Prvá část vztahovala se na zálohy
na náklady z převzetí košicko-bohumínské
železnice do výše 38 mil. Kč a na zálohy
na provozní a správní náklady místních
drah do výše 98 mil. Kč, dále na podporu
stavebního ruchu podle zákona ze dne 7. března
1924, na vystavění obytných budov pro státní
a jiné veřejné zaměstnance do částky
600 mil. Kč, na úhradu osobního a věcného
nákladu, spojeného s prováděním
zákonu o stavebním ruchu, na zvýšení
odpočivných a zaopatřovacích platů
podle zákona ze dne 22. prosince 1924, dále na odměny
státním zaměstnancům atd.
Dodatečné předlohy, jak jsem již uvedl,
vyžádaly si celkem 1425 mil. Kč. A takto rozpočtová
tvářnost rozpočtu na r. 1925 velmi podstatně
byla změněna. Ona byla také měněna
jinak, jak vidíme ve zprávě právě
projednávané. V rozpočtovém období
bylo provedeno celkem asi 636 přesunů v rozpočtu,
a to: 383 v celkové částce 503,433.295 Kč
v rozpočtové části 253 přesunů
v investiční části, vztahujících
se na 109,310.017 Kč, takže celkem provedeno bylo
636 přesunů rozpočtových v úhrnné
částce 612,743.276 Kč. (Předsednictví
převzal místopředseda Zierhut.)
V uzávěrce spatřujeme také jeden záznam,
který sám v podstatě znamená v pravém
slova smyslu jakési porušení finančního
zákona. Uvádí se tam, že na výdaje
věcné, byly také r. 1925 vydány podmínečné
platební rozkazy, o nichž byla učiněna
zmínka v úvodu k závěrečnému
účtu za r. 1924, avšak jen pro kapitolu XI.
Ministerstvo nár. obrany - ve výši 183,081.585.56
Kč. Tyto podmínečné platební
rozkazy byly vydány pro ministerstvo národní
obrany, aby mohlo zaplatiti v běžném roce 1925
nedodané a později r. 1926 účtované
dodávky, což odporuje čl. VIII finančního
zákona z r. 1925, v němž mezi jiným
se pravilo: "Všech pro rok 1925 povolených úvěrů
výdajových smí býti použito jen
do 31. prosince 1925."
Tedy zákonem finančním přesně
bylo stanoveno, že co nebude do 31. prosince vyúčtováno,
má prostě propadnouti. U všech ostatních
oborů státní správy, jmenovitě
také při položkách investičních
to, co, jak se říká, nebylo rozpočtově
vyčerpáno, nebylo také uhrazeno. Prostě
příslušné částky v pravém
slova smyslu propadly. Jen pro ministerstvo národní
obrany učinila se zvláštní výjimka.
Všimneme-li si dále ustanovení finančního
zákona z r. 1925, vidíme, že to bylo nepřípustno
a že přípustnost v tomto směru vztahovala
se pouze na státní platy, služné, pense,
úroky ze státních dluhů atd. až
do jejich promlčení, nikoliv pro položky toho
druhu, které jsou zahrnuty v této položce 183
milionů, vydaných pro ministerstvo národní
obrany.
Zdůrazňuji zde, i když jsme projevili v rozpočtovém
výboru souhlas, že budeme pro účetní
uzávěrku za r. 1925 hlasovati, že můžeme
pro ni hlasovati s výhradou vzhledem k tomu, co jsem právě
uvedl, že zde byl porušen čl. VIII finančního
zákona těmi podmíněnými platebními
rozkazy pro ministerstvo národní obrany.
Již pan zpravodaj uvedl, že celkový výsledek
hospodaření na rozpočet jest proti schodku
předvídanému finančním zákonem
příznivější o 251,004.800 Kč.
Mělo by to znamenati jakési krásné
vysvědčení státní správě,
když si však všimneme určitých položek
a určitého druhu státní správy,
přijdeme snad k jinému poznání.
Tak nižší vydání proti rozpočtu
vykazuje kapitola VI. Příděly samosprávným
svazkům. Mám dojem, že samosprávným
svazkům, zemím a obcím nedala správa
státní to, co jim náleželo. V tom směru
byly také přednášeny dosti velké
ztížnosti. A uvážíme-li dále,
že v pravém slova smyslu stát zemím
dluží velmi mnoho, poněvadž příděly,
kterým byl vázán a povinován, nedával
jim v částkách, které jim přináležely.
Když byl sděláván zákon o úpravě
finančního hospodářství autonomních
svazků, nezbývá než připomenouti,
že autonomní svazky, obce i země budou míti
v pravém slova smyslu příčinu podati
případně na státní správu
žalobu, poněvadž, byly-li jim přikázány
povinnosti, měly nárok žádati finanční
náhradu od státu, ale ta jim poskytnuta nebyla,
ba v mnohých případech byla jim přímo
odepírána.
Chci připomenouti, co jsem již připomenul v
rozpočtovém výboru, že celková
situace vyžaduje nevyhnutelně - když pánové
mluví o šetrnosti a sanaci financí - aby veškeré
hospodářství veřejné bylo proniknuto
krajní spořivostí, že důsledné
provádění této zásady předpokládá,
aby byly zkonsolidovány nejen finance státní,
nýbrž současně i finance svazků
samosprávy, jež obstarávají z největší
části úkoly, jichž obyvatelstvo státu
postrádati nemůže a jež by proto státní
správa - vrcholný a stěžejný
orgán ve státní správě vůbec
podceňovati neměla.
Jen současné ozdravění a zkonsolidování
veškerých financí může míti
trvalou cenu, poněvadž zkonsolidování
jedině financí státních nelze považovati
za definitivní dotud, dokud se úprava druhé
velké části veřejných financí
na neurčito odsunuje.
Nedávno projednávaným zákonem o úpravě
finančního hospodaření autonomních
svazků a právě projednávanou osnovou
zákona o správě státní jsou
a budou dotčeny neobyčejně hluboko finance
obcí, bude hluboko zasaženo do jejich pravomoci a
jest možno říci, že se jím omezuje
podstatně i samospráva a že tudíž
to, co se podniká, není řádnou úpravou,
jmenovitě ne úpravou financí samosprávy,
nýbrž znamená to pro autonomní svazky
jaksi nedostatečný přesun jednotlivých
veřejných příjmů z autonomních
korporací na stát a naopak, ovšem ve smyslu
škodlivém a deficitním pro obce a země.
Jinak chci připomenouti, že v tomto směru s
naší strany byla přednášena řada
vážných námitek.
Jinak zmenšené výdaje byly zaznamenány
při kap. 8. "Pensijní a zaopatřovací
požitky" a to následkem toho, že byly účtovány
jisté částky jako provozní náklady
státních podniků.
Zajímavé položky spatřujeme ve zprávě
pokud se vztahují na značně vyšší
náklady u jednotlivých odvětví státní
správy. Tak, prosím u ministerstva zahraničních
věcí, jsou to "podpory ruským a ukrajinským
uprchlíkům". To je kapitola, která ještě
dosud není úplně jasna, abychom věděli,
do jaké míry jsme povinnováni přispívati
na ruské a ukrajinské uprchlíky a zda v tomto
směru také máme nárok na nějakou
reciprocitu.
Dále jsou to zvýšené výdaje při
ministerstvu nár. obrany, vztahující se na
náklady na augmentační potřeby, a
vyšší drahotní přídavky
mužstvu.
Dále ministerstvo školství: "zálohy
zemím na zvýšené učitelské
platy". To je položka pořád rozdělená
a nevysvětlená. Stát dával zálohy,
ač podle podstaty věci měl vlastně
sám se zeměmi vyříditi otázku,
kolik země a kolik stát na učitelské
platy mají přispívati. Takto až dosud
celá řada velkých výdajů, povinností
a závazků země a státu, vede se v
provisoriu a stále se neví, jakým způsobem
tato záležitost bude proúčtována.
Jinak ještě upozorňuji, že také,
pokud jde o vyšší příjmy nad rozpočet,
jsou vykázány nepatrně u ministerstva zahraničí
a u ministerstva nár. obrany. Ale nejzajímavější
výkazy vyšších příjmů
nad rozpočet vykazuje ministerstvo financí, a to
hlavně vyšší příjmy z daní,
cel a poplatků, okrouhle v částce 1432 mil.
Kč. To znamená, že ministerstvo financí
docílilo vyšších, než původně
rozpočtených příjmů na daních,
clech a poplatcích; jinými slovy byl r. 1925 berní
šroub pevně utahován.
Jinak dále nepatrně zvýšené příjmy
vykazuje ministerstvo soc. péče, a to v náhradách
z předepsaných záloh na stavební příspěvky
a požitky válečným poškozencům.
Ovšem co při této uzávěrce opět
překvapuje, jest zvýšení nedoplatků
daní a dávek koncem r. 1925. Nedoplatky státních
příjmů činí koncem toho roku
4.845,607.189 Kč, z nichž připadá 4.416,122.841
Kč, t. j. 92% na nedoplatky daňové a poplatkové.
Příčiny, které tuto výši
nedoplatků vysvětlují, jsou tytéž,
jež byly uvedeny v účtu za rok 1924. Stanovisko
naší strany v tomto směru tlumočil již
v předešlé debatě o účetní
uzávěrce za rok 1924 kol. Remeš.
Nechceme činiti mimořádných výtek
administrativě státní, pokud nese vinu, že
byly r. 1925 tak horentní nedoplatky, které obnášejí
více než polovinu z celého preliminovaného
ročního vydání na r. 1925. Jsou to
ovšem nedoplatky pocházející již
z r. 1919, ale přes to přese všechno je zajímavé
sledovati, v čem se objevují. Při přímých
daních je to 3.141 milionů, při dani z obratu
a přepychové 735,683.845, při spotřebních
daních 133,761.337 Kč, při poplatcích
455,129.390 Kč, dohromady 4.466,122.841 Kč.
Jinak však chci připomenouti, že když se
ve zprávě a jmenovitě ve zprávě
referentově mluvilo o konsolidaci a stabilisaci, měli
bychom si také všimnouti nejen číselného
rozboru, toho snad dosti slušného zobrazení
státního hospodaření, nýbrž
také, jak vypadají všeobecné poměry
mezi lidem, jak u nás vypadá na jedné straně
konto povinností a jak vypadá konto práv.
Nechceme zapomínati, že naše státní
rozpočty v předešlých i nejbližších
letech budoucích budou stále zatíženy
t. zv. poválečnou kontribucí, tedy určitými
velikými výdaji, které vzešly z poměrů
válečných i poválečných.
Je to jednak neobvykle vysoká drahota, která se
objevuje při každém odvětví státní
správy, je to 61/2násobné
znehodnocení naší měny, které
se musí objeviti ve 61/2násobně
vyšších položkách výdajových.
Je to dále zvýšení státního
dluhu, jsou to naše reparační povinnosti čili
platy za naše osvobození, je to také mezi jiným
položka, která figuruje ještě v rozpočtu
na rok 1925, na francouzskou missi 8,210.000 Kč, je to
dále při kapitole XII Ministerstvo vnitra péče
o válečné uprchlíky a zálohy
na vydržování cizích příslušníků
z východní Haliče až do jejich repatriace
v obnosu 4 milionů, dále péče o občanské
poškozence, péče stavební a bytová,
péče o válečné poškozence
a nezaměstnané a konečně kapitola
"likvidace repatriačních nákladů
čsl. příslušníků".
Toto mimořádné rozpočtové zatížení
na základě poválečných mimořádných
poměrů budeme pociťovati ještě
několik let a proto těžko je vysloviti naději,
že bychom mohli očekávati značnější
odtížení vzhledem k tomu, že poměry
válečné a poválečné
vyžadují mimořádných výdajů,
kterých se tak lehko zbaviti nemůžeme. Konečné
zúčtování těchto položek,
které jsem označil poválečnou kontribucí,
bude v souhrnu přehledem ohromné sumy peněz
jako ztrátových položek. To je výstražným
napomenutím, abychom jak ve vnitřní tak i
zahraniční politice sledovali politiku míru,
která jediná může přivoditi nejenom
klidné, ale také i jinak snesitelné poměry
a která jediné může vytvořiti
podmínky, abychom neměli obav, že jedenkráte
opětně budeme musiti na dlouhou řadu let
býti vázáni nějakou novou poválečnou
kontribucí. To znamená provozovati politiku míru,
udržovati a hledati přátele doma i za hranicemi.
Relief státního hospodaření a státní
administrativy skýtá snad příznivější
obraz než v letech předchozích. Nelze ovšem
tak říci, pokud bychom přehlíželi
obraz práv a povinností jednotlivých tříd.
Můžeme říci, že by bylo možno
mluviti o dosti veliké disparitě, o značné
daňové nespravedlnosti. Podle zpráv státního
statistického úřadu z r. 1926 vidíme,
pokud jde o percentuální kvoty z celkového
státního břemene, že přímými
daněmi je vyjádřeno zatížení
na př. v r. 1924 25·6%, na daních spotřebních
12·1%, při clech 10·2%, při monopolech
12·9%, poplatky, taxy, kolky a daně dopravní
17·2%, daň z uhlí 3·8%, daň z obratu
a přepychová po 18·2%.
Ovšem rozvrh je zdánlivě příznivý.
Ale když srovnáme, co vlastně všechno
přináleží do t. zv. daní spotřebních,
vidíme, že poměr daní přímých
k daním nepřímým nebo spotřebním
je 25:57.
Vidíme dále z hlavního přehledu kvoty
na hlavu v číslech zaokrouhlených na celé
koruny, při státním zatížení
toto zobrazení:
Při přímých daních připadá
kvota na jednu hlavu 156 Kč, při daních spotřebních
74, při clech 62, při monopolech 79, při
poplatcích, taxách, kolcích a daních
dopravních 104, při dani z uhlí 23, při
dani z obratu 111, úhrnem 609. A když sloučíme
všechno to, co přináleží do t.
zv. daní spotřebních, vidíme, že
daně přímé zatěžují
poměrně poplatníka na hlavu 156 Kč
kdežto spotřební daně 349 Kč
na jednu hlavu.
Pochopitelno, že za těchto okolností chceme
také poukázati na to, že finanční
správa státu stále hledí jmenovitě
své příjmy a své zdroje příjmu
hledati v daních nepřímých a v daních
spotřebních. Proto bychom chtěli varovati,
aby projekty, přípravy, které se opět
činí, jmenovitě pro zvýšení
některých spotřebních daní,
byly náležitým způsobem uváženy.
Tak na novo se mluví o projektu dalšího zvýšení
daně z piva, při tom zároveň se mluví
o současném snížení daně
z cukru, ovšem v jaké souvislosti? Když jsme
my volali po snížení cukerní daně
a dovolávali se ho iniciativními návrhy a
v pravém slova smyslu jsme upozorňovali na to, že
je to v zájmu konsumujícího obyvatelstva,
odpovídalo se nám odmítavě. Nyní
najednou přichází jako "milosrdný
samaritán s vrchu" zvěst, že jsou páni
ochotni přece jen snížiti daň cukerní,
ale motiv snížení vypadá dosti podezřele.
Mluví se všeobecně o tom, že cukrovarníci
nešetrným nebo hazardním způsobem prospekulovali
na burse v cizozemsku při prodeji cukru hezkou sumu milionů
a že by nyní potřebovali, aby sice cukerní
daň byla snížena, ale cena cukru zůstala
na dosavadní výši, a z tohoto snížení
cukerní daně aby prostě byly hrazeny ztráty,
které u nás cukerní průmysl utrpěl
za hranicemi.
Na druhé straně také v souvislosti s tímto
snížením cukerní daně mluví
se, jak jsem již uvedl, o zvýšení daně
z piva.
Vážení pánové, myslím,
že by bylo hodně nebezpečno postupovati na
této cestě, kterou si jinak přichvalujete:
přímé daně snižovati, nepřímé
zvyšovati. Jak je viděti také z rozpočtu
na r. 1925, závity berního šroubu jsou u nás
přizpůsobeny na silnější tlak
při nepřímých daních.
Poslední statistiky úřední vykazují
neobyčejně velký vzrůst spotřebních
daní. Podle účetní uzávěrky
dohotovené v minulých dnech za březen, lze
pozorovati značný vzrůst spotřebních
daní v Čechách v poměru k roku minulému.
Tak vynesly za březen 62·9 mil. Kč, to jest
o 18·5 mil. více než roku loňského,
za prvé čtvrtletí pak skoro o 195 mil. více,
zkrátka výnosy spotřebních daní
v poslední době oproti minulým letům
stoupají.
My bychom měli, když se mluví o tíživosti
spotřebních daní, opětovně
a opětovně vládní majoritě
i vládě vytýkati, že projevovala ne
obyčejně velkou lhostejnost při zdražování
cukru. Vysvětlujeme si to tím, že mnozí
příslušníci a mnohé strany z
vládní koalice jsou interesovány na vyšších,
nikoli nižších cenách cukru, a to proto,
že jejich příslušníci jednak jsou
mezi akcionáři cukrovarů (Posl. dr Juriga:
Ve správách!), ve správách
cukrovarů a na druhé straně že jsou
pěstiteli a dodavateli řepy.
Vzpomínám, jak svého času "Lidové
Listy", orgán lidové strany v Čechách,
když šlo o vyšší zdanění
a zdražení cukru, udělaly odmítavé
gesto: "My takovou zlodějnu podporovat nebudeme",
ale konec konců, když přišlo k rozhodování,
dali lidovci k této zlodějně souhlas. Podrobili
se diktátu cukrovarnického kartelu právě
tak jako jiné strany, právě tak jako vláda.
Při této příležitosti máme
právo vytýkati jmenovitě vládě
její neodpustitelnou pasivnost, jak se tehdy chovala. Před
tím přece nám bylo v rozpočtovém
výboru prohlášením pana ministra financí
a krátce v té době také prohlášením
pana ministerského předsedy slibováno, že
ke zdražení cukru nedojde. Když však vláda
měla toto stanovisko hájiti, prostě od obhajoby
upustila, jen aby bylo vyhověno diktátu cukrovarnického
kartelu.
Velectění pánové, je to kapitola,
o které budeme velmi často mluviti nejen venku,
nýbrž i zde v plenu sněmovním i v jednotlivých
sněmovních výborech. Podle zprávy
ústředního spolku čsl. průmyslu
cukrovarnického v Praze při výrobě
15,100.000 q surového cukru dosažené v kampani
r. 1925/1926 diference cen cukru o 1 hal. při 1 kg znamená
13,240.000 Kč plus nebo minus pro celý cukerní
průmysl. Tím je vysvětleno, proč pánům
cukrovarníkům záleží na vyšších
cenách cukru. Jeden haléř při 1 kg
znamená u nich o 13 milionů více nebo méně
zisku. Zdražení cukru o 1 korunu, které bylo
předsevzato v poslední době, znamená
tedy pro cukrovarníky zisk 1,324 mil Kč. Na jednoho
obyvatele v Československu připadá 28 kg
spotřeby cukru ročně, pro dělnickou
rodinu průměrně 126 kg ročně
a tak lze si vypočítati, jak konsumenstvo zdražením
cukru bylo na novo zatíženo.
R. 1925 prodával se u nás 1 kg cukru ve velkém
za 4·50 Kč. Daň z cukru činila 1·49
Kč, takže čistá cena cukru činila
3·01 Kč. Doplatili tudíž naši spotřebitelé
na každý kilogram cukru proti zahraniční
ceně 55 hal., což činí při roční
spotřebě 3,200.000 q rafinády 180 mil. Kč.
Zaplatili tudíž naši domácí spotřebitelé
cukrovarníkům o 180 mil. Kč více nežli
cizina za stejné množství cukru. Z toho je
patrno, že domácí spotřebitelé
platí našim cukrovarníkům velmi vysoké
vývozní prémie.
Velectění pánové, když jsem upozornil
na konto povinností a práv, chtěl bych připomenouti
pánům, kteří tak divným způsobem
posuzují situaci a myslí si, že může
býti trpělivost lidu ještě dále
napínána, že lidu mohou býti ještě
další břemena ukládána, že
se může lidu spíše na jeho právech
ubírati, než přidávati a že sociálně-politické
zákonodárství, směřující
k jeho ochraně, má býti spíše
zhoršováno než zlepšováno, aby nezapomněli,
že obraz objevující se jako odraz poměrů,
by je měl přesvědčiti o tom, že
jmenovitě dělný lid pro stát přináší
neobyčejně mnoho obětí. Nejsou to
jenom oběti na daních, poplatcích, zejména
na daních nepřímých, nýbrž
jsou to také oběti na jeho zdraví a životech.
Podle úřední statistiky je přibližně
do roka 125.000 úrazů. 60% lidí pojištěných
nemocensky v nemocenských pokladnách onemocňuje,
průměrně po celý rok denně
je stále 74 tisíc nemocných, kteří
pobírají nemocenskou podporu, a to jen v Čechách
na Moravě a ve Slezsku; v celé říši
tato číslice jest jistě o mnoho větší.
Ve zprávách živnostenských inspektorů
lze viděti výdělečnou činnost
žen. Na Brněnsku na př. připadá
na 2 výdělečně činné
muže jedna výdělečně činná
žena. Vidíme zhoršování zdravotního
stavu dělnictva, vidíme jmenovitě od r. 1925
zhoršování jeho životní úrovně,
snižování mezd, zvyšování
nezaměstnanosti a zvyšování drahoty.
Celně-kongruové strany stále se zálibou
opakují, že jejich režim musí napraviti
"chyby" socialistického hospodaření
a přepjaté sociální politiky. Jak,
pánové, chcete napravovati nebo jak napravujete
"chyby" socialistického hospodaření
a přepjaté sociální politiky? Vesměs
tendencemi zhoršovacími. Jsou to cla, jimiž jste
přivodili zdražení obilnin - chleba, mouky
atd.
Dobrodiní celní nejlépe se objevilo, jak
vidíme podle úřední statistiky, v
rozpětí cen v květnu 1926 a v květnu
1927, které by mělo býti varovným
napomenutím, abyste ve své celní politice
provedli nejdříve zlepšovací korekturu.
Tak zemědělské plodiny v květnu 1927
oproti květnu 1926 zaznamenávají podle indexu
933·9 proti 843, ceny textilní 976·7 proti 945·4.
Vidíme, že na př. ceny pšenice proti květnu
1926, kdy pšenice stála 216, stoupla na 254 Kč,
žito ze 133 na 234, oves ze 144 na 199, ječmen ze
147 na 187, žitná mouka ze 180 na 216, takže
pšenice se zdražila během jednoho roku o 17%,
žito o 70%, oves o 39%, ječmen o 26%, žitná
mouka o 47%, pšeničná mouka o 17%, brambory
až o 250%, hrách o 50%. Za pouhý rok prodražilo
tedy žito, z něhož se vyrábí žitná
mouka, nejdůležitější potravina
chudého lidu, o 70%! Stejnou měrou podražil
i chléb. Brambory, druhá nejdůležitější
potravina, stoupla až o 250%. Zkrátka vidíme
zde tíživou drahotu, která sama o sobě
musí vzbuzovati a vyvolávati nespokojenost v širokých
kruzích lidových. Je nápadné, že
v době vysokých cen obilí a krmiva panstvo
si vzpomnělo, že máme ustanovení čl.
V zákona o změně celního sazebníku,
kterým se připouští, aby v případě
potřeby mohlo býti clo na kukuřici, určenou
pro výkrm dobytka, sníženo. Pánové
si také přispíšili a v tom směru
vládní nařízení již bylo
vydáno; platí od 22. t. m. Clo na kukuřici
snižuje se prostě na 6 Kč.
Ale pánové zapomněli - a není to bez
zajímavosti - že článek V dotyčného
zákona nevztahuje se jen na kukuřici určenou
pro výkrm dobytka, že vztahuje se také na obilí,
mlýnské výrobky, dobytek a tuky a že
v případě mimořádné
nouze je vláda zmocněna dočasně snížiti
nebo zrušiti cla z obilí, mlýnských
výrobků, dobytka a tuků. Pochopitelně,
bylo-li a je-li zdůvodněno snížení
cla na kukuřici, tím více je odůvodněno
a opodstatněno snížení nebo zrušení
cla na obilí, mlýnské výrobky, dobytek,
maso a tuky.
Jak jsem před chvílí uvedl, nejlépe
to dokazují ceny, které jmenovitě při
obilninách a mouce jsou abnormálně vysoké.
Chtěl bych říci, že pánové
dovedli korigovati v celní sazbě, a jestliže
dovedli z čl. V citovaného zákona odvoditi
důsledky, aby se k nám dostala ze zahraničí
lacinější kukuřice pro výkrm
dobytka, měli by míti při nejmenším
tolik lásky, jako mají k dobytku, také k
lidu. Ale zdá se, že agrární a klerikální
panstvo se takto jen nepěkně klasifikuje. Místo
lásky k lidem projevuje lásku k dobytku a přes
dobytek k svým vlastním kapsám.
Velectění pánové, chtěl bych
zde připomenouti, že nejen z našich řad,
nýbrž i z národohospodářských
kruhů bylo proneseno vážné upozornění
v tom smyslu, že drahota již dostupuje toho vrcholu,
že prostě lid si nebude moci dále dáti
líbiti další drahotní zatížení.
Pan Verunáč v "Lidových novinách"
připomíná a poukazuje správně
na to, že v poslední době předkládané
mzdové požadavky v průmyslu keramickém,
hedvábnickém, kovodělném a elektrotechnickém
jsou dokladem toho, že vlna mzdových požadavků
se znovu objevuje na obzoru, nikoli snad v míře
přehnané, ale že dává to přece
jen tušiti, že spokojenosti mezi lidem není nadbytek
a že také k elementárnímu hnutí
nemusí býti daleko. Jestliže přichází
se s připomenutím tohoto druhu z jiných nežli
našich kruhů, upozorňujeme, že by si jmenovitě
vláda i státní úřady měly
všímati těch poměrů, nově
vzrůstající nespokojenosti mezi širokými
kruhy lidovými, kde prostě je viděti, že
luk trpělivosti byl přepjat drahotou, nízkými
platy, dlouhou nezaměstnaností a nejistotou existence.
V tom směru, velectění pánové,
když se stále chlubíte, že se snažíte
uplatniti konsolidaci ve státě, zapomínáte
na konsolidaci a zlepšování poměrů
mezi širokými kruhy lidovými.
Jak celně kongruová koalice dále napravuje
"škody" socialistické politiky? Resultát
nápravy, kterého jste docílili a který
jste provedli celní politikou, volá důrazně
po vaší obžalobě. V druhé kapitole
po clech zvýšili jste platy kněžím
o 35 mil. Kč, ale dělníkům nechali
jste platy snížiti. Kněžím, nestátním
zaměstnancům, připouštěli jste
a odůvodňovali zvýšení, ale všude
tam, kde se přišlo se žádostí zvýšiti
platy pro dělníky, stavěli jste se k těmto
žádostem záporně, tam jste ukázali
a zdůrazňovali, že dělníci mají
míti porozumění a přinášeti
oběti pro všeobecné zájmy celku.
Jak jste zjednali " nápravu" socialistické
politiky, prokázali jste při zdražení
cukru. Tuto kapitolu jsem již rozvedl. Dále jste ji
prokázali při novém zdražení
lihu. Daň z lihu vynesla r. 1926 420,761.508 Kč.
Srovnejme, prosím, jen tuto jednu spotřební
daň na př. se 4 našimi reálnými
daněmi. Reálné daně v témže
roce byly takto rozpočteny: Daň pozemková
124 mil., domovní daň třídní
9,720.000 Kč, domovní daň činžovní
72,700.000 Kč, 5%ní daň z budov od daně
osvobozených 1,260.000 Kč. Tyto čtyři
reálné daně r. 1926 dohromady vynesly 223,480.000
Kč, ale jediná daň z lihu vynesla 420,761.000
Kč, tedy o 197,281.000 Kč více nežli
jmenované čtyři reálné daně
přímé. Zde je viděti, jakým
způsobem se rozkládá platební povinnost
na jednotlivé třídy. Majetek a poplatnost
majetných tříd se co nejvíce šetří
a všechno se uzpůsobuje tak, aby poplatně byly
zachyceny co nejširší kruhy lidové.