Tentýž cíl a táž snaha byla sledována
při zvýšení železničních
tarifů na drahách. Prosím, máme právo
vytýkati že napravovací akce "škod"
socialistické politiky, jak říkáte,
vypadala také divně, když jste prodlužovali
18měsíční dobu vojenskou v době,
kdy měla býti zavedena podle předchozího
zákona 14měsíční služba
vojenská. Zrovna tak divným způsobem jest
napravovali "škody" dřívější
naší politiky snížením žoldu
vojákům z 2·50 Kč denně na 1·50
Kč. Zrovna tak jste se "vyznamenali" při
zhoršení zákona o stavebním ruchu, při
snaze o odbourávání ochrany nájemníků,
při zdražení činží, při
snížení invalidních rent a zrovna tak
jste se dále vyznamenali při pověstné
daňové reformě, kterou tak vychvalujete a
ve které může býti sledována
a pozorovatelna tendence velkým slevovat, malým
přitížit. Pan ministr dr Engliš bránil
se proti naším výtkám a námitkám
prohlášením: Nejvíce výhod prý
získávají dělníci, gážisté,
protože platí jen důchodovou daň a při
té jsou slevy největší. Ale jen zdánlivě.
Při dělnických a gážistických
příjmech od 7000 do 30.000 Kč ročně
bude sleva od 60 až do 400 Kč, při příjmech
od 40.000 až do 5,000.000 Kč bude sleva 1.100 Kč
až 291.000 Kč. Sleva u menších poplatníků,
dělníků, gážistů byla
pohlcena zdražením cukru a jiných potřeb.
Sleva u milionových příjmů bude každoročně
dělati takové částky, za něž
je možno postaviti celý činžovní
dům.
Zrovna tak nepěkně jste se vyznamenali při
reformě veřejné správy, která
se právě projednává, při obnovení
Prügelpatentu, posunutím hranice stáří
voličů, stanovením jednoročního
pobytu v zemi nebo obci, jednou třetinou jmenovaných
členů okresních a zemských zastupitelstev,
posilováním byrokratismu a rdoušením
demokracie. Zkrátka samé zhoršování
a žádné zlepšování. A nyní,
když uvážíme, že se připravujete
k tak zv. novelisaci sociálního a hornického
pojištění, nezbývá nám
nic jiného než připomenouti, abyste trpělivost
lidu nepřepínali. Jmenovitě chraňte
se poškoditi horníky. O této kapitole bude
zde ještě promluveno. Chci jen připomenuti,
že pánové až dosud se jaksi honosili tím,
že nynější koalice - jak to napsaly v
čísle 139 "Lidové Listy", může
se hrdě hlásiti k svému dílu. Zkrátka
přeceňujete výsledky dosavadní práce
nynější vládní většiny.
Za necelé dva roky spolupráce stran nesocialistických
bylo prý na konsolidačním díle uděláno
daleko více, než za celé období dřívější
spolupráce se socialisty. Z celé činnosti
nynějšího vládního souručenství
patrna je prý snaha vybudovati řádný
základ uspokojivé správy státní.
Korunou činnosti nynější koalice zůstávají
prý zatím dva důležité zákony:
reforma přímých daní a reforma veřejné
správy. Honositi se s těmito "úspěchy"
nemusíte - nesou na sobě viditelné signum
reakce.
Jinak jsem povinen zde ještě urgovati brzké
vyřízení úpravy zákona o státním
příspěvku k podpoře v nezaměstnání.
My jsme již označili, že gentský systém,
který svého času byl dělán
pro normální období, prostě nemůže
v tomto mimořádném období veliké
nezaměstnanosti vyhovovati a že tudíž
vzhledem k mimořádným hospodářským
poměrům, kdy nezaměstnanost trvá také
řadu měsíců, měla by se po
vyčerpání podpory organisační
a státního příspěvku vypláceti
další podpora ze státních prostředků
prostřednictvím odborových organisací.
K tomu účelu budiž založen zvláštní
fond, na nějž při rozpočtu státním
buď pamatováno. Podpora z tohoto fondu nechť
je vyplácena 30 týdnů. Z tohoto fondu buďte
také podporováni částečně
nezaměstnaní, to je ti, kteří pracují
méně než 4 dny týdně.
Přednášeje tuto urgenci, chci připomenouti,
že záleží velmi mnoho na tom, aby tato
otázka v nejbližší době byla vyřešena
dříve nežli se dostaví podzim, dříve
nežli se dostaví zima, dříve nežli
se dostaví velmi vážné a hrozné
důsledky šířící se nezaměstnanosti.
Velectění pánové! Měl bych
zde ještě velmi obsáhlé připomenutí
o živelních pohromách. Dnes jsme tuto otázku
projednávali v rozpočtovém výboru
a tam bylo shodně konstatováno, že prostě
pozorujeme zjev, že máme zákony, které
se nedodržují. Tak máme zákon z 25.
října 1925 o státní pomoci při
živelních pohromách a opatření,
aby byly zamezeny škody při živelních
pohromách v budoucnosti. Ale z tohoto zákona se
vyplnila jenom jedna část, totiž ta část,
která se vztahovala na tehdejší nouzové
podpory. Jakým způsobem byly prováděny,
jakým způsobem byly škody vyšetřovány,
toho jsme se dosud nedověděli, ačkoliv jsme
byli velmi interesováni na tom, aby byl fakticky také
proveden § 3 dotyčného zákona tohoto
znění: "Podrobná ustanovení o
tom, jak se škoda vyšetřuje a jak se podpory
poskytují, vydána budou vládním nařízením."
Ale dosud jsme se, prosím, tohoto vládního
nařízení nedočkali. Nedočkali
jsme se ho pravděpodobně proto, aby vyšetřované
škody a poskytované náhrady atd. mohly býti
prováděny ještě podle starého
stylu, podle protekce a podle stranických zájmů.
Jinak dále chci při této příležitosti
opětně připomenouti, že z téhož
zákona nebylo dodrženo jmenovitě ustanovení
hlavy II, vztahující se k tomu, aby k zamezení
škod při živelních pohromách byl
vytvořen zvláštní fond na úpravu
vodních toků, regulací, mostů, stavění
přehrad atd. a aby byl tento fond založen sice v nestanovené
výši, na jehož úhradu úrokovou
a amortisační měla zařaditi vláda
každoročně, tedy již r. 1926 a 1927 do
státního rozpočtu částku až
do výše 50 mil. Kč. Zatím se nezařadilo
nic. Čekalo se, jak se situace vyvine. Z toho vyplývá,
že ani zákonná ustanovení, zákonná
připomenutí, zákonné příkazy
vláda neplní.
Velectění pánové! Měl bych
zde ještě celou řadu stížností.
Já si zjednám ještě jinak příležitost,
abych je přednesl, ale chci připomenouti, že
požadavky, které jsem přednesl, vztahují
se k akutním potřebám širokých
vrstev pracujícího lidu a že tu nezbývá
nic jiného, nežli aby pánové pochopili,
že tendenci zhoršovací, kterou dosud sledují
a provádějí, budou musiti v nejbližší
době, ať chtějí nebo nechtějí
korigovati ve svém vlastním zájmu a v zájmu
samotného státu.
Mluvilo se o klidu ve státě. Nám na něm
při nejmenším záleží zrovna
tak jako vám, ale chcete-li míti klid, nemluvte
jenom o konsolidaci státního finančního
hospodářství, mluvte prosím a pochopte
také nutnost konsolidace poměrů mezi pracujícím
lidem a snažte se proto, abychom neměli jen krásně,
číselně a položkově vybavený
rozpočet, ale bychom měli také dobré
existenční vybavení pro pracující
lid. (Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo dále má pan posl. Dietl.
Posl. Dietl (německy): Slavná sněmovno!
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad s uznání hodnou rychlostí
předložil nám závěrečný
účet za období 1925. Avšak přes
to, že závěrečný účet
došel do sněmovny již v prosinci, necítili
jste potřebu, s touž rychlostí jej zde ve sněmovně
také vyříditi, nýbrž, jak jest
to již zvykem, nechali jste tuto nepříjemnou
věc ležeti a spokojili jste se s tím, že
to došlo tak daleko, že návrh přišel
do sněmovny.
Než se budu zabývati závěrečným
účtem samotným, musím přednésti
věc, která jest zvláště důležitá
a která ukazuje, že se odrakoušťujeme tak,
že se z nás stává čím
dál tím více policejní stát,
že se u nás zahnízďují poměry,
které nejsou možné v žádném
právním státě. (Různé
výkřiky německých soc. dem. poslanců.)
Dostali jsme zprávu, že naše protestní
schůze v Karlových Varech proti správní
reformě byla policejně zakázána. (Různé
výkřiky něm. soc. dem. poslanců.)
Jak se nám oznamuje, byl prý z Prahy zaslán
všem úřadům pokyn a nařízeno
jim, aby všechny tyto projevy zakazovali. (Výkřiky.)
Jak se zdá, vládním stranám projev
ve Slezsku vnikl do celého těla. Vidí lidové
hnutí ohromné prudkosti, které směřuje
proti způsobu, jak se zde dělají návrhy
zákonů přímo neslýchaného
obsahu, (Výkřiky posl. Hackenberga.) jak
německé strany zrazují svůj jazyk
a pomáhají při rdoušení a potlačování
německého národa, (Výkřiky.)
jak se odnímá kus samosprávy za kusem.
(Výkřiky posl. Heegera.) Nejprve se odnímá
obcím finanční samospráva, pak přichází
správní reforma, která odnímá
obcím všechna práva, která je vlastně
připravuje o vše, takže již nemají
vůbec žádného vlivu na celou správu;
ve všech korporacích snažíte se ubíti
samosprávu, jak jen to je možno. Župní
ústavu jste zcela prostě zrušili, poněvadž,
kdyby byla provedena, byla by zůstala část
práv Němcům. Správní reformou
bylo toto nebezpečí zažehnáno a proto
jsme nuceni jménem klubu učiniti toto prohlášení:
"Protestujeme proti neslýchanému znásilňování
svobody mínění, jehož se dopouští
česko-německá občanská vláda,
zakázavši náš karlovarský projev
proti návrhu o správní reformě. Tento
pokus použíti proslaveného pendrekového
patentu, ještě než nabyl účinnosti
zákona, nezlomí odporu proti správní
reformě, nýbrž naopak, posílí
jej a otevře obyvatelstvu oči, aby vidělo,
co je očekává, stanou-li se zákonem
surové a při tom krátkozraké policejní
methody, jež jsou zde v plném květu, ba budou-li
ještě ohromně rozšířeny.
Především žalujeme na německé
vládní strany, které jsou neúnavné
- proslavujíce se, že překonávají
starý reakční systém, neboť ve
skutečnosti za jejich spoluvlády a za jejich plné
odpovědnosti potlačování každého
oposičního hnutí zesílilo ještě
více než za starého režimu. Není
to ještě tak dlouho, kdy německé strany,
které dnes patří k vládní většině,
samy pořádaly veřejné protestní
projevy a samy si hlasitě stěžovaly na potlačování
takových projevů, na potlačování
tiskové svobody a omezování spolčovacího
práva. Sahají-li dnes samy k týmž methodám,
které sotva před rokem právem co nejpříkřeji
odsuzovaly, ukazují tím jen celou velikost zrady,
jíž se dopustily na německém obyvatelstvu.
Jsme přesvědčeni, že německé
obyvatelstvo, především jeho pracující
vrstvy, rozpoznají tuto zradu a uznají (Předsednictví
převzal místopředseda Stivín),
že boj proti správní reformě a vůbec
proti reakci v tomto státě lze vítězně
bojovati jen tehdy, budou-li tyto strany, které na sebe
uvalily tak těžkou vinu, poraženy. Naše
strana bude tedy pokračovati se vší vášnivostí
v boji proti těmto stranám, vítězství
sociální demokracie a porážka občanských
nepřátel lidu přivodí pád reakce
v tomto státě." (Potlesk německých
soc. dem. poslanců.)
Chtějí-li vládní strany veřejnou
rozpravu o správní reformě, ať jdou
na tyto projevy, mají-li k tomu odvahu, a ať správní
reformu hájí. Jsou však na to příliš
zbabělé, vědí, jaká hanebnost
se zde páše, a proto se snaží policejní
mocí a státní mocí vyhnouti se soudu
lidu. Snaží se zcela prostě tímto způsobem
potlačiti rozladění, které jest všude
patrno, aby se neprojevilo veřejně.
Nyní promluvím o předmětu denního
pořadu. Před několika týdny konala
se v Ženevě konference, na kterou vlády všech
států vyslaly odborníky. Měli tam
zkoumati, jakých prostředků se má
užíti, aby se ulehčil a zlepšil strašlivý
stav, který prožívá celé světové
hospodářství. Zástupci vlád
a odborníci radili se několik týdnů
a shodli se na návrzích, které by mohly usnadniti
uvedení hospodářství do pohybu. Náš
pan ministr pro věci zahraniční dr Beneš
prohlásil, že bude resoluce a návrhy podporovati
a že se přičiní, aby také zde,
v Československu, byly tyto zásady přijaty
a prováděny. Pan předseda vlády rovněž
učinil projev k této věci, avšak již
nikoli tak positivně, nýbrž s výhradami,
nestalo se však dosud nic. Vláda neměla dosud
času zabývati se touto tak nesmírně
důležitou otázkou, kdežto v Německu
a Belgii vlády daly již svůj souhlas k provádění
těchto zásad a prohlásily, že jsou ochotny
a že budou pracovati všemi prostředky, aby je
uskutečnily, u nás mluví se o tom jen jako
k ozdobě. Za slovy nedáte následovati činům,
nýbrž necháte za nimi růsti trávu
a hospodaříte, či vlastně špatně
hospodaříte dosavadním způsobem dále.
Při projednávání daňové
reformy slyšeli jsme z úst ministra financí,
že ministerstvo financí pracuje také o reformě
daní nepřímých. Všichni jsme
se domnívali, že tím spotřební
daně budou sníženy a že se spotřební
síla obyvatelstva povznese. Jak se však zdá,
nemáte v úmyslu zrušiti nepřímé
daně, abyste tím ulehčili obyvatelstvu, naopak
skutečnosti, které dosud vešly ve známost,
směřují k tomu, aby se těchto úspor
použilo k jiným účelům.
Slyšeli jsme -- a hovoří se již o tom
veřejně - že daň z cukru má býti
snížena. (Výkřiky na levici.) Tenkráte,
když byl ve sněmovně usnesen zákon o
dani z cukru, pozdvihli jsme svého varovného hlasu,
ukazovali jsme na následky, které z toho musejí
vzniknouti, prohlásili jsme, že není možno
udržeti domácí spotřebu na výši
a že musí dojíti k menší spotřebě
cukru. Pánové však neposlechli, usnesli se
na zákoně o zvýšení daně
z cukru a nyní se ukazuje, že domácí
spotřeba poklesla o 200.000 q. Přes to, že
spotřeba cukru poklesla, výtěžek daně
z cukru jest o 99 milionů vyšší než
v témž období loňské cukerní
kampaně. (Německé výkřiky:
Slyšte! Slyšte!) Tedy téměř
o 100 milionů daně více než v témž
období loňského roku přes pokles spotřeby
cukru o 200.000 q!
Prohlašuje se, že daň z cukru musí býti
snížena, poněvadž cukerní průmysl
jest v tísni. Úspor, které nastanou při
snížení daně z cukru, nemá se
tedy dostati spotřebitelům, nýbrž mají
z nich těžiti cukrovarníci. Tímto způsobem
má se jim dostati ohromného daru. Páni se
přespekulovali, a poněvadž se přespekulovali,
mají útraty toho nésti domácí
spotřebitelé, ti mají býti přidrženi
a pykati za to, že druzí udělali špatný
obchod. Vývoz cukru, který v kampani 1926 do 30.
dubna činil 7 milionů, letošního roku
v témž období poklesl na 5·4 mil., tedy
o 1·6 milionů méně než loňského
roku, to jest přesně 24·2%. Jak to přijde?
Tenkráte, když se kampaň započala, ceny
na světovém trhu stoupaly. Státní
hospodaření bylo zrušeno a cukrovarníci
měli úplnou volnost. S vývozem čekali,
domnívali se, že ceny budou tím více
stoupati, čím více pokročí
kampaň a že teprve potom udělají velký
obchod, velký zátah. Než stalo se něco
jiného. Ceny na světovém trhu klesly, klesly
o čtvrtinu ceny a nyní cukrovarníci mají
suroviny a ztráty a pokouší se nyní,
aby domácí spotřeba hradila ztráty,
které utrpěli. To jest hospodářská
politika tohoto státu.
Stejně je to se silničním fondem. Ministerstvo
veřejných prací podalo ve sněmovně
návrh zákona na zřízení silničního
fondu a na zlepšení silnic, vyjma obecní. Opatření
peněz představuje si ministerstvo velmi lehce. Zákonem
má býti prostě usneseno, že sociální
pojišťovna poskytne miliardu korun na určitou
dobu jako zápůjčku a tímto způsobem
má býti opatřena částka, za
kterou mají býti provedeny opravy silnic. (Výkřiky
na levici.) V desíti létech, podle odborných
výpočtů, sociální pojištění
bude moci uložiti kapitálovou reservu 7 miliard. Z
toho musí býti uloženo 30% ve státních
papírech, to jest přes 2 miliardy, miliardu bude
musiti dáti na silniční fond, to jest téměř
polovice reservové hotovosti a nebude moci plniti úkoly,
které jsou jí uloženy jako sociálnímu
ústavu. Také zde vidíme zvrácenou
finanční politiku, která stále ještě
pokračuje.
Promluvím-li nyní o závěrečném
účtu, výslovně bych zdůraznil,
že se tím končí období finančního
hospodářství, které bylo jistě
nejnešťastnější od vzniku republiky.
Pro naše finanční hospodářství
jest nezbytně třeba, abychom toto období
mohli konečně likvidovati - a jest příznačné,
že to tak dlouho trvalo. Dne 1. ledna 1924 měli jsme
ještě pokladní hotovost 2.979,000.000 Kč.
Roku 1925 klesla tato hotovost na 1.852 milionů a roku
1926 bylo v pokladně již jen 468 milionů. Tato
pokladní hotovost byla ztrávena, byla spotřebována
pro nepříznivé splácení daní,
nahromaděné zálohy se rozkutálely,
státní dluh vzrostl. Obraz státního
hospodářství sám ukazuje, že
příjmy byly překročeny o 17·6%,
výdaje o 16·6%, opět důkaz, že
nebylo dbáno rozpočtů, usnesených
zde ve sněmovně, že jsou stále překročovány,
že se již napřed při sestavování
rozpočtů ví, že se s částkami
nemůže vystačiti, a úmyslně nejsou
do rozpočtu zařazovány částky,
ačkoli se o nich ví, že vydány býti
musí. A tak se předkládají vlastně
rozpočty, které mají působiti dekorativně
na venek, avšak jsou v odporu s finanční pravdou.
Roku 1925 byla provedena tak zvaná komercialisace státních
podniků a také tato věc překáží
tomu, že přehled ve státním závěrečném
účtu není tak úplný, jak by
býti měl a mohl. Stále ještě
jest spojení mezi těmito ústavy a státním
hospodářstvím a proto tato čísla
musíme zkoumati se vší opatrností.
Pohleďme na účet poskytnutých záloh!
Roku 1925 byly poskytnuty zálohy ve výši 2519
milionů. Kam přišly? Vklady u peněžních
ústavů, aby bylo lze upsati IV. státní
půjčku, činí 194 milionů Kč.
Pánové, bylo by bývalo jistě rozumnější,
kdyby finanční správa, řešíc
otázku válečných půjček,
měla na mysli, že si autonomní korporace nemohou
opatřiti peníze, aby vyměnily válečné
půjčky. Bylo by bývalo mnohem rozumnější,
kdyby byla při výměně za stejnou hodnotu
poskytla úlevy. Finanční správa byla
by si mohla ušetřiti tyto miliony, které musila
vydati jako zálohy samosprávným sborům,
finančního výsledku zákonem o výměně
za IV. státní půjčku dosaženo
nebylo a bylo by bývalo mnohem rozumnější
a praktičtější, kdyby byla finanční
správa našla řešení takové,
při němž by sama nebyla zatížena.
Dále byly poskytnuty zálohy na běžném
účtu, a to státním podnikům,
zásobním fondům, československým
státním drahám a na úhradu investičních
výdajů. Z části jsou to věci,
jež chápeme. U položky "zálohy"
vidíme, jak se také pomalu projevují následky
někdejšího státního hospodářství
v jednotlivých ústřednách. Ukazuje
se, že zálohy obilnímu ústavu, státnímu
ústavu pro tuky, oleje a mléko a jiným ústřednám
dosáhly nesmírně velikých částek,
které sice stále ještě jsou vykazovány
jako zálohy, ačkoli nikdo neví, z čeho
mají býti uhrazeny. Bylo by mnohem rozumnější.
kdyby byl učiněn pokus tato břemena úplně
likvidovati. Mezi zálohami jsou také splátky
poskytnuté zemím na zvýšení učitelských
platů v částce 67 milionů, dále
vedle již zmíněných 194·6 milionů
samosprávným korporacím na upsání
státní půjčky mnoho jiných
záloh, poskytnutých zemím. Nikdo nebude moci
říci, jak má býti zemím umožněno,
aby tyto zálohy vrátily, nikdo nebude moci říci,
jak se to má udělati, aby samosprávné
korporace mohly tyto zálohy splatiti. Země dluhují
dnes 1691 milionů Kč záloh, splátky
ovšem nejsou možné, tuto pohledávku státu
dlužno pokládati za nedobytnou, tyto položky
jsou fiktivní právě tak, jako pohledávka
za ruskými legiemi 256 milionů. Bylo sice prohlášeno,
že záloha poskytnutá Košicko-Bohumínské
dráze 920 milionů jest dobytná. Udělal
bych k tomu však otazník, neboť konec konců
také zde bude ji možno jen ztěžka dobývati.
Přímé daně vykazují proti předešlému
roku plus 814 milionů, z toho připadá na
všechny daně důchodové 678 milionů,
na daně válečné 92 miliony a úroky
z prodlení vykazují plus 33 milionů. Ačkoliv
v rozpočtu úroky z prodlení byly rozpočteny
již o 70 milionů výše, byla tato částka
překročena o 33 milionů. Z toho je patrno,
jak poplatníci jsou utlačováni exekučními
orgány, že poplatníci nemohli zaplatiti předepsané
daně, vidíme z toho, jak berní exekutoři
a úroky z prodlení nutí poplatníky
platiti daně. Příznačné jest,
že reálné daně vynesly o 53 milionů
méně a všeobecná daň výdělková
o 129 milionů méně, dvě položky
dosti vysoké, které svědčí
o tom, s jakou opatrností se postupovalo při vymáhání
reálních daní a všeobecné daně
výdělkové. Naproti tomu nepřímé
daně vynesly více, tak daň obratová
o 10 milionů, cla o 47 milionů, daň z pálenky,
daň z cukru, všechny tyto daně vynesly více,
jen daň z uhlí a daň z masa vynesla méně.
Více vynesly právní poplatky, které
byly nově usneseny, o 232 milionů, daň dopravní
o 231 milionů, daň z jízdních lístků
o 79 milionů, telefonní poplatky o 21 milionů,
poplatky za úřední výkony o 15 milionů
Kč. Veřejné dávky vynesly tedy více
o 1395 milionů Kč, skoro totéž, co roku
1924.
Jak to vypadá se zkomercialisovanými podniky! Ani
v jediném případě nebylo dosaženo
částky zařazené do rozpočtu
a můžeme klidně říci, že
naše státní podniky nestojí na výši.
Nedostává se jim obchodního ducha, administrativní
pružnosti, jichž je v takovýchto podnicích
třeba. Byrokratismus utlouká vše. Pošta
měla podle rozpočtu vynésti o 241 milionů
více, ve skutečnosti vynesla více jen o 145
milionů, přes to, že vybíráme
nejvyšší poštovní poplatky ze všech
evropských států. Železnice měly
vynésti více o 191 milionů, ve skutečnosti
vynesly více jen o 77 milionů. Statky a lesy měly
vynésti více o 134 milionů, ve skutečnosti
vynesly však více jen o 93 miliony. Doly a hutě
měly vynésti o 42 milionů, vykazují
však ztrátu 5 milionů. To jsou důkazy
o špatném hospodaření ve státních
podnicích, to jest důkazem, že jest v nich
mnoho shnilého a že mnoho věcí by potřebovalo
změny. Zkoumáme-li překročení,
vidíme, že rozpočet velice překročila
ministerstva pro věci zahraniční, národní
obrany a sociální péče.
Nesmírně podivuhodné a důkazem, jak
se sestavuje rozpočet, jest překročení
u ministerstva sociální péče. Na péči
o válečné poškozence bylo v řádných
výdajích vydáno o 34 miliony více,
u mimořádných o 81 milionů Kč.
Finanční správa, vlastně ministerstvo
sociální péče, musilo přece
napřed věděti, že těchto částek
jest třeba. Nebylo přece možno tak rychle zjistiti
důchody válečných poškozenců
a všechny válečné poškozence sepsati
a proto v dřívějších závěrečných
účtech byly při této položce
vykázány úspory, ačkoli nárok
válečných poškozenců a povinnost
státu, tyto sumy vyplatiti, nelze popírati. Tato
položka byla neustále snižována, ministerstvo
financí vracelo rozpočty neustále k opravě
a žádalo, že tato položka musí býti
snížena, a když pak rozpočet byl překročen,
chtěla se vina svaliti na jednoho úředníka,
ačkoli tuto trapnou situaci zavinila soustava.
Schodek u místních drah činí 169 milionů,
ministerstva pro věci zahraniční 72 milionů,
platy vojenských gážistů byly překročeny
o 56 milionů, zaopatřování mužstva
naturáliemi o 36 milionů. Projevuje se zde také
to, co jsme vytkli při projednávání
rozpočtu, že vojenská správa měla
pamatovati na všeobecnou drahotu, která se dostavila.
Za výbušné látky bylo vydáno
o 10 milionů více než bylo v rozpočtu.
Uznáte přece, že to jsou důležité
výdaje, které se zde činí, neboť
každou chvíli čteme o strašlivých
katastrofách, zaviněných těmito výbušnými
látkami. Připomínáme si ještě
velmi dobře lehkomyslnost, s jakou byly voženy výbušné
látky hlavním městem Prahou, jak všichni
obyvatelé Truhlářské ulice octli se
v nebezpečí, že budou vyhozeni do vzduchu.
Neštěstí bylo zaviněno lehkomyslností,
s jakou vojenská správa s těmito věcmi
nakládá. Unifikační výdaje
ruských legionářů byly překročeny
o 20 milionů. Byla zařazena nová položka,
která dříve zařazena nebyla, ačkoliv
se vědělo, že jest splatná. Rozpočet
by totiž byl špatně dopadl, schodek byl by býval
vyšší. Rozpočet četnictva byl překročen
o 28 milionů, augmentace a výzbroj mužstva
vyžádal si o 13 milionů více, než
bylo rozpočteno. Všichni přiznáte, že
jsou to hromně důležité výdaje,
které byly učiněny a které byly nutné.
Vojenská správa - a to jest pro ni příznačné
- ani jednoho roku nestarala se ještě o dodržení
rozpočtu, nikdy se o to nestarala, nýbrž zcela
prostě jednala podle své vůle a podle svých
potřeb a překročovala rozpočet. Vždyť
ví, že se v této sněmovně odpustí
vše. Ministerstvo národní obrany ví,
že se nikdo z vládních stran neodváží
pronésti slovo kritiky proti tomuto systému, a proto
se tato překročení stala zvykem. Likvidace
garančního závazku státu za rembursní
pohledávky Angločeskoslovenské banky v Praze
vyžádala si 130 milionů Kč, také
velmi podivuhodná položka, kterou nalézáme
v závěrečném účtu. Čtvrtá
splátka na zakoupení domu, v němž zasedáme,
za Rudolfinum, byla překročena o 6 milionů.
Musilo se přece věděti, že dům
byl koupen a že splátky musí býti placeny,
že částka musí býti zaplacena.
Ale při sestavování rozpočtu se prostě
na oněch 6 milionů zcela zapomnělo. Při
stavbě budovy ministerstva zdravotnictví, která
byla rovněž usnesena, došlo také k překročení
o 3·5 milionu, u ministerstva sociální péče
o 6·8 milionu. Stavba menšinových škol vyžádala
si o 18·4 milionů více než bylo rozpočteno.
Rádi bychom uhodli tajemství, kde a pro koho byly
tyto menšinové školy postaveny, je-li to jednostranný
výdaj, nebo zda bylo pamatováno na všechny
menšiny. Nic nenamítáme, zřizují-li
se menšinové školy tam, kde jest jich třeba
a kde jsou nezbytné a kde jsou skutečně kulturní
potřebou, rádi souhlasíme se zřizováním
menšinových škol, ale to se zakládá
na vzájemnosti, to platí pro všechny menšiny
bez výjimky. Bohužel, vidíme, že se často
postupovalo nespravedlivě, že byly na příklad
zřízeny školy, české menšinové
školy, pro něž nebylo vůbec žáků,
kde žáci musili býti sháněni
a vyprošeni od Němců, jen aby tyto školy
bylo možno otevříti. Takovéto školy
byly zřízeny, kdežto německé
školní třídy byly zavírány
a zavírání neustále pokračuje.
Závěrečný účet podává
nám tedy důkaz, že ve státní
správě nebo ve finanční správě
kdysi slíbená konsolidace nenastala. Vidíme
ze závěrečného účtu,
že se naopak hospodaří týmž způsobem
a touž metodou dále, jak bylo započato. K takovému
hospodářství nemůžeme míti
důvěry a proto nemůžeme závěrečný
účet schváliti. Vidíme z toho, že
systém, proti němuž jsme vždy bojovali,
nebyl zlomen, nýbrž jest v plném květu.
(Souhlas poslanců německé soc. dem. strany
dělnické.)