Čtvrtek 23. června 1927

Z těchto situací, ze snižování životní úrovně zaměstnanců rodí se odpor proti racionalisaci, a zde je nutno zvýšením životní úrovně pracujících nasaditi páku, má-li býti racionalisace na železnicích vůbec provedena. Racionalisace, dobré hospodaření na železnicích je možno jenom v uznání pracovních výkonů. Pánové z meziministerské komise se nám holedbali v důvodové zprávě, aby dostali zákon č. 103, na němž jsme 9 měsíců pilovali, jednali a zajišťovali si své věci, aby nedošlo k žádnému neštěstí, že je tento zákon velikým pokrokem, že je jedním z nejmodernějších vzorných zákonů pro celou Evropu, hlavně proto, jelikož opouští automatický postup, automatické povyšování a zavádí hodnocení pracovního výkonu. Pak nám vydali vládní nařízení, jež jest v rozporu s nejzákladnějšími pojmy zákona č. 103 i se sliby a výklady, kterými pohnuli většinu této sněmovny k odhlasování zákona. A toto křivé dílo nelze již označovati za vědeckou práci personalistiky, toto dílo musili bychom podle pravdy nazývati zcela jinak. A za to si dnes pánové dají říkati, že jsou vědeckými pracovníky v personalistice.

Kdyby věda v naší personalistice se měla uplatniti ve všech odborech tak, jak se uplatňuje tady u železničářů, stala by se neštěstím zvláště pro mladé státy, jako je stát náš, poněvadž na takové vědě se nevybuduje žádný stát. To je vyloučeno. Já mohu s tohoto místa po těch několika poznámkách, kterými jsem zdůvodnil toto své konečné prohlášení, ještě prohlásiti: Nikoho na světě nesmí napadnouti, že na československých železnicích bude umožněno provádění zákona tak, jak ono je obsaženo ve vládním nařízení, které je dnes železničářům vnucováno. Nikomu na světě nesmí napadnouti, že se někdo na železnicích může najísti krásných slov, že železniční podnik se dá vybudovati na slibech, které se nejen nedodržují, ale jichž provádění ještě ubírá z toho, co tvořilo podklad slibu. Nikdo nesmí věřiti, že se na nedržených slibech dá vybudovati takové naše železnictví, na jaké jsme si zvykli po převratu, když jsme se chtěli chlubiti celému světu, co jsme z rozbitých, zchátralých železnic, Rakouskem opuštěných, udělali za několik dnů. Žádnému na světě nesmí napadnouti, že po nějakém mluvení o přísné systemisaci při podržení starého šlendriánu, kde se ze 100 skutečně celoročně zaměstnaných zaměstnanců systemisuje 20 nebo 25 míst a 75 zůstane jich ve vzduchu, a po nějaké valorisaci vedlejších příjmů, která není žádnou valorisací, budou železničáři vykonávati svoji službu. Železničáři až dosud vydrželi, dali si námi říci a klidně nechali jednati zástupce svých organisací za sebe. Se zástupci organisací bylo po vydání vládního nařízení až dodnes jednáno takovým způsobem, z něhož se nedá posuzovati, že by se vláda a vládní orgány stavěly proti reparování této veliké nespravedlnosti, která se na železničářích udělala.

Kdyby však měly vládní výklady v posledních měsících a dnech dané zklamati, tak jako zklamaly sliby pánů z interministerské komise ve věci zákona o prováděcích nařízení k tomuto, pak mohu s tohoto místa prohlásiti, že nikdo na světě neprovede ani racionalisaci, ani hospodaření na československých drahách, jak je to v zájmu celého státu. Zapomínajíc na nejdůležitějšího činitele, na živé síly pracovní na železnicích, staví vláda železnice na nakloněnou plošinu, po které nemohou tyto jinam dojíti než ke krachu. Žádné vyhrůžky o odstátnění atd. zde nepomohou také železnicím k takovému vzrůstu, jaký jest v zájmu celého státu. Zde může pomoci jenom uznání a ohodnocení práce železničářů! (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Hruška. Dávám mu slovo.

Posl. Hruška: Buržoasní českoněmecká vládní většina předkládá parlamentu k odhlasování státní závěrečný účet za rok 1925. K tomuto závěrečnému účtu je nutno říci stanovisko naší strany, zvláště pokud se týká státních výdajů na ministerstvo nár. obrany. Z tohoto účtu je viděti, jak i tehdejší vládní koalice, ve které byli i socialisté, snažila se zkonsolidovati armádu a militarismus.

Buržoasní třída, která postrkovala tehdejší vládu, snažila se již tenkráte, aby příprava na válku byla provedena, což je viděti z těchto číslic:

Na letectví na př. byl preliminován obnos 104,352.430 Kč, ale platba na tuto položku letectví činila 124,290.782 Kč, rozpočet v této položce byl tudíž překročen o 19,938.352 Kč.

Další položka: na ženijnictví (zákopnictví) bylo v rozpočtu preliminováno 8,744.061 Kč, ale platba opět byla vyšší, činila 15,218.566 Kč. Rozpočet byl opět překročen o 6,474.504 Kč. Další položka: výdej za železniční dopravu. V rozpočtu bylo opět preliminováno 4 mil. 831.076 Kč, ale platba činila 14,591.983 Kč. Rozpočet byl opět překročen o 9,760.906 Kč. Další položka: na automobilnictví bylo v rozpočtu uvedeno 68,827.019 Kč, ale platba činila opět 77,069.765 Kč. Jeví se i zde překročení rozpočtu v této položce o 8,242.746 korun čsl.

Položka na děla, ruční a sečné zbraně taktéž znamená překročení rozpočtu. V rozpočtu bylo pamatováno na tuto položku 149 miliony 290.700 Kč, ale platba činila 158 milionů 679.285 Kč. Rozpočet je opět překročen, a to o 9,388.585 Kč. Položka na střelivo: v rozpočtu bylo preliminováno na tuto položku 115,894.000 Kč, ale platba činila 157,401.380 Kč. Zde dokonce byl překročen rozpočet o 41,607.380 Kč. Konečně je zde položka "výbušnin". Zde taktéž bylo v rozpočtu preliminováno na tyto nejhroznější nástroje vraždění 28,199.250 Kč, ale platba činila 43,366.103 Kč. Rozpočet byl tudíž překročen o 15,176.853 Kč.

Na celý rozpočet ministerstva nár. obrany byl preliminován obnos 1.815,435.710 Kč, ale platba na ministerstvo národní obrany činila 2.050,634.139 Kč. Rozpočet na ministerstvo národní obrany byl tudíž překročen na r. 1925 o 243,199.429 Kč.

Z tohoto závěrečného účtu ministerstva národní obrany je vidět, jak již tenkráte buržoasie připravovala se na válku, i když socialisté byli ve vládě. Nyní však tato vláda dala si odhlasovati mimo rozpočet na ministerstvo národní obrany 315 mil. Kč pro dobu 11 let, aby s urychlením mohla býti buržoasní třída připravena na válečné dobrodružství, a při tom ještě rozpočet, který byl odhlasován na rok 1927, bude jistě překročen, jako všechny druhé vojenské rozpočty. Buržoasie myslí a počítá s tím faktem, že je připravena na válku, a tomu nasvědčuje její drzé chování ve všech státech. Ve Francii připravují nový vojenský zákon, v Anglii je již válečná moc v pohotovosti, v Československu byla odhlasována řada nových vojenských zákonů, čsl. buržoasie připravuje se rozhodně na válečné dobrodružství. Máme se dožíti opět téhož jako roku 1914, kdy lid byl tak zblbělý štvanicemi proti nepříteli, že šel do války a pod sprchu střel s nadšením. Měšťáci velcí a malí i socialpatrioti budou hráti i tentokráte stejnou roli zpitomělých ovcí, jako za éry Scheidemanna. Vystřízlivění však bude strašné a Scheidemanovci tentokráte tak lehko z toho nevyváznou. Situace jest dnes tak vážná, že my, jako strana pracující třídy, musíme připraviti dělnictvo na tuto novou válečnou katastrofu, aby vědělo, jak zabrániti této nové válce. Kdo může zabrániti válce? Jen pracující třídy všech národů a zemí. Odpor s jejich strany proti válce zároveň s revolučním bojem armád proti válce rozhodnou osud imperialistů. Víme, že klasický, vědecký rozbor příčin, které vedou k válce, dal nesmrtelný učitel proletariátu soudruh Lenin. Stanovisko Leninovo k válkám určuje taktiku komunistických stran pro celou dějinnou epochu, epochu imperialistických válek. Hesla "Válku imperialistické válce", "Přeměnění imperialistické války ve válku občanskou", nebo "Porážka vlastní měšťácké vlády v imperialistické válce" jsou ještě dnes klasickými příklady opravdového revolučního internacionalismu. Stanovisko Leninovo v otázce přeměnění imperialistické války ve válku občanskou, jež bylo potvrzeno zkušenostmi ruské revoluce, může býti vyjádřeno těmito hlavními body:

I. Aby revoluce byla úspěšná, je především potřeba, aby zde byla revoluční situace, jež vyvěrá z řady vojenských neúspěchů a porážek v imperialistické válce zúčastněných kapitalistických vlád, to jest situace, v níž a) pro vládnoucí třídu je nemožné udržeti své panství v nezměněné formě: dochází ke krisi v "hořeních vrstvách" v té či oné formě. b) Zostření bídy a chudoby potlačených tříd měrou nebývalou. c) Podstatné zvýšení aktivity mas z uvedených důvodů".

II. Avšak tyto objektivní příčiny samy nestačí k zajištění vítězného výsledku revoluce. K tomu je ještě potřebí subjektivních "schopností" revolučních tříd k revolučním hromadným akcím, jež jsou dosti mocné k povalení vlády nebo k přitlačení jí na stěnu, neboť vláda se sama nikdy nezhroutí, ani v dobách krisí, nebude-li povalena.

Revoluční třída musí míti kromě toho vyzkoušené bolševické vedení v komunistických stranách, které je schopno připraviti a organisovati revoluční hromadné akce této strany. V období příprav revolučních hromadných akcí musí toto vedení využíti každé legální možnosti a v masách vésti ustavičnou agitaci proti imperialistické válce pod heslem "přeměnění její" v občanskou válku. Lenin při tom nepřehlížel, že tato agitace narazí na urputný odpor vládnoucích tříd.

"Nejen v případě války - tak psal Lenin - nýbrž při každém zostření politické situace, nemluvě už o nějakých revolučních hromadných akcích, bude vláda i nejsvobodnější kapitalistické země neustále hroziti rozpuštěním legálních organisací, zabavením pokladen, zatčením vůdců a podobnými praktickými důsledky. Co je nám činiti?" Lenin odpověděl na tuto otázku, že by bylo nutno "legální činnost dělnické strany doplniti vytvořením illegální základny pro illegální organisaci, pro illegální sociálně-demokratickou - dnes komunistickou - činnost, aniž bychom se při tom vzdávali jakéhokoli legálního opěrného bodu."

Zároveň Lenin kritisuje ty, kteří se pokoušejí nahraditi boj mas proti válce individuelními činy, jako na př. sabotáží nebo individuelním odporem k vojenské povinnosti. "Nikoli sabotáž války, nikoli individuelní činy jednotlivců, nýbrž hromadná propaganda přeměnění války ve válku občanskou."

Lenin přesně předvídal neslýchaný systém zmilitarisování, jež chtějí zavésti dnes ve 13. roce po vypuknutí světové války vládnoucí třídy Francie. "Dnes militarisuje imperialistická buržoasie - tak psal Lenin - nejen veškerý lid, nýbrž také mládež. Zítra snad přistoupí také k tomu, aby zmilitarisovala ženy."

Lenin dává dělnické třídě tyto rady: "Dají ti pušku, vezmi ji a přičiň se dobře se naučiti zacházeti se zbraní. Proletáři musejí to uměti, nikoliv aby stříleli na své bratry dělníky z jiných zemí, jak se to děje v přítomné válce a jak k tomu radí zrádci socialismu - nýbrž aby bojovali proti buržoasii vlastní země, aby učinili konec vykořisťování, bídě a válkám. Konec nikoli zbožným přáním, nýbrž vítězstvím nad buržoasií odzbrojením buržoasie." Tak učil Lenin komunisty, jak mají bojovati proti imperialistické válce.

Jaké závěry z toho vyplývají v dnešní situaci pro komunistické strany?

1. Bolševismus přeložil těžiště boje proti válce do masového hnutí a boje mas. Činnost v masách, závodech, odborových organisacích, na venkově, v armádě - to je úkolem komunistů před vypuknutím války a za války, to je cesta k přeměnění války ve válku občanskou.

2. Krajně těžké podmínky, v nichž je dělnickým organisacím za války pracovati, zavazují komunistické strany, aby byly připraveny každého okamžiku k válce. Komunisté jsou povinni zahájiti boj proti válce ne snad teprve potom, když válka vypukne, když teror vlády na dlouho spoutá masy, nýbrž především v období příprav k válce.

Komunistické strany musí vytvořiti, jak v době před vypuknutím války, tak také za války úpornou prací illegální aparát k boji proti válce, nesmějí se však omeziti jen výlučně na konspiraci, nýbrž musejí si vybojovati svobodu pro svou agitaci při prvé možnosti cestou revoluční akce a vésti masy do ulic k boji za přeměnění imperialistické války ve válku občanskou, za dobytí moci proletariátem, za svržení buržoasie a za zřízení proletářské diktatury. (Smích na pravici.) Jistě to je vám velice nebezpečné. (Potlesk komunistických poslanců.)

Bolševici nemohou klásti celý problém boje proti válce jen jako otázku generální stávky. Generální stávka, která nevyústí v ozbrojené povstání, není sama s to znemožniti imperialistickou válku. Pro úspěšné provedení generální stávky a povstání, to je tedy občanské války, je potřeba, aby zde byla revoluční situace stejně jako schopnost revoluční třídy k masovým akcím, silné vedení prostřednictvím komunistické strany, soustavná úporná práce před válkou, která s úspěchem povstání proti panující třídě připraví. Jsou proto sliby ubohých hrdinů II. internacionály, že odpoví na válku generální stávkou, pustými frázemi nebo vědomým podvodem.

Boj proti válce není ojedinělým činem, nýbrž vyžaduje obrovské oběti od dělnické třídy, řadu hromadných akcí (demonstrací, stávek v muničních závodech atd.), jež musejí končiti vítězným povstáním proletariátu. Komunistické strany musejí vynaložiti všecko, aby stále šířeji rozvinovaly hromadné akce a stále důsledněji směřovaly ke generální stávce.

Naše strana je si vědoma toho, že v takových případech, kdy se jedná o válku mezi dvěma imperialistickými mocnostmi, je generální stávka v době vypuknutí války většinou velice ztěžka uskutečnitelná, je však přes to bezpodmínečně nutna, aby komunistické strany ve všech kapitalistických zemích trvale prováděly agitaci a propagandu pro generální stávku jak před válkou, tak také za války. Při tom však nesmí býti pomíjeno, že závisí na revolučním vývoji situace, kdy může býti vytýčeno heslo generální stávky jako akční heslo, to jest, kdy je tu možnost praktického uskutečnění generální stávky. Za generální stávky musejí komunisté pevně usilovati o její přeměnění v ozbrojené povstání.

Heslo "Sbratření", které bylo vytýčeno bolševiky, pro vojáky v imperialistické válce, platí také nyní jako jedno z nejdůležitějších hesel protimilitaristické práce mezi vojáky a námořníky imperialistických armád a loďstev. Toto heslo, které v prvé řadě má význam pro válku mezi dvěma imperialistickými státy, musí býti ve válce imperialistů proti revoluční Číně, dnes proti vládě vuhanské, a Sovětskému Svazu spojeno s výzvou k vojákům imperialistických armád, aby ve vhodnou chvíli přecházeli na stranu oddílů revoluce.

Předseda (zvoní): Žádám pana poslance, aby mluvil k věci, která je na denním pořadu.

Posl. Hruška (pokračuje): Třídy se otevřeně ozbrojují, na jedné straně fašisté, na druhé straně proletářské obranné organisace (rudé setniny v Německu a jiné organisace) a konečně musí proletariát v případě vítězství využíti zkušeností ruské revoluce; ruská revoluce přešla od rudé gardy, skládající se z ozbrojených dělníků, k utvoření rudé armády. Bylo by proto mylné přenášeti heslo "všeobecné lidové milice" na všechny země. To by bylo čistě mechanické řešení otázky.

Otázky zrušení existujícího vojska, "všeobecné lidové milice, ozbrojení proletariátu, milice pracujících" musejí býti postaveny v jejich konkrétní dějinné určitosti.

1. V moderních kapitalistických zemích, v nichž je skončeno období měšťácké revoluce, musejí komunistické strany vytyčovati vedle požadavku zrušení existujícího vojska zpravidla heslo "ozbrojení proletariátu". Toto heslo je zvláště aktuelní v období bezprostředních příprav k občanské válce, k boji za diktaturu proletariátu a také během občanské války, kdy buržoasie disponuje fašistickými organisacemi.

2. Heslo rudé armády jest aktuální po dobytí politické moci proletariátem. Rudá armáda slouží k likvidaci posledních zbytků měšťácké kontrarevoluce v zemi a k obhajobě vymožeností revoluce proti kapitalistickému světu.

3. Heslo "milice pracujících", které předpokládá odstranění existujícího vojska, má nyní propagandistický význam. (Výkřiky. Veselost na pravici.) Jeho uskutečnění předpokládá vítězství proletářské revoluce v řadě významných kapitalistických států. Komunistické strany musejí ve své propagandě za toto heslo přeložiti těžiště na požadavek odzbrojení buržoasie, fašistických organisací, policie a četnictva.

Komunistické strany musejí masám vyložiti, že skutečný boj pro mír je bez revolučních hromadných akcí nemožný, že pacifismus je jen podváděním lidových mas, že boj pro trvalý mír a pro zabránění válce rovná se vlastně svržení měšťácké vlády a zřízení proletářské diktatury. (Potlesk komunistických poslanců.)

Budeme se snažiti jako strana proletářské třídy, abychom tyto úkoly v této tak vážné době vykonali, abychom přivedli dělnickou třídu i v tomto státě k vítězství. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Uděluji závěrečné slovo p. zpravodaji posl. dr Hnídkovi.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Podle jednacího řádu měl bych vlastně hájiti usnesení rozpočtového výboru, který navrhuje schválení účetní uzávěrky za r. 1925. Ovšem vývody jednotlivých řečníků, kteří použili příležitosti v debatě o účetní uzávěrce, netýkaly se vůbec účetní uzávěrky, takže není nutno jednotlivými vývody se obírati a není to také možno.

Co se týče některých pánů kolegů, kteří mluvili skutečně k věci, totiž k účetní uzávěrce na r. 1925, dovolím si těchto několik slov.

O způsobu projednávání účetní uzávěrky, o němž mluvil kol dr Rosche, řekl bych, že je možná diskuse. Podle mého názoru nejsprávnější způsob projednávání účetní uzávěrky by byl ten, aby se projednávala tak, jako se projednává rozpočet, totiž aby se vzaly jednotlivé položky a srovnávaly s rozpočtem.

Otázka postavení nejvyššího kontrolního účetního úřadu a jeho odpovědnosti a jeho vzájemného poměru k ostatním resortům není dosud řádně rozřešena; to bude stanoveno teprve finančním řádem, který se právě připravuje a v nejbližší době bude také poslanecké sněmovně snad předložen. My jsme totiž tento poměr utvořili na základě staré tradice ještě za starého Rakouska a nyní na základě určitých zkušeností budeme musiti přikročiti k utvoření nového finančního řádu. Podle něho pak bude kompetence nejvyššího účetního kontrolního úřadu a jeho poměr k jednotlivým ministerstvům také dokonale vyřízen.

Co se týče poznámek v této účetní uzávěrce nejvyššího kontrolního úřadu, že některé resorty nešetří ustanovení §u 7 zákona o nejvyšším kontrolním úřadě, dovoluji si podotknouti jen to, že není ani možno, aby za všech okolností šetřilo se ustanovení §u 7 tohoto zákona. Nemám ho po ruce, ale obsah tohoto zákona je ten, že každý resort, objeví-li se potřeba rozpočet překročiti, je-li potřebí úhrady, na kterou není pamatováno v rozpočtu, má ve shodě s ministerstvem financí předložiti akta nejvyššímu kontrolnímu účetnímu úřadu k vyjádření a nejvyšší účetní kontrolní úřad může proti tomu podati své námitky; není-li jich dbáno, má potom rozhodnouti vláda. Bylo to zejména vytýkáno ministerstvu nár. obrany, ale tento případ může nastati při každém resortu, poněvadž ten neví, jednak bude-li potřebí virementů, jednak bude-li potřebí překročení či ne. Může nastati případ, že do konce listopadu může býti příslušný resort toho mínění, že ta či ona položka dostačí, a teprve poslední měsíc se objevuje nutnost překročení a dotyčný resort nemá možnosti, aby jednání na základě §u 7 bylo provedeno; nebo opačně může nastati ten případ, že příslušný resort má za to, že tato položka nestačí, ale v druhé polovině roku nebo ke konci měsíce se objeví, že dostačí. Tedy tato otázka bude museti býti zase řešena finančním řádem, který upraví také otázku virementů, kterých bylo 636. Virementy se objevily v účetní uzávěrce na r. 1924 a objevují se také zde, ale ve finančním zákoně na rok 1927 jest již učiněno opatření, aby virementů bylo co nejméně, aby byly zkrátka omezeny.

Co se týče podmínečných platebních rozkazů, je pravda, že se zde objevily a že by se mohlo zdáti, že jsou v odporu s čl. 8 finančního zákona z r. 1925. Ale prakse ukázala, že tuto věc není možno jinak řešiti, poněvadž tyto podmíněné rozkazy jsou vydány proto, aby mohly býti v některých resortech učiněné objednávky dodrženy, poněvadž v tom případě, kdyby tyto podmínečné platební rozkazy nebyly vydány, dotyčný kredit by propadl, nebyl by zaplacen, objednávka musila by se stornovati a dělnictvo by přišlo o práci.

Těchto několik slov jsem si dovolil říci k vývodům jednotlivých pánů řečníků, kteří se obírali účetní uzávěrkou za rok 1925. Jak jsem již řekl, nejvyšší účetní kontrolní úřad konal také zde svoji povinnost a nemohl se administrativními věcmi, které na něm byly žádány, obírati, mohl prostě předložiti jen účty a nic více. A jistě svou povinnost zde vykonal.

Já znovu navrhuji podle usnesení rozpočtového výboru, aby slavná posl. sněmovna vyslovila souhlas s účetní uzávěrkou za rok 1925 spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování.

Míním dáti hlasovati o návrhu na schválení celého závěrečného účtu za rok 1925 najednou.

Jsou snad nějaké námitky proti tomuto způsobu hlasování? (Nebyly.)

Námitek není. Návrh můj jest přijat.

Kdo tedy souhlasí s návrhem zpravodajovým na schválení celého závěrečného účtu státních výdajů a příjmů za rok 1925, jak je obsažen v tisku 1040, a to i s účtem státního melioračního fondu, dále s účtem státního bytového fondu a s účtem dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce r. 1925, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím závěrečný účet státní za rok 1925 je schválen spolu s účty státního melioračního fondu a státního bytového fondu, oboje za rok 1925, a s účtem dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce roku 1925.

Tím vyřízen jest 3. odstavec pořadu.

Nebude-li námitek, přistoupíme ještě k projednání odst. 5 pořadu, jímž jest:

5. Návrh, aby prodloužena byla lhůta stanovená §em 43 ústavní listiny posl. sněmovně k projednám usnesení senátu o vládním návrhu zákona, jímž se mění a doplňuje ustanovení §§ 185, 221, 233 a 245 obecného horního zákona ze dne 23. května 1854, č. 146 ř. z., (tisk 939).

Činím tento návrh proto, že práce ve výboru nepokročily ještě tak daleko, aby osnova tato mohla býti projednána ve stanovené lhůtě.

Navrhuji proto, aby lhůta prodloužena byla o 5 měsíců podle §u 43 úst. listiny a §u 78 jedn. řádu.

Ke slovu není nikdo přihlášen, návrh na odklad hlasování ani na přikázání výboru podán nebyl. Přistoupíme tudíž k hlasování.

Kdo souhlasí, aby k projednání usnesení senátu o vládním návrhu zákona, jímž se mění a doplňuje ustanovení §§ 185, 221, 233 a 245 obecného horního zákona ze dne 23. května 1854, č. 146 ř. z., (tisk 939) navrženo bylo senátu prodloužení lhůty o 5 měsíců, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Návrh jest přijat.

Tím vyřízen jest 5. odstavec dnešního pořadu.

Přerušuji projednávání pořadu dnešní schůze.

Před ukončením schůze učiním ještě některá presidiální sdělení.

Při některých bude nutno hlasovati.

Udělil jsem dovolené: dodatečně na minulé schůze 86 a 87, jakož i na dnešní schůzi posl. Kršiakovi, na dnešní schůzi posl. Čermákovi, Schmerdovi, Neurathovi, vesměs pro neodkladné záležitosti.

Pan posl. Szent-Ivány žádá o prodloužení dovolené na 6 týdnů, počínaje dnem 11. června t. r. pro neodkladné rodinné a soukromé záležitosti. Pan posl. Špaček žádá o udělení dovolené na minulý, jakož i na tento týden, pro těžké onemocnění v rodině. Pan posl. dr Fritz na 4 týdny, počínaje dnem 14. června t. r. z rodinných důvodů. Pan posl. dr Rosche do 5. července t. r. pro cestu do ciziny a pan posl. Mlčoch do 10. července t. r. z téhož důvodu. Pan posl. Zoufalý žádá o prodloužení dovolené do 20. července t. r. pro pobyt v cizině.

Navrhuji udělení těchto dovolených.

Kdo souhlasí s mým návrhem, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Dovolené tyto jsou uděleny.

Došel návrh posl. Tomáška podle §u 68 jedn. řádu na zahájení rozpravy o odpovědi vlády.

Žádám o přečtení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP