Čtvrtek 5. května 1927

Dvě hlavní zásady daňové reformy byly s počátku jasné: 1. snížení poplatného procenta při všeobecné dani výdělkové v nižších kategoriích a 2. stanovení nejvyššího možného procenta samosprávných přirážek. Tento cíl jsme si vytkli, jej sledovali a uplatňovali. Víme dobře, že daňovou politiku nelze prováděti podle přání jednotlivců nebo některých druhů výroby a že nutno míti zřetel k povšechným potřebám celostátním. Tuto zásadu hájil nynější ministr financí dr Engliš a třebaže v mnohých věcech vyšel oprávněným požadavkům vstříc, hlavně u poplatníků menších směrem dolů, dlužno mu přiznati, že snížením položek ve státním rozpočtu pomoženo bude uhraditi menší příjem, plynoucí z nových sazeb daňových.

Hlavní zásady všeobecné daně výdělkové jsou: sazba činí 21/2%. Při prvních Kč 30.000 výnosu snižuje se tato 21/2%ní sazba na 1/2%, kdežto při výnosu nad Kč 140.000 se sazba zvyšuje na 4%. Při výnosu do Kč 15.000 snižuje se sazba na 1/4%. Jde-li o poplatníka, jehož celoroční příjem i s příjmem hlavy rodiny nepřesahuje Kč 7000, činí sazba 1/8%, při čemž při příjmu do Kč 4000 se státní daň sice předpisuje, ale nevybírá. Další výhody týkají se nuzných poplatníků, jimž daňová komise může povoliti částečně nebo zcela osvobození od daně, nepřesahuje-li základ daňový Kč 7000, a jde-li o staré poplatníky, nepřesahuje-li základ daňový Kč 10.000. Toto ustanovení lze jen vítati, neboť uplatňuje zásadu lidskosti.

Vládní návrh obsahoval odchylky tam, kde šlo o osobní činnost poplatníkovu v podniku do té míry, že provoz bez této činnosti by byl nemožným. V tomto případě snižuje se daň o dalších 20%. Podařilo se nám přesvědčiti, že také živnostenská a obchodní zaměstnání jsou vázána na osobní činnost právě tak, jako je tomu u advokátů, notářů, lékařů, spisovatelů, obchodních jednatelů a j., a proto budou též účastni této slevy. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Vezmeme-li za základ průměr autonomních přirážek, jak podle nedávného stavu se jevil, totiž 832%, a budoucí základ 470%, činila nebo činiti bude všeobecná daň výdělková, jak následuje - uvádím pouze 8 příkladů, ježto podrobnější specifikace náleží do debaty podrobné.

Při výnosu Kč 3000 dříve daň 29.46 Kč, budoucně Kč 17.62; při výnosu 4000 Kč dříve daň Kč 49.10, nyní Kč 23.50, při výnosu 5000 dříve daň 78.56, budoucně 35.62, při výnosu 8000 dříve 196.40, budoucně 111.15, při výnosu 15.000, dříve 654.48, budoucně 209.47, při výnosu 20.000 dříve daň 1022, budoucně 552.90, při 30.000 dříve 1839.60, budoucně 829.35, konečně při 60.000 dříve 7.289.60, budoucně 4488.74.

Ve všech položkách, jak malých, tak i velikých, je zřejmé zlepšení, arciť tam, kde jednotlivé obce vynikly šetrností, může rozdíl býti nepatrnější. Pravda je a zůstane, že na výši celkové poplatnosti vinu nesly pravidelně obce s vysokými přirážkami, které šly v některých případech do nekonečna a staly se vinníkem hospodářské zkázy četných samostatně výdělečně činných jednotlivců v obci.

V době největšího hospodářského útisku poplatnictva následkem vysokých přirážek pořídil jsem seznam některých obcí, které vynikly neobyčejným zvyšováním přirážek, a uvádím jen některé: Kutná Hora 791%, Načeradec 800, Tochovice 930, Krupá 981, Staňkov 1000, Záluží 1500, Popovice 1800, Mileč 1810, Všechlapy 2000, Lukavice 2700, Mohuřice 3650, Studnice 3750, Skupá 4500, Březové Hory 4500, Lovčice 9700, Olbrechtice 10.000% přirážek. Tato obec nebyla po dlouhou dobu, pokud jsem se mohl dověděti, předstižena, až teprve v plzeňské župě nalezly se dvě obce, a to Blizanov, kterážto obec má 11.530% a Kovčín se 16.712% přirážek. Podle toho poplatník v uvedeném případě v této obci žijící zaplatí z každé koruny sazby daně výdělkové 161 12 Kč obecních přirážek. Z toho je viděti, že nezbude nic jiného, než opustiti obec a hledati své štěstí jinde. Proto pokládáme stanovení určité přípustné výše obecních přirážek za jednu z nejdůležitějších věcí daňové reformy, třebaže připouštíme, že řádně a hospodárně vedené obce ve svém vývoji budou omezeny. Odstraněny však budou všechny obavy poplatnictva, které si bude moci předem vypočítati částku, jakou má platiti na státní daně a autonomní přirážky. Poplatnictvo bude ušetřeno nepřízně, když hospodářství obecního zmocnil se režim jemu nepřátelský a opuštěn zvyk, že obecní přirážky byly nepatrně podle nejzazší potřeby zvyšovány, a to jen v ojedinělých případech.

Předložená reforma daňová, je-li spravedlivě souzena, přináší dávno vytouženou úlevu pro poplatné vrstvy, ale občané mají právem obavy ze svých dosavadních zkušeností, aby dobrá litera zákona nezvrtla se v opak a aby ten nový spravedlivý život, který má nadejíti, nebyl tím starým duchem berních úřadů podvazován. Je naší povinností některé případy osvětliti, jak před nedávným ještě časem úřady vůči poplatnictvu si počínaly. V započaté rozpravě o novém zákoně uvedl zástupce rolnické strany pan posl. Marcha některé případy, osvětlující příkré bezpráví na poplatnictvu rolnickém páchané a na šikany, jež mnohdy pro několik haléřů nedoplatků musili stoupenci jeho vytrpěti. Ukázal dále, jak vůči malým poplatníkům bezohledně se postupuje při vymáhání daní, kdežto vůči velkým poplatníkům je shovívavost. V obdobném osvětlení jeví se prakse v kruzích živnostenských. Jinak se měří malému, jinak velkému poplatníku. Z velice četných případů uvedu jen ně které, z nichž patrno, že požadavek berních správ mnohdy splniti nelze, neboť přesahuje majetkové poměry dotyčných poplatníků. Jistý hrnčíř na českém jihu provozuje živnost ručně v domku, který postavil nákladem 6500 Kč a mimo svou manželku nezaměstnává žádnou pomocnou sílu. Tomuto živnostníku bylo předepsáno daně výdělkové: r. 1921 3194.40, r. 1922 3858.80 a r. 1923 3858.80 Kč. Jelikož r. 1921 měla obec přirážek 2.700%, r. 1922 1500 a r. 1923 2100, měl zaplatiti celkem na dani výdělkové i s obecními přirážkami 29.590 Kč. To stalo se v Lukavici. - Druhý případ: Obchodník v Kolíně, provozující obchod 25 roků, jest otcem 6 nezaopatřených dítek a podporuje svého 80 roků starého otce. V obchodě má investovaný kapitál 140.000 Kč, dluhů má 50.000. Tržba činila r. 1914 68.000, r. 1915 111.034, r. 1916 217.508, r. 1917 540.983, r. 1918 252.705 a r. 1919 243.840 Kč. Tomuto obchodníku byla vyměřena daň z příjmu, válečných zisků a všeobecná daň výdělková za dobu od r. 1914 do r. 1920, tedy za celých 7 roků, 681.000 Kč, tedy jen o něco méně než činila hrubá tržba. Podal ovšem rekurs a zatím zaplatil 187.296 16 Kč, celý svůj majetek jako splátku na předepsané daně. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Z toho je vidno, jakými přísnými měřítky daně byly vyměřovány. Ale i poslední naděje živnostníků, že v odvolacím řízení bude dáno místa, byly často zklamány, neboť přesto, že ministerstvo financí nařídilo opětně berním správám, aby v případech, kdy poplatník si podal do vyměření daně stížnost a žádá buď ve stížnosti samé nebo ve zvláštním podání za posečkání daně, bylo s vymáháním těchto obnosů daňových, s jichž odpisem v cestě odvolání možno počítati, posečkáno do rozhodnutí stížnosti - nebylo tohoto nařízení uposlechnuto a daně přísným způsobem vymáhány dále.

Tato fakta mluví řečí srozumitelnou a výstražnou! Kdyby tyto případy se měly i v budoucnu opakovati, a kdyby tato někdy nepochopitelná praxe berních správ měla potrvati, bylo by to hrobem všech těch dobrých úmyslů, které zákonodárci kladou v tuto osnovu zákona a všech těch blahých nadějí, které těžce postižené poplatnictvo v tento zákon skládá.

Bude důležitým úkolem finančních orgánů, aby duchu nového zákona se přizpůsobily a aby výhody, jež zákon přináší, nebyly berní praxí zkracovány, nebo dokonce rušeny. Apelujeme zejména na p. ministra financí, s jehož jménem je spojen tento zákonodárný počin velikého dosahu a slibných nadějí, aby byl bedlivým strážcem výhod zákonem poskytovaných a důtklivými istrukcemi, event. i přísným pokáráním dbal o to, aby zdůrazňované heslo berní morálky nebylo snad jen metlou poplatnictva, ale také svatou povinností úřednictva.

V tom předpokladu a v tom pevném očekávání přijímáme novou předlohu nikoliv jako dosažení ideálů stavu, který zastupujem, nýbrž co první velký krok k dosažení daňové spravedlnosti a rovnosti a co počin, který vítáme a v němž vidíme podstatný pokrok jako praktičtí politikové.

Ve statích, týkajících se trestních ustanovení, učinil rozpočtový výbor zcela právem některé změny, směřující ku zmírnění těchto. Bude věcí představených úřadů dbáti toho, aby přesně rozeznáván byl v jednotlivých případech zlý úmysl od neznalosti nebo pochybení. Tam, kde půjde o neznalost předpisů nebo opoždění, nesmí nastati citelný trest.

Vláda dnešní koalice za dobu 11měsíčního svého trvání vyřídila plně v poslední době řadu důležitých zákonů, které mají přinésti užitek všemu obyvatelstvu tohoto státu. Mezi těmi předlohami je zákon o daňové reformě, po které bylo důvodně tak dlouho voláno.

Není to dílo překotně pracované, nýbrž je to výslednice dlouholetých příprav a práce. Přál bych si, aby toto dílo, na jehož zdokonalení jsme úsilovně pracovali, uspokojilo očekávání všeho obyvatelstva v ně kladené. Odstraniti má dřívější nerovný a nespravedlivý systém a posloužiti všem, kdož naději v ně kladou. Zejména očekává živnostnictvo a obchodnictvo, že předloha ta odstraní a znemožní pro budoucnost všechny chyby na něm páchané. Nesmí zůstati jen při tom, že je to dílo promyšlené, řádně propracované a celkem dobré, nýbrž očekáváme, že i prakse vyměřovací bude odpovídati intencím tohoto zákona a zlepšeným hospodářským poměrům.

Klub můj bude pro tuto předlohu zákona hlasovati, jelikož vždy měl na mysli lepší poměry a byl pro to, co znamenalo ve všech případech zlepšení. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): K povšechné rozpravě není již nikdo přihlášen. Jest tedy ukončena.

Udělím tedy nyní slovo k doslovům v rozpravě povšechné pánům zpravodajům osnov, jich projednávání bylo sloučeno (tisky 1007, 1002 a 1000).

Žádám pana zpravodaje posl. Adámka, aby se ujal slova k doslovu o osnově zákona o úpravě finančního hospodářství samosprávných svazků (tisk 1007).

Zpravodaj posl. Adámek: Slavná sněmovno! Vzhledem k tomu, že generální debata byla velmi obsažná, prohlašuji, že závěrečné slovo k předneseným námětům o projednávaném zákoně o nové úpravě finančního hospodářství samosprávných svazků (tisk 1007) ponechám si až po debatě specielní. Navrhuji, aby za základ rozpravy podrobné vzata byla osnova obsažená ve zprávě výborové.

Předseda (zvoní): Uděluji slovo k doslovu p. posl. dr Samkovi, jako zpravodaji k osnově zákona o stabilisačních bilancích (tisk 1002).

Zpravodaj posl. dr Samek: Slavná sněmovno! K námětům, návrhům a poznámkám, jež týkaly se osnovy zákona o stabilisačních bilancích (tisk 1002) a jež předneseny byly ve všeobecné rozpravě, dovolím si odpověděti při uzávěru debaty speciální.

Navrhuji, aby přešlo se k debatě podrobné a aby za její základ vzata byla osnova podle zprávy rozpočtového výboru.

Předseda (zvoní): Konečně uděluji slovo k doslovu p. zpravodaji posl. dr Hnídkovi k osnově zákona o přímých daních (tisk 1000).

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Podle jednacího řádu mám jménem rozpočtového výboru obhájiti návrh zákona o přímých daních (tisk 1000). Vyhrazuji si to učiniti na konci rozpravy podrobné a navrhuji, aby návrh rozpočtového výboru k zákonu o přímých daních vzat byl za základ debaty specielní. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Podle §u 53 jedn. řádu hlasuje se po skončené rozpravě povšechné o tom, zda osnova má býti základem rozpravy podrobné, když se napřed bylo hlasovalo snad o návrhu na přechod k pořadu.

Návrh na přechod k pořadu podán nebyl.

Budeme tedy nyní hlasovati o návrzích pánů zpravodajů, které učinili v doslovu k rozpravě povšechné,.aby totiž základem sloučené rozpravy podrobné byly zprávy výboru rozpočtového tisky 1007, 1002 a 1000.

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Kdo souhlasí s návrhy pp. zpravodajů, aby uvedené zprávy výborové byly základem sloučené rozpravy podrobné, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrhy pp. zpravodajů jsou přijaty.

Podle §u 4 a §u 53 jedn. řádu bude se sloučená podrobná rozprava o osnovách zákonů o přímých daních, o úpravě finančních hospodářství samosprávy a o stabilisačních bilancích konati rozděleně na 4 části, z nichž prvé 3 připadnou na osnovu zákona o daních přímých (tisk 1000).

Části ty jsou:

Část 1, zahrnující z osnovy zákona o přímých daních: uváděcí ustanovení (čl. I až XVI), trestní ustanovení (hlava VIII, §§ 185 až 230), společná ustanovení (hlava IX, § § 231 až 404).

Část 2, zahrnující z osnovy zákona o přímých daních: důchodovou daň (hlava I, §§ 1 až 45), rentovou daň (hlava VI, §§ 172 až 182), daň z tantiem a z vyššího služného (hlava VII, §§ 183 a 184).

Část 3, zahrnující z osnovy zákona o přímých daních: výdělkovou daň všeobecnou (hlava II, §§ 46 až 67), výdělkovou daň zvláštní (hlava III, §§ 68 až 93), pozemkovou daň (hlava IV, §§ 94 až 116), domovní daň (hlava V, §§ 117 až 171).

Část 4, zahrnující osnovy zákonů o úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy (tisk 1007) a o stabilisačních bilancích (tisk 1002).

Podle § 53 jedn. řádu sděluji, že hlasování bude se konati po rozpravě podrobné o každé osnově odděleně na podkladě té které zprávy výborové a návrhů pozměňovacích, které podány budou nejpozději při ukončení podrobné rozpravy o té které části osnov.

Před hlasováním o každé osnově předcházeti bude doslov zpravodaje.

Poněvadž pp. zpravodajové si vyhradili reagovati na náměty a námitky v rozpravě přednesené, až v tomto doslovu, provedeme nyní postupně podrobnou rozpravu celou.

Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická pro každou část sloučené rozpravy podrobné byla stanovena 60 minutami na řečníka.

Jsou nějaké námitky proti navržené lhůtě řečnické? (Nebyly.)

Není jich. Navržená lhůta jest tedy schválena.

Dříve však než započneme rozpravu, přerušuji projednávání pořadu a dám, nebude-li námitek, hlasovati o naléhavých interpelacích, které byly rozdány ve včerejší schůzi. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Rozhodneme tedy hlasováním podle §u 69 jedn. řádu, zda a kdy jest zahájiti rozpravu o interpelacích označených za naléhavé, které rozdány byly v 79. schůzi posl. sněmovny dne 4. května 1927.

Jsou to tisky:

711. Naliehavá interpellácia posl. Hrušovského a spol. ministru spravedlnosti, ministru vnútra a ministru nár. obrany o činnosti posl. dr Tuky.

Žádám o přečtení petitu.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Pýtáme sa pánov ministrov:

1. Či majú známosti o výše uvedenom obvinení posl. dr Tuky zo špionáže a velezrady?

2. Či hodlajú zaviesť bezodkladné vyšetrenie pravdy v tejto veci?

3. Čo učinila v tejto veci bratislavská policia, a prečo dosiaľ nezakročila?

Předseda: Podatelé navrhují, aby rozprava se zahájila v příští schůzi.

Odpověď na tuto naléhavou interpelaci byla již rozdána v tisku 995.

Kdo souhlasí, aby této za naléhavou označené interpelaci přiznána byla rozprava podle §§ 69, 65 a 68 jedn. řádu, a aby rozprava tato podle návrhu podatelů zahájila se v příští schůzi, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím rozprava přiznána nebyla.

856. Naléhavá interpelace posl. inž. Nečase, dr Dérera, Remeše a soudr. vládě o porušení práv Podkarpatské Rusi navrhovanou vládní předlohou o reformě správy.

Žádám o přečtení petitu.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Podepsaní se táží:

1. Ví vláda Československé republiky, že navrhovaná předloha o reformě správy je - pokud se týče Podkarpatské Rusi - v rozporu s ustanoveními mírové smlouvy a §em 3 úst. listiny republiky, resp. že znamená oddálení vyplnění příslušných ustanovení?

2. Ví vláda republiky Československé, že navrhovaná předloha o reformě správy je v rozporu s jednomyslným usnesením poslanců všech stran na Podkarpatské Rusi, jež bylo učiněno ještě před vydáním předlohy na schůzi v Užhorodě 29. ledna 1927, kde byly zastoupeny všechny politické strany podkarpatoruské: republikánská, lidová, autonomního zemědělského sojusu, maďarská strana Korláthova, strana trudová, soc. demokratická i komunistická?

3. Je vláda ochotna vyvrátiti všechny poplašné zprávy, šířené v souvislosti s navrhovanou reformou správy o úpravě hranic Podkarpatské Rusi v její neprospěch, zvláště o vytržení Užhorodu z Podkarpatské Rusi?

4. Je vláda ochotna vyvrátiti zprávy, šířené v Podkarpatské Rusi o výroku ministra Udržala ze dne 4. prosince 1926 o tom, "že je skutečně pravdou, že hranice republiky nejsou příliš výhodné a proto že je úkolem naší diplomacie, aby úprava našich hranic stala se ihned". Výrok ministra Udržala rozšiřuje se po Podkarpatské Rusi v tomto znění a je vykládán tak, jakoby hranice republiky měly býti právě na úkor Podkarpatské Rusi podstatně změněny. Okolnost tato zavdává podnět k velkému znepokojení v celých krajích Podkarpatské Rusi.

5. Je vláda ochotna vysvětliti, jak si představuje po uskutečnění reformy správy vyřešení vzájemného vztahu guberniálního úřadu, civilní správy, zemského projektovaného zastupitelstva a budoucího sněmu?

6. Je vláda ochotna prohlásiti, že zemské zastupitelstvo jako orgán správní bude existovati samostatně vedle sněmu Podkarpatské Rusi, jehož kompetence je legislativní, a je vláda ochotna učiniti ve smyslu generálního statutu opatření k ustavení sněmu?

7. Je vláda ochotna vyjíti vstříc žádostem a přáním sloučených ruských centrálních národních rad - jejichž představitelé byli vynikajícím způsobem účastni jednání o připojení Podkarpatské Rusi k Československé republice - v tom směru, aby předloha o zemských zastupitelstvech se netýkala Podkarpatské Rusi a je ochotna k provedení příslušné změny odvolati svůj návrh z pořadu?

Předseda (zvoní): Podatelé navrhují, aby rozprava se zahájila ihned.

Odpověď na tuto naléhavou interpelaci byla již rozdána v tisku 997.

Kdo souhlasí, aby této za naléhavou označené interpelaci přiznána byla rozprava podle §§ 69, 65 a 68 jedn. řádu, a aby rozprava tato podle návrhu podatelů zahájila se ihned, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím rozprava přiznána nebyla.

933. Naliehavá interpellácia posl. Bečku a súdr. vláde o poskytnutie neoprávnených výhod na úkor štátnych financií pre hospodárske podniky vodcu slovenskej ľudovej strany posl. Hlinku.

Žádám o přečtení petitu.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Pýtame sa vlády:

1. Nakoľko zodpovedajú pravde zprávy novín a udania posl. Hlinku o poskytnutí 10 milionov bezúročného vkladu na 40 rokov pre ružomberskú ľudovú banku?

2. Či je pravda, že p. posl. Hlinkovi a vicepresidentovi senátu dr Krčmérymu vymenené a nostrifikované boly z Uhorska do republiky dovezené znehodnocené uhorské renty a iné papiere, hoci dosiaľ takáto nostrifikácia menovaným pánom ministrom financií húževnate odpieraná bola?

3. Či bolo o týchto veciach jednané a rozhodnuté v min. rade?

4. Čím odôvodňuje vláda spomenuté opatrenia?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP