Závěrečný účet předkládá
nejvyšší účetní kontrolní
úřad. Nestranně přiznávám,
že si nejvyšší účetní
kontrolní úřad za předloženou
práci zasluhuje plného uznání. Jest
to velký kus práce a dlužno všeobecně
konstatovati, že byla provedena svědomitě.
Na druhé straně musím však říci,
že v mnoha směrech bylo by ovšem třeba
za všech okolností jasnějšího stanoviska
účetního kontrolního úřadu,
poněvadž nepostačuje, mluví-li se hromadně
o číslech, neboť podrobný výklad
vysvětlil by mnoho důležitých a nutných
případů. Účetní kontrola
není vybudována správně. Neboť
nejvyšší účetní kontrolní
úřad jest jen úřad a jako úřad
nemá odpovědnosti, pouze odpovědnost v běžném
smyslu, kdežto já stojím na stanovisku, že
nejvyšší účetní kontrolní
úřad nepatří mezi ostatní správní
úřady, naopak měl by býti ministerstvem
s plnou odpovědností, které by ovšem
mělo také oprávnění úplně
nestranně a bez bázně zjistiti skutečnosti,
které odporují rozpočtu. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.)
Zde je jakýsi rozpor mezi úřadem a ministerstvem.
Jest zde jakási odpovědnost vůči ministerské
radě. To jest správné, ale nepostačuje
to, neboť nejvyšší účetní
kontrolní úřad musí býti vybaven
tak, aby mohl vystoupiti se svou kritikou úplně
samostatně proti každému ministerstvu, a není-li
to možno, musí býti nejvyššímu
účetnímu kontrolnímu úřadu
dána komise ze členů sněmoven, která
tuto odpovědnost kritiky vezme na sebe. Velectění!
Nejvyšší účetní kontrolní
úřad jest podle zákona povinen podati zprávu
do 18 měsíců po skončení roku,
jehož se týká. Od roku 1924 máme tuto
předlohu včas a neobyčejně bych vítal,
kdyby zpráva, vlastně závěrečný
účet za rok 1926 byl nám dodán snad
již v září, abychom mohli tento závěrečný
účet posuzovati společně s příštím
rozpočtem, poněvadž nám pak vlastně
schází jen období jednoho roku, totiž
závěrečný účet na rok
1927, který by byl mezi posledním závěrečným
účtem a rozpočtem pro rok 1928.
Velkou chybou jest, že závěrný účet
podává nám vlastně jen účtárenskou
látku. Závěrečný účet
obsahuje vlastně jen řady číslic a
na konec podává vlastně jen vysvětlivky
k jednotlivým položkám. Se stanoviska, které
jsem již svrchu vyjádřil, musil by nejvyšší
účetní kontrolní úřad
zcela určitě míti moc, chcete-li, takovou
povinnost, aby podal celkový úsudek o státním
hospodářství. Kdo jej má podati? Právě
tak, jako ministerstvo předkládá nám
zákony a nařízení, abychom je kritisovali,
právě tak měl by také nejvyšší
účetní kontrolní úřad
předložiti nám celkový posudek. V tomto
celkovém posudku nesměl by se naprosto ostýchati
kontrolovati a kritisovati i hospodaření ministerstva
financí, ačkoliv musím konstatovati, že
nynější ministr financí nemusí
se naprosto obávati této revise nebo kritiky. Avšak
právě nestranná kritika obdoby, o němž
mluvíme, až včetně do roku 1924, provedená
kontrolním úřadem, byla by nám zajisté
ukázala věci, o nichž musíme konstatovati,
že finančně technicky a finančně-politicky
byly pro československý stát rozhodně
špatné, že se postupovalo lehkomyslně
a lehkovážně. Dále postrádám,
že nemáme komise pro kontrolu státního
dluhu. V každém státě mají komisi
pro kontrolu státního dluhu, jen u nás nikoliv,
u nás obstarává tuto práci opět
nejvyšší účetní kontrolní
úřad. Toto stanovisko jest naprosto nesprávné.
Závěrečný účet jest
vlastně po stránce formální vybudován
na starém rakouském ústředním
závěrečném účtu. Po
stránce materiální uvedl jsem již že
nám schází kritika a na druhé straně
nedostatečná odpovědnost, vlastně
její nutnost. Posuzuje závěrečný
účet, musím prohlásiti, že mi
přímo imponuje s jakou otevřeností
a s jakou odvahou se nejvyšší kontrolní
úřad ve vysvětlivkách asi v 30 případech
odhodlává uvésti, že nebylo dbáno
nařízení nebo zákona z 20. dubna 1919,
číslo 175 Sb. z. a n. Uvědomte si toto: ukáže-li
se totiž během roku nutnost, že rozpočtové
položky musí býti překročeny,
§ 7 zákona číslo 175 z r. 1919 má
o tom ustanovení, která vlastně mají
ručiti za to, aby položky nemohly býti překročeny
více, než jest to nutno. V tomto §u 7 se praví:
"Nastane-li ve správním roce nutná potřeba
poukázati výdaje, o které ve státním
rozpočtu není postaráno, nebo jimiž
se překročí povolený úvěr,
nebo konečně jež mají býti vzaty
z úvěru k jinému účelu nebo
na jiné období povoleného, jsou příslušné
úřady ústřední povinny, zaslati
spis po dohodě s ministerstvem financí před
výpravou k nahlédnutí nejvyššímu
účetnímu kontrolnímu úřadu,
jenž jest oprávněn učiniti do osmi dnů
své námitky. Nelze-li námitek těch
odstraniti dohodou, rozhodne ministerská rada, jejíž
porady v tomto případě předseda nejvyššího
účetního kontrolního úřadu
jest povinnen se zúčastniti." Tohoto předpisu
nebylo ve velmi mnoho případech dbáno, takováto
zamýšlená překročení nebyla
předkládána nejvyššímu kontrolnímu
úřadu (Obrácen k předsedovi nejvyššího
kontrolního úřadu dr Körnerovi.) Přítomný
zástupce nejvyššího účetního
kontrolního úřadu kroutí sice hlavou,
takže musím uvésti položky, při
nichž výslovně toto prohlášení
jest uvedeno, že nebylo použito § 7. Nemůže
přece býti chválou, jestliže v nepatrných
věcech přece se ministerstvo odhodlalo dovolati
se nejvyššího účetního kontrolního
úřadu. A konečně prohlašuji přítomnému
panu zástupci, že tím vlastně hájím
zde jeho stanovisko. Jsou to tyto položky: 32, 83, 84, 86,
87, 103, 105, 112, 122, 128, 141, 152, 155, 160, 169, 170 atd.
Dal jsem si s tím práci a zjistil jsem třicet
případů, kde došlo k překročení
aniž byl dotázán.
Domnívám se, že patří k závěrečnému
účtu promluviti také o problému dluhů.
Domnívám se, že by účetní
kontrolní úřad měl také jednou
zkoumati, zda úprava nebo sestavení dluhů
jest úplně objasněno, a s tohoto místa
žádám, aby již závěrečný
účet r. 1926 po této stránce přinesl
objasnění stran nevysvětlených částí
dluhů, poněvadž každý státní
občan má nejen právo býti úplně
informován nejen o dluzích již nadělaných,
nýbrž i o dluzích, které ho pravděpodobně
ještě očekávají. Nepatří-li
to tam, patří to aspoň do celkové
kritiky. Období, které máme za sebou až
do roku 1924 včetně, nazývá se obdobím
Bečkovým nebo také základem
konsolidace finančních a hospodářských
poměrů. Konstatuji, že příští
ministr financí jako nástupce Bečkův
nebyl by směl říci, že bude pokračovati
v metodě pokladních záloh, poněvadž
jinak byl by se velmi brzo octl ve slepé uličce.
Na počátku prohospodařila se pokladní
hotovost z roku 1924, která byla odhadována na 3
miliardy - do konce roku 1925 - bez plánu a nesvědomitě
až na 468.9 milionů. Když nemáme ministerské
odpovědnosti, nemusí se pan Bečka ničeho
obávati, ale ministr financí Engliš velmi
dobře věděl, proč do finančního
zákona pro rok 1927 vložil tak přísná
ustanovení. Řekl: "Překročí-li
přebytky jednotlivých kapitol nebo materií
5%, musí býti odevzdány zvláštním
reservám a fondům." To se mělo udělat
již dříve, tato zálohová politika
neměla se praktikovati, měla přestati již
dříve. To Engliš poznal, právě
tak jako rozpoznal, že všechny tyto investice nesmějí
se upravovati půjčkami, poněvadž obyčejné
půjčky se prohospodařily v uplynulém
roce a pak opět nebylo v pokladně nic.
Příznačné jest také, že
v období 1924, 1925 byla to právě tolik hanobená
válečná půjčka, které
jste sice plně nehonorovali, vlastně jen částečně
jste ji uznali, jež vlastně finanční
správě pomohla v nejhorších dobách.
Půjčka, kterou měl uzavříti
zeť ministra financí Bečky v Londýně,
se nepodařila, nebyla sjednána, a tu to byla válečná
půjčka, která tím, že byla přeměněna
ve IV. státní půjčku, upisováním
osvěžila pokladní hotovost roku 1924 částkou
934 milionů a roku 1925 částkou 668 milionů
a sloužila k zaplacení krátkodobých
pokladničních poukázek, neboť právě
krátkodobé pokladniční poukázky
jsou platební prostředky, které mohou stát,
pokud jde o měnu, přivésti nejrychleji do
rozpaků, jak o tom nejlépe svědčí
případ Francie.
A nyní k řádnému rozpočtu.
S rozpočtem pro rok 1924 nedá se srovnávati
prostě proto, poněvadž roku 1925 byly státní
podniky vyňaty z rozpočtu a zařazeny do rozpočtu
jen přebytky. V rozpočtu pro rok 1925 máme,
pokud jde o výdaje, rozpočteno 9573.6 milionů,
vydáno 11.408 milionů, vykázáno 11.157
milionů. Pokud jde o výdaje, rozpočteno 9301
milionů, přijato 10.837 milionů, vykázáno
10.938 milionů. Z těchto číslic tedy
vidíme, že jak výdaje, tak také příjmy
proti rozpočtu byly překročeny o miliardy.
To není správné. Aby ozdravěly hospodářské
poměry, musili byste postupovati obráceně.
Nikoli zvyšovati výdaje, nýbrž říditi
se podle příjmů a, jsou-li příjmy
větší, použíti jich ke splácení
tísnivých dluhů, předpokládaje
ovšem, že by tu nebylo nevyhnutelných nebo nanejvýš
nutných výdajů. Nacházíme však
případy, jichž nelze na žádný
způsob zařaditi pod tento druh výdajů.
V investičním rozpočtu, zmíním-li
se o něm jen krátce, vidíme, že rozpočteno
bylo 1319·1 milionů, vydáno 1169·4, vykázáno
1136·6.
Bolestná kapitola jsou účiny mimo rozpočet
a tu máme kapitolu "Úvěrní operace
a zálohy". Abych byl stručným, sáhnu
jen k zálohám. Za zálohami z roku 1924 vidíme
zde opět další řadu záloh. Tyto
zálohy - na to výslovně upozorňuji
- jsou mimo rozpočet, byly učiněny vedle
řádného rozpočtu a zavržitelné
na tom jest právě to, že byly vzaty z pokladních
hotovostí. Nesmíme přehlédnouti, že
tyto zálohy do konce roku 1925 dosáhly 9371·2
milionů. Zvláště roku 1924 bylo silně
sáhnuto k zálohám. Vidíme zde zálohu
likvidujícímu státnímu ústavu
pro tuky, oleje a mléko částkou 83 miliony,
vklady u Zemských peněžních ústavů
ze splátek privilegovaných upisovatelů IV.
státní půjčky, aby ji bylo lze upsati,
v částce 492 miliony, zálohou uhrazené
schodky Košicko-Bohumínské dráhy do
roku 1923 920 milionů. Vidíme pohledávky
za zemskými správami českou, moravskou a
slezskou 1691 milionů, pohledávky za Státním
obilním ústavem 4886 milionů (Výkřiky
na levici.), pohledávky za finanční správou
ruských legií 256 milionů, pohledávky
z československého dílu půjčky
Svazu Národů Rakousku 498 milionů. To jsou
zálohy z roku 1924, za nimi následují zálohy
poskytnuté roku 1925: Vklady u Zemských peněžních
ústavů z privilegovaných úpisů
IV. státní půjčky, aby ji bylo lze
upsati, 194·6 milionů, peněžní
vklady do státních podniků 728·8 milionů,
vklad do zásobního fondu hmot československých
státních drah 495·8 milionů, úhrada
investičních výdajů 1100·6 milionů.
To jsou číslice, které znamenají pohledávku
státu. Nesmíme se však oddávati ilusím,
poněvadž největší část
těchto částek, uvedených jako pohledávky,
jest dubiosní a nemá pro nás ani haléře
ceny. Ať mi někdo řekne, že obilní
ústav bude někdy moci vrátiti oněch
4886 milionů, na něž splatil pouze roku 1925
jako splátku půl milionu. Nejde to ostatně,
ústav likviduje a konec řečí. Pro
každého ministra financí jest také jasné,
že jest nemožno, aby někdy mohl dostati od zemí
částky, které jim poskytl zálohou
vzhledem k poměrům v zemích. To jsou jen
příklady, které vyjímám. Rovněž
tak nebude mi nikdo tvrditi, že ruské legie splatí
256 milionů atd. atd. Nechci se pouštěti do
kritiky, do jaké míry byly tyto zálohy nutné,
avšak pro každého ministra financí jsou
dubiosní a finanční správa nemůže
s nimi věčně počítati. Přes
to, že jsou stále uváděny jako aktivní
položky, platí o nich totéž, co o úvěrech
Bankovního úřadu v částce 752
milionů, které ovšem z velké části
jsou dubiosní přes to, že se tvrdí,
že jsou likvidní.
Přecházím k příjmům
a konstatuji, že daňové příjmy
stále rostou. Souvisí to s kumulací, s předpisy
za několik let. Jen krátce se zmíním,
že roku 1925 přímé daně vykazují
proti rozpočtu podle závěrečného
účtu plus 629·3 milionů, u daně
obratové činí plus 10·6, u cel 47·8,
u daně z uhlí úbytek 19·8 milionů,
u daní spotřebních dohromady plus 48 milionů,
u železniční daně dopravní plus
231·9 milionů, při osobní dopravě
plus 79·5, u telefonu 21·5, u správních
poplatků 15·2, celkem plus 632·8, celkem pokud
jde o veřejné dávky, činí vyšší
příjem podle závěrečného
účtu proti rozpočtu 1395·8 milionů.
Nyní promluvím o daňových nedoplatcích,
které se během let zvýšily z 638 milionů
v roce 1919 na 4466·6 milionů v roce 1925. V rozpravě
o daňové reformě jsem výslovně
a neustále upozorňoval na to, že se zde počítá
právě tak s fiktivními čísly,
počítá-li finanční správa
s touto výší aktivních položek,
a bude se musiti odhodlati poskytnouti zde nejen individuální
slevy, nýbrž bude musiti učiniti císařský
řez, jak toho vyžadují skutečné
hospodářské poměry. Tu měli
jste positivní číslice, s nimiž můžete
počítati a pracovati, neboť o osudu jednotlivých
hospodářských jednotek máme úplně
jasno a víme dobře, jak právě tato
kapitola hrozí zničiti hospodářství.
Jsem-li už u příjmů, chci konstatovati,
že ministerstvo národní obrany, ministerstvo
školství a národní osvěty a ministerstvo
zdravotnictví - slyšte velectění - mělo
větší příjmy nežli bylo
rozpočteno. Naproti tomu nedosáhlo větších
příjmů ministerstvo obchodu, ministerstvo
pošt a telegrafů, ministerstvo zemědělství
a ministerstvo veřejných prací. A tu ovšem
přicházím již také ke kapitole
státních podniků. Železnice, pošta
atd. byly podle zákona č. 404 z roku 1922 a podle
nařízení č. 206 z roku 1924 zkomercialisovány.
Všichni víme, jak komerční propracování
nebo provedení u jednotlivých státních
podniků uvázlo, a tu se nesmírně divím
a spatřuji v tom vadu nejvyššího kontrolního
účetního úřadu, že nezařadil
do závěrečného účtu
jako jeho součást bilancí, které podle
zákona č. 404 z roku 1922 a podle nařízení
č. 206 z roku 1924 o státních podnicích
sestavené podle obchodních zásad, mají
býti podle §u 17 předloženy nejpozději
do 31. prosince 1925. Příště to však
budeme musiti učiniti, poněvadž právě
z těchto bilancí, které se nyní musí
předkládati každoročně, jest
patrný skutečný hospodářský
obraz státních podniků. Neboť zcela
nestranně posuzováno stojím na stanovisku,
že se státní podniky tak nevyplácejí,
že rozhodně dlužno přemýšleti
o tom, aby v tomto směru byla sjednána náprava.
Nyní promluvím krátce o výdajích.
Vidíme zde značné překročení
výdajů, vidíme ovšem, že to je
u ministerstva pro věci zahraniční, ministerstva
národní obrany, ministerstva školství,
ministerstva financí, ministerstva železnic, ministerstva
spravedlnosti, ministerstva sociální péče,
pokud jde o likvidaci repatriačních nákladů
československých státních občanů,
dále u ministerstva pošt a telegrafů, nezbývá
vlastně ani jediného ministerstva, všechna
překročila svůj rozpočet a jak překročila!
Zmínil bych se nejprve o ministerstvu pro věci zahraniční.
Ministerstvo pro věci zahraniční vleče
asi dva roky, netroufá si totiž onu položku zpracovati
rozpočtově, položku asi 72 milionů.
Ministerstvo pro věci zahraniční překročilo
rozpočet o 74·6 milionů. Rozpočtená
částka činí 141 milionů, vydáno
bylo 216 milionů. V této položce 74·6
milionů jest asi 72 milionů, vydaných na
podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům.
Prohlašuji výslovně, že naprosto nic nenamítám
proti humanitním myšlenkám, které zde
docházejí výrazu. Ať již politické
důvody jsou pro to jakékoli, lidsky posuzováno,
budiž pomoženo každému, kdo se octl v nouzi.
Naproti tomu musíme však na druhé straně
konstatovati, že přece vlastní státní
občané nesmějí býti dáváni
na pospas smrti hladem. Máme-li 72 milionů pro ruské
a ukrajinské studenty a emigranty, pak nelze na druhé
straně ospravedlniti, nemáme-li pro sociální
péči o německé studenty nic, nelze
ospravedlniti, bylo-li pro německé vysoké
školy v roce 1924 vydáno jen půl milionu. Stojím
na tomto stanovisku: Všechno je hezké a pěkné,
avšak vlastní němečtí státní
občané za žádných okolností,
zvláště při poměru, jakým
přispívají daněmi, poplatky atd.,
nesmí býti tak odstrkováni. O tom se zmíním
ještě při jiných věcech.
Vidíme, mám-li se zmíniti ještě
o jiné kapitole, že na příklad ministerstvo
vnitra potřebuje na policii 558 milionů, na četnictvo
252 miliony a na Podkarpatské Rusi na obě tyto položky
40 milionů. Uvážíte-li, že obě
tyto položky patří vlastně ještě
k ministerstvu národní obrany, uhlídáte
teprve, jakou hypertrofii v tomto směru máme. Jiná
kapitola, velmi zajímavá, jsou pensisté.
Vojenští pensisté vyžádali si 107
milionů, to jest o 28 milionů více, než
bylo rozpočteno. U civilních pensí se šetřilo.
Místo 231 milionů byly vydány pouze 223 miliony.
Zajímavá jest také sociální
péče ministerstva národní obrany,
která jest vykázána částkou
1·9, z čehož bylo ušetřeno 1·2
milionů. Stojíte asi na stanovisku, že toho
není třeba. Řekl bych vám ještě,
že ministerstvo národní obrany překročilo
rozpočet 1815 milionů o 89 milionů. Nyní
můžete si představiti, jak obrovských
sum spotřebuje vojsko. Musíte k tomu připočítati
ještě 3465 milionů, které byly povoleny
na dobu 11 let. Naprosto však nechápu, vykazuje-li
závěrečný účet ministerstva
národní obrany za cestovné 39 milionů.
(Výkřiky posl. dr Schollicha.) Velectění!
Tuto částku viděli jsme r. 1924 a 1925 rovněž.
Suďte, jak chcete, avšak nikdy nebudete mi moci dokázati,
že takovýchto osobních výdajů
za cesty v takovéto výši 39 milionů
jest třeba. (Výkřiky posl. dr Schollicha.)
Ovšem také ministerstvo financí jest mezi
ministerstvy, která překročila rozpočtové
položky. (Posl. dr Schollich [německy]: Hleďme,
to by se nemělo dít!) Ovšem, stává
se to, pane kolego, prostě proto, poněvadž
se ministerstvu financí naskýtá mnohdy příležitost,
kdy jest nuceno k takovýmto překročením.
Nehledím-li k nákupu cenných papírů
v částce 235·6 milionů a postátnění
železnic, jest mi přece však nápadná
položka 76·3 milionů Kč, které
ministerstvo financí uložilo jako státní
vklad u českých nebo slovenských peněžních
ústavů, aby je sanovalo. (Výkřiky
na levici.) To jsou částky, které jsou
mimo rámec sanačního fondu, částky,
které nemají naprosto nic společného
se sanačním fondem. Z toho dostaly 14 milionů
Slovenská ľudová banka v Ružomberku, 22
milionů Pozemková banka, 8 milionů Stavební
banka, 5 milionů Obchodní banka, 27 milionů
Řeznicko-uzenářská banka. Velectění,
prosím, já připouštím, že
ovšem touto měrou může se vyskytnouti
nutnost sanace. Avšak na druhé straně musím
rovněž konstatovati, že se zde postupuje jednostranně,
že se naprosto nezachovává zásada, kterou
jste si sami vytýčili, rovni mezi rovnými.
Vidíme-li, že můžete 752 milionů
vydati prostřednictvím Bankovního úřadu
jako úvěr českým ústavům,
které nebyly téměř vůbec zatíženy
válečnou půjčkou, vidíme-li,
že tyto úvěry jsou poskytnuty na 28 let na
1%, vidíme-li na druhé straně položku
76·3 milionů, vidíme-li 72 milionů na
pomoc Rusům, vidíme-li nyní opět záruku
za 11 milionů úsporných vkladů českých
spořitelen u Moravsko-slezské banky, musím
vám, velectění, docela čestně
říci, že je to veřejná ostuda,
že jste dokázali odsunovati sanaci šluknovské
spořitelny do dneška. S vašeho stanoviska jest
to čestná povinnost, jste mravně povinni
tuto sanaci provésti neprodleně. Jednu věc
bych vám ještě řekl: Kdyby nebylo právě
těchto lidí s jejich válečnými
půjčkami, které dnes necháváte
viseti, nebyli byste si mohli zříditi československý
stát. Právě hloupost těchto lidí,
kteří dávali a ukládali peníze,
umožnila vám prodloužením války
zříditi tento stát. Mravně se stanoviska
sirotčí jistoty jste povinni zaručiti vkladatelům
sirotčí jistotu jejich cenných papírů.
Neboť jinak, velectění, musili byste v cizině
vzbuditi ohromnou nedůvěru, kdybyste nedbali sirotčí
jistoty ani vkladů ani cenných papírů.
(Výkřiky posl. dr Schollicha.)
Mohl bych ovšem ještě velmi mnoho mluviti v této
souvislosti o státním závěrečném
účtu. Konstatoval bych však ještě
jednu věc, která zvláště bije
do očí. Pozemkový úřad vykazuje
pouze příjmů a výdajů 26 milionů.
Nezapomeňte, že jsou to téměř
vesměs osobní výdaje. Osobní výdaje
jsou sice vykázány, avšak odkud se na ně
berou peníze, nebo odkud pramení příjmy,
se neříká. Nemáme také materielního
vyúčtování pozemkového úřadu,
jehož rukama procházejí ročně
miliardy. Učiňte již přece jednou přítrž
této ostudě a uložte pozemkovému úřadu,
aby právě tak v rozpočtu zcela jasně
předkládal své účty, jako to
jsou povinny činiti ostatní ministerstva, zřízení
a státní podniky. Velectění! Tento
poměr nesmíte déle dovolovati, nýbrž
za všech okolností, nechcete-li ztratiti domácí
úvěr, nebo nebojíte-li se toho, tedy úvěr
v cizině, musíte tomuto stavu učiniti konec.
Probere-li jednou někdo svědomitě tuto látku,
pak se vám, velectění, zatmí před
očima, až cizina nestranně posuzujíc
spatří způsob, jak pozemkový úřad
vyřizuje svou agendu.
Aby obraz byl úplný, promluvím ještě
chvíli o dávce z majetku, která jest projektována
celkem částkou 9·7 miliardy, na níž
jest splaceno dosud 4·8 miliardy, kdežto splatiti zbývá
ještě 4·9 miliardy. Zde platí ovšem
právě totéž, že se musíte
odhodlati také po této stránce učiniti
čáru pod dosavadní svůj postup a postupovati
v mezích možnosti a platební schopnosti hospodářství.
Při 40 minutové řečnické lhůtě
lze se ovšem věcí jen letmo dotýkati.
Bylo se zmíniti ještě o mnohých věcech
a vytknouti je.
Velectění, s tohoto místa apeloval bych na
vás ještě jednou stran šluknovské
spořitelny. Zároveň však konstatuji,
že tento apel nesmí nikdy na vás býti
vznesen jako požadavek německých vládních
stran, neboť to není požadavek, nýbrž
věc úplně samozřejmá, povinnost,
kterou musíte splniti za všech okolností. Nerad
bych slyšel, velectění, aby někdo v
osmičce nebo v ministerské radě prohlásil,
že potřebuje sanaci šluknovské spořitelny
pro obecní volby. Pak bych byl tím, kdož by
o onom případě prohlásil, že
jest věcí úplně samozřejmou
a nesmí nikdy tvořiti obsah požadavku německých
vládních stran. Doufám, že jednou přece
věrni zásadě, kterou jste vytýčili,
že budete postupovati jako rovní s rovnými,
tuto věc ihned uspokojivě vyřešíte.
Pokud jde o státní závěrečný
účet všeobecně, stojím na stanovisku,
že jak zde, tak také v rozpočtu máme
před sebou přílišné výdaje
i příjmy a že ovšem za všech okolností
musí býti úkolem finanční správy,
pečovati o zdárný vývoj jak po stránce
národní tak také kulturní, hospodářské
a sociální, že se tedy musíte postarati
o zcela jiný princip, princip bezpodmínečného
zařazení příjmů a výdajů
v meze možnosti, v meze hospodářské
snesitelnosti. Jinak se nedostanete dále. Připomněl
bych vám, co napsal bývalý váš
ministr obchodu dr Hotowetz dne 24. listopadu 1924 v "Lidových
Novinách": "Hospodářsky sami o
sobě jsme přece jen trpaslík. Výtěžek
naší půdy činí 1·5%, naše
obyvatelstvo 3%, náš zahraniční obchod
redukován na předválečné ceny
ve zlatých korunách sotva 2% zahraničního
obchodu celé Evropy před válkou, v jejíž
hranicích žijeme. Jsme nástupce a do jisté
míry reflex starého Rakouska a zdá se mi,
že jsme se ze zkušeností jeho mnoho nenaučili."
Velectění, jsme nejen hospodářsky,
nýbrž i národně a kulturně reflexem
starého Rakouska, jestliže se nevzpamatujete, nepostavíte
se na zcela jiné stanovisko. Neboť řekl bych
totéž, co řekl Francouz Herriot, který
před dvěma roky prohlásil ve francouzské
sněmovně: "Národ nelze učiniti
neškodným tím, že jej potlačíme."
Vezměte si z toho pro sebe poučení. Potlačování,
o němž tvrdíte, že jste zakusili ve starém
Rakousku, dopomohlo vám k samostatnosti a jestliže
se kolo dějin točí, pak prohlašuji,
že se před vámi nezastaví, a říkám
vám: Obraťte se, řiďte se rozumnými
zásadami, než bude příliš pozdě.
(Potlesk poslanců německé strany národní.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Brodecký. Dávám mu slovo.
Posl. Brodecký: Slavná sněmovno! Kol.
Bergmann u příležitosti této
debaty uvedl řadu příkladů o tom,
jak zákon 103 je prováděn u obchodních
podniků a uvedl zvláště pošty.
Na poštách byl zákon 103 proveden velice zle
a v rozporu s duchem zákona. Na železnicích
však byl proveden mnohem hůře, poněvadž
nebyl proveden ani zákon, pro železničáře
nebyly přijaty ani stupnice zákona, nýbrž
jsou jim vnucovány stupnice o 10, 15 až 20% nižší
než ostatním civilním státním
zaměstnancům, podává zákon
č. 103. Je celá řada jiných nedostatků
provedení zákona pro železničáře,
o kterých musí býti mluveno a na které
musí býti poukázáno. Chci se prozatím
zdržeti všeobecného obvinění, že
byla tato slavná sněmovna úmyslně
nepravdivým líčením obmýšlených
účinků zákona přivedena k hlasování
pro zákon, ze kterého se potom nesplnilo ani zdaleka
to, co bylo ve výkladě zákona slibováno
a pro co tedy sněmovna hlasovala. Zákon 103 má
hlavně za základ - a proto také byl tak přijat
- myšlenku: všechen chaos, který během
války a po válce se do personální
otázky u nás dostal, odstraniti všechna ta
mimořádná personální opatření
a položiti celou personální otázku u
nás na pevný a jasný, právní
a finanční základ. Pod titulem "odstranění
automatického jmenování, povyšování
atd." vykládalo se sněmovně a poslancům,
že bude odstraněním automatického nabývání
určitých nároků učiněn
konec nepořádku, který je u nás v
personalistice označován vzletnými slovy
o proseděných kalhotách, a že novým
zákonem namísto proseděných kalhot
bude postavena zásada ohodnocení pracovního
výkonu a jeho ocenění a placení podle
tohoto ohodnocování. Tento výklad zákona
nalezl u lidí, kteří si opravdu přejí
pořádku v této velice ožehavé
otázce, sluchu. A když se potom vykládalo,
jak napříště má býti výkon
ohodnocen a zaplacen, že ne podle ancienty - stáří,
ne podle proseděných kalhot, jak se říkalo,
nýbrž že bude se každý zaměstnanec
podle odpovědnosti, obtížnosti a nesnadnosti
svého výkonu pracovního pohybovati výše
minima, které mu bylo poskytnuto na základě
předběžného předepsaného
vzdělání, věřil parlament,
věřil senát, věřili jsme všichni,
že to je zásada, na které opravdu můžeme
vnésti do naší personalistiky vzorný
pořádek. Jaký div, že tato zásada
byla nejvíce uvítána v podnicích státních
a státem spravovaných, jaký div, že
byla zvláště uvítána na železnici,
kde v několika málo stupnicích nemůže
ani býti výkon 64 služebních kategorií
řádně rozdělen, ani oceněn
automaticky a kde automatické jmenování a
povyšování jest vlastně paskvilem poctivé
odměny a kde povýšením a jmenováním
podle řádně ohodnoceného výkonu
může jedině býti dána správná
úplata za takový výkon.