Čtvrtek 5. května 1927

Předseda (zvoní): Podatelé navrhují, aby rozprava se zahájila ihned.

Odpověď na tuto naléhavou interpelaci byla již rozdána v tisku 996.

Kdo souhlasí, aby této za naléhavou označené interpelaci přiznána byla rozprava podle §§ 69, 65 a 68 jedn. řádu, a aby rozprava tato podle návrhu podatelů zahájila se ihned, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím rozprava přiznána nebyla.

934. Naléhavá interpelace posl. inž. Nečase, Bečko dr Dérera a soudr. vládě o zastavení a omezení stavby železničních tratí na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Žádám o přečtení petitu.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Ptáme se p. předsedy vlády:

1. Je vláda ochotna umožniti, aby se neprodleně pokračovalo ve stavbě železnice Veselí-Nové Mesto n./V. v projektovaném rozsahu a zvýšiti za tím účelem příděl investic ministerstva železnic?

2. Je vláda ochotna přikročiti ke stavbě tratí Handlová-Štubňa-Červená Skala-Margecany a Užhorod-Mukačevo-Hust, jež od r. 1920 zůstávají stále jen v projekčním stadiu?

Předseda (zvoní): Podatelé navrhují, aby se rozprava zahájila ihned.

Odpověď na tuto naléhavou interpelaci byla již rozdána v tisku 950.

Kdo souhlasí, aby této za naléhavou označené interpelaci přiznána byla rozprava podle §§ 69, 65 a 68 jedn. řádu, aby rozprava tato podle návrhu podatelů zahájila se ihned, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím rozprava přiznána nebyla.

935. Naléhavá interpelace posl. Simma a druhů vládě, že nutno konečně upraviti právní poměry pensistů.

Žádám o přečtení petitu.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Tážeme se, je-li vláda ochotna v nejkratší lhůtě přikročiti ke konečnému rozřešení otázky pensistů, a to tak, že předloží poslanecké sněmovně příslušný návrh, přihlížející k zásadním požadavkům státních pensistů?

Předseda (zvoní): Podatelé navrhují, aby rozprava se zahájila po odhlasování daňových zákonů.

Odpověď na tuto naléhavou interpelaci byla již rozdána v tisku 992.

Kdo souhlasí, aby této za naléhavou označené interpelaci přiznána byla rozprava podle §§ 69, 65 a 68 jedn. řádu, a aby rozprava tato podle návrhu podatelů zahájila se po odhlasování daňových zákonů, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Tím rozprava přiznána nebyla. Budeme nyní pokračovati v projednávání pořadu schůze:

Ad 1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 705) zákona o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy (tisk 1007).

Ad 2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 559) zákona o stabilisačních bilancích (tisk 1002).

Ad 3. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 706) zákona o přímých daních (tisk 1000).

Přikročíme k prvé části podrobné rozpravy, zahrnující ustanovení uváděcí, trestní a společná k zákonu o přímých daních.

Přihlášeni jsou dosud řečníci: na straně "proti" pp. posl. Roscher, Netolický a Riedl, na straně "pro" pp. posl. dr Daněk a Windirsch.

Dávám slovo prvnímu řečníku na straně "proti", p. posl. Roscherovi.

Posl. Roscher (německy): Slavná sněmovno! Pokládáme projednávanou předlohu daňové reformy za dar kapitalistickým třídám státu. Pro ty, kdo berou plat a mzdu, pro drobné zemědělce a drobné živnostníky nepřináší daňová reforma žádného ulehčení, spotřební daně, jež tolik tísní živobytí drobného člověka, se nesnižují a nenastává žádné ulehčení živobytí dělnictva. Daňová reforma přináší řadu výhod kapitalistům a skytá jim úlevy v placení daní. Tato daňová reforma odráží v sobě podstatu kapitalistického státu a děje-li se ve veřejnosti pokus prohlásiti daňovou reformu za něco, co jest v zájmu českého i německého lidu, tu tvrdíme, že jest to klam a blud, tvrdí-li se to o této daňové reformě. Nechrání zájmy českého a německého lidu, nýbrž chce chrániti zájmy německých a českých kapitalistů v tomto státě. Tato daňová reforma ignoruje životní práva těch, kdo berou plat nebo mzdu, drobných lidí vůbec. Stane-li se tato daňová reforma zákonem, bude působiti jako zákon všeobecně reakční. Vždyť již dávno se zamýšlela reforma daňová a ve staré národní koalici se opětovně dály porady o daňové reformě. Ale ve všenárodní koalici byly překážky. Socialistické strany nemohly připustiti, aby takový zákon na jedné straně skýtal výhody kapitalistům, na druhé straně dělnictvu neulehčoval, naopak přitěžoval. Dnes jsou ve vládní většině tyto překážky odstraněny a česko-německé občanské strany přistupují k provedení daňové reformy v zájmu kapitalistických tříd tohoto státu. Ony vládnou dnes státem, ony mají v rukou vládní stroj. A to, co zde dělají, není politika lidová, nýbrž třídní politika zvláště proti pracujícím lidem. Mohou se nyní ve své nové většině volně zastávati zájmů zámožných a porušovati celkové zájmy pracujících. Výsledkem politiky, kterou německo-česká občanská vět šina po měsíce vedla, jest nepřetržitý řetěz násilí proti životním zájmům dělnictva a ještě další násilí bude následovati, uskuteční-li se plány, jež občanské třídy tohoto státu chtějí provésti. Ve státním rozpočtu na r. 1927 jsou přímé daně stanoveny na 2167 milionů, příjmy z daní nepřímých činí 7843 miliony. Poměr v procentech jest tedy ten, že výnos přímých daní činí 22%, zatím co nepřímé daně dávají 78% příjmů. Tedy více než 3/4 celého daňového výnosu musí býti uhrazeny daněmi spotřebními, to znamená, že při 14 milionech obyvatelů připadá na nepřímých daních 560 Kč ročně na osobu, zatím co z přímých daní připadá na osobu jen 154 Kč. Nutno dále uvážiti, že se na daních spotřebních odnímá dělníkům, zaměstnancům, drobným zemědělcům a živnostníkům asi 7% příjmu. To znamená, že vydá-li dělník nebo zaměstnanec 12.000 Kč za své živobytí, že musí zaplatiti neméně než 840 Kč na nepřímých daních. Jest rozdíl, jde-li o dělníka nebo zaměstnance, který vydělá 10, 15 nebo 20.000 Kč, nebo o kapitalistu, který vydělá 500.000 Kč nebo ještě více, který za životní potřeby vydá 150.000 Kč a zaplatí 10.350 Kč na spotřebních daních. Ten se ve svých životních potřebách nebude museti omezovati, ty zůstanou nedotčeny. Ale zcela jinak jest tomu u dělníků, zaměstnanců, u drobných lidí, jimž se daněmi odnímá část jich výživy. Stát by měl příčiny, aby chránil pracující lid jakožto nejlepší členy společnosti, neboť dělnictvo jest vlastně životním stromem státu a stát má povinnost nechati a dáti dělnictvu tolik, aby tento životní strom neuschl. Stavíme-li se proti zatěžování pracujících, jest to proto, že dělnictvo má právo žádati, aby se na potřeby pro život a zdraví jeho i jeho příslušníků vzal náležitý ohled. Nejsme odpůrci daní, nýbrž stavíme se proti tomu, aby drobné příjmy, jež jsou k životu nezbytně nutny, byly ještě tísnivými daněmi zatěžovány. Neboť to, co stát bere na daních, jest vyděláno, vytvořeno pracujícím člověkem a ne ti, kdo nesou daně na berní úřad, jsou poplatníky, nýbrž ti, kdo je vydělávají, a více než 90% daní musí býti takto nejdříve dělníky vyděláno.

Nyní bych se chtěl obírati daní z příjmu samou a jejím odůvodněním v důvodové zprávě. Tu musím říci, že v důvodové zprávě postrádáme mnoho objektivity, pokud jde o její stanovisko vůči dělníkům a zaměstnancům. V důvodové zprávě k dani z příjmu jsou odůvodnění, jež stejně dobře by byla mohla vzniknouti v kanceláři nějakého průmyslového svazu nebo živnostenského společenstva. Vane z nich duch nenávisti k dělníkům a zaměstnancům. Zmíním se ještě ve svých vývodech o této argumentaci v důvodové zprávě. Pan ministr financí dr Engliš prohlásil kdysi, že cení národní příjmy ve státě asi na 60 miliard a že z toho jen asi 10 miliard jest daňovými úřady podrobeno zdanění. Podle mínění pana ministra financí dr Engliše zůstává tedy asi 50 miliard nezachyceno berními úřady. Nuže, kdo jsou ti, kdo unikají daňové povinnosti, kdo jsou ti, jež možno zařaditi pod pojem daňových podvodníků, podloudníků a nekontrolovatelných? Nejsou to drobní lidé, nejsou to dělníci a zaměstnanci, nýbrž jsou to velcí kapitalisté, kteří stát bez ustání podvádějí unikáním daním a skrýváním se. Jsou to ti lidé, kteří mají od státu tučné prebendy na úrocích ze státních půjček, jsou to ti lidé, kteří dostávají od státu dodávky za náležitě vysoké zaplacení, jsou to ti lidé, kterým státní správa vychází nejvíce vstříc, jsou to ti lidé, kteří pokládají stát za svoji doménu pro své zájmy vůbec. Dělník a zaměstnanec nemůže svůj příjem zatajiti, ani drobný zemědělec a živnostník tak nemůže učiniti, ježto daňový úřad tu má snadný přehled a může zjistiti, co dělník a zaměstnanec vydělá. Na str. 34 důvodové zprávy se praví: Zjištění příjmu a jeho kontrola jest nejjistější u těch, kdo berou plat a mzdu. Důvodová zpráva výslovně praví, že u těch, kdo berou plat a mzdu, lze nejjistěji zjistiti, jaký příjem dělník a zaměstnanec má. Dále se praví, že lze také zjistiti příjem z daně domovní a příjem z budov. A pak přijde třetí kategorie, bohatí a mocní kapitalisté ve státě, a tu praví důvodová zpráva: Velké příjmy kapitálu, jež snadno uniknou pátrání berní správy, ježto tato nemá téměř žádných prostředků k seznání výše příjmu. V důvodové zprávě se pak praví dále: Pojem nezdaněného minima nebyl nikdy identický s pojmem minima existenčního. Proto nutno předem odmítnouti všechny snahy, aby byl od daně osvobozen obnos, nutný k úhradě životní existence. To tedy znamená: velký kapitalista se může placení daní vyhnouti, zatím co u dělníků a zaměstnanců nelze stanoviti existenční minimum, nýbrž zdaní se i ty příjmy, jež vlastně jsou k životu nezbytně nutné. Na jiném místě se pak v důvodové zprávě praví: Dělník a zaměstnanec si musí býti na druhé straně vědom, že má vůči státu, který ho chrání a který podporuje jeho duševní a tělesný vývoj, určité povinnosti, musí přispěti na státní výdaje odváděním daně z příjmu. Uvedl jsem již, že se dělníkům a zaměstnancům z jejich příjmů odnímá asi 7% na spotřebních daních, na neviditelné dani, kterou dělník nevidí, která se však přece dostává státu. Poukázal jsem již na to, že dělnictvo zaručuje státu možnost života a že bez dělného lidu by nebylo života ve státě a že na druhé straně kapitalismus zná jen jeden cíl, tohoto státu a jeho zařízení po chuti využíti pro své zájmy. Čteme-li toto místo, že dělník musí platiti daně za to, že se stát oň stará, tu přibližuje se to silně argumentaci, které často venku užívají odpůrci dělnictva tvrdíce, že dělník nemá mluviti v obci, protože neplatí daně a že jen ti mají právo v obci hlasovati, kdo vskutku platí daně. Říkáme, že dělník jako takový a zaměstnanec platí v poměru ke svým příjmům daleko více, že jejich oběť jest daleko větší než kapitalistů všeobecně.

V §u 2 zákona byly vynechány renty, pense a přídavky válečných poškozenců a předků za účelem osvobození od daní. V §u 3 se stanoví nezdanitelný příjem na 7000 Kč. Při 7000 Kč má podle §u 3 začíti povinnost platiti daň z příjmu. Pánové, kteří vypracovali návrh, soudí, že 7000 Kč dostačí, a kdo vydělá více než 7000 Kč, třeba musel vydržovati rodinu, jest podle názoru těchto pánů nucen část tohoto nepatrného příjmu odevzdati státu ve formě daní. 7000 Kč znamená podle hodnoty mírové koruny asi příjem 700 Kč. A ve starém Rakousku, o němž jistě nelze říci, že vycházelo dělnictvu příliš vstříc, ve starém Rakousku, kde také byla u vesla občansko-kapitalistická vláda, bylo přece tolik uznání, že nezdanitelné existenční minimum bylo stanoveno na 1600 K. Kdyby se těchto 1600 K přizpůsobilo dnešním drahotním poměrům, znehodnocení našich peněz, tu dojdeme k tomu, že nutno nechati jako nezdanitelné minimum alespoň 15.000 Kč a že teprve při příjmu vyšším než 15.000 Kč by bylo nutno platiti daně. Zde vidíme, že zdanění do 15.000 Kč jest těžkým útokem na normální výživu dělnictva a zaměstnanectva. Ale zdá se, že původně bylo pánům i těchto 7000 Kč jako daňová hranice mnoho, neboť v důvodové zprávě se na straně 37 praví: Válkou způsobené mimořádné poměry, zvláště pokles ceny peněz a tím způsobený úpadek životní úrovně způsobily, že se muselo přikročiti v r. 1920 k dalšímu zvýšení nezdaněného minima na 4000 Kč a v r. 1921 na 6000 Kč. A důvodová zpráva praví dále: "Od té doby se ovšem drahotní poměry trvale zlepšily a bylo by tedy zajisté oprávněné příslušné snížení nezdaněného minima." Tím se vlastně chce říci: "Drobní lidé, drobní zaměstnanci a dělníci, buďte rádi, že případně nezačínáme zdaňovati již od 4000 Kč." Vypadá to tak, jako by se tito drobní lidé, beroucí plat a mzdu, ti drobní živnostníci se těm pánům měli ještě poděkovati za to, že byl za základ vzat nejmenší příjem 7000 Kč. Čteme-li to, tu nám mimoděk napadá, že v argumentaci těch pánů není ani stopy sociálního cítění, že tu není soucitu pro pracujícího bližního a že z ní mluví nekonečná neznalost životních poměrů pracujících lidí, ano, dalo by se téměř tvrditi, že je to výsměch životním právům pracujících tříd v jich bídě. Žádáme proto, aby nezdanitelné existenční minimum činilo alespoň 15.000 Kč a žádáme dále, aby byl vzat přiměřený ohled na rodinné poměry poplatníkovy a ne, jak to praví předloha, aby teprve při 4 členech rodiny nastalo zvýšení na 9200 Kč, při 5 členech na 11.000 Kč a při 6 členech na 13.000 Kč. Navrhujeme k tomu, aby při 2 členech rodiny bylo nezdanitelné minimum zvýšeno na 18.000 Kč, při 3 členech rodiny na 22.000 Kč, při 5 členech na 26.000 Kč a při 7 členech rodiny na 30.000 Kč.

K §u 5 navrhujeme, aby při sčítání příjmu se vzal určitý ohled a určité úlevy při zdanění příjmů příslušníků rodiny jako celku. Jsme dále toho názoru, že v §u 7 slovo "dědictví" má býti škrtnuto a že v §u 15 hranice příjmu má býti zvýšena na 40.000 Kč a že má býti umožněna 20% srážka, že od 40.000 do 70.000 Kč má býti stanovena srážka 10% a od 70.000 do 100.000 Kč srážka 5%, že pojistné má býti zvýšeno z 1000 na 2000 a z 2000 na 4000 Kč a že vojenské osoby za války zraněné mají míti možnost sraziti z příjmů zdanitelných náklad na protesy, léčení a znovuzískání zdraví.

Pokud jde o § 30, žádáme, aby existenční minimum, pokud jde o daňovou srážku, bylo zvýšeno na 15.000 Kč. V tabulce návrhu jest stanoveno, že daň se má počínati srážeti při 193 Kč týdně a končiti při 453 Kč, že daň se má počíti srážeti při měsíčním příjmu 837 Kč a při 1963 Kč měsíčně končiti. Za základ jest tu vzat roční příjem u týdně placených 10.036 Kč a u měsíčně placených 10.044 Kč. V §u 30 se vlastně uplatňuje tatáž reakční tendence, kterou jsem bičoval již u § 3 a § 18. Ani zde se nebéře náležitý ohled na životní poměry a nutnosti dělnictva a zaměstnanectva, vidíme tu naprosté ignorování nejprimitivnějšího životního základu dělníků a zaměstnanců. Zde se vlastně chce stát odškodniti za daňové podvody bohatých a mocných, dělníci a zaměstnanci mají býti bez výjimky nuceni k placení daní. Zde jest to stát, jenž v nejbídnějších hledá předmět vykořisťování a chce z nich vynutiti daně. V důvodové zprávě domlouvají páni podnikatelům a praví: "Rozhodné jest také, že nemůže býti zaměstnavatelům lhostejno, zda početně tak silná třída poplatníků daně řádně platí či ne, protože má-li stát dostatečné příjmy, nemusí dosavadní daně zvyšovati a nové zaváděti, jež na konec opět především postihnou zaměstnavatele, průmysl, obchod, živnosti a hospodářství." Ti pánové tedy v důvodové zprávě praví: "Ty, podnikateli, plň jen svoji povinnost srážeti daně, plň tuto povinnost svědomitě, neboť budeš-li tak činiti, přimhouříme oko a budeme i dále trpěti, že nemusíš státu platiti sta milionů daní, a my nepůjdeme po stopách tvých daňových podvodů." Ti pánové jsou toho mínění, že z dělníka musí býti vymačkán poslední haléř. Říkají dále: "Také námitku nebezpečí přesunování daní nelze udržeti, ježto takové posunování, ať je již zakázáno či ne, jest vždy za každých okolností možné. Také zde rozhodne nezvratný zákon nabídky a poptávky. Za příznivé konjunktury a nedostatku dělnictva toto vždy snadno provede, že svalí daň ve formě zvýšených požadavků na zaměstnavatele, třeba se opět platila daň bezprostředně srážkami. A je-li naopak velká nabídka pracovních sil, tu budou zaměstnavatelé snadno moci působiti ve svůj prospěch na výši mzdy." Co to znamená? Co tu praví ti pánové podnikatelům? Podnikatelé mají jen horlivě srážeti, mají dbáti toho, aby se u dělníků a zaměstnanců neztratil ani haléř daní. Budete-li držeti k sobě, podnikatelé, ubráníte se i mzdovým požadavkům. Dělníci mohou platiti, třeba měli hlad, vy, podnikatelé, jen pilně strhujte, nic se vám nestane, budete tím jen pečovati o vlastní nejsvětější zájmy. A na straně 52 důvodové zprávy se praví: K požadavku dělnických kruhů, aby nezdanitelné minimum bylo citelně zvýšeno na 15.000 Kč, nemohla vláda přistoupiti proto, že při klesající tendenci mezd by většina dělnictva byla osvobozena od daně a státní finance by utrpěly značnou ztrátu. Což pak ti pánové myslí, že lze dnešní mzdy ještě snížiti? Což jest tu skutečně někdo, kdo věří, že by bylo ještě možno další zhoršení živobytí dělníků a zaměstnanců, dnes, kdy vlastně kupní síla mezd činí jen 70 až 80% kupní síly mzdy dělníků a zaměstnanců z r. 1914? Jest vyloučeno, aby bylo možné snížení těchto mezd, naopak dělnictvo a zaměstnanci jsou povinni vynaložiti všechny síly na zvýšení platů, protože tato životní úroveň, v níž dnes dělnictvo jest, jest nedostatečná, protože těmito příjmy není možno se uživiti. Na druhé straně potřebujeme zvýšení mzdy také proto, aby se dělnictvo a zaměstnanectvo stalo schopným konsumu. Máme v tomto státě velké průmyslové podniky, jež jsou odkázány výhradně na vývoz, které však nemohou dnes v dostatečné míře vyvážeti. Má-li tento průmysl trvati, nutno lidem, kteří tyto předměty a výrobky potřebují, dáti také možnost si je koupiti. Mohli bychom ve vlastní zemi zvýšiti obrat o 50%, ve vlastní zemi jest tolik lidí, kteří to vše, co se vyrábí, tak nutně potřebují, ale nemohou si to koupiti, ježto na to nemají prostředků. Zvýšením spotřební způsobilosti dělnictva bychom mohli zvýšením domácí potřeby vyrovnati to, co chybí v exportu. V odborových organisacích vedeme již po léta statistiku, co vlastně čtyřčlenná rodina potřebuje na živobytí a byli bychom si přáli, aby pánové, kteří vypracovali důvodovou zprávu a předlohu zákona, se byli alespoň jednou obrátili na statistický úřad, aby zjistili, co dělnická nebo zaměstnanecká rodina potřebuje na živobytí. Výpočet, který vám tu krátce přednesu, jest sestaven na základě vědeckých výzkumů slavných lékařů a tu nalezneme, že jedna osoba v sedmi dnech týdne, má-li zůstati zdravá a silná, chce-li si udržeti svoji způsobilost ku práci, musí na výživných látkách spotřebovati alespoň 886 gr bílkovin, 775 gr tuků a 2685 gr uhlohydrátů jako potravu. Pro čtyřčlennou rodinu to znamená týdenní výdaj za potraviny - a zde se uvádějí jen nejdůležitější látky - 243 Kč 97 h. K tomu přijdou výdaje na ostatní potřeby, jež činí 183 Kč týdně, takže čtyřčlenná rodina potřebuje k životu 427 Kč týdně, což dá roční výdaj 22.223 Kč. To jest vlastně jen nejdůležitější potřeba, aby dělník a zaměstnanec zůstal zdráv, aby dostal to nejnutnější, co potřebuje k životu. Myslíme proto, aby se pánové neklamali: V nejbližší době nenastane pokles platů, nýbrž otázka jest naopak ta, že jest nutné zvýšení platů, aby si dělníci a zaměstnanci mohli koupiti alespoň to, co potřebují pro svůj život a zdraví. Říkáme-li tedy, že v §§ 18 a 30 nezdaněné minimum se srážkami, má činiti 15.000 Kč, pak jest to jen spravedlivý a skrovný požadavek, který tu klademe, jenž jest v zájmu státu a v zájmu národního hospodářství.

Dále žádáme, aby se při členech rodiny vzal náležitý ohled na jejich počet, aby při 2 osobách v rodině zvýšení šlo do 18.000 Kč, a pak dle počtu členů rodiny do 22.000, 26.000 až 30.000 Kč. Poukazuji jen na Anglii. Tam jest na př. stanoveno minimum 21.600 Kč a u ženatých, kteří mají dvě až tři děti, činí nezdaněné minimum 40.000 Kč. Myslím, že jsme přišli jen s velmi skromným požadavkem. Musíme proto žádati, aby toto primitivní právo dělníků na život zůstalo nedotčeno a aby se jim z jejich nepatrných příjmů nic nebralo. Dále stojíme na stanovisku, že tam, kde se dělníkům nespravedlivě strhují daně, mají býti tyto dělníkům během 4 týdnů po uplynutí daňového roku vráceny. Při té příležitosti bych poukázal na to, že jsou ještě tisíce dělníků, kterým roku 1926 byly daně neprávem sráženy, ale dodnes jim nebyly vráceny. Těšili dělníky a slíbili jim, že v březnu dojde k vrácení, až dodnes nedostali ještě nic.

Při §u 38 navrhujeme, aby podnikatelé byli povinni daňové srážky týdně do 15. příštího měsíce odvésti státní pokladně a ne jak tomu bylo dosud. Ještě dnes jest mnoho podnikatelů, kteří až do dnes daň berním úřadům neodvedli, kteří po celý rok daň strhovali. Žádáme dále, aby se dělníkům vystavilo potvrzení o jejich hrubých srážkách alespoň na konci roku nebo když dělník opouští své místo. Mzdové kornouty a sáčky nejsou spolehlivým potvrzením. Dále navrhujeme k §u 42, aby spory o daňové srážky se projednávaly před živnostenskými soudy nebo před pracovními soudy, jež nutno zříditi, nebo není-li těchto, před příslušnými soudy okresními.

To jsou některé z nejdůležitějších přání a návrhů, jež máme ke kapitole o dani důchodové. Žádáme dále, aby daň z tantiem nebyla nijak snížena. Neboť tantiema jest příjem bez práce a měla by býti přiměřeně zdaněna. Povolují-li se již úlevy, mají tyto úlevy prospěti drobným střádalům, kterým se dnes strhuje daň z rent a jimž přejeme, aby byli od strhování daně z rent osvobozeni.

Všeobecně odmítáme tuto zákonnou předlohu v nynějším jejím znění, neboť jest to návrh zákona, který byl dělán v zájmu kapitalistických tříd tohoto státu a jenž chrání majetné třídy tohoto státu. Stojíme na stanovisku, že příjmům z práce nutno přiměřeně ulehčiti, že daně spotřební mají býti sníženy, ježto tyto spotřební daně, jež jsou takovým zatížením pracujícího lidu, přispívají k dalšímu zhoršování životní existence dělníka. Žádáme dále a naším cílem jest, aby systém daňový byl od základu změněn, aby spotřebě širokých vrstev se ulehčilo a aby zámožní byli více zatíženi než dosud zvýšenou daní z příjmu, majetku, dědictví a přepychu. Dnes jsou produkční prostředky soustředěny v rukou několika málo lidí, kteří mají privilej z toho co nejvíce získati, zatím co veliké davy dělníků tráví život v bídných poměrech. Naším cílem jest daňovou reformu od základu změniti, aby produkční prostředky přešly z jedné ruky do ruky celku, aby pramen bohatství byl převeden do rukou všech. Pak se bude moci společnost sama udržovati, kapitalistický systém daňový padne a ze společné práce všech bude se státu, obci, veřejným za řízením a pracujícím lidem dostávati k uspokojení životních potřeb to, co skutečně k životu potřebují. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP