Úterý 28. června 1927

Je to přímo báječné, jestliže vytvoření tohoto obrovského departementu, této obrovské župy, obrovského kantonu Praha se hájí úspornými ohledy, když dr Kramář zde nahoře stojí a praví, že nás k tomu nutí finanční okolnosti, přes to se ovšem nedostaneme, nemáme na župy peněz. (Německé výkřiky: Ale na militarismus peníze jsou!) To si troufají říci ti pánové, kteří teprve před nedávnem vyhodili pro Molocha militarismu miliardy, které dnes ohromnými objednávkami vyhánějí dividendy továren na prach do výše.

Ještě lepší však je, co uvádí "Prager Presse" jako důvod, proč prý se musí dojíti k této obrovské župě. Praví na příklad: "Pro tak zvané historické země přicházejí v úvahu dvě veliká hospodářská území, totiž na jedné straně Čechy, na druhé straně Morava se Slezskem. Tyto obě hospodářské jednotky patří od tisíciletí k sobě." Tedy proto není je možno odděliti. To se nevyjímá špatně ve vládních novinách státu, který je nástupnickým státem Rakouska. Myslím, že staré Rakousko bylo také něčím historickým, také něčím, co těsně spolu souviselo, také velikým hospodářským územím, jehož jednotlivé části byly přesně k sobě přizpůsobeny - a přece bylo roztrháno.

Jisto je jedno, že je nemožno v takovém obrovském území vésti řádnou správu a jisto jest, že se naprosto nikdo nezanáší úmyslem, aby vybudováno bylo zastoupení lidu v těchto obrovských župách, jež by skutečně mohlo býti uznáno za zastoupení národa.

Za vládce je vyvolen byrokrat, který je vybaven ohromnými právy, který může zastupitelstvo poslati domů, volené zástupce dáti vyhoditi, ba také může je dáti zavříti. Musím říci: To zde je odpravení Němců v těchto zastupitelstvech. A to přece včera pan dr Kramář s tohoto místa připustil, když zcela výslovně mluvil jen o "poradním sboru". Tato zastupitelstva nebudou ničím jiným než poradním sborem, pravým vládcem nade vším bude policista.

Právě totéž, co platí o zemích, platí pro okresy: Stejná vláda úřednická v okresech, stejná jmenování. Co to znamená v hospodářském ohledu, že tyto okresy se béřou z rukou Němců, ukázal bych rád na několika číslicích. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Řádné rozpočty německých okresů činí asi 200,000.000 Kč, mimořádné asi 100,000.000 Kč. Ročně dodávají tyto okresy 300,000.000 Kč německému hospodářství. V těchto německých okresech je 6000 zaměstnanců.

Představte si, co se stane s dodávkami v tom okamžiku, kdy nová správa v okresech stane se skutkem, jak mnoho z těch 6000 německých zaměstnanců bude sdíleti osud těch, kteří u státních podniků, u dráhy a u pošty byli zaměstnáni. Německé okresy spravují dnes fondy mnohých spořitelen atd., jež mají 1000 milionů Kč vkladů. Jaké důsledky to bude míti, bude-li správa počeštěna a zbyrokratisována, může si každý lehko představiti. To, myslím, mohlo by také mnohého rolníka a živnostníka zcela mimořádně zajímati, kdyby si udělal a mohl učiniti představu, co pak přijde.

To však není daleko ještě vše. Pere se z jedné vody na čisto. Je to opravdu prostředek, aby se přišlo oklikou k fašismu, který se touto správní reformou chystá. Je to prvý krok k zrušení všeobecného práva volebního. (Německé výkřiky: Docela přímý!) Ano, docela přímý. Jednou bude volební stáří zvýšeno na 24 let, pak bude zvýšena doba pobytu. Každý musí býti usazen v místě po dobu jednoho roku. To míří na dělníky. Zvýšení stáří voličského míří proti mládeži a ukazuje strach vládních stran před mládeží. Ve zvýšení doby pobytu projevuje se strach před dělnictvem vůbec. Hospodářské poměry nutí dělníky měniti bydliště a zvýšením doby pobytu je možno tak mnoho desetitisíců dělníků ošiditi o volební právo.

K tomu přistupuje jmenování třetiny zástupců. Třetina zastupitelstev bude sestávati ze jmenovaných osob. Vláda bude jmenovati odborníky. Prohlašuje, že tito odborníci jsou nutností. Když však ten zákon byl dělán, tu nebyli přibráni žádní odborníci, tu odmítli slyšeti odborníky. Zde však je odborníků třeba. Jako odborníci budou přirozeně jmenováni oni, kteří, protože u obyvatelstva upadli v nedůvěru, pravděpodobně jinou cestou by nemohli tak snadno přijíti do zastupitelstev. Ukáže se, že pánové ze svazu zemědělců, že páni živnostníci a že křesťanští sociálové mají po ruce celé voje odborníků, kdežto nebude odborníků, kteří patří oposičním stranám.

Značné a ve svých důsledcích širokými vrstvami lidu snad ještě ne dosti poznané národnostní nebezpečí skrývá v sobě vláda úředníků. Je docela dobré čísti, jak "Deutsche Presse" se snaží vylíčiti tuto vládu úřednickou takořka jako zisk pro německý lid. Tak praví "Deutsche Presse" ve vydání ze 24. února: "Nyní je známo, že při budování ministerstev byl německý živel jen ojediněle přibírán a také později nedostal se do ministerstev podle klíče poměrů obyvatelstva. Naproti tomu zůstal německý živel ve druhé a první stolici, pokud se poměrně nezmenšil odchodem a menším vstupem do státní služby. Jestliže však tyto stolice budou vybaveny větší působností, pak německý živel úřednický těchto nižších stolic, zde početně silnější, automaticky má větší účast na moci zde vybudované." To vypadá velmi svůdně: Jsme mnohem lépe na tom, jestliže tito němečtí úředníci sedí v nižších stolicích, že instanční postup přestává u země a nemusí jíti k ministerstvu, kde sedí čeští úředníci. Avšak 16. dubna přináší táž "Deutsche Presse" článek "Správní reforma a systemisace", kde se praví: "Avšak právě zatím, co se na jedné straně dělají dobrá opatření, na druhé straně dějí se věci, jež by byly s to, aby přivedly v niveč nejlepší úmysly a theorie. Jako důkaz toho musíme poukázati na žalostnou skutečnost při jmenování, jež v posledních týdnech bylo provedeno u zemské správy politické v Praze. K této patří 45 vládních radů, z nichž jen 7 jsou Němci." To je ten silně zastoupený německý živel v nižších stolicích. List pokračuje: "Táž zemská vláda má nyní 158 místodržitelských radů, z nichž je 29 Němců. V prvém případě tedy 12·7%, v druhém případě 18·3% Němců, číslice, které neodpovídají ani číslici obyvatelstva, ani upotřebitelným německým úředníkům. V poslední době byla řada těchto místodržitelských radů jmenována přednosty oddělení. Že při zmíněných jmenováních bylo 54 podle pořadí nejstarších místodržitelských radů, z nichž přece jistě všichni bez výjimky nemohli býti neschopni, přeskočeno, že teprve český místodržitelský rada byl jmenován přednostou oddělení, jenž je v pořadí na 55. místě, že mezi přeskočenými předáky je 12 německých místodržitelských radů, kteří po léta konají u místodržitelství službu, a mimo to ještě 3 němečtí místodržitelští radové, kteří jsou činní jako přednostové okresních správ politických, to je skutečnost, jež musí vzbuditi pochopitelnou a odůvodněnou nevoli, tím více, že přeskočení němečtí místodržitelští radové jsou na třetím, čtvrtém, pátém atd. místě." Tedy zde připouští táž "Deutsche Presse", že vláda má to v ruce - a dokonce v době, kdy pan Mayr-Harting je ministrem spravedlnosti a pan dr Spina rovněž členem kabinetu - aby použila práva jmenovacího způsobem namířeným proti Němcům. (Německé výkřiky: Podvedení podvodníci!) Tak jest! Zcela mimořádně zajímavým, ba veselým je, že se udělalo alespoň jedno. Byrokratovi, postavenému v čelo okresu, který je vybaven všemi myslitelnými plnými mocemi, kterému dává se výsada, aby jednal, jak chce, tomu byrokratovi chtěli původně dáti jméno náčelník, přednosta okresu, na štěstí došlo to však tak daleko, že se opět našlo jméno okresní hejtman. To má znamenati: Je vaším pánem, je vaším vládcem; již ve jméně má býti vyjádřeno, to jest pán, kterého musíme bezpodmínečně poslouchati, neboť je naším náčelníkem. Myslím, že by se byl mohl nalézti ještě lepší titul: Zemský fojt. To by byl správný výraz.

Vidíme tedy již při nejzběžnějším přehledu toho. co má správní reforma přinésti, že bude hrobem národnostní samosprávě, víme, že bude hrobem sociální péče. "Deutsche Presse" se dokonce pokusila v jednom článku vyložiti, že prý odborníci musí býti jmenováni proto, poněvadž jde přece o správu - nejen státních - dobročinných zařízení v okresech, župách a zemích. List píše: "Zájem správy takových dobročinných institucí je mnohem silnější než obava, aby každý občan neměl na ni svým hlasovacím lístkem podílu, jejich - alespoň částečné -odpolitisování je mnohem důležitější, než zásada všeobecného práva hlasovacího." A na toto překrucování skutečností nemohl snad nikdo jiný lépe odpověděti, nikdo snad nebyl k odpovědi příslušnější, než říšský svaz německé péče o mládež, který ve své resoluci výslovně upozornil na to, že spatřuje největší nebezpečí pro péči o mládež, největší nebezpečí pro sociální péči v okolnosti, že se okresní správy byrokratisují a že na těchto místech nemají rozhodovati o tom, co se má státi v okresních správách, pokud jde o sociální péči, o péči o mládež, lidé, kteří jsou lidem dosazeni, nýbrž, že tímto úkolem má býti pověřen byrokrat.

Korunou toho všeho je snad Prügelpatent. Co v r. 1854 vymyslil dědic Metternichův, Alexander Bach, k tomu cíli, aby zkrotil poddané, kteří nebyli milí vysoké vrchnosti, to slaví ve správní reformě Československé republiky své z mrtvých vstání, jen ještě hůře, jen ještě se značně vyššími výměrami trestu. Zemské a okresní úřady mohou všechna opatření a nařízení, jež se jim zdají býti účelnými, vydávati a neuposlechnutí stíhati těžkými tresty, tresty na penězích a svobodě. Dokonce i nepřípustné chování na veřejných a veřejně přístupných - slyšte - veřejně přístupných místech mohou stíhati těžkými tresty. Politický úředník nebo policista vydá nařízení a bude zároveň dosazen za soudce nad obyvatelstvem.

Zde v této zemi si velmi zakládají na tom, že se Československá republika dokonale odrakouštila. Památníky z rakouské doby se boří, vystupuje se proti každé pamětní desce, proti každému pojmenování ulice, proti domovním štítům, jež připomínají Rakousko, zároveň však pátrá se v starých krámech bývalého absolutistického Rakouska se vší horlivostí, jež by mohla vyznamenávati hadráře, po řetězech, aby lid byl spoután, a po důtkách, kterými by mohl býti bit. V republice Rakouské nebyli tak dětinskými, aby bořili pomníky, odrakouštili se tam, když zrušili císařská nařízení a dvorské dekrety z absolutistického období. Svoboda tisku, svoboda shromažďovací, svoboda státních občanů, to jsou znaky Rakouska. Zbořené pomníky, přemalované tabulky na cestách a domech, nevolnictví, censura, vláda policie, Prügelpatent, to jsou znaky svobodné demokratické Československé republiky. Československá republika nemá nic společného s republikou Rakouskou, avšak v ní vstává z hrobu předbřeznové Rakousko.

Republika Rakouská provedla reformu správy, jež výslovně ruší Prügelpatent a nahražuje jej ustanoveními, jež vylučují jakoukoliv policejní zvůli a nad to ponechávají každému potrestanému cestu ke správnímu soudu. Tím větší je hanba, kterou se pokrývá československo-německá vláda, Československá republika pod vedením Kramáře, tím sprostější je to podlost, jíž se tento blok vyznamenává, že nyní zde nejen má býti nad naším lidem uveden v platnost Prügelpatent Bachův z r. 1854, nýbrž ještě zostřený, Prügelpatent vybavený novými a zvýšenými sprosťáctvími. Republika Alexandra Bacha, republika, v níž se odráží duch doby Metternichovy, tam přišla pod vedením Kramáře, za bezpříkladné zrady německých vládních stran. Kdyby široké vrstvy německého lidu tušily, co na ně čeká, nebyl by směl zde nahoře včera státi žádný Kramář a nesměl by se žádný Němec z vládních stran vrátiti již do své domovské vsi. Starý rakouský Prügelpatent dovoluje politickým úřadům vydávati zákazy v zákonných mezích působnosti, československý Prügelpatent dává zemským a okresním pašům volnost přikazovati a zakazovati. Starý rakouský Prügelpatent měl ustanovení o opatřeních pro rušení klidu, v zákoně zde připravovaném je již ohrožení klidu důvodem, aby se Prügelpatentem zakročilo. Starý rakouský Prügelpatent zná jen trest za pohoršení, jež bylo vyvoláno chováním proti policejním předpisům, československý má tresty na chování příčící se policejním předpisům a mimo to na vzbuzování pohoršení. Starý rakouský Prügelpatent stanoví peněžité tresty od 2 do 200 korun, v československém stanoví se až do 5.000 Kč. Starý rakouský Prügelpatent trpěl tresty v nejvyšší míře 14 dnů, československý zná v zení do 6 týdnů. Starý rakouský Prügelpatent stanoví, že nejvyšší trest policejní nesmí býti vyšší, než nejmenší trest soudní při podobném přečinu, československý tohoto omezení nezná. A vedle těchto je ještě celá řada zhoršení a zostření. Pravidlo právního státu zní: Není trestu bez zákona. Toto pravidlo jest zde prolomeno, zákon je nahrazen nařízením vydaným před 70 lety v Rakousku.

Prof. Rauchberg shrnuje svůj úsudek nad tímto strašlivým atentátem na občanskou svobodu ve výrok: "Pověstný starý Prügelpatent vyjímá se jako nevinná lyrická báseň vedle hrůz nového Prügelpatentu, který vláda do své předlohy o správní reformě vpašovala. Na to je jen jedna odpověď: Krajní odpor. Jinak by byla veta po svobodě".

Nyní krátký přehled toho, jak německé vládní strany zde bojovaly, aby tomuto zákonu odňaly jeho tvrdosti, jak se ujímaly lidu. Bezvýhradně stály za touto předlohou, kterou mají býti dělníci učiněni bezmocnými, kterou Němci mají býti sníženi na Parie, ihned němečtí křesťanští sociálové, jejichž vůdce pan Mayr-Harting - rád bych každé slovo, které zde mluvím, vyslovil s rozvahou - jejichž vůdce Mayr-Harting hraje snad nejhorší úlohu, kterou kdy hrál příslušník německého národa. Pan Mayr-Harting dovedl to tak daleko, že v listu Mořice Benedikta přinesl nehoráznou nepravdu, že tato správní reforma je prý pro Němce výhodou. Když jsme v Karlových Varech, v hlavním městě jeho volebního kraje, chtěli s ním o tom porozprávěti, dal si, aktivní ministr spravedlnosti, rychle již oznámenou schůzi policií zakázati. On, ministr spravedlnosti, se nestyděl skrývati se za objednaný zákaz policisty. Když v jeho vlastním, tedy v křesťansko-sociálním táboře, vypukl nepokoj, omezil se na sliby. Člověk neví nikdy u pana Mayra-Hartinga, na kolik může spoléhati na jeho slovo, člověk neví nikdy u něho, co má rozlišovati jako pravdu nebo jako nepravdu. Dává však sliby, o kterých ví, že jich jeho strana nebude plniti. Na pražském krajském sjezdu strany křesťansko-sociální prohlásil, že předloha o správní reformě je jen podkladem jednání a že musí býti zlepšena, k čemuž vyslovil tyto požadavky: Zajištění německého školství, školská samospráva, patřičný ohled na německé úředníky, takový politický pořádek, který by zajišťoval německému lidu přiměřenou míru spolurozhodování a jazykovou rovnoprávnost. Jak slovo zachoval, vysvítá z toho, že jeho strana udělala v ústavním výboru pravý opak toho, co slíbil. Pan Mayr-Harting prohlásil na př. školskou samosprávu za jednu z podmínek. Nyní podali němečtí sociální demokraté ústavnímu výboru návrh, aby byla stanovena školská samospráva, a předložili k tomu hned hotový návrh zákona. A hle, strana, pana Mayra-Hartinga hlasovala proti tomu. Rovněž ovšem i ostatní německé vládní strany, poněvadž jim p. Kramář nedovolil hlasovati pro školskou samosprávu. Pan Mayr-Harting vznesl požadavek po jazykové rovnoprávnosti. Když však němečtí sociální demokraté žádali, aby všichni zástupcové v zemích a okresech směli používati svého mateřského jazyka, hlasovali pro to sice české socialistické strany, avšak pánové ze strany Mayr-Hartinga, němečtí křesťanští sociálové, ze svazu zemědělců a ze strany živnostenské, hlasovali beze všeho proti této jazykové rovnoprávnosti. Pan Mayr Harting žádá, aby vlastní přívržence uklidnil, politický pořádek, jenž by zabezpečoval práva německého národa: Avšak jeho strana a s ní obě ostatní německé vládní strany, zamítly dokonce při hlasování sociálně-demokratický návrh na národnostní rozhraničení okresů. Tyto tři německé vládní strany žádaly národnostní zabezpečení při jmenování odborníků v okresních a zemských zastupitelstvech. Nyní navrhovali němečtí sociální demokraté, aby vláda byla povinna při jmenování bráti ohled na výsledek voleb - to bylo jedině možné zabezpečení v ohledu národnostním - a tyto tři německé vládní strany hlasovaly na pokyn Kramářův ihned proti němu. Německé vládní strany již od samého počátku schvalovaly reformu správy. Vysoce vzedmuté vlny pobouření lidu přiměly je k tomu, aby se uchýlily k strategii unavovací. Slibovaly zajištění národnostních zájmů, zajištění osobní svobody, zajištění v jazykovém právu. A nic, nic, zhola nic z toho nedodržely. Všechna základní ustanovení původního návrhu zůstala. Při poradách o návrhu reformy správy neotevřely v ústavním výboru úst, s jednou výjimkou: když šlo o to, prosaditi akt korupce a umožniti členům zemského nebo okresního zastupitelstva účast na dodávkách, právo státního občana, svoboda příslušníků vlastního národa, zachování samosprávy, německý národ, to jim nestálo za špetku tabáku. Pan dr Kramář mohl prohlásiti: Udělali jsme ústupky, pokud české strany to mohly sjednotiti se svým národnostním hlediskem. "Prager Presse", vládní orgán, psala právě včera opět plna radosti, že sice byly učiněny ústupky, avšak žádné ústupky zásadní. Dokonce i to spolkli němečtí zrádcové národa, když jim p. Černý posměšně řekl, že není třeba se již báti všemohoucnosti byrokracie, poněvadž nyní máme ne již rakouské, nýbrž naše, to jest české, to jest česko-národní úředníky. Shrnuji: Nesvědomitě, bez okolků obětují křesťanští sociálové, pánové ze svazu zemědělců a ze strany živnostníků náš národ, naši samosprávu této česko-národní byrokracii. Zůstává při opuštění německých žup, zůstává při zemských správách, ve kterých my Němci ničeho neznamenáme a nikdy nemůžeme nic znamenati, zůstává při uloupení rovného volebního práva, zůstává při jmenování vládou, zůstává při Prügelpatentu, zůstává při zničení samosprávy, při zakopání národnostní samosprávy, zůstává při všemohoucnosti zemských a okresních pašů, zůstává při stanovení méněcennosti německého národa. A to vše s výslovným souhlasem těch tří německo-měšťáckých stran, oněch stran, které až do poslední doby měly tu neuvěřitelnou drzost, že německým sociálním demokratům předhazovaly národnostní nespolehlivost, vydávaly se před obyvatelstvem za Němce, za národní strany a nás líčily jako méně dobré Němce. Zůstává při tom všem s výslovným souhlasem německo-měšťáckých stran, které pro bídný zisk stávají se katy a hrobníky německého národa. Všechny strany, které nesedí ve vládě, konaly ihned, když vyšel první návrh správní reformy, protestní projevy proti zamýšlenému hanebnému zákonu. My, němečtí sociální demokraté, konali jsme sami na tisíc schůzí, jež vyvinuly se často v obrovské manifestace. Celý národ povstal a až do tábora vládních stran došla vlna pobouření. Téměř všechna města a okresy pozdvihly slavnostní protest proti úmyslu zardousiti samosprávu a udělati z policie našeho neomezeného pána. Dokonce i oni Češi, kteří si zachovali ještě své názory z lepší doby, pozdvihli hlas. Senátor dr Karas z klerikální české strany lidové psal v listě pana ministra Šrámka mezi jiným: "Provádění všech jejich záležitostí má tedy spočívati v rukou státních úředníků, kteří jsou podřízeni výhradně ministru vnitra a na které nemají zastupitelstva naprosto žádného vlivu." Senátor dr Karas se táže, zda taková předloha může býti předložena vůbec demokratické sněmovně a zda může býti přijata volenými zástupci národa. Není prý možno pochopiti, že byla schválena ministry, kteří patří sněmovním klubům. Dokonce jeden list strany pana dr Kramáře, tedy pana kmotra tohoto nedonošeného dítěte, správní reformy, pronáší ostrou kritiku. Je to "Demokratický střed", který mezi jiným píše: "Předseda zemské správy, státní - ne samosprávný úředník, bude takřka neomezeným vládcem země, který jen k okrase předlohy obklopen je poradním sborem, který má jen v přesně uvedených případech v omezené míře možnost spolurozhodovati. Bude věcí předsedy, zda bude rozličná ustanovení předlohy vykládati liberálně nebo s byrokratickou přísností. Jeho moc bude tak dalekosáhlá, že by se o tom nebylo ani zdálo bývalým místodržitelům. Tak spojuje se moc a vliv místodržícího s mocí a vlivem vůdců státní správy. Nejvyšší zemský maršálek byl jmenován císařem na dobu volebního období. Nový zemský šéf, nositel obou funkcí, má býti jmenován na neomezenou dobu, doživotně, pokud se týče na dobu své služební doby." Na konec poukázal list na Prügelpatent. V křesťansko-sociální "Deutsche Presse" ze dne 10. března t. r. pronáší křesťansko-sociální senátor Stolberg zničující posudek o návrhu. Poukazuje na práci. která byla vykonána republikou Rakouskou, aby bylo vytvořeno moderní správní právo a aby konečně právní názor policejního státu z dřívějška byl odbyt, a prohlašuje, že předložený návrh jde opačnou cestou k opětnému vytvoření práva v duchu starého policejního státu. Konečně praví: "Je stěží pochopitelno, jak by mohla úprava tohoto celého právního oboru býti pokládána za provedení určitého zákona a v rámci jeho. Republika Rakouská projednala tento právní obor v roce 1925 v pěti zákonech. Těmito pěti zákony zbavuje se účinnosti 14 dvorských dekretů a nařízení z absolutistické doby od roku 1799 do r. 1868. Zdejší vláda má, jak se zdá, ctižádost, aby k těmto 14 dekretům a nařízením připojila patnáctý". Čteme-li tento ostrý posudek o předloze podporované panem Mayr-Hartingem v listě téhož Mayr-Hartinga, nemusíme býti překvapeni. Pan Mayr-Harting je přece také předsedou německého sjezdu právníků, který prohlásil tuto předlohu za "svrchovaně ukvapenou", za "zmocňovací zákon nejhoršího druhu", za ignorování místní a národnostní samosprávy, za zrušení malých počátků národnostní samosprávy. Pan Mayr-Harting totiž svede, že protestuje proti sobě samému a pak svého protestu nedbá, což prohlásil soudruh ze strany Czech nedávno v přiléhavém výkřiku, řka: "Jede po dvojí koleji".

Právě ve čtvrtek minulého týdne advokátní komora pro Čechy protestovala proti tomuto způsobu správní reformy, prohlásivši, že tato předloha vyvolá zmatek, že znamená těžké břemeno pro obyvatelstvo a vrhá nás do doby nejstrašnějšího útisku policejního státu. Téměř ve všech obcích bylo protestováno hlasy křesťanských sociálů, svazových zemědělců a živnostníků proti chystanému uloupení samosprávy, proti zbavování práv národnostních menšin a proti zostřování absolutistického Prügelpatentu. "Kdyby" - tak zní na př. karlovarská resoluce, pro kterou hlasovaly i vládní strany - "se však našly politické strany, které dopustí, aby nová úprava podle vládního návrhu stala se zákonem, pak by si musely samy zodpovídati za následky, které by ohrožením samosprávy a zostřením národnostního útisku s přirozenou nutností musely nastati". A v okresní správní komisi v Karlových Varech zdvihli členové svazu zemědělců a živnostenské strany 24. února ruku pro projev, v kterém se praví: "Co nejdůrazněji ohrazujeme se proti návrhu zákona, který dotýká se naší samosprávy, poněvadž tento návrh vede k omezení samosprávy. Dosavadní samosprávné okresy tvoří v hospodářském a také kulturním ohledu vyzkoušené celky, jejichž hranice se nedají měniti bez hospodářských otřesů. Zákon o zřízení župním ze dne 29. února 1920 odpovídá těmto poměrům a vychází z hlediska, že nynější zemská správa tvoří obrovské těleso, jehož činnost den ode dne roste, že zdárná práce jeví se vyloučenou. Proto chystá se rozdělení župní, kterým se umožňuje styk druhé stolice s obyvatelstvem. Nový vládní návrh účtuje také s touto zásadou. Toto obrovské těleso má vzrůsti sloučením politické správy (10 oddělení s pododděleními) a zemského správního výboru (10 odborů s pododděleními) v nestvůru. Při veškerém uznání pro zásadu specialisace referentů při ústředních správách nemůžeme se přenésti přes všeobecně známou skutečnost, že jednotvárná šablonovitá práce tvoří typ byrokrata, světu cizí, vzdálený skutečnosti.

Utvořením větších ústředí nedá se docíliti ani úspory ve státním hospodářství a všechna tvrzení v tomto směru zůstala dosud nedoložena. Správní reforma neodpovídá ani zásadám demokracie, ani svobodě a právům menšin, jak byly hlásány celému světu v prohlášení samostatnosti a základními zákony republiky. Z ducha Komenského a ze zásad Lincolnových není v tomto návrhu zákona ničeho. Císařské nařízení ze dne 20. dubna 1854, č. 96 ř. z., Prügelpatent, slaví své vzkříšení. Dosud snesitelný poměr u samosprávných sborů po jazykové stránce je rušen, takže, jako ve sněmovně, se zástupcům lidu znemožňuje, aby plnili své funkce".

Páni křesťanští sociálové a ze svazu zemědělců a živnostníci ovšem zde nejsou, aby to poslouchali, jsou venku, myslím však, že jim to můžeme zítra předložiti písemně jestliže dnes se tomu vyhýbají, aby to slyšeli. Zde mluví páni ze svazu zemědělců a živnostníci dále toto: "Každému pojmu demokracie je výsměchem okolnost, že část zástupců v nově utvořených zastupitelských sborech má býti jmenována vládou. Samosprávné okresy jsou dnes jedinými úřady, které se těší důvěře lidu, kde si občanstvo bez rozdílu majetkových poměrů a politického přesvědčení otevře srdce a hledá ochranu a radu v každé věci. Okresní správní komise v Karlových Varech vidí v návrhu zákona opatření, které je na škodu nejen obyvatelstvu, nýbrž také státu. Zasahováním státní moci do autonomní samosprávy vymizí úplně důvěra obyvatelstva ke státu. Okresní správní komise v Karlových Varech je přesvědčena, že tento názor sdílí veškero obyvatelstvo, a očekává tedy, že vláda bude podle zásady uvedené na počátku, respektovati vůli státních občanů".

Citoval jsem to proto tak obšírně, protože tato resoluce, výslovně podporovaná zemědělci ze svazu a živnostníky, je generálním zúčtováním s důvody, které se zde přednášejí na obranu úmyslu vlády, a také proto, protože také krajský důvěrník svazu zemědělců a tajemník svazu zemědělců, jakož i hlavní důvěrník živnostenské strany vynášejí tak zatracující soud nad touto předlohou, zde hájenou svazem zemědělců a stranou živnostníků.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP