Čtvrtek 9. června 1927

Místopředseda Horák (zvoní):

Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá. Přistoupíme proto ke hlasování.

Osnova zákona má 14 paragrafů, nadpis a úvodní formuli. Jelikož mně nebyly podány pozměňovací návrhy, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 14 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, ve znění doporučeném panem zpravodajem, jež jest odchylné od předchozího usnesení senátu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém, a to ve znění odchylném od předchozího usnesení senátu.

Druhé čtení provedeme ještě v této schůzi při vyřizování odst. 4 pořadu, bude-li osnově této přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jedn. řádu.

Tím vyřízen jest 3. odst. pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

4. Návrh, aby řízením zkráceným podle §u 55 jedn. řádu projednány byly osnovy:

a) zákona, jímž se mění některá ustanovení trestních řádů a zřizují soudní lékařské rady (tisk 974),

b) zákona o zahlazení odsouzení (tisk 975).

Návrh na zkrácené projednávání těchto osnov činím z důvodu, aby předlohy právě uvedené mohly býti vyřízeny před uplynutím lhůty, stanovené v prvním odstavci §u 43 úst. listiny, a aby mohla býti zkrácena 24hodinová lhůta, která má uplynouti mezi prvým a druhým čtením.

Kdo tedy souhlasí s mým návrhem, aby jmenovaným osnovám přiznáno bylo zkrácené řízení, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh můj jest přijat.

Přistoupíme tudíž ihned ke druhému čtení uvedených osnov.

.Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona, jímž se mění některá ustanovení trestních řádů a zřizují soudní lékařské rady (tisk 974).

Zpravodajem výboru ústavně-právního jest p. posl. dr Daněk.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových ?

Zpravodaj posl. dr Daněk: Navrhuji opravu tiskové chyby, aby totiž ve čl. II, § 1, odst. 2, řádka 7 místo "gyneakologie" stálo správně "gynaekologie".

Místopředseda Horák (zvoní): Kdo souhlasí ve druhém čtení s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém s opravou navrženou p. zpravodajem, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení

druhém, a to ve znění odchylném od předchozího usnesení senátu.

Rozhodneme nyní o resolučním návrhu posl. dr Dérera a soudr. Žádám pana zpravodaje, aby se o něm vyjádřil.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Už při jisté příležitosti rozhodla tato sněmovna resolučním návrhem, aby byly upraveny požitky soudcovského stavu, vzhledem k tomu, že se jeví velmi značný úbytek soudcovských sil. Vzhledem k usnesené již resoluci, která se dotýká veškerého soudcovského stavu, nemohu se vysloviti pro tuto resoluci, která má býti jakýmsi výjimečným opatřením.

Místopředseda Horák: Kdo souhlasí s resolučním návrhem pp. posl. dr Dérera a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Ad 3. Druhé čtení osnovy zákona o zahlazení odsouzení (tisk 975).

Zpravodajem výboru ústavně-právního jest p. posl. dr Halla.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových ?

Zpravodaj posl. dr Halla: Navrhujem, aby v §e 3, odst. 1, lit. b) v 5. riadku miesto "pro prečin" stálo správne "za prečin".

Místopředseda Horák: Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém s opravou podle čtení druhého, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení

druhém, a to ve znění odchylném od předchozího usnesení senátu.

Tím vyřízen jest 4. odst. pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

5. Návrh, aby prodloužena byla lhůta stanovená §em 43 úst. listiny posl. sněmovně k projednám usnesení senátu o vládním návrhu zákona o osvojení (tisk 2).

Činím tento návrh proto, že práce ve výboru nepokročily ještě tak daleko, aby osnova tato mohla býti projednána ve stanovené lhůtě.

Navrhuji, aby lhůta prodloužena byla o 5 měsíců podle §u 43 úst. listiny a §u 78 jedn. řádu.

Ke slovu není nikdo přihlášen, návrh na odklad hlasování ani na přikázání výboru podán nebyl, přistoupíme tudíž ke hlasování.

Kdo tedy souhlasí, aby k projednání usnesení senátu o vládním návrhu zákona o osvojení (tisk 2) navrženo bylo senátu prodloužení lhůty o 5 měsíců, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh jest přijat.

Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

6. Návrh, aby prodloužena byla lhůta stanovená §em 43 úst. listiny posl. sněmovně k projednám usneseni senátu o vládním návrhu zákona o trest. stíhám presidenta republiky a členů vlády podle §§ů 34, 67 a 79 úst. listiny (tisk 3).

Činím tento návrh proto, že práce ve výboru nepokročily ještě tak daleko, aby osnova tato mohla býti projednána ve stanovené lhůtě.

Navrhuji, aby lhůta prodloužena byla o 5 měsíců podle §u 43 úst. listiny a §u 78 jedn. řádu.

Ke slovu není nikdo přihlášen, návrh na odklad hlasování ani na přikázání výboru podán nebyl, přistoupíme tudíž ke hlasování.

Kdo tedy souhlasí, aby k projednání usnesení senátu o vládním návrhu zákona o trestním stíhání presidenta republiky a členů vlády podle §§ 34, 67 a 79 úst. listiny (tisk 3) navrženo bylo senátu prodloužení lhůty o 5 měsíců, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh jest přijat.

Tím vyřízen jest 6. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

7. Návrh, aby prodloužena byla lhůta stanovená §em 43 úst. listiny posl. sněmovně k projednám usnesení senátu o vládním návrhu zákona, kterým se mění §§y 82 a 54 živn. řádu a § 70 živn. zákona pro území Slovenska a Podkarpatské Rusi (tisk 5).

Činím tento návrh proto, že práce ve výboru nepokročily ještě tak daleko, aby osnova tato mohla býti projednána ve stanovené lhůtě.

Navrhuji, aby lhůta prodloužena byla o 5 měsíců podle §u 43 ústavní listiny a §u 78 jedn. řádu.

Ježto je k rozpravě přihlášen řečník, navrhuji podle usnesení předsednictva řečnickou lhůtu 20 minut. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Lhůta je tedy přijata.

Dávám slovo řečníku přihlášenému "proti", panu posl. Kleinovi.

Posl. Klein: Slavná sněmovno! Když v rakouské říšské radě byl projednáván živnostenský řád, jistě tehdejší zákonodárci neočekávali, že se zákon dožije tak dlouhého věku, neboť už tehdy bylo řečeno, že prakse živnostenského řádu ukáže, do jaké míry bude reforma živnostenského řádu nutnou.

Přesto, že uplynulo plných 68 let od vzniku živnostenského řádu, nedospěli jsme k tomu, aby byla nejdůležitější ustanovení tohoto zákona přizpůsobena moderní době, potřebám sociálním a živnostenským, a komise, které byly v ministerstvu obchodu za tím účelem dosazeny, aby elaborát připravily, vlastně studují teprve materiál k novému živnostenskému řádu, aniž dospěly k nějakému rozhodnému stadiu.

Posl. sněmovna několikráte provedla reformu živnostenského řádu tím způsobem, že označila některé živnosti jako koncesované, a tím se znovu přizpůsobila tomu duchu živnostenského řádu, který byl při počátku zákona základnou celého živnostenského řádu, neboť zákon ze dne 20. prosince r. 1859 je prosycen touhou cechovnickou a pokud jde o zaměstnance, o pomocné pracovníky, o učně, o tovaryše, tedy o ustanovení příslušná, hovoří o zaměstnancích způsobem, který naprosto nelze s dnešní dobou srovnati.

Návrh vládní, o kterém má sněmovna hlasovati, má již svou historii. Je již delší dobu ve výboru živnostenském, narazil však na silný odpor z různých stran, hlavně také proto, poněvadž na § 82, který má čistě tendenci sociální a zasahuje pracovní poměr, nanesl materii v § 54, která se úplně liší od §u 82. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Šlo tehdy o řešení určitých potřeb jazykových, a jestliže pan předseda navrhuje dal-

ších - 5 měsíců k projednání této osnovy, považuji za nutné prohlásiti jménem našeho klubu, že protestujeme proti tomu, aby nezbytná novelizace §u 82 byla ještě oddalována. Je to neudržitelné z několika důvodů. Již proto, že celá řada těch specielních ustanovení § u 82 živn. řádu naprosto se nehodí do dnešních poměrů a není podle našeho názoru slučitelná s pojmem moderního pracovního poměru. Máme zde dokonce unifikaci živnostenského zákona slovenského, kde to, co je obsaženo ve vládním návrhu, je již dávno sněmovnou odhlasováno a platí dnes na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Je to divná cesta unifikace, když sněmovna odhlasuje nejdříve živnostenský zákon pro Slovensko, kde již provede obdobnou změnu §u 82, a nyní dodatečně po několika letech přichází před sněmovnu a žádá, aby souhlasila s dalším oddalováním projednání proto, že ještě pravděpodobně v lůně koalice není dosaženo dohody.

Proto vycházíme z hlediska, že záležitosti, které nesouvisejí materielně, nemají býti prodlužovány proto, že jedna z těchto věcí není ještě dohodnuta.

Klub poslanců strany sociálně-demokratické předložil již minulé sněmovně iniciativní návrh, který se dotýkal hlavně změny § u 82 živn. řádu. Také v tomto období předložili jsme návrh pod tiskem 57, který má vyřešiti tuto naléhavou otázku dělnictva. Ovšem rozcházíme se v těch hlavních partiích s vládním návrhem, neboť náš názor na předpoklady o propouštění zaměstnanců je naprosto odchylný od ustanovení, která se navrhují ve vládním návrhu. My chceme především, aby výpovědní lhůta dělníka byla upravena jinak, než je tomu dnes, pravím výslovně, že námezdní poměr lze zrušiti jen po předcházející výpovědi.

Pokud pak zaměstnavatel má míti právo, aby zaměstnance předčasně bez výpovědi a bez nároku na mzdu propustil, o tom také konkrétně dále ještě hovoříme.

Nebyla-li ujednána delší lhůta výpovědní, sluší zaměstnance vypověděti při námezdním poměru trvajícím méně než 5 let 14 dní předem, při zaměstnání delším za každé další i jen započaté pětiletí prodlužuje se výpovědní lhůta o týden, nejvýše však do 6ti týdnů po dvacetiletém a delším zaměstnání.

Slavná sněmovno, my zde v tomto ustanovení řešíme - ovšem ne ještě dokonale, toho jsme si plně vědomi - těžké poměry starších zaměstnanců. Krize ukázala nám, že zaměstnavatelé propouštějí především zaměstnance starší, a poněvadž o ty zaměstnance není postaráno, neboť invalidní a starobní pojištění, které dnes je středem útoků vládních stran vstoupilo teprve loňského roku v platnost, nelze očekávati zatím ještě pro oběti hospodářské krize nějakých důsledků zákona o invalidním a starobním pojištění. Je nutno tudíž hledati jinou cestu, aby těžký, trpký osud starých zaměstnanců byl nějakým způsobem zmenšován a ulehčen. Proto navrhujeme, aby výpovědní lhůta pro zaměstnance déle zaměstnané byla delší.

Jestliže stavíme výpovědní lhůty pro obě strany stejné i zde, činíme to hlavně proto, abychom umožnili projednání návrhů v příslušném výboru, neboť s hlediska zaměstnaneckého je výhodnější, stanoví-li zákon delší lhůtu výpovědní pro zaměstnavatele a krátkou výpovědní lhůtu pro zaměstnance. Proč? Leží na snadě. Zaměstnanec, vypoví-li místo, činí tak zpravidla proto, poněvadž nalézá místo jiné, lépe placené, nebo mění domicil, nebo mění povolání. Jestliže však zaměstnavatel vypovídá zaměstnance, je zaměstnanec jako faktor hospodářsky a sociálně slabší vždy v nevýhodě. A pokud žijeme v dobách hospodářsky mimořádných, vždy je zaměstnanec v nebezpečí, že nenalezne místo a musí prodělávati křížovou, těžkou cestu nezaměstnaného, než dospěje k nějakému novému zaměstnání.

Zaměstnanci, kteří převzali závazek provésti určitou práci, mohou podle našeho návrhu také vystoupiti nebo býti vypovězeni teprve tehdy, když dokončili převzatou práci. Rovněž zaměstnavatel nemůže bez důvodů propustiti zaměstnance, jehož najal na určitý výkon pracovní, aniž mu umožnil dokončiti smluvenou práci.

Zaměstnavatel, který porušil ustanovení předchozích odstavců, je povinen k náhradě škody. Dříve než uplyne výslovně nebo mlčky ujednaná doba poměru pracovního, může zaměstnanec bez výpovědi ihned býti propuštěn v těchto případech:

a) oklamal-li ujednávaje pracovní smlouvu zaměstnavatele, předloživ mu falešné nebo zfalšované doklady nebo vysvědčení o svém odborném zaměstnání nebo vzdělání, nebo uvedl jej v omyl o dosavadním poměru pracovním, jímž je současně vázán;

b) dopustil-li se krádeže, zpronevěry nebo jiného trestního činu ze ziskuchtivosti;

c) provozuje-li bez svolení svého zaměstnavatele vedlejší zaměstnání, které je na újmu živnosti nebo podniku, v němž je zaměstnán, či použije-li ve své činnosti bez vědomí nebo vůle zaměstnavatele od třetích osob neoprávněných prospěchů, zejména přijme-li od nich nějakou odměnu za tím účelem, aby poškodil zaměstnavatele;

d) vyzradí-li takové obchodní nebo výrobní tajemství, které zřejmě poškodí podnik. v němž je zaměstnán;

e) zanechal-li neoprávněně práce, neb trvale zanedbává svých povinností;

f) dopustí-li se hrubé urážky na cti, poškození na těle nebo nebezpečného vyhrožování proti zaměstnavateli, jeho zástupcům neb ostatním svým spolupracovníkům.

Je vidno, že naše stylizace §u 82 je odchylná od ustanovení, která jsou obsažena ve vládním návrhu, neboť my jsme v prvé řadě vymýtili veškerá ustanovení nedůstojná pro zaměstnance a v přeneseném slova smyslu také pro zaměstnavatele. Jestliže onen cechovnický, otrocký duch starého živnostenského řádu přenáší se do vládního návrhu, nelze jinak než míti za to, že práce těch různých komisí opravdu zůstala bez každého výsledku, neboť by jinak vláda sama musela jinak koncipovati svůj návrh.

Ovšem, jak jsem uvedl, vládě nešlo o to, aby § 82 byl unifikován. Jedná se pouze o lit. h) a i) starého řádu živnostenského. Šlo hlavně o to, aby se schoval § 54, ty různé jazykové potřeby. Je věcí nynější vlády, ve které jsou také občanské strany německé, aby ty věci jazykové si vyřídila, ale proto nepoškozujte dělnictvo, které očekává právem, aby alespoň to minimum opravy §u 82 bylo sněmovnou odhlasováno.

Vážená sněmovno! Že je nutno, aby také tato ochrana týkala se nejen živnostenských zaměstnanců, nýbrž i zaměstnanců zemědělských a osob zaměstnaných v domácnosti, je podle našeho názoru věcí samozřejmou, a příslušný návrh námi byl také již v onom tisku 57 podán.

Sledujeme-li obsáhlý živnostenský řád a celou spoustu nařízení, výnosů a jiných administrativních opatření, shledáváme, že je opravdu nejvyšší čas, abychom dospěli k projednání nového živnostenského řádu v tom smyslu, o kterém jsem dnes již rámcovitě hovořil.

Otázka společenstevní zasluhuje opravdu důkladné reformy. Otázka hromad pomocnických v době, kdy máme závodní výbory a kdy trváme na tom, aby důvěrnické sbory měly svůj právní podklad, zdá se nám, že působnost hromady pomocnické, jak na ni myslil starý zákon z r. 1859, je dnes zcela jinaká, než jak původní živnostenský řád zamýšlel, a bude třeba i zde, aby se nový živnostenský řád přizpůsobil těmto naléhavostem. (Posl. Koudelka: Když jsou živnostníci ve vládě, tak se to může stát!) Živnostníci jsou ve vládě, ale k této osnově se nikdo nehlásil a nezbylo nic, než abych já aspoň se stanoviska dělnického ukázal na nemožná, zastaralá ustanovení živnostenského řádu a reklamoval na vládě, aby předložila co nejdříve návrh nového, moderního živnostenského řádu, který by opravdu vyhovoval demokratickým potřebám našeho státu.

Nalézáme tam na př. také zmínku o hotelovém instruktorátu, věc, která se mi zdá, že by byla dnes dokonce už časová, ale orgán, který za tím účelem byl dosazen a vyvolán v ministerstvu obchodu, prostě nefunguje, ačkoliv otázka hotelového instruktorátu byla několikráte námi urgována. Jde nám hlavně o to, aby lidé, kteří prakticky ovládají tyto otázky, obchodní cestující, byli pověřeni funkcí těchto instruktorů.

Tempo příprav pro reformu živnostenského řádu je příliš vleklé a pomalé, a nemůžeme také naprosto souhlasiti s tím, aby příslušné komise v ministerstvu obchodu nevolaly také zástupce odborových organisací zaměstnanců, aby prostě věci připravovaly jen s hlediska potřeb organisací zaměstnavatelských a nepřihlížely k nutnosti návrhů a dobrých zdání organisací zaměstnaneckých.

Protestujeme proti tomu, že naše odborová ústředna, Odborové sdružení československé, jakož i ostatní odborové ústředny nejsou zvány k těmto důležitým poradám, které se týkají reformy živnostenského řádu, a očekáváme, že ministerstvo obchodu vykoná po této stránce svoji samozřejmou povinnost.

Hovoříme-li o živnostenském řádu, měli bychom ještě řadu jiných bolestí a stížností do některých ustanovení, která se týkají této rozsáhlé materie. Já jen z povinnosti ještě připomínám věc, týkající se nezaměstnaných osob u nás. Před několika dny konala se v Praze společná porada odborových organisací soukromých zaměstnanců, která byla svolána hlavně proto, aby bylo protestováno proti některým pokoutním i koncesovaným zprostředkovatelnám práce. které v pravém slova smyslu vydírají na nezaměstnaných velmi značné obnosy pod rouškou, že jsou s to jim zaopatřiti nová místa. Veškeré volání po nápravě minulo se účinkem. Úřady buď nechtějí anebo nemohou, ale prostě nekonají zde svoji povinnost. Považují výsledek této společné porady za směrnici, která by byla schopna napraviti tyto poměry, zejména také v následujícím směru.

Především, aby denní listy, resp. jejich administrace nepřijímaly insertů, u nichž je z textů již vidno, že jde o inserci nereální, sloužící k vykořisťování nezaměstnanců a k provozování kuplířství a prostituce. Dále bylo žádáno, aby kompetentní úřady vydaly nařízení, jímž by inserce, sloužící k podvodnému zprostředkování nebo provozování kuplířství a prostituce, jakož i inserce, pomocí jíž jsou hledány různé síly pod slibem výhodných existenčních podmínek různými jednotlivci nemajícími podniků odpovídajících lákavé inserci, která slouží k vylákání obnosu na kolekce, kauce a pod., stala se trestnou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP