Čtvrtek 5. května 1927

To znamená, že dělničtí zástupci v samosprávách mají páchati přímý zločin na chudých občanech zaváděním dávek jako nepřímých daní, které mají chrániti bohaté, ale postihovati nejširší pracující vrstvy. Dělničtí zástupci v samosprávách mají se podle této zásady zpronevěřiti svým programům, a to v tom směru, že mají hlasovati a rozhodnouti se pro zavedení všech předepsaných dávek a tím změniti svoje zásadní stanovisko k nepřímým daním vůbec. Ve vládním návrhu však přes to není nikde řečeno, i když budou zavedeny v obcích, to je proti pracující třídě, všechny dávky a obci nestačí z tohoto titulu příjmy, co se stane. Když fond bude vyčerpán a obec finančně zničena, nedostane asi prostě nic. Na tuto otázku marně čekáme odpovědi a pánové jsou nám ji dodnes dlužni.

Tu jsme u druhého důvodu, proč dochází k okleštění samosprávy. V důvodové zprávě se vyčítá obcím, že plýtvají penězi na různé účely, a pan ministr financí to zvláště zdůraznil. Pan ministr měl zajisté při tomto zdůrazňování na mysli státní hospodářství, které je vedeno a řízeno ve prospěch a na ochranu bohatých, ale na úkor chudých občanů tohoto státu. Proto se má také začíti s takovým hospodařením v obcích, jaké máme ve státě. Hospodářství ve státě má sloužiti za vzor hospodářství v samosprávách, zejména v obcích.

Pan ministr financí a jeho státní hospodářství za r. 1924 a 1925 svým účtem potvrzuje, že, co se děje ve státě, děje se na prospěch bohatých, to jest buržoasie, a na úkor chudých, a proto musí býti i v obcích zavedena morálka: ochrana bohatých oproti chudým. Šetřiti se má v obcích zejména na školství, bytové péči, na péči o děti, na nezaměstnaných a invalidech. To znamená, že obce se nemají starati o nezaměstnané, poněvadž prý je o ně postaráno v celostátním měřítku, a to t. zv. gentským systémem, kterým byla uzákoněna bída pracující třídy.

Tento fakt potvrzuje účetní závěrka za r. 1924, podle které na podpoře pro nezaměstnané bylo vyplaceno 143,061.607 Kč, tedy méně o 60% oproti r. 1923. R. 1925 snížena byla tato částka oproti roku předešlému rozpočtem na 40,828.280 Kč a bylo vyplaceno jen 39,084.344 Kč, tedy méně o 1,743.936 Kč, které byly ušetřeny na hladových dětech nezaměstnaných dělníků.

Stejně je tomu tak i v Podkarpatské Rusi, kterážto ubohá země tvoří československou kolonii, neboť s jejími obyvateli zachází se hůře než macešsky. Podle rozpočtu na r. 1924 bylo pro Podkarpatskou Rus preliminováno na péči o nezaměstnané 3 mil. Kč. Podle účtu vyplatilo se pouze 1,670.916 Kč, tedy ušetřilo se více než 45%, t. j. 1,329.083 Kč. Pro r. 1925 preliminovaná položka v rozpočtu na péči o nezaměstnané byla snížena na 975.150 Kč a ještě z této nedostatečné položky bylo ušetřeno podle účtu 475.400 Kč.

Pan poslanec luďácké strany, tedy strany vládní, Pázmán, v sociálně-politickém výboru při debatě o drahotní výpomoci pensistům státních podniků sám prohlásil, že v Podkarpatské Rusi lidé mrou hlady na ulici a že sám takovýto případ na vlastní oči viděl. Pro nezaměstnané, v bídě se nalézající dělníky a jejich rodiny nemá stát peněz a rok co rok je snižována ve státním rozpočtu položka na nezaměstnané.

Musí přímo pobuřovati porovnání účetní uzávěrky za r. 1924 s r. 1925 a rozpočtem na r. 1927, kde je viděti, že pro nezaměstnané hladovějící dělníky a jejich rodiny a hladem zmořené děti škrtají se rozpočtové částky, takže již v rozpočtu na r. 1927 vidíme jen mizerných 10 mil. Kč na podporu čtvrtmilionové armády nezaměstnaných dělníků, co naproti tomu vyhazují se miliardy na neproduktivní věci, zejména na militarism.

Na pana ministra národní obrany neplatí žádný zákon a už dokonce ne Englišův systém o spořivostti a pan ministr národní obrany překročuje státní rozpočet o milionové obnosy, jak je patrno při porovnání účtu za r. 1924 a 1925. Podle rozpočtu na r. 1924 bylo preliminováno na platy důstojníků 380,373.790 Kč, rozpočet však byl překročen o 21,089.760 Kč. R. 1925 bylo preliminováno na platy důstojníků 358,174.110 Kč, ale rozpočet byl překročen ještě o 48,349.874 Kč. Stoupají tedy každým rokem, a to systematicky, výdaje na militarismus. Tak na př. podle rozpočtu na r. 1924 bylo preliminováno na děla, ruční a sečné zbraně 121,686.000 Kč, ale podle účtu bylo vyplaceno o 37,352.574 Kč více, než stanovil rozpočet sám. V roku 1925 bylo rozpočtem preliminováno na tutéž položku už 149,290.700 Kč. Byla tedy položka tato zvýšena o 28,000.000 Kč proti předešlému roku, ale přes to podle účtu z roku 1925 byl rozpočet tento ještě překročen o 11 milionů 894.226 Kč. Ministerstvo národní obrany překročilo r. 1924 v 6 položkách rozpočet o 117,170.108 Kč a v r. 1925 překročen rozpočet podle účtu o 119,872.770 Kč. Pan ministr financí zde nemluví o tom, jaké je to hospodářství, ale starostům obce za překročení rozpočtu budou ukládány tresty, případně budou i zavíráni. Ale co se stane panu ministru národní obrany, neví ještě dnes nikdo. Tomuhle chcete říkati, pánové z vládní většiny, hospodářství v mezích zákona a při tom obcím chcete vyčítati nehospodárnost, když na jedné straně z nepatrných obnosů na nezaměstnané škrtáte více než 50%, zatím co na druhé straně na militarismus nejen že se vyhazují miliardové obnosy, ale ještě ani ty nestačí k přípravám pro vraždění lidu, a rozpočty na militarismus rok co rok se překročují o stamilionové obnosy?

Vládní návrh zákona o úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy zabraňuje, aby napříště obce, pokud tak až dosud některé činily, nezabývaly se bytovou péčí a stavebním ruchem vůbec. Bytová péče a podporování stavebního ruchu spadá nyní podle zákona o stavebním ruchu do úkolů státu, ale porovnáme-li ve státním účtě za rok 1924 a 1925 položky na bytovou péči, musíme mluviti o hotovém skandálu. Na př. v Podkarpatské Rusi na bytovou péči bylo rozpočtem na rok 1924 preliminováno 340.000 Kč, ale podle účtu bylo dáno na bytovou péči v tomto roce pro Podkarpatskou Rus 800 Kč. (Slyšte!) V roce 1925 na bytovou péči v Podkarpatské Rusi bylo rozpočtem preliminováno 329.200 Kč, ale podle účtu nebylo vyplaceno ani haléře. Ale za to vidíme, že na četnictvo v Podkarpatské Rusi byla rozpočtová položka, která činí 17,122.764 Kč, ještě překročena, a to o 595.000 Kč, a v roce 1925 podle účtu byla dokonce tato položka na četníky překročena o 1,891.000 Kč.

Tento inventář, o který se, pánové, opíráte a na němž stavíte veškeru svou moc, stále doplňujete. Ale vezměte na vědomí, že jako Rakousko a Německo, které stály až po zuby ozbrojené a jen na samých bodácích, v rozhodném okamžiku se shroutily, tak také selže i vám tato bodáková moc.

Obcím bude také zabráněno podle vládního návrhu starati se o péči o mládež a o jakoukoliv ochranu pracující třídy. Péče o mládež, zejména dělnickou, v tomto státě je světovou ostudou, neboť v rozpočtu na rok 1924 bylo na péči o mládež preliminováno pouze 14,734.000 Kč. V Podkarpatské Rusi bylo v rozpočtu pro péči o mládež 2,768.000 Kč, ale podle účtu za týž rok bylo ušetřeno 51.750 Kč. V r. 1925 dokonce ušetřeno na péči o mládež 143.474 Kč, co naproti tomu v účtě za r. 1924 na péči o dobytek vyhazuje jediné ministerstvo zemědělství 40,709.000 Kč a podle účtu za r. 1925 dokonce pro dobytek překročen rozpočet o 2,458.000 Kč.

V Československu je mizerná péče o mládež, zejména o dělnickou mládež, a dokonce už žádná ochrana mládeže a mladistvých dělníků vůbec nemá býti napříště obcemi prováděna. Pokud ještě obce prováděly jakous takous ochranu mladistvých dělníků nebo pečovaly o mládež, vládním návrhem se znemožňuje úplně obcím tato činnost a budou tedy mladiství dělníci, zejména učňové, vystavení vydírání a ničeno bude jejich zdraví dvojnásob. Není v tomto státě žádné ochrany mládeže, zejména ne mladistvých dělníků a učňů, neboť v málokterém státě střední Evropy jsou mladiství dělníci a učňové předmětem takového vykořisťování, jako je tomu v Československu.

Zákon o 8hodinné době pracovní nejen že není dodržován, zejména u mladistvých dělníků a učňů, ale tito dělníci a učňové jsou dokonce přinucováni pracovati 12 až 18 hodin denně, po většině bezplatně a mnohde o hladu, a za obydlí jim od učebných pánů jsou vykazovány tmavé, smradlavé díry, jak je patrno ze zprávy živnostenského inspektora za rok 1925.

To se děje za patronance státních úřadů, kterým přísluší dozor nad zachováváním a dodržováním zákonných předpisů k ochraně mladistvých dělníků a učňů. Státní úřady kašlou na všechny ochranné předpisy, jde-li o chudé, mladé dělníky a učně. To nejlépe vysvítá ze zprávy živnostenských inspektorů v jednotlivých oblastech.

Tak na př. ve zprávě z oblasti Děčín je uvedeno mimo jiné: "Úřad zjistil v minulém období protizákonné zaměstnání u 61 osob. Při prodeji novin v nádražních knihkupectvích byl používán hoch mladší 14 let a u pekařských mistrů bylo používáno k noční práci 17 učňů mladších 16 let.

Dále bylo zjištěno, že mistři zabraňují učňům zúčastniti se vyučování na pokračovacích školách a že je během této doby nutí k práci.

Nezákonná noční práce byla zjištěna u 15 pekařů, z nichž 8 bylo odsouzeno k pokutám po 20 Kč."

To praví doslova zpráva živnostenského inspektora. Naproti tomu starosta obce-dělník, třeba bude se snažiti, aby opatřil ochranu mladistvých dělníků nebo učňů, bude potrestán suspendováním a případně bude zavřen, dá-li se to odůvodniti politickým zabarvením, ale není trestán pro porušování zákonů ten ze státní byrokracie nebo majetné třídy, kdo zákon přímo nohama šlape.

Dále se uvádí v téže zprávě, že jedna přádelna byla rovněž pro nezákonnou noční práci odsouzena k pokutě - ovšem, neříká se k jaké.

Živnostenskému úřadu v tomto obvodě bylo podáno 434 žádostí o povolení práce přes čas, které pravděpodobně ve všech případech byly vyřízeny kladně proti výslovnému znění zákona.

Také v niťárnách nebyly až dosud pracovní podmínky, jak praví živnostenská zpráva, uspokojivě vyřízeny, pročež se také mzdy dosud nezměnily a obnášejí stále ještě 4, nejvýše 8 Kč denně.

O bytových poměrech jest uveden v této zprávě typický příklad. Praví se v ní: "Důrazně však muselo býti zakročeno proti jednomu truhlářskému mistru, jehož mladistvý dělník byl nucen spáti v záchodě na docela primitivně upraveném lůžku."

Celkový výkaz o činnosti živnostenských inspektorů v Československé republice je obžalobou proti stálému porušování všech ochranných opatření a všech ochranných předpisů, jak patrno z těchto cifer: Živnostenská zpráva za r. 1925 říká, že musilo býti zakročeno ve 117 případech proti zaměstnávání žen, mladistvých dělníků a učňů při noční práci, dále že v 570 případech muselo býti zakročováno proti nezákonné práci v noci, ve 411 případech proti práci přesčas a ve 118 případech proti práci v neděli. Celkem musil živnostenský inspektorát zakročiti za rok 1925 1671krát. Tedy 1671 zaměstnavatelů porušovalo zákonné předpisy a patřili za to do kriminálu, ale živnostenská správa uvádí, že jen v jednom případě bylo použito vězení; a všichni tito zaměstnavatelé za všechny tyto protizákonné přestupky byli odsouzeni k úhrnným pokutám, které jsou vykázány v částce 141.246 Kč. Takhle vypadá ochrana dělníků, ochrana učňů a mladistvých dělníků v závodech, takhle vypadá rovnost občanská před republikánskými zákony!

Těchto několik případů, jež byly úřady zjištěny, je výmluvným svědectvím o bezohlednosti podnikatelů a o tom, jak ignorují dnešní zákony, týkají-li se ochrany dělníků, ale naproti tomu jak dovolávají se ochrany zákonné naproti dělníkům.

Máme ledacas nového v tomto státě. Máme zákon na ochranu republiky, kterým jsou ve skutečnosti chráněni zloději a lupiči, co naproti tomu poctivý dělník za slova "pozemková reforma je svinstvo", ač bylo ve sta případech dokázáno, že svinstvem je, dostává 3 měsíce kriminálu. (Výkřiky komunistických poslanců.) Máme zákon náhubkový, který nedovoluje odkrývati všechny podvody a korupce, ale za to budeme míti nyní také zákon na potrestání starostů, neuposlechnou-li bezpodmínečně státní byrokracie a opováží-li se přes zákaz dohlédacích úřadů poskytnouti nějakou ochranu nebo věnovati péči o chudé občany v obci anebo ji prováděti.

Budeme míti také zákon, kterým nad školami bude dána exekutivní moc četníkům, ale za to bude vzato právo nad školstvím školním radám a školním výborům, které přejde na politické úřady. Tyto novosti zavádí tento reakční režim, ale ponechává až dosud platný čelední řád z r. 1866, kterým je čeledín v Masarykově republice pokládán za méněcenného tvora, ba možno říci, že není pokládán za člověka vůbec. To potvrzuje čelední řád v §u 8, kde doslovně se praví: "Zdráhal-li by se čeledín do služby vstoupiti, má podle okolností potrestán býti, a po vůli hospodářově třeba i prostředky donucovacími přidržen ve službě." V §u 11 praví se: "Čeledín je povinen podle nařízení pána svého pilně a neomrzele vykonávati služby, k nimž se dal najmouti, i služby takové, které se jimi rozumějí. Vzejde-li rozepře o tom, který z několika čeledínů má jistou práci nebo jistou službu vykonávati, rozhoduje jedině vůle pána." V §u 14 čeledního řádu dosud platného je uvedeno: "Čeledín nesmí bez vědomí a dovolení hospodáře svého svůj oděv, prádlo a jiné své věci schovávati mimo dům, v němž slouží, a musí dopustiti, kdyby mu pán truhlu, kufr nebo jiné schránky prohledal." Dále v §u 20 na ochranu čeledína se uvádí: "Trvá-li nemoc déle 4 neděl a byl-li čeledín po tomto čase ze služby propuštěn, má s ním, nemá-li žádného jmění, naložiti tak, jako s onemocnělým chudým, jenž je prost všelikého závazku služebního."

Toto barbarské ustanovení je možné jedině u nás ve státě, který se chce mermomocí před cizinou nazývati státem kulturním, státem pokrokovým. O nic lépe není tomu u zaměstnanců průmyslových, kde platí starý živnostenský řád, podle kterého dělník má pro zaměstnavatele menší cenu, než některá součástka v jeho závodě, kterou při porouchání musí fabrikant koupiti, co naproti tomu dělníka, stal-li se ku práci neschopným, prostě vyhodí a dostane za něj dělníka nového, zdravého, ku práci ochotného, a to úplně zadarmo. Tak vypadá demokracie v tomto státě, tak vypadá ochrana práce, která tvoří blahobyt hrstce vydřiduchů, proti kterým pracující třída vede svůj boj, boj za jejich odstranění, boj za nové společenské, výrobní, hospodářské a sociální řády!

Ve svém boji proti daňovému útisku, proti okleštění samosprávy a proti všem reakčním snahám bude pracující třída postupovati, a to všemi prostředky, a neustane dříve, pokud boj nedovede k úplnému vítězství pracující třídy a k úplné porážce kapitalistického zřízení. (Výborně! Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším rečníkom je pán posl. Horák. Dávam mu slovo.

Posl. Horák: Slavná sněmovno! Není ani jinak myslitelno, že při projednávání tak důležité a naléhavé osnovy, jakou je reforma daňová, našly se hlasy velebící snad více než třeba její výhody, našly se však také krajně kritické úvahy, odpírající jí výhody, které skutečně obsahuje. Tu stačí jen uvésti praktické případy, jak bylo dříve, a jak bude příště, aby pochybnosti podobného rázu mohly býti uvedeny na pravou míru.

Že zastaralé zákony o daních převzaté po Rakousku neodpovídaly nynějsí době, nikdo nepopíral. Bylyť nejstarší z nich z let 1869 a 1875. Vedle toho dnešní země republiky neměly stejných zákonitých předpisů; vždyť Slovensko podléhalo uherskému zákonodárství, zcela odlišnému od zákonodárství rakouského. Proto hned po převratu uvažováno bylo o tomto problému, bohužel, nedošlo k vyřešení této naléhavé otázky, čímž neblahý stav našeho daňového systému vyžádal si mnoho obětí ve směru hospodářského oslabení poplatnictva. Velký počet daňových zákonů a předpisů vyžadoval vleklého jednání a byl spoluvinníkem na nevčasném vyhotovení a doručování platebních předpisů. V důsledku toho utrpěl škodu poplatník i stát. Našli se jako při všem jednotlivci, najmě z kruhů velkých poplatníků, kteří využili situace, aby unikli daňovým povinnostem. Proto dlužno uvítati předložený zákon o přímých daních jakožto konečné vyřešení této důležité hospodářské otázky. Ještě důležitějším zdá se mi, že upravena byla současně výše přirážek, neboť věc ta byla hlavní překážkou řádného výpočtu režie každého soukromého a společenstevního podnikání.

Nový zákon, který má účelně vyřešiti tak nutnou otázku zjednodušení celé agendy daňové, rozeznává tři složky, a to daně státní, přirážky státní a přirážky samosprávné. Nelze neuznati, že zjednodušení, pokud jde o počet daní, nastalo a přál bych si, aby toto zjednodušení mělo příznivý a podstatný vliv na vyřizování celé agendy daňové v úřadech, hlavně pokud jde o předpisy daňové a rekursní řízení.

Druhým přáním všeho poplatnictva bylo zlevnění sazeb, hlavně daně z příjmu, nynější důchodové, všeobecné a zvláštní daně výdělkové a daně činžovní. Že těmto přáním učiněno zadost, nelze popříti. Všeobecně žádáno bylo odstranění válečných přirážek, které úřady předpisovány a vybírány byly jako takové ještě v sedmém roce mírovém. Pokud i po této stránce oprávněným přáním bylo vyhověno, o tom poučí nás porovnání mnohých sazeb se sazbami dřívějšími. Při válečné dani nestačí přeměna názvu na "mimořádné přirážky", neboť pouhou změnou titulu by poplatnictvu pomoženo nebylo. Proto musí v dohledné době dosavadní státní mimořádné přirážky zmizeti, chceme-li nejen zjednodušení, nýbrž i podstatného zlevnění celého daňového systému plně dosáhnouti.

Lze uznati, že snížené sazby, hlavně u daně důchodové a všeobecné výdělkové, budou pociťovány jako úleva, ale mám za to, že pravá podstata zlepšení daňového systému vězí ještě jinde, a to v úspoře při celém státním a samosprávném hospodářství. Tu je rozpočet správným ukazovatelem potřeb fisku. Bude-li rozpočet snižován na míru snesitelnou, což se ostatně z části již stalo, nebude potřebí velkých daní a odpadne zasílání fermanů úřadům s upozorněním, aby daně vybírány byly s veškerou přísností. Z rozpočtu časem musí zmizeti položka: podíl samosprávných svazků na státních daních, která na r. 1927 figuruje částkou 1.039,607.000 Kč, která není ničím jiným nežli výpomocí připomínající nám, že je to odměna za dřívější špatné hospodaření v obcích. Nemám důvodu pochybovati o tom, že se dnešnímu režimu podaří jak ve státním, tak obecním hospodářství zavésti normální poměry, které vyvolávají opět normální potřebu jak ve státě, tak i v samosprávě. Tím umožněno bude uskutečniti jen takové předpisy daňové, které vzhledem k zmenšené potřebě v celém našem veřejném hospodářství budou žádoucny.

Všimneme si nyní daně důchodové. Bude značně nižší a bude spravedlivější, protože bude rozšířenější. Princip, že každý, kdo požívá ochrany státu a má pro svoji potřebu vystačitelný příjem, má býti podroben dani, je tu splněn, a to právem. Přesto nebude moci nikdo upříti daňové reformě sociální spravedlnost, neboť při dani důchodové zvyšuje se proti dřívějšku existenční minimum na Kč 7000. Průměrné celkové snížení činí 40% sazeb dřívějších.

Kdežto dříve platil důchodce při příjmu Kč 7000 a jednočlenné nebo dvoučlenné rodině Kč 108, při tříčlenné Kč 96, nebude příště platiti ničeho. Z příjmu Kč 8200 platil dříve 162 Kč, příště bude platiti 106 Kč, z příjmu 11.000 Kč platil 283 Kč, budoucně bude platiti 190 Kč, z příjmu 20.000 Kč platil dříve 1074 Kč, budoucně 600 Kč. U příjmů vyšších, na př. 30.000 Kč, činí snížení daně při jednočlenné rodině 792 Kč, při dvoučlenné rodině 720 Kč, při tříčlenné 830 Kč, při čtyřčlenné 733 Kč, při pětičlenné 691 Kč a konečně při šestičlenné 608 Kč.

Pro střední vrstvy přichází nejvíce v úvahu všeobecná daň výdělková jakožto daň kvotová a daň, která vhodně pojmenována všeobecnou, týká se všech kategorií samostatného výdělečného podnikání. Na rozdíl od jiných daní, jako důchodové, pozemkové, domovní, výdělkové, daně podniků veřejně účtujících, kapitálové, rentové, dávky tantiemové, daně báňské a daně majetkové, kterým, přihlížeje k majetkovým poměrům, málokterý živnostník je podroben, podléhá každý samostatně výdělečně činný živnostník a obchodník této všeobecné dani výdělkové. Bylo a musilo býti naší snahou působiti především k tomu, aby daňová reforma odstranila vše to, co válečná doba způsobila předpisováním této daně. Pánové, zastupující jiné vrstvy společenské, nikdy neuvěří, k jakým scénám docházelo v našich ústředích, sekretariátech a klubech v době doručování platebních rozkazů, týkajících se všech daní, kterým živnostník podléhá - ale hlavně daně výdělkové. Nebylo to vinou poplatníka, že nedostal platební rozkaz každý rok, jak za normálních poměrů se dělo, nýbrž za 2 až 6 let. Nebylo jeho vinou, že neměl-li starý obnos zaplacený, těmto hromadným platebním rozkazům nevyhověl. Poplatník, byl-li řádný, a těch je přece největší procento, pamatoval na své povinnosti, a proto nebylo by mu činilo zvláštních obtíží splniti svoji poplatnou povinnost, kdyby... ano, kdyby nebyly zatím nastaly revoluční poměry ve vyměřování daní právě těm nejchudším poplatníkům.

Pan kol. Remeš ve své řeči v rozpočtovém výboru konstatoval, že státní daně roku 1914 činily v území Československé republiky 612 mil. Kč, roku 1922 však 7560 mil. Kč, tudíž 12tinásobný obnos, ač valutové poměry za tu dobu rovnaly se jako 1:6. Platil-li tudíž nájemník roku 1914 na všeobecné dani výdělkové 36 Kč, měl by r. 1922 a následujících platiti dvanáctinásobek, tudíž 432 Kč. Je to sice pro malého poplatníka velké zvýšení, ale jsem přesvědčen, že tento rozdíl, ač značný, nebyl by přivedl tak velkou část našich malých živnostníků z rovnováhy, kdyby takových předpisů mnohdy v době 14 dnů nebylo více, a to někdy 5 až 6. Dřívější daň 36 Kč za 6 let činila Kč 216, ale pozdější 432 Kč, tudíž za 6 let 2592 Kč. V tom vězí ten rozdíl, neboť zaplatiti v 8 dnech 216 Kč, jest snad možno u větší části poplatníků, ale nikoli 2592 Kč, kterýžto obnos representuje mnohdy celé jmění malého živnostníka. Tento případ platí však jen pro státní daň, která oproti normálním poměrům byla u nás v době poválečné zvýšena. K tomu přicházejí ještě všechny autonomní přirážky, které dříve činily necelých 200%. Připočteme-li k celkové dřívější poplatnosti za šestileté období, v tomto případě 432 Kč, přirážky, činila poplatná povinnost 648 Kč, kdežto v době poválečné, kdy průměr autonomních přirážek činil 832%, činí tato povinnost 21.565 Kč.

Byli jsme svědky, když poplatníci, které zastupujeme, plni zoufalství přinášeli nám stohy těchto platebních rozkazů, které zaplatiti nemohli. A úřady? Našli se v nich soucitní lidé, ale to nestačilo k odstranění těchto vrcholně nešťastných dob drobného lidu poplatného. Z těchto nesčetných případů bylo nám jasno, kde hledati kámen úrazu a jak zjednati odpomoc. Bylo nutno přidružiti k reformě daňové reformu autonomních přirážek. Jedině tak bylo možno uvarovati se dřívějších chyb, plynoucích z hospodářství samosprávného. Toho bylo také dosaženo společným úsilím všech koalovaných stran, kterým na pořádku a řádném vývoji naší republiky záleží. Když bylo dříve možno přes noc obecnímu zastupitelstvu místní přirážky třebas o 1000% i více zvýšiti, nebylo možno poplatníku se dopočítati, kolik bude platiti daní a přirážek, a tak byl týž denně v nejistotě, jaký obnos si má připraviti, byl v nejistotě, bude-li moci svým občanským povinnostem dostáti, nebo bude-li již v nejbližší době ochuzen a nucen opustiti svoji rodnou obec při vzpomínce na ztracený majetek. Při takovém hospodářství zklamaly úplně veškeré výpočty, a to bylo příčinou, proč místo dřívější spokojenosti, urovnanosti, klidu a rodinného štěstí přišly do rodin živnostníků zoufalost, nepokoj, pláč a nespokojenost. Hledejte pak za těchto poměrů lásku k rodné půdě a práci, když nastěhuje se do myslí všech příslušníků přesvědčení, že vše je marné a záchrana že je nemožná! Reforma daňová přišla a přijíti musila. Byla by jinak zmizela z naší vlasti ta nejkrásnější ctnost jejího obyvatelstva, kterou oplývá: Láska k rodné půdě a chuť k práci.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP