A proto spočívá smysl celé předlohy,
jakož i celé měšťácké
daňové politiky ve snaze, aby nadhodnota byla chráněna
a za to příjem pracovní a námezdní
aby byl zatížen. Vidíme to v předložené
daňové předloze na více bodech. Daň
příjmová na vysoké příjmy
se velmi značně snižuje, vysoké třídy
všeobecné daně výdělkové
jsou rovněž značně sníženy.
V otázce daně důchodové a tantiemové
vidíme snahu, aby toto daňové břemeno
bylo pro majetné třídy sníženo.
Nejsilnější je tato ochota vůči
majetným třídám, kapitalistům,
příznačně tam, kde se výroba
nadhodnoty a hromadění kapitálu nejvíce
provádí, a to jsou tak zvané podniky povinné
veřejným účtováním;
především akciové společnosti,
tyto květy kapitalistických podniků. Proto
také zvláštní výdělková
daň pro tyto podniky je značně sní
žena. A nesmíme si zde všímati jen snížení
samotné, zvláštní daně výdělkové,
musíme si všímati tohoto snížení
v souvislosti se stabilisačními bilancemi a ve spojení
s ustanovením o rentabilitní dávce, čímž
se zvláštní výdělková
daň na jedné straně zvláště
vydatně sníží a na druhé straně
podporuje se hromadění tak zvaných tichých
reserv, čímž je, dosud proti daňovému
zákonu, řekl bych podvodné hromadění
tichých reserv dodatečně jakousi amnestií
uzákoněno.
Zde odehrává se hlavně hromadění
kapitálu, v tom spočívá také
výhodné postavení bank, jež zde při
této zvláštní výdělkové
dani a při stabilisačních bilancích
především přicházejí v
úvahu a které jsou střediskem veškerého
hromadění kapitálu. Pak vidíme tuto
snahu, aby tvořeny byly nadhodnoty, i při dani pozemkové,
jež ve svých ustanoveních je tak zpracována,
že drobní majitelé pozemků, malorolníci,
jsou pozemkovou daní více postiženi než
by byli zatíženi, kdyby museli platiti daň
výdělkovou, kdežto velkostatkáři
tímto způsobem stanovení daně pozemkové
požívají větších výhod
než větší podnikatelé ohledně
zvláštní a všeobecné daně
výdělkové. Zajímavo je, že také
právě zde se stanoví nejvyšší
ochrana, pokud jde o přirážky pro samosprávu,
především pro správu obecní.
Za to však - a to je právě příznačné
pro nutný druhý důsledek tohoto měšťáckého
dělání zákona daňového
- je přesunování daně na příjem
mzdový a pracovní. Vidíme, že možnost
zatížení daně činžovní,
jež ve skutečnosti je daní nepřímou,
zdaněním spotřeby bytové, přirážkami
samosprávnými vůbec a také tím
se zvyšuje, že nyní podle nového zákona
již ony obce mohou přijíti do daně činžovní,
kde je pronajato více než 1/3
domů nebo bytů, kdežto dříve
tomu tak bylo teprve při překročení
poloviny.
K tomu přistupuje, že týž zákon
o financích samosprávných těles, který
takto bedra bohatých zbavuje břemene, odčiňuje
omezení přirážek přímým
daním tím, že ukládá obcím
povinnost zavésti obecní dávky, samozřejmě
nepřímé. Touž tendencí, aby zatíženy
byly třídy dělnické, nejchudší,
vidíme při domovní dani třídní,
kde zvýšení daně na nejubožejší
chalupy bylo usneseno, kdežto na druhé straně
stanoví se na zámky bohatých na venkově
směšně malé dávky.
Jedním z nejdůležitějších
ustanovení zákona, které musí býti
posuzováno nejen v souvislosti s daňovými
zákony samými, nýbrž i ve spojení
se způsobem vybírání, je zavedení
srážky daně z příjmu dělníků
a zaměstnanců přímo ze mzdy nebo platu.
Pokud se zde sazby daňové jeví nižší,
je toto snížení a tím také nepatrné
zvýšení daně prostého existenčního
minima opět odčiněno tím, že
při tomto způsobu vybírání
daní jsou možny menší srážky
než při dosud obvyklém a pro ostatní
vrstvy ponechaném způsobu berního řízení,
kdežto na druhé straně dělnické
třídy jsou vážně poškozovány
srážkou ze mzdy, mimo to nezaměstnaností,
zkrácením doby pracovní atd., což všechna
ostatní zmírňující ustanovení
v tomto oddílu zákona opět odčiňuje,
o čemž ovšem v podrobnosti ještě
v podrobné rozpravě bude i s naší strany
promluveno. Ve skutečnosti bude výsledek této
daně za mzdy a platu dělníků a zaměstnanců
znamenati zvýšení příjmové
daně pro tyto vrstvy, pokud tyto sazby přicházejí
v úvahu proti jiným vrstvám, jež spadají
pod daň příjmovou a které po případě
mají stejné příjmy. Celý zákon
daňový a zákon o úpravě financí
samosprávných těles byly vypracovány
podle jedné zásady: obohacení kapitalistů,
ochuzení, po případě snížení
životní úrovně mas. To přirozeně
není novou zásadou a novým zjevem. Bída
byla vždy pramenem bohatství. To se ukázalo
nejkřiklavěji v počátečním
stadiu kapitalistického věku, v době původního
hromadění kapitálu. Za periody vzestupu kapitalismu
zdálo se, že tato zásada, že bohatství
jedněch má za podmínku bídu mas, poněkud
se mírní, v oné době, kdy požehnání
kapitalismu bylo tak mocné, kdy imperialismus vítězně
táhl celým světem, při čemž
i pro dělnické třídy něco odpadlo,
poněkud zvýšilo jejich životní
úroveň. Nyní však, kdy kapitalismus
se nalézá v mocné chronické krisi,
kdy nastoupil období poklesu, jeví se tato zásada
den ode dne stále brutálněji. Snaha kapitalismu
dnes směřuje jen k jednomu: shrábnouti vše,
co možno, za každou cenu zvýšiti hromadění
kapitálu, aby opět byla vybudována otřesená
pevnost kapitálu, aby kapitalistická společnost
byla stabilisována stůj co stůj, to jest
v prvé řadě za cenu úplného
ožebračení dělnických vrstev.
Pokud kapitalisté nejsou s to, aby tuto zásadu přesunu
všech břemen na bedra dělnických tříd
otevřeně provedli cestou zákonodárnou,
prosazují tuto zásadu křivou cestou z týla
a dovedou to právě, pokud zákony nepracují
zřejmě k jejich prospěchu, aby měli
vliv na jejich provádění ve svůj prospěch.
Tím přicházíme ke kapitole, jež
při projednávání tohoto zákona
hrála rovněž značnou úlohu, ke
kapitole daňové morálky majetných
tříd. Bylo o tom předneseno mnoho pokryteckého
rozhořčení, avšak daňová
morálka majetných tříd, na kterou
se tak mnoho žaluje při provádění
daňových zákonů, není jinou,
než morálka daňového zákonodárství
samého. Majetné třídy stojí
na stanovisku, aby platily co možno nejméně,
nejlépe dočista nic, a aby tato břemena hodily
na krk širokým vrstvám. Pokud to měšťácké
třídy nemohou provésti de jure, provádějí
tuto zásadu de facto. Tím je možno vysvětliti,
že zde přednášeny byly výpočty,
jednou panem ministrem financí, pak kolegou dr Roschem,
podle nichž se podařilo postihnouti daněmi
jen poměrně malý díl celkového
národního příjmu. Pan ministr financí,
který jistě v tom nespatřuje svou úlohu
a jistě nezaujímá zásadní stanovisko,
aby činil majetné třídy horšími,
než jsou, řekl, že jen 10 miliard ze 60 miliard
národního příjmu může
býti postiženo daní. Pan dr Rosche tento
výsledek číselně opravil. Nechceme
se vměšovati do sporu mezi různými zástupci
majetných tříd, na každý způsob
je jisto, že se majetným třídám
podaří veliký, ne-li největší
díl příjmu odníti zdanění.
Vyvozují však při tom jen důsledky ze
zásady, jež je učiněna základem
celé daňové reformy, že totiž soukromé
shromažďování kapitálu, hromadění
jmění z vykořisťování
dělné síly mas v rukou jednotlivců,
že osobní obohacování jednotlivých
na úkor druhých, velké masy, je "hospodářským
zájmem", že je "národohospodářsky
nutným" a že je v zájmu státu a
celku. Jestliže se jednou postavíme v hospodářství
a v zákonodárství na toto stanovisko, pak
nemáme právo morálně odsuzovati ty,
kdo tento "zájem celku", tento "zájem
státu a hospodářství", hromadění
kapitálu ještě živěji pociťují
než ti páni, kteří tyto zákony
dělají a kteří toto cítění
ve svém praktickém jednání proti státu
jako vymahatelé daní i za zády zákona
projevují. Důkaz toho, že ne všeobecné
rozmnožení národního jmění,
nýbrž soukromé hromadění, osobní
obohacení, hromadění kapitálu v soukromých
rukou na účet celku je morální národohospodářskou
zásadou dnešní vlády, celého
měšťáckého systému, projevuje
se i v těchto daňových zákonech, v
oněch paragrafech kde vidíme, že ony podniky,
jež slouží nikoliv osobnímu obohacení,
hromadění kapitálu v rukou soukromých
osob, docílení zisku v zájmu jednotlivců
a které nejsou provozovány podle této zásady,
totiž družstva a spořitelny, proti dřívějšímu
stavu mají býti, pokud jde o zdanění,
poškozeny.
Tyto daňové zákony ukazují nepřátelského
ducha proti družstevnictví a spořitelnám,
ducha, jenž vede k tomu, že postavení spořitelen
a družstevních podniků v otázkách
daňových v celé republice bude zhoršeno.
V tom projevuje se morálka majetných tříd,
kterým jde jen o podporu soukromého hromadění
kapitálu, tudíž je ta žaloba na morálku,
jež koření v okolnosti mnou naznačené,
což je zákonodárci přirozeně
velmi dobře známo, pouhým licoměrnictvím.
Tato žaloba na berní morálku má býti
jen zástěrou pro neobyčejně přísná
a brutální trestní ustanovení, jež
jsou obsažena v tomto daňovém zákonu
a která se s celým řízením,
jež v těchto paragrafech surově je zavedeno,
celou vahou budou obraceti jedině a pouze proti drobným
poplatníkům, kteří se s mnohem větším
morálním právem brání proti
zdanění státem, neboť brání
se proti daním ne proto, že chtějí zvětšovati
své soukromé jmění, že chtějí
hromaditi kapitál, nýbrž proto, že chtějí
brániti svůj holý životní zájem
proti zasažení fisku. Proti nim bude směřovati
celá ostrost trestních ustanovení a řízení.
A jsme přesvědčeni, že jako to ukazuje
celá prakse měšťáckého státu,
kapitalisté, skuteční daňoví
defraudanti, prakticky těmito trestními ustanoveními
a řízením nebudou postiženi. Že
se chce chrániti daňová zpronevěra
kapitalistů, vysvítá také z jiných
trestních ustanovení, z oněch paragrafů,
v nichž se prohlašuje celé daňové
řízení u komisí atd. za naprosto tajné
a v nichž se stanoví, že veškeré
použití údajů o majetkových a
příjmových poměrech, i oněch
údajů o předpisech daňových,
jež veřejně, tudíž každému,
jsou vyloženy k nahlédnutí v novinách
nebo veřejných schůzích, trestá
se vězením až do 6 měsíců.
To znamená uskutečnění zásady,
že dělání zisků, obohacování
kapitalistů, je svátostí, jež měšťáckým
státem musí býti chráněna jako
tajemství, to znamená však také, že
manipulace mezi kapitalisty na jedné straně a berními
úřady na druhé straně mají
zůstati v tajnosti. To neznamená nic jiného,
než ochranu daňové korrupce kapitalistů
u berních úřadů. Avšak z toho
je patrno, že se zamýšlí kapitalisty chrániti.
Tato snaha vychází na jevo i z toho, že dělnické
třídy byly úplně vyloučeny
ze vší účasti při celém
daňovém řízení, ze všeho
členství v daňových komisích.
Ustanovení o srážce daní z mzdy a platu
použito bylo mezi jiným také k tomu, aby dělnická
třída byla vyloučena ze všeho vlivu
na celé berní řízení.
Vidíme tedy, že daňová politika a daňová
morálka v měšťáckém státě,
daňová politika měšťáckých
stran a měšťáckého státu,
jeho byrokracie, vlády a správy jsou docela tytéž,
jako daňová morálka měšťáckých,
kapitalistických poplatníků samých,
poněvadž její nejvyšší, nejsvětější
zásadou je ochrana nadhodnoty a podpora hromadění
kapitálu na účet života dělnických
tříd. Neboť postavení dělnických
tříd - to není řečeno příliš
ostře - je dnes takové, že každé
omezení jejich životní míry jde na účet
samého života. Proto neznamená kapitalistické
hromadění nic jiného, než zbídačení
dělnických tříd. Kapitalistické
hromadění není dnes daleko již tím,
čím bylo v době vzestupu kapitalismu, živlem
podporujícím celý hospodářský
život, rozšíření základny
veškerého hospodářského života,
rozšíření trhů atd. Kapitalistické
hromadění, nemůže se dnes již tak
rozvinouti, neznamená dnes nic jiného, než
ochuzování dělných tříd
a úloha jeho v mechanismu kapitalistické společnosti
samé spočívá v zaostření
soutěže kapitalistických států,
v zostření boje o odbytiště pro zboží
a kapitál. Působení akkumulace je dnes vedle
ochuzení mas jen zvýšení, podporování
imperialismu, imperialistických protiv a tím také
válečného nebezpečí. Proto
nesmí daňová politika dělnických
tříd nebo jejich stran přijímati vliv
od nějaké pověstné všeobecné
hospodářské nutnosti hromadění
nových kapitálů, nýbrž musí
si naopak, právě jako celková politika dělnických
tříd, zvoliti hromadění kapitálu,
kapitalistickou nadhodnotu, přímo za předmět
útoku.
Ze všech těchto úvah vychází
základ celé naší daňové
politiky, to je ochrana živobytí dělnických
tříd a boj proti kapitalistické nadhodnotě,
boj proti hromadění kapitálu. Proto zakládá
se náš daňový program, který
v zásadním návrhu, jejž jsme ve výboru
podali, již jednou jsme formulovali, na dvou zásadách:
1. osvobození příjmu námezdního
a pracovního od daně, 2. zdanění nadhodnoty.
Náš zásadní návrh daňový
vybudován byl tedy na těchto požadavcích:
daněprosté existenční minimum, pokud
přichází osvobození mzdového
a pracovního příjmu v úvahu, pro všechny
roční příjmy do 12.000, resp. 18.000
Kč; jako příjem námezdní a
pracovní má býti oceňován i
příjem rolníků a řemeslníků,
tak zvaných samostatných, pokud nepřesahuje
částku 40.000 Kč ročně; jako
nadhodnota, pokud se týče jako příjem
z vykořisťování cizích pracovních
sil mají býti zdaněny příjmy
všech samostatných podnikatelů, jejichž
roční příjem přesahuje 40.000
Kč, avšak také platy všech, které
ročně přesahují částku
50.000 Kč, poněvadž takové vysoké
platové příjmy nemůžeme již
považovati za takové, nýbrž za odměňování
za účast na organisaci a provádění
vykořisťování cizích pracovních
sil kapitalisty. Tyto zásadní daňové
požadavky doplnili jsme již ve svém návrhu
zvlášť vysokým zdaněním
nadhodnoty tam, kde je nejvyšší, to jest při
akciových společnostech, bankách a především
vysokým zdaněním oněch podniků,
pokud se týče, skupin podnikatelů a podniků,
které si přisvojily ve formě kartelů
nebo trustů monopol určitého odvětví
výroby nebo hospodářského života.
Za druhé musí tyto požadavky býti doplněny
požadavkem zdanění nadhodnoty, která
se stala již kapitálem ve formě daně
z majetku a z dědictví. Ve spojení s provedením
těchto daňových požadavků může
se teprve pomýšleti na poznenáhlé odstranění
daní obchodních, výrobních a spotřebních,
které, jak to bylo také v našem návrhu
vysloveno, mají býti omezeny na opravdový
přepych. Tento daňový program znamená
přirozeně také při odstupňovaném
provedení, v boji o jednotlivé dílčí
požadavky k provedení tohoto daňového
programu útok proti celému kapitalistickému
hospodaření, poněvadž právě
tento boj o uskutečnění těchto daňových
požadavků je namířen proti dvěma
hlavním pilířům celého hospodářského
řádu, proti nadhodnotě a hromadění
kapitálu.
Formulovali jsme své pozměňovací návrhy
k daňovému zákonu tak, že usilujeme
o změnu tohoto zákona alespoň podle částečného
a odstupňovaného splnění našeho
daňového programu. Víme, že měšťácké
strany - víme to také z jednání ve
výboru - odmítají pozměňovací
návrhy naše a také jiných dělnických
stran. Přes to jsme opětně podali své
návrhy a přes beznadějnost budeme hlasovati
pro pozměňovací návrhy jiných
dělnických stran, ježto spatřujeme úkol
svůj v tom, abychom vyvolali dělnické třídy
k boji za tyto požadavky a odhalili celou daňovou
politiku měšťáckých stran podle
tohoto příkrého odmítnutí všech
požadavků dělnických stran před
lidem dělnických tříd, jež ještě
za těmito stranami běhají.
Tato daňová politika a boj o uskutečnění
našeho daňového programu sám o sobě
nemůže přirozeně způsobiti pád
kapitalismu. Může vésti jen tenkráte
k výsledku, jestliže jako část celého
proletářského třídního
boje bude veden. Avšak z týchž důvodů,
které jsem uvedl v prvé části své
řeči, kde jsem ukázal, že otázka
daní je dnes mnohem důležitější
v kapitalistické společnosti než dříve,
je také boj za proletářské, socialistické
daňové požadavky důležitější
součástí třídního boje
proletariátu než před válkou, neboť
také v této formě, pokud směřuje
proti daňovému systému měšťáckého
státu a veden je za uskutečnění socialistických
požadavků daňových, je bojem proti měšťáctvu
a proti celému měšťáckému
státu. Proto také nemůžeme učiniti
zároveň s kritikou celého zákona daňového,
celého díla, jako to zde učinil kolega dr
Rosche, politické prohlášení
loyality pro tento celý stát, který došel
chvály všeho tisku v táboře stran, jež
dnes v tomto státě vládnou. Tento projev
loyality p. dr Rosche s německé strany národní,
který dokonce šel tak daleko, že shledal i pochopitelným
- a vše pochopiti znamená vše odpustiti - že
tento stát utvořen byl za zneuznání
práva sebeurčení jiných národů,
je důkazem toho, že zástupcům měšťáctva
i tam, kde jsou národnostní protivy sebe ostřejší,
měšťácký stát, ať vypadá
jakkoliv, i když je pro ně s hlediska národnostního
předmětem prudké kritiky, zůstane
pro ně přece jen státem měšťáckým,
že měšťácká forma státu
je jim nade všecko a že měšťácký
stát, poněvadž se jim jeví nutností,
je sympatickým i tenkráte, když s národnostního
hlediska vyvolává jejich kritiku.
Nemůžeme také proti tomuto daňovému
zákonu dělati onu tak zvanou loyální
oposici, jež je vedena bývalými socialistickými
koaličními stranami, a jež vrcholí v
tom, že dávají zásadní souhlas
k dani ze mzdy, k srážení daně ze mzdy,
při čemž předstírají "všeobecně
hospodářské zájmy", které
nejsou, a za kterýmžto slovem se skrývají
jen zájmy kapitalistické třídy. O
daňovém systému, o který usilujeme,
který chceme uskutečniti, víme jen, že
vládou, ve které jsou zástupcové majetných
tříd samých, nebude moci býti proveden,
že konec konců tento daňový program
může býti proveden jen tenkráte, vezmou-li
všechny dělnické třídy samy vládu
v tomto státě do ruky, jestliže proti odporu
majetných zesocialisují bašty celého
hospodářského života, těžký
průmysl, výrobu uhlí a železa a banky.
Jestliže lid obsadí tyto bašty, jen pak je opravdové
provedení socialistického daňového
programu možným. Proto je boj za náš daňový
program zároveň bojem o celou otázku státu,
o otázku vlády v tomto státě. Boj
za náš daňový program může
býti veden jen jako část boje, který
směřuje k ukořistění politické
moci ve státě dělnými třídami,
k pádu panství měšťáctva.
Neboť socialistická daňová politika
může si zasloužiti tohoto jména jen tenkráte,
je-li součástí vyvlastnění
kapitalistů, částí zabavení
jejich nadhodnoty, částí zabavení
jejich kapitálu. Žádná měšťácká
vláda nebude moci provésti daňovou politiku
v tomto směru, proto musí boj za uskutečnění
těchto daňových zásad býti
zároveň bojem za vládu dělných
tříd. Proletářský stát,
stát, ve kterém vládnou dělné
třídy, bude míti za úkol, aby provedl
i na poli daňové politiky vyvlastnění
kapitalistů, aby použil daňové politiky
k tomu, aby vybudoval socialisaci veškeré výroby,
veškerého hospodářského života,
aby vybudoval socialistickou výrobu a aby přešel
od hromadění kapitálu k socialistickému
hromadění statků, k povznesení bohatství
celkového hospodářství, avšak
nikoliv na účet zbídačení širokých
vrstev, nýbrž právě za účelem
zabezpečení života, blahobytu a zvýšení
blahobytu všeho národa. (Potlesk komunistických
poslanců.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Šoltys. Uděluji mu slovo.
Posl. Šoltys: Slávna snemovňa! Myslím,
že nebudem ďaleko od pravdy, keď vyhlásim,
že rokovanie o vládnom návrhu zákona
o priamych daniach, alebo - ako sa hovorí - o daňovej
reforme nemá znamenať iba nápravu doterajších
neutešených pomerov v celom štáte. Ono
do popredia postavuje otázku slovenskú ako otázku
celoštátnu a žiada si, aby sa dnes hovorilo o
Slovensku v prvom rade.
Ako československý občan mám to presvedčenie,
že je to nielen správné, ale aj spravodlivé,
lebo prišiel ozaj čas, aby nielen zákonodarné
sbory, ale aj občianstvo neslovenských zemí
lojálne si uvedomilo, že bez usporiadaného,
konsolidovaného Slovenska nemôže byť ani
v celej republike ten stav, ktorý by zaisťoval pokojný
vývoj k prospechu celého štátu a jeho
občianstva. Neusporiadané a nespokojné Slovensko
nemôže byť radosťou, ale len ťarchou
republiky. A dovolím si hneď na začiatku svojej
reči vyhlásiť, že nespokojnosť na
Slovensku bola zapríčinená a je dosiaľ
udržiavaná nepochopením zvláštnych
slovenských pomerov so strany neslovenskej a najviac so
strany úradných medzítok.
Sme ľudia dospelí a rozumní natoľko, že
si úprimne a otvorene môžeme povedať pravdu,
aby sme konečne poznali pravú skutočnosť
a tak mohli najsť cestu k potrebnej náprave. To je
možné, keď budeme spravodlivými. Chcem
byť spravodlivým vzdor tomu, že budem hovoriť
pravdu pri tejto príležitosti, zvlášť
o finančnom rezorte a jeho úradoch.
Vyhlašujem v prvom rade za vážnu chybu, že
členovia snemovne z českých zemí neprišli
dosiaľ študovať pomery slovenské ako otázku,
týkajúcu sa existencie a rozkvetu celého
štátu. Nehovorí zo mňa iba národná
hrdosť, keď vyhlásim, že Slovensko je zem
nielen krásna, ale aj bohatá. Hovorí iba
moja láska k tomuto štátu a slobode, za ktorú
som ako legionár bojoval.
Keby ste boli prišli do naších východo-slovenských
krajov, boli by ste poznali biedu a chudobu nášho
národa, boli by ste na vlastné oči videli,
v akých pomeroch zanechal ho maďarský režím.
Som pevne presvedčený, že by sa bolo vo vás
ozvalo ľudské srdce a že by ste boli ochotní
riešiť biedné postavenie nášho východo-slovenského
ľudu, v prvom rade ako ľudia. Zdôrazňujem,
že len tak a len s tohoto stanoviska bolo možné
naprávať pomery na Slovensku.
Čo sme ale videli? Zaplavil nás socializmus, ktorý
vykrikuje, že jeho učenie je ľudské ale
s naším ľudom nenakladal ľudsky. Nebudem
tu menovať tie všetky ťarchy, ktoré na chrbát
nášho chudobného ľudu socializmus naložil.
Vy o nich dobre viete všetci. Boly to naše úrady,
ktoré maly brániť a chrániť náš
ľud - ale naše úrady daly sa väčšinou
do služieb byrokratizmu, ktorý znamená chladné,
ľadové srdce. Dámy a pánovia - také
srdce nemá na Slovensku miesta! Také srdce nivočí
Slovensko a nivočí štát!
Je mi ľúto, že najchladnejšie srdce maly
naše finančné úrady. Je mi to tým
viac ľúto - nielen ako Slovákovi, ale aj ako
čs. štátnemu občanovi - že v demokratickom
štáte finančný byrokratizmus nemá
a nesmie mať miesta! V demokratickom štáte majú
byť finančné úrady obsadené nie
byrokratickými úradníkmi, ale národohospodármi,
lebo financie štátu je otázka obchodu a nie
úradu, je otázka peňazí, príjmov
a nie úradných spisov zdĺhavo vybavovaných.
Ja s čistým svedomím a docela poctive tu
vyhlašujem, že nás až dosiaľ najviac
ubíjal finančný byrokratizmus. Nepovedám
to tak docela ako výtku p. ministrovi financií.
Ten mohol mať najlepšie úmysly. Ale je marné,
keď hlava má najlepšie úmysly a pri tom
keď ruky sú bezmocné a nešikovné.
Obávanými rukami ministerstva financií sú
podriadené finančné úrady a v tých
finančná správa nezjednala ten poriadok a
tú nápravu, akú vyžadujú terajšie
pomery, naša samostatnosť a budovanie vlastného
štátu.
Je to docela pravda, že najväčšie bolesti
spôsobila nášmu ľudu za jeho slobody bezohľadnosť
naších finančných úradov. U nás,
na východnom Slovensku zúrila svetová vojna.
Naše východné Slovensko bolo válečným
pásmom, u nás sú dosiaľ rozváľané
dediny bez škôl a kostolov, u nás najdete zákopy
a drótené prekážky a najdete u nás
ľud, ktorý vo svetovej vojne prišiel o všetko.
Sloboda až dosiaľ jeho biedu temer nezmenšila.
Sľúbené válečné náhrady
neboly poskytnuté ani ako odpisy daní. Ba naopak:
bezohľadnosť finančných úradov
snáď práve v týchto končinách
priamo zúrila a šialila. Obyvateľom naších
dedín, položených v studených horách,
kde sa iba ovos urodí, narátali 500-1000 Kč
čistého dôchodku a odanili ich bez ohľadu
na to, že títo chudobní roľníci
majú maličké políčka, na ktorých
si posadia niečo zemiakov, a aj tie ešte im soberie
každoročná povodeň. Výstražným
príkladom je tu Humenné, ktoré sa už
obrátilo na pána ministra financií a opísalo
krivdy so strany úradu spáchané, je tu v
Šariši okres Vyšný Svidník, okres
Giraltovce, Bardejov a Sabinov, všetko horské, chudobné
a vojnou postihnuté okresy, kde bezohľadnosť
finančných úradov nepracovala snáď
menej ničive ako svetová vojna.
Náš ľud dane platiť chce a bude, ale nemožné
dane platiť nemôže, nielen vzhľadom na seba,
ale aj vzhľadom na štát. Bezohľadná
finančná správa mysliac, že získa
pre štát finančné prostriedky, robí
z týchto ľudí žobrákov a tak vlastne
pracuje proti štátu, ktorý musí mať
záujem na tom, aby jeho občania boli schopní
dane platiť stále a nielen raz vo svojom živote.
Dovoľte mi predniesť príklad, ako sa u nás
predpisovaly dane. Finančná správa si bez
ohľadu na skutočnosť určila, že na
majetku do 25 kat. j. (asi 12 hektárov) drží
roľník 20 až 30 kusov oviec. Roľníka
sa ovšem neopýtala, ináč by sa dozvedela,
že to nie je pravda. A tiež stanovila, že z jednej
ovce má roľník dôchodok - 500 Kč
ročne. Tak výnosné ovce ale nášmu
roľníctvu nedodala. Náš roľník,
nakoľko ovce mal, mal podľa presných odborných
výpočtov z jednej ovce r. 1921 príjem najviac
92 Kč, r. 1922 najviac 126 Kč, r. 1923 najviac 78
Kč, r. 1924 najviac 92 Kč, r. 1925 najviac 103 Kč
atď. Do toho ovšem finančným úradom
nie je nič, lebo si myslia, že iba oni rozumejú
hospodárstvu. Preto tiež v kalkulácii k daňovému
základu pre vyrubenie dane zapísaly síce
dobytok a z neho - ovšem na papieri - veľmi krásny
dôchodok, ale nerátaly vôbec krmivo. Podľa
finančnej správy žije dobytok zo vzduchu! My
roľníci radi postúpime naše miesta a hospodárstva
takýmto gazdom a hospodárom a doprajeme im, aby
ich zdanili tak, ako to oni robili až dosiaľ nám.
Tieto skutočnosti a k tomu prísnosť - a ja
radšej hovorím bezohľadnosť - finančnej
komisie zapríčinily, že na východnom
Slovensku, väčšinou hornatom, vojnou znivočenom
a chudobnom predpisovala finančná správa
dane o 40% vyššie ako na západnom Slovensku,
úrodnom, vojnou nepoškodenom a bohatom. Ešte
dosiaľ nebola táto strašná a život
východného Slovenska ubíjajúca krivda
napravená. Finančná správa ešte
dosiaľ neuznala, že na východnom Slovensku by
maly byť dane aspoň o 40% nižšie ako na
západnom Slovensku!