182. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Buřívala, dr Patejdla a druhů:
§ 54 nechť zní:
"Nuzným poplatníkům, kteří
provozují výdělečný podnik
toliko se dvěma pomocnými silami (tovaryšem
a učněm nebo učni), budiž daňovou
komisí na berní rok přiznáno snížení
daně o 50%, nepřevyšuje-li daňový
základ 10.000 Kč. Osoby fysické, provozují-li
výdělečný podnik bez pomocných
sil, a nepřevyšuje-li celkový
jejich důchod výši daně důchodové
prostou, buďtež od daně výdělkové
osvobozeny."
183. Eventuální pozměňovací návrh posl. dr Meissnera, R. Chalupy, Remeše a soudr. k §u 54:
Nebude-li přijat náš hlavní pozměňovací
návrh k §u 54, navrhujeme, aby navrhovaná číslice
12.000 Kč nahrazena byla číslicí 10.500
Kč.
184. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:
§ 55 nechť zní:
"(1) Základem pro vyměřování
daně je ryzí výtěžek dosažený
poplatníkem ze všeho podnikání podrobeného
všeobecné dani výdělkové.
(2) Poplatník přihlásí výtěžky podnikání takto:
a) ryzí výtěžky všech podniků,
na nichž je poplatník účasten a z nichž
dostává buď celý výnos nebo jeho
část. Při tom uvede v přihlášce
ryzí výtěžek každého podniku
zvlášť i s rozdělením výtěžku
na všechny společníky a to i tak zv. společníky
tiché a uvede je jménem. Ryzí výtěžek
každého takového podniku vypočte se
tak, že se od příjmu za zdaňovací
období v podniku dosaženého odečtou
výdaje, učiněné v rámci provozování
na dosažení těchto
cílů. Platí zde obdobně příslušná
ustanovení pro přihlášení k dani
důchodové. Jestliže podniky, jichž výnos
nebo část výnosu je přihlašována
poplatníkem, přistaví nebo nastaví
budovy pro provozování podniku, nebo vymění
staré, nebo pořídí nové stroje
a zařízení, možno
v 5 letech, počínaje obdobím, v němž
se tato opatření stala a byla dokončena,
vedle obecně přípustných odpisů
odepsati 20% nákladů s těmito opatřeními
spojených, když ryzí výtěžek
podniku nečiní více než 30.000 Kč
ročně anebo vede-li podnik
řádné obchodní knihy. Poplatník
přihlásí pak pouze část výtěžku
z jednotlivých podniků na něj připadajícího
po všech oprávněných odpisech.
b) Náleží-li do výtěžku
podnikání, které představuje samostatný
hospodářský celek, jehož ryzí
výnos anebo jeho část je přihlašována
poplatníkem, také výtěžek zemědělského
hospodaření na pozemcích a nečiní-li
ryzí katastrální výtěžek
všech těchto pozemků, jež podnik obhospodařuje
ve vlastní režii, více než 1000 Kč,
může výtěžek zemědělského
hospodaření s držbou těchto
pozemků spojeného, býti poplatníkem
uveden v přihlášce k dani výdělkové
25násobkem součtu ryzích katastrálních
výtěžků z polí a 33násobkem
součtu ryzího katastrálního výtěžku
lesů, jichž výtěžek je částí
nebo celým výtěžkem tohoto podniku.
Od části výtěžku
takto odhadnutého mohou býti odečteny z důvodu
provozovacích nákladů pouze úroky
a úmor dluhů knihovních, které na
tomto hospodářství váznou, anebo nájemné
z těchto pozemků anebo hospodářství
placené."
185. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:
Za § 55 budiž vložen nový paragraf:
"(1) Za výtěžek zemědělského
hospodaření spojeného s držbou pozemků
ve smyslu §u 55. odst. 2. je třeba pokládati
výtěžek zemědělského a
lesního hospodaření, zahrnujíc v to
zahradnictví, honitbu a rybářství,
pokud je provozováno na těchto pozemcích.
Nezahrnuje se však výtěžek umělého
zahradnictví vůbec, chmelnic a vinic pak pokud jejich
výměra přesahuje 1 ha.
(2) Za zemědělské a lesní hospodářství je třeba pokládati také:
a) vedlejší výrobu spojenou se zemědělským
a lesním hospodářstvím, pokud je zařízena
na zpracování výrobků vlastního
hospodářství a pokud taková výroba
není zpravidla a převážně provozována
samostatnými průmyslovými podniky (mlýny,
pily, pekárny, pivovary, cukrovary, lihovary a pod.), nebo
v daném případě
není provozována po živnostensku v samostatném
závodě (mlékárny, sýrárny,
sušírny a pod.);
b) dobývání podstaty parifikační
půdy, pokud nedochází k dalšímu
zpracování za podmínek uvedených pod
lit. a);
c) prodej vlastních výrobků zemědělského
a lesního hospodářství s výjimkou
prodeje v drobném, provozovaného po živnostensku,
trvale, v otevřených zmíněnému
účelu vyhrazených prodejnách nebo
skladištích."
186. Pozměňovací návrh posl. Chlouby. Mikulíčka a soudr. k §u 56:
V odst. 1 budiž slovo: "podniku"
nahrazeno slovem "poplatníkem."
Odst. 2 nechť zní:
"Nekryjí-li se pravidelná obchodní období
poplatníkova s kalendářním rokem,
vyměřuje se na poplatníkovo přání
daň místo podle kalendářního
roku na podkladě obchodního hospodářského
období, jestliže toto zahrnuje období jednoho
roku. Zmíněný způsob uložení
daně jest přípustný jen tehdy, přihlíží-li
se také při vyměřování
daně důchodové k témuž obchodnímu
(hospodářskému) období. Ostatně
platí pro vyměření všeobecné
daně výdělkové podle obchodního
(hospodářského)
období ustanovení §u 4. odst. 2 tohoto zákona."
187. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:
§ 57 nechť zní:
"(1) Sazba všeobecné daně výdělkové
činí 3% dani podrobeného výtěžku.
Z prvních 30.000 Kč se sazba snižuje o 2 3/4%,
z dalších 10.000 Kč o 2 1/2%. Převyšuje-li
dani podrobený výtěžek 100.000 Kč,
zvyšuje se sazba z každých 10.000 Kč o
1 1/2%, až všechen výtěžek dani podrobený
bude zatížen 8% daně výdělkové.
(2) Dani podrobený výtěžek, není-li
dělitelný 100, zaokrouhlí se dolů
na nejbližší stem dělitelnou částku.
(3) Jde-li o zdanění podniku, jehož výtěžek
jest bez podstatného spolupůsobení kapitálu
a je podmíněn činností poplatníkovou
takovou měrou, že trvalé provozování
poplatného podniku není možným bez činnosti
poplatníkovy, záležející v takových
osobních výkonech poplatníkových,
jež není možno vykonávati zástupcem,
snižuje se všeobecná daň výdělková,
vypočtená podle předchozích odstavců,
o 20%. nepřekročuje-li celkový důchod
poplatníkův 60.000 Kč ročně.
(4) Daň na berní rok uložená nesmí
býti menší, než 1 promile (jedna z tisíce)
veškerého kapitálu, který je ve všem
podnikání poplatníkově trvale na zisk
uložen."
188. Pozměňovací návrh posl. dr Meissnera, R. Chalupy, Remeše a soudr. k §u 55:
Odst. 1 doplněn budiž za slovy: "v mezích provozování na dosažení těchto příjmů" větami:
"Mezi výdaje, jež nutno odčísti,
patří také v berním roce zaplacená
všeobecná daň výdělková
s přirážkami a příslušenstvím,
počínajíc rokem 1927, nebo týká-li
se obnosu na dřívější léta
předepsaným, stanou-li se teprve
po roce 1926 splatnými."
Dále připojena budiž věta:
"Od výtěžku sluší dále
sraziti částku 2000 Kč jako náhradu
za výlohy nemoci a starobního a invalidního
zajištění."
Dále budiž připojen dodatek:
"Sráží-li se též podíl
na čistém zisku poskytovaný pod jakýmkoliv
titulem zaměstnancům podniku."
189. Pozměňovací návrh posl. dr Meissnera, R. Chalupy, Remeše a soudr. k §u 57:
Odst. 1 nechť zní:
Sazba všeobecné daně výdělkové
činí:
10.000 Kč | 0.2 % | |
10.000 Kč | 0.25% | |
10.000 Kč | 0.50% | |
10.000 Kč | 0.75% | |
10.000 Kč | 1.-% | |
10.000 Kč | 1.50% | |
40.000 Kč | 2.-% | |
100.000 Kč | 2.50% | |
100.000 Kč | 3.-% | |
200.000 Kč | 4.-% | |
obnosů | 5.-% |
Budiž připojen další dodatek "U slepců
činí daňová sazba 50% všeobecné
sazby."
190. Pozměňovací návrh posl. Dietla, Kaufmanna a soudr.:
Odst. 2 §u 57 má zníti:
"Nepřevyšuje-li daňový základ
15.000 Kč, nastává, nemá-li poplatník
ostatně jiného příjmu nebo příjmu
nepřesahujícího 4000 Kč, osvobození
od daně, v ostatních případech činí
sazba daně 1/4 % dani podrobeného výtěžku
nebo 1/8%, nepřevyšuje-li daňový základ
7000 Kč."
191. Pozměňovací návrh posl. dr Rosche a druhů k §u 55:
Odst. 1 budiž po druhé větě doplněn ustanovením:
"U podniků, jejichž ryzí výtěžek
obsahuje příjmy, podrobené domovní
dani činžovní nebo dani pozemkové, budiž
část těchto příjmů podrobená
domovní dani činžovní nebo dani pozemkové
vyloučena z vyměřovacího základu
pro všeobecnou daň výdělkovou."
Odst. 2 budiž nahrazen doslovným zněním
odst. 1, lit. b) §u 79.
192. Pozměňovací návrh posl. dr Rosche a druhů k §u 57:
V odst. 1, a to v jeho první a druhé části
budiž číslice 30.000 nahrazena číslicí
50.000.
Počátek odst. 1 budiž změněn takto:
"Sazba všeobecné daně výdělkové
činí 2% dani podrobeného výtěžku
s tou odchylkou, že z prvních 7000 Kč výtěžku
se vyměřuje daňová sazba 10 Kč
a že se dále daňová sazba z prvních
50.000 Kč daňového základu snižuje
o 1 1/2% a že se z daňového základu
převyšujícího 250.000 Kč zvyšuje
o 1 1/2%."
193. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Buřívala, dr Patejdla a druhů: § 55 budiž doplněn novým odst. 5:
"(5) U poplatníků, kteří vedou
řádné obchodní knihy, vypočte
se ryzí výtěžek podle hořejších
ustanovení způsobem, označeným v §
10, odst. 2 tohoto zákona s tou případnou
odchylkou, že u podniků, které vystaví,
přestaví, přistaví nebo nastaví
budovy pro provozování podniku anebo které
vymění staré nebo pořídí
nové stroje a zařízení, možno
v 5 letech počínajíc obchodním obdobím,
v němž stavba byla dokončena, nebo stroje a
zařízení byly vyměněny nebo
nově pořízeny.
vedle obecně přípustných odpisů
odepsati od příjmů v podniku dosažených
dalších 20% nákladu na stavbu nebo stroje a
zařízení prokazatelně vynaloženého.
Ustanovení o odpisu pro stroje a zařízení
platí zásadně pro stroje a zařízení,
vyrobené v tuzemsku, leč
by šlo o druhy strojů a zařízení,
které se v tuzemsku nevyrábějí."
194. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Buřívala, dr Patejdla a druhů:
V §u 56. odst. 2 budiž škrtnuta věta: "jestliže
toto zahrnuje období jednoho roku" a vsunuta tato
věta: "U ostatních poplatníků
všeobecné daně výdělkové
jen tehdy, jestliže jejich obchodní (hospodářské)
období zahrnuje období jednoho roku."
195. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Buřívala, dr Patejdla a druhů k §u 57:
Odstavec 1 nechť zní:
"(1) Sazba všeobecné
daně výdělkové činí
2.5% dani podrobeného výtěžku s tou
odchylkou, že z prvních 7000 Kč daňového
základu. vyjma případy §u 54, se předpisuje
jednotná základní daň 5 Kč;
20.000 | 1/8 %, | ||
20.000 | 1/4 %, | ||
20.000 | 1/2 %. |
Z daňového základu od 140.000 do 250.000 sazba 31/2 %,
z daňového základu přes 250.000 sazba
41/2%.
Jsou-li ve společenském podniku vedle jednoho společníka
ještě další společníci činni
takovým způsobem, že vykonávají
služby, jež by za ně musily konati síly
placené, zvyšují se částky daňového
základu, pro něž platí sazba snížená
a u nichž nastává sazba zvýšená,
o 30.000 Kč, za druhého a každého dalšího
v podniku zaměstnaného společníka."
Odst. 2, 3 a 4 buďtež škrtnuty.
V odst. 6 škrtnuta buďtež
slova "(svobodná povolání advokátů,
notářů, lékařů, spisovatelů,
umělců, obchodních jednatelů a podob.,
jakož i živnostenská a obchodní zaměstnání,
záležející v takových osobních
výkonech poplatníkových, jež není
možno vykonávati zástupcem)".
196. Eventuální pozměňovací návrh posl. dr Meissnera, R. Chalupy, Remeše a soudr.:
Nebude-li přijat náš hlavní pozměňovací
návrh k §u 57, navrhujeme, aby odst. 1 §u 57
zněl:
Sazba všeobecné daně výdělkové
činí:
10.000 Kč | ......0.2 %, | |
10.000 Kč | ......0.25%, | |
20.000 Kč | ......1 %, | |
20.000 Kč | ......2 %, | |
40.000 Kč | ......2.5 %, | |
40.000 Kč | ......3 %, | |
200.000 Kč | ......4 %, | |
obnosů | ......5 %. |
197. Eventuální pozměňovací návrh posl. Dietla, Kaufmanna a soudr.:
Bude-li zamítnut náš
hlavní návrh na změnu odst. 2 §u 57,
navrhujeme:
Odst. 4 §u 57 má zníti:
"Nepřevyšuje-li za podmínek odst. 3 daňový
základ 4000 Kč, nelze daň vybírati."
198. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr. k §u 58:
Odst. 1 nechť zní:
"Daň vyměřená podle předchozích
ustanovení předepíše se v obci, kde
poplatník bydlí."
Odst. 2 nechť zní:
"Bydlí-li poplatník v cizině, předepíše
se daň v obci, kde je podnik, a je-li podniků
více v místě podniku, na kterém se
poplatník s úřady dohodne. Nedojde-li k dohodě,
rozhodne ministerstvo financí."
Odst. 3 nechť zní:
"Dělba daně se provede podle stanovišť
jednotlivých podniků a provozoven."
Odst. 5 nechť zní:
"Rozprostírá-li se provozovna do obvodu několika
obcí, rozdělí příslušný
vyměřovací úřad daň
připadající na zmíněnou provozovnu
mezi zúčastněné obce podle míry
poměrné důležitosti jednotlivých
částí provozovny a podle počtu dělníků
tohoto podniku, bydlících v jednotlivých
obcích, přihlížeje k břemenům,
která vznikají obci provozovnou nebo provozováním
podniku a ku ploše, kterou provozovna
v obcích zaujímá. To platí též
při podzemním dolování."
Odst. 6 nechť zní:
"Bydlí-li ze zaměstnanců provozovny
alespoň jedna čtvrtina v jiných obcích,
než ve které je provozovna, zmenší se
přirážková základna pro obec,
v níž je provozovna, o polovic té části,
která připadá poměrně na služební
platy zaměstnanců, bydlících mimo
obec; obecní přirážky k polovině
daňové části, připadající
poměrně na služební platy zaměstnanců,
bydlících v jiných obcích, budou přikázány
těmto obcím poměrně
podle počtu bydlících dělníků."
199. Pozměňovací návrh posl. dr Meissnera, R. Chalupy, Remeše a soudr.:
V §u 58 budiž odst. 6 škrtnut.
200. Pozměňovací návrh posl. Netolického, Buřívala, dr Patejdla a druhů:
V §u 58 budiž odst. 6 doplněn zněním:
"Na příděly z fondu podle tohoto odstavce
mají přednostní právo obce, pokud
mají odůvodněný nárok, kde
bydlí alespoň čtvrtina zaměstnanců
provozovny, nalézající se v jiné obci."
201. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:
V §u 62, odst. 3 buďtež
škrtnuta slova: "pokud nezakládá"
až "tohoto zákona".
202. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:
V §u 63, odst. 1 buďtež škrtnuta slova: "do
30 dnů" a nahrazena slovy: "do 6 měsíců".
203. Doplňovací návrh posl. dr Meissnera, R. Chalupy, Remeše a soudr.:
K §u 63 připojen budiž nový odstavec:
"Veškerá podání, vyřízení,
přílohy, doklady, odvolání atd. ohledně
všeobecné daně výdělkové
jsou prosta kolků a poplatků."
204. Doplňovací návrh posl. Netolického, Buřívala, dr Patejdla a druhů:
§ 63 budiž doplněn novým odst. 4:
"(4) Veškerá podání, přílohy
a doklady, týkající se této daně,
jsou prosta kolku a poplatku."
205. Eventuální doplňovací návrh posl. dr Meissnera, R. Chalupy, Remeše a soudr. k §u 63:
Nebude-li přijat náš hlavní doplňovací
návrh k §u 63, navrhujeme nový odstavec tohoto
znění:
"Veškerá podání, vyřízení,
přílohy a doklady, ohledně všeobecné
daně výdělkové vůbec a odvolání
týkající se všeobecné daně
výdělkové, nehledíc k přirážkám,
do obnosu 200 Kč jsou prosta kolků a poplatků."
206. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:
§ 64 nechť zní:
"Daň z podomního obchodu a živnosti (zaměstnání),
provozované obcházením z místa na
místo, jakož i z výstav, hudebních produkcí
a pod., které se nepořádají podle
licencí svědčících na obcházení
z místa na místo, nýbrž se pořádají
podle zvláštních licencí vydaných
pro každé jednotlivé místo, dále
z prodejů zboží, které se pořádají
s dočasným užitím stálé
provozovny (poštovní skladiště) vyměří
vyměřovací úřad příslušný
podle sídla úřadu,
který vydává, prodlužuje nebo rozšiřuje
povolení ku provozování obchodu nebo živností
(zaměstnání)."
207. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:
§§ 65 až 67 buďtež škrtnuty.
208. Pozměňovací návrh posl. Dietla, Kaufmanna a druhů:
Odst. 2 §u 64 budiž škrtnut.
K hlavě III:
209. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr. k §u 72:
Lit. e) budiž škrtnuta.
Za ustanovení lit. g) buďtež vložena ustanovení:
"h) družstva spotřebitelů, která
podle stanov obstarávají životní potřeby
výhradně jen pro své členy;
ch) dělnická družstva výrobní
a pracovní, která na společný účet
vlastními členy pracují, nerozdělují
mezi členy zisk a nezúrokují závodní
podíly členské více než 4%;
i) obecně prospěšná stavební
a bytová družstva a sdružení, která
sledují účele v § 4 zák. ze dne
22. prosince 1910, č. 242 ř. z., a zák. ze
dne 20. prosince 1911, č. 243 ř. z., kterým
byla přiznána obecná prospěšnost
ministerstvem sociální péče;
j) ostatní výdělková a hospodářská
družstva (společenstva), pokud ve správním
roce mají bilanční ztráty."
210. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr.:
V §u 75, odst. 3, lit. a) buďtež za slova: "pokladní
přebytky" zařazena slova: "do státních
papírů nebo".
211. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr. k §u 79, odst. 1:
V lit. h) buďtež za slova: "spořitelen"
vsunuta slova: "a výdělkových hospodářských
společenstev".
V lit. j) buďtež za slova: "dodaných surovin"
vsunuta slova: "nebo podle odebraného zboží".
212. Pozměňovací návrh posl. Chlouby, Mikulíčka a soudr. k §u 83:
Odst. 1 nechť zní:
"Zvláštní daň výdělková
činí, pokud se v dalším jinak nestanoví,
10% ryzího, dani podrobeného výtěžku."
V odst. 2 za slova: "základního kapitálu"
buďtež vsunuta slova: "bilančně vykázaného
podle stavu na počátku období pro zdanění
rozhodného".