Čtvrtek 5. května 1927

Chci se však ještě vrátiti k jiné důležité otázce. Úkony obecní správy provádí dnes velký počet osob jako čestný úřad a pouze v několika větších průmyslových a městských obcích dostává dnes starosta za svou ve službě veřejnosti vykonávanou práci jakýsi, poměrům většinou neodpovídající honorář. Nová předloha děkuje obecním činovníkům velmi zvláštním způsobem za tuto práci ve veřejném zájmu vykonávanou. Co poskytuje stát nyní obcím, co poskytuje jejím vynikajícím činovníkům? V §u 8 předlohy stanoví se tresty pro starosty a představené. O tento čestný úřad není dnes již ovšem v našich obcích velké konkurence. Není to dnes za daných hospodářských a politických poměrů skutečně nijak snadnou nebo příjemnou věcí, zastávati tento úřad. Připomínám jen poměrně nevinná rozhodnutí v otázce reformy správy, za něž řada obecních zástupců byla obžalována a podle zákona na ochranu republiky potrestána a odsouzena. Někde bylo celé obecní zastupitelstvo odsouzeno k trestu vězení nebo k těžkým peněžitým trestům. Svoboda autonomního správního útvaru byla jednoduše takovýmito prostředky potlačena. Nota bene jde o rozhodnutí, jež nemohla skutečně ani státem otřásti, ani nijak státi se mu nebezpečnými. Jen mstivost centralisticky řízené státní správy, jež také zde chtěla již ukázati obcím, že jejich samospráva se chýlí ke konci, vyhodila tu své trumfy. (Posl. Patzel [německy]: Staré Rakousko nesáhlo nikdy obcím na právo volného projevu mínění!) Ano. Nyní však přichází § 8 a stanoví tresty, podle něhož starosta obce může býti osobně potrestán až 5000 Kč, nevyhoví-li včas a přesně příkazu okresního hejtmanství. Představte si jen toto ustanovení - nyní odchází pan sekční šéf Bobek a právě nyní budu nucen zevrubně jím se obírati - v praxi. Dlužno si jen blíže všimnouti těchto kaučukových ustanovení. Nezodpoví-li obec, obecní úřad včas a úplně otázek okresního hejtmanství, může býti starosta potrestán. Lze si přibližně představiti, jak bude tento paragraf prováděn v rukách státní správy k šikánám odhodlané, nebo takového státního úředníka tam venku. Jsem přesvědčen, že toto ustanovení umožňuje okresním hejtmanům, aby každého starostu nejenom potrestali, nýbrž i úřadu zbavili. Vždyť i to obsaženo jest v předloze. Lze jej prostě sesaditi. Známe, jak tyto otázky vypadají, a právě v malých obcích, kde na př. jsou prostí dělníci obecními představenými, nebude často lze zodpověděti tyto otázky až do posledního puntíku. (Výkřiky posl. Patzela.) Můžeme si přibližně představiti, jak by mohlo býti zneužíváno těchto ustanovení v rukách stranických úředníků, okresních správců a okresních hejtmanů, zaujatých již předem proti obcím.

Ohrazujeme se co nejrozhodněji proti tomu, aby svobodně volený starosta mohl býti sesazen, aby bylo tímto ustanovením zrušeno právo svobodně zvoleného starosty, podržeti za všech okolností svůj úřad, aby byly mu ukládány nejen úžasné peněžité tresty, nýbrž aby mohl také ještě býti zbaven svého úřadu jako starosta. Také zde tážeme se německých vládních stran, zda jsou ochotny pro to hlasovati, zvláště když již při nynější konstelaci a ještě více při konstelaci, která nastane - nejsme ještě na konci svých dnů - kde německé vládní strany nebudou možná více spolupůsobiti při státní káře - může k tomu dojíti velmi brzo - kdy se opětně znovu rozšíří systém nevraživějšího ještě druhu než jaký byl dříve, lze tohoto §u 8 zákona využíti k nejúžasnějším národnostním šikanám a ohrožováním samostatnosti našich obcí? (Posl. Patzel [německy]: Pak se řekne: To udělali sami němečtí poslanci!) Ano, tak se to řekne, to udělali sami němečtí poslanci - a právem řekne se nám to do očí. Prohlašujeme, že německé vládní strany nemají práva, aby mluvily jménem německého národa. Německé vládní strany měly by jen tehdy právo hlasovati pro tento paragraf, kdyby jim byl udělil k tomu zmocnění Svaz našich německých samosprávných těles. Zjišťujeme, že německé samosprávné svazky všude jednomyslně protestovaly proti těmto ustanovením. Zjišťujeme dále, že zástupci německých vládních stran v obecních zastupitelstvech spoluhlasovali dokonce proti těmto ustanovením a varovali německé vládní strany, aby nedopustily uzákonění těchto ustanovení. Ohrazujeme se co nejrozhodněji proti tomu, aby německé vládní strany odevzdávaly zde své hlasy jménem německého národa. (Posl. dr Luschka [německy]: Jménem kterého národa? My máme svoje voličstvo, a vy vaše!) Jménem sudetskoněmeckého národa. Sudetskoněmecké obyvatelstvo nedává jim k tomu práva. Musíte se, pane dr Luschko, zeptati teprve obyvatelstva, zda vám dává k tomu právo. Přijďte jen ven a svolejte schůzi, my vám to již ukážeme. (Výkřiky na levici.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Krebs (pokračuje): Nenavrhujeme panu dr Luschkovi, aby chodil do veřejných lidových schůzí, navrhujeme mu, aby šel do valné hromady Svazu německých samo správných těles a tam aby mluvil a odpovídal. Tam dostane se vám odpovědi. (Posl. Knirsch k posl. dr Luschkovi [německy]: Vaši zástupci prohlásili, že křesťansko-sociální strana nebude při tom spolupůsobiti!) Ano, to veřejně prohlásili. (Výkřiky posl. Kreibicha a dr Luschky. - Místopředseda Horák zvoní.)

Slavná sněmovno! Již jsem se... (Výkřiky posl. Kreibicha a Knirsche.)

Místopředseda Horák (zvoní): Prosím o klid. (Výkřiky posl. Kreibicha.)

Prosím o klid. Slovo má pan posl. Krebs. (Výkřiky posl. Knirsche.)

Prosím o klid. Prosím pana řečníka, aby pokračoval.

Posl. Krebs (pokračuje): O této kapitole budeme ovšem ještě v daném okamžiku dále mluviti. Chtěl bych dnes ke konci svých vývodů uvésti něco) o dotačním fondu. Jaké naděje se skládají v dotační fond, slyšeli jsme v různých poradách rozpočtového výboru. Avšak dnes ptáme se, jaké prostředky bude míti vůbec dotační fond po ruce a jaký smysl může vůbec míti tento fond? Nevíme dnes, podle jakých zásad budou ve skutečnosti dotace rozdělovány. Není žádné záruky, že budou naše německé obce také skutečně obmyšleny z dotačního fondu podle svých potřeb. Jmenoval jsem dnes řadu obcí, kteréž bez značných přídělů z fondu nejsou více s to, aby hradily své úroky nebo platily své úřednictvo. Avšak pro nás, jak jsem již výslovně řekl, přichází ještě v úvahu otázka, že obce budou ještě ve větší míře dány do područí šovinisticky a centralisticky smýšlející byrokracie, že budou učiněny lokaji a poddanými této byrokracie. Vše ukazuje v tomto státě k tomu, že se chce svobodný vývoj naší samosprávy nejen omeziti, nýbrž zničiti. Mám před sebou článek, který napsal sekční šéf ministerstva vnitra, jenž byl v rozpočtovém výboru referentem o této věci, dr Bobek - nyní bohužel odešel - do březnového čísla ročníku 1927, tudíž do posledního čísla, orgánu činovníků samosprávných svazků republikánské strany, "Naše Samospráva", tudíž orgánu vládní strany, ve kterémžto článku jest o nové organisaci politické správy a samosprávy obsažena tato stať:

"Praví-li prvá věta ústavní listiny, že lid je jediný zdroj veškeré státní moci v republice Československé, a praví-li § 86 téže ústavní listiny, že v nižších úřadech správních, t. j. úřadech, vyjímaje ministerstva, má býti podle možnosti zastoupen živel občanský, pak jest patrno, že padá definice o dopuštění státní moci a že lid je k spoluúčasti na veřejné správě oprávněn a povolán ústavní listinou a že jest důležitým a ústavně uznaným činitelem ve správě státní vůbec." Nyní dejte však pozor, co on praví: "Důsledek z toho provedl také již valný sjezd největší strany československé, strany republikánské, z roku 1925, který v resoluci přijaté domáhá se toho, aby obec byla zákonem prohlášena za součást správy státní." Myslím, že zde spadla již maska. Zde praví se zcela otevřeně, že se upouští od zásady, aby samosprávné svazky nadále byly udrženy, že se zamýšlí obce nejen ještě více, nýbrž vůbec snížiti na pouhé orgány státní správy, že se zamýšlí odstraniti největší vymoženost, jak jsem již řekl, 19. a počínajícího 20. století, spoluúčast obyvatelstva ve správě a že úsilí rozhodujících činitelů v tomto státě se odnáší k tomu, aby z obcí byly učiněny orgány státní.

Závažným krokem na této linii jest předložený zákon o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy krok, jenž jednou proveden, nemůže býti více odčiněn, jenž, ačkoli bude míti v zápětí nejúžasnější obtíže, nezpůsobí ve finančním směru záchrany našich samosprávných svazků, nýbrž finanční jejich zkázu. Pravděpodobně bude z této zkázy pak znovu dovozováno, že nyní tím spíše dlužno dosaditi státní správu na místo autonomní. (Posl. Patzel [německy]: To jest zrada památky Kudlichovy!) To jest zradou na všech těch, kteří v roce 1848 na německé i české straně bojovali pro svobodu obcí, pro spoluúčast svobodného občanstva, pro ideu, že v obci má občan, obyvatel - nemluvím zde o třídním pojmu, nýbrž o pojmu občana v protivě ku vládnoucím osobám - svobodný občan v obci své svobodné právo rozhodovací.

Varujeme vládní kruhy v poslední hodině před tímto krokem a viděli jsme právě nyní před několika okamžiky smutný příklad, jak se nyní již přímo fanatická zášť proti nám uplatňuje, poněvadž pánové dobře vědí, že čin, jehož se nyní chtějí dopustiti, není takový, aby jej mohli ve volné atmosféře veřejného mínění zastávati, ježto dobře vědí, že na nich bude spočívati úžasná odpovědnost a konečně i vina. Ohrazujeme se s tohoto místa proti tomu, aby tato předloha se stala zákonem a samozřejmě budeme hlasovati proti jejím ustanovením a proti zákonu samému. (Souhlas a potlesk německých nár. socialistických poslanců.)

Místopředseda Horák (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Kreibich. Uděluji mu slovo.

Posl. Kreibich (německy): Již ve zprávách o první schůzi sněmovny, jež byla věnována rozpravě o daňové předloze, muselo býti zaznamenáno, že se rozprava koná za úplné neúčasti. Tato neúčast je podstatou parlamentarismu zcela odůvodněna. Každý ví, že sněmovní vyřízení těchto zákonných návrhů je pouhou formalitou a že rozhodnutí nepadne ve sněmovně, nýbrž že již dříve padlo někde jinde. Dnešní vládní koalice pokračuje v tradici všenárodní vládní koalice, jež již přenesla těžiště rozhodování v zákonodárství do tajných schůzí vládnoucích držitelů moci. Ve zvláštním případě předloh daných k rozpravě byl podvod tohoto parlamentarismu vládní většiny přímo demonstrativně odhalen. Táž kancelář poslanecké sněmovny, jež potřebuje k tisku naléhavých interpelací často měsíce, mohla výborovou zprávu o daňové předloze, silnou téměř 500 stran, předložiti sněmovně již asi za 15 hodin po odhlasování ve výboru. Výborová zpráva o této předloze o financích samosprávných těles byla nám předložena tiskem již několik hodin po odhlasování ve výboru. Není žádné tiskárny, jež by tento technický div mohla provésti. Výborové zprávy byly prostě již dlouho před vyřízením předloh ve výboru zcela vytištěny, protože přece na jednání ve výborech hledí se se strany vládní většiny také jen jako na nutnou a obtížnou formalitu a rozhodnutí bylo již dříve učiněno. Na tomto příkladu může býti takřka technicky přesně ukázán celý podvod tohoto měšťáckého, demokratického parlamentarismu.

Dělání zákonů je právě v měšťáckém státě, právě jako vládnutí, temným obchodem, který se provádí mezi kapitalisty, občanskými stranami, po případě za spoluúčinkování některého socialistického koaličního přívěsku a mezi vysokou vládní byrokracií. Vývoj tohoto obchodu nesnese přirozeně světla veřejnosti a musí se tedy prováděti v tajných schůzích. Sněmovní vyřízení sleduje jen ten účel, aby důvěřivým massám bylo zahráno toto divadlo demokracie, tato komedie parlamentarismu a aby byla zakryta diktatura kapitalistů.

Klasický příklad tohoto dělání zákonů je vznik zákona o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy. Nechci mluviti o povrchním, kvapném odůvodnění předlohy vládou, ve kterém se proti celé samosprávě vznáší výtka špatného finančního hospodaření a dělání dluhů jako paušální podezření bez uvedení důkazů. Avšak tento zákon má nyní býti promrskán, aniž by bylo rozhodnuto o agendách samosprávy a jejím rozdělení na jednotlivá samosprávná tělesa, a nežli je znám účinek nového daňového zákona na daňovou základnu samosprávy. Neví se tedy, jak bude samospráva v budoucnosti vypadati, neví se ještě základ pro vypočítávání berních přirážek samosprávních, a přes to se odvažují již nyní rozhodovati o příjmech samosprávy a o výši přirážek pro celou budoucnost. Při tom se neuznalo ani za nutné, aby ti, kdo tímto zákonem jsou postiženi, jichž osud tímto zákonem bude rozhodnut, dříve byli dotázáni po svém mínění. Odmítá se každá spolupráce obcí a okresů na tomto zákoně a rozhoduje se bez nich, neboť právě se chce rozhodovati proti nim. Již to je důkazem nepřátelské vlády a její většiny proti samosprávě.

Kdybychom měli co činiti se svědomitým a důkladným zákonodárstvím, musela by se nejprve provésti za spoluúčasti činitelů v samosprávě činných důkladná nová úprava celé veřejné správy, jež podle našeho názoru mohla by býti provedena jen na základě úplné samosprávy. Teprve kdyby se zjednalo úplné jasno o úkolech a o rozsahu agend jednotlivých samosprávných těles, mohla by se řešiti otázka příjmů, jichž potřebují, a pramenů, z nichž tyto příjmy mají plynouti. Důkladná reforma finančního hospodářství samosprávy musela by přestati se systémem přirážek a postaviti toto finanční hospodaření na podklad zvláštních daní a dávek při úplné finanční samosprávě. Podrží-li se však dosavadní základ přirážek, pak muselo by se vyčkati výsledku nového daňového zákona. Nynější vyřizování zákona o financích samosprávných je tedy příkladem povrchního a ledabylého dělání zákonů. Proto spatřujeme také v předloze výboru absurdnost, že zde v zákoně je citován jiný zákon, který ještě vůbec nemůže býti přesně označen, totiž zákon o přímých daních, a druhý se předpokládá, který vůbec ještě neexistuje, a to zákon o reformě správy. Rovněž věcně neodůvodněný je chvat a spěch, se kterým se tento zákon nyní ve sněmovně vyřizuje; může vstoupiti v platnost teprve 1. ledna 1928 a teprve pro rozpočty na rok 1928 přijíti v úvahu, proto není důvodu, aby byl vyřizován hned s předlohou daňovou a ještě před volbou presidentovou. Jestliže se to přes to naléhavě dělá, tedy jen proto, že veřejnost má býti překvapena, protože se chce, aby zájem veřejnosti o tento zákon zanikl v poradách o daňové předloze. Vládní strany vědí zcela dobře, že jejich vlastní přívrženci, pokud jsou činnými ve samosprávě a mají na ní zájem, jsou proti tomuto zákonu. To týká se zvláště německých vládních stran, jejichž příslušníci na př. při poslední mimořádné valné hromadě svazu německých samosprávných těles jednomyslně hlasovali pro resoluci, ve které je tento zákon odmítán. Vládní strany obávají se pro případ vážného, důkladného a odděleného parlamentárního vyřizování tohoto zákona vzrůstu odporu ve svých vlastních řadách, a proto ten chvat, se kterým se ve výboru a v plenu promrskává.

A nyní rád bych se zabýval daňovou předlohou a otázkou daní vůbec. Otázka daní je otázkou celého státu, souvisí s úlohou a s úkoly státu a musí býti zaujato stanovisko k daním také jednotlivými třídami s jejich hlediska poměru ke státu. Daňová předloha je dílem majetných tříd, pokud se týče, jejich stran, a musí býti jako taková také charakterisována a vysvětlována z celého poměru majetných tříd ke státu. I pro proletariát musí přirozeně poměr ke státu býti rozhodným pro posuzování celé daňové otázky.

Měšťácký stát na rozdíl od státu feudálního, který stanovil daňové osvobození vládnoucích tříd, musil proklamovati zásadu všeobecné daňové povinnosti, zásadu, jež souvisí se všemi demokratickými zásadami, na které se měšťáctvo ve svém boji o moc ve státě muselo dovolávati proti feudálnímu státu a bez kterých by nebylo s to, aby přivolalo masy k boji proti feudálnímu státu pro měšťácký stát. Avšak stejně jako svobodná smlouva pracovní, jež byla postavena proti nevolnictví středověkému měšťáctvem jako zásada, byla pouze frásí, pouze rouškou pro mzdové otroctví, tak také všeobecná daňová povinnost je jen frásí, jen prázdným zákonným principem, který se staví, aby se na venek zakrylo skutečné rozdělení daní na různé druhy příjmu v občanském státě. Jedinou skutečnou zásadou měšťáctva v otázce daňové je přesunouti daňová břemena státní na pracující třídy, po případě úleva pro vykořisťovatelský příjem, pro nadhodnotu a zatížení daněmi příjmu pracovního a námezdního. Provádění těchto zásad občanských stran se podporuje a umožňuje nesmírným zkomplikováním celého hospodářského života, jež přece také je známkou kapitalistického hospodaření. Jaký je poměr měšťáctva ke státu? Musíme jej zde charakterisovati, abychom mohli právě správněji pochopiti také otázku daňovou. Měšťácký stát má za úkol, aby nejprve byl mocenským nástrojem měšťácké třídy na venek a uvnitř: na venek mocenským nástrojem k vedení konkurenčního boje proti měšťáctvu jiných států a národů, uvnitř mocenským nástrojem k utlačování pracujících tříd, k udržení třídní vlády měšťácké. Druhým úkolem státu je, aby zasahoval upravující rukou do divého, bezuzdného konkurenčního boje kapitalistů na vzájem, různých vrstev majetných tříd proti sobě, aby se celá ta mašinerie nerozbila. Třetí úkol státu záleží v tom, aby bránil nejhorším následkům vykořisťování pracujících tříd, kterým ohrožena by byla existence celého národa a tím i státu, třídními boji, aby ulamoval nejostřejší hroty, aby napravoval vykořisťování, jedním slovem, aby se snažil mírniti sociální politikou třídní boj.

Tyto úkoly státu jsou nezbytnými pro udržení vlády měšťáctva, měšťáctvo potřebuje tedy tohoto státu, proto staví se měšťáctvo v rozhodných chvílích vždy na stranu státu. To však neznamená, že by měšťáctvo stát milovalo, chování měšťáctva vůči státu je často velmi kritické, měšťáctvo považuje stát a vyřizování jeho úkolů za nezbytné sice zlo, přece však za zlo, a v průběhu plnění těchto úkolů je stát buď po dobrém nebo po zlém nucen, příležitostně zasáhnouti do absolutní samovlády majetných tříd, jednotlivých kapitalistů, jejich naprostou samovládu v zájmu celku kapitalistického systému a měšťácké společnosti v mnohých bodech omeziti. Postavení měšťáctva je totiž toto: sice vládne, nevládne však ve státě bezprostředně. Měšťáctvo zaujímalo tedy vůči státu vždy kritické stanovisko, že úkoly státu mají býti omezeny na nejnutnější; proto snaha měšťáctva v tomto směru! To projevuje se na př. ve snaze, aby rozpočet státu byl pokud možno snížen. Ideálem měšťáků, pokud jde o finanční politiku státu, je snížení výdajů státu, snížení jeho rozpočtu, což přirozeně není nic jiného než omezení jeho úkolů. Samozřejmě přistupuje k tomu ještě změna v postavení mocenských poměrů tříd v měšťáckém státě a měnící se role různých vrstev majetných tříd za kapitalistického vývoje. Před válkou nebyla celá otázka státu s hlediska daňového příliš významnou, daleko ne tak významnou jako dnes.

Výpočty dokázaly, že před válkou vyžádaly si výdaje státu nejvýše 10% celkového národního příjmu. Dnes v době po světové válce je tato otázka důležitější. To především pro změnu v celkovém postavení kapitalistického hospodaření a ve změně mocenských poměrů uvnitř kapitalistického hospodaření. Mocenský nástroj státu musí dnes býti na venek větší pro zostření mezinárodního boje soutěživého, pro zostření imperialistických napětí; musí býti větší uvnitř pro zostření třídních protiv, třídních bojů proti době před světovou válkou. Pro chronickou krisi, pro mocné otřesy hospodářského života dostává se celé kapitalistické hospodaření časem z rovnováhy, pročež stát musí daleko více úpravami zasahovati, než tomu bylo před válkou. Se stanoviska kapitalistického hospodářství a kapitalistických tříd, v zájmu nutné stabilisace celého kapitalistického řádu, musel tedy stát také ostřeji zasáhnouti do celého hospodářského života. V třetím ohledu stala se sociální politika důležitější otázkou, poněvadž pro zostření třídních protiv byly právě nutnými i větší snahy měšťáctva, sociálně politické snahy, aby pracující třídy byly uklidněny, aby byly zdrženy před nejzazším krokem v třídním boji, v boji do rozhodnutí o politickou moc. Měšťáctvo muselo učiniti ústupky. Politický vliv pracujících tříd vyžadoval těchto ústupků, činil je nutnými nejen se strany státu, nýbrž i se strany samosprávy, obcí. Proto rostly úkoly státu, jakož i veškeré správy a samosprávy.

Kdežto takto na jedné straně mohutně vzrostly úkoly a úloha státu co do rozsahu, a tedy vyžadují větších prostředků, aby je mohly zvládnouti, stoupla na druhé straně následkem téhož zjevu, následkem tohoto mocného otřesu celého kapitalistického systému nevole majetných tříd proti dávkám státu. Mohutná krise ve spojení se světovou válkou způsobila v mnohých státech klid v akkumulaci, vedla tu a tam k desakkumulaci, příjmy národa silně poklesly a proto dnes požadují veřejná správa a stát mnohem větší díl národního příjmu.

K tomu přistupuje všeobecná krise odbytová. Porušení hospodářské rovnováhy mezi jednotlivými kapitalistickými státy, porušení mezinárodního obchodního styku, mezinárodních hospodářských vztahů, dále rozpadnutí jednotných hospodářských celků, jež přineslo vybudování nových odvětví průmyslových s čistě státně sobeckých hledisek, to vše způsobilo všeobecnou krisi odbytovou, zmenšení výrobní základny v mnohých kapitalistických státech, k čemuž pak přistoupilo ještě omezení spotřeby širokých vrstev poklesem jejich životní úrovně. Mimo to stala se nová akkumulace potřebnou jakožto jeden z nejdůležitějších požadavků tak zvané stabilisační politiky kapitalismu.

Ze všech těchto důvodů, že na jedné straně úloha a úkoly státu vzrostly a vyžadují větších prostředků a na druhé straně národní příjem poklesl, zároveň však také nutnost akkumulace stala se životní otázkou kapitalistického systému, jsou dnes břemena státu majetnými třídami mnohem tíže pociťována a proto hraje tato otázka, otázka daní, mnohem významnější úlohu než dříve. Tak možno si vysvětliti také rozličné vývody majetných tříd měšťáckých stran, které jsme nyní při jednání o otázkách daňových opět a opět slyšeli; a to jsou oba hlavní vývody, že úkoly správy velmi stouply a že stát a správa ukládají státním občanům příliš vysoká břemena. Tyto žaloby přicházejí velmi živě a nejdůrazněji - a to je příznačné pro životnost, s jakou majetné třídy svůj třídní zájem pociťují a projevují - se strany majetných tříd, ač od převratu, od konce světové války, dovedly větší část břemen státních, veřejné správy, vložiti na bedra širokých vrstev dělnických.

Všimneme-li si státního rozpočtu na rok 1927 a rozčleníme-li si státní příjmy s hlediska přímé a nepřímé daně, na jedné straně přímé daně, na druhé straně ony, které zatěžují spotřebu a živobytí širokých vrstev, shledáváme, že poměr činí asi - při projednávání posledního rozpočtu jsme to podrobně vyložili - 9:2; 9 miliard, ještě více, je zatížení dělnických tříd a obchodu všemi oněmi břemeny, jež působí zdražení živobytí, a 2 miliardy tak zvané přímé daně, při čemž však daň z příjmu se do toho počítá. Přes to však víme, že majetné třídy stěžují si do příliš vysokých břemen, jež jim stát ukládá. Toto třídní sobectví majetných tříd, jež se zde tak životně projevuje, přineslo přirozeně také pro majetné třídy blahodárné ovoce. Pan ministr financí sám musel při projednávání daňových předloh připustiti, že, hledíme-li na otázky daňové s čistě hospodářského stanoviska, jak na ně hledí právě tak zvaný čistě hospodářský zájem, o kterém jsem se již při jiné příležitosti zmínil, že je chimerou, protože není všeobecného hospodářství, poněvadž je jen hospodářství kapitalistické, a žádná jiná forma hospodářství, avšak oni právě skrývají za slovy "všeobecné zájmy hospodářské" všeobecné zájmy kapitalistického hospodářství; pan ministr financí musel tedy sám přiznati, že z těchto "všeobecně hospodářských zájmů", vlastně snížení spotřebních daní tedy nepřímých dávek, jež přímo zboží zdražují, bylo by nejnutnějším, protože právě tato břemena kvantitativně mnohem mocněji a kvalitativně také mnohem tíživěji působí na hospodářský život. Avšak toto přiznání pana ministra financí bylo jen čistě platonické, uctivé zapření svědomí, poklona před hospodářskou pravdou. Skutečnost vypadá jinak. Ve skutečnosti přišel pan ministr financí právě s předlohou, jež se týká jen reformy přímých daní, a ve svém dalším líčení celkové otázky daňové pan ministr financí výslovně přiznal, že právě dnes je v praxi nejdůležitější starostí péče o podporu a umožnění kapitalistické akkumulace - on to jmenuje "tvoření kapitálu".


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP