Místopředseda Slavíček (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
panu posl. Windirschovi.
Posl. Windirsch (německy): Slavná
sněmovno! Poukazuji na to, že v poslední době
v mnohých obcích severočeských okresů
dala komunistická strana popud ke schůzím
obecních voličů, které byly skutečně
také konány za asistence ostatních socialistických
stran. V těchto schůzích jest hlavním
předmětem jednání berní reforma
a reforma veřejné správy. Při orientaci
těchto stran jest samozřejmo, že se v takových
schůzích mnoho nadává stranám
druhým, které se v nynější době
účastnily vypracování berní
reformy. Jest dále přirozeno, že v souvislosti
s tím jsou také napadáni zvláště
ostře zástupci německých vládních
stran. V těchto schůzích poukazuje se hlavně
na to, že prý základní myšlenkou
berní reformy jest třídní egoismus
stran občanských a dále se zdůrazňuje,
že ráz berní reformy je úplně
zpátečnický. Tážeme-li se, zda
tyto výtky jsou správné, nutno odpověděti
jasným nikoliv. Co se nyní děje v souvislosti
s berní reformou, jest částečně
také opravou ukvapeného dřívějšího
finančního zákonodárství, z
něhož namnoze mluvilo nepřátelství
k vlastnictví. Při té příležitosti
zmíním se jenom o zákonu o dávce z
majetku a přírůstku na majetku a dále
bych citoval zde nařízení, které se
zabývalo úpravou dávky z přírůstku
u nemovitostí.
Nynější berní reforma má položiti
základ k osvobození od břemen, která
v posledních letech způsobena byla nesmírným
zdaněním. Označují-li protivné
politické strany takové počínání
jako zpátečnické, mohou občanské
strany rády přijmouti tuto výtku. Rozumně
myslící část obyvatelstva bude souditi
jinak a uzná, že jsme uskutečněním
berní reformy splnili slib, který jsme kdysi před
volbami dali svému voličstvu a který vrcholil
v tom: Snížiti daně!
Moje strana jest uspokojena, že se mohla účastniti
aktivně a účinně při berní
reformě. Jenom tak bylo možno vykonati dílo,
které má přinésti zase veselejší
dni zemědělství, utlačovanému
finančními břemeny. Právě tato
spolupráce ukazuje však také cenu naší
účasti v nynější vládní
koalici. Kdyby k ní nebylo došlo, byla by berní
reforma jistě dostala jinou podobu. To bylo také
svého času jasně viděti a to v době,
kdy se v přípravných pracích k berní
reformě uplatňoval nadměrný socialistický
vliv. Tehdy se činil rozdíl mezi existenčním
minimem z důchodu založeného a nezaloženého,
z nichž první, založený důchod,
měl býti ostřeji postižen daní
důchodovou. Tento rozdíl byl nyní v rámci
nynější berní předlohy úplně
odstraněn a to je také zcela přirozeno. Rozdíl
ten však nemohl býti také udržen, zvláště
ne při založeném důchodu ze zemědělství.
Při té příležitosti není
zajisté nevhodno položiti otázku, existuje-li
vůbec založený důchod, který
je jistý. Také na to nutno odpověděti
jasným - nikoliv. Pozorujeme-li při tom zemědělství,
jest pro důchod z něho plynoucí hlavní
podmínkou pracovní schopnost hospodářova
a ta je zase podmíněna zdravím. Není
nevhodno v souvislosti s tím uvésti příklad.
Mladý, silný zemědělec, který
ještě k tomu jest svoboden, měl neštěstí,
že byl zmrzačen. Přes to vede hospodářství
dále, potřebuje k tomu však pomocné
síly, jež musí býti zaplaceny. Vysoká
režie spotřebuje velmi brzy výnos. K pracovní
režii přistupují později ještě
daně a tím jest způsobena nutnost přijmouti
hypoteky a sháněti úroky z dluhů,
až jako poslední následek nastává
hospodářský zánik. Co v takovém
případě pomůže založené
jmění, když rolník musí odejíti
jako žebrák, který nic jiného již
nemůže začíti? Založený
důchod jest tedy pojmem fiktivním.
Ostatně nesmíme při tom také zapomenouti,
jak vypadá výnosnost zemědělství.
Zúročení kapitálu v pozemcích
je velmi skrovné a jenom potud účinné,
pokud zdatnost a pracovitost majitele jeho dobývá
z něho hodnoty. Zúročení ceny půdy
jest také proto tak malé, poněvadž pro
největší část výrobků
zemědělských existují pevně
stanovené ceny, na jejichž výši nemůže
žádný rolník vykonávati vliv.
Bursa stanoví ceny obilní, jejichž výše
však nejsou daleko ještě cenami výrobními,
t. j. těmi cenami, které jsou skutečně
výrobci placeny.
Vzhledem k tomuto stavu muselo míti zemědělství
význačný zájem na úpravě
berní reformy, který pro ně mohl vrcholiti
jenom v tom, aby daňové břímě
bylo sníženo. Toto oprávnění
vysvítá z číslic veřejného
zatížení. Chci tu uvésti jenom příklad
hospodářství v okresu broumovském
v Čechách, kde hospodářství
v r. 1914 platilo 864 K veřejných dávek.
V roce 1922 vzrostly tyto veřejné dávky na
21.052 Kč. Od té doby zmenšila se sice o něco
veřejná břemena, avšak nikoliv podstatně.
Z těchto číslic vyplývá důkaz,
jak jest zemědělství přetíženo
daněmi a jestliže k tomu připočteme
ještě jiná vydání a srovnáme-li
je s celkovými příjmy, vysvitne z toho další
nesnesitelnost takového stavu.
Není nutno, abych zde srovnával ceny, které
musí býti placeny zemědělstvím
za potřebné předměty v roce 1914 a
v roce 1925. Avšak vždy má velký význam,
aby také zde byly uvedeny některé číslice
na vysvětlenou té části veřejnosti,
které jsou věci zemědělské
cizí. V r. 1914 mohl býti koupen žací
stroj za 360 K, dnes stojí 3.800 Kč. V r. 1914 stál
pluh 50 K, dnes 900 Kč. Kosa tehdy 3 K, dnes 16 Kč,
za 1 q superfosfátu bylo v r. 1914 placeno 8 K 50 h, dnes
70 Kč. Thomasova struska stála 6.10 K, nyní
60 Kč, čilský ledek 26 K, dnes 240 Kč,
amoniak sirnatý 34 K, nyní 230 Kč, týdenní
mzdy bylo v r. 1914 placeno čeledínu 16 K, v nynější
době musí býti dáno čeledínu
180 Kč vedle stravy a jiných výdajů.
V roce 1914 bylo placeno za zvěrolékařskou
návštěvu 12 K, kdežto dnes 60 až
100 Kč. Úplné okování koní
stálo v r. 1914 asi 4 K 80 h, dnes 72 Kč. Srovnáme-li
s těmito výdaji příjmy, jest pšenice,
která r. 1914 placena byla 22 K, znamenána dnes
po naprosté neúrodě 230 Kč, ovšem
nyní, kdy zemědělství již dávno
nemá pšenice na prodej; žito r. 1914 stálo
18 K a v poslední prodejní periodě bylo prodáváno
za 180 až 200 Kč. Oves platil r. 1914 14 K a dnes
asi 150 Kč. Opakuji, že se zde nejedná ani
o podzimní a zimní periodu. Jak málo se zvýšily
příjmy z prodeje dobytka, vysvítá
z toho, že r. 1914 1 kg živé váhy byl
prodáván za 90 h nebo 1 K. dnes musí býti
dobytek prodáván za 4 Kč. Toto srovnání
tedy ukazuje, že naše zemědělství
skutečně nemělo ustláno na růžích
při takovém daňovém zatížení
a jiných výdajích.
Jestliže moje strana spolupracovala o zákonu o berní
reformě, pak měla zájem na tom, aby také
její účinky ukázaly se v žádoucím
směru. Jest sice stanoveno paragrafy, jak má býti
daňová reforma prováděna, přijde
však na berní praksi, která zákonu dodává
života. Zde přijdou v úvahu jenom ty imponderabilie,
jimž může jenom dobrá vůle berní
administrativy dodati pravého smyslu. Také v hlavách
berních orgánů měla by berní
reforma reformovati a přispěti k tomu, aby v nich
byl vzbuzen a prohlouben názor, že berní úřady
nesmějí býti utlačovateli výroby
a celkového hospodářství, nýbrž
že musí býti potřebnými nástroji,
jichž musí používati stát, aby
si opatřil pro svojí existenci nezbytně nutné
příjmy. Jest však jasno, že mezi poplatníky
a berními úřady vždy rozpory budou.
Bude věcí berních komisí aby je vyrovnaly.
Zemědělství má největší
zájem na složení těchto komisí.
Jest nezbytno, aby také zemědělcům
se v nich dostalo náležitého zastoupení.
V tom směru učinili jsme v minulých letech
zkušenosti nejhorší a to proto, poněvadž
ve velmi mnoha berních komisích zemědělští
zástupci scházeli. V souvislosti s tím chci
poukázati na složení jedné berní
komise, a to v berním okrese jabloneckém, kde zemědělství
mělo pokládati za svého zástupce výrobce
a vývozce sklářského zboží
a to z toho důvodu, poněvadž onen člověk
byl vedle svého obchodu také majitelem několika
korců pozemků, které mu někdo obdělává,
aniž on je odkázán na výnos této
plochy. Jest nezbytným požadavkem, aby zemědělství
při sestavování daňových komisí
samo mohlo stanoviti své zástupce. Jest však
také dále nutno, aby zemědělství
v komisích samo dovedlo svůj vliv uplatniti, a to
již z toho důvodu, poněvadž by jinak mohly
velmi lehce býti ztraceny výhody, které pro
zemědělství z berní reformy vyplývají.
V souvislosti s tím chci poukázati jenom na §
105 berní reformy, kde se mluví o tom, že oni
zemědělci, u nichž celkový čistý
katastrální výnos nepřevyšuje
120 Kč mají býti osvobozeni od placení
mimořádné přirážky 11/2%
vyměřovací základny k dani pozemkové,
a to tehdy, neplatí-li daně důchodové.
Je velmi lehce možno, a pro to mluví zkušenosti
posledních let, že berní správa bude
hleděti, aby i menší zemědělce,
u nichž čistý katastrální výnos
120 Kč ani nedosahuje, přece pojala do daně
důchodové. Stane-li se tak, pak jest ovšem
také úplně vyloučeno osvobození
od těchto 11/2%. Tuto věc
nutno míti na paměti zvláště
v horských okresech, kde je zemědělství
významu podřadného a kde daň důchodová
plyne zejména od jiných výdělkových
vrstev, zejména od průmyslu. Zde jest nezbytně
nutno dbáti toho, aby malí zemědělci
i ve smyslu intencí zákonodárcových
zůstali osvobozeni nejen od daně důchodové,
nýbrž aby byli osvobozeni od placení tohoto
11/2% plynoucího z držby pozemkové.
Jest tedy nutno, aby právě vzhledem k tomu byli
zástupci zemědělští v berních
komisích nezbytně na svém místě.
Je také nutno dosáhnouti toho, aby v daňových
komisích o věcech zemědělských
usuzovali jenom zástupci zemědělství.
Jako zemědělci nemohou posuzovati věci týkající
se průmyslu, živností a obchodu a právě
jako zemědělci nemohou posuzovati důchod
z takových výdělečných odvětví,
právě tak nemohou samozřejmě posuzovati
věci zemědělské průmyslníci,
živnostíci a zástupci obchodů. Jest
proto nutno, aby při posuzování důchodů
ze zemědělství bylo v berních komisích
přesně rozlišováno a působeno
k tomu, aby v komisích nebyli pověřováni
nezemědělci posuzováním věcí
zemědělských. Posuzování zemědělských
záležitostí nesmí býti však
také ponecháváno úředníkům,
kteří pracují a připravují
berní operáty. Jest známou věcí,
že, bohužel, také úřednictvu, berním
správám, schází často porozumění
pro podstatu zemědělství, nač má
ostatně často silný vliv také zájem
spotřebitelský a časem i krajní orientace
na levo. Nepostačuje posuzovati zemědělství
jenom podle cen, které musí býti v městech
placeny za chléb, mléko, máslo, vejce, brambory,
maso, ovoce atd.
Od nahodilostí v berních komisích může
býti podle mého názoru zemědělství
uchráněno jenom tehdy, bude-li i pro daň
důchodovou ze zemědělství poskytnuta
možnost paušalování, a to u těch
rolníků, kteří jí chtějí
použíti. Tuto ochotu bylo by vítati také
z toho důvodu, poněvadž přece největší
část rolníků a zvláště
ti, kteří musí ve svém podniku sami
obstarávati veškeré práce a kteří
také mají neobyčejně těžkou
ruku, sotva se dostanou k tomu, aby přiznání
k dani vypracovali. Není-li podáno přiznání,
může velmi snadno dojíti ke kontumaci. Berní
správy mohou dle zákonných ustanovení
vyměřiti a uložiti daně v takové
výši, jakou považují za přiměřenou.
Aby takovým možnostem a nahodilostem byla odňata
půda, jest nutno, aby bylo umožněno také
daň pro zemědělství paušalovati
dle směrnic, jež by pak musely býti vypracovány
v souhlase se zástupci zemědělskými.
Těchto směrnic muselo by pak býti používáno
také při kontumaci. Je dále zcela přirozeno,
budou-li tyto paušální sazby stanoveny jenom
v souhlase se známými zemědělci, kteří
jsou důvěrou svých druhů povoláni
k tomu, aby vešli ve styk s berními úřady
k vypracování směrnic pro zdanění.
Do zákona, který poskytuje berním správám
tak velká práva, měly by býti do všeobecných
ustanovení pojaty také povinnosti, které
mají berní správy plniti vůči
obyvatelstvu. Také by měla býti stanovena
doba konečná pro předpis daní a dále
lhůta pro vyřizování rekursů.
Víme přece ze zkušenosti, že dnes tisíce
a tisíce rekurentů čekají, až
budou jejich daňové rekursy vyřízeny.
Jejich čekání je marné, a to z toho
důvodu, poněvadž pro berní správy
není předpisu, do které doby mají
býti podané rekursy vyřízeny. Dále
by bylo nutno omeziti libovůli berních úřadů
vůči poplatníkům a konečně
stanoviti povinnost k náhradě za škody, které
vznikají z neodborného postupu berních správ
vůči poplatníkům. Nelze žádati,
aby poplatníci vybojovali si svá práva teprve
u nejvyššího správního soudu a
aby potom, když se svého práva domohli, museli
ještě platiti velké peníze ke svému
rozčílení, jež s věcí
měli. Při prohře měla by útraty
sporu nahraditi poplatníkům finanční
správa.
Co dále je nutno, jest rychlá práce berních
úřadů, které by měly nejen
poplatníkům, nýbrž i sobě ve
všech věcech stanoviti lhůtu. Bylo by také
důležito, aby za účinnosti nových
zákonných předpisů nebylo jich používáno
šablonovitě a aby se šablonovitě nepostupovalo
zvláště tehdy, jde-li to proti poplatníkům.
Při tom bych mohl poukázati na postup berních
úřadů při daňových exekucích.
V poslední době dostal jsem zprávu o případu
v Prostředním Lánově v berním
okrese vrchlabském. Tam vdova po rolníku zůstala
dlužna nějakou částku. Ta žena
nemohla sehnati peněz v předepsané době
a byla jí proto zabavena kráva. Po nějaké
době přišel pak berní exekutor ona žena
zatím daně ještě nemohla zaplatiti,
kráva byla vyvedena ze stáje a prodána za
nepatrnou částku. Cena krávy byla prý
2.400 Kč a stržilo se za ní jenom 1.000 Kč,
ježto musela býti prodána rychle. Kdo nahradí
nyní té ženě škodu, kdo jí
nahradí rozdíl, který jí vlastně
náleží? Ve spojení s tím poukázal
bych také na zprávu v "Právu lidu",
podle níž byl majiteli zabaven sklad obuvi, jehož
cena prý činila 90.000 Kč, poněvadž
měl na daních nedoplatky. Při prodeji tohoto
skladu bylo docíleno 9.000 Kč a je podivuhodné,
že jako kupec těchto bot vystupoval sám berní
exekutor. Ten potom prodal celý sklad obuvi původnímu
majiteli za cenu 15.000 Kč. Jest samozřejmo, že
k takovému postupu nesmí docházeti, poněvadž
přece způsobuje roztrpčení.
Během doby budou přece shromážděny
jisté zkušenosti s berní reformou, takže
později bude možno nalézti vůbec jiný
přehledný system, který se bude moci uplatniti
také při reformě daní nepřímých.
V nynější debatě žádali
různí řečníci reformu daní
nepřímých. Také my jsme pro ni, poněvadž
snížení nepřímých daní
zvyšuje životní schopnost zemědělství.
Při tom myslíme na daň z obratu, poněvadž
ze zemědělství odebírá se ročně
částka asi 120 milionů, pokud ono musí
daň z obratu přímo odváděti.
Za tuto částku nemůže se zemědělství
hojiti na žádné straně, ona jde čistě
jenom z jeho kapes a tím znamená další
způsob daně důchodové.
Při tom bych chtěl však poukázati ještě
na jiný způsob daně z obratu, jež rovněž
musí býti zemědělstvím odváděna,
aniž ono má za ni náhradu. Je to částka
daně z obratu, kterou musí zemědělství
platiti ve formě 4%ního paušálu při
odebírání hnojiva. Sestavil jsem tu výpočet,
který nám znázorňuje potřebu
umělého hnojiva v československém
zemědělství v roce 1925/1926. Pozoruji-li
tyto číslice, musím ovšem poukázati
na to, že tato spotřeba hnojiva omezuje se jenom na
malý kruh zemědělců, poněvadž
přes vysvětlování a přes zvýšení
výnosu používáním umělého
hnojiva v zemědělství vždy ještě
největší část zemědělců
ve státě umělých hnojiv nepoužívá.
Vypočítal jsem, že spotřeba superfosfátu,
Thomasovy moučky, kostní moučky, amoniaku
sirnatého, čilského ledku, vápenatého
dusíku a hnojiv draselnatých v uvedené době
činila 52.350 vagonů.
Vypočítal jsem výši paušálu
daně z obratu za toto množství hnojiva a shledal
jsem, že činila asi 17 a 1/2
milionu korun. Také touto vysokou částkou,
která, jak bych ještě jednou chtěl zdůrazniti,
byla vybrána od poměrně malého kruhu
spotřebitelů, silně se výroba zatěžuje.
Nelze však také přehlédnouti, že
toto množství hnojiva, které jest přece
přiváženo drahou, zatíženo jest
ještě také velmi značně vysokým
podílem na dani dopravní. Neboť i tato je započítávána
do sazeb dopravních a musí býti zemědělstvím
placena.
Přijde-li k reformě daní nepřímých,
pak jest přirozeným požadavkem zemědělců,
aby také porážky z nouze byly osvobozeny od
daně z masa. Dosáhli jsme sice v poslední
době, že byla odstraněna paušální
daň z masa při porážkách z nouze,
avšak přes to musíme dále usilovati
o to, aby daň z masa při těchto porážkách
byla vůbec odstraněna.
Když již mám slovo, chci věnovati také
několik poznámek problému obecních
financí. V poradách o berní reformě
podali jsme návrh na rozšíření
přirážkové povinnosti na daň
který byl odůvodněn, neprošel, ačkoliv
by přijetí jeho bylo oprávněno (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.), neboť vidíme,
že v obci a do záležitostí obecních
mluví mnoho osob, které v takových obcích
neplatí ani haléře přirážek,
ač takové osoby mají často tak vysoké
jmění, že o něm může zemědělec
jenom sníti. Proto lze lehce pochopiti trpké pocity
malozemědělcovy, který maje malý dům,
několik korců půdy, jednu krávu a
několik koz musí ke svým přímým
daním platiti také ještě přirážky;
kdežto druhý s vysokým příjmem,
který vede hlavní slovo, je od nich osvobozen. Vidí-li
kromě toho malozemědělec, že zatím
v obci při používání peněz
jím placených uplatňuje se také třídní
orientace, pak takový poznatek ho roztrpčuje tím
více.
V souvislosti s tím chci poukázati na případ,
který se stal v obci Doubí v okresu libereckém.
Tam bylo zavedeno bezplatné vydávání
mléka ve škole. Dítě jakéhosi
chalupníka ucházelo se v poslední době
rovněž o příděl mléka,
poněvadž jediná kráva doma nedojí
a mléka nedává. Otec tohoto dítěte
musel se dožíti toho, že žádost dítěte
byla odmítnuta vzhledem k tomu, že má jednu
krávu, a kromě toho že mu zbude z jeho hospodářství
tolik peněz, aby si mohl potřebné mléko
koupiti. Takový postup musí ovšem v zemědělci
vyvolati zvláštní pocit, poněvadž
z té strany, která v oné obci politicky vládne
a na radnici má svými zástupci převahu,
propaguje se vždy spolupráce dělníků
a sedláků, a přes to nemá ona tolik
uznání, aby přece v nutných případech
i vůči malozemědělcům projevila
nutné porozumění.
Mluvím-li již o obci Doubí, chci se ještě
zmíniti, že tam za účinnosti nových
berních zákonů nastanou také jisté
finanční obtíže, poněvadž
tato obec, která je obývána mnohými
průmyslovými dělníky, neobyčejně
se snažila rozvinouti značnou stavební činnost.
V posledních letech byla tam zastavena asi 1/6
celé katastrální plochy. Vystavěné
domy jsou nyní od daně osvobozeny a z pronájmu
jich neplynou v nejbližších desítiletích
ani státní daně ani přirážky.
Přes to musela obec založiti nové silnice pro
nově zřízené čtvrti a provésti
kanalisaci, proti kterýmž vydáním nemá
žádných příjmů. Hledíc
na takové poměry, které se jistě opakují
také v místech jiných, nesmí finanční
správa přehlédnouti, že musí
takovým obcím nalézajícím se
ve finanční tísni pomoci v pravý čas
a nesmí oddalovati na nedohlednou dobu úpravu takových
věcí, anebo teprve očekávati, až
takové obce upadnou v nejhorší finanční
bídu.
V souvislosti s daňovou reformou mluví se nyní
také mnoho o probuzení a posílení
berní morálky. Při té příležitosti
bych jen apeloval na státní úřady,
aby samy předcházely obyvatelstvo příkladem
k této morálce. Jak budou pánové od
finanční správy posuzovati případ,
který jim chci nyní přednésti a který
souvisí a pronajímáním poštovní
správě? Majitel domu usiloval o oprávněné
zvýšení nájemného za místnosti
pronajaté ve svém domě poštovní
správě. Před krátkým časem
přišel k němu proto delegát poštovního
ředitelství, aby s ním sjednal novou smlouvu.
Když majitel domu právem uplatňoval, že
podle změněných poměrů musí
býti zvýšeno také nájemné,
navrhoval onen delegát poštovního ředitelství
toto: dáme vám písemně, že jenom
polovice obnosu, který bude vyplacen, jde na nájemné,
a druhá polovice může býti zúčtována
na investice. Onen majitel domu byl tak chytrý, že
nepřistoupil na návrh, který neobsahoval
nic jiného, než že delegát státního
úřadu navrhoval majiteli domu, aby byla finanční
správa obelhána o pravou výši nájemného.
Jsem ochoten uvésti jméno této obce, a to
soukromě panu zástupci finanční správy.
Ke konci své řeči chci jenom uvésti,
že my ze svazu zemědělského jsme pyšni
na to, že jsme mohli účastniti se práce
na berní reformě. Chceme však i dále
spolupůsobiti při snižování břemen,
která zničila výnosnost naší
výroby a která mají vinu na tom, že
mnoho našich výrobních odvětí
ztratilo úplně schopnost konkurenční.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pí. posl. Kolláriková.
Dávám jí slovo.
Posl. Kolláriková: Vážená
snemovňa! Vládny návrh zákona o daňovej
reforme je čiste namierený proti širokým
vrstvám pracujúceho roľníckeho a robotníckeho
ľudu. § 5, odst. 3. je priamo urážkou ženy,
v ktorom za hlavu rodiny je považovaný muž. Toto
ponižovanie a podceňovanie ženy stále
rastie v hlavách jednotlivcov v tomto palamente, čo
dokázaly aj výroky pána posl. Štefánka,
ktorý v tejto snemovni vo svojej reči dňa
29. apríla 1927 prehlásil nasledovne: "Verím,
že páni poslanci dr Meissner a dr Dérer
nepodpisovali by dnes volebné právo ženám
a 21ročným deťom, lebo tu majú následky
nebezpečia, ktoré rastie z volebného práva
žien. Lepšie by bolo bývalo, keď by boli
dostali r. 1920 o 10 mandátov menej, aspoň by boli
menej ztratili r. 1925." Je samozrejmé, že by
boli menej ztratili, keďby boli menej dostali. Uvádzam
tieto výroky len preto, že agrárny "Venkov"
tieto výroky pána poslanca vypúšťal,
poneváč uznáva to snáď ešte
za predčasné k doplneniu programu dnešnej reakčnej
vlády. My ženy budeme si brániť naše
práva do dôsledku a pri každom útoku
na práva žien - ktoré práva boly vydobyté
revolučným tlakom máss pri utvorení
tohoto štátu - budeme mobilizovať do boja všetky
ženy.
Proletárska žena má najťažší
úkol v dnešnom kapitalistickom zariadení. Všetky
ťarchy domácnosti sú uvalené na bedrá
ženy. Ak uvážime, že príjem proletárskej
ženy na zaokrytie denných potrieb je tak mizerný,
že v mnohých prípadoch musí byť
umelcom, ak chce zaokryť všetky potreby domácnosti,
vidíme, že žena, ktorá všetkým
svojím úsilím, celou svojou fyzickou silou
prispieva na udržanie rodiny, je dnešnou reakčnou
smetánkou v tejto snemovni natoľko podceňovaná,
že dáva mužom priamo a zákonom zaručené
veliteľské právo nad ženou vtedy, keď
v iných zemiach, ako je Norsko a Švédsko, sa
tieto pojmy poddanstva odstraňujú. Nepočítam
do toho Sovietsky Sväz, kde je žena skutočne
rovnoprávna s mužom a má vo všetkom také
právo ako muž, t. j. tam nerobia pohlavné rozdiely.
Na jednej strane, podľa tejto predlohy, vidíme ženu
v pojmu poddanstva a podrobenosti, na druhej strane vidíme,
že žena ručí za daň mužovu
podľa §u 264, odst. 6. plne, ktorá mu bola predpísaná.
Nie je toto výsmechom, pánovia, samých vás,
keď na jednej strane ženu zotročujete a na druhej
strane činite ju zodpovednou za vymeranú daň
mužovu? Vy si týmto odhaľujete vaše slabé
stránky a vašu zbabelosť. V ženách,
ktoré spoločne s mužmi musia zápasiť
za udržanie svojho života a života svojích
detí, vyvíja sa rýchlejším tempom
revolučná ideologia a odpor proti kapitalistickému
poriadku, vami zavedenému, a preto je vašou snahou
zbaviť ženu každého práva, odstrániť
ju z verejného života, spraviť z nej otrokyňu
svojej domácnosti a otrokyňu svojho muža.
Ďalej § 236 dokazuje jeden z vaších husárskych
kúskov, v ktorom podľa odst. 1. do daňových
komisií môžu byť volení iba členovia
mužského pohlavia. Proti tomuto paragrafu, odst. 1.
musíme sa my ženy tiež rázne ohradiť
a žiadať energicky škrtnutie slov "mužského
pohlavia" a zmeniť túto vetu na "pohlavie
bezrozdielné". Či ženy nie sú poplatníkmi
v Československej republike? Keďže podľa
úradnej štatistiky ženám priznáva
sa zárobok nasledovnými číslicami:
Zárobkove činných žien v zemedelstve
je 139.659. Samostatne činných v priemysle a živnostiach
49.087. Samostatne činných obchodných pomocníc
47.289, v iných oboroch zamestnaných 761.541, tak,
že ženy tvoria asi jednu štvrtinu poplatníctva,
ktoré vôbec nebudú mať v daňových
komisiách zastúpenie. Koľko je mimo toho ešte
žien zárobkove činných v domácnosti,
ktoré svojím zárobkom prispievajú
na zvýšenie príjmu do domácnosti, ktorý
bude tiež, ako aj príjem detí, ktoré
sú zárobkove činné, započítaný
do hrubého príjmu, ktorý podľa daňovej
predlohy bude odaniteľný.
Je nutno najsamprv vyzdvihnúť drahotu, ktorá
v poslednej dobe stále stúpa. Tu vidíme,
že ako kriticky dolieha daňové zaťaženie
na proletárske rodiny, proti ktorým je daňová
predloha namierená. Existenčné minimum na
jedného človeka má byť mesačne
1000 Kč, čo je veľmi skromne počítané
a z ktorého obnosu neostáva jednotlivcovi ani haliera,
keď chce všetky svoje potreby mesačne zaokryť.
Ba musí pri tom veľmi skromne žiť, lebo
pri dnešnej, stále stúpajúcej drahote
musí platiť mesačne za stravu od 550 až
600 Kč, musí platiť od 150 až 200 Kč
za byt, musí platiť 60 Kč za prádlo,
k tomu obuv, šaty - keď je to mužský, cigarety
- takže by to presahovalo ďaleko vyše 1000 Kč,
keďby sme do toho počítali ešte ďalšie
potreby. Pre dve osoby počítam skromne na mesiac
1600 Kč, čo by činilo ročne 19.200
Kč. Pre 5 osôb 2500 Kč, čo by podľa
toho bolo na osobu 500 Kč mesačne, takže to
nie je prehnané číslo a činilo by
to 30.000 Kč ročne. Rodina by ovšem pri tom
ešte musela náležite šetriť.