Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je p. posl. dr Daněk.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Jako
hlavní důvod nebo aspoň jeden z hlavních
důvodů té části osnovy, jež
jedná o trestních ustanoveních v rámci
projednávané osnovy, uvádí se pozvednutí
daňové, či berní morálky, unifikace
trestních ustanovení a ochrana státních
zájmů.
Řešení otázky trestních ustanovení
daňových není lehkou partií tohoto
zákona, zvláště při tolikeré
různosti názorové, kdy vyskytují se
hlasy, že trestních sankcí vůbec není
třeba, poněvadž tresty se berní morálka
nepovznese. Je nutno zdůrazniti, že v řešení
této částky berní reformy je postupovati
tím opatrněji, poněvadž každá
křivda, dopadající na bedra poplatníkova,
byla by kořenem nových nespokojeností a výtek,
s nimiž jsme se stýkali po řadu roků
proti celému bernímu systému. Jakkoliv tedy
trestní ustanovení v této obsáhlé
osnově zákonné jsou shrnuta jen do 45 paragrafů
- § 185 až 230 - je možno je řaditi k nejdůležitějším
ustanovením tohoto zákona, ježto nedbání
jich mohlo by přinésti poplatníkům
nedozírné škody, často daleko větší
než placení daně samé.
Není sporu o tom, že stejně jako v ostatních
právních předpisech i zde je třeba
unifikace, aby totiž veškeré obyvatelstvo tohoto
státu, ať z té či oné krajiny,
podléhalo stejným trestním předpisům
daňovým. Není tudíž třeba
dále se zabývati tímto důvodem trestních
ustanovení daňového zákona.
Stejně není třeba příliš
se rozšiřovati o tom, že, jde-li o ochranu zájmu
státu, tedy celku, který stojí nad jakýmkoliv
hmotným zájmem jednotlivce, má stát
právo, zjednati si pří slušné
zadostučinění buď pohrůžkou
trestu nebo i trestem samým a není možno upírati
státu tohoto oprávnění.
Zajímá nás však zvláště
důvod, uvedený v důvodové zprávě
k této osnově, totiž zvýšení
berní morálky. Ustálilo se téměř
všeobecné mínění, že berní
morálka značně poklesla, že se rozšířilo
zatajování daní a pod. Soudím, že
se tu děje značná křivda těm
širokým vrstvám lidu, který přes
to, že si stěžoval do nezměrné
výše daní a všech možných
dávek, platil, pokud jenom síly jeho stačí.
Zdá se mi, že tu nelze mluviti o nějakém
všeobecném poklesu morálky berní, jako
spíše o nedostatcích v organisaci daňových
předpisů, jich provádění a
evidenci. Nejsou totiž ojedinělé případy,
že poplatník, kterému od berního úřadu
došly složenky, je bez odporu zaplatil a když došel
k bernímu úřadu, aby se přesvědčil,
jak vypadají jeho daňové povinnosti, dověděl
se, že má přeplaceno, přes to, že
mu došel ještě nový poukaz k placení.
To nesvědčí o špatné berní
morálce. Zvláště drobný člověk,
ať zemědělec, ať živnostník,
či dělník, třebaže lomil rukama
nad záplavou daňových povinností a
poplatků, přece platil, pokud měl vůbec
jenom možnost.
Snad lze mluviti o poklesu morálky berní jinde,
u těch hospodářských celků
velikých a silných jedinců a společností,
a to hlavně v době popřevratové, kdy
domácí reality byly zadlužovány za tím
cílem, aby daně staly se nedobytnými a peníze
vyvezeny za hranice. Tu však nese vinu i finanční
správa, která měla vyvinouti daleko větší
pružnost a pohotovost, aby zachytila značné
částky právě v těchto případech.
Mluví se o tom, aby byla povznesena berní morálka;
já bych však spíše řekl, že
je třeba vštípiti poplatníkům
lepší mínění o berní praksi,
o účelu daní a poplatků a zejména
i to, že stát má jistý nárok
za práva, kterých požívá jednotlivec
od státu, zvláště v ochraně osobní,
majetku atd. Toto ovšem předpokládá
zlepšení organisace berní a přesnou
evidenci, aby se poplatník nepřesvědčoval
u berního úřadu o tom, že právo
je na jeho straně. Mohl bych uvésti doklady o tom,
že drobný a střední příslušník
tohoto státu se nevzpírá placení daní,
jak svědčí spontánně odhlasované
resoluce na shromážděních poplatníků,
že tedy u tohoto nejde o nějaké zvýšení
berní morálky trestními ustanoveními.
(Předsednictví převzal místopředseda
inž. Dostálek.)
Ovšem neznamená odhlasování těchto
trestních ustanovení, že vidí se v každém
poplatníku vinník, který by musil býti
trestán, a je možno říci, že tu
jde o obdobný poměr jako v právu trestání
státem podle všeobecného trestního zákona.
Ani tu nelze říci, že existencí trestního
zákona bylo by všechno občanstvo zločinným,
neboť teprve spácháním určitého
deliktu dostává se jednotlivec do konfliktu se zákonem.
Přes to však nutnost trestních ustanovení
ukázala se podle životní prakse naprosto naléhavou
a nikdo nebude pochybovati o tom, že odstranění
trestního práva z našeho právního
života je prostě vyloučeno. Z téhož
důvodu tudíž jsou oprávněna i
trestní ustanovení daňová, aby se
chránil každý jednotlivec dostati se do konfliktu
s předpisy daňového zákona. Pokud
je plní, nemůže býti trestán,
pokud není viny, není ani trestu.
Tolik tedy o všeobecném nazírání
na trestní ustanovení, pokud se jejich umístění
uznává v rámci této berní osnovy.
Pokud jde o bližší ustanovení, nutno se
zmíniti zvláště o některých
zásadách těchto trestních ustanovení.
Především možno vítati, že
návrh rozpočtového výboru vymezuje
přesněji právní pojmy v oboru trestnosti
oproti vládnímu návrhu. Zvláště
ta okolnost, že se mlhavý pojem vědomého
jednání v §u 186 vládního návrhu
zaměňuje pojmem úmyslnosti, je významným
pokrokem v návrhu rozpočtového výboru.
I když nelze plně trestní všeobecné
právo aplikovati na ustanovení berního zákona,
je tu jistá příbuznost jednání
a nutno tudíž také i zde činiti rozdíl
mezi jednáním úmyslným a jednáním
zaviněným.
Je zcela na místě, že se činí
rozdíl mezi subjektivní a objektivní skutkovou
podstatou a že oba tyto pojmově rozdílné
delikty se úplně v osnově návrhu rozpočtového
výboru oddělují. Rozdíl tento má
vliv na výši trestu. Jakmile se v osnově vyznačuje
rozdíl mezi subjektivní a objektivní skutkovou
podstatou, je přirozeným a nutným důsledkem,
že v subjektivním deliktu musí býti
vyznačen úmysl, úmyslné jednání.
Osnova výborem rozpočtovým pozměněná
jde však ještě dále v rozlišování
jednání subjektivní činnosti trestné
a má na mysli jednak úmyslnost s pouhým vědomím,
že jednání neb opominutí je způsobilé
pro nesprávné vyměření daně
(§ 186), jednak úmyslnost s přímou činností
vedoucí k nesprávnému vyměření
daní nebo použitím způsobilých
prostředků k témuž cíli (§
187). I v tomto směru osnova výborem usnesená
přisuzuje v tomto druhém případě
vyšší trest a zejména vedle peněžité
pokuty i trest vězení. Tímto rozlišováním
návrh rozpočtového výboru zlepšil
návrh vládní tak, jak zkušenost při
praksi v řízení trestním pro jiné
případy trestní nutně si vyžádala.
Pozoruhodné jest ustanovení §u 205 této
osnovy, kterým se liší toto ustanovení
od všeobecných ustanovení trestních,
že totiž je možno upustiti od trestního
řízení, jestliže vinník, pokud
nebyl vydán trestní nález tedy třebas
i když už jednání před soudem bylo
zahájeno - se zaváže zaplatiti kromě
zkrácené daně přiměřenou
upouštěcí částku, kterou vyměří
podle volného uvážení vyšetřující
úřad, přihlížeje mezi jinými
okolnostmi též k majetkovým poměrům
obviněného.
Návrhem rozpočtového výboru se podstatně
mění také vládní návrh
v tom směru, že upravuje jinak a dokonaleji formální
řízení trestní. Kdežto vládní
osnova dávala nalézací i odvolací
senát do rukou finančních úřadů,
čímž ochrana stran mohla by se státi
velmi problematickou, rozpočtový výbor svým
návrhem staví řízení toto na
půdu soudní, což při neodvislosti soudcovské
má zvýšený význam.
Ovšem jedna věc je při tomto naprosto nutném
a významném opatření na pováženou,
že totiž tímto opatřením budou
nově prací zavaleny soudy resp. jejich orgány,
které beztak už dnes jsou neobyčejně
zatíženy. Tím povážlivěji
bude vloženo nové břemeno prací na soudy
okresní, že už vyšetřující
úřad podle §u 216 má právo žádati
okresní soudy příslušné podle
bydliště, aby přísežně vyslechly
svědky uvedené obviněným.
Uvádím jenom příkladem pokud jde o
přetížení soudů, že v Brně
u soudu, pokud je mně známo, již dva soudcové
přetížením práce klesli na chodbě
soudní budovy. Aby bylo možno si učiniti představu
o skutečném přetížení
soudních sil, uvádím zde příkladem,
že v exekučním oddělení u okresního
soudu v Brně jediný soudce za jediný rok
musil vyříditi 8000 aktů, kdežto v letech
normální práce a obtížení
vyřizuje jeden soudce nejvýše 3000 aktů
za rok. Při odpovědné práci soudcouvské
je to zcela přirozeno, že upřílišněné
pracovní zatížení způsobuje předčasné
ničení zdraví.
Slavná sněmovno! Budiž mi při této
příležitosti dovoleno promluviti o příčinách,
kterými tyto poměry u soudů vznikají
a jež ohrožují celou naši justici. Je to
především nedostatečné sociální
opatření, zvláště nedostatečné
služební požitky, které způsobují,
že jednak jeví se útěk ze služeb
soudních právě u právnického
dorostu, který nevidí ve službě soudní
dostatečné honorování a oceňování
své práce, jednak je tu obava před horšími
ještě poměry, která zdržuje právnické
síly od přihlašování se do soudních
služeb. Jest jistě na pováženou, je-li
u brněnského soudu jediný praktikant s právnickým
vzděláním. A tyto poměry nejsou pouze
zde, nýbrž jeví se v poměrech soudních
i jinde. Hrozí tu vážné nebezpečí,
že za několik roků bude naše justice v
tak ubohém stavu, že náprava bude státi
mnoho času a peněz. Povolané kruhy by měly
už nyní uvažovati o radikální nápravě,
kdy poměrně za menší obnos dá
se napraviti mnoho a zejména upravením požitků
dá se získati nový právnický
dorost do služeb soudních. Nová práce,
které se soudcům touto osnovou ukládá
v řízení trestním, dává
příležitost k tomu, aby odůvodněně
nastalo tu zlepšení.
Další důležitou otázkou formálného
řízení trestního ve věcech
daňových je možnost obnovy trestního
řízení, vzejdou-li dodatečně
nové okolnosti a průvody, které jsou s to
obviněného exkulpovati. Kdežto vládní
osnova nepřipouštěla obnovy, poskytuje návrh
rozpočtového výboru tento důležitý
prostředek každému obviněnému.
Věc jistě neobyčejně závažná,
zvláště jde-li o tak rychlé řízení
trestní, jaké zavádí se právě
projednávaným zákonem. Osnova zřejmě
přejímá pojmy ze všeobecného
trestního zákona a připouští
podle §u 229 obnovu pravoplatně skončeného
trestního řízení v případech,
vyjdou-li dodatečně nové, dosud neuplatňované
nebo neznámé skutkové okolnosti nebo průvody
rozhodné atd. Je velmi důležito ujasniti si
všechny pojmy, jež v této osnově se v
citovaném paragrafu vyskytují.
Především nutno si uvědomiti, že
vinník podle tohoto zákona má jen podle §u
215, odst. 1, lit. a) neomezené právo na uvádění
průvodních prostředků a okolností,
a to při svém výslechu jako obviněný
v řízení vyšetřovacím.
Může sice podle téhož §u 215, odst.
1, lit. e) podati do 15 dnů po skončeném
vyšetřování obranu buď písemně
nebo do protokolu, ale nemůže s účinkem
právním uváděti v obraně nových
skutečností ani nabízeti nových průvodů.
Tyto okolnosti v obhajovacím spise ve lhůtě
dané uvedené, může obviněný
před trestním senátem opakovati a trestní
senát nalézací může k nim přihlížeti,
mohou-li míti vliv na výsledek trestního
řízení. Nemůže však obviněný
před nalézacím senátem trestním
s právním účinkem uváděti
nových skutkových okolností a nabízeti
nové průvody. Nalézací senát
nemohl by podle tohoto zákona vůbec přihlížeti
k takovým okolnostem a průvodům, i když
zřejmě by šlo o okolnosti a průvody,
které by obviněného exkulpovaly.
Nehledě ani k okolnosti, že právo obviněného
dáti se obhajovati právním zástupcem
jest omezeno lhůtou, ve které za něj musí
žádati nejpozději podáním spisu
obhajovacího, mám obavu, že v tomto ustanovení
je skryt ostrý hrot proti poplatníkovi, který
mnohdy i nevinně trestaný nebude moci se obhájiti,
poněvadž zavčas neuplatnil své obhajoby
ve spise obranném.
Lze chápati názor, že jednání
trestní nemůže býti bezdůvodně
obviněným protahováno podáváním
nových a nových návrhů o průvodních
prostředcích obhajoby. Je tu také jistá
ochrana, byť dosti široká, v obnově řízení.
Přesto však třeba uvážiti právě
ony pojmové znaky v ustanoveních tohoto trestního
předpisu o obnově, jinak převzatých
ze všeobecných ustanovení trestních.
Rovněž v těchto všeobecných ustanoveních
trestních je možná obnova trestního
řízení, vzejdou-li dodatečně
nové okolnosti, které by mohly míti vliv
na změnu výsledku trestního řízení.
Avšak podle všeobecných předpisů
trestního zákona je možno uváděti
nové průvody "až do skončení
trestního řízení průvodního",
takže pojem "dodatečně nové průvody"
zřejmě vztahuje se až na ty, které najevo
vyšly až po skončení trestního
řízení, nikoliv však na ty, které
byly známy už před skončením
trestního řízení.
V trestním řízení daňovém
však půjde podle pojmových znaků uvedených
při obnově i o takové okolnosti, které
se vyskytnou ještě před skončením
trestního řízení, tedy v době
od podání obhajovacího spisu až do uzavření
trestního řízení a vynesení
rozsudku.
Zde zřejmě musí prováděcí
nařízení vysvětliti tyto pojmy dodatečně
a nové okolnosti v tom smyslu, že zákonodárce
měl v úmyslu zachytiti všechny okolnosti a
průvody, ke kterým nalézací senát
neměl možnosti podle tohoto zákona přihlížeti
s právním účinkem resp., které
s právním účinkem nemohly už
během trestního řízení býti
uplatňovány.
Jinak by byla v zákoně mezera, která by mohla
způsobiti i soudům značné nepříjemnosti
nejasností pojmů právních, pokud se
tyto v paragrafu jednajícím o obnově vyskytují,
a obviněný bez své vlastní viny octl
by se v nebezpečné situaci nesprávného
výkladu zákona se strany soudce.
Račiž, slavná sněmovno, uvážiti
příklad: Obviněný má svědky
pro svoji exculpaci, má případně i
listiny, jež by mu zajišťovaly tentýž
cíl. Nenalezne-li přesné adresy svědků
do lhůty vyhrazené písemné obhajobě,
nebo založí-li listinu a nalezne-li ji až po
podání obhajovacího spisu, v němž
by ji mohl naposledy s právním účinkem
uplatňovati, nemůže býti k nim nalézacím
senátem přihlíženo, poněvadž
to zákon nepřipouští. A přece
nejde o okolnosti nové, nejde třebas ani o okolnosti
neuplatňované, ani dodatečně najevo
vyšlé, nýbrž jde o okolnosti, známé
před skončením řízení
trestního. Není tu potřebí změny
zákona, nýbrž podle mého soudu je potřebí
nutně direktivy objasněním pojmu pro soudce,
že pod dodatečně vzešlými okolnostmi,
novými a dosud neuplatňovanými je rozuměti
právě všechny, i takové, jak jsem vylíčil,
totiž takové, jež vzešly v době,
že už k nim nalézací senát nemohl
přihlížeti.
A k tomuto vysvětlení pojmovému stačí
prováděcí nařízení k
zákonu, o němž mluví v §u 229,
odst. 5.
V celku je možno říci, že trestní
ustanovení daňová nejsou namířena
proti poctivým poplatníkům, nýbrž
proti těm, kteří i přes nejlepší
berní organisaci a přes nejlepší za
dané situace možnou úpravu nebudou míti
poctivé snahy dáti státu to, co mu náleží.
Je potřebí však ještě říci,
že finanční správa by měla přihlížeti
ke zdánlivým často maličkostem a nebude
jistě ani bez významu, bude-li řešiti
šťastně otázku osobní, zvláště
pokud jde o úřady, které jsou v nejčastějším
styku se stranami. Velmi často se stává,
že se stranami jednají osoby, které svým
postupem přímo vzbuzují odpor u stran proti
všemu, co souvisí s daněmi. Není potom
divu, že je tolik nespokojeností, tolik žehrání
na daňový režim.
Bude-li tudíž spojení všech činitelů,
vždy řádné zacházení,
dobrá organisace a evidence se strany jedné a pochopení
se strany občanstva, bude používáno
trestních ustanovení co nejméně a
toho jest si jen přáti jak v zájmu státu,
tak v zájmu občanů, poplatníků
tohoto státu.
Slavná sněmovno! Budiž mně na konec
ještě dovoleno říci několik slov
k věci jiné:
Býváme občas svědky řečí
i s tohoto místa pronášených, jež
by mohly, dotýkajíce se jednotlivých osob,
býti nespravedlivým obviňováním.
Předevčírem bylo zde mluveno o poměrech
na panství rájeckém na Moravě. Nejsem
a nechci býti advokátem bývalého držitele
panství, ale musím konstatovati, že po odchodu
tohoto majitele, převzal správu velkostatkář
Belkredi, jehož předkové jsou známí
v českých kruzích velmi dobře, a tento
že poctivě se stará o to, aby stát přišel
ke svému. Jsou-li moje informace správné,
mohu říci, že nynější správce
splatil už státu z tohoto panství na daních
asi 4 mil. Kč. Zdá se mi proto slušným,
aby posuzování právě s těchto
míst bylo spravedlivým, poněvadž by
jinak mohlo se zdáti obviňováním z
důvodů nikoli věcných. (Výborně!
Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Netolický. Uděluji mu slovo.
Posl. Netolický: Slavná sněmovno!
Právě projednávanou část berní
reformy, ustanovení trestní a společná
nutno pokládati jaksi za nejhlavnější
a nejdůležitější část
daňové reformy vůbec. Domnívám
se, že jsou páteří celé této
osnovy, celého tohoto zákonodárného
díla, poněvadž při provádění
zákona bude záležeti na správném
použití předpisů daňových
a správném oceňování poplatníka,
aby tak nevznikly příčiny ke steskům,
kterých jsme byli v době nedávné často
svědky. Trestní a společná ustanovení
určují jednak, jakým způsobem má
býti činěno přiznávání,
jakým způsobem vyšetřování,
vytýkací řízení, eventuelně
vyměřování daní, pak ovšem
splatnost, vymáhání, tedy prostě všechno
to, co je velmi důležité pro poplatníky,
poněvadž po dosavadních zkušenostech přišli
jsme k mínění, že po této stránce
poplatníci měli oprávněné stesky,
že ne všichni úředníci berní
správy měli smysl pro potřeby poplatníků
a že také ne všichni úředníci
snažili se náležitým způsobem poplatníkům
vycházeti vstříc, uchrániti eventuelně
jejich zájmy, aniž by poškodili zájmy
státní. Pokladáme tato trestní a společná
ustanovení za důležitá také proto,
poněvadž nebude tak záležeti na eventuelních
sazbách jednotlivých daní jako spíše
na tom, jak vysoko ten který poplatník bude oceněn.
Ovšem při poplatnících, kteří
mají své příjmy a důchody buď
z titulu mzdy nebo služebních požitků,
zjištění jejich důchodu je snadné
a nepopíratelné. Ale jinak je tomu u poplatníků,
kteří provozují samostatné podnikání
ať už obchodní, živnostenské nebo
snad zemědělské, tedy u těch vrstev,
u kterých jeví se jisté obtíže
při zjišťování jejich důchodu
a výnosu a které také následkem toho
jsou v určitém podezření, že
zatají své důchody a že snaží
se uniknouti povinnostem daňovým.
Společná a všeobecná ustanovení
zahrnují tedy nejen povinnost přiznávati,
nejen celé řízení, ale také
následky eventuelních nesprávností.
A tu záleží velmi mnoho na tom, jakým
způsobem s poplatníkem se bude zacházeti,
čili jakým způsobem ten který úředník
berní správy bude tyto zákony vykládati,
a jakým způsobem jich vůči poplatníku
použije.
Daňová reforma je očekávána
s určitými nadějemi. Tyto naděje po
zkušenostech minulých let byly jistě samozřejmé,
poněvadž víme, že celá řada
poplatníků ať už vinou nebo snad nedopatřením
nebo nedostatečným opatřením berních
správ byla přeceňována nebo byly jim
daně vyměřovány za několik
let a následkem toho výše těchto daní,
které v době popřevratové zatíženy
byly ještě zvýšenými autonomními
přirážkami, vzbudila určitou nejistotu
finanční u poplatníků, kterážto
nejistota ještě do dnešního dne není
odstraněna.
Za dřívější vládní
většiny bylo vytýkáno stranám,
které byly v dřívější
koalici, že nesnaží se poplatníkům
nějakým způsobem uleviti. Po té stránce
je určitá náprava veřejného
mínění nutna. A já odvolávám
se na zpravodaje v rozpočtovém výboru o dani
výdělkové, kol. Pekárka, jehož
strana v prvé řadě to byla, která
vytýkala - a snad ještě horšího
slova by se dalo upotřebiti - v letech 1920 až 1926,
kde státní finanční správa
snaží se poplatníky neobyčejným
způsobem v pravém slova smyslu vyčerpati,
a vytýkalo se, že v těchto dobách pro
živnostnictvo nedělo se pranic. Poukazuji na vyvrácení
těchto zpráv, že r. 1922 byl sdělán
zákon č. 144, který upravoval stupně
výdělkové daně, a že tento zákon
byl zmíněným zpravodajem kvitován
jako zákon, který přinesl určitou
úlevu pokud se týče daně výdělkové.
Vedle toho poukazuji na zákon z r. 1924, č. 235,
který dával poplatníkům možnost,
aby se dožadovali eventuelně úplné nebo
částečné slevy na daních do
konce r. 1923. A že zvláště tento poslední
zákon nebyl jen malicherným, dokazuje nejlépe
to, že do konce září roku loňského
bylo vyřízeno na základě tohoto zákona
podaných 136.292 žádostí, z nichž
80.471 vyřízeno bylo příznivě
a 55.821 vyřízeno bylo záporně. Ale
ještě jednou tolik žádostí čeká
na své vyřízení. Můžeme
říci, že 270.000 poplatníků použilo
tohoto zákona, aby si podali žádost k berním
správám buď na úplné nebo částečné
odepsání daní. Vidíme-li, že
z těchto podaných žádostí 60%
se vyřizuje příznivě, je nutno konstatovati,
že výtky z dřívější
doby neměly toho opodstatění, s jakým
byly přednášeny a jak jim bylo také
věřeno.
Tato daňová reforma ovšem není také
dílem - to nutno konstatovati - nynější
vládní většiny, poněvadž
na této osnově daňové se pracuje již
od r. 1922 a téměř celý r. 1925 pracovala
na projednání tohoto zákona koaliční
desetičlenná komise ještě z dřívější
koalice, z kteréhožto jednání celá
řada, a to těch nejpříznivějších
ustanovení, byla pojata do tohoto zákona. (Slyšte!)
Tím chci říci, že není pravda,
že dřívější koalice a také
my jako příslušníci této koalice
jsme zapomněli na zájmy poplatníků
a že jsme se o tyto zájmy nestarali.
A nyní k zákonu samotnému. Shrneme-li celkový
úsudek jak na trestní, tak na všeobecná
ustanovení, musí při prvním všeobecném
posouzení těchto ustanovení zaraziti jedna
věc, že o finanční správě
téměř ve všech ustanoveních praví
se vždy, že může splniti to nebo ono. Kladou
se jí těmito ustanoveními jen určité
podmíněné povinnosti, kdežto na druhé
straně u poplatníka vždycky mluví se
o tom, že musí, tedy hrozí se mu za určitá
nedopatření bezohlednými tresty, které
ani v dřívější berní reformě
obsaženy nebyly.
Na výtky, které po této stránce v
rozpočtovém výboru byly předneseny,
p. ministr financí dr Engliš nalezl klasickou
odpověď, že není pravda, jakoby poplatník
a stát po této stránce byli rovnoprávnými
činiteli, poněvadž prý zde není
stejných hospodářsko-právních
stanovisek, hospodářsko-právních ustanovení
a také stejného položení. V tomto případě
prý stát je suverenní, kdežto poplatník
je podřízený. Stát prostě ukládá
z tohoto hlediska jen povinnosti, které poplatník
je povinen vůči státu plniti. To jsou důvody,
ze kterých vychází finanční
správa při trestních a všeobecných
ustanoveních. Tomuto stanovisku páně ministrovu
odpovídá ovšem také celé složení
trestních a všeobecných ustanovení.
Ale domnívám se, že tomu ve skutečnosti
tak není, a i kdyby tomu tak bylo, přece jen je
nespravedlivé a nerovnoprávné, je-li poplatník
jako takový vydán úplně v moc a rozhodování
finančních úřadů bez jakékoliv
zákonné možnosti se brániti, tedy v
určitých případech, kdy daňové
předpisy jsou takové, že zájem poplatníka
je poškozen. Toto stanovisko nemůže jíti
tak daleko, aby poplatník byl objektem úplného
finančního ruinování. Jest jistě
v zájmu každého poplatníka, aby měl
určitá práva ze zákona, aby mohl svůj
zájem hospodářský a finanční
náležitým způsobem hájiti.
Ale ve společných a trestních ustanoveních
těchto opěrných bodů pro poplatníka
je velmi málo. To bylo konstatováno všeobecně
a také zpravodaj pan dr Viškovský sám
o těchto společných ustanoveních musil
doznati, že tato ustanovení budí na první
pohled dojem, jako by zde finanční správa
oproti poplatníkovi vycházela již s určitým
předsudkem, že poplatník bývá
ve většině případů úmyslným
defraudantem, zamlčovatelem daní, anebo že
vždycky s berní správou jedná v tom
smyslu, aby pokud možno musil platiti co nejméně
daní. Připouštím, že u poplatníků
je celá řada takto založených jednotlivců,
ale přece jen na druhé straně, chceme-li
jednati o daňové morálce, musíme vysloviti
přání, že tato daňová
morálka musí býti nejen na straně
poplatníka, ale i na straně finanční
správy. A mám dojem, že morálka trestními
ustanoveními tak, jak jsou obsažena v této
osnově, se nikdy nevypěstuje. Daňová
morálka, domnívám se, je možna jen na
podkladě určité vzájemné důvěry,
důvěry poplatníka, že berní správa
nebude se snažiti přeceniti a eventuelně využitkovati
poplatníka, ale také důvěry berní
správy oproti poplatníkovi, že přizná
tolik, co by odpovídalo jeho důchodu, a ne jen paušální
podezřívání, že poplatník
ve většině případů nebo
snad v každém případě je defraudantem
a fatuje jen s tím úmyslem, aby pokud možno
nejvíce zatajil ze svých důchodů,
aby tím defraudoval daně.