Před několika dny byl vzat do vazby náčelník
našeho pořadatelského sboru Richter. Příčina
není do dneška známa. Prý to byl také
styk s tajnou organisací s vyzvědačským
pozadím. S ním byli zatčeni dva další
členové strany, Kretschmer a Köttner z Jablonce,
asi proto, že nosili nepromokavé kazajky a někde
byli činní jako pořadatelé. U jednoho
byl zabaven prapor se skobovým křížem
a prohlášen za průvodní materiál.
Jistý pražský student byl před několika
dny státní policií odveden z vyučovací
hodiny, odvlečen k soudu a tam podroben hrdelnímu
výslechu a byla u něho provedena domovní
prohlídka. (Výkřiky posl. dr Schollicha,
Simma a dr. Koberga.) A jaký jest účel
těchto domovních prohlídek? Aby se ze soukromé
korespondence nejen dostaly rozličné opěrné
body pro politické pronásledování,
nýbrž aby se dověděli také o
politické práci jednotlivých stran. To jest
účelem domovních prohlídek v sekretariátech,
u jednotlivých členů strany, nechť patří
ke kterémukoliv politickému oposičnímu
směru, poněvadž se z tohoto materiálu
vyvozují důsledky o činnosti stran. Místo
aby se orgány pověřené domovní
prohlídkou zabývaly skutečně jen materiálem,
jenž má býti hledán, nebo předmětem,
pro nějž se proti jednotlivcům podává
žaloba, pročmuchávají celou korespondenci
a soukromé dopisy a celé hromady soukromé
korespondence politického rázu odnáší
se prostě na úřad. Proti tomu se musíme
ohraditi.
Jaký jest dále možný účel
toho? Mluvím o Spolku pro Němce v cizině.
Naše sudetskoněmecké obranné spolky,
Svaz Němců, Kulturní svaz, jiná ochranná
sdružení, ba dokonce vládní strany a
jejich poslanci a snad i veškeré strany jsou v písemných
a osobních stycích s tímto německým
školským spolkem venku, a také naše ústředí
v Praze. Ba, prohlásí-li ministerstvo vnitra nebo
naše vláda tento Spolek pro Němce v cizině
za nějakou irredentistickou tajnou organisaci, může
zítra nebo pozítří napadnouti některému
státnímu zástupci, aby zítra rozpustil
naše německé politické pracovní
ústředí, pozítří kulturní
svaz a tělocvičný svaz a odůvodnil
to tím, že měly styky s cizozemskými
irredentistickými tajnými organisacemi.
Protestujeme tedy s tohoto místa proti této soustavě,
proti tomuto uvalování vyšetřovací
vazby ve zcela bezvýznamných případech,
která často trvá celé týdny,
dále proti tomu, aby se domovní prohlídky
prováděly v takové formě, jak jsem
vylíčil, a žádáme, aby tyto ministerské
informace podávané soudům byly uvedeny na
pravou míru. Odvoláváme se po této
stránce především k německým
vládním stranám, které nesmějí
svým jménem krýti tak zpátečnické
hanebné soustavy, která směřuje proti
krajanům. Budeme proti ní bojovati a nedáme
si takovou soustavou brániti ve své práci
pro svobodu a národ. (Potlesk poslanců něm.
nár. socialistické strany dělnické.)
Místopředseda Slavíček (zvoni):
Dále má slovo p. posl. Haken.
Posl. Haken: Poslední vážné události
na mezinárodním foru nás nutí, abychom
ukázali na jejich spojitost s přípravami
k válce a na bezprostřední válečné
nebezpečí. Je to tím odůvodněnější,
že československý zahraniční
ministr o těchto vážných událostech
mlčí. I tato okolnost je příznačná.
Vláda úmyslně nedává možnosti
debaty o zahraničních událostech, proto alespoň
při této příležitosti na ně
upozorňujeme krátkým prohlášením:
Ukázali jsme několikráte důrazně
na příznaky blížící se
války, jež ve svých důsledcích
bude daleko strašnější poslední
války světové.
Ač ještě nebyly odstraněny následky
posledního masového vraždění
a mrzačení, ač ještě nebyly zahlazeny
ani strašlivé hospodářské zkázy
světové války a ač ještě
nevymizely zkázy a útrapy, jež přinesla,
jsme uprostřed šíleného zbrojení
a hrozných příprav k nové válce.
Netřeba, abychom nazvedali poklice tajné diplomacie
kapitalistických států. Vidíme již
konkrétní přípravy k válce.
V čele imperialistických válečných
štváčů je Anglie. Ona zcela plánovitě
připravuje cestu svým imperialistickým choutkám,
jež chce uplatňovati válkou. Anglie připravuje
válku proti sovětskému svazu, a to zcela
otevřeně provokativním, dobrodružným,
zločinným způsobem. Její diplomacie
i její exponenti pracují plnou parou. Anglie byla
protektorem a finančníkem fašistického
převratu v Litvě, jejž vyprovokovala právě
v okamžiku, kdy litevská vláda chtěla
smlouvou utvrditi přátelské styky se sovětským
Svazem.
Vláda v Polsku je přímým exponentem
Anglie. Ale když teď ani ona nemohla se vyhnouti přátelskému
upravení hospodářských vztahů
mezi Polskem a sovětským Svazem, najatý vrah
vraždí vyslance proletářského
státu na nádraží varšavském.
Je zjištěno, že vrah nebyl pouze carským
monarchistou, nýbrž přímo najatým
vrahem anglických politických agentů.
V Rumunsku je vyvolávání provokací
proti vládě sovětského svazu najatými
anglickými exponenty na denním pořádku.
V Londýně porušuje reakční anglická
vláda mezinárodní zvyklosti a nařizuje
policejní prohlídky obchodního vyslanectví
sovětského Svazu, uráží a provokuje
sovětský stát.
Anglie vyvolala řadu provokačních činů
proti zástupcům sovětského Svazu v
Číně.
Anglie zřejmě provokuje sovětský Svaz
k válce. Sovětský Svaz zachovává
rozvahu a snaží se za každou cenu udržeti
mír, nedává se vyprovokovati. Nečiní
tak ze slabosti, nýbrž ze snahy po zachování
míru nejen pro svůj stát, který potřebuje
míru k socialistické výstavbě státu,
nýbrž i pro proletariát celé Evropy.
Anglie činí přípravy k napadení
sovětského Svazu. Provokační činy
a válečné přípravy rostou den
ze dne. Tempo příprav se stupňuje a pumový
atentát v posledních dnech v Leningradě spáchaný
je součástí snah anglických imperialistů,
vyvolati paniku v proletářském státě.
Anglie má připravenu frontu na válečné
tažení proti sovětskému Svazu. Ona chce
ubíti ohromný výsledek ruské revoluce,
vládu dělníků a rolníků.
Chce restauraci carismu, jako pomocí fašistické
Italie chce restauraci Habsburků v Uhrách. Zatím
jen v Uhrách.
Anglie snaží se krvavými boji a násil
nostmi dusiti revoluční hnutí v Číně
i v jiných koloniích a polokoloniích. Anglie
je v čele potlačování dělnického
třídního hnutí.
Anglická konservativní vláda předkládá
parlamentu předlohu na úplné ochromení
odborového hnutí a dává signál
buržoasii celé Evropy k následování
jejího příkladu. Angličtí kapitalisté
a jejich reakční vláda mají v plánu
rozdrtiti revoluční proletářský
stát, oporu všeho dělnického usilování,
ubíti revoluční osvobozenecké hnutí
v Číně a v ostatních koloniích
- ubíti, rozdrtiti třídní dělnické
hnutí v Evropě.
A cíl? Zvýšené vykořisťování
všeho pracujícího lidu, zvýšené
otroctví za účelem zajištění
nadprávného postavení buržoasní
třídy, vyplnění imperialistických
choutek i za cenu nové světové války.
Pracující lid v Československu poznává
jasně, že jeho zájem je těsně
spjat s osudem sovětského Svazu i s revolucí
v Číně. Osvobozenecké revoluční
hnutí v Číně a v ostatních
koloniích, sovětský Svaz a třídní
dělnické hnutí celého světa
je jediná fronta, fronta svými osudy a zájmy
těsně spjata. Jako je proletářský
sovětský stát záštitou a oporou
bojů všeho proletariátu, pracující
lid celého světa, ať pracuje v továrnách,
dílnách, na polích nebo je oblečen
ve vojenské stejnokroje kapitalistických armád,
postaví se jako jeden muž proti imperialistické
válce, postaví se na obranu sovětského
Svazu i čínské revoluce.
Komunistická strana v Československu vyhlašuje
válku imperialistické válce, prohlašuje,
že učiní vše, aby chystaný útok
imperialistů na dělnický stát byl
odražen všemi prostředky. Komunistická
strana volá do protiválečné fronty
všecky pracující lidi a varuje československou
vládu před účastí na válečném
dobrodružství anglických imperialistů.
Vyzýváme vládu důrazně, aby
okamžitým uznáním SSSR de jure a navázáním
pravidelných diplomatických i hospodářských
styků s ním prokázala mírumilovné
snahy a uskutečnila přání všeho
pracujícího lidu v Československu.
Pokládáme v této situaci za naléhavé,
aby se zahraniční ministr dr Beneš o
těchto všech důležitých otázkách
v plenu sněmovny otevřeně vyjádřil.
Vyzýváme ho k tomu. (Potlesk komunistických
poslanců.)
Místopředseda Slavíček (zvoni):
Ke slovu není již nikdo přihlášen
rozprava je skončena.
Uděluji závěrečné slovo panu
zpravodaji výboru zahraničního, jímž
je pan posl. dr Blaho.
Zpravodaj posl. dr Blaho: Vzdávám sa slova.
Místopředseda Slavíček: Uděluji
závěrečné slovo zpravodaji výboru
ústavně-právního, p. posl. dr Hajnovi.
Zpravodaj posl. dr Hajn: Ctěná sněmovno!
V debatě promluvili dva řečníci, ale
ani jeden ani druhý nemluvil o předmětu,
který byl na pořadu schůze. Nechci zneužívati
jednacího řádu tak hrubým způsobem,
jak byl zneužit, tím méně, že jsem
zpravodajem ústavněprávního výboru,
který má specielně dbáti, aby se zachovával
zákon a jednací řád.
Vracím se k původnímu svému návrhu
a žádám, aby se slavná sněmovna
vyslovila pro osnovu, jak ji všichni tři zpravodajové
doporučili. (Potlesk.)
Místopředseda Slavíček: Uděluji
závěrečné slovo zpravodaji výboru
rozpočtového, jímž je pan posl. dr Samek.
Zpravodaj posl. dr Samek: Vzdávám se slova.
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Pp. zpravodajové posl. dr Blaho a dr Samek
vzdali se slova. Přistoupíme tedy ke hlasování.
Osnova zákona má toliko tři paragrafy, nadpis
a úvodní formuli. Jelikož nebyly podány
pozměňovací návrhy, dám hlasovati
o celé osnově najednou podle zprávy výborové.
(Námitky nebyly.)
Námitek není.
Sněmovna je schopna se usnášeti.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, t. j.
s jejími třemi paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí, ve znění doporučeném
pány zpravodaji, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina. Tím poslanecká sněmovna
přijala tuto osnovu zákona ve čtení
prvém.
Čtení druhé navrhnu na pořad příští
schůze.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
2. Zpráva výboru ústavně-právního
o usnesení senátu (tisk posl. sněm. 839)
k vládnímu návrhu zákona (tisk sen.
122 a 247), jímž se mění některá
ustanovení trestních řádů a
zř1zují soudní lékařské
rady (tisk 974).
Zpravodajem jest p. posl. dr Daněk. Uděluji
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno!
Má-li se posouditi návrh tento, nutno zdůrazniti
veliký význam přesnosti právě
těch předpisů, které mají zabezpečiti
v trestním řízení účelný,
správný a objektivní postup v otázkách,
jichž na jisto postavení svěřeno má
býti osobám majícím určité
znalosti odborné.
Soud ke zjištění skutkové podstaty trestních
činů potřebuje v určitých případech
osob, které svými odbornými znalostmi mohou
býti velmi nápomocny zvláště
tam, kde znalost laika by nestačovala.
Zákon mluví o znalcích při ohledání.
Dá se lehce vysvětliti, že úkolu znaleckému
mohou nejlépe vyhovovati osoby, které jsou ustanoveny
pro určitý obor odborných znalostí
a to zvláště tehda, jsou-li specialisty, kteří
se trvale obírají tou či onou materií
ať lékařskou či jinou. Dosavadní
platný trestní řád rakouský
i uherský na Slovensku a předpis na Podkarpatské
Rusi sice platí dosud, avšak obojí ustanovení
v některých směrech diferují a jest
prozatímně, než bude zavedeno nové řízení
trestní novým zákonem, třeba unifikování
předpisů všech území s různými
předpisy zákona, kromě toho však třeba
zdůrazniti, že některá ustanovení
trestního řádu uherského na Slovensku
po převratu nebyla uvedena v život a jest třeba
v tomto smyslu doplnění. Nutno zdůrazniti
dále, že novou osnovou se připouští,
aby soud požádal za znalecký posudek bezprostředně
veřejný ústav nebo úřad, který
k tomuto účelu jest zvlášť povolán,
a dojista bude tu bezpečnější záruka,
že se využije všech potřebných znalostí
pro znalecký posudek.
Podle dosavadního platného řádu nežádá
se po znalcích, zvláště lékařích,
zvláštní odborná kvalifikace. To je
jistě nedostatek, zvláště jde-li o případy
rázu choulostivého a pro obviněného
významného.
Také delší pozorování duševního
stavu dle předpisu býv. rakouského trestního
řádu bylo nedostatečně vybaveno a,
jak už shora bylo zmíněno, nebyla-li některá
ustanovení bývalého uherského řádu
na Slovensku provedena, jest úkolem osnovy odstraniti tyto
nedostatky. Zákon vzhledem k požadavku zvýšené
odborné kvalifikace znalecké přikazuje, aby
byli přibíráni znalci trvale ustanovení
a to jak u sborového soudu prvé stolice, tak také
pro přezkoumávání posudků znalci
u sborových soudů druhé stolice. Nově
má zákon ustanovení o soudních lékařských
radách, které mají nahrazovati fakultní
posudky a o nichž mluví článek druhý.
Pozoruhodné jest ustanovení, že v případě
podezření otravy podávají posudek
universitní ústavy pro soudní lékařství
za přibrání chemiků. Duševní
stav obviněného lze dle osnovy zkoumati, nelze-li
jinak, ve zvláštních ústavech nebo na
pozorovacích odděleních u soudu, delším
pozorováním osob.
Nutno však zmíniti se o druhém článku
osnovy zákona, který jedná o soudních
lékařských radách, jež zříditi
se mají v sídlech sborových soudů
druhé stolice pro obvody těchto sborových
soudů druhé stolice. Členy této rady
mohou se státi osoby zapsané do stálých
seznamů znalců u příslušného
soudu, a to jak lékařů tak i chemiků,
pak zvláštních odborníků, dále
vysokoškolských učitelů soudního
lékařství, psychiatrie, chirurgie, gynekologie
a chemie.
Do seznamu u sborových soudů prvé stolice
vedle shora jmenovaných mohou býti zapsáni
i jiní lékaři, kteří dosáhli
doktorátu a vykonali fysikátní zkoušku,
v sídlech sborových soudů pak druhé
stolice jen lékaři, kteří kromě
jiných náležitostí vykonali aspoň
jednoroční praxi v universitním ústavě
pro soudní lékařství.
U sborových soudů druhé stolice vésti
se bude seznam stálých znalců chemiků
s náležitým odborným vzděláním.
Osnova znamená v celku zvýšení bezpečnosti
objektivity i správnosti posudků znaleckých
v našem trestním soudnictví, znamená
dále unifikaci těchto ustanovení trestního
řádu v celém území republiky
a doplnění zejména ustanovení, která
nebyla po převratu v život uvedena.
Ústavně-právní výbor však
při projednávání osnovy jako usnesení
senátu učinil některé změny,
jež považoval s hlediska účelnosti a dalšího
zvýšení objektivity řízení
za nutné.
Tak se usnesl, aby:
Ve čl. I, č. 3, odst. 3 byl připojen dodatek:
"V takovém případě může
býti vyžádán posudek jiné lékařské
rady."
Ve čl. I, č. 3, odst. 4 dodatek:
"Posudek kterékoliv soudní lékařské
rady se též vyžádá, pokládá-li
to radní komora (žalobní senát) za nutné
pro důležitost nebo pro obtížnost případu."
Ve čl. I, č. 4 aby poslední věta nahradila
se větou:
"I v takovém případě podá
však posudek o otravě universitní ústav
pro soudní lékařství."
Ve čl. II, §u 1, odst. 1 aby byla učiněna
změna, takže bude zníti:
"Pro obvod každého sborového soudu druhé
stolice zřídí se v jeho sídle soudní
lékařská rada."
Ve čl. II, §u 1, odst. 2 aby za slova "vysoko-
školských učitelů...chemie" připojen
byl dodatek "a jiných vynikajících odborníků".
Ve čl. II, §u 1, odst. 3, aby slova "zvláštního
odborníka atd." byla nahrazena slovy: "zvláštní
odborníky. Takoví odborníci budou míti,
pokud jde o tuto věc, práva i postavení člena
soudní lékařské rady."
Ve čl. II, §u 2, odst. 1, aby se spojily čís.
2 a 3 dohromady a zněly: "2. podávati a přezkoumati
znalecké posudky v případech zákonem
stanovených."
Ke čl. II, §u 2 aby byl připojen k odst. 1
nový odst. 2, který bude zníti:
"Soudní lékařské radě
nepřísluší podati nebo přezkoumávati
znalecký lékařský posudek v trestní
věci proti některému jejímu členu
nebo ve věci, ve které již podal některý
její člen nález nebo posudek. V takových
případech budiž za podání nebo
přezkoumání posudku požádána
jiná soudní lékařská rada."
Ve čl. II, §u 3, odst. 1, v 10. řádce
věta:
"Do seznamu....."bude zníti: "Do seznamu
stálých znalců lékařů
u sborových soudů první stolice s trestní
pravomocí v sídlech sborových soudů
druhé stolice mohou však býti zapsáni
toliko lékaři, kteří nad to vykonali
aspoň jednoroční praxi v universitním
ústavě pro soudní lékařství."
Ke čl. II, §u 3, odst. 4, budiž připojen
dodatek:
"Stejně budiž škrtnut ten lékař
(chemik), o němž se prokáže, že nemá
dostatek odborných vědomostí."
S těmito změnami navrhuje ústavně-právní
výbor přijetí osnovy zákona. (Souhlas.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
K této věci jsou přihlášeni
řečníci. Zahájím proto rozpravu.
Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva,
aby lhůta řečnická stanovena byla
na 20 minut. (Námitek nebylo.)
Není námitek. Navržená lhůta
je přijata.
Ke slovu je přihlášen p. posl. dr Dérer.
Posl. dr Dérer: Slávna snemovňa! Predložený
návrh zákona slúži v prvom rade k unifikačným
účelom, nakoľko matériu túto,
ktorá je a bola rôznym spôsobom upravená
v býv. rakúskom trestnom poriadku a ináč
v býv. uhorskom trestnom poriadku - jednotí tak,
že v tomto ohľade po prijatí tohoto zákona
u nás na Slovensku a v historických zemiach platiť
budú rovnaké právné pravidlá.
Z tohoto dôvodu my návrh zákona vítame
a budeme preň hlasovať. Ovšem podržujeme
si rozhodnutie ohľadom hlasovania pri druhom čítaní,
lebo predložíme pozmeňovací, poťažne
doplňovací návrh a od prijatia tohoto činíme
odvislým naše ďalšie stanovisko.
Slávna snemovňa! Vo všeobecnosti možno
povedať, že je to unifikácia vo smysle dobrom,
nakoľko zásadou bolo pri spracovaní tohoto
návrhu, aby to, čo v býv. uhorskom trestnom
poriadku bolo dobré, prevzaté bolo pre celú
republiku.
Ovšem, nemôžeme to tvrdiť úplne bezvýhradne,
poneváč v osnove tejto ruší sa niečo,
čo dosiaľ u nás na Slovensku platilo, čo
podľa môjho názoru je škoda rušiť,
poneváč bolo lepšie a modernejšie, ba
čo podľa môjho názoru by bývalo
potrebné rozšíriť pre celú republiku.
Týka sa to ustanovenia t. zv. kontrolných znalcov.
Na Slovensku platí dosiaľ § 228 uh. trest. poriadku,
podľa ktorého obvinený, poťažne,
keď je obvinených viac, všetci obvinení
spolu môžu si ustanoviť kontrolného znalca
v oči súdnemu znalcovi, znalca, ktorý má
právo byť prítomným pri všetkých
ohliadnutiach, pri prejednávaní učiniť
svoje poznámky a návrhy, upozorniť na rôzné
vady a nedostatky pokračovania. (Předsednictví
převzal místopředseda Horák.)
Tých kontrolných znalcov ustanoviť bolo možné
vtedy, keď rozhodovanie otázky záviselo od
určitých odborných znalostí, ktorých
ani súd, ani obhájci, ani stránky nemaly,
a práve preto potrebné bolo ustanoviť v záujme
obrany takých kontrolných znalcov.
Slávna snemovňa! Toto ustanovenie prišlo do
uhorského trest. poriadku r. 1896 a vtedy v Uhorsku bolo
to považované za veľký pokrok, za krok
do predu, za moderné ustanovenie. Teraz toto ustanovenie
sa ruší na Slovensku a nebude platiť ani v historických
zemiach. Ja som toho názoru, že je škoda rušiť
toto ustanovenie a že by malo byť ponechané,
a v tomto smysle podávam pozmeňovací, poťažne
doplňovací návrh.
Pri tejto príležitosti ovšem poukázať
by som chcel na určité nedostatky v našej zákonodarnej
technike. A chcem poukázať na to, akým spôsobom
vystal tento § 228 z návrhu zákona.