Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Bergmann.
Posl. Bergmann: Slavná sněmovno! Předložená
účetní uzávěrka za r. 1925
vykazuje oproti rozpočtu příznivější
výsledek hospodaření o 251,004.800 Kč.
I minulé účetní uzávěrky
vykazovaly někdy lepší, v některých
letech také horší výsledky proti rozpočtu.
Tak účetní uzávěrka za r. 1920
vykazovala lepší výsledek o celé 2.809,000.000
Kč, r. 1921 o 4.145 mil. Kč, r. 1922 o 628 mil.
Kč, r. 1923 však horší výsledek
o 923 mil. Kč, r. 1924 horší výsledek
o 1.173 mil. Kč. Vykazuje-li účetní
závěrka za r. 1925 rozdíl pouze o 251 mil.
Kč, svědčí to o tom, že naše
rozpočty začínají býti stabilisačními,
že jsou vypracovány již na reálním
podkladě zkušeností, a skutečné
potřeby.
Co nás zaráží v účetní
uzávěrce. jsou vykázané nedoplatky
daní a dávek koncem r. 1925. Na daních přímých
tyto nedoplatky obnášely 3.141,548.268 Kč,
na dani z přepychu a obratu 735,683.845 Kč, na daních
spotřebních pouze 133,761.337 Kč, na poplatcích
455,129.390 Kč, úhrnem 4.466,122.841 Kč.
Co nám toto srovnání dokazuje? Dokazuje,
že nejliknavěji vybírají se přímé
daně, že spotřební daně vybírají
se ihned a daleko rigorosněji než daně přímé.
Dokazuje dále, že nedoplatky na spotřebních
daních, přes to, že jsou daleko nižší
než nedoplatky na daních přímých,
uváznou v kapsách těch, kteří
tyto spotřební daně vybírají
a státu mají odváděti. Toto srovnání
nám také dokazuje, že naše daňová
politika snaží se přesunouti břemena
na bedra konsumentů.
Nedoplatky daní přímých dokazují
také, že naše berní administrativa nebyla
připravena pro finanční plán zvěčnělého
ministra dra Rašína, že rozhodující
činitelé neuvědomili si, že je potřebí
také se starati o to, aby berní administrativa daně
včas předepsala a včas také vybrala,
že je potřebí starati se o to, aby berní
administrativa byla pohotová a mohla také včas
předepsati a vybrati dávku z majetku. Jestliže
dávka z majetku vykazuje na nedoplatcích 4.823,106.427
Kč a při tom také nedoplatky přímých
daní i s daněmi konsumními 4.466,122.841
Kč, chybí nám tedy ve státní
pokladně nevybraných daní a nevybrané
dávky z majetku 9.289,229.268 Kč. A tu bych rád
slyšel odpověď na otázku, zdali finanční
správa doufá, že těchto devět
miliard také dostane do státní pokladny.
Já si dovolím o tom silně pochybovati.
Zaráží nás také vykázaný
obnos vyplacený na úrocích z prodlení,
za exekuce a tresty ve výši 46,285.458 Kč.
To svědčí, že se sice finanční
správa snaží tyto nedoplatky od poplatníků
obdržeti, ale že její snahy asi nepovedou k cíli.
Kdyby byla ovšem bývala berní administrativa
řádně vybudována a řádně
dotována zkušeným a zapracovaným personálem,
mohl stát těchto devět miliard také
míti ve své státní pokladně.
Pozastavujeme se také nad obnosy, kterých bylo použito
k sanaci bank bezúročnými vklady, tak 14
mil. Kč Ludové bance v Ružomberku, 22 mil.
Kč Pozemkové bance, 8 mil. Kč Bance stavebních
živností, 5,350.000 Kč Obchodní bance
(dříve Lesnicko-dřevařské bance),
11,993.000 Kč a podruhé 15 mil. Kč Řeznicko-uzenářské
bance a dále náklad na sanaci firmy "Asdus",
americko-slovenské dřevo zpracující
společnosti v Novém Městě nad Váhem.
Tuto skutečnost uvádím jen proto, že
mně dává příležitost,
abych jako socialista mohl odmítnouti to stálé
vyčítání sanací socialistických,
zejména dělnických konsumních družstev.
(Výborně!)
Jestliže je potěšitelno, že účetní
uzávěrka byla předložena dříve,
než je zákonnou povinností a že výsledek
jeví se příznivějším o
251 mil. Kč, pak si nutno položiti otázku,
čí je to zásluhou. Je to zásluhou
státní administrativy, je to zásluhou těch,
kteří státní administrativu representují.
Tento fakt dává mi příležitost,
abych v přítomné době vylíčil
neutěšené poměry našeho státního
zaměstnanectva.
Není potřebí dnes popírati, že
zákon platový státní zaměstnance
zklamal, přes to, že bylo pro ně vyžadováno
a povoleno parlamentem 700 mil. Kč úhrady. Ptáme
se stále a stále marně, které kategorie
státního zaměstnanectva, kteří
úředníci a zaměstnanci dostali takové
doplatky, aby to representovalo zvýšený náklad
700 mil. Kč, a nemůžeme se nikde a nikdy dopočítati.
Byli bychom povděčni panu ministru financí,
kdyby nám, až bude provedena systemisace, také
tento obnos parlamentem povolený vyúčtoval,
abychom se mohli přesvědčiti, do kterých
kapes plynuly tyto doplatky, když ze všech úst
státně-zaměstnaneckých slyšíme,
že platový zákon jim nepřinesl žádného
plus, nýbrž pouze vyrovnávací přídavky.
Je přirozeno, jedná-li se o státních
zaměstnancích bez nich, ačkoli je zde mravní
i právní závazek vlády jednat s nimi,
že to vede k těmto koncům, nové nespokojenosti,
kterou jsme si za tento zvýšený náklad
700 milionů koupili.
Platový zákon byl v souvislosti se zákonem
č. 286 z r. 1924. § 2 ukládá vládě
revisi organisace a reformu státní správy
a provedení normalisace služebních míst
za účasti odborových organisací, jak
později zde prokáži. § 3 předpisuje
ustanovení komise pro reformu státní správy.
Důvodová zpráva k zákonu č.
103 na str. 123 praví: "Systemisace definitivní
souvisí úzce s reformou správy a tedy i s
pracemi komise podle §u 3 restrikčního zákona
a bude tedy podmíněna součinností
této komise." Zpráva sociálně-politického
výboru str. 98 k §u 6 praví: "Pokud jde
o spoluúčast normalisační komise podle
§u 3 restrikčního zákona, poukázal
zástupce vlády výslovně na důvodovou
zprávu k vládnímu návrhu str. 123,
kde se praví, že "systemisace definitivní
souvisí úzce s reformou správy a tedy i s
pracemi komise podle §u 3 restrikčního zákona.
Provedení definitivní systemisace bude tedy podmíněno
součinností této komise." Důvodová
zpráva k finančnímu zákonu na rok
1927 praví pak na str. 215: "Pokud se týká
programu, pro dohlednou budoucnost pokládá presidium
ministerské rady za jeden z hlavních úkolů
uvedení v život zvláštní odborné
komise, která by se podle §u 3, odst. 2 zákona
č. 286 z roku 1924 zabývala reformou a otázkami
veřejné správy. K provádění
přípravných prací, nutných
k aktivování této komise byl již z usnesení
vlády zřízen u presidia ministerské
rady přípravný komitét, jehož
organisační činnost pokročila již
tak daleko, že dojde během správního
roku 1926 ke konstituování této komise."
Přes to nebyla dosud ustavena, ale vláda předložila
již návrh reformy politické správy,
který se právě projednává,
a ignorovala tím úplně ustanovení
zákona č. 286 z roku 1924. Ačkoli vláda
aspoň formálně jednala o platovém
zákoně se zástupci odborových organisací,
neuznala za vhodné jednat s nimi o jeho provádění.
Služební řády na železnicích
a poštách - součást provádění
platového zákona - úplně zklamaly.
Odstranění statusu IIIa) a IIIb) proti duchu zákona
a úmyslu zákonodárce je násilným
činem, který zákonodárce naprosto
neměl na mysli.
U pošt některé kategorie, zejména poštovní
pomocníci a poslové obdrží po úpravě
platové až o 50% menší plat, nežli
měli dříve, aniž by obdrželi vyrovnávací
přídavek.
Technické kategorie - telegrafní dělmistři,
zaměstnanci autoprovozu, řemeslní zaměstnanci
byli úplně znivelisováni a vyrovnávací
přídavky u těchto kategorií dělají
až 5000 Kč, takže neztráví tyto
vyrovnávací přídavky příštím
postupem během celé své služební
doby. (Slyšte!)
U zaměstnanců autoprovozu byla přeměněna
35letá doba služební na 40letou. Nebude nám
přece nikdo tvrditi, že to měl zákonodárce
na mysli.
Poštovní expedienti, přednostové úřadů
III. třídy obdrželi menší plat
nežli zřízenci přes to, že konají
službu úřednickou.
Nebylo tedy ani v intencích zákona, ani úmyslem
zákonodárce tímto způsobem řešiti
úpravy kategorií podle § 210 a také
neodpovídá slibům nám při projednávání
zákona platového daným, neboť nesčetněkráte
bylo opakováno, že nesmí býti platovým
zákonem nikdo poškozen.
Interkaláře z neobsazených systemisovaných
míst a nepovýšením zaměstnanců
dosáhly podle vysvětlivek 1 až 796 r. 1925
ve všech oborech státní správy horentní
sumy 88 mil. 686.000 Kč. Důvodová zpráva
k platovému zákonu k §u 6 na str. 98 praví:
"Výbor vzal na vědomí prohlášení
zástupce vlády, že není úmyslem
vlády tvořiti nějaké umělé
interkaláře a zdržovati proto snad obsazování
volných systemisovaných služebních míst."
Doporučuji, aby v příštím závěrečném
účtu za r. 1926 byly interkaláře,
plynoucí z tohoto titulu Nejvyšším kontrolním
úřadem vykázány, aby parlament mohl
vládu kontrolovati, zda plní svůj slib, nedělati
interkalářů. (Výborně!)
Resoluce, přijaté k platovému zákonu
sociálně-politickým a rozpočtovým
výborem posl. sněmovny a rozpočtovým
výborem senátu, jsou tyto: "Vláda se
vybízí, aby podle možnosti ještě
před vyhlášením zákona provedla
povýšení úředníků
ve všech oborech státní správy podle
směrnic, svého času vydaných ministerskou
radou.
Vláda se vybízí, aby v odůvodněných
případech provedla povýšení zaměstnanců
na volná systemisovaná místa výjimečně
se zpětnou platností od účinnosti
zákona."
Parlament těmito resolucemi svou většinou projevil
vůli. Jak ji vláda respektovala, viděti z
toho, že po 5 let nebylo žádného povýšení
a že, soudě z interkalářů za
r. 1925, dosáhly tyto interkaláře za těchto
5 let nejméně 440 mil. Kč.
Normalisace služebních míst byla nařízena
odst. 3 §u 2 zákona č. 286 z r. 1924. Nyní
teprve jedná se v meziministerské komisi úplně
tajně o normalisaci služebních míst,
ačkoli ve zprávě výborové k
restrikčnímu zákonu na str. 15 se uvádí:
"Výbor očekává, že při
normalisaci podle §u 2 budou slyšeni také důvěrníci,
sbory důvěrnické, závodní výbory
a personální komise, pokud jsou tyto instituce zavedeny,
a že do komise zmíněné v § 3 -
pro reformu státní správy - budou povoláni
také zástupci odborových organisací
státních zaměstnanců."
Vláda zde opět ignorovala vůli parlamentu
- příznak nynějšího vládního
režimu.
Normalisace služebních míst má býti
provedena nikoliv podle skutečné potřeby,
nýbrž podle stavu z r. 1914, nebo stavu po restrikci,
ačkoli zpráva výborová k restrikčnímu
zákonu na straně 15 praví: "Omezení
personálu jest samozřejmě provésti
tak, aby zbylý počet zaměstnanců nebyl
nižší než potřeba sil, zjištěná
ve smyslu §u 2, odst. 3."
I tato vůle parlamentu má býti ignorována.
Nerespektuje-li vláda zákony, vůli parlamentu
a neplní-li slibů, nedivme se, že klesá
úcta k zákonům, podkopává se
autorita parlamentu a vlády, ztrácí se důvěra
k parlamentní vládě i státu.
Denní listy před několika dny byly vzrušeny
zprávami z Bratislavy, že státní správa
na Slovensku, zejména železnice, pošty i soudy
jsou prostoupeny komunistickými buňkami a že
dokonce byla připravena i podrobná listina přidělených
funkcí pro případ komunistického převratu.
Zprávy očividně přehnané. Pokud
poměry v řadách státních zaměstnanců
znám, nejsou přesvědčenými
komunisty, nýbrž pouze demonstrují odevzdáváním
svých hlasů pro komunistickou kandidátku
proti způsobu, jak vláda se státními
zaměstnanci zachází. (Výborně!)
Je to výstraha vládě, nynějšímu
vládnímu režimu, aby obrátil a přestal
již prováděti politiku hrubé moci a
násilí, přestal vládnouti tvrdou pěstí
a neuznávati své spolupracovníky na státní
správě za hodné, aby s nimi bylo jednáno
také o jejich bolestech a záležitostech, jak
toho demokracie vyžaduje.
Soustavné přehlížení ve všech
směrech nemůže buditi důvěru
a oddanost, nýbrž přirozeně vyvolává
nespokojenost, odpor a demonstraci a náklonnost k extremům.
Systemisace služebních míst je předmětem
nejživějšího zájmu státních
zaměstnanců všech kategorií a upírají
se k ní největší naděje, poněvadž
systemisace míst stala se při projednávání
platového zákona projevy vládních
a rozhodujících činitelů fetišem,
který má vyrovnati všechny tvrdosti platového
zákona, zejména ustanovení převodových.
Sborník služebního a platového práva
veřejných zaměstnanců, vydávaný
pp. dr Otakarem Fischerem, dr Richardem Hollem a dr. Vladimírem
Horákem, I. svazek na str. 187 cituje resoluci přijatou
oběma sněmovnami: "Vláda se vyzývá,
aby přechodní systemisaci upravila co nejpříznivěji."
Vypracování normalisačního a systemisačního
návrhu pro vládu svěřeno bylo právě
těmto pánům a já věřím,
že, jsouce si vědomi své veliké odpovědnosti
vůči zaměstnancům jako tvůrcové
platového zákona a jako zástupci vlády,
kteří při jeho parlamentním projednávání
učinili mnohá prohlášení i vysvětlivky
k jednotlivým paragrafům osnovy, jež měla
rozptýliti obavy parlamentu před poškozením
státních zaměstnanců předloží
vládě elaborát takový, který
by mohl uspokojiti očekávání zaměstnanců
a který by také odpovídal jejich prohlášením
učiněným v požitkových komisích
i v soc. politickém a rozpočtovém výboru.
Zprávy proniknuvší na veřejnost, kolportované
denními i odbornými listy, nikým nedementované,
nejsou s to, aby přinesly uklidnění do řad
státních zaměstnanců, naopak stále
a stále působí vzrušení. Uklidnění
v řadách státních zaměstnanců
nepřineslo ani nedávné prohlášení
pana premiera vlády k dr Lukavskému svou
neurčitostí a nekonkretností. Podle získaných
informací mají býti systemisací suchou
cestou zrušeny všechny porevoluční vymoženosti
státních zaměstnanců. Za podklad systemisace
má býti vzat stav z r. 1914. Pro některé
kategorie zůstanou vyšší platové
stupnice, stanovené § 5 platového zákona,
na papíře. Zaměstnanci státních
podniků mají býti zatlačeni, neboť
se nebéře u nich zřetel na výminečnou
odpovědnost, namáhavost a risiko služby administrativní
i dopravní, ačkoli v žádném jiném
oboru státní správy není takové
risiko jako zejména v podnicích železničních
a poštovních.
Poštovní úředník ručí
za majetek i peníz mu svěřený a nepatrné
nedopatření nebo opomenutí přivodí
mu administrativní odsouzení k náhradě.
Poštovní předpisy chrání jen
poštovní erár a úředník
jest zájmem služby a rychlostí dopravy ve skutečnosti
nucen, aby jich nezachovával, neboť dopouštěl
by se tím pasivní resistence, která jak známo,
byla by s to poštovní dopravu vůbec podvázati.
Jestliže však při jakékoli ztrátě
prokáže se úředníku toto opomenutí,
lépe řečeno úmyslné opomenutí
předpisů, úmyslné optima fide, jest
bez milosti odsouzen k náhradě škody. Uvádíme
jen případy z nedávné doby, které
by poštovní správa sama mohla podepříti
velmi výmluvnou a bohatou úřední statistikou.
V živé paměti je zpronevěra úřednice
Rýdlové v Brně, která prchla do ciziny.
K náhradě způsobené škody v částce
360.000 Kč byli náhradním nálezem
odsouzeni 4 dozorčí úředníci.
Firma J. Levinský v Žižkově odeslala 11.
září 1926 na Gabriela Hermana ve Znojmě
peněžní dopis v ceně 10.888 Kč.
Dopis tento byl adresátu řádně doručen,
avšak více než po 20 minutách vrátil
se adresát do úřadu zpět a hlásil,
že byl dopis vyloupen. K náhradě škody
byli odsouzeni úředníci: Záděra,
Švarc a Sluga, poněvadž opomenuli dopis při
vydávání adresátu převážiti,
když zjistili, že pečetě jsou popraskány,
třeba jenom částečně.
Takových případů náhrady škod
mohli bychom vyjmenovati na tisíce do roka v částkách
jdoucích do sta tisíců, ba milionů
a jsme jisti, že by ústřední systemisační
komise nemohla uvésti případy podobného
risika z jiné, zejména správní služby,
kteréž má býti při systemisaci
měřeno daleko blahovolněji.
Žádný zřetel nebéře se
také při systemisačním návrhu
na počet přidělených zřízenců,
ačkoli práce úředníka a zřízence
se vzájemně váže a doplňuje.
Proto také je počet přidělených
zřízenců na poštách a železnicích
daleko vyšší, než v jiných správních
úřadech. Zejména III. služební
třída u pošty i u poštovního úřadu
šekového a při telegrafní službě
nemá dosáhnouti služebních míst
4. platové stupnice, zákonem jí přiznané.
Při projednávání platového
zákona uvažovalo se o rozdělení II.
služební třídy nebo III. služební
třídy na IIa nebo IIb nebo IIIa a IIIb pro absolventy
nižších průmyslových škol
mistrovských, poněvadž se od nich vyžaduje
také delší soukromá prakse. Na konec
vtěleno do správy sociálně-politického
výboru prohlášení zástupce vlády,
že předpisy osnovy umožňují, aby
při systemisaci služebních míst byl
vzat také zřetel na vyšší odborné
vzdělání, případně delší
zvláštní praksi. A čeho jsme nyní
svědky? Právě pro tyto úředníky,
kteří jsou absolventy nižší průmyslové
školy, má býti systemisace provedena tak, že
budou všichni vtlačeni v nejnižší
platové stupnice, 6 a 7. Stejně také subalterní
úředníci při železnici a při
dopravě poštovní ve III. služební
třídě pak takovým procentem, že
by se nezaručovalo dopravním subalterním
úředníkům ani jedno povýšení
během služební doby do stupnice 6, ačkoli
se prohlašovalo, že systemisace má umožniti
alespoň dvojí povýšení každému
úředníku během jeho služební
doby. První platová stupnice pro poštovní
podúředníky má býti systemisována
v tak nepatrném počtu, že by byla téměř
nedostupnou.
Stejně nepříznivě má býti
provedena systemisace i u železnic. Kde je pak zřetel
na zodpovědnost, namáhavost, risiko výkonu?
Má zůstati pouze na papíře, v zákoně,
ale v praksi se objeviti nemá. Na pensijních a zaopatřovacích
požitcích vykazuje účetní uzávěrka
7,824.212 Kč tím, že byly tyto požitky
bývalých podnikových zaměstnanců
přesunuty na státní podniky. Na drahotních
přídavcích a výpomocích pensistům
vykazuje účetní uzávěrka výsledek
příznivější o 113,326.160 Kč
provedením zákona čís. 287 z r. 1924
o úpravě poměrů staropensistů
přiznáním pensijní základny
podle zákona čís. 394 z r. 1922 a převedením
drahotních přídavků do základních
pensí. Z toho je viděti, že se provedla zákonem
čís. 287 úprava poměrů staropensistů
pouhým přesunem a že při této
úpravě stát vydělal 113 milionů.
(Slyšte!) Tak se tedy upravují poměry
těch nejchudších z nejchudších
v našem státě. Resoluce k platovému
zákonu přijatá, zní: "Vláda
se vybízí, aby v návrhu nového pensijního
zákona přihlížela také ke staropensistům."
Dosud této vůli parlamentu vláda nevyhověla.
Ministerský předseda dr Švehla prohlásil,
že osnova je připravena a má přinésti
20% zvýšení základních pensí
staropensistů. Slyšeli jsme však, že tato
osnova má býti junktionována s jinou osnovou
a sice s osnovou o úpravě požitků válečných
poškozenců, která sleduje ten cíl, aby
se válečným poškozencům s menším
procentem invalidity ubraly jejich renty a přidaly se těm
válečným poškozencům, kteří
mají větší invaliditu a úspor
tímto docílených má býti použito
k úpravě poměrů staropensistů.
Jedněm žebrákům se to má vzíti
a druhým dáti.
Na platový zákon vyžádala si vláda
700 milionů korun. Byly přijaty ještě
další resoluce k platovému zákonu ohledně
státních cestářů, dozorců
při hrazení bystřin, okresních cestářů
a smluvních profesorů na Slovensku a Podkarpatské
Rusi ohledně započítávání
presenční doby vojenské, a služebního
přídavku pro dozorce vězňů.
Parlament projevil svou vůli, již parlamentní
vláda v demokratickém státě má
respektovati. Ale dosud se tak nestalo. Očekáváme,
že vláda nejen bude respektovati vůli parlamentu
projevenou jak resolucemi, tak i zprávou výborů
k platovému zákonu, a že také dodrží
všechny sliby a přípovědi, učiněné
zástupci vlády při projednávání
platového zákona a že 1. předloží
v době co nejkratší k parlamentnímu
projednání nový pensijní zákon
se zvláštním zřetelem na staropensisty,
2. provede v době co nejkratší spravedlivou
a příznivou systemisaci služebních míst
ve státní správě tak, aby všechny
kategorie měly systemisovány všechny platové
stupnice, které jim dává § 5 platového
zákona, 3. provede systemisaci služebních míst
a s ní spojené povýšení se zpětnou
platností od 1. ledna 1926, 4. provede v době co
nejkratší úpravu všech kategorií
státních a veřejných zaměstnanců
ve smyslu přijatých resolucí i příslušných
odstavců zprávy výborů přijatých
k novému platovému zákonu a že také
upraví znovu otázku činovného a vynasnaží
se přiznati také zaměstnancům zejména
ve světových lázních lázeňské
přídavky. Nechť se nezapomíná,
že jsou tam také mladí úředníci,
kteří mají měsíční
příjem 600, 700 Kč. (Slyšte!) S
tímto platem mají vystačiti v Karlových
Varech, Mariánských Lázních, Františkových
Lázních atd. Nedávno projevil sám
jeden z ministrů podiv nad tím a řekl docela
otevřeně, že má obavy ve svém
resortu, že zejména ženští zaměstnanci
podlehnou znemravnění, pakliže se takto platí.
Následkem zvýšení drahoty podle zpráv
Státního statistického úřadu
o nových 10% přiostřila se neutěšená
situace státně-zaměstnaneckých rodin,
že stává se již téměř
beznadějnou.
Vláda je povinna učiniti vpředu uvedená
opatření co nejdříve v zájmu
posílení důvěry k sobě samé,
v zájmu zachování autority své i parlamentu
a v zájmu státu a jeho klidného vývoje.
Případ bratislavský budiž jí
výstrahou, kam by spěly poměry v našem
státě, kdyby se vláda chovala i nadále
pasivně aneb odmítavě a přezíravě
jako dosud k oprávněným přáním
a požadavkům státních zaměstnanců.
Bude tím jen honorovati směnku, danou státním
zaměstnancům tak slavnostním způsobem
v létě 1925 prohlášením pana
premiéra vlády dr Švehly. Plniti závazky
a sliby patří jistě k mravním povinnostem
jednotlivce a tím spíše parlamentní
vlády v demokratickém státě, nemá-li
býti důvěra ve spravedlnost a ve stát
úplně v našem státě podkopána.
V očekávání, že vláda
těmto mravním svým závazkům
vyhoví, budeme hlasovati pro schválení účetní
závěrky za r. 1925. (Potlesk poslanců
čsl. strany socialistické.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo p. posl. dr Rosche.
Posl. dr Rosche (německy): Velectěné
dámy a pánové! Mám zaujmouti stanovisko
k silné knize, čítající 365
stránek. Jest to státní závěrečný
účet za rok 1925. Jest zajisté pravda, že
jak státní závěrečný
účet, tak také rozpočet jsou nejdůležitější
každoročně se opakující předlohy,
předkládané sněmovně. Tvrdím
však také, že obě tyto předlohy
obsahují nejobtížnější látku,
kterou mají zmoci členové sněmoven
a politikové. Prohlašuji docela upřímně,
že pro mně osobně obě tyto předlohy,
jak rozpočet, tak také státní závěrečný
účet přes největší úsilí
a horlivost stále ještě jsou v mnoha případech
snáři, jsou mi temné a zastřené.
Souvisí to již se samou látkou, s ohromným
rozsahem materie a s mnohonásobným rozvětvením
a rozčleněním látky. (Posl. dr
Juriga [německy]: K tomu je třeba velikého
talentu, aby to člověk zmohl!) To si myslím
a dosti času! K tomu je třeba více času
než několik hodin některého odpůldne
nebo u rozpočtu několik dní, aby se to zpracovalo.
(Výkřiky posl. dr Jurigy.) Přiznávám
docela otevřeně, prosím pane kolego, podejte
protidůkaz, že vy státní závěrečný
účet a rozpočet ovládáte!
Význam státního závěrečného
účtu a rozpočtu a jejich sestavení,
stoupá ovšem ve chvíli, kdy se obě předlohy
k sobě přiblíží. Čím
více se rozcházejí rozpočet a číslice
státního závěrečného
účtu, tím stává se rozpočet
nejistější, a my docházíme k
závěru, že vlastním podkladem pro skutečné
hospodářství v takovýchto případech
jest jen státní závěrečný
účet. Totéž platí o zákonech
a prováděcích nařízení.
Zákon jest tím lepší, čím
kratšího jest k němu prováděcího
nařízení. Nechci si ani pomysliti případ,
že by nebylo vůbec třeba prováděcího
nařízení. Již dnes zmiňuji se
o tom, že pro příští projednávání
rozpočtu pro rok 1928 přijdu s požadavkem,
aby se pro tuto látku v souvislosti se státním
závěrečným účtem za
všech okolností poskytlo členům sněmovny
dosti času, aby ji mohli zpracovati a nikoliv, aby se pak
snadno stalo, že by rozpočet nebo závěrečný
účet byly předloženy a aby se za den
nebo za dva dny věc začala projednávati v
rozpočtovém výboru. To jsou neudržitelné
poměry a lze se oprávněně domnívati,
že nemáte rádi, jestliže se poslanci touto
věcí podrobně zabývají. (Výkřiky
na levici.) Projednávání závěrečného
účtu s tohoto místa má zásadně
pouze teoretickou cenu a to proto, že tu nikoho není,
koho by bylo lze, pohnati k odpovědnosti, kdyby byl zákon
nebo nařízení porušeno. Nemáme
zákona, vlastně není vypracován zákon
nebo zákon a prováděcí nařízení
o odpovědnosti ministrů. (Souhlas na levici.)
O státním závěrečném
účtu mohu míti jen tehdy konečný
úsudek a pronésti jej, když mohu konstatovati,
že věc je v pořádku nebo když mohu
konstatovati, že se zde staly nepřístojnosti,
které se nezakládají pouze na omylu, nýbrž
že příčinou jejich jsou důvody,
jichž nelze jen tak omluviti, a za něž pak mohu
někoho pohnati k odpovědnosti. Pokud tomu tak není,
má projednávání závěrečného
účtu čistě problematickou cenu. Na
druhé straně stojím pak na stanovisku, že
vláda může si troufati na denní světlo
se svými čistými činy, zakládajícími
se na zákoně a nařízení; jestliže
tomu však tak není, musil bych se ovšem domnívati,
že se s vydáním zákona o odpovědnosti
vlády nebo o odpovědnosti ministrů úmyslně
ještě čeká. Shodovalo by se s pravou
demokracií a také s povinností pověděti
cizině, že ve styku s Československem má
co dělati s odpovědnými ministry.