Úterý 28. června 1927

Nuže tedy otázka: Kolik tisíců ba desetitisíců úředníků a zřízenců bylo umístěno na Slovensku a Podkarpatské Rusi bez bytu, s obtížemi pro vzdělání dítek a jinými, a přece tam šli a přece tam jsou, neboť jsou si vědomi, že zájmy státní toho vyžadují. Stejně to je s tisíci úředníky a zřízenci ve smíšených krajích a nikdo z nás nebude mluviti o těžké křivdě. Co řeknou ti úředníci a zřízenci tomu zvláštnímu sociálnímu ohledu pro nepatrný počet vyšších úředníků právě v Praze nebo v Brně?

Při tom chci věřiti, že úředníci ti sami se takového sociálního zřetele ani nedovolávali. Věřím to proto, že se zřetelem na desetitisíce svých druhých kolegů, třebas podřízených, se ho ani dovolávati nemohli. Tvrzení pana referenta, že by otázka vedoucích osob pro 14 žup v historických zemích byla těžko řešitelnou, poněvadž bychom prý nenašli 14 schopných úředníků, kteří by mohli vésti župy, považuji za nedoložené. (Výkřiky posl. Tomáška a dr Dérera.) A považuji toto tvrzení pro naše úřednictvo za jistě málo lichotivé. Ale tvrdím oproti tomu, že těchto schopných lidí by se našlo více než 14. Tvrdím dále, že postavením v čelo župy byl by úředník přišel do užšího kontaktu s obyvatelstvem a byl by se mu jistě více přiblížil, než tomu bude, když bude uzavřen ve své pražské nebo brněnské úřadovně skryt za stohem aktů.

Důvody komunikační ve prospěch center zemských správních celků platí snad pro Prahu, ovšem také ne úplně. Přicházejí přece v úvahu také větší náklady dopravy, na které se zapomíná. Platí však už méně pro Brno, a nejméně pro Bratislavu. To bylo ve výboru dokázáno kolegy ze Slovenska naprosto přesvědčivě.

Pan referent snaží se oslabiti výtku, že Čechy s územím 52.000 km2 a obyvatelstvem skoro 7 mil. budou největším správním celkem v Evropě, a poukazuje na Rýnskou provincii. Vážená sněmovno, dalo to jistě dosti hledání, než se ta Rýnská provincie našla, aby zde hrála úlohu argumentu proti zastáncům župního zřízení. (Veselost. Výborně! Potlesk.) Je to jistě slabé, dovolávati se takové jediné evropské výjimky. Oproti tomu uvádím, že podle důvodové zprávy k župnímu zákonu obrátilo se ministerstvo vnitra v lednu a únoru 1919 na všechny činitele, jichž slyšení se zřetelem ke předmětu reformy se stalo žádoucím, a předložilo jim řadu otázek. Nás bude zajímati odpověď těchto odborníků na otázku správních obvodů. Na str. 29 ji najdete. Zní takto: "Obvody nových úřadů buďtež voleny tak, aby ve své působnosti zabezpečovaly rychlé, správné a odborné vyřizování svěřené agendy, ale aby při tom byly dosti blízko obyvatelstvu a tedy s ním stály v živém styku." Dále se tam praví: "Pokud jde o správu státní, bylo poukázáno na to, že dosavadní její obvody" - v závorce přímo se jasně mluví: "(okresní politické úřady vůbec a zemské politické správy v Čechách a na Moravě)" - "jsou pro intensivní správu příliš veliké,"(Slyšte!) a dále se praví, že totéž platí i o obvodech zemské správy autonomní. Bylo proto požadováno těmito odborníky, jak nás o tom přesvědčuje důvodová zpráva k župnímu zákonu, aby obvody okresní politické správy byly zmenšeny. Pro obvod II. instance se mínění odborníků rozcházelo a je zajímavo, že se rozcházelo tak, že zástupcové autonomních kruhů žádali zachování zemí jako II. instancí, kdežto zemské politické správy se přimlouvaly vřele, jak se tam praví, za zřízení žup na místo zemí. (Výkřiky posl. Tomáška.) Poněvadž se zde mluví o zemských správách politických, jsem jistě oprávněn říci, že toto vřelé doporučení podala také moravská zemská správa politická. (Slyšte!) Co tomu říkají nyní tito odborníci a co nám namítne pan referent, který se snažil ve výboru, a který se snaží v důvodové zprávě dokázati, že požadavek důvodové zprávy župního zákona, podle kterého obvody okresních úřadů, tudíž úřadů I. instance, mají se shodovati zásadně s obvody autonomních korporací dosud působících, nebyl by býval prý vládou splněn, že nebyl vážně míněn? Kde najde pan zpravodaj v župním zákoně doklad pro své tvrzení, že již župní zákon rozšířil základnu prvé autonomní stolice na politický okres?

Jako nejjistější důvod pro zrušení župního zřízení uvádí pan zpravodaj zřetel na Slovensko. Praví: "Bylo by zbytečno zakrývati si, že zavedení žup nepřispělo k uklidnění Slovenska, naopak volání po administrativním vyhovění požadavku slovenské osobitosti bylo stále silnější, ba bouřlivější." Z dalších důvodů je patrno, že pan zpravodaj vidí v této osnově prostředek pro získání těch bouřlivých - jak on praví - Slováků. Těmi bouřlivými Slováky jsou jedině páni poslanci Hlinkovy strany ľudové, neboť není mně známo, že by slovenští poslanci druhých stran bouřlivě se byli domáhali odstranění župního zřízení. Spíše mohu tvrditi, že i slovenští poslanci stran nynější většiny netají se nespokojeností s odstraněním župního zřízení. Získá pan referent stranu ľudovou? Strana ta prohlásila ve výboru ústy svého zástupce, že vidí v zemském zřízení pouze počátek pro své další autonomní snahy. Vidí tedy v této osnově jakousi začáteční basi pro své další operace. (Výkřiky.)

Podle toho bouřlivé volání se strany ľudové sotva ustane přijetím tohoto zákona. Naděje pana referenta je tedy budována na velmi vratkém fundamentu. Problém Slovenska nevězí v pochybných politických koncesích, nýbrž v programové hospodářské, sociální a kulturní práci na Slovensku. (Výborně! Potlesk.)

Jednota Československa - tvrdím na základě zkušeností, které mám také z legií - jest u lidu slovenského vžita. (Výborně! Potlesk.) Lid slovenský chce spravedlivou hospodářskou a sociální podporu. V tom nás hřmot pánů z ľudové strany v žádném případě nezmýlí. Tolik o otázce územního rozsahu správních obvodů. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Nyní něco k otázce složení zastupitelských sborů. Pan zpravodaj jménem většiny této sněmovny ukazuje na výhody nového složení zastupitelských sborů, které vidí zejména ve jmenování 13 tak zv. odborníků vládou. Zastupitelstva zemská a okresní budou prý míti úkoly odlišné od zákonodárných sborů: péči o obstarávání potřeb kulturních, hospodářských, sociálních, a tu prý je odborníků, zejména těch, kteří pro formy politického boje u nás necítí se povoláni k politickému životu, svrchovaně třeba. Odborníci budou prý také zdravou soutěží pro politické strany, které se musí obávati, jak se v důvodové zprávě výslovně praví, aby zástupci politických stran nebyli těmito odborníky zastíněni. Očekává se tedy od těchto odborníků pravý zázrak.

Ale uvažme, že pan zpravodaj sám uvádí, že zastupitelské sbory budou po většině jenom sborem parádním - sám to říká, a včera znovu to opakoval. Podle toho by byly tyto zastupitelské sbory tím, čím jsou dnes v zemském nebo okresním výboru úředníci autonomní. Poradní funkce zpravodajem opětně zdůrazňovaná sama ten význam odborníků staví do stínu. Třetina jmenovaných odborníků nemá prý býti korekturou volebních výsledků. Na korekturu volebních výsledků se prý v žádném případě nepomýšlí. Nuže, přečteme si důvodovou zprávu, ovšem důvodovou zprávu k té druhé osnově, o volbách do zemských a okresních zastupitelstev. Na str. 5 stojí: "§ 56 vládní osnovy navrhoval, aby jmenovaní členové tvořili samostatnou volební stranu, jde-li o volby do zemského výboru a jde-li o volbu komisí". Ústavně-právní výbor změnil osnovu a navrhuje, aby jmenovaní členové před rozvrhem mandátů zemského výboru mezi jednotlivé strany prohlásili, se kterou volební stranou budou voliti. (Slyšte!) A praví se tam: "Komise pak, jež řídí volbu zemského výboru, určí, přihlížejíc k prohlášení jmenovaných členů, počet členů zemského výboru, připadající na každou ze zvolených stran. Prohlášení jmenovaných je pro volební komisi závazné do té míry, že vůbec nezáleží, zda volební strana přijme do svého středu hlásícího se k ní člena, nýbrž tímto prohlášením zvětšuje se počet členů té které strany tak, že při rozvrhu mandátů zemského výboru musí s touto stranou počítati, jakoby počet volených členů byl zvětšen o jeden nebo více mandátů podle počtu přihlášených odborníků." Netřeba dále ani citovati. Je z toho zřejmo, že pro počet členů té které volební strany nebude rozhodný počet pro ni odevzdaných hlasů, nýbrž větší nebo menší příchylnost odborníků.

Ostatně se tam mluví až dosti otevřeně, že se počítá vážně s politickým stranictvím těchto odborníků, že se tam přímo stanoví pro ty odborníky, kteří vstoupí přímo do těch volebních skupin podle stran, větší práva nežli pro ty, kteří se do strany nepřihlásí.

Stačí, když cituji jenom to, že člen jmenovaný do strany a do strany přijatý zúčastní se volby jak do výboru, tak do komisí, kdežto člen odmítnutý toho práva nemá. Já jsem ovšem, slavná sněmovno, skutečně zvědav na případ odmítnutí hlásícího se odborníka k určité volební straně. (Výborně! Souhlas poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Tak tedy bez vytáček: Budou se počtem odborníků korigovati výsledky volební pro volby do zemských výborů a komisí, či ne? (Hlasy: Zajisté, že ano!) Nepatrná volební strana může tedy jimi býti pro volby do zemských výborů a komisí důkladně omlazena bez Steinacha a bez Voronova. (Potlesk. - Výkřiky komunistických poslanců.) Větší volební strana může odborníky získati většinu absolutní, třebaže jí ve volbách vůbec nedocílila. Strany budou se předstihovati v získávání přízně odborníků. Je opravdu těžko při bedlivějším zkoumání funkce a úkolů těchto odborníků uvarovati se satyry. Odborníci budou prý jmenováni se zřetelem k poměrům hospodářským, kulturním, národnostním a sociálním. Nebylo by upřímnější říci hned otevřeně, že budou jmenováni podle politického klíče vládních stran? (Tak jest!)

Pan referent mluvil o obchodních komorách a zemědělských radách, které budou nebo mají míti navrhovací právo, pokud se týče těchto odborníků, a velmi litoval, že nemáme ještě uzákoněny komory práce pro dělnictvo. Z toho vidíte, že pro zástupce dělnictva budou tito odborníci slibováni až tehdy, uzákoní-li se komory práce - zatím mohou strany dělnické klidně čekati. (Tak jest!) Totéž platí pro okresní zastupitelstva a výbory. Složení těchto zastupitelských sborů je tedy naprosto odlišné od zákona župního. Případ Slovenska byl v zákoně župním časově omezen. Složení bude určováno nejen demokraticky volebním lístkem, nýbrž i jmenováním. Vidí-li v tom někdo demokracii, je to jeho věcí, my ji v tom nevidíme. (Souhlas poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Třetí zásadní věcí je pravomoc zastupitelských sborů ve věcech finančních. Rozpočet zemský schvaluje podle osnovy vláda, která zkoumá rozpočet i po stránce účelnosti jednotlivých položek. Byla sice proti vládnímu návrhu provedena změna, že vláda nemá hned práva provésti k potřebě a úhradě změny jak co do zařazení, tak co do výše, nýbrž že se vrátí v takovém případě rozpočet zemskému zastupitelstvu, aby toto provedlo změny vládou zamýšlené. Ale když uvážíte, že zemské zastupitelstvo musí se podrobiti příkazu vlády, uznáte, že je to změna pouze formální. Stejně se to má s rozpočtem okresním, neboť v §u 83 osnovy je citace odst. 1 a 7 §u 3 zákona o finančním hospodářství svazků územní samosprávy.

Pro finanční hospodářství zemí a okresů zavádí se ještě jiná novota, která v župním zákoně nebyla. Podle §u 51 připouští se virement pro hospodářství zemské z úspor částek povolených pro jiné účely, dá-li k tomu souhlas zemský president. Totéž se dovoluje podle §u 86, odst. 2 také pro okresy, dá-li k takovému virementu souhlas okresní hejtman. Páni členové rozpočtového výboru se budou pamatovati, jak byla otázka virementu v rozpočtové debatě o státním rozpočtu odsuzována právě se strany některých pánů nynější vládní většiny. Pamatují se také na to, jak p. ministr financí i p. předseda nejvyššího kontrolního úřadu prohlásili, že musí virementy z rozpočtu zmizeti. A hle, pro hospodářství zemské, pro hospodářství okresů se najednou virementy připouštějí a nikdo z těch pánů neprotestuje.

Dále jest také provedena změna v kompetenci zemských zastupitelských výborů v §u 99. Dohlédací moc nad obcemi přejde podle této změny sice na okresní výbory, po případě, pokud se týče měst se zvláštním statutem, na zemské výbory. Dohlédací moc, která přísluší vyšším dohlédacím úřadům, přejde na výbory zemské, ale najdete tam pythickou větu: "Výkonem dohlédací moci se nevyrozumívá rozhodování pořadem stolic." Chcete-li této větě pythické rozuměti, musíte se obrátiti k důvodové zprávě a tam po dlouhých historických úvodech se dovíte, že vždy, když se podá stížnost proti usnesení obecního zastupitelstva, přenese se pravomoc z okresního výboru na okresní úřad. Praví se tam, prý "v tom jediném případě". My přece všichni víme, že stížnost taková bude pravidlem, a tak můžeme říci, že rozhodování zastupitelských sborů a opatření nižších sborů samosprávných bude řídkou výjimkou. Teprve, bude-li stížnost zamítnuta, bude moci býti uplatněno schvalovací právo vyšších sborů samosprávných.

Podstatnou otázkou jest také otázka zaměstnanecká. O ní se zmíní obšírněji jiný kolega z mého klubu. Sám chci ukázati, že v §u 10 jeví se sice úzkostlivá péče, aby zaměstnanci, kteří přijdou do státní služby, neměli platové nároky přes míru §u 212 platového zákona, ale méně již se ukazuje tato péče v tom, aby bylo positivně řečeno, že nároky platové musí odpovídati platovému zákonu u zaměstnanců, kteří zůstanou ve správě zvláštních podniků a zařízení zemí nebo okresů. Ukázal jsem ve výboru na bídné postavení okresních cestářů, žádal jsem jejich unifikaci platovou se zaměstnanci státními stejné kategorie. (Výborně!) Byl jsem odbyt slibem, že tato věc bude v brzku vyřízena zvláštním zákonem. Ten zákon se nám již slibuje po léta; podáváme proto k §u 10 návrh, který provádí unifikaci platovou všech zaměstnanců bez ohledu, budou-li zestátněni či ponecháni při správě podniků a zařízení okresů nebo zemí. Stejně tak navrhujeme unifikaci požitků odpočivných a zaopatřovacích. Většinové strany mají zde příležitost dokázati dobrou vůli v řešení otázek zaměstnanců samosprávy.

Důležitý jest též odst. 4 §u 10, podle něhož zprošťují se zaměstnanci zrušených korporací, kteří vstoupili do služeb jejich do 29. února 1920, při dobré kvalifikaci povinnosti skládati odbornou zkoušku, předepsanou k nabytí místa ve službě státní. Podali jsme návrh, že dispense ta se ovšem nevztahuje na zkoušku ze státního jazyka. Většina se vyslovila proti návrhu, poukazujíc zejména na důvody p. ministra vnitra, že se to rozumí samo sebou a že beztak, než se stane z čekatele definitivní zaměstnanec, musí se vykázati zkouškou jazykovou. Zde však jde o zaměstnance, kteří jsou definitivní (Tak jest!) a kteří přicházejí jako takoví ex lege do státní služby. Zkouškou odbornou se může tedy rozuměti v případě pochybném i zkouška jazyková. Aby tedy byly tyto pochybnosti odstraněny, podali jsme svůj dodatek; byl-li zamítnut, máme ovšem právo vysloviti obavy, že odst. 4 znamená nejen dispens od zkoušek pro ten který obor předepsaných, nýbrž možnost dispense také jazykových zkoušek, tedy politickou koncesi na úkor státního jazyka. (Tak jest! Výborně!)

Pokud jde o návrh zákona o volbách do okresních a zemských zastupitelstev, lze říci, že hlavním důvodem a účelem změny je tu jednak zvýšení hranice věkové, jednak rozšíření doby usedlosti. Pro zvýšení hranice věkové uvádí se v důvodové zprávě se strany p. referenta celá řada důvodů, ve kterých chce ukázati na velkou důležitost zastupitelstev okresních a zemských po stránce hospodářské, sociální a kulturní, a na nutnost, aby pro právo volební byla hranice věková zvýšena. (Slyšte!) Ale přečtěte si důvodovou zprávu k zákonu o organisaci politické správy a najdete tam, že na druhé straně právě důvodová zpráva ukazuje, že vlastně funkce okresních a zemských zastupitelstev bude dosti podřadnou. Sám p. referent se o tom vyjádřil, že budou míti vlastně ve skutečnosti jen hlas poradní. Najdete tam rozpory. Na jedné straně se říká, že při volbách do okresních a zemských zastupitelstev nepůjde o žádné dalekosáhlé věci, jako o ně jde při volbách do parlamentu; tam se prý nebude rozhodovati otázka míru či války, otázka rozpočtu státního, otázka politické existence státu, nýbrž tam se budou řešiti otázky kulturní a hospodářské.

Logický závěr z tohoto předeslaného by tedy musil býti, že pro volby do okresních a zemských zastupitelstev není třeba činiti přísnější podmínky než pro volby do Národního shromáždění. (Tak jest!) Ale naopak, najednou zase se věc převrátí a tvrdí se, že je nezbytně nutno, aby voličstvo, které bude voliti do okresních a zemských zastupitelstev, bylo vyspělejšího věku. (Posl. Riedl: To je příprava pro další změny volebních řádů!) Nejen, vážená sněmovno, že můžeme sdíleti tuto obavu, že je to příprava pro další změnu volebního řádu do obcí, nýbrž když uvážím všechny ty za vlasy přitažené důvody pro zvýšení věkové hranice, myslím si, že mám právo říci, že kdyby byla ústavní možnost 3/5 většina pro změnu této hranice také pro volby do Národního shromáždění, že by této možnosti bylo využito. (Tak jest!) Zkrátka je potřebí, abychom si byli vědomi, že je tady určitý plán, který chce v mezích možnosti odbourati, co bylo tenkráte v revolučním Národním shromáždění usneseno. (Potlesk.) Stejně se to má s prodloužením (Výkřiky posl. Zeminové.) doby usedlosti. Jest jisto a bude jistě pro tu mládež dosti těžko pochopitelné, aby seznala a přesvědčila se, že pro volby do parlamentu stačí 3měsíční usedlost, ale že pro volby do zemského zastupitelstva je potřebí vedle 3 měsíců ještě další 9měsíční usedlost a že pro pasivní volební právo je potřebí 2leté usedlosti.

Tyto důvody, myslím, že sotva pochopí ti, jichž se to týče. Jinak z osnovy o volebním řádu je důležitý a jistě zajímavý § 67, který ustanovuje, že volební skupina a strana, která nedosáhne mandátu v okresu, hradí celý náklad spojený s rozmnožením svých kandidátních listin. Je zde dovolávání se analogie pro volby do parlamentu. Vážené shromáždění, v tom je veliký rozdíl: i když změnou volebního řádu bylo přijato ustanovení, že strana, která nedosáhne mandátu a volebního čísla pro volby do parlamentu, hradí náklady volebních a kandidátních listin, týkalo se to strany, která nedosáhla v celé republice tohoto volebního čísla. (Tak jest!) To je něco podstatně jiného, ale my u nás nejsme národnostně ani jinak tak složeni, abychom klidně mohli tuto zásadu přijímati také pro okresy. Není potřebí tyto věci zvláště vykládati. Je potřebí postaviti se před jasnou skutečnost, že naši lidé právě ve smíšených krajích jsou hospodářsky nejslabší. (Tak jest! Potlesk.)

Vážení pánové, bylo by stálo za uvážení, aby se právě po tom, co se už stalo proti našim lidem ve smíšených krajích po odnětí volebního práva vojáků a četníků, nedělal zde další pokus, který tyto lidi prostě vrhne ve stav, že se nebudou moci odvážiti kandidovati. (Výkřiky posl. Zeminové.)

Jestliže pod dojmem hlasů a důvodů, které byly předneseny z řad oposice, zejména panem posl. dr Meissnerem, se udělala koncese, že ustanovení toto netýká se stran sdružených, když aspoň jedna z nich dosáhla mandátu, myslím si, že to také celkem nic není. (Výkřiky.) Omezovati to prostě na obvody okresů, jinými slovy trestati (Výkřiky.) volební stranu, která po případě v ostatních okresích dosáhne značný počet mandátů, tím, aby v určitém území, jestliže v okresu nedosáhne mandátu, hradila náklady kandidátních listin, to, myslím, že je přílišné. Vážení pánové! Když už chcete taková omezení dávati, tož prosím, udělejte krok další: Odstraňte volební povinnost, (Tak jest!) poněvadž za těch ustanovení se bude volební právo posuzovati zejména se strany našich lidí ve smíšených územích za velice obtížné a za velice riskantní. (Výborně!)

A nyní, vážení pánové, aspoň stručně bych se chtěl zmíniti o t. zv. hlavě I zákona o organisaci politické správy, která ve svých 14 článcích, stručně řečeno, vymezuje kompetenci a oprávnění politických úřadů a která zároveň dává základy pro správní řízení. Nejzajímavější z této hlavy I jsou čl. 2 a 3. Znamenají, jak už zde bylo také předešlými řečníky řečeno, recepci pověstných císařských nařízení z r. 1854, t. zv. Prügelpatentu, znamenají recepci takovou, že je to zhoršení.

Ke čl. 2 a 3 jsem uplatňoval a odůvodňoval návrh, aby oprávnění politických úřadů k vydávání příkazů a zákazů bylo omezeno výslovným připojením dodatku, že tato oprávnění mohou vykonávati politické úřady v mezích platných zákonů. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Vážení pánové! Já jsem pro tento svůj návrh měl možnost dovolávati se brněnského sjezdu našich právníků. Otevřeně říkám, že tento sjezd sice zaujal k otázce převzetí ustanovení obsažených v Prügelpatentu stanovisko kladné, ale výslovně připojil omezení, a to, že "zmocnění k vydávání příkazů a zákazů budiž omezeno jednak poukazem na zákony ústavní a obyčejné, jednak zákazem nezasahovati do sféry soukromého života občana, pokud jeho způsob v jednotlivých případech přímo i zevně se nedotýká zájmů veřejného klidu a pořádku".

Jestliže tedy důvodová zpráva, jestliže vládní návrh a jestliže řečníci v debatě se dovolávali usnesení brněnského sjezdu, proč, prosím, nepřijala se ta resoluce brněnská, usnesení brněnského sjezdu, úplně. (Výkřiky poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Když jsem žádal právě při tomto čl. 2 tento doplněk, bylo mně odpověděno panem zpravodajem, že se to rozumí samo sebou, že je to ve čl. 1 tohoto zákona. Ale bylo zajímavé, že pan ministr vnitra a zástupce ministerstva vnitra, kteří odpovídali na mé vývody a na tento můj návrh, již mluvili poněkud jinak a již přímo řekli, že tímto čl. 2 má se dostati správním politickým úřadům možnosti, aby podle svého uznání, když toho žádá zájem veřejného pořádku, klidu, bezpečnosti atd., vyplňovaly mezery platných zákonů. (Slyšte!) Já jsem tehdy, vážená sněmovno, ukazoval, že nejenom se budou vyplňovati mezery, ačkoliv ani vyplňování mezer se stanoviska naší ústavy není přípustno, nýbrž že takovými příkazy a zákazy se po případě budou měniti platné zákony. Bylo mně otevřeně řečeno, že tomu tak není. Důvodová zpráva dnešní poučí vás zejména při tom známém paragrafu, týkajícím se zákazu podávání lihových nápojů, o něčem jiném. Praví se tam, že sice podle změněné nyní osnovy ve výboru je dovoleno čepovati lihové nápoje v den před volbou do 2 hod. odpol. a po volbách 2 hodiny po skončení hlasování, ale poukazuje se zde, že podle §u 54 živn. řádu mají politické úřady beztak oprávnění se zřetelem na čl. 2 tohoto zákona, aby po případě provedly zakročení i ještě dalšího rázu. Tedy otázka: provedou-li politické úřady v tomto případě zakročení, bude tím platný zákon, který zde teď usnášíme, měněn, či ne? To je jasno! Jsem zvědav, jak potom bude se rozhodovati o těchto věcech před nejvyšším správním soudem, který po případě v důsledku stížností přijde před eventualitu, aby zjistil, zdali rozhodující o tom zákazu je zákon, či zdali bude rozhodující správní opatření.

A ještě jenom malý poukaz na ten citovaný § 54. Ze zprávy referentovy, ale také se strany zástupce ministerstva vnitra se mluvilo, že politické úřady mají podle §u 54 živn. řádu právo, aby upravovaly možnost tohoto výčepu i v jiných případech a mimo tuto dobu. Dal jsem si práci, že jsem si tento § 54 přečetl, a dal jsem otázku některým odborníkům, aby se o něm vyjádřili. Vy v tom §u 54 nenajdete nic, než že přísluší politickým úřadům policejní dozor, pokud se týče hostinců. Z toho se dedukuje právo, že mají politické úřady právo zasahovati právě při volbách a rozšířiti tu t. zv. abstinenci ještě dále.

Tím je podán jasný důkaz o tom, že čl. 2 a 3 zákona o organisaci politické správy prostě znamená neomezenou plnou moc pro politické správní úřady, aby podle svého volného uvážení, když to podle jejich názorů žádá veřejný zájem, veřejný pořádek, veřejná bezpečnost nebo veřejná mravnost, vydávaly příkazy a zákazy, a oprávnění těchto úředníků opírá se o tento zmocňovací zákon čl. 2 a 3.

Všeobecně bych chtěl říci - a je třeba to říci v otázce zmocňovacích zákonů vůbec a v otázce zmocňování vlády a jiných orgánů touto sněmovnou k vydávání nařízení o věcech, ke kterým je tato vláda a tento parlament příslušný - že každým zmocňovacím zákonem si podepisuje nejen naše demokracie, nýbrž i náš parlament vysvědčení chudoby. (Potlesk čsl. nár. socialistických poslanců.) Nejsme tak ohromným státem a nejsme tak zaměstnáni, abychom otázky, které podle jasného znění naší ústavy patří na stoly sborů zákonodárných, dávali řešiti moci výkonné. Naše ústava nepřipouští žádnou delegaci práv z jednoho sboru na druhý, ona jasně říká, kdo jakou kompetenci má, a jasně víme všichni, kteří v otázkách právních jen trochu jsme obeznalí, že veřejná práva jsou zároveň veřejnými povinnostmi. (Potlesk.)

Tvoří se zde zbytečný a nebezpečný prejudic, když se úřednictvu dává tak neomezená plná moc, a dovolím si tvrditi, že kdyby politické úřednictvo, které je rozseto po okresních politických správách Československé republiky, bylo bývalo také tázáno, zdali si přeje tak rozsáhlého splnomocnění, že by bylo řeklo, že nikoliv. Zde nejde snad o vyhovění všeobecně přednášeným přáním úřadů, nýbrž o to, že je zde menší kroužek pánů, kteří takovýmto způsobem chtějí vykonávati moc, která jim podle ústavy nebyla dána a která jim v žádném případě nepřísluší.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP