Místopředseda dr Buday (zvoní):
Ďalším zaznačeným rečníkom
je pán posl. dr Viškovský. Udelujem
mu slovo.
Posl. dr Viškovský: Slavná sněmovno!
Přítomná osnova je jednou z dalších
splátek na velký program konsolidačního
díla, který vytkla si koalice a koaliční
vláda. Řešení berní otázky
tak, jak bylo provedeno, je ukázkou schopnosti koaličních
stran v jejich celku, vyřizovati obsáhlé
problémy, jako je berní osnova, do všech podrobností.
Je zejména pozoruhodna pracovní methoda koalovaných
stran, která umožnila, že materie tak neobyčejně
rozsáhlá mohla být vyřízena
uvnitř 8 koaličních stran, mohla tam býti
podrobně propracována, že mohlo býti
docíleno kompromisů o řadě otázek
navzájem sporných, než došlo k sjednocení
uvnitř koalice a než se přistoupilo k projednávání
výborovému. Bylo třeba zdolati ohromné
pracovní pensum a to stalo se opravdovou parlamentární
prací a opravdovými parlamentárními
methodami, ne pouhým promrskáním této
velké látky.
Pracovali jsme ve styku s ostatními stranami, pracovali
jsme také ve styku s oposicí a tak vykonali jsme
nejen dílo revise, nýbrž i dílo podstatného
zdokonalení této osnovy. Koalice ukázala
v této věci - a to myslím, že je příznačné
i pro budoucnost - nejen svou nosností, nýbrž
i svou značnou pracovní pohotovostí, že
její síly nejsou absorbovány pouze starostí
o vlastní bytí nebo bojem o denní otázky,
že ona nepokulhává za dobou a nedává
se předstihovati problémy, nýbrž že
dívá se otevřeně na problémy
státu a lidu a že nežije z ruky do úst,
nýbrž že má veliké své cíle
a vůli je plniti a plniti také včas. (Výborně!)
Pan dr Meissner ve své včerejší
řeči poukázal na spolupůsobení
koalice s oposicí a k zásluhám oposice o
zlepšení osnovy. Pan dr Meissner poukázal
na to, že veliká část návrhů,
které oposice přinesla, byla přijata do opravných
návrhů koaličních stran. Nechci zde
usuzovati, posuzovati a rozsuzovati, kolik těchto návrhů
bylo přijato a jaké procento zlepšovacích
návrhů přišlo od stran většinových
a jaké procento od stran oposičních, nýbrž
chci konstatovati při této příležitosti
a k vývodům dr Meissnera, že to slouží
ke cti také většině, že ona neuzavírala
se zlepšovacím návrhům žádné
strany (Tak jest!) a že neposuzovala opravné
návrhy s hlediska stranického, nýbrž
s hlediska věcného. (Potlesk.) To také,
přiznávám plně, v mnohém směru
přispělo ke zlepšení této práce
a nechci nikterak podceňovati kritickou činnost
a kritickou schopnost p. dr Meissnera. To je právě
ten smysl spolupráce a dělby práce mezi většinou
a oposicí, že většina tvoří,
přejímá odpovědnost a že oposice
přináší kritiku a tím také
může přispěti ke zlepšení
díla. To je také ten veliký rozdíl
mezi methodou, které použila oposice tentokráte,
a methodou, které bylo použito v případech
jiných. Jestliže oposice činila svého
času - a já to nechci vyslovovati jako rekriminaci,
nýbrž jen jako reminiscenci - útoky na tribunu,
předsedu, zpravodaje, jestliže rozbíjela pulty
a podobně, pak ovšem nemohla od nás žádati,
abychom pracovali s ní v tomto smyslu a přejímali
její podněty. Jestliže však oposice přicházela
s kritikou a vážnými návrhy, pak také
o těchto návrzích bylo podle toho uvažováno.
(Výkřiky.) Uvádím to jako příklad.
Pravil jsem, že to není rekriminací, nýbrž
reminiscencí, a je potřebí, aby při
této příležitosti to bylo konstatováno.
V oboru berním naše republika byla činna od
samého počátku existence; veliké úkoly
se na nás valily, úkoly, které přesahovaly
dosavadní prostředky, a bylo potřebí,
abychom opatřovali nové a nové prostředky
ke zdolání těchto velikých poválečných
úkolů a tím také uvalována
byla nová veliká břemena. Nebylo možno
čekati a nová břemena byla rychle zaváděna
bez ohledu na systém a často také bez ohledu
na únosnost a náležité rozdělení
na jednotlivé vrstvy obyvatelstva.
Jestliže posuzujeme v tomto smyslu naši činnost
a obětavost ke státu a silnou vůli přinésti
oběti ve prospěch udržení vlastního
státu a řešení nejdůležitějších
jeho úkolů, bez kterých existence státu
a vnitřní mír nebyl možný a díváme-li
se dnes zpět, musíme oce niti tuto obětavost
nejvyšším způsobem.
Jestliže Caillaux za známé měnové,
valutové tísně Francie poukázal loňského
roku na to, že bude potřebí, aby Francie uložila
si veliké pokání v zájmu své
hospodářské a měnové konsolidace,
můžeme my říci, že toto veliké
pokání jsme si uložili až do největších
důsledků sami včas, již na počátku
naší republiky.
Nyní běží však o to, abychom všecky
tyto nové daně a nová břemena, která
jsme na sebe uvalili a uvaliti museli, uvedli do jistého
pořádku a do souladu s hospodářskými
a jinými poměry, abychom to, co kvapem bylo vytvořeno,
nyní seřadili a upravili v náležitý
systém.
Po politickém a hospodářském varu
poválečného života přichází
nyní nutně éra uklidněného
vývoje a hospodářské práce.
K té hlásíme se také otevřeně
my, strany v koalici soustředěné. Je konec
politického a hospodářského romantismu
a počíná platiti zákon, že 1
a 1 jsou 2, a ne že 1 a 1 je 5, zákon, že práce
dává výtěžek, že život
jednotlivců a národů není jen náhoda
a sázka, nýbrž výsledek trvalé
vážné činnosti a vážných
obětí. Horečný tep života popřevratového
musí býti vystřídán zdravým
žilobitím normálního hospodářského
života, neohrožovaného rušivými zásahy
ani shora ani zdola. Naším cílem je ozdravění
hospodářského života zdravým
hospodářským rozvojem co východiskem
pokroku v oborech jiných. A nepodceňujme, slavná
sněmovno, tyto snahy po hmotném zlepšení
a po hospodářském blahobytu! Byl to včera
v Ženevě na hospodářské světové
konferenci Theunis, který vyslovil velmi vážná
slova a velmi dalekosáhlý pokyn v nich obsažený,
že hmotný blahobyt je základem světového
míru. (Ministr dr Srdínko: A kultury! - Souhlas.)
Národ pracuje, národ také spoří;
stoupá důvěra ve stát, v jeho měnu,
v hodnoty měnou vyjádřené, stoupá
důvěra v budoucnost. Avšak nestačí
pouze pracovati a vydělávati, běží
také o to, aby to, co bylo vybudováno, nebylo rozplýtváno,
aby bylo vhodným způsobem využito. A zejména
musíme klásti váhu na to, aby kapitály,
které byly ztraceny a promarněny válkou,
byly opět znovu zbudovány, znovu získány.
A proto je potřebí, abychom šetřili,
tvořili kapitály náhradou za ztracené.
Výnos důchodu z kapitálů, jak je zachycen
důchodovou daní, který dříve
činil 13.7% veškerého důchodu, činí
dnes pouze 3.5% celého důchodu. Je viděti,
i když máme podezření, že tyto
kapitálové důchody nejsou plně postiženy
důchodovou daní, že přece jen jsme na
kapitály nezbohatli, nýbrž že jsme spíše
zchudli. Mohou býti různé názory o
oprávněnosti nebo neoprávněnosti kapitálu
a o tom, jakým způsobem kapitály tyto mají
býti zdaněny a pod.; ale nikdo, ani socialismus
ne může vyvrátiti, že zdrojem výroby
je kapitál a práce. Tedy ani práce bez kapitálu,
ani kapitál bez práce! (Výborně!
- Potlesk.)
V soutěži s národy bohatými, nejen snad
bohatými uloženými penězi ve spořitelnách,
nýbrž penězi uloženými a investovanými
v jejich závodech, musíme také i my míti
oporu v kapitálu a nebudeme moci soutěžiti
s Amerikou, budeme-li pracovati proti Americe, bohaté kapitálem,
pouze holýma rukama. (Tak jest!)
Berní reforma, jak leží před námi,
není nic revolučního a nemůže
býti ničím revolučním, avšak
přece jen je velikým reelním dílem.
Berní reforma mohla a může míti před
očima pouze praktické cíle a musí
zůstati vždy na půdě skutečnosti.
Můžeme od ní žádati jen to, co
je praktické a se zřetelem na naše poměry
možné. Není času a není možnosti
jíti za vrcholnými cíli berních reforem
tak, jak čteme je v různých naukách
finančních, za cílem jednotné daně
důchodové, za cílem zrušení nebo
podstatného omezení daní spotřebních
a pod.
I tu musíme teprve etapami dostati se dále ke zlepšení.
Naše berní reforma počíná od
přímých daní, které tvoří
1/4 veřejných dávek.
V praksi však mají přece jen tyto daně
větší význam, poněvadž na
těchto přímých daních visí
ohromné přirážky autonomní, které
tyto daně zmnohonásobňují a tím
také zveličují je jich dosah a vliv na poměry
hospodářské a zatížení
obyvatelstva.
Naše rovnováha finanční zbudována
je tou dobou od úpravy našeho finančního
hospodářství po převratu na dvou silných
pilířích, a to na nové značně
vyrostlé dani důchodové a na dani obratové,
které se téměř vyrovnávají.
Chci při této příležitosti promluviti
něco o této rovnováze, která v našem
rozpočtu byla zajištěna také daní
obratovou. Obratová daň jistě není
ideální a je-li zlem a jestliže se tak nazývá,
pro nás jest opravdu zlem nutným, dokud nevidíme
za tuto velikou složku příjmovou v našem
rozpočtu náležité náhrady.
Daň z obratu je kolosem, který vyrostl před
našima očima, on pomohl z tísně a pasivity
našemu státnímu hospodářství,
ale jeho těžká ruka leží na celém
hospodářství a my a naše celé
národní hospodářství nachází
se také v zajetí tohoto kolosu.
Není plného rozřešení - a chci
to zde konstatovati - berní reformy, není normálních
poměrů, dokud daň z obratu vedle jiných
ještě podobných tíživých
daní, zejména daně z uhlí a daně
dopravní nejsou buď odstraněny nebo sníženy
na míru opravdu snesitelnou, hospodářsky
neškodnou.
Reforma přímých daní ovšem sama
o sobě nepřinese nových finančních
pramenů, naopak spíše snížení
výnosu přímých daní alespoň
pro prvou dobu. Teprve á la longue můžeme očekávati
jisté zvýšení výnosu z této
reformy. Dnes důchodová daň tvoří
jádro přímých daní, 64% těchto
daní, skoro 1/3 daní přímých.
Nová sazba by přinesla, kdyby zůstalo při
dosavadní výši důchodů, snížení
výnosu jejího téměř o 1/2
miliardy Kč. Ale novou sazbou otvírá se cesta
poctivému fatování a lepšímu
postižení důchodů vymykajících
se dnes zdanění. Dnes jsou to veřejní
zaměstnanci, ale z velké části i zemědělci,
kteří odvádějí svou důchodovou
daň téměř plnou měrou. Poukazují
k tomu, že z důchodu dani důchodové
podrobeného téměř 30% připadá
na důchod zemědělský, ve kterém
je obsaženo tolik a tolik nepatrných důchodů,
které nedostupují ani minima důchodovou daní
postiženého. Drobný člověk, živnostník
a pod. také neujde tak snadno postižení důchodovou
daní. Jest tedy střed poplatnictva značně
postižen, ale nahoru a dolů budou nutné ještě
a také možné korektury.
Výnos kapitálu, jak jsem se o tom zmínil,
není postižen dostatečně. Pokud běží
o směr dolů, pokouší se osnova o to,
aby získala pro zdanění důchodovou
daní také zaměstnance soukromé, a
to novou metodou daně srážkové. O této
věci bylo zde mluveno z různých stran. Daň
srážková, proti které byly vyslovovány
četné pochybnosti, sice přitahuje menší
poplatníky ve mzdě k dani důchodové,
avšak se značně sníženou sazbou.
Tato metoda provádí a umožňuje zásadu
o všeobecném zdanění důchodovou
daní všech těch, kteří mají
jisté minimum svého důchodu a nemají
práva, aby se jakýmkoli způsobem vymykali
zdanění. Mají však nárok na to,
aby daň tato vyměřena byla způsobem
sociálně a hospodářsky snesitelným,
a to také v osnově se děje.
Z berní reformy neplyne přímé zvýšení
státních příjmů, což také
nebylo jejím účelem, ale jak jsem pravil,
otevírá se zde cesta ke vzrůstu těchto
příjmů v době pozdější.
Velká reserva ještě leží v dani
domovní. Tato daň vlivem ochrany nájemníků
byla ve svém vzrůstu neobyčejně utlumena,
takže daň tato, která r. 1914 činila
v území historických zemí 321/2
mil. K, r. 1925 činí jen 60 mil. Kč. Daň
tato na jedné straně znamená velkou úlevu
pro vrstvy poplatné touto daní - a to jsou v prvé
radě zejména nájemníci v městech
- na druhé straně pak znamená pro budoucnost
značnou reservu pro pokladnu státní.
Daně spotřební jsou schopny vzrůstu,
podle mého názoru, cestou hospodářského
vývoje a s rostoucím blahobytem obyvatelstva, ale
nyní nemůžeme ještě pomýšleti
na zvyšování těchto daní, které
již dostoupily velmi značné míry a jejichž
další zvýšení by mohlo ohroziti
konsum a tím i výnos daní samotných.
Značná reserva pro náš fiskus leží
však podle mého názoru v úrokovém
kontu pro stát i pro celé hospodářství.
Zmírněním úrokové míry,
které je nyní na cestě a které je
důsledkem naší zdravé soustavné
konsolidační politiky, může dosáhnouti
jednak stát, jednak naše národní hospodářství
miliardových úspor na úrocích a tím
také můžeme dosáhnouti spravedlivějšího
rozvržení důchodu mezi jednotlivými
vrstvami a zabrániti tomu, aby kapitál v rukou nespolupracujících
kapitalistů byl neobyčejně výhodně
zúrokován na účet vrstev pracujících
a aby rostl v těchto rukou a ne v rukou podniků.
Ale myslím, že největší reserva
naší státní pokladny leží
v hospodářské síle, podnikavosti a
vzorné pracovitosti výrobních tříd
národa. (Výborně!) Podporovati tuto
pracovitost dobrou hospodářskou a obchodní
politikou, bude nyní úkolem státu a polovičku
práce pro fiskus v tomto směru musí učiniti
kromě výrobních tříd sama odborná
ministerstva, ministerstvo zemědělství, ministerstvo
obchodu a živností a ministerstvo zahraničí,
pokud běží o obchodní politiku.
Vedle velikého státního budgetu jsou tu ještě
dva budgety, budget samosprávní a sociální,
které se státním budgetem konkurují.
První z nich je budget více než pětimiliardový,
druhý budget přibližně zahrnující
1.8 miliardy Kč.
Chci jenom stručně se zmíniti o těchto
stránkách. Jest jisto, že chceme-li úlevu
pro poplatníka, musíme hledati proň také
úlevu v samosprávných břemenech. Nesnižujeme
státní daně jenom proto, abychom úsporu
tuto ihned nechali pohltiti na straně druhé výlohami
na samosprávu. Samospráva se nemůže
vymykati z principů úspornosti budgetování
a řádného hospodaření, z oněch
principů, které jsme uplatnili ve správě
státní.
Osnova podává tu ruku obcím tím, že
stanoví limit pro výši přirážek.
Zavádějí se příděly,
zavádí se fond, ze kterého mají býti
slabší obce podporovány. Činíme
pokus s institucí, která dosud není vyzkoušena,
a zkušenosti ukáží nám, do jaké
míry tento fond dovede tyto úlohy splniti. Snad
není to poslední slovo, které v této
věci bylo promluveno, snad bude třeba měniti,
doplňovati a zlepšovati, ale musíme míti
odvahu, abychom jednou také s tímto pořádkem
ve věcech samosprávných započali.
Mluví se o tom, že se kope hrob samosprávě.
Ptám se, čím? Hranicí přirážek,
zaváděním dozoru? Kdo kopal hrob samosprávě?
Ti, kteří hospodařili nesvědomitě,
kteří plýtvali a zanechali nám zadlužené
obce s ohromnými přirážkami, odkud to
nejde již dále. (Tak jest! - Potlesk poslanců
republikánské strany.) To je také ten
odstrašující příklad té
metody, která prolomila zásadu, že rozhodovati
o výdajích má ten, který na tyto výdaje
platí. (Výborně! Tak jest!) A této
chyby dopustili jsme se právě u největší
části samosprávy, to jest u samosprávy
obecní, a s následky těchto chyb musíme
nyní také počítati. Bez předpisů
o financích samosprávy a organisaci naší
samosprávy při celé své berní
reformě ocitli bychom se na poloviční cestě
a celá berní reforma za krátkou dobu by se
mohla ocitnouti na zcestí. Ona sebekázeň,
ona pevná ruka a silná vůle k pořádku,
jaká dnes ovládá finance státní,
musí ovládnouti také samosprávu. Pokud
a kde toho není, musí zasáhnouti vyšší
samosprávné svazky a stát jako nejvyšší
ochránce pořádku a svého občanstva
a tím zároveň jako ochránce samosprávné
myšlenky, neboť necháme-li hroutiti samosprávu
na otázce finanční, pak jsme teprve samosprávu
definitivně pohřbili.
Bylo mluveno v debatě o jednotlivých daních,
vzájemném jejich poměru, o sazbách
daňových a o celé řadě otázek
v berní reformu spadajících. Chci jako referent
jedné části osnovy, totiž jako referent
o všeobecných ustanoveních osnovy, promluviti
nyní několik slov také o otázce řízení
v berních věcech a v souvislosti s tím také
o otázce trestního práva berního.
Předpisy formálního práva finančního,
předpisy o řízení berním v
užším slova smyslu tentokráte osnovou
poprvé byly soustavně zpracovány, sebrány
a sjednoceny. Posuzujeme-li toto kodifikační dílo
po stránce technicko-právní, nemůžeme
odepříti autorům vládní osnovy
plné uznání za přesnost a výstižnost
výrazů, logické uspořádání
materie a úplnost obsahu, se kterou setkáváme
se v této osnově, a můžeme říci,
že tato práce může se ctí býti
srovnána s obdobnými díly zahraničních
zákonodárců.
Výboru připadla však přece důležitá
úloha, to jest očistiti toto dílo od všech
fiskálních prvků a vybudovati vedle ochrany
zájmů fisku, které akcentovány byly
v této práci, také stejně hodnotnou
a stejnorodou ochranu poplatníka. (Tak jest! Výborně!)
Předním úkolem naším bylo,
prolomiti ledy byrokratické správy finanční
a obnoviti usínající a umírající
autonomii ve věcech berních, tedy v prvé
řadě rekonstruovati berní komise opravdu
na zdravém základě. Osnova nyní také
ve svém znění přináší
skutečnou rekonstrukci zájmového zastoupení
poplatnictva a odborných živlů berních
komisí, při čemž volena, pokud se týče
vytvoření těchto komisí, poněkud
odchylná forma oproti dřívějšímu
způsobu, kde komise tyto z poloviny byly povolávány
volbou. Myšlenky spravedlnosti a opravdového zastoupení
občanstva pomocí voleb ukázaly se z velké
části při těchto volbách do
komisí daňových jako pouhá fikce při
značné nechuti interesentů, dáti se
voliti do těchto komisí. Proto těžiště
jmenování do těchto komisí bylo položeno
do odborných korporací jako zemědělských
rad, obchodních a živnostenských komor. Myslím,
že tento způsob jmenování zástupců
do komisí daňových znamená oproti
dřívějšímu stavu zřejmý
pokrok. Pokud běží o zřízení
samé, bylo snahou naší dáti finanční
správě instrument, způsobilý zjistiti
plně a správně ony skutečnosti, kterých
je zapotřebí k ukládání daní,
a na druhé straně chrániti poplatníka
opětně proti možné libovůli orgánů
finančních.
Pokud běží o práva poplatníka,
která jsou nyní vyměřena a stanovena
v zákoně, musíme si uvědomiti, že
žádný, ani nejlepší a nejdokonalejší
předpis nemůže občanu pomoci k jeho
ochraně, jestliže občan sám toho předpisu
nezná a jestliže toho předpisu nevyužitkuje,
to jest, jestliže zachovává vůči
úřadům svou pasivitu. Z této pasivity
musí občan vyjíti, musí o svých
právech se informovati, musí jich využíti,
musí dodržovati lhůty, musí vykonati
tak se své strany povinnosti, aby mohl se domoci svých
práv a své ochrany.
Vigilantibus iura, jen bdělým náleží
právo, a to je pravidlo, které nutně musí
platiti také na tyto případy. Snažili
jsme se, probírajíce tuto kapitolu osnovy, upraviti
a zmírniti tvrdosti, obsažené v osnově,
zejména pokud běží o ručení
za daně jiných osob, ručení manžela
za manželku, společníka za společníka
druhého, majitele za pachtýře a podobně,
zejména pak o zmírnění předpisů,
pokud běží o exekuci daňovou a o t.
zv. kontumaci, o které se ještě zvláště
zmíním. Opravné prostředky byly rozšířeny
na celou řadu dalších případů,
rozšířeny byly lhůty k různým
opravným prostředkům, a jestliže p.
dr Meissner poukazoval včera, že nestalo se
tak ve všech případech, musím na druhé
straně zdůrazniti, že stalo se to téměř
ve všech oněch případech, kdy povolení
lhůt je nezávadným a kdy zejména povolení
příliš značných a opětovaných
lhůt by bylo v rukou poplatníků, kteří
chtějí zneužíti těchto lhůt,
prostředkem k nekonečnému protahování
řízení daňového a ke zkracování
státu.
Rozšířena byla možnost vedení důkazu
a protidůkazu se strany poplatníka. Instituce osob
přezvědných, tak málo sympatická,
byla nyní postavena pod trestní sankci, jako jsou
postaveny výpovědi svědků a znalců,
tak že nyní tato instituce byla úplně
překonstruována ve svém významu i
dosahu. Povinnost nésti náklady na opravné
řízení, byla upravena v několika směrech
ve prospěch poplatníka a možnost obnovy řízení
byla rozšířena zejména také v
tom směru, že nyní umožněna jest
obnova řízení ob noviter reperta, pro nově
nalezené průkazy. Zjednány byly podklady
pro evidenci placených a povinných daní,
jak to žádá zejména malý poplatník.
Poukazuji tu na ustanovení §u 273, na základě
kterého budou pak vydány podrobné předpisy
nařízením. Také nařízením
bude upravena metoda zjišťování důchodů
zemědělských pro menší poplatníky
zemědělské podle jistých směrnic,
které budou vydávány rok od roku na základě
žňových výsledků vládou
po vyslechnutí odborných korporací zemědělských.
Možnost poshovění v placení byla rozšířena.
Odpisy daní z důvodů hospodářské
tísně budou připuštěny větší
měrou než bylo původně v osnově
zamýšleno. Podobně poshovění
v exekuci na ochranu před exekucí immobilární,
která může znamenati úplnou ruinu dlužníka,
je nyní v osnově akcentováno a exekuce omezena
na skutečné případy, kdy nelze v mobilární
exekuci spatřovati možnost ukojení exekučního
požadavku.
V oboru trestního práva a řízení
byly nově konstruovány delikty daňové.
Zejména při těžších deliktech
akcentován byl požadavek, že těžší
delikt musí předpokládati úmysl a
ne pouhé vědomí na straně poplatníkově.
Vymezeny a omezeny byly případy trestu na svobodě.
Nově upraveno bylo však též sestavení
trestních senátů, a to tím způsobem,
že přednostou je soudce a také jmenování
soudců-laiků bylo upraveno jiným způsobem,
zejména zjednán tu vliv vrchního soudu na
jmenování těchto soudců-laiků.
Také byly rozšířeny možnosti obhajoby
obviněného poplatníka, zejména však
odstraněno vyloučení přítomnosti
obžalovaného při konečném jednání
nalézacího senátu, tedy opatření,
které mělo opravdu jistou inkvisiční
příchuť.
Pokud běží o řízení a
trestní právo daňové, musíme
si říci, že nelze státu vystačiti
bez těchto předpisů, a my také nemáme
zájmu, abychom uvolňovali cestu těm, kteří
daní platiti nechtějí. Stát musí
dostati své, na spořádané berní
administrativě visí rozpočet, visí
úřednictvo, veřejné školství,
kultura, vnitřní pořádek, ochrana
státu na venek, bezpečnost naší valuty,
a proto i my vyslovujeme se pro pořádek ve věcech
daňových. Tento pořádek musí
nám býti zákonem. Laxnost je nám hříchem
a vědomé zkracování daní je
pro nás zradou. Čím spravedlivější
daně a čím spravedlivější
řízení, tím přísnější
pak může býti stíhání
těch, kteří placení daní se
vymykají. Zásada: "ať platí druhý
a ne já", je útokem na spoluobčany,
to je zlý příklad, který nesmí
býti trpěn bez odvety.
Jestliže p. dr Meissner poukazoval včera v
debatě na to, že zemědělci odnášejí
z této daňové opravy největší
úspěch a veliké snížení
daní, zejména daně pozemkové, tedy
konstatuji, že nikdy bychom se nechtěli před
věřejností chlubiti, že jsme neoprávněně
snížili svou berní povinnost, nebo že
jsme převalili svá břemena berní na
někoho jiného. (Výborně!) My
jsme bojovali za spravedlivé rozvržení daní
a za spravedlivé zatížení všech
příjmů a všeho výnosu, a tato
zásada byla také vtělena do osnovy - řeknu
- téměř minuciesním způsobem.
Bylo nám nabízeno, abychom volili formu výdělkové
daně místo daně pozemkové. Dovedli
jsme si vypočísti, že při aplikování
výdělkové daně byli bychom bývali
získali jisté výhody finanční,
ale tato forma nám neodpovídala a raději
volili jsme daň pozemkovou. Nechtěli jsme však
přistoupiti na to, co bylo od nás požadováno,
aby při této dani, která dosud byla ztížena
pravou horou přirážek, nebylo upraveno přirážkové
břemeno stejným normálním způsobem,
jako při všech daních ostatních, t.
j. aby pro zemědělce byla zavedena zásada
značně nepříznivější
než pro kterékoli jiné poplatníky. To
by bylo znamenalo petrifikaci té velké křivdy,
která dnes vůči poplatníkům
pozemkové daně se děla, a to jsme nemohli
připustiti.