Podle statistiky do 2 ha zemědělských držebností,
jejichž počet je 432.027, jen 172.274 držitelů
má vlastní půdu, ostatních 259.753
má půdu pouze z části vlastní,
většinou však pronajatou, z nichž je přes
200.000 držitelů, kteří mají
stejně nebo více půdy pronajaté nežli
své vlastní. Připočteme-li k tomu
zemědělce od 2 do 10 ha půdy, pak ze 335.315
zemědělských závodů je pouze
165.405, které mají vlastní půdu,
ostatních 169.910 držitelů opírá
se pouze z části o vlastní, větším
dílem však o pronajatou půdu. Stejný,
ba daleko horší poměr je na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi, takže je tu masa drobných pachtýřů,
čítající na 800.000 zemědělců.
Když připustíme, že pouze na 150.000 ha
pronajaté půdy, a té je pronajato mnohem
více, stoupl nájem o 1 q pšenice, pak při
ceně 260 Kč za 1 q činí toto stoupnutí
na této půdě o 20 mil. Kč ročně
více na pachtovném. Tyto důvody, zvýšení
nájemného, to jsou také účinky
celní politiky. A ze stejných důvodů
nepřipustily agrární a klerikální
strany projednání návrhu zákona na
ochranu drobných pachtýřů půdy,
neboť velcí sedláci, stejně jako katolická
církev, shrabují těžké miliony
na pachtovném více nežli před celním
tarifem.
Má-li někdo za to, že při kritice celní
politiky, pokud se týká účinku na
malozemědělce, vycházíme z nesprávných
předpokladů, mohu tu citovati prof. Brdlíka,
jehož si právě agrární buržoasie
loňského roku při celní kampani přitáhla
na pomoc. Tento vyvolavač čísel celní
kampaně má o malozemědělské
výrobě tento úsudek: "V malých
parcelních závodech do 2 ha půdy nenalézá
rodina zemědělce dostatečného zaměstnání
a musí si vyhledávati jiné výdělečné
zaměstnání. Závody s výměrou
od 2 do 5 ha zemědělské půdy poskytují
rodině zaměstnání jen ve výrobních
oblastech s intensivní kulturou, kdežto v ostatních
oblastech musí členové rodiny také
choditi za výdělkem." To znamená, že
takovéto závody do 5 ha v Pošumaví,
na Českomoravské vysočině, na jihu
Čech, v Podkarpatské Rusi se svou produkcí
nevystačí ani pro svou rodinu. To pak ovšem
znamená že pro převážnou většinu
zemědělců nemá celní politika
prospěchu.
Dr Brdlík o tom tvrdí a dokazuje, že "malý
a střední závod s menší intensitou
rostlinné produkce buďto všechno nebo větší
část spotřebuje a jeho tržní
výkonnost spočívá v odprodeji živočišné
produkce".
Již druhá sklizeň stojí pod účinky
celní politiky. Živelní katastrofy a účinky
těchto katastrof za poslední 2 roky jsou vlastně
strašlivou obžalobou celní politiky, která
brání, aby krupobitím postižený
člověk si mohl levněji nakoupiti semen a
krmiv a z jeho neštěstí těží
tu společně agrární bursián
se zbytkařem.
Bojujeme-li boj proti celní politice, bojujeme za zájmy
drobných zemědělců.
A nyní, jak se jeví zemědělství
v účetní závěrce. U kap. 18,
ministerstvo zemědělství, vykazující
aktiva pozůstávají z půjček
9,637.233 Kč, z větší části
jsou to zápůjčky, jak v závěrce
uvedeno, zemědělským družstvům
a Jockey klubu. Účetní závěrka
dává nám nahlédnouti, jak toto ministerstvo
hospodaří, a tu se jistě mnohý pozastaví
nad tím, že stát dělá vlastně
záložnu družstvům a Jockey klubu. V posledním
případě dělá ministerstvo zemědělství
úžasné pokroky, neboť r. 1924 činila
bezúročná zápůjčka Jockey
klubu 1,500.000 Kč a r. 1925 již 2,500.000 Kč,
čili zrovna dvakrát tolik, co dává
toto ministerstvo na fond pro chov a zpeněžení
dobytka. Ministerstvo zemědělství, které
vynakládá na chov koní 26 mil. Kč,
kterýžto obnos byl v tomto případě
překročen o celé 4 mil., ještě
tu poskytuje bezúročnou půjčku až
do výše 21/2 mil. kobylkářům,
aniž má záruky, že se ministerstvu této
půjčky dostane někdy zpět. Toto ministerstvo
v příjmech, jak ukazuje závěrka, pokulhává
celými deseti miliony za rozpočtem. Ale pokud se
týká vydání, má vydání
vždy větší, než jak bylo rozpočtem
povoleno. Tak státní příjmy tohoto
ministerstva pro rok 1925 byly rozpočteny na 153,519.212
Kč. Platba však činila pouze 92,518.020 Kč,
čili o 61 mil. Kč méně proti rozpočtu.
Státní lesy a statky, jsoucí v provozu tohoto
ministerstva, měly v rozpočtu předpokládaný
příjem na 134,739.925 Kč, vynesly však
něco přes 93 mil., takže je tu rozdíl
k horšímu o 41 mil. Kč.
Jestliže pan posl. dr Hnídek v rozpočtovém
výboru svůj výklad o uzávěrce
při kapitole o státních podnicích
doprovodil poznámkou, že hospodaření
ve státních podnicích skončilo hůře,
než bylo očekáváno, že byl zisk
menší o 1/4 miliardy proti rozpočtovým
předpokladům, pak má na tom velký
podíl ministerstvo zemědělství, které
obhospodařuje český agrárník.
Kontrolní úřad vysvětluje tento velký
deficit státních statků a lesů tím,
že zejména na Podkarpatské Rusi nemohla býti
z nedostatku lesních drah, silnic, jakož i vodních
cest vytěžena veškerá hmota k těžbě
určená, hlavně bukové dříví.
A myslíte, že snad tato zkušenost o nedostatcích
silnic a vodních cest v lesích Podkarpatska, kteréžto
lesy tvoří obrovský, několikamiliardový
majetek, přiměla vládu republiky k tomu,
aby s ohledem na tento obrovský státní majetek
dala tam cesty a vodní dráhy upraviti, že za
tím účelem byl odpovídající
obnos zařazen pro příští leta
do rozpočtu? Nic takového se nestalo. V účetní
závěrce za r. 1925 v kapitole "Ministerstvo
zemědělství" je Podkarpatská
Rus dotovaná v celku v rozpočtu 20 mil. Kč,
ve skutečnosti však bylo státní pokladnou
vyplaceno pouze na 17 mil. Kč. Tak na př. fond pro
chov a zpeněžení dobytka pro Podkarpatsko byl
v rozpočtu preliminován 80.000 Kč, ale vydáno
bylo pouze 50.000 Kč. Na agrární operace
mělo býti podle rozpočtu vydáno 20.000
Kč, tedy obnos velmi směšný, ale ani
tento obnos nebyl vydán, neboť se žádné
agrární operace neprováděly. Na odvodňování
a zavodňování bylo v rozpočtu pro
Podkarpatskou Rus preliminováno 1,012.000 Kč, vydáno
pouze 483.000 Kč.
Co dokazuje tato skutečnost? Že vláda a celá
státní správa dívá se tu na
Podkarpatsko jako na svoji kolonii, z níž je možno
všechno bohatství čerpati, ale úplně
nic tam neinvestovati. Komunistická pravda o tom, že
čeští kapitalisté i vláda považují
Podkarpatskou Rus za svou kolonii, je tu potvrzena číslicemi
rozpočtovými a číslicemi ze státní
uzávěrky. (Výkřiky komunistických
poslanců.)
Malozemědělská masa, domkáři
a chalupníci, jsou tímto ministerstvem přímo
nenáviděni. Číslice v uzávěrce
mluví takto: na chov koní bylo pro r. 1925 zařazeno
22,711.413 Kč, vyplaceno bylo 26,037.720 Kč, tedy
překročení činí bezmála
4 mil. Kč. Naproti tomu na fond pro chov a zpeněžení
dobytka byly v rozpočtu 4 mil., platba však činila
2,922.000 Kč. Zde na domkářích ušetřilo
ministerstvo přes jeden milion Kč, zato pro statkáře
a sedláky vydalo o 4 miliony více. (Výkřiky
posl. Kreibicha.)
Takto od převratu za ministrování agrárníků,
v posledním období obou ráží,
českých i německých, odbýváni
jsou drobní zemědělci. Všechny návrhy,
podávané při rozpočtech komunistických
frakcí, aby bylo pamatováno také na produkci
živočišnou, zejména aby drobní
zemědělci byli v dobytkářství
podporováni, byly českými i německými
agrárními poslanci zamítány. To muselo
přirozeně vzbuditi odpor u malozemědělců,
příslušníků to agrární
strany. A tak lze v poslední době zaznamenati několik
projevů chovatelů hospodářského
zvířectva, stoupenců to republikánské
strany. Tak na příklad v Habrech museli domkáři
a chalupníci, organisovaní v republikánské
straně, posl. Prokůpkovi důrazně
připomenouti, aby bylo vydatněji podporováno
zemědělství, a to pokud se týče
živočišné produkce, zvelebení chovu
zvířectva, kterážto produkce je ministerstvem
zemědělství macešsky odbývána.
Toto shromáždění z 41 obcí žádá
důrazně, aby poslanecké kruhy v příštím
státním rozpočtu prosadily patřičné
zvýšení dotací na živočišnou
produkci.
V rozpočtovém výboru při projednávání
státního rozpočtu dáme si pozor, jak
se k tomuto usnesení drobných zemědělců
z Českomoravské vysočiny zachovají
spojení agrárníci. Až dosud šmahem
zamítali naše návrhy na zvýšení
dosavadních různých dotací.
Zde už si zemědělské rady nereklamují
zvýšení dotací na ministerstvu zemědělství,
ani ty dosavadní hubené dotace nepřekročují,
jako jde-li o vyplácení odměn statkářům
a velkým sedlákům při chovu koní.
Odměny, které jsou tu poskytovány chovatelům
skotu, jsou přímo směšné a provokující,
než aby mohly způsobiti snahu po největším
zušlechtění zvířectva. Zde jde
z největší části o malé
zemědělce, a proto tento dvojí loket!
Agrární tisk ukazuje sice těmto horským
zemědělcům líbeznou tvář,
a to jen potud, pokud potřebuje jich jako masového
počtu, aby jich jménem vyrazilo vedení více
pro bohaté sedláky a statkáře. Aby
však agrární kruhy se snažily, aby zdravých,
otužilých a řádně vyvinutých
plemen, odchovaných na horách, bylo použito
pro plemenné stanice a aby se takovýmto chovatelům
dostalo podpor, toho u ministerstva neviděti.
A jak je to s podporováním rostlinné produkce
u malozemědělců? Vydání ministerstva
na polní a lesní hospodářství
je v závěrce vyznačeno okrouhlou číslicí
50 milionů Kč, což je pravý pakatel,
srovnáme-li to se sanací zkrachovaných bank.
Zemědělci v horských krajinách nevědí
vůbec úplně nic o podpoře rostlinné
produkce se strany ministerstva zemědělství
a dovídají se toho nanejvýše z novin.
Tito horští rolníci stejně jako rolníci
v obilních oblastech a chalupníci nevědí
nic o ušlechtilém osivu, které drahotou a vysokou
cenou jest jim úplně nedostupné, a zase jsou
to horští zemědělci, kteří
na projevech musí dávati agrárním
stranám štuchance, aby si uvědomily, že
zejména v republikánské straně nejsou
jen ředitelé bank a statkáři, nýbrž
že je tam převážná většina
drobných zemědělců.
Co může dáti takový malý zemědělec
na horách při svém skrovném výtěžku
na strojená hnojiva, když jsou tak drahá? On
si také nemůže dopřáti kombinovaného
stroje, aby hnojil do řádků. Ostatně
tuto skutečnost potvrzuje sama zemědělská
rada tímto konstatováním: "Při
tom budiž podotknuto, že český odbor hned
na začátku této akce navrhoval jde o subvencování
secích strojů - a ministerstvo zemědělství
povolovalo na kombinované secí stroje s hnojením
do řádků vyšší příspěvky
subvenční, ale přes to jeví se až
dosud o secí stroje s hnojením do řádků
daleko menší zájem při organisacích
malozemědělců než o obyčejné
secí stroje obilné."
Pro malozemědělce je více potřebné
dosáhnouti strojenými hnojivy větší
sklizně. Zemědělská rada uvádí,
že v tříletém průměru
u pšenice při ledkování 100 kg na 1
ha bylo proti normálnímu hnojivu se sklizní
17·26 q zrní a 38 q slámy docíleno na
1 ha 20 q zrní a 50 q slámy a při 200 kg
ledku dociluje se dokonce 22 q zrní a 50 q slámy.
Strojená hnojiva stojí ovšem také peníze.
Proč tu vládní strany v čele s agrárníky
nezaloží podpůrný fond pro malozemědělce
ku podpoře rostlinné a živočišné
produkce, a to aspoň v takové výši,
jako daly na sanaci zkrachovaných bank? Může-li
stát dáti každého roku 50 mil. Kč
na sanační fond zkrachovaných bank, může-li
na vojenský fond dáti 315 mil. po dobu 11 roků,
proč na fond na podporu malozemědělců
nezařadí také stejný obnos?
Jako je tomu s nepodporováním živočišné
a rostlinné produkce u drobných zemědělců,
tak je tomu i s melioracemi. Meliorační fond, zřízený
zákonem č. 21 v r. 1919, je fondem, který
je nepatrný a který jen potvrzuje to, co jsme několikráte
zdůraznili, totiž dvojí tvář
republikánské strany. Mimochodem konstatuji, že
loňského roku bylo poukázáno několik
milionů korun čsl. na nouzových podporách
postiženým živelními pohromami, což
ovšem vzhledem ke škodám jest obnos velmi nepatrný.
Letos znovu způsobeny byly nedozírné škody
na zemědělské kultuře a opětně
nastaly politické licitace ve věci poškozených
zemědělců. Ale opětně byla
tu nespravedlivost a zřejmá provokace drobného
zemědělce při rozdělování
nouzových podpor.
A tu se ptáme: K čemu se dělal zákon
č. 227 r. 1925, který mezi jiným určil
vládě republiky, aby každoročně
zařadila do rozpočtu 50 mil. Kč na dotaci
fondu, z něhož by se prováděly práce,
které by vylučovaly možnosti podobných
katastrof, jako byly r. 1925 a 1926, že rozvodněním
bystřin a řek odnese se ornice a způsobí
se obrovské škody v zemědělství?
Kdyby se onoho obnosu 50 mil. Kč ročně použilo
jako úroku, mohlo by se každoročně provésti
vodohospodářských prací za 3/4
mil. až 1 miliardu, čili meliorací ve větším
stylu. Ale ani roku 1926 ani r. 1927 nebylo do rozpočtu
zařazeno oněch 50 mil. Kč a zákon
č. 227 pokrývá ve sněmovním
archivu prach, zemědělcům pak nadělají
každoročně rozvodněné a neregulované
řeky a potoky obrovských škod.
Agrárním tiskem procházejí zprávy
o tom, že stoupnutím dojivosti na jednom kuse o litr
denně docílilo by se 1/2 miliardy
a stoupnutím výnosu o 1 q na 1 ha dokonce o 3/4
miliardy důchodu, ale aby ta zvýšená
produkce mléka nastala řádnou podporou meliorační
a zvýšená produkce obilí účinnou
podporou rostlinné produkce u malozemědělců,
to už nespadá do vládního programu koaličních
stran.
Zprůmyslovělá selská buržoasie,
vedoucí to skupina republikánské strany,
nepospíchá se zveřejněním pojištění
proti všem škodám živelným a proti
škodám způsobeným nemocí a pádem
dobytka, neboť dnešní stav lépe vyhovuje
této skupině, která v bankách, soukromých
pojišťovnách na tomto pojištění
vydělává těžké miliony.
Švehlova vláda ze dne 22. října 1922
a také ke konci r. 1925 ve svém prohlášení
přislíbila zvláštní úpravu
pojištění proti živelním pohromám,
ale jak jsem ukázal na zákoně č. 227,
bylo to malování straky na vrbě.
Ona skupina finanční a zprůmyslovělé
selské buržoasie, která se za pomoci politických
advokátů zmocnila vedení republikánské
strany a také vedení státu, má mnohem
větší zájem na finančním
a průmyslovém podnikání než na
zemědělství samém. Pravou tvář
ukázala tato selská buržoasie při jednání
o cukrovarnický kartel. Cukrovarnický kartel skýtá
enormní zisk na dvou stranách, pro majitele akcií
a řepařů pak zisk dvojnásobný.
Proto nedávná fuse lounských cukrovarů
s cukerním koncernem Živnobanky vyvolala u této
skupiny značný poplach a neklid. Ihned však
přiskočili na pomoc političtí advokáti,
kteří západočeským sedlákům
poradili, aby nic nedali na pěkné peníze,
nabízené jim za akcie Živnobankou, nýbrž
aby si akcie ponechali, resp. aby je vyměnili za akcie
koncernu Živnobanky, neboť akcie nepodléhají
valutární krisi, to jednak, a co nejhlavnějšího,
u akcie jest dána možnost dvojího zisku, jednak
v dividendě, jednak ve více než jistém
vzestupu kursovním.
Cukrovarnický kartel má právě těmto
akcionářům a cukrobaronům zároveň
vzestupný zisk zajistiti. Cukrovarnický kartel má
se nejprve rozděliti o domácí prodejní
kontingent, má si mezi sebe rozděliti spotřebitelskou
masu a vedle toho má přivoditi koncentraci výroby
zrušením menších, technicky nevyhovujících
závodů, jednak sloučením menších
závodů, a posléze v poslední fási
přikročiti k rozdělení řepného
kontingentu rayonováním, takže spotřebitel
i producent-řepař budou tu tímto kartelem
stejně odíráni.
Po převratu ustoupila selská buržoasie domněle
i ve věci starousedlých zákonem č.
421 ze 17. července 1919, kde užitkové právo
starousedlých z obecních lesů bylo přeneseno
na obce, které se staly vlastníky lesů. Starousedlíci
založili Zemský svaz, který se vyvíjel
z prvopočátku jako organisace proti republikánské
straně a podporoval rolnickou jednotu, politicky pak národní
demokracii. Ale poněvadž t. zv. starousedlíci
jako někdejší spoluzakladatelé agrární
strany věděli dobře, jak na to, počali
navazovati styky s vedením republikánské
strany, žádajíce vrácení obecního
majetku starousedlým. Vedení republikánské
strany přijalo požadavek starousedlých do svého
programu - vrácení obecních lesů starousedlým
- a bude prý se všemi prostředky zasazovati
o to, aby se starousedlým dostalo náhrady. Tak se
výslovně praví v ročence republikánské
strany, vydané k jubilejnímu sjezdu v září
r. 1925.
Po předběžných poradách ve vedení
republikánské strany, jichž se zúčastnili
vůdci domovinářů v čele s gen.
tajemníkem Olejníkem, došlo potom mezi starousedlými
a vůdci Domoviny a republikánskou stranou k dohodě,
v níž se vedení republikánské
strany a vůdcové Domoviny zavázali "odškodniti"
starousedlé tím, že při provádění
lesní reformy dostane se starousedlým lesů.
Vedle toho se zavázala republikánská strana,
že novelisací zákona č. 241 má
se vedle toho ještě starousedlým dostati jedné
poloviny čistého peněžitého výtěžku
z lesního hospodářství obecního
statku.
Tento pakt ukazuje poznovu dvojí tvář mazaných
veleknězů v republikánské straně,
kteří ukazují příjemnou tvář
malozemědělcům, ale dělají
při tom politiku advokátů a bohatých
statkářů.
Kdo si uvědomí, jakých škod na drobném
venkovském lidu natropila agrární strana
při provádění pozemkové reformy,
kdo si uvědomí, co znamenají celé
ty stovky zbytkových statků a celých panských
dvorců pro agrární politiky a jich příbuzné,
ten si může učiniti představu, čemu
jde Československo vstříc při lesní
reformě s ohledem na mnou citovaný pakt republikánské
strany se starousedlými.
Proto se dožadujeme nejen přesné bilance o
činnosti Státního pozemkového úřadu,
ale proto reklamujeme také podání zprávy
o přípravách pro lesní reformu. Ministr
zemědělství dr Srdínko již
před několika měsíci v zemědělském
výboru slíbil, že bude o přípravách
k lesní reformě zemědělskému
výboru podána zpráva, ale do dnešního
dne se tak nestalo. To, co až dosud se stalo ve věci
lesního zabraného majetku při jeho odprodeji,
co stalo se obci Poděbradům, to nasvědčuje
jen tomu, že Československo jde vstříc
obrovským čachrům s lesními objekty,
proti nimž čachry s panskou půdou jsou jen
nepatrným zlomkem.
Uděláme-li jednoduchou bilanci o státní
politice směrem k drobným zemědělcům,
jak ji číselně předvádí
účetní závěrka, seznáváme,
že sice vládní politiku vede agrární
strana, že v ní má rozhodující
vliv, ale že přes to je vládní politika
vzdálena toho, aby jen poněkud sloužila zájmům
drobných zemědělců. Seznáváme
to zejména z toho, že ve státní politice
nenastala změna o zveřejnění pojištění
proti živelním škodám a proti pádu
dobytka a že se nic na ochranu, zejména drobných
zemědělců, neučinilo. Seznáváme,
že vládní politika vyhýbá se
na sto honů návrhům zákona o ochraně
drobných pachtýřů půdy. Seznáváme
dále, že meliorace s ohledem na skutečné
potřeby jsou takřka výsměchem. Seznáváme,
že státní daňový systém
nebyl přebudován a že při projednávání
zákona o pozemkové dani nebyl vzat zřetel
na slabou poplatní schopnost malozemědělců
a že pro podporu malozemědělců, aby
zvýšena byla produkce rostlinná a živočišná,
ve vládní politice není kdy a není
peněz.
Z tohoto stavu seznávají malí a střední
rolníci, že vládní politika, kterou
hájí strany koalice, nepřinese jim zlepšení
jejich hospodářských poměrů
a že jen ve spojení dělníků,
s nimiž tvoří zdrcující většinu,
mohou si dobýti podstatného zlepšení
své existence. (Potlesk poslanců strany komunistické.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
panu posl. Svobodovi.
Posl. Svoboda: Slavná sněmovno! Rozpočet
z r. 1925, o jehož účetní uzávěrce
právě jednáme, byl jedním ze státních
rozpočtů, který byl tendenčně
sestaven, aby měl příznivější
číselnou tvářnost. Měl prostě
vykazovati menší roční potřebu,
menší roční rozpočtové
výdaje, ač se již při sestavování
rozpočtu vědělo, že preliminovaný
rozpočet výdajový stačiti nebude.
Státní výdaje byly tehdy preliminovány
obnosem 9.573,585.801 Kč a státní příjmy
obnosem 9.301,334.419 Kč, investice pak obnosem 1.319.083.000
Kč. Státní rozpočet z r. 1925 musil
býti v pravém smyslu nadstavován a doplňován.
První nadstavování rozpočtu bylo provedeno
hned ve finančním zákoně, a to zmocněním
ministra financí k úvěrovým operacím
v obnosu 273 mil. Kč k hrazení nekrytých
vydání, a pak druhou částí
zmocnění ministra financí k úvěrovým
operacím v obnose 1.320 mil. Kč na úhradu
investic. To byla prvá nadstavba rozpočtová.
Ta však daleko nestačila. Bylo jich nutno ještě
podniknouti během téhož rozpočtového
roku 10 a ve značném rozsahu, dosahujících
1.425 mil. Kč. Svědčí o tom právě
projednávaná zpráva, kde ve výkazu
zjišťujeme, že tu bylo celkem potřebí
desíti dostatečných předloh zákonných,
v nichž se žádalo úhrnem i 425 mil. Kč,
aby rozpočtové potřeby z r. 1925 mohly býti
hrazeny a obstarány.