Finanční správa těmito ustanoveními,
jak je samozřejmo, hájí zájmy fiskální,
tedy zájmy státu. Nestavěli bychom se snad
po této stránce proti ostrým ustanovením
i trestním, kdyby na druhé straně bylo dáno
alespoň přibližně právo poplatníku
ze zákona plynoucí, aby se mohl určitým
způsobem hájiti. Ale vidíme na jedné
straně, že státní finanční
správa jest obdařena téměř
neomezenou pravomocí a na druhé straně že
poplatník nemá ze zákona možnosti obrany.
Proto vyslovujeme určité obavy, bude-li tento zákon
přesně vykládán tak, jak zní
litera zákona, že v krátké době
ukáží se následky, které příslušníkům
nynější vládní většiny
jistě milé nebudou. A po těch zkušenostech
a po té minulé praksi máme obavy, že
tyto důsledky se také v plné míře
ukáží. Že toto stanovisko naše není
přehnané, to dokazuje také mínění
některých vedoucích úřednických
činitelů v ministerstvu financí, kteří
se netajili tím, že tímto zákonným
ustanovením je provedena jen polovice úkolů,
pokud se týče daňové reformy, že
na druhé straně bude nutno druhou polovici vykonati
tím, že orgány berních správ
budou náležitě poučeny, jakým
správným způsobem podle intencí a
názoru ministerstva financí mají si počínati
vůči poplatnictvu.
Těmito slovy je řečeno, že finanční
správa sama má určité obavy a přesvědčení,
že ne všichni úředníci berních
správ jednali v intencích ministerstva financí
tak, aby poplatník nebyl zbytečně šikanován
a aby při vyměřování daně,
jak jsme toho často byli svědky z doby minulé,
z poplatníků často dobře založených
nebyli činěni prostě nepřátelé
našeho státu a nepřátelé republiky.
Pokud se týče dalšího pojmu, který
z této reformy máme, je zajímavá další
otázka. Až doposud celá řada podání
a příloh, které byly nutny při jednání
s úřady, byly kolků a poplatků prosty.
Touto daňovou reformou se tato situace mění,
poněvadž nikde není ustanovení, přes
naše návrhy, které jsme podali, že podání
a přílohy v daňových otázkách
jsou kolků a poplatků prosty. Poplatnictvo snad
již z této maličkosti se má co těšiti.
Jak víme, jsou poplatkové sazby a kolkovné
dosti vysoké. To bude určitým zatížením
a finanční správa má vyjíti
poplatnictvu vstříc alespoň v tom, aby podání
a přílohy v daňových otázkách
od kolku osvobodila.
Pokud se týče všeobecných ustanovení,
v prvé řadě musím se pozastaviti u
složení daňových komisí. To,
co zákon ustanovuje v otázce daňových
komisí, pokládám za nesprávné
a také neudržitelné. Až doposud podle
platných zákonů daňové komise
měly býti z polovice voleny poplatníky dotčených
platových tříd a z druhé polovice
měly býti jmenovány. Nové ustanovení
zní v ten smysl, že mají býti jmenovány
celé daňové komise, a to polovice daňové
komise podle návrhu zemědělských rad,
obchodních a živnostenských komor. Tedy když
domyslíme tyto následky nebo event. průběh
jmenování, přijdeme jistě k zajímavým
výsledkům. Uvažte laskavě, že zemědělská
rada má navrhovati členy daňových
komisí v celých Čechách. Prosím,
my zde máme několik desítek berních
správ a zemědělská rada má
navrhnouti každé berní správě
členy pro každé jmenování tři,
z nichž si finanční správa vybere. Jak
bude postupovati při tom výběru, to je otázka
jistě sama pro sebe. Mne zajímá v první
řadě ta okolnost, jak zemědělská
rada bude postupovati při výběru těchto
kandidátů z různých okresů
berních správ. Je samozřejmo, že zemědělská
rada zastoupená svým úřednictvem nemůže
znáti poměry a tedy ani osoby ve všech finančních
okresech. Obrátí se tedy na některé
důvěrníky nebo organisaci a v té organisaci
jednotlivec pro celou berní správu navrhne kandidáty
finanční správě a ta bude je jmenovati.
Nyní uvažte laskavě, že ten poplatník
často nemá vlivu na to, kdo bude v daňové
komisi o něm rozhodovati, a má být s tím
spokojen. Uvažte laskavě, kolik osobních stranických
vlivů takovým způsobem neoprávněně
a ke škodě poplatníka dostane se na rozhodující
místo člena daňové komise! Také
obchodní a živnostenské komory ve svých
obvodech budou navrhovati kandidáty pro členy daňových
komisí. Což vedle zemědělců,
obchodníků a živnostníků v těch
berních okresech nebudou žádní jiní
poplatníci? Vždyť tam máte dělníky,
státní zaměstnance, veřejné
i státní úředníky, ale také
svobodná povolání: advokáty, lékaře,
inženýry. A snad většina těch poplatníků
bude prostě vyloučena z každého zastoupení
v daňových komisích, kde se bude rozhodovati
o nich a bez nich, bez každého zastoupení,
které by směřovalo eventuelně k tomu,
aby hájeny byly jejich zájmy.
Vedle toho je tam kuriosní ustanovení, že z
členství v daňových komisích
jsou vyloučeny ženy. Promiňte mně laskavě,
po tom po všem, co předcházelo po převratě
u nás v otázce rovnoprávnosti a demokracie
žen s muži, je tato otázka více než
zvláštní. Což se zapomnělo, že
volí se ženy do zákonodárných
sborů? Což takové členství v
zákonodárném sboru je méně
důležité a méně významné
než členství v daňových komisích?
Zapomnělo se, že celá řada žen
jsou samostatnými podnikateli, majiteli zemědělského
hospodářství, a zapomnělo se na dobu
válečnou, kdy tyto ženy vlastně zastávaly
úkol muže, poněvadž tito byli povolání
k vojenské službě? A ženy zastávaly
tento úkol jistě s úspěchem. Proto
s určitým odporem potkalo se mínění
p. zpravodaje v rozpočtovém výboru, že
prý ženy jsou méně schopnými
v otázkách hospodářských a
ovšem také méně schopnými rozhodovati
eventuelně při ukládání určitých
daní. Finanční správa odůvodňuje
pouhé jmenování daňových komisí
tím, že prý volby do daňových
komisí vyžadují určitého nákladu
a že pro tyto volby nejevil se takový zájem,
jak bylo by žádoucno. Já ovšem odnesl
jsem si z předcházejících voleb ještě
před válkou dojem jiný, že při
těch volbách zájem poplatníků
byl neobyčejný, poněvadž každý
poplatník si byl vědom, že volí do daňových
komisí někoho, kdo bude míti za povinnost,
aby hájil jeho zájem, že volí někoho,
komu se bude moci eventuelně svěřovati se
svými obtížemi a také žádati
na něm, aby zájem toho kterého poplatníka
hájil. Těmi volbami dosáhlo se alespoň
toho, že volená polovička byla známa
poplatnictvu, což při jmenování je naprosto
vyloučeno.
Nyní o tom, jací členové budou finanční
správou jmenováni. Zde je zase druhá otázka,
které nutno se dotknouti. Jistě to nebudou samostatní,
sebevědomí lidé, o nichž bude známo,
že mají vždy určité, třeba
i odlišné mínění, které
by směřovalo k hájení poplatníků.
Já alespoň ze své prakse vím, že
finanční správou za členy daňových
komisí byli voleni vždycky ti nejznáměji
ochotní lidé, kteří berní správě
odhlasovali to, co pan finanční rada a předseda
daňové komise prostě vyšetřili
a navrhli. Budou-li ti lidé takovými zástupci,
jakých poplatníci potřebují, jest
jiná dalekosáhlá otázka, a jest jen
s podivením, že toto ustanovení zákona
mohlo býti přijato i těmi, kteří
v letech 20tých věnovali agitačně
na to neobyčejnou píli a práci a také
vytýkali, že daňové komise v dobách
tehdejších, jistě neurovnaných, byly
prostě doplňovány jmenováním
- a dnes spokojí se tím, že všichni členové
mají býti jmenováni a voličstvo připraveno
o právo, aby mohlo svými hlasy rozhodovati, kdo
v té či oné komisi má poplatníky
zastupovati. Při jmenování také nedojde
k tomu, aby poplatnictvo bylo náležitým způsobem
zastoupeno, poněvadž jen volba na základě
práva všeobecného a na základě
poměrného zastoupení může dáti
zastoupení všem vrstvám, event. i všem
složkám hospodářským, které
jistě na složení daňových komisí
mají určitý zájem.
Vedle toho pozastavuji se nad tím, co se praví o
usneseních vyměřovacího úřadu.
Zákonem tímto dává se daňovým
komisím právo aby podle návrhu vyměřovacího
úřadu odhlasovaly hromadné uložení
daně pro poplatníky v tom případě,
jestli u jednotlivých poplatníků nejde o
důchod převyšující 50.000 Kč.
Tomu, nač jsme si stěžovali - a právem
- že v odhadních komisích byly odhlasovávány
a ukládány daně mechanickým hlasováním
prostě podle návrhu vyměřovacího
úřadu, se dostává tímto ustanovením
zákonné sankce. Poplatníci budou hromadně
oceňováni a hromadně jim budou ukládány
daně, pokud jejich důchod a výnos ze živností
nebude převyšovati 50.000 Kč. Přispěje-li
to k tomu, aby jednotliví poplatníci byli oceňováni
správně, a bude-li to také míti za
následek uspokojení poplatníků, o
tom velmi pochybujeme.
Dalším velmi zajímavým ustanovením
jest otázka ručení. Podle ustanovení
zákona, § 264, toto ručení zvláště
v odst. 6 je ustanoveno, řekl bych přímo,
nepřijatelným způsobem. Podle tohoto ustanovení
ručí společně a nerozdílně
manželé ve společné domácnosti
žijící za daň důchodovou, všeobecnou
výdělkovou, rentovou a z vyššího
služného některému z nich předepsanou.
Zajímavé je to proto, že zde manželka
jest stavěna na jiný podklad než družka.
Žije-li některý manžel v domácnosti
s družkou, nemá družka žádné
povinnosti ručení, ale manželka musí
ručiti celým svým jměním za
dlužné daně manželovy. Nehledí
se k tomu, má-li od muže příjem. Zákon
ustanovuje, že za dlužné daně ručí
ten který manžel za manžela druhého.
Ještě kuriosnější jest ustanovení,
které rozšiřuje toto ručení také
na příslušníky rodiny do doby 2 roků,
ovšem pokud mají účast na placení
daní. Ale uvažuje, jaké z toho mohou vzniknouti
následky! Otec rodiny provdá své dítko,
dá mu věno, výbavu, a otec stane se neschopným
platiti daně. Poněvadž ten člen rodiny
měl určitou povinnost platiti daně a byl
podarován otcem, finanční správa má
právo na tomto dítku věnem obdařeném
vymáhati do 2 roků dlužné daně.
Do jakých konsekvencí toto vymáhání
by mohlo eventuelně přijíti, že by už
mohlo býti také příčinou nespokojenosti
nebo rozvratu života v rodině, toho finanční
správa nedbá a dává toto ustanovení
do zákona.
Pokud se týče zajištění daní,
má býti prováděno jako dosud exekucí
civilní berních úřadů. Zde
máme také zkušenosti, které vyzývají
k veliké opatrnosti, že berní vykonavatel bona
fide jde vykonávati exekuční zájem,
aniž by poplatníkovi řekl, co má zabaviti
nebo proč tam jde, dá si podepsati protokol a pak
dodatečně do protokolu zapíše předměty,
které z každé exekuce exekučním
právem jsou vyloučeny. Poplatník neví,
co mu bylo zabaveno, poněvadž nebyl vykonavatelem
náležitě zpraven, a najednou přijde
vyhlášení exekuční dražby
a prodává se mu eventuelně předmět,
jehož nutně potřebuje pro existenci svojí
rodiny nebo k své vlastní živnosti. Staly se
případy, že byl zabaven krejčímu
poslední šicí stroj nebo jiné předměty.
To přece není možno mlčky přehlížeti,
poněvadž máme odůvodněnou obavu,
myslím také podle dosavadních skutečností
prokázanou, že berní vykonavatelé nedbají
často exekučního řádu soudního,
podle kterého určité předměty
z exekuce jsou vyloučeny. Ovšem zajištění
toto je míněno v tom případě,
jsou-li daně správně předepsány
a splatny, ale také pokud se týče zajištění,
může se státi pro ten případ,
že daně nejsou eventuelně ještě
předepsány, a přece je zde určité
nebezpečí, že by státní správa
mohla o tyto daně přijíti. V tom případě
zákon ustanovuje, že berní správa podle
odhadu okolností, které jsou jí známy,
má určitou výši daní předepsati
a ihned zabaviti. To je, myslím, čirá libovůle,
poněvadž přece jen o poplatníku, který
provozuje živnost již déle, bude známo,
jaké jsou jeho finanční poměry, jaké
má důchody, aby podle toho berní správa
nejen volně, ale s určitou vázaností
tuto daň odhadovala a přikročila k zajištění
jen v tom případě, kde je určité
nebezpečí.
Vracení zaplácených daní. Zde bude
činiti finanční správa rozdíl
mezi tím, kdo jako samostatný podnikatel přestal
existovati, a mezi tím, kdo jako takový existuje.
Kdo přestal býti samostatným podnikatelem,
má daně dostati ihned zpět vyplacené
bez žádosti, kdežto poplatník - řekněme
živnostník nebo zemědělec - provozuje-li
svou živnost a zemědělské hospodářství
dále, i kdyby žádal, nedostane daň zpět,
poněvadž se mu předepíše eventuelně
na příští rok. V tom musíme viděti
určitou nespravedlnost. Proč má býti
poplatníku zadržováno vrácení
přeplacených daní, když svým
daňovým povinnostem jinak dostál a pro běžnou
dobu daně má zaplaceny?
Proti čemu bylo zvláště mezi kruhy poplatnickými
určité rozhořčení, je součinnost
osob třetích. Tím přicházím
k té, myslím, při vyměřování
daní nejožehavější kapitole. To
jsou t. zv. přezvědné osoby. Zřízení
přezvědných osob jest v tomto zákoně
plně ponecháno a zachováno, přes námitky,
které jsme v rozpočtovém výboru přednesli,
že právě tyto přezvědné
osoby jsou často těmi zloduchy, kteří
nadělají nejvíce škod poplatníkům.
Kolikrát nelze ani zjistiti, z jakých důvodů,
zda z konkurence, z osobního nepřátelství,
ze závisti, nebo ze zášti, ale víme
tolik, že zvláště v poslední době
vyskytlo se tolik těch přítelíčků
různých poplatníků, kteří
se postarali tak neobyčejným způsobem o jejich
poškození, že poplatníci - a to právem
- si na tuto instituci přezvědných osob v
prvé řadě stěžují.
Stížnosti tyto jsou odůvodněné,
poněvadž se dozvíte při různých
příležitostech řady podobných
udání na toho kterého poplatníka.
Mluvte jen s některým přístupnějším
úředníkem berní správy a dovíte
se, že anonymních dopisů zpráv, které
z důvodů konkurenčních vyličují
jednotlivé poplatníky v takovém zvláštním
světle, jakoby tonuli v nadbytku, je tolik, že berní
správa často sama musí uznati, že podobná
udání přezvědných osob jsou
přehnána. Tato instituce má tedy býti
v plné míře zachována.
Vedle znalců a svědků, které berní
správa si může povolati k posouzení
toho kterého poplatníka, jest zde zachována
ještě instituce přezvědných osob.
Pokud se týče znalců, nemá poplatník
práva zkoumati, pokud znalecká schopnost toho neb
onoho znalce je taková, aby bylo možno na ni spoléhati.
Poplatník není tedy zavolán k tomu, aby byl
slyšen a eventuelně mohl klásti otázky
znalci, pokud se týče jeho zařízení,
příjmů a jiných okolností,
na které se berní správa dotazuje, aby toho
neb onoho poplatníka mohla oceniti. Berní správa
si vynajde znalce sama a jeho výroky pokládá
za neomylné, za takové, které odpovídají
skutečnosti, a poplatník, aniž by si byl vědom,
jest vydán posudku takového znalce. Jeho výpověď
ovšem snad dodatečně, když již daň
je předepsána a on nastoupí cestu obrannou,
je mu dána k disposici, on se však nedoví jména
znalce, poněvadž jsou mu sice později přístupna
dobrá zdání a výpovědi svědků,
ale jména znalců a svědků se poplatník
dověděti nesmí a nemůže.
My jsme se tedy domáhali toho, aby aspoň, pokud
možno, tato instituce a řádění
těchto přezvědných osob nějakým
způsobem bylo omezeno. Připouštíme,
že úředníci berní správy,
kteří jsou do těchto úřadů
dosazeni jako nováčkové, nemohou znáti
všechny poměry v tom kterém ukládacím
okresu a že tedy je nutno ponechati jim možnost informovati
se od osob, které si k tomuto svědectví eventuelně
úřad povolá, ale na druhé straně
je, myslím, právem poplatníka, aby mohl takovéto
osoby a jejich svědecké výpovědi přezkoušeti
a dožadovati se toho, aby tyto výpovědi byly
také podloženy přísežnou výpovědí,
poněvadž se domníváme, že toto
ustanovení bez tohoto podkladu neučiní přítrž
neobyčejnému řádění,
které mohli jsme z prakse pozorovati. Ale my ovšem
usilovali jsme především o to, aby přezvědné
osoby jako takové z podávání zpráv
berním úřadům byly vyloučeny,
aby veškerá ustanovení o přezvědných
osobách ze zákona byla vyloučena, poněvadž
se domníváme, že výpovědi znalců
a svědků berním správám mohou
úplně dostačiti, aby mohly posouditi hospodářský
a finanční stav nebo snesitelnost daní poplatníku
ukládaných. Ovšem, většina rozpočtového
výboru a finanční správa postavila
se proti tomuto našemu požadavku a náš návrh
v tomto směru zamítla. Litujeme toho. Já
se domnívám, že poplatníci i v budoucnosti
budou míti plné právo na tuto instituci si
stěžovati, jako si stěžovali až dosud.
Fatování pro daň důchodovou, výdělkovou,
pozemkovou atd. má býti základem zdanění.
Když však poplatník po opětovném
vyzvání nevyhoví tomuto ustanovení
zákona, má to dva následky: jednak ten, že
se mu daň vyměří podle těch
okolností, které jsou úřadu známy,
a vedle toho zvýší se mu tato vyměřená
daň o 10% a kromě toho ještě vydává
se v nebezpečí, že může býti
potrestán podle §u 188, který trestá
pouhé opominutí. Tedy za to, že nepodá
přiznání včas a nevyplní je
tak, jak berní správa si přeje, následují
všechny tyto tresty.
Ale vedle toho tyto tresty následují také
při vytýkacím řízení,
kdyby poplatník na zaslaný dekret, ve kterém
žádá se určitá zpráva,
neodpověděl na všechny otázky, jak berní
správa si přeje. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Ovšem drakoničtější ještě
po této stránce jest ustanovení, že
když poplatník nevyhoví pozvání
berní správy a nedostaví se včas k
výslechu, je vydán v nebezpečí kontumace,
tedy tomu, že berní správa pak, ovšem
podle zákona, má právo zacházeti s
ním tím způsobem, jak jsem již uvedl.
Připouštím, že jsou mnozí poplatníci,
u kterých je nutno těchto ostrých zákonných
opatření užíti, ale prosím, aby
se posoudilo kolik je těch malých poplatníků,
kteří si nebudou ani vědomi těchto
následků, kolik je těch malých poplatníků,
na které všechna tato ustanovení dolehnou s
tím větší tíhou. Uvažte:
zvýšení daně, pak další
eventuelní potrestání a eventuelně
vzíti mu ještě možnost, aby mohl použíti
obranných prostředků, jako jest odvolání
a rekurs, to jest ustanovení příliš
dalekosáhlé. Vždyť tím vydáváte
poplatníka v pravém slova smyslu na pospas často
nesvědomitému úředníku berní
správy. Promiňte mi, ale otázka kontumacování
poplatníka, jak jsme viděli z prodlouženého
zákona o dani obratové, je nejtěžší
trest, kterým můžete poplatníka stihnouti.
Snad bychom koncedovali to, že daň může
býti o 10% zvýšena, ale vzíti poplatníku
veškeré právo na obranu, to je příliš
dalekosáhlé ustanovení, které pro
poplatníka může míti nedozírné
následky. Finanční správa ovšem
poukazuje, že je potřebí těchto ostrých
ustanovení, zvláště pro poplatníky
hospodářsky silné. Ale domnívám
se, vážení pánové, že toto
ustanovení, byť i bylo myšleno v tomto směru,
bude finanční správou prováděno
proti každému poplatníku. Jsme si také
vědomi, že poplatník finančně
silný, budou-li mu hroziti z toho těžké
následky, dovede si zjednati advokáta a zaplatiti,
aby mu podle dalších ustanovení z těch
těžkých následků pomohl. Ale
pro malého poplatníka bude to tak těžké
ustanovení, že ponese jeho následky cele.
Jsme si také dobře vědomi, že administrativa
často provádí zákon jinak, než
jak byl zákonodárcem myšlen. Uvedu v té
příčině jeden případ,
totiž případ lichevního zákona.
U tohoto zákona nebylo nikdy úmyslem zákonodárcovým,
aby byli trestáni malí lidé, kteří
prodávali snad o 50 hal. nebo o jednu korunu nějaký
předmět dráže, bylo to myšleno
na ty, kteří eventuelně získávali
lichvou tisíce a statisíce. Ale viděli jste,
jak v praksi tento zákon vypadal, že právě
tito velcí lichváři dostali se z toho ven,
a ti malí, u nichž o lichvě není ani
možno mluviti, odnesli těžké toho následky.
Máme proto obavy, že tato ostrá ustanovení
budou pro malého poplatníka daleko horší
než pro poplatníky velké, kteří
si dovedou v daných okolnostech zaopatřiti docela
dobře ochranu tím, že zaplatí si dobrého
schopného právníka.
Přicházím k otázce odvolání.
Domnívali jsme se, že se finanční správa
postaví po této stránce jaksi na moderní
hledisko. Domnívali jsme se, že daň, která
je sporná, nemá býti celá ihned splatna,
že tedy při příležitosti daňové
reformy bude možno toto hledisko uplatniti a prosaditi. Domnívali
jsme se, že by bylo správné, je-li některá
daň sporná a podá-li poplatník odvolání,
aby byla splatná jen ta část vymáhané
daně, která odpovídá event. přiznání
poplatníka, a druhá část aby byla
splatna až tehdy, kdy rozhodnutí nabude moci práva.
To, myslíme, že by byla určitá ochrana.
Bylo nám však řečeno, že prý
to odporuje modernímu finančnímu právu,
ale myslím, že tato odpověď není
dostačitelná, poněvadž otázku
finančního práva je možno řešiti
podle mocenského postavení, tak jak toho potřebuje
finanční správa.
Otázka odvolání a placení daně
zůstává tedy v tomtéž rozsahu
jako dosud. Také pokud se týče toho, zda
poplatník má do určité lhůty
podati přiznání, zda do osmi dnů musí
odpověděti na každý dekret, jsou pevná
ustanovení. O tom však, kdy odvolání
má býti finanční správou vyřízeno,
není v zákoně ani zmínky. Zde finanční
správa má úplnou libovůli. Ovšem
doufejme, že to nedojde ke koncům, ke kterým
to dochází dnes, že jsou statisíce rekursů
ještě nevyřízeny a že tím
vyvolává se určitá finanční
nejistota u celé řady poplatníků,
poněvadž nevědí, co je vlastně
jejich a co dluží finanční správě.
Domnívejme se - a já jako oposičník
snad bych neměl míti takovou důvěru
- že bude v berní správě zaveden jiný
pořádek, že se budou daně včas
předepisovati, aby se nenahromadilo placení daní
nebo předpisů daňových tolik, jako
nyní, a že bude předepisováno také
jinak a že rekursy budou vyřizovány, ale přece
jen myslím, že otázka splatnosti daní
by měla býti řešena v zájmu poplatníků.
Obnova řízení v původní vládní
osnově nebyla. Obnova řízení je připouštěna
podle osnovy jen v důležitých případech,
které jsou v zákoně taxativně vypočteny,
v těch případech, kdy poplatník může
podati nové skutečnosti, které event. budou
míti podstatný vliv na změnu předpisů,
nebo které odůvodňují, aby řízení
z podstatných důvodů bylo obnoveno. Vítáme
tuto obnovu, poněvadž přece jen tím
zájem poplatníků bude hájen.
Pokud se týče trestních ustanovení,
musím se pozastaviti hned u počátečních
paragrafů, a to u §u 185, který ustanovuje,
jak poplatník činu se dopouští, u §§
186 a 187, kde stojí, zda úmyslně se činu
dopouští, jsa si ho vědom, a dále §u
188, kde je trestáno pouhé opomenutí, které
může býti z hrubé nedbalosti zaviněno.
Zde to charakterisování provinění
zdá se mi býti také povážlivým.
Jestliže poplatník ne zúmyslně, aby
snad zatajil nějakou daň, neučiní
přiznání nebo neučiní je podrobně,
jak zákonné předpisy určují,
je vydán nebezpečnému následku, že
může býti potrestán pokutou pro opomenutí
z hrubé nedbalosti, pokutou, která je dosti citelná,
poněvadž dosahuje pateronásobku částky,
o kterou byla zákonná daň zkrácena
nebo nebezpečí zkrácení vydána.
Zde je trest pro pouhé opomenutí, myslím,
příliš přísný, a byla
by finanční správa ukázala jistou
blahovůli, kdyby toto opomenutí byla trestala jen
pořádkovou pokutou a nikoliv takovým vysokým
trestem. Ovšem pro přečiny §§ 186
až 187 jsou tresty dalekosáhlé, vězení
až do 2 let a peněžitá pokuta, která
může činiti až dvacateronásobek
zkrácení nebo nebezpečí zkrácení
vydané daně.
V tomto případě domnívali jsme se,
že jako je v trestním zákonu, bylo by v zájmu
nejen poplatníka, ale i v zájmu finanční
správy a v zájmu daňové morálky,
aby bylo také možné odsuzování
podmínečné. Vždyť víte,
že zprávy, které z trestního řízení
se veřejnosti podávají, ukazují, že
podmíněnost odsouzení má za následek
určité zmenšení deliktů trestných.
Domníváme se, že by také podmíněnost
trestu v daňových otázkách mohla míti
za následek právě to, o co nám jde
a o co musí jíti také finanční
správě, aby pokud možno bylo dosaženo
vyšší daňové morálky než
je tomu dnes. Ovšem, tato bezpodmínečnost většinovými
stranami byla zamítnuta, poněvadž finanční
správa každého provinilce bezpodmínečně
chce trestati, byť i zde nebylo úmyslu. Vidíme
v tom určitou bezohlednost finanční správy,
kterou musíme vytýkati. (Souhlas.)
Další ustanovení, u kterého se musím
zastaviti, je útočení podle §u 199.
Ten, kdo by z veřejně vyložených soupisů
daňových - a to týká se daně
důchodové a daně výdělkové
- upotřebil některých podle jeho mínění
nespravedlivých výměrů na veřejných
schůzích anebo i tiskem, vydává se
nebezpečí, že bude přísně
potrestán, a to trestem až do 3 měsíců
žaláře nebo pokutou do 10.000 Kč.
Toto ustanovení je sice poněkud omezeno, ale, prosím,
i tak sotva lze je vítati jako ustanovení, jež
by chránilo poplatníka anebo které by snad
mělo za účel zvýšiti daňovou
morálku. Zde je nutno si uvědomiti, že také
často výtka i proti poplatníkům je
oprávněná, jako je oprávněná
výtka proti členu daňové komise, je-li
vyměření daní křiklavě
nesprávné. Tedy prostě každá
kritika tohoto výměru je nemožná, poněvadž
bude míti v zápětí eventuálně
přísné potrestání. Domnívám
se tedy, že by tento 2. odst. §u 199 měl býti
vyškrtnut, že by to neškodilo, naopak, že
by to bylo ku prospěchu samotné daňové
reformy.
Další ustanovení, týkající
se prohlídky domovní, předvedení obviněného
policejní asistencí v případě,
jestliže na opětovné vyzvání
se nedostaví atd., to všechno jsou taková ustanovení,
která nesvědčí o moderní době
a o moderním nazírání finanční
správy, nýbrž spíše o dobách,
kdy poplatník a veřejnost naše stála
pod určitou knutou a trpěla pod úředními
bezohlednými opatřeními.
Mohl bych, slavná sněmovno, vytýkati ještě
další věci, ale přece jen to, co jsem
uvedl k charakteristice společných a trestních
ustanovení, ukazuje k tomu, že poplatník náš
má dosti příčin, aby s určitými
obavami a ne, jak zde bylo některými pány
z koaličních stran tvrzeno, s určitým
jásotem anebo snad i uspokojením mohl tuto daňovou
reformu vítati. Mluvilo-li se o daňové reformě
posledních několik roků, předpokládalo
se, že přinese po stránce přímých
daní jistou úlevu, ale je otázka, zdali sazby,
které byly navrženy, ji přinesou. Zvláště
mám obavu u všeobecné daně výdělkové,
při které, myslím, neúplně
bylo obhájeno to, co dosud platilo při ukládání
daně výdělkové. Ze všech těchto
důvodu myslím, že poplatníci naši,
až tato daňová reforma bude uvedena ve skutek,
budou míti dosti příčin, aby se zamyslili
nad tím, zdali jejich zájmy byly chráněny
tak, jak bylo žádoucno a jak jim také v minulých
dobách různými činiteli, kteří
jsou ve vládní většině, bylo
slíbeno.
Tyto následky se neukáží ihned v krátké
době, poněvadž teprve prakse a uvedení
v život všech těchto zákonných
ustanovení nám ukáže celou jejich podstatu.
Nejenom snad slovo zákona, ale duch, jakým bude
prováděn a jak s poplatníky bude jednáno,
bude zde směrodatným.
Přál bych našemu poplatnictvu, aby všechny
jeho naděje byly splněny. Ale promiňte mi,
po seznání těchto ustanovení a i po
té minulé praksi této naděje naprosto
nechovám. (Výborně! Potlesk poslanců
čsl. strany nár. socialistické.)