Čtvrtek 23. června 1927

Pánové, kteří připravovali zákon číslo 103, opravdu velmi dobře musili studovati výkony jednotlivých kategorií civilních státních zaměstnanců a přišli k tomu, že skutečně v těchto podnicích, jako železnicích, poštách atd., se výkon podle dosavadních předpisů neohodnocuje, a že musí proto býti udělán zákon, který by výkon ohodnotil. Poslancům, kteří rozhodovali o přijetí nebo nepřijetí zákona, bylo toto zdůvodnění předloženo písemně v důvodové zprávě takto:

"Vládní návrh znamená, jak již shora pověděno, nejen úpravu sazeb, nýbrž i reformu po stránce systému. Bylo úkolem sociálně-politického výboru, aby zkoumal, zda zásady, na nichž nový platový systém je vybudován, jsou správné. V tom směru nemůže sociálně-politický výbor jinak, než projeviti souhlas se zásadami nové úpravy".

S jakými zásadami? S čím projevuje výbor souhlas? S čím projevuje souhlas sněmovna, hlasující pro návrh zákona č. 103? S tímto:

"Zejména musí vytknouti (výbor) jako nejdůležitější zásadu, která nejen s hlediska služebního, ale i s hlediska státních zaměstnanců samých, jest plně odůvodněnou, totiž, že zaměstnanec má býti honorován podle významu, odpovědnosti a obtížnosti místa, které zastává. Zaměstnanec, který zastává místo důležitější, obtížnější a odpovědnější, může právem požadovati, aby byl odměněn lépe, než zaměstnanec se stejnou služební dobou, avšak na místě méně významném."

Dále praví důvodová zpráva: "V tom směru nemohl výbor, byť i snad si přál v některém ohledu zlepšení, než uznati správnost důvodů důvodové zprávy k vládnímu návrhu, podle nichž přihlíží návrh jednak k předválečnému honorování státních zaměstnanců a znehodnocení peněz, jednak k obtížnosti a odpovědnosti zastávaného místa."

Promiňte, že cituji, poněvadž chci dokázati - zdržuji se označení toho, co se tu stalo, pravým slovem - že tu jde o mýlku, kterou vláda slíbila na podzim reparovati.

"Při tom přihlédl výbor také k tomu, že vývoj produktivity národního hospodářství provede povlovně vyrovnání hladiny cenové a hladiny důchodové, což bude znamenati, že se i dále zhodnotí platy státních zaměstnanců, zejména v nejnižších relacích" atd.

Tedy prosím: Z toho všeho, co tu doslovně cituji, vysvítá, že duchem zákona je odstraniti automatiku a nahraditi ji řádným ohodnocením pracovního výkonu.

Někteří páni předřečníci zmínili se o zákoně 404 z roku 1922 o obchodním hospodaření v podnicích státních a o vládním nařízení 206 z r. 1924. Připomínám k tomu, že vládní nařízení po dvou letech od vydání zákona zpracované, mělo a má v sobě určité prvky náznaků o tom, že aby vyhověno bylo zákonu 404, bude v podnicích státních u nás na železnicích zvláště provedena racionalisace. V zákoně č. 286 z r. 1924 se o tom mluví již více. Tam se ukazuje k tomu, co pod heslem "méně zaměstnanců, ale lépe placených" bylo veřejně slibováno, poukazuje se k tomu, že jsme přepersonalisováni, že proto jsou podniky pasivní, proto se zde mohou platit jenom malé mzdy, a že po zjednání nápravy, t. j. po redukci personálu, zbývající část peněz bude rozdělena mez dále zaměstnávaný personál, který práci odchodem redukovaného personálu musí zdolati.

Při zpracování zákona 103 bylo pak neustále opakováno, že bude provedení tohoto zákona státi ještě o 700 milionů Kč více. Kdybych počítal 700 milionů Kč a železničáře na polovičku personálu, mělo by na železnicích býti věnováno na provedení zákona 103 nejméně 300 mil. Kč.

Nám bylo ale ohlášeno, že má býti pro železnice použito z těchto 700 mil. Kč pouze 180 mil. Kč. Místo 2000 Kč pro muže, tedy jenom 1000 Kč. Dnes se provádí zákon 103 na železnicích podle vládního nařízení č. 15 z tohoto roku a měl-li pan kol. Bergmann příčiny stěžovati si na to, že tak, jak se provádí zákon tam, znamená vyložené zproletarisování pošťáků, pak, slavná sněmovno, připomínám:

Mám zprávu ze Železného Brodu, z malé poměrně stanice. Tam padne asi 75.000 Kč na vyrovnávací přídavek. Je tam celkem málo personálu. To nemluvím o přídavku doplňovacím, který je rovněž pro budoucí zaměstnance odbouráván. A při 75.000 Kč vyrovnávacího přídavku v takové malé stanici dobírají zaměstnanci z těch vyčítaných 700 mil. Kč za celý rok 1926 a půl roku 1927 od 1 Kč do 11 Kč!

Při tom bude těmto zaměstnancům, kteří s vysokými vyrovnávacími přídavky ztěžka dosahují dosavadních příjmů, při nejbližším postupu každému strženy dvě třetiny postupové kvoty a při druhém a dalším postupu půl postupové kvoty. Vyrovnávací přídavky pro železniční zaměstnance jsou až o 100% vyšší než jak ze zákona vzejdou pro civilní státní zaměstnance, ačkoliv jsme po převratu a nyní před zákonem č. 103 byli na rovném stupni příjmu, ba železničáři měli i vyšší příjem. Jak se to může státi? V zákoně č. 103 je § 210, který tam byl dán po velkých debatách oněch 9 měsíců k zajištění toho, aby zvláště ohodnocení pracovního výkonu na železnicích a systemisace provedeny byly správně. V tomto paragrafu se výslovně praví:

"Platové a služební poměry zaměstnanců ve státních úřadech, v ústavech, fondech a podnicích státních nebo státem spravovaných, na které se nevztahují ustanovení části prvé až sedmé tohoto zákona, se upraví podle zásady, na nichž jest vybudován tento zákon vládním nařízením, případně služebním řádem, který vyžaduje schválení vlády, a to pokud jde o zaměstnance státních nebo státem spravovaných podniků se zřetelem k zvláštním poměrům a potřebám těchto podniků. Při tom musí býti přísně šetřeno systemisace atd."

Všechny ukázky ze zákona č. 103 z důvodových zpráv vlády, výboru, všechny debaty oněch 9 měsíců, než zákon č. 103 stal se zákonem, všechny debaty v parlamentě, všechny sliby a výklady vládní stereotypně opakují a ujišťují, že bude přihlíženo k těžšímu, obtížnému výkonu také na železnicích, že tento bude ohodnocen a že bude oceněn zařazením do stupnice s vyšším platem atd.

Ze všeho toho vysvítá, že nemohla tato sněmovna a že nemohli také železničáři ani nijak se domnívati, než že tento zákon pro ně, pro železničáře, bude musiti býti nejméně v nejnižších posicích i tam, kde služba není nejtěžší, nejodpovědnější a kde nevyčerpává přímo šíleně zdraví zaměstnance jako v posicích vyšších aspoň tak proveden, jak to zákon předpisuje; v ostatních posicích pak, že musí býti zvýšena cena, hodnota pracovního výkonu železničářů nad stupnice v zákoně uvedené.

Páni kolegové a kolegyně znají většinou službu železniční sice jenom se shora, ale tolik myslím znají, že kategorie na př. strojního topiče na železnici co do odpovědnosti námahy, výkonu atd. se nenajde v žádné jiné kategorii civilních státních zaměstnanců. Znají výhybkáře, u nichž závisí od jednoho hmatu miliony na majetku a životy lidské, znají průvodčího vlaku ve službě, znají seřaďovače-posunovače, to všechno jsou služby, ke kterým nemohou býti přirovnány žádné jiné služby civilních státních zaměstnanců.

Proto jsme sjednávali a smlouvali odměny pro tyto zaměstnance zvláště a bylo nám zaručováno, že služby jejich budou oceněny, že budou podle svého výkonu honorováni. A nyní vychází toto ignorující vládní nařízení, jež provádějí pánové, kteří nemajíce nejmenší potuchy o službách železničních, pod egidou vědeckých pracovníků v personalistice, zpracovávají vládní nařízení pro železničáře s vyloučením zástupců resortů ministerstva železnic nebo za účasti takových zástupců z ministerstva železnic, kteří nemohou nebo si netroufají, jak říkáme česky, ani pípnouti, když některý z pánů meziministerské konference usiluje prostě prosaditi svoji vůli, založenou na papírových neživotných výpočtech. A nyní k věci: Vládní nařízení vynechává pro železničáře první a druhou třídu úředníků. Naši inženýři a naši právníci namísto dosažení druhé či první stupnice podle zákona jsou postaveni do stupnice třetí, jako nejvyšší. Uvážíme-li, a o tom, myslím, nebude pochyby, že ve službě železniční, stavební, strojní, nebo ve službě právní naši právníci a naši inženýři musí při nejmenším vykázati takový výkon, jako na nejvyšších místech v ostatní civilní službě státní, a že těmto úředníkům byla vůbec vzata možnost dostati se do druhé a první stupnice podle zákona; poněvadž máme ve vládním nařízení jenom stupnici třetí, uznáte, že vlastně začíná tato věc vzhledem k duchu a i liteře zákona velmi podivně. Ledabylost nebo zřejmý úmysl snížiti železničáře jde však dále.

V zákoně se mluví o absolventech měšťanské, průmyslové školy a prakse, obchodní školy a prakse, a zařaďují se tito zaměstnanci mezi úředníky, v civilních službách až dosud ve skupině D a E uváděných a na železnicích do statusu III A a III B zařaděných. Ve vládním nařízení pro železničáře jsou však mezi úředníky zařaděni jenom vysokoškoláci a středoškoláci! Skupina úředníků s nižším než středoškolským vzděláním a skupina úředníků, kteří mají předepsanou měšťanku, řemeslo a průmyslovou školu, kteří mají tedy celkem namnoze vzdělání, vyžadující delšího a stejně nákladného studia a vzdělání než střední škola, je zbavována úřednického charakteru. Tito úředníci jsou úpravou vlád. nařízení vyjímáni z úřednického stavu vůbec a jsou pro ně zřizovány zvláštní tři stupnice, ve zvláštní nově utvořené mezikategorii t. zv. "gážistů", o kteréžto kategorii zákon nikde nečiní ani zmínky.

Zákon o obchodním hospodaření mluví o úspornosti, o obsazování míst vhodnými silami, které se neprodraží, a jak věci vypadají, budou u nás obsazována kancelářská místa úředníky se středoškolským vzděláním a všechno ostatní se hází do kategorie gážistů. Při tom ovšem zaměstnanec - pro gážistu ve třetí stupnici stanoveno jest celých 18.600 Kč platu - je nemůže ani dosáhnouti podle rozdělení, povýšení a postupů, poněvadž by potřeboval asi 35 až 40 let služby tam, kde sotva vydrží službu 25 roků. Při tom úřednického charakteru se zbavují na př. naši dělmistři, lidé vysoce inteligentní a potřební, lidé, kteří v praksi zastávají vlastně funkce inženýrů v dílnách a k tomu funkce úředníků kancelářských při vypočítávání mezd, úkolů atd., dále traťmistři, návěštní mistři, revisoři vlaků a jiní neméně významní činitelé dopravní služby; ti všichni házeni jsou zpět z kategorie úřednické do kategorie gážistů, přes to, že máme zákon č. 103, jehož § 210 říká, že v podnicích se provede řádné ohodnocení pracovního výkonu z ohledu na zvláštní poměry.

U ostatních zřízenců staly se věci, možno-li, ještě neuvěřitelnější. V této slavné sněmovně nebude jediného poslance, který by byl pro zákon č. 103 hlasoval a připustil sobě při tom myšlenku, že zákon, který zavádí platy podle ohodnocení pracovního výkonu, bude vypočítaně pro železničáře, tedy pro nejhodnotnější výkon ve službách, porušen prováděcím nařízením, jež zavádí stupnice platové nižších platových stupnic v zákoně uváděných. Ve vládním nařízení máme však poslední stupnici o 540 Kč nižší než je poslední stupnice v zákoně. V této poslední stupnici jsou zařazeni naši výhybkáři a strážníci - s ohledem na budoucnost (pro definitivní systemisaci) - mezi nekvalifikované pomocné dělníky. To je ohodnocení pracovního výkonu! Postupové kvoty místo 600 Kč, jak je zákon předpisuje pro civilní zřízence, stanoveny jsou pro železničáře 540 Kč, tedy o 60 Kč menší. V další stupnici, třetí, je konečná platová stupnice o 816 Kč nižší než předposlední platová stupnice v zákoně stanovená. Postupové kvoty jsou tu pro železničáře místo 750 Kč, jako jsou pro civilní státní zaměstnance, pouze 660 Kč, tedy o 90 Kč nižší. V další stupnici zřízenců jest konečně služné o 1344 Kč nižší a postupové kvoty o 150 Kč nižší než u civilních státních zaměstnanců!

Rozdělení personálu se stalo tak, že, jak jsem již řekl, výhybkáři a strážníci trati, lidé, kteří stojí zpravidla před soudem, dojde-li ke srážce, k tak zv. streifunku, k nějakému železničnímu neštěstí vůbec, ti jsou zařazeni mezi nekvalifikované pomocníky, do platů nižších, než mají zametači kanceláří v civilní státní službě, pomocníci v kancelářích, ani ne tak vysoko jako zřízenci, bývalí sluhové. Mezi zřízence, konající službu v předpokojích sekčních šéfů a ministerských radů jsou zařazeni zaměstnanci nejobtížnějších a nejodpovědnějších služeb železničních, t. j. na příklad strojní topiči, pošinovači, průvodčí vlaků, vlakoví a návěštní zřízenci, úpravčí trati, kteří zastávají službu traťmistrů, ti všichni jsou zařazeni mezi kvalifikované pomocné dělníky. Tak ohodnocuje vládní nařízení "v duchu zákona" nejvlastnější službu železničářskou.

Do druhé stupnice zařazeni jsou řemeslníci a několik málo veledůležitých kategorií, a to kancelářští pomocníci, kteří podle svého výkonu jsou v civilní státní službě v kategorii oficiantů a úředníků třídy III. a IV., dozorci posunů, mostní zámečníci, návěštní zámečníci, řidiči motorových drezin a motorových vozů, skladníci, staniční manipulanti, tiskaři, dozorci výtopenští, traťoví a zásobárenští řemeslníci.

Prosím, když toto si uvědomíme, myslím, že nepřeháním, řeknu-li, že zde zpracováno bylo vládní nařízení přímo proti všem slibům, proti všemu tvrzení vládních orgánů, jimž tato sněmovna uvěřila a na podkladě jichž konečně hlasováno bylo pro zákon 103, a hlavně hlasováno bylo pro ustanovení, podle kterého vládní nařízení o provádění zákona má býti vypracováno buď resortem (v tomto případě ministerstvem železnic) a schváleno vládou, nebo vládou vůbec vydáno.

Nespravedlnost se však nezastavila - ani před těmi nejchudšími z chudých. Na železnicích máme kategorii pomocníků, která na železnicích jest vzata ze stavu dělnického. Jako dělníci jsou dotyční sice vedeni, jsou však ve službě používáni, na př. ve službě staniční, jako tak zv. - my to říkáme ještě i v republice - "verstärkunky", t. j. posily do služeb. Do této kategorie pomocníků patřilo též oněch 13 průvodčích-dělníků a pošinovačů-dělníků, kteří svého času mezi Kolínem a Osekem v sedmi dnech nechali svůj život. To byli takoví lidé, kteří po celý den byli při posunování a večer musili obsadit brzdy na vlaku, poněvadž není dostatek vyškoleného personálu, a jeti na noční turu jako brzdaři. Tito pomocníci byli vládním nařízením postaveni pod čističe plivátek v úřadech, pod nádeníky, pod popeláře, pod ty, kteří nosí uhlí v úřadech jako nádeníci, tito dostali ve smyslu vlád. nařízení č. 114 z r. 1926 700 Kč vyměřeného platu měsíčně, náš pomocník dostal vládním nařízením pouze 680 Kč. Nádeníci v civilní službě - jak zvou je tvůrci vládního nařízení - dostávají 25korunové postupové lhůty, naši pomocníci při posunu v topírnách, při provázení vlaku, na strážních místech, při výhybkách a při vrchní stavbě zaměstnaní dostávají pouze 20korunový postup měsíčně po třech letech. Prosím, zde již nelze mluviti o tom, že tu neseděli odborníci. Toto by nemohl udělati ani neodborník. (Posl. Johanis: Pan ministr Najman je přece odborníkem!) Šťastnou náhodou s tím Najman neměl co dělat! (Posl. Johanis: Ale nese odpovědnost!) Nenese odpovědnosti, poněvadž pánové, kteří dělali zákon, říkali, že budou zákon tak a tak vykládati, si do tohoto zákona dali ustanovení, že prováděcí nařízení budou zase dělati oni, že resortu do toho nic není, ten musí spolknouti, co tito pánové udělali. Ale říkám, že ani neodborník by nemohl toto udělati, poněvadž i neodborníkovi jest jasno, že přijímáme-li zákon, podle kterého se bude plat vyměřovati po řádném ohodnocení pracovního výkonu, nemůžeme při zařaďování do platových stupnic dáti pošinovače, průvodčího vlaku, strojního topiče, výhybkáře atd., i když jej jmenujeme dělníkem na denní mzdu, do nižších stupňů než popeláře a zatápěče kamen v civilních státních úřadech, stane-li se však něco takového, nelze tu jistě již mluviti o neodbornictví. Skoro se tu vtírá myšlenka - ačkoliv přiznám, že nevím, jak bych ji zdůvodnil - že pracováno jest přímo zúmyslně proti pravdě a spravedlnosti tam, kde se jedná o železničáře. Snad je tu nasnadě mysliti, že si pánové představovali takto racionalisaci v obchodních podnicích, t. j. že při nedostatku znalosti výkonné služby železniční zabloudili vůbec v problému ohodnocení této služby a pak celou věc prostě srovnali tak, aby v nemožně snížených platech položili základ pro racionalisaci na železnicích, jak oni racionalisaci právě rozumějí.

To jest jediná - ovšem úplně falešná myšlenka, která se tu namane na vysvětlení nehorázností vládního nařízení. Jaké štěstí za těchto okolností, že racionalisaci v obchodních podnicích nebude dělati ani pan dr Fišer ani pan dr Horák z interministerské komise. Racionalisaci v podnicích státních, racionalisaci na železnicích, které jsou k řádné racionalisaci opravdu zralé, musí, jak vidno z tohoto pokusu pánů z meziministerské komise, prováděti odborníci, kteří vědí, že stroj na železnicích nikdy nenahradí ubitou lidskou práci, nikdy nenahradí onu práci. která, přes to, že klade na fysické síly zaměstnance veliké nároky, není ani z většího dílu fysickou, jak by se zdálo, nýbrž, která je eminentně prací duševní. Ve výkonné službě železniční člověk podle předpisů pracovati nemůže. To, co řekl kol. Bergmann o poštách, ve větší ještě míře platí o železnicích. Kdyby se na železnicích mělo pracovati podle těch mnoha a mnoha desítek instrukcí, které váží dohromady jistě nejméně 50 kg, zůstali bychom s provozem státi. Na železnicích musí se pracovati téměř podle citu. Podle rozkazu se nemůže pracovati na železnicích vůbec. Výpravčí úředník v Benešově musí "cítiti" vlak, jenž vyjíždí z Velenic, a vlak, který vyjíždí z Prahy, musí "cítiti", kde budou vlaky mimo jízdní řád pravděpodobně křižovati. Při dnešní racionalisaci, která se u nás na trati zavádí dispatchingem, nedirigují se vlaky podle jízdního řádu. Podle jízdního řádu nákladní vlaky vyjedou, ale na celé trati jedou bez jízdního řádu tak, co možno včas, anebo i před časem, jak je trať volná. Diriguje se od stanice ke stanici. A tu pracuje cit, tu pracují čivy a smysly člověka více než prostá fysická síla, a tuto službu, která je v 80% službou vysoce odpovědnou a namáhavou, oceňuje interministerská konference ve smyslu a duchu zákona o hodnocení pracovního výkonu tím, že béře vysokým železničním úředníkům možnost dosáhnouti druhé a první stupnice platové a že béře nižším úředníkům protizákonně vůbec úřednický charakter a zařazuje je do nové kategorie, a to gážistů. Kol. Bergmann řekl, že u nás se vysvětluje velký počet zřízenců u pošty tím, že tam většina služeb je vykonávána zřízenci. U nás asi ze 160.000 železničních zaměstnanců musíme počítati, že je nejvýše 20 až 25 tisíc úředníků a ostatní zaměstnanci všichni jsou zřízenci a dělníky. A tito zřízenci a dělníci zařazováni jsou vládním nařízením v naprostém rozporu se zákonem, s duchem zákona a úmyslem zákonodárců pod nejjednodušší výkony civilní státní služby, pod služby, při nichž zaměstnanci zahajují svoji práci ráno o 1/28 a o 1/23 tuto práci, v suchu a teple vykonávanou, opouštějí. Železniční služby ve dne v noci za každého počasí venku při největším napětí fysických i duševních sil vykonávané, při vydržování dvojí domácnosti, při zaměstnání, ztravujícím většinu života mimo domov atd., tyto služby jsou "v duchu zákona o hodnocení pracovního výkonu" takto oceněny. Pochopíte, paní a pánové, že se takovýmto způsobem racionalisace na železnicích dělati nedá.

A mluvil-li můj ctěný předřečník pan dr Rosche o řádném hospodaření na řádné hospodářské základně ve státních podnicích, pak musím říci, že jsme nikdy neviděli tak nešikovné ruce a tak nešikovné hlavy v tom našem, abych to řekl po železničářsku, "Eisenbonském Geschäftu", jaké máme a jaké rozhodují od těch dob, kdy železnice prý byly převedeny z byrokratického systému na systém obchodního hospodaření, jež vlastně jest komandováno z ministerstva financí, vnitra a jiných ministerstev, jenom ne odborníky z ministerstva železnic.

Mohu při této příležitosti prohlásiti docela jasně a stručně: Všichni páni kolegové a kolegyně budou v těchto dnech ve svých domovech viděti hotovou revoltu mezi železničáři. Není ani jinak myslitelno. My máme zákon od 3. června loňského roku hotový, tedy přes rok, teď dochází k výplatám těch pohádkových, vyčítaných 700 mil. Kč, o kterých bylo neustále mluveno, k vůli nimž prý musil býti zdražen cukr, musily býti zdraženy jiné věci, byla zvýšena cla - a zaměstnanci nedostávají ani toho, co je černé na bílém v zákoně, nýbrž jsou odbýváni několika korunami a vysokými vyrovnávacími přídavky, jež do budoucna znamenají jich úplné zproletarisování.

Důvodová zpráva mluví také o tom, že poklesem cen životních potřeb bude vyrovnána hladina důchodů s hladinou cen životních potřeb. My jdeme ale právě naopak den ze dne v ceně životních potřeb do výše. Od vydání této důvodové zprávy a tohoto zákona platíme životní potřeby o 110% proti době předválečné dráže. Platíme tedy na živobytí o 15% více, ale dostáváme naproti tomu o 15, 20 až 30% nižší platy, než jaké nám zaručuje zákon. Zaměstnanci, kteří počítají, že budou dobírati nejméně 400, 600 až 800 Kč ročně, místo 2000 Kč, podle rozdělení 700 mil. Kč, budou dobírati jednu až jedenáct Kč. (Slyšte! Slyšte!) Ale budou také přes vysoký vyrovnávací s doplňovacím přídavkem až přes 3000 Kč jdoucím - přídavkem dopláceti dnes několik korun, později "až postoupí", téměř všeobecně několik set i tisíc korun! Nemůžeme se diviti, že bude hotové zpuštění, když lidé - jak je to, prosím, snad známo - z kruhů státních zaměstnanců na velké doplatky z těch 700 mil. Kč nadělali dluhy, totiž dloužky, vždyť co jiného může udělati na ten svůj "skvělý" plat, a teď místo toho, co by měl takový zaměstnanec ženě přinésti nějakou stokorunu, aby se mohlo v domácnosti aspoň to nejnutnější uhraditi, přijde a řekne ženě: "Máš-li ještě 3 koruny, musíš mně je dáti, nebo mně je strhnou na prvního. Zaplatím je hned, ať mám pokoj."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP