Poukazuji na to, že přes půl miliardy nese
zemědělství s tou spoustou malých
poplatníků na své dani pozemkové,
a tato půlmiliarda má býti ještě
malým břemenem?
V této věci nevymykali jsme se placení daní,
ani nedomáhali jsme se něčeho nedůvodného,
ale trvali jsme na tom, aby nám bylo stejně spravedlivě
měřeno jako ostatním. Bije se na poplach
z různých stran, že nastane podle nynějších
předpisů libovůle při vyměřování
daní, kontumace, tresty, kriminál.
Zmínil jsem se již o otázce kontumace, bude
však třeba, abych ještě několika
slovy o ní promluvil. Kontumace při nesplnění
povinnosti se strany poplatníka, ať je to již
nepředložení přiznání
nebo neodpovědění vytýkacího
dekretu, nespolupůsobení při vyměřovacím
řízení, není libovůlí,
není také náhodou, kontumace je v prvé
řadě vinou. Pokud tato kontumace nastala zameškáním,
je možno ji ještě vždy vyloučiti
náležitou omluvou, obnovou řízení
a také tím, že poplatník ještě
včas dostaví se a dostojí svým povinnostem,
zodpoví vytýkací rozkaz a pod. Následek
kontumace, který se vyličuje jako úplná
možnost úřadů, rozhodovati libovolně,
není takový, jak se to ve veřejnosti agitačně
rozšiřuje. Následek kontumace je, že úřad
má právo vyměřiti daň podle
pomůcek, které má po ruce. Jak může
také finanční úřad vyměřiti
daň, když poplatník mu nedá materiál?
Musí tedy tak učiniti podle pomůcek, které
má po ruce. Úřad je však povinen podle
zákona tyto pomůcky si opatřiti, nikoliv
libovolně rozhodovati. Pokud má způsobilost
opatřiti si tyto pomůcky, tedy také opatřiti
si je musí. Ostatně následkům kontumace,
jak jsem už pravil, lze předejíti dodatečně
také účastí, obnovou řízení
atd. A pak ptám se ještě, kdo je to, kdo vyměřuje
tuto daň? Hlavně bude běžeti o daň
důchodovou, při které dosti značné
variace jsou možné, daň výdělkovou
a pod. Ne jedna osoba, ne jeden úředník,
nýbrž daňová komise; a bude velmi záležeti
na daňové komisi, aby tato nepřipustila libovůli
při vyměřování daní.
Často se mluví o tom, že všechny tyto
předpisy jsou přiostřeny proti malému
člověku. Ti, kteří se odvolávali
na to, že je potřeba změniti to či ono,
poukazovali na to, jakým způsobem bude poškozen
malý člověk, který zmešká
tu či onu lhůtu. Chci konstatovati, že pod
heslem ochrany tohoto malého člověka a pod
hávem ochránců tohoto malého člověka
se skrývaly z velké části úplně
jiné zájmy a že šlo o to, otevříti
dveře defraudě daňové velikých
lidí, t. j. umožniti, aby velbloud prošel uchem
jehly. (Výborně!) Malý pak, pro kterého
mělo se bojovati, bude se dívati na to, jak utíká
veliký, a bude za velikého platiti.
Mluvil jsem o předpisech řízení a
předpisech trestních. Tyto všecky předpisy,
tato revise daňová jsou velikým dílem,
ale byly by dílem malým, kdyby také nebyl
reformován duch celého našeho bernictví.
Dlužno od základu zkorigovati nazírání
finančních orgánů na poplatníka.
Poplatník nemůže býti pokládán
za objekt, ze kterého se má vyždímati
to, co se vyždímati dá podle tradice a podle
způsobu zeměpanských názorů
o poddaných. Na poplatníka musejí se berní
orgány dívati jako na občana, který
přesně podle zákona má plniti své
povinnosti a od kterého smí se žádati
jenom to, co zákon opravdu vyžaduje. To je také
předpoklad, na kterém budovali jsme tento zákon.
Mimoděk rýsuje se mi tu profil republikánského
administrativního úředníka, zejména
úředníka administrativy finanční
tak, jak ho potřebujeme: Ne demagoga, ne krčila,
nebo úhořovitého byrokrata, ne vězně
4 kancelářských stěn, který
pro papíry nevidí člověka, tím
méně úředníka, který
pro karieru zaprodává se stranám, který
nahražuje svou kvalifikaci jednou nebo zpravidla více
stranickými legitimacemi ve své kapse, nýbrž
úředníka, který vedle svého
okolí, vedle toho nejbližšího vidí
ten zájem celku, který zná svá práva
a své povinnosti, který zná lid, jej chápe,
jenž v občanu i prostém vidí a cítí
člověka. (Výborně!)
Úřední aparát nesmí býti
pouhým mechanismem berního stroje. Chceme, aby úředník
obeznámil se s hospodářskými poměry,
aby poznal lidi, jejich potřeby, jejich stesky, jejich
tísně, aby řídil se více svým
poznáním a zkušenostmi než pověstmi
a denunciacemi neodpovědných živlů.
Chceme "více světla" do tajemného
přítmí oné kuchyně berní
administrativy a více přímosti, otevřenosti
než vzájemných úskoků.
Ordre de bataille po provedení berní reformy, až
stane se zákonem, musí býti: Praví
lidé a opravdoví lidé na pravá místa.
To platí stejně o úřednictvu jako
o členech daňových komisí. Dáváme-li
do rukou úřednictva prostředky trestní,
donucovací, pak neznamená to ještě,
že ukládání daní má se
díti pod tlakem pokut a vězení. Snad by to
bylo pohodlné, ale jistě bychom s tímto prostředkem
nevydrželi na dlouho a konec konců mohli bychom prohráti
vše. Kriminál nevychovává občany,
ale ani poplatníky, právě tak jako metla
ve škole také sama nevyučuje a nevytvořuje
kulturu. Kriminál, tresty, pokuty, donucovací prostředky
mohou býti pouhým ultima ratio, a toho musí
si naše finanční správa býti
vědoma.
Mají-li býti tresty a má-li jich býti
použito, musí býti odvaha nejen na malého,
nýbrž na každého, kdo protiví se
zákonu. (Výborně! Potlesk.)
Tedy pryč se starým duchem berních administrativ!
A jestliže v uvozovacích předpisech zákona
praví se, které předpisy staré se
zrušují, pak bych si přál, aby bylo
z autoritativní strany také řečeno,
že se starými zákony ruší se také
fiskalismus starého stylu, a to od shora dolů a
že nový duch musí do berní administrativy
přijíti s novými zákony. Tak také
jedině vychováme i nového poplatníka
svému státu, a to jest jistě neobyčejně
důležité. V tomto smyslu také představujeme
si, že budou propracovány a vydány ty prováděcí
předpisy způsobem, který plně eskontuje
všechno to dobré a všechny ty úlevy, které
v berní reformě jsou obsaženy, ne však
tím způsobem, jak často v prováděcích
předpisech se činí, že jedna ruka béře
to, co dala druhá, to je, že v prováděcích
předpisech přivede se plně ad absurdum to,
co dobrého provedlo se v zákoně.
Za těchto předpokladů, které jsem
zde naznačil, hlavně za toho předpokladu,
že nový duch vstoupí do naší administrativy,
budovali jsme na tomto díle a očekáváme,
že toto dílo bude prováděno týmž
duchem, kterým jsme se snažili je prodchnouti. A v
této důvěře, slavná sněmovno,
budeme hlasovati pro osnovy, které leží na
stolech slavné sněmovny. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Ďalším zapísaným rečníkom
je pán posl. Štětka. Udelujem mu slovo.
Posl. Štětka: Vládní návrh
zákona o úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy znamená útok proti celé
dělnické třídě ve směru
politickém, hospodářském i sociálním.
Životní úroveň pracujících
vrstev se značně zhoršila velikým poklesem
mezd, stálým zdražováním a stupňováním
drahoty a hlavně vleklou a trvalou hospodářskou
krisí, která je v Československu zjevem trvalým.
Současně se zhoršováním postavení
pracující třídy zeslabován
je i její politický vliv, vzrůstá
reakce a persekuce.
Vzrůstající zbídačení
pracující třídy má nevyhnutelně
za následek zesilování třídních
bojů, předpoklady to nového připravujícího
se sražení velikých společenských
tříd: proletariátu a buržoasie o rozhodující
moc ve společnosti vůbec, které stávají
se den ze dne otevřenější a zřetelnější.
Čím více posice pracující třídy
postupujícím kapitálem jsou ohrožovány,
tím spíše jsou hledány prostředky
a způsob obranného boje v zájmu širokých
vrstev lidových.
Význam komunální politiky pro stěžejní
úkol komunistické strany, tedy získání
dělnických mas pro revoluční boj,
jest příčinou toho, že je především
obrácena pozornost k této otázce. V žádném
zřízení měšťáckých
států nepřicházíme do styku
s masami v té míře jako v samosprávných
institucích. Samospráva a hlavně obce jsou
pracujícímu člověku mnohem blíže
než kterékoliv jiné zřízení
státu, jakož i stát sám.
Nebýti té nepříjemné pro buržoasii
okolnosti, že musí pomocí tak zv. demokracie
klamati lid a zakrývati opravdové svoje úmysly,
dávno bychom měli po všech demokratických
zřízeních. Demokracie je však nejlepší
zástěrou kapitalismu, jak správně
řekl soudr. Lenin, a proto ještě máme
Československou republiku s demokratickými zákony
a reakčními úředníky. Vývoj
kapitalismu dospěl do stadia, kdy demokracie stává
se mu překážkou pro udržení panství.
Vzrůst proletariátu a jeho třídního
vědomí způsobil, že celá řada
tak zv. demokratických zřízení a mezi
nimi jmenovitě obce jsou ovlivňovány komunisty.
Dostane-li se obec do rukou komunistů, tu pro buržoasii
není již spolehlivou oporou jako dříve.
Buržoasie nevytváří demokratických
zřízení z lásky k demokracii a ze
smyslu pro práva lidu, nýbrž všechno to,
co vytvořila, vytvořila proto, aby to sloužilo
jejím třídním zájmům.
Jakmile však jakékoli zřízení
kapitalistické společnosti neskýtá
této dostatečnou oporu a neslouží výhradně
zájmům buržoasie, pak všemi prostředky
pracuje k odstranění takového zřízení.
Demokracie je pro buržoasii přijatelnou jen potud,
pokud obstarává její zájmy. A jakmile
měla by pod tlakem mas obstarávati zájmy
pracujících, musí býti odstraněna
i za cenu úplného přiznání
k diktátu. Jen tím lze vysvětliti rychlý
úpadek samosprávy v nynějším
dějinném období a v Československu
zvláště a zejména dovozovati, že
projednávaná úprava finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy má stupeň již přímé
diktatury buržoasie, k čemuž netřeba zvláště
dokazovati, že v oboru samosprávy jsme na tom hůře
v Československu, nežli jsme na tom byli v Rakousku,
přes zavedení demokratického volebního
řádu. Buržoasie ztratila zájem na samosprávě,
která se jí vymkla z rukou. To musí býti
pobídkou pro pracující třídu,
aby samosprávě byla věnována tím
větší pozornost. Neboť vše, co neslouží
buržoasii, musí nevyhnutelně sloužiti
proletariátu a naopak. Není středních
linií v současné době. Buržoasie
jest si plně vědoma významu samosprávy,
ona dobře chápe úzkou spojitost této
s masami. Proto také vidíme, že vládní
strany, tak zv. státotvorné dělají
jinou politiku v obcích a jinou ve státě.
To, co mohou si dovoliti ve státě, nemohou a nesmějí
si dovoliti v obci. Zde na ně pracující lid
vidí z blízka. Buržoasie jest si vědoma,
že celá ta potlačovací mašinerie
od posledního policajta až po generála včetně
všech ministrů jí nezachrání,
třeba by tomuto aparátu dávala ta nejdemokratičtější
jména, ztratí-li vliv na masy. Nejzručnější
její náhončí a sluhové dělají
v obci tak zv. nárazníkovou politiku mezi kapitálem
a buržoasním státem na jedné a proletariátem
na straně druhé.
Účelem této nárazníkové
politiky je udržeti vliv buržoasie a jejich pomahačů
na masy. V samosprávě vede se tedy boj o masy, jmenovitě
o ty, které nejsou soustředěny v závodech.
Buržoasie jest si toho vědoma, že komunální
politika jsou otevřené dvéře k masám
a proto dělnická třída za vedení
komunistické strany musí dokázati, že
těmito dveřmi k masám půjde ona a
ne buržoasie. Komunisté nejsou a nesmějí
býti na radnicích proto, aby hájili nějaké
domnělé zájmy obce nebo všeho obyvatelstva.
Není nijakých společných zájmů
všeho občanstva, není nijakých zájmů
obce, neboť obce jsou součástkou této
kapitalistické společnosti, založené
na třídním panství a vykořisťování,
nejsou jednolitou kompaktní masou, nýbrž jsou
stejně rozděleny zájmy třídními.
Nesmíme se dáti mýliti formou, pod kterou
v obcích obyčejně třídní
zájmy vystupují a se uplatňují. Třídní
politika v obcích béře na sebe někdy
takové formy, že při povrchním pozorování
zdá se, jako by se jednalo o nějaké netřídní
zájmy, zájmy obce nebo občanstva. Nic nestojí
nad třídami, ani mezi nimi. Vše musí
se podříditi železným zákonům
sociálním. Ve společnosti rozdělené
na třídy není a nemůže býti
života bez třídního boje. Celý
život této společnosti je ustavičným
bojem mezi protilehlými společenskými třídami,
buržoasií a proletariátem. Každé
žvanění o nějakých zájmech
jiných nežli třídních jest sprostý
švindl. Pro doklady o správnosti tohoto tvrzení
není třeba daleko choditi. Stačí podívati
se na politiku buržoasie a jejich sluhů v kterékoli
obci, abychom se přesvědčili o správnosti
uvedeného.
Úpadek samosprávy, který u nás jest
zřejmý, neděje se přece proti vůli
buržoasie, naopak, dnešní reakční
režim k němu vědomě pracuje. Dnes i
nejdůvěřivější pracovníci
v samosprávě musili nabýti přesvědčení,
že vláda neměla v úmyslu pomoci z těžké
situace obcím známou finanční novelou
z r. 1921. Každý dnes ví a je o tom přesvědčen,
že to byl úmyslný útok na samosprávu.
A jestliže jsou ještě přes to dnes obce,
které nezkrachovaly finančně a v důsledku
toho si uchovaly trochu možnosti samosprávy, tu již
reakce podniká nový útok na finanční
hospodářství svazků územní
samosprávy, který má samosprávu úplně
doraziti.
Nás nemůže mýliti ani ten fakt, že
zabiják samosprávy, jakým je navrhovaná
předloha, má býti projednán v době
nejkratší, to je v době, kdy projednává
se daňová předloha, aby tak odvrácena
byla pozornost od snahy, která vás, pánové,
vede k úplnému zardousení samosprávy,
aby ona stala se bezvýznamnou, bez mocnou pro pracující
třídu. Buržoasie již dnes, kde mohla,
starala se pilně o to, aby jakákoliv lidu prospěšná
činnost byla obcím znemožněna. Zničila
finančně obce, aby mohla na stavu jí zaviněném
dokázati neschopnost komunistů a zdiskreditovati
tak v očích lidu toto demokratické buržoasní
zřízení a tak připraviti půdu
pro její úplné odbourání.
Vládní návrh o nové úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy je toho nejlepším
dokladem, neboť má v prvé řadě
býti přikročeno k okleštění
rozpočtu, to znamená, že rozpočet může
sice obecní zastupitelstvo stanoviti, ale konečnou
platnost ustanoví dohlédací úřad.
Nízké přirážky a tím nízké
příjmy mají obcím zabrániti
plnění úkolů lidových, hospodářských
a sociálních. Tím mají přestati
obce míti význam pro chudý lid a ztratiti
poslední zbytek zájmu mezi lidem. Tak připravena
má býti půda pro odstranění
samosprávy vůbec.
Žijeme v období zvýšených třídních
bojů, protože život společnosti kapitalistické
přiblížil se ke konci. A tak jako nebylo zrození
se kapitalistické společnosti klidné, tak
také nebude klidný ani její zánik.
Proto nebude ani klidný zánik obecní samosprávy
jako součástky kapitalistického zřízení
v tomto státě.
Hospodářskému a finančnímu
autonomnímu zřízení samosprávy
byla zasazena první těžká rána
zákonem č. 329 z r. 1921 a dnes zasazuje se jí
přímo smrtelná rána, která
dopadá vládním návrhem na samosprávu,
a není pochyby, že se ani další postup
nezastaví, když se neozval elementární
odpor při prvém útoku.
Aby mohlo býti tehdy bez odporu přikročeno
k okleštění samosprávy, přijat
byl zákon, kterým obcím mělo býti
ulehčeno po stránce finanční, ale
zákon ten až dodnes nevešel v platnost. Zákonem
č. 76 z r. 1919 měly od obcí býti
státem převzaty tyto obory působnosti: Věcný
náklad na školství obecní, policie bezpečnostní
a polní, policie zdravotní a mravní, stavby
a udržování silnic, správa chudinská
a ústavy dobročinné. Tyto úkoly provádějí
obce dále a není té nejmenší
naděje, že by je převzal stát. Podařilo
se tehdá buržoasii, která až do vydání
zákona č. 75 a 76 Sb. z. a n. z r. 1919 byla jedinou
a neomezenou vládkyní v samosprávách
a obcích zvláště, že finanční
novela zákona č. 329 z r. 1921 jako první
krok k okleštění samosprávy byla prosazena
za přímé účasti a pomoci socialistických
stran ve vládě, kdy přímým
otcem této finanční novely byl dr Meissner,
vůdce soc. demokratické strany, které tehdá
nevadilo, že samospráva je oklešťována
ve směru své hospodářské volnosti
a samostatnosti, to znamená, když majetná třída
byla přinucena tlakem poválečných
poměrů, aby o vládu v obcích dělila
se s pracující třídou, že učinila
tak za koncese a se zárukou, že samospráva
bude okleštěna a že bude ponecháno právo
kontroly nad obcemi třídě majetné,
t. j. že za pomoci jmenovaných finančních
komisí, které musí býti z poloviny
složeny z finančníků t. zv. buržoasie,
bude míti zajištěný vliv na samosprávu
a konečné rozhodování o obcích
ve svých rukou.
Tím nejen byla porušena zásada, že správa
obcí patří do rukou volených zástupců,
nýbrž nastolen byl režim sekvestorů v
obcích jen takových, které až dosud
mohly hospodařiti podle svého volného uvážení.
Zde je počátek úpadku samosprávy a
dnes projednávaný vládní návrh
je jen pokračováním na započaté
zradě naproti pracující třídě.
Osnova zákona, jímž se nově upravují
některá ustanovení o finančním
hospodářství svazků územní
samosprávy, sleduje ten účel, jak se praví
ve zvláštní části důvodové
zprávy k §u 1 v posledním odstavci, aby nerovnost
v přirážkovém zatížení
byla pokud možno odstraněna. To je podvod, kterým
chce vládní návrh svésti celou věc
na falešnou kolej, neboť zůstanou i nadále
zase územní svazky s bohatou daňovou základnou,
jimž stačí nepatrné přirážky,
zůstanou i nadále svazky se základnou nepatrnou,
kde přirážky budou vybírány v
nejvýše přípustné míře,
nepochybně vedle spousty poplatků a dávek,
zatěžujících nejchudší třídu.
To je zřejmé z ustanovení §u 3, který
připouští různé sazby přirážek
a ukládá dohlédacím úřadům,
aby nařizovaly zavedení poplatků a dávek,
tedy zavádění určitého druhu
nepřímých daní pod určitými
sankcemi, které budou postihovati nejtížeji
pracující třídu a to právě
v nejchudších krajích. Potrvají i nadále
rozdíly přirážkové, zatěžující
o 100 a více procent, a budou i nadále tato vyšší
břemena postihovati občany právě v
územích chudých, občany hospodářsky
slabé, co naproti tomu podle §u 1, odst. 7 vládního
návrhu jest nepřípustné postihovati
třídy majetné vyšším přirážkovým
procentem. To znamená, že zde zákon přímo
chrání kapsy buržoasie. Je krajně nespravedlivé,
nesociální, ba dokonce nelidské, jestliže
státní občané určitého
územního svazku a určité třídy
jsou saturováni ve všech svých potřebách
hospodářských, sociálních,
kulturních a veřejných, t. j. mají
elektrisaci, dráhy, silnice, mosty, nemocnice, chorobince,
léčebny, školy, musea čítárny,
knihovny a pod., zatím co občané téhož
státu, hospodářsky slabí, žijící
v jiném územním svazku, strádají
ve všech těchto směrech, jsou odsouzeni k trvalému
hospodářskému, kulturnímu a sociálnímu
zakrnění a umírání.
Jak zcela jinak mohou se vyvíjeti občané
hospodářsky zajištění, mající
po ruce dráhy, silnice, elektrisaci, školy, vzdělávací
ústavy, proti občanům všeho toho postrádajícím
a jak jinak jich předstihují a oč převyšují
jejich životní míru, která jest konec
konců měřítkem pokroku a kulturnosti.
Vládní návrh v celém svém rozsahu
je namířen proti samotnému volnému
hospodaření v samosprávných svazcích;
nejen že zasahuje do samosprávy jako takové
a rázem ruší celou desetiletou tradici samosprávy,
ale on si ji podřizuje bezpodmínečně,
neodvolatelně, osobuje si tak samovolné a neomezené
právo, ba libovolný diktát na celé
zřízení a hospodaření v samosprávách
a v obcích zvláště.
Dozorčím úřadům, t. j. státní
byrokracii, dává se tu naprostá libovůle
a nemají býti dozorčí orgány
z moci zákona právě projednávaného
zejména nad obcemi nikomu odpovědné za své
jednání a rozhodování. Nejen že
samosprávné svazky a zejména obce stanou
se odvislými od dohlédacích úřadů,
tedy od státního byrokratického aparátu,
to znamená, od buržoasie, která drží
v rukou hospodářskou moc, ale ony mu budou přímo
podřízeny svými hospodářskými
programy, t. j. rozpočty a to do té míry,
že nebudou hospodářské, kulturní
a sociální úkoly obce jako takové
plněny a spravovány podle potřeby občanů,
zejména ne hospodářsky slabých a ochrany
potřebných, nýbrž budou řízeny
a spravovány podle přání a příkazu
buržoasie prostřednictvím státního
byrokratického aparátu, kterému zákon
vedle neomezené moci přímo ukládá
chrániti bohaté na úkor chudých a
hospodářsky slabých. Vládní
návrh, který byl v rozpočtovém výboru
ještě zhoršen, ukládá dohlédacím
úřadům, aby zrušily každé
usnesení, které by se stalo třeba jednomyslně
ve schůzi obecního zastupitelstva, t. j. volených
zástupců občanů, které by znamenalo
zatížení majetné třídy,
třeba toho bylo třeba ve veřejném
zájmu. Takovéto usnesení bude státní
byrokracií zrušeno a to bez jakéhokoli správního
řízení, bez jakéhokoliv odvolání
do takovéhoto rozhod nutí dohlédacího
úřadu. Rozhodnutí dohlédacího
úřadu, t. j. státní byrokracie, bude
podle vládního návrhu konečné
a nebude do něho žádného odvolání.
Neplnění anebo bezpodmínečné
neuposlechnutí nařízení, tedy diktátu
dohlédacího úřadu, t. j. státní
byrokracie, bude míti za následek, jak se praví
v návrhu zákona, potrestání volených
zástupců-občanů okamžitým
suspendováním starosty obce bez jakéhokoli
řízení. Vedle toho bude ještě
takovému starostovi, který neuposlechl ihned rozkazu
buržoasie, uložen trest vězení a pokuty
do 5000 Kč za to, že v zájmu občanů
a za souhlasu volených zástupců udělal
opatření, které ovšem není po
chuti buržoasii a státní byrokracii.
V trestním opatření počítáte,
pánové, prostě s tím, že v obcích
bude pohřben jakýkoli zájem o samosprávu,
že občané, zejména pracující
třída, dají se přijetím tohoto
zákona odvrátiti od samosprávy jako takové,
a to bez nároků na jakékoli zastoupení
a spravování svých věcí v obcích,
a prostě odevzdají vedení obcí do
rukou majetné třídě, která
by zase chtěla vládnouti neobmezeně, jak
vládla před válkou, kde rozhodoval a obec
spravoval ten, kdo měl největší majetek
a největší počet volů. (Veselost.)
Kdo měl nejvíce volů, měl na konec
největší právo v obci a býval
obyčejně starostou. Pánové, po těch
časech se vám stýská, to je také
jedna příčina, která vás vede
k okleštění samosprávy v domnění,
že pracující třída bude se obávati
trestů a pokut, které ve vládním návrhu
zákona vaším přičiněním
v rozpočtovém výboru byly tak vysoko stanoveny.
Pánové, něco podobného tak, jako vy
dnes, navrhoval Ferdinand Este, následník rakouského
trůnu, před válkou, když chtěl,
aby byl postaven a obcemi vydržován kádr vojenských
zupáků s mocí výkonnou k řízení
a spravování obcí; a když se to nepodařilo
Ferdinandovi, má se to podařiti Švehlovi,
který návrhem právě projednávaným
dává neobmezenou moc a rozhodování
státní byrokracií nad obcemi, aby tato stála
nad volenými zástupci lidu, a to za pomoci falešné
demokracie, o které Lenin řekl, že je zástěrou
kapitalismu, a které proto jako takové pracující
třída musí odzvoniti umíráčkem,
když pochopí velikost slov Leninových.
Vládní návrh zákona znamená
úplné zrušení finanční
a hospodářské suverenity nižších
autonomních svazků, neboť podle §u 3,
odst. 7 odnímá se obcím hospodářská
volnost a přesunuje se na dohlédací orgány
právo rozhodovati o tom, co smějí a co nesmějí
obce podnikati. Také stanovení nejvyššího
procenta obecních přirážek bude míti
za následek zastavení plnění úkolů
hospodářských, kulturních a sociálních.
Vládní návrh zavádí nový
druh korupce, a to t. zv. dotačním fondem, tedy
subvencovaným systémem, o jehož mravní
hodnotě bylo již dávno před válkou
velmi pochybováno; tento systém byl potírán
všemi prostředky proto, že nejen sváděl,
ale prováděl protekcionářství
a korupci. Právem tedy vznikly námitky proti tomuto
dotačnímu fondu, a to tím více dnes
za vlády zvrhlých mravních názorů,
kdy rozbujela korupce, sobectví a protekcionářství,
které se nedovede za kapitalistického řádu
potlačiti vůbec.
Důvodová zpráva ostatně zřetelně
říká, že skutečná potřeba
přídělu úhrady ani někdy nenastane,
pravíc, že obce a okresy obdrží příděl
podle možnosti a to jen tehdy, když na před budou
zavedeny všechny předepsané, to jest státní
byrokracií nařízené, dávky,
které budou postihovati nejvíce pracující
třídu.