Úterý 28. června 1927

Posl. de Witte (německy): Slavná sněmovno! Na našich stolcích leží předloha zákona, na venek tiskovina jako každá jiná, přece však zcela zvláštního druhu. Je to rozsudek smrti, který máme podepsati. Myslí si o nás, že ten národ, který nás sem poslal, abychom jeho práva zastávali, oklameme nyní o tato práva, která si po dlouhé době vybojoval. Máme vysloviti rozsudek smrti nad samosprávou, položiti našemu lidu smyčku na krk, zatarasiti cestu k národnostní samosprávě, máme státní byrokraty, kteří nejsou ničím jiným, než nástrojem moci vládnoucí v té které době, učiniti pány našich obcí a okresů, máme vyhladiti beztoho skrovné osobní svobody státních občanů a slavnostně potvrdit i Prügelpatent z doby temného habsburského zpátečnictví a postaviti jej za znamení domněle svobodné demokratické republiky.

České strany, které hlasují pro tuto hanebnou předlohu, nazvanou reforma správy, vraždí demokracii. Falšují revoluční program českého národa, sestupují na úroveň předbřeznových zpátečníků, špiní dějiny českého národa, jehož minulost byla veliká, který v době svého útisku ukazoval vzorné ctnosti občanské, o jehož občanstvu musilo by se však říci, že dovedlo užívati svých svobod co nejhůře. České strany, jež se k tomu propůjčují, aby pro tuto reformu správy hlasovaly, překonávají utlačovatele lidu z včerejška v násilnosti a ukazují se ubožejšími než oni, kteří alespoň nikomu se nesnažili namlouvati, že jsou demokraté, když poddaným tehdejších vrchností věnovali Prügelpatent.

Avšak německé strany, které hlasují pro tuto předlohu, činí ještě něco horšího. Snižují se k tomu, aby dělaly katy vlastnímu národu. Nejsme zhýčkáni v tomto státě tím, co jsme zažili od všenárodní koalice. Museli jsme snésti strašné věci. Staly se nám věci přehrozné. Avšak ať bylo podniknuto cokoliv, viděli jsme tyto německé strany venku táhnouti ze schůze do schůze a slyšeli jsme je stále a stále říkati: To dělají sociální demokraté, čeští sociální demokraté, jako na př. pozemkovou reformu, zavírání škol. To říkaly, vědouce dobře, že čeští sociální demokraté byli jen malou částí koalice; dobře vědouce, že sociální demokraté se snažili, aby zabránili nejhoršímu národnostnímu šovinismu, to tvrdili němečtí měšťáci k tomu účelu, aby postihli nás, k tomu účelu, aby vybičovali masy proti dělnictvu, tyto strany činily za vše to odpovědnými české sociální demokraty. Vskutku, všenárodní koalice byla vedena pověrou, že je možno nalézti v boji za společné národní zájmy možnost, aby hospodářské rozdíly byly překlenuty. Všenárodní koalice je dnes odbyta, tato pověra je odbyta, avšak je dosti draze zaplacena. V republice Jana Husa vládne dnes páter Šrámek, čeští, slovenští a němečtí měšťáci a popové se semkli proti českému, maďarskému, německému a slovenskému dělníku v tomto státě. Měšťáctvo je upevněno, klerikalismus vládne, národové jsou nesvobodní, masy jsou bez práce, hladovějí v tomto státě, rozsáhlé plochy orné půdy a lesa jsou zašantročeny, školy byly zničeny, národní šovinismus připravil desetitisíce lidí o chleba. Zhoršeným vydáním starého Rakouska, tím se stal tento stát, jehož zakladatelé, jak vhodně zde s tohoto místa řekl Seliger, vlekli s sebou mrtvolu starého Rakouska. Tehdy se nám slíbilo, že nám nemá býti vzato nic z našich svobod, jež nám dala republika Rakouská - vzali nám je všechny. V tomto státě není svobody shromažďovací, policie je naším poručníkem, v tomto státě není svobody tisku, pěst policie cítíme na každém rohu a v každé končině, v tomto státě vládne censura zcela a úplně v duchu Bertholda, mohučského arcibiskupa z r. 1486, v tomto státě jsou lidé nesvobodní.

Zájem o zisk měšťáctva roztříštil všenárodní koalici. Co po ní následovalo, bylo horší než všechno to, co se na nás spáchalo v době všenárodní koalice. Co vše neprovedl v krátké době této mezinárodní měšťácký blok. Byla to doba, jež byla zralá pro národnostní vyrovnání, avšak nenávist proti dělnictvu, pud lichvářství, dychtivost po zisku tří německo-měšťáckých stran pohřbily všechny naděje na vyrovnání, schválily všechny zločiny spáchané na národě a nejhoršímu teroru českého šovinismu otevřely dvéře dokořán. Před 11/2 rokem zpívali také páni ze Svazu zemědělců - tenkráte zde tak nechyběli jako nyní, kdy se ostýchají jíti do zasedací síně - tu zpívali křesťanští sociálové a živnostníci "Deutschland, Deutschland über alles..." Tu dole v lavicích postavili se pan Švehla a pan Šrámek a zpívali "Kde domov můj?" a Hlinka zpíval se svými straníky "Hej Slované". V Rudolfinu vypukl opravdový pěvecký boj. A půl roku později seděli všichni tito pěvci pohromadě, když šlo o to, aby lichvářská cla byla zvýšena, národ aby byl vykořistěn a aby byly zvýšeny platy popů. Několik týdnů později kráčeli Spina a Mayr-Harting jako ministři do této síně. A dnes jsou tak daleko tito němečtí pěvci, že celý německý lid začachrují pod titulem správní reformy, činí z německého národa psance. (Posl. Katz [německy]: Pod diktátem Kramářovým!) Tak jest.

Dějiny znají málo příkladů zrady této podobné, kterou tyto německé vládní strany se právě chystají spáchati na svém národu. Nejprve tropili svým voličům kejkle s národnostním smýšlením a pak, když jim mnoho voličů padlo do léčky a přivedli to k určité síle, obětují bez váhání vše, co vypisovali jako "národnostní požadavky".

Ještě je v paměti, co druhdy řekl pan Mayr-Harting o úkolech, které prý jsou dány německé politice a německému aktivismu: aktivisté prý jsou ochotni ke spolupráci v tomto státě, jakmile Čechové splní Němcům nejmenší míru požadavků, a to samosprávu školskou, zřetel na Němce ve všech státních úřadech podle klíče atd. Ani jeden z těchto požadavků nebyl splněn a Mayr-Harting šel beze všeho k vládním jeslím. Jest ještě dnes v paměti volební provolání, které poslal Svaz zemědělců německému lidu venkovskému, v němž se pravilo: "Chceš-li svobodu a bezpečnost na své půdě, svobodu a právo jazyka a vzdělanosti, chceš-li" - člověk by myslel, že tito lidé by se museli zalknouti, kdyby to dnes měli opakovati - "chceš-li, aby se přiblížilo k cíli právo samosprávy pro náš lid, pak vol Svaz zemědělců!" (Posl. Schweichhart [německy]: To jest ovšem ta největší lež!) Lež není ovšem výrazem pro to. To říkati a to dělati, co provádí Svaz zemědělců, to ukazuje nejnižší smýšlení, bezmeznou podlost, jež nemá rovné.

Nepotřebuje se nic jiného dělati, než dávati pánům ze Svazu zemědělců před oči, co slibovali, co voličům prohlašovali, a naproti tomu jen postaviti, co dnes dělají, aby každý člověk, který ještě něco dá na poctivost, věrnost a čestnost i v politice, naplněn byl hnusem. Dnes sedí ti pánové u vládní mísy a chystají se prostě samosprávu zrušiti. Jak měli své voliče za blázny!

Dnes ještě stojí v programu strany Svazu zemědělců věta: "Vojenské zřízení jest zavésti podle vzoru švýcarského a k tomu cíli dlužno provésti co nejrychleji rozpuštění stávajícího vojska. Odzbrojení je naléhavě nutné, aby státní finanční hospodářství nebylo ještě více přetěžováno a aby národnímu hospodářství nebylo zbytečně odnímáno ještě více pracovních sil." A v programu strany německé křesťansko-sociální strany lidové praví se i ještě dnes: "Strana odmítá militarismus v každé podobě. Branná moc potřebná k udržování veřejné bezpečnosti má býti vybudována podle soustavy miliční." Přes to obě strany hodily Molochu militarismu miliardy do chřtánu a dokonce hlasovaly pro prodloužení vojenské doby služební.

Volební provolání Svazu zemědělců pravilo, že venkovský lid stojící pod jeho vedením - cituji doslovně - je jeho silou, na níž se konečně musí roztříštiti nenasytná chamtivost nynějšího mocenského systému ve státu, jenž chce vyhladiti vše německé. Ve volebním provolání německé křesťansko-sociální strany lidové se pravilo: "Poctivě pracující stavy jsou přiváděny na mizinu nesnesitelnými dávkami, daně se rozhazují na nesmyslná vojenská břemena a na úroky z lehkomyslně učiněných státních dluhů, svoboda slova, tisku a shromažďovací je rdoušena," - pane Mayr-Hartingu! "Naše samosprávné sbory jsou zbavovány práv... Chceme pro svůj německý lid německé úředníky, chceme odkázati pozemky a půdu a odbytiště práce svým dětem a dětem svých dětí. Proto musíme se semknouti..." a býti křesťanskými sociály. Při tom povolili tito antimilitaristé na 10 let napřed miliardy daní na ozbrojení, tito ochráncové německých míst pracovních dali souhlas k zákonu o certifikatistech, který vyhrazuje tisíce německých míst pracovních českým poddůstojníkům a tito ochráncové a obhájci samosprávy se dnes propůjčili pro zardoušení samosprávy. Vše, vše, všechno pro obchod! Slib daný voličům není překážkou. Tu zásadu německých vládních stran můžeme čísti u Macchiavelliho. Dané slovo bylo potřebou minulosti (totiž aby byli zvoleni), porušení slova je potřebou přítomnosti (aby se udrželi u vládního koryta).

V cizině skutečně věřili, že Němci ve vládě chtějí svému národu prokázati službu. Dokonce pražské německé vyslanectví nechalo se oklamati, jak vysvítá z článku v lednovém sešitě "Preussische Jahrbücher", ve kterém přednosta tiskové služby vyslanectví píše pod titulem "Aktivismus Sudetských Němců": "Není trvalejšího posílení státu povltavského než sjednocení mezi Čechy a sudetskými Němci. Proto je vzdání se oposice a iredenty, které přinášejí němečtí aktivisté českému státu, velkým darem. Sudetští Němci pomáhají Čechům k upevněnému státu, když dobrovolně nevyužívají plně možnosti svého při rozeného, národnostního práva sebeurčení. Je to poctivá hra, aby takovému sebeomezování vyšlo se vstříc opětně sebeomezením a aby ve prospěch rovnoprávnosti a demokracie vzdali se výmyslu čistě československého národnostního státu." Jistě je prý také nezbytně třeba - tak pokračuje pisatel onoho pojednání aby aktivisté se během doby vykázali viditelnými výsledky i v zásadních otázkách, jestliže nová spolupráce nemá býti diskreditována skutečnou bezvýsledností. To se jim však, doufejme, podaří.

V téže době, kdy tento článek byl otištěn v "Preussische Jahrbücher", hlasovali tito němečtí aktivisté v ministerské radě a osmičce pro návrh správní reformy, který dokonale účtuje s veškerým právem sebeurčení, se vší samosprávou, se vší demokracií, se vší rovnoprávností, který Němce ve státě tiskne úplně ke zdi a o který bez této německé pomoci nemohl by býti nikdy učiněn ani pokus. Viditelné výsledky nedaly na sebe dlouho čekati. Německé vládní strany prostě spoluvládnou - totiž: dělají stafáž, když čeští šovinisté kradou národní práva, práva německého národa. Je to podvod na vlastním národě, podvod vůči cizině, to je ten německý aktivismus.

Ze všech ran, které jsme v tomto státě již utrpěli, je tato správní reforma ranou nejtěžší. Zasahuje národ citelněji než kterákoliv jiná, neboť jej zbavuje práva, činí z něho kořist každého nápadu, který právě přijde některému přednostovi vlády pozdviženému k všemohoucnosti nebo některému z jeho nohsledů, nebo některému pašovi v okresu nebo policistovi, ničí všechny náběhy k národnostní samosprávě, vylučuje prostě německý národ jako činitele, se kterým by se muselo počítati, a snižuje jej na předmět vladařského umění českého šovinismu.

Stojíme před osudovou chvílí německého národa, avšak náš osud je v rukou stran, které jsou dosti lehkomyslné, aby z této hodiny udělaly druhou velikou, ve svých důsledcích ztěží dohlednou porážku sudetských Němců. Stojíme před osudovou chvílí celé dělnické třídy v tomto státě a tento osud je dán do rukou zaslepeně zuřivým nepřátelům dělníků.

Němci ve vládě prohlásili druhdy vybudování kulturní samosprávy za podmínku své účasti na vládě. Prohlásili, že musí býti učiněn konec tomu, aby samosprávné sbory byly zbavovány práv. Prohlásili, že chtějí vybudovati ochranné valy pro německý lid. Avšak pan Švehla se toho naprosto neulekl. Držel se výroku řeckého Filipa "Osel zlatem naložený překročí všechny zdi". Bylo mu lehko dojíti ke svému cíli. Zakladatelé Československé republiky nejsou - alespoň většinou - přáteli samosprávy. Dokázali to hojnou měrou. Pronásledovali obce a poškodili je strašně bláznivými opatřeními. Vláda dosadila se sama za důvěrníka obcí při vybírání přirážek a tím připravila obce o sta milionů. Nesprávnými základy vyměřovacími, jež byly vydány za účelem sestavení obecních rozpočtů, nepředpisováním daní v době, kdy obchody dělaly obrovské zisky, neuznáváním všech zásad obvyklých mezi zmocněnci a zmocniteli přivedla obce blízko zničení. Avšak první starostí německých vládních stran bylo jen další omezování svobody obcí, takže Praha se tak stala skutečně bezvýhradně poručníkem všech obcí. To byla příprava k hlavní ráně, tak zvané správní reformě, jež nyní má vše německé úplně odpraviti. Revoluční shromáždění usneslo se druhdy zásadně, aby dvojí kolej správy byla zrušena, aby byly vytvořeny přehlednější správní obvody. Tak došlo k župní reformě. Tato župní reforma byla špatná. Porušovala naprosto zásadu národnostně ohraničené župy. Nebyla opravdovou demokracií, byl to však přece jakýsi náběh alespoň k národnostní samosprávě. Dvě německé župy, Karlovy Vary a Česká Lípa, měly býti zřízeny. Bylo by bývalo úkolem německých stran ve vládě, aby pečovaly o to, aby tento zákon o župách byl zlepšen, aby nezůstalo jen při dvou německých župách, aby bylo, pokud možno, vyhověno zásadě národnostního rozhraničení žup, a ony to také slíbily. 12. února m. r. zasedala ve Falknově n. O. porada okresních správních komisí ze župy karlovarské. Tato porada zabývala se také reformou župní. Této porady zúčastnili se také poslanci a senátoři ze Svazu zemědělců, mluvili k tomuto bodu programu, a tak bylo jednomyslně na konferenci zástupci všech stran a po schválení této přednesené resoluce senátorem Spiessem ze Svazu zemědělců usneseno:

"Účel rozdělení žup může býti jenom v tom, aby dosavadním zemským správám příslušející úkoly byly řešeny snáze, praktičtěji a v užším styku s obyvatelstvem, protože okruh úkolů přikázaných zemským správám je příliš veliký a proto úplně nepřehledný. Rozdělení státu na župy muselo by se také proto provésti tak, aby obvody žup nebyly vybudovány příliš veliké a musil by se při rozdělení bráti zřetel i na národnostní poměry obyvatelstva."

Nyní praví se v resoluci, jež senátorem ze Svazu zemědělců výslovně byla doporučena, dále toto: "Zásadě samosprávy - to je v demokratické republice vlastně samozřejmostí - muselo by se bezvýhradně vyhověti. Podle toho bylo by župní zastupitelstvo a také každé okresní zastupitelstvo, stejně jako obecní zastupitelstva voleno podle všeobecného rovného práva volebního při zásadě poměrného zastoupení a musela by také pro volbu starosty župního nebo okresního starosty platiti stejná ustanovení, jako již byla vydána o volbě starostů obecních. Jen dvě z žup jmenovaných v příloze A k §u 2 zák. ze dne 29. února 1920, Karlovy Vary a Česká Lípa, neporušovaly této zásady, že se má také přihlížeti k národnostním poměrům obyvatelstva. Nejpodstatnější věcí jeví se dnes shromážděným zástupcům okresů, aby každá reforma samosprávy byla prováděna jen v souhlase se zástupci všeho obyvatelstva, neboť každá jiná cesta musela by býti menšinami považována za diktát a mohla by tím vésti jen k novému rozhořčení širokých vrstev národních. Župní reforma může, nemá-li způsobiti nové přiostření německo-českého sporu, býti pouze částí národnostního vyrovnání, ke kterému se musí národové československého státu propracovati."

Tedy malé správní obvody, ohledy na národnostní poměry obyvatelstva, vše v dohodě se zástupci lidu, úplně neomezená samospráva - pro všechno to mluvil také senátor Erdmann Spiess ze Svazu zemědělců, pro všechno to hlasovali pánové ze Svazu zemědělců a političtí živnostníci, kteří se této schůze zúčastnili. (Posl. Katz [německy]: Tenkráte neměli ještě lístků na dovoz uhlí!) Ano!

Poslali jsme tuto resoluci všem politickým stranám. Nyní došlo od německé strany živnostenské toto psaní:

"Sněmovní zastupitelstvo německé strany živnostenské, Praha, sněmovna. Jednací číslo 337. Praha dne 6. května 1926. Okresní správní komisi v Karlových Varech. Na dopis ze 27. února 1926:

Sněmovní zastupitelstvo jakož i vedení zemské skupiny německé strany živnostenské souhlasí zásadně se zásadami vytčenými ve Vašem dopise a s požadavky tam obsaženými a bude je vždy podporovati a prosí, aby bylo vždy zpraveno o krocích v této věci po případě podniknutých." Uvědomujeme německou stranu živnostenskou, že v této chvíli podnikáme kroky v této věci, avšak - podepsán je za zemské zastupitelstvo této strany posl. Eckert - byl zatím ministrem obchodu jmenován místopředsedou chebské obchodní komory a při tomto mocném povýšení, tomto mohutném skoku pravděpodobně v návalu práce a ve své radosti úplně na tento dopis zapomněl.

Co znamená zrušení této župy? Německé strany vládní praví: Tolik a tolik Němců v jiných župách bylo by zůstalo bez práva, Tepličtí, kteří patří k Lounům, Liberečtí, kteří patří k Mladé Boleslavi, a pod. Avšak milion Němců bydlí v těch obou druhdy projektovaných německých župách a ti by bývali měli župu. Ostatní Němci nezmohli při reformě, která se zde dělá, také ničeho, neboť oni jsou menšinou v zemském zastupitelstvu, jež na vždy zůstává bez vyhlídek. Aniž jiným bylo něco dáno, chce se milionům Němců vzíti to, co by župní reformou již byli měli. Tento milion Němců bude německými vládními stranami beze všeho obětován, aniž by Němci bydlící v jiných krajích z toho něco měli. S posměchem pravil zde pan Kramář: Němci by se neměli příliš spoléhati na samosprávu, neboť druhá stolice je přece určitě v československých rukou. "Tak jsme Vás Němce o Vaše práva ošidili", mělo by to zníti, a k tomu se němečtí křesťanští sociálové, pánové ze Svazu zemědělců a ze strany živnostenské propůjčili.

Jak my sociální demokraté si představujeme vyřešení základního problému správy a smírného žití národností vedle sebe a pospolu, to jsme vyslovili již dlouho před vznikem tohoto státu, již r. 1899 v Brně, kde jsme žádali, aby na místo korunních zemí nastoupily národnostně ohraničené samosprávné sbory. R. 1917 na konferenci v Brně jsme vyslovili, že dostačí jen jedno zřízení, jež spočívá na pevné a nerozborné půdě místní správy, a to jsme vyslovili r. 1919 na ustavující schůzi strany v Teplicích, kde jsme žádali: odstranění byrokratického systému vládního, rozdělení státního území na národnostně ohraničené okresy, jež se samy spravují svobodně volenými sbory, volí své úředníky a soudce, stanoví řeč před soudem a ve škole, při čemž pro smíšené kraje mají býti dosazeny svobodně volené zastupitelské sbory k samostatnému spravování zvláštních věcí národnostních. Těchto zásad jsme se zastávali v každé době a bez ohledu na přijetí, kterého se jim kdy dostalo. Proto máme dnes právo proti českým stranám, které takové zásady popírají z mocenské ješitnosti, které je šlapají, aby všechny Nečechy zbavili práv, vystoupiti jako žalobcové. Německé strany, které béřou podíl na zbavování práv vlastního národa, přenecháváme soudu lidu a hanbě, která jim patří.

Zaslouží, aby bylo ještě prohlášeno: Správní reforma přišla tak náhle jen proto, poněvadž je čachrem pana Švehly se slovenskou stranou ludovou. Vládní Němce udržuje si poněkud snáze. Tu je mísa knedlíků, a tu je pohrůžka kopanci. Avšak pan Švehla dovedl oklamati i Slováky. Teď si mohou ovšem svou Pittsburskou smlouvu dáti za klobouk. Nebude to sice škoda pro Hlinkovu banku, avšak zůstane to přece podvodem na slovenském národě. Nejtíže však postihuje tato správní reforma Němce a vedle nás Maďary. My nemáme do toho již vůbec co mluviti. Stát bude rozdělen na čtyři župy: Praha, Brno, Bratislava a Podkarpatská Rus a v žádném - tak rafinovaně je to provedeno - netvoří Nečeši více než beznadějnou menšinu. Takovou župu velikosti Čech - tak nesmyslný správní obvod nenajdete vůbec na světě. Staré Rakousko uznalo již nemožnost takového stavu a stálo, když přišla válka, již před reformou, před rozdělením takového správního nešvaru.

Prvé slovo presidentovo bylo: "Československá republika má býti jakýmsi vyšším Švýcarskem." Srovnejme nyní správu Švýcarska se správou Čech. Švýcarsko má 3,800.000 obyvatel, Čechy 6,576.000, tedy okrouhle dvakráte tolik. Švýcarsko je rozděleno ve 22 kantonů, Čechy tvoří jeden kanton, 26kráte tak velký obvod švýcarského kantonu. Jeden kanton ve Švýcarsku je veliký 2000 km2, kanton Čechy 52.000 km2. Tři kantony ve Švýcarech jsou jazykově smíšené, 14 čistě německých, tři čistě francouzské, jeden kanton čistě italský, jeden kanton rhätorománský. Máme jeden kanton, v němž žijí 4,382.000 Čechů, a 2,174.000 Němců. Malý zbytek připadá na jiné národnosti. To je ve Švýcarsku ovšem vývoj starý staletí. Avšak je vybojován. Na cestě tohoto vývoje stojí bájemi opředený Winkelried, který v bitvě u Sempachu svou obětavou smrtí přinesl vítězství svým druhům nad Rakušany, pohříživ, jak praví báje, rakouská kopí do svých prsou a proklestiv tak svým druhům cestu. Pan Mayr-Harting není Winkelriedem. (Veselost na levici.) Je spíše opak: Staví cestu utiskovateli vlastního národa.

Avšak vezměme si příklad Francie. Ta byla pánům, kteří jsou otci správní reformy, vždy skvělým příkladem: Francie! Francie! Nechali přece také celé československé hospodářství táhnouti k čertu, protože se zcela přimknuli ke Francii. Francie bez Elsaska je rozdělena na 87 departementů. Takový departement je průměrně veliký 6000 km2, průměrně připadá na jeden departement 400.000 obyvatelů. To by odpovídalo přibližně co do velikosti počtu obyvatel a rozlohy župě Karlovy Vary nebo župě Česká Lípa. Departement Praha, jenž je vybaven stejnými úkoly francouzského departementu, je 12kráte tak veliký jako francouzský departement a má 17kráte tolik obyvatel, a při tom žije ve francouzském departementu jedna národnost, v departementu Praha žijí dvě národnosti, vládnoucí a ovládaná.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP