkém rozsahu přibíráni
obyvatelé obcí, občani, dělníci
a rolníci?
V důvodové zprávě opírá
se předloha o finanční skutečnosti
uplynulých let. Poukazuje se v ní zejména
k finančním výsledkům let až
do 1922. Ptám se slavné sněmovny, co by tomu
řekla státní správa a náš
ctěný pan ministr financí, kdybychom při
poradách o rozpočtu pro rok 1928 použili ku
přirovnání co do číslic rozpočty
pro léta 1924 a 1925. Nejen že by se nám dostalo
výsměchu, nýbrž i právem vytýkala
by se nám lehkovážnost a nevěcnost.
Namítá-li se nám, že nebyla po ruce
číselná data ohledně obcí z
posledních let, tážeme se, jaká že
to jest státní správa, jež si nedovede
tyto číslice až do posledních let opatřiti?
Materiálu z poslední doby nebylo proto ku přirovnání
použito a k odůvodnění důvodové
zprávy upotřebeno, poněvadž by se k
tomu nehodil, jelikož zatím nastala v obecních
financích ohromná změna. Až do roku
1922 a také ještě 1923 měli jsme přece
období inflační, kteréž přirozeně
jevilo účinek nejen na stát, nýbrž
i na obce. Tehdy setkávali jsme se v obcích skutečně
se zcela mimořádně vysokými obnosy
rozpočtovými a proto s vysokými přirážkami.
Odůvodnil jsem již, proč tyto přirážky
byly tak vysoké: Poněvadž berní správa
se opozdila s předpisy daňovými, poněvadž
obce neměly vůbec žádného podkladu
pro výpočet hranice přirážkové.
Kdyby se bylo použilo ke srovnání číslic
z let 1925 nebo 1926, byli bychom dospěli ku zcela jiným
výsledkům. Připomínám ku př.
město Cheb, jež mělo v roce 1922 obecní
přirážky více než 1000%, nyní
v uplynulém roce má však tyto přirážky
v okrouhlé výši 350 až 400%, vykazuje
tedy skutečně velmi důkladné snížení
obecních přirážek. Vysoké číslice
přirážek nezavinily jen, jak se dnes líčí,
tak zvané socialistické pokusy v obcích.
Poukazuji k tomu, že také v obcích, které
dnes ještě jsou socialisticky spravovány, byly
přirážky značně sníženy,
že jest to skutečností, která nesouvisí
se správou a systémem stran v obcích, nýbrž
s tehdejším inflačním obdobím
v naší měně a s druhé strany
s ohromnými požadavky, jež byly právě
na obce kladeny bezprostředně po válce a
částečně během války.
Uvažte, že museli jsme prováděti prostřednictvím
obcí až do roku 1920 část zásobování
obyvatelstva, že obce převzaly velkou část
produktivní péče o nezaměstnané,
že jsme téměř po 8, 9 let neprováděli
v obcích žádných oprav na školách,
v obecních budovách atd., že za války
bylo vše to odsunuto, a že pak rázem kladeny
byly úžasné nároky na obce. Naše
silnice, naše cesty, naše sociální zařízení,
vše to bylo zanedbáno. Lze říci, že
počínajíc psacím strojem bylo nezbytno
všechno zařízení obecních úřadoven
znovu opatřiti.
Nebylo tudíž divu, že došlo v této
době k vysokým přirážkám,
vyšším než jaké by snad byly odpovídaly
finanční schopnosti té které obce.
(Posl. Knirsch [německy]: A úroky z válečných
půjček?) Přijdu na to ve své řeči,
až se zmíním o zcela zvláštním
příkladu.
Zákon o obecních financích postihuje v prvé
řadě naše průmyslová místa
a průmyslové obce, naše střední
a větší města. Venkovské obce
zůstávají celkem nedotčeny, poněvadž
mají daleko nižší hranice přirážkové
a poněvadž úkoly jejich nejsou také
tak značné, jako úkoly středních
a větších měst. Jest zajímavou
skutečností, že s naší kritikou
úplně souhlasí poměrně důležité
místo, jež má v československém
hospodářství značný význam,
totiž Ústředna československých
obchodních a živnostenských komor. Její
Zprávy ze dne 15. března obsahují doslovně
tuto větu: "Nedostatečný a zastaralý
statistický podklad osnovy zákona nepřipouští
přesného dohadu, jaké budou výsledky
navrhovaného zákona. Jedna věc jest pouze
jistá: Největší část výhod
dostane se menším venkovským obcím,
kteréž následkem menší valorisace
pozemkové daně byly postiženy. Těmto
obcím dostane se toho, co se ostatním ubírá."
(Posl. Patzel [německy]: Vrchním sekretářem
Ústředny jest kolega dr Samek!) Ten však
ani v poradách rozpočtového výboru
ani zde nesdílel stanovisko své komory nebo svých
přátel, kteří toto stanovisko zaujali
jistě nikoli z nevěcných důvodů,
nýbrž jistě z věcných úvah.
Přejeme menším městům, venkovským
obcím jich výsledků, a těšilo
by nás, kdyby docílily pokroku ve svém rozvoji.
Avšak nejdůležitějšími základy
naší samosprávy jsou přece naše
průmyslové kraje, naše německá
střední města, naše větší
městské obce, a tu dovolte mi, abych uvedl jako
příklad město, kteréž právě
v důsledku tohoto zákona neuvěřitelným
způsobem utrpí újmu. Výslovně
pravím, jest to jen příklad, bude to však
lze pravděpodobně rozšířiti na
mnoho jiných obcí. Jest to Duchcov, město
uhelného průmyslu severozápadních
Čech. Městský úřad v Duchcově
předložil nám a vládě podání,
jež bych chtěl slavné sněmovně
přednésti. Praví se zde mezi jiným
po věcném úvodu: Při této zamýšlené
nové úpravě vychází ministerstvo
financí z předpokladů, které jsou
naprosto nepřípadné, poněvadž
jednak vzata za základ statistická data z roku 1922,
jež však toho času jsou úplně zastaralá
a předstižená, jednak uplatňuje se názor,
že nynější obecní zastupitelstva
nespravují s potřebnou objektivností jednotlivé
obce a neprojevují potřebného smyslu pro
spořivost. Tyto předpoklady jsou úplně
nesprávny, pravé příčiny úpadku
financí samosprávných těles kotví
ve státním finančním hospodářství,
státní daňové politice a berní
správě samé. Kdyby byl tento zákon
skutečně proveden, musela by takováto reforma
finančního hospodářství v zápětí
míti chaos a shroucení všech obecních
správ. Městské zastupitelstvo duchcovské
jsouc si vědomo plného dosahu tohoto zákona
usneslo se ve své řádné veřejné
schůzi dne 10. prosince 1926, že co nejrozhodněji
odmítá návrh tohoto zákona jako nepřijatelný,
při čemž současně uplatňuje
požadavek, aby jednak byly ihned dány poukazy, aby
v předpisování a vybírání
daní byl konečně zaveden pořádek,
aby rozpočet mohl býti opět na pevných
základech vybudován a aby na druhé straně
příděly z výnosů daňových
nebyly konány libovolně, nýbrž plánovitě
podle určitého systému, aby se tím
zabránilo zvyšování přirážkových
procent a současně také aby nebyl podvazován
a ničen úvěr samosprávných
útvarů. Výslovně se podotýká,
že při této resoluci nejde o nějaký
boj proti státní správě, nýbrž
obhajobu práv, na nichž záleží
blaho státu. K odůvodnění této
resoluce předkládají se současně
k blahovolnému přezkoumání následující
data, z nichž je patrno, že nikoli finanční
hospodářství městské obce zavinilo,
že přirážky rok od roku stoupají,
nýbrž že příčinou toho jest
všeobecné finanční hospodářství
státu, státní daňová politika
a daňová správa. Hlavní příčina,
proč přirážky zvyšovány,
spočívá v daňové základně,
jež stále klesá, ačkoli schodek od roku
1924 nevykazuje téměř žádné
změny, následkem čehož, poněvadž
jinakých zdrojů příjmových
není, lze vyrovnání provésti jen zvýšením
přirážek. Tak činila daňová
základna v letech 1923 300.000 Kč, 1924 - 353.000
Kč, 1925 - 324.000 Kč, 1926 - 250.000 Kč.
Schodek činil v těchto čtyřech letech:
1,233.000 Kč, 1,740.000 Kč, 1,530.000 Kč,
1,615.000 Kč. Přirážky činily
při tom v letech 1923 až 1926: 290% plus 71%, 392%
plus 56%, 369% plus 55%, 434% plus 148%.
Podle sdělení berního úřadu
klesla pak daňová základna v roce 1927 na
155.000 Kč. Prozatím jest ještě otázkou,
jak uhraditi schodek. Pokud se pak vlastních výdajů
týče - a nyní přichází
nejzajímavější kapitola, poněvadž
mluví se stále o nehospodárnosti obcí
- záleží tyto z těchto položek:
Přede vším vyžadují úroky
a anuity samy 960.305 88 Kč, z čehož připadá
na válečnou půjčku 114.798 Kč
a na novostavbu české obecné školy 275.835
Kč. Uvažte pak tato dvě čísla.
Obě tato rozpočtová čísla jsou
zaviněna přece jen úžasnou formou neproplacení
válečné půjčky, resp. falešného
jejího vyřešení pro naše obce,
které nejen že strčily vlastní své
peníze do této válečné půjčky,
nýbrž jsou nyní také ještě
nuceny na to dopláceti, a to Duchcov sám 114.000
Kč. A pak velká položka udržování
české obecné školy, jež vyžaduje
275.835 Kč. Obě tyto položky činí
samy 400.000 Kč, tudíž více, než
bude směti obec Duchcov v budoucnosti na základě
nového zákona na přirážkách
vůbec vypsati. A nyní přicházíme
k dalším vydáním obecním. Pensijní
fond vyžaduje 86.986 Kč, úřednické
platy 402.348 Kč, platy policie a věcný náklad
289.450 Kč, osvětlování ulic 111.482
Kč, schodek při chudinském fondu obnáší
57.909 Kč, při chudobinci 14.951 Kč, při
opatrovnách 105.252 Kč. A nyní ptáme
se vás, kde a jak má obec šetřiti? Podle
nového zákona jest obec povinna postarati se především
o anuity a zúročení půjček.
To jest první položka, jež bezpodmínečně
musí býti zaplacena a jež sama činí
960.305 Kč. Až k této položce poskytuje
se každá výše přirážek,
to činí v Duchcově při daňové
základně 155.000 Kč okrouhle 400%. Poněvadž
pak nesmí obce vybírati více než 400%,
táži se vás: Co má se státi s
ostatními potřebami, odkud má se vzíti
příspěvek pro pensijní fond, odkud
úřednické platy? Nebo má obec Duchcov
rozpustiti policii, nemá již míti žádnou
místní policii, anebo má se zastaviti v noci
osvětlování ulic, aby ještě více
krásných věcí se přiházelo?
(Výkřiky.) Bude to také pro politické
poměry příznačné, bude-li hodně
tma. Nebo má obec započíti s úsporami
při chudinském fondu, má se dávati
chudým méně jídla, aneb má
se šetřiti při opatrovnách? Kamkoli
se ohlédnete, kdekoli chcete šetřiti, narazíte
na vydání, kterých nelze prostě omeziti.
Vybírá-li obec na základě nynější
daňové základny 300% přirážek,
vybere celkem 465.000 Kč, kdežto ve skutečnosti
má vydání 1,615.000 Kč, z nichž
nelze ničeho škrtnouti. Tyto poměry povedou
beze vší pochybnosti k úpadku obcí.
Obce nejsou nyní vůbec s to, aby sestavily své
rozpočty, bude-li přijat tento zákon, o čemž
není pochyby. Tážeme se státní
správy, co by učinila, kdyby se jí neposkytla
včas s jistou zárukou bezpečnosti možnost,
aby sestavila rozpočet na příští
rok? Obce jsou nyní v takovéto situaci, nejsou s
to, aby sestavily obecní rozpočet na běžný
nebo příští rok.
Berní reforma, která se nyní ve sněmovně
projednává, byla označena nejen některými
odborníky, nýbrž i ministrem financí
za skok do tmy. A nyní mají býti k tomuto
skoku spolu strženy také obce, neboť uvedli jste
obce do tak úzké souvislosti s celou berní
předlohou, že tímto zákonem, ke kterému
mluvím, jsou skutečně obce, jak se zdá,
postaveny před osudovou finanční otázku.
Na naších obcích jest, aby řešily
velké úkoly. Dnes jsou nejen správními
organisacemi svého jmění, nejen organisacemi
pro část státních potřeb, obce
musely také převzíti ohromně velkou
část tak zvané přenesené působnosti,
že nejméně 60% veškerých vydání,
aspoň při úřednických platech,
připadá na tuto přenesenou působnost.
Co konají jinak obce? Provádějí silniční
regulace, úkolem jejich jest, aby pečovaly o zdravé
poměry v obci. Právě nyní máme
"zdravotní týden", jenž nás
poučuje, co se má a musí podniknouti, aby
se napomáhalo zdraví obyvatelstva. Avšak, velectění,
uváží-li se, že velký počet
obcí nemá provedenou úpravu kanalisace, že
máme nemoderní, nepostačující
a příliš malé sítě v tomto
směru, že sociální zařízení
v obcích již dávno více nepostačují,
že naše sirotčince, naše nemocnice a zařízení
pro péči o kojence jsou nedostatečná,
že péče o šestinedělky a bytová
péče v obcích a všechny ty ostatní
zdravotnické úkoly svalují se na bedra obcí
a přikazují se jim po zákonu jako obor jejich
působnosti, tu tážeme se vás, jak se
má vše to v budoucnosti upraviti, jestliže se
předpisuje obcím absolutní nemožnost
finančního zajištění těchto
věcí? Vždyť neschází lidí,
kteří nejen zde, ve slavné, avšak prázdné
sněmovně, nýbrž i venku v obcích
u svých stálých stolů sedí
a nadávají na bytovou péči obcí,
odvoz popela, kanalisaci a především sociální
zařízení, naši péči o
šestinedělky, péči o kojence atd. a
vše to pokládají za zbytečné.
Avšak myslíme, že tyto důvody pronášené
u hospodských stolů, jež beztoho lze přirovnati
k důvodům ulice, nesmí přece vůbec
něco znamenati při úvahách finančního
ministerstva nebo slavné sněmovny. Myslí-li
to stát s obcemi skutečně dobře, a
myslí-li to s finanční péčí
o naše obce tak dobře, proč pak zvedá
až dodnes odpor proti zákonu, jenž měl
již dávno nabýti účinnosti? Společně
se sociálním pojištěním měl
nabýti platnosti zákon o osobách přestárlých
a stát připravil také prostředky k
tomuto účelu. Dodnes však nestala se předloha
zákonem, ač tento samozřejmě byl by
musel býti zaveden zároveň se sociálním
pojištěním. V sociálně-politickém
výboru leží tato předloha více
než rok a nikdo se nehne, aby tento zákon nabyl konečně
platnosti, a přece mohl by tento zákon sejmouti
s beder našich obcí, zejména menších
obcí, velkou část jejich břemen, spojených
s péčí o zestárlé chudé-obecní
příslušníky neb aspoň ulehčiti
tato břemena.
Avšak nikoli vůle pomoci obcím, nýbrž
vůle zasáhnou ti autonomii, samosprávu přímo
do srdce, to jest smyslem nynější předlohy,
na níž politováníhodným způsobem
účastnily se opět německé strany,
jež by přece měly věděti, jaký
význam má pro nás autonomie.
Zákon má ještě řadu dalších
ustanovení, jež vyvolávají nejvyšší
zájem; tak ustanovuje na př. § 20, že
obce smí jen takové podniky nově zřizovati,
při nichž jest předem zaručeno zúrokování
a amortisace. Chci vám předvésti příklad
dvou velkých labských mostů u nás
v labském údolí. Jak městské
obce Ústí a Střekov, tak i městské
obce Děčín a Podmokly octly se před
nutností, zříditi nové mosty. Tyto
mosty budou vyžadovati milionového nákladu
a všechny čtyry obce zaměstnávaly se
také tímto projektem. Mostní projekt města
Ústí bude vyžadovati nákladu asi 17
milionů Kč a v městech Děčíně
a Podmoklech asi 14 milionů Kč. Tyto dva velké
projekty, jež mají býti provedeny čtyřmi
největšími obcemi v severních Čechách,
jsou podle nynějšího zákona prostě
nemožny. Zákon požaduje zúročení
a amortisaci. Ano, velectění, táži se
vás, od kdy mohou se mosty nebo silnice zúročiti
nebo zamortisovati? My všichni víme, že se nezúročí,
že se neamortisují, že však přece
musí býti a že je musíme vystavěti.
Most v Ústí jest mostem, který byl převzat
státními drahami, používá se
ho dnes již 21-tý rok přes jeho životní
dobu a každý odborník, také pánové
z ministerstva veřejných prací bezevšeho
nám prohlásili, že nikdo nemůže
dnes dáti záruku za únosnost těchto
mostů. K tomu přistupuje ještě, že
v posledních letech byly a jsou všechny mosty nadmíru
rozšířenou autodopravou ještě mnohem
více opotřebovány, než jak tomu bylo
dříve. Máme na př. na mostě
v Ústí denní nákladní dopravu
ne méně než 800 vozů; 800 vozů
přejede denně po mostě v období dvanácti
hodin. Po tomto mostě přejde dále denně
18.000 chodců během dvanácti hodin. Můžete
si přibližně představiti zatížení
tohoto mostu, který jest ještě k tomu kombinovaným
železničním a silničním mostem,
a jest tedy zcela jasno, že tento most znamená dnes
nebezpečí pro dopravu. Právě tak jest
tomu v Podmoklech. Snad jest děčínsko-podmokelský
most ještě o něco nebezpečnější,
než most ústecko-střekovský, poněvadž
jest to visutý most a nedosahuje pro své konstrukční
obtíže tak dlouhé životní doby,
jak by tomu mohlo býti u ústeckého mostu.
Oba svazky těchto velkých obcí chystají
se vystavěti nový most a pamatovaly na to ve svých
obecních rozpočtech pro příští
rok potřebnými položkami a vypracovaly také
plány. Chystáme se ku práci, a nyní
přichází zákon a rozvrací všechny
rozpočty. Nehledě naprosto k tomu, že rozvoj
obou velkých obecních svazků Děčína-Podmokel
a Ústí-Střekova bude co do nejzákladnějších
životních zájmů přímo
ve svém jádru zasažen, nebudeme-li moci vésti
přes Labe velký a moderní nový most,
táži se vás, co se stane zítra, sřítí-li
se jeden nebo druhý most? Toto nebezpečí
bezprostředně již hrozí, jak potvrzují
souhlasně všichni odborníci. Potom budeme nuceni
stavěti s nákladem ještě o mnoho větším,
potom budeme stavěti nouzový most, který
bude nás státi miliony a budeme nuceni započíti
vedle toho s novým mostem. Avšak potom octneme se
opět před skutečností, že nesmíme
stavěti, poněvadž nám v tom zákon
brání. Tu táži se vás, co se
stane, jestliže na př. bude odříznut
velký průmyslovy podnik firmy Schichtovy od kmene
svého dělnictva, jež žije v Ústí
a okolí a nebude moci dostaviti se do svých pracovišť,
bude-li celá nákladní doprava rázem
podvázána, jestliže čilá nákladní
doprava, provozována mezi Děčínem,
a Podmokly bude rázem nucena se zastaviti?
Pánové, zde vidíte před sebou celou
nemožnost tohoto finančního zákona.
Nejsou to výjimečné případy,
kteréž zde uvádím, nýbrž
případy, jež bych mohl doplniti nekonečnou
řadou jiných příkladů.
Velectění! Tolik je křiku o ohromných
obecních vydáních. Také zde chci vám
uvésti příklad, týkající
se malého města Cvikova v severních Čechách,
čistě průmyslového města, s
jakým se setkáváme v severních Čechách
při každém druhém a třetím
městě. Toto malé město má k
90% dělnického obyvatelstva, má přirozeně
velmi úzkou daňovou základnu. Avšak
požadavky na obec nejsou nikterak nepatrné. Právě
zákony, které byly v posledních letech usneseny,
uložily velká břemena oněm obcím.
Mluvím zde pouze o jediném zákonu, který
právě ohledně Cvikova, jakož i ohledně
jiných měst projevil tak zlé účinky:
gentský systém při podpoře o nezaměstnané.
Město Cvikov čítá pouze 3500 obyvatel
a mělo v uplynulém roce 900 nezaměstnaných.
Všechny továrny stály, jen malý počet
dělnictva byl zaměstnán čištěním
strojů. Z těchto 900 nezaměstnaných
bylo asi 100 již vyřazených z podpory, kteří
ani podle gentského systému neobdrží
již podpory, a vedle toho byla celá řada neorganisovaných,
kteří jsou předem z podpory vyloučeni.
Město Cvikov octlo se před nezbytností, právě
jako mnohá jiná města, jako též
Ústí, Podmokly, Děčín, Kamenice,
Benešov nad Ploučnicí, zkrátka všechna
města naší sudetsko-německé průmyslové
oblasti, podniknouti něco pro nezaměstnané.
Obec začala s tím, že se obrátila do
Prahy, aby se pokusila čeliti nezaměstnanosti přídělem
státní produktivní práce a zmírnila
tak aspoň poněkud bídu. Dožadovali jsme
se přídělu prostředků u ministerstva
zdravotnictví a veřejných prací, u
zemské politické správy, u všech úřadů,
jež jen poněkud přicházely v úvahu.
Všude stejný obraz: Pokrčení rameny,
nemožnost poskytnouti žádané prostředky.
Městská obec cvikovská chtěla tehdy
prováděti kanalisaci a stavbu silnice jako nouzové
práce. Avšak také poměrně nepatrný
obnos 200.000 Kč, jehož bylo k tomu potřebí,
nebylo lze prostě nikde sehnati. Město muselo, nechtělo-li,
aby došlo ku revoltám z hladu a ku plenění
v obci, použíti úvěru, aby poskytlo
nezaměstnaným aspoň tolik, aby měli
denně chléb k jídlu. To jsou ovšem vydání
- město vydalo v předminulém roce 120.000
Kč, v minulém roce 100.000 Kč na péči
o nezaměstnané - kteráž dnes město
těžce zatěžují, kteráž
však přece bylo nutno podniknouti, poněvadž
nebylo lze zaujmouti stanovisko státu, že při
této příležitosti dlužno krmiti
obyvatelstvo těšínskými jablíčky
a přivésti jej k rozumu. Takové jsou ve skutečnosti
poměry venku. To zatěžuje naše obce, to
jest také ona část ochranné péče,
kterou musely obce převzíti, poněvadž
stát se svým systémem selhal, poněvadž
gentský systém tisíce a tisíce nezaměstnaných
prostě vydal v šanc bídě a zoufalství,
nestaraje se o další existence těchto lidí.