Úterý 28. června 1927

Není náhodou, že po čas vlády občanské koalice se tvoří zákon, jehož referentem je dr Kramář. Odůvodnění zákona z pera referentova přenese do knih zákoníků toho ducha, který se do nynějška jevil ve sloupcích "Národních Listů" a "Národa". Nemůže býti naším cílem polemisovati s dr Kramářem. Jen několik charakteristických momentů musím vybrati a citovati, abych odůvodnil právě třídní ráz návrhu.

Ludvík XIV., král francouzský, říkal: "L' état c' est moi", "Stát jsem já". Referent, který je nejmarkantnějším představitelem sebevědomého třídního egoismu buržoasie v republice, cítí v sobě mnoho talentu k frazeologii vládcovského tyranismu a podle vzoru Ludvíka XIV. často prohlašoval, netrpě, aby mu někdo odporoval v ústavně-právním výboru, "my to tak chceme, my si to tak přejeme." Tedy když dr Kramář snad ke své lítosti při daných okolnostech nemůže uplatniti svou vůli v první osobě jednotného čísla, alespoň užívá první osoby čísla množného, a to slovo "my" znamená krutě sebevědomou, o přívěsek demokracie se nestarající, právo proletariátu se zbraní a krveprolitím šlapající a národy odnárodňující třídní vůli buržoasie. "My" tedy znamená buržoasii a "národní stát" znamená českou buržoasii a část jinonárodní buržoasie, která se poddá, spokojujíc se malými odpadky, vůli českého kapitalismu. Referent svým reakčním stanoviskem demonstruje humorně, když při odůvodnění obou návrhů zákona užívá těchto slov: "Vidí se v tom útok na demokracii, na všeobecné hlasovací právo, nazvalo se to dokonce loupeží na volebním právu; charakterisuje se to jako důkaz reakčnosti vlády a vládní většiny atd."

Tyto opakující se veselé poznámky znamenají provokaci a p. referent cítí, že dnes také při odůvodnění zákona je dovoleno provokovati. Myslíme, že p. dr Kramář zde neželí, ale chlubí se. Při odhlasování zákona, jednajícího o reformě veřejné správy, po zákonech o agrárních clech, kongrue, gentském systému, daňové reformě atd., při brzkém omezení sociálního pojištění, při zavádění donucovacích pracoven jako krvavý humor zní odstavec tohoto odůvodnění: "Veškeré zákonodárství je proniknuto sociálním duchem, čili jinak: státní správa nemá již jen úkol správce bezpečnosti, nýbrž je povolána zasahovati do hospodářského a sociálního života, a to především také ve smyslu ochrany slabých."

Třída potlačovaných pracujících odmítne tuto cynickou provokaci a svoji nespokojenost dokáže činy. Nevíme, jaký je náhled německých vládních stran na tento názor dr Kramáře: "Jestliže se tvrdí, že ve Slezsku je většina obyvatelstva německá, pak netřeba připomínati, že vláda této republiky má dosti moci a prostředků, aby každé zneužití této většiny mohla omeziti." Nevíme, jak spolknou luďáci řádky Kramářovy, "že stát nemá příčiny báti se slovenského patriotismu, neboť ... on nutně musí býti stejně vroucím patriotismem československým". To jest věcí Zierhuta, Jurigy a Hlinky. Je však jisto, že ohromná většina Němců a Slováků, Ukrajinců a Maďarů bezohledně odmítne kramářovské myšlenky.

Pan referent považuje všeobecně nejen lid Podkarpatské Ukrajiny za nezralý pro autonomii, zajištěnou zákony, nýbrž kromě velkokapitalistů má za nezralé i malé občany všech národností bydlících v republice a dělnictvo na účasti na veřejné správě. Mylný je tedy názor, že tento návrh snížil lid historických zemí k nekulturním masám Slovenska a Podkarpatské Ukrajiny, ale skutečnost je ta, že v očích Kramářových a jeho družiny je nezralý každý, kdo má o státu jiný pojem a kdo bojuje pro změnu přítomného společenského řádu.

Dlouho se zabývá p. dr Kramář v odůvodnění nevýhod župního zřízení přednostmi zemského systému. Ovšem, i kdyby důvody referentovy byly správné, přece rozdíly hospodářské jsou přítomny také při zemském systému. Ovšem uznávám, že pro Čechy je Praha centrem, k němuž se vše soustřeďuje, jako komunikace a železnice, ale jinak je tomu na Slovensku a Podkarpatské Rusi, přes sdruženou platformu Čech, Moravy, Slovenska a Podkarpatské Rusi, právě podle poměrů politických, hospodářských, kulturních, jakož i podle ostrých forem třídního boje. Nepolemisuji proto se zpravodajem, jen stručně konstatuji, že jen jediné jeho tvrzení je pravdivé, a sice to, že "otvírá se zde nová éra vnitřní správy v republice". Tak jest! Nová éra, a to éra centralismu, diktatury úředníků a zbavení práv.

Která jsou nejcharakterističtější ustanovení reformy? Jsou to nejprve centralismus a úřednická diktatura tím způsobem, že každá moc je soustředěna v rukou zemských presidentů a okresních hejtmanů, kteří jsou zároveň podřízeni ministerstvu vnitra. Vůle voličů, jak to později dokážeme, nemůže se uplatniti. Naproti tomu úřednický sbor veřejné správy bude jistým a disciplinovaným, centralisticky řízeným orgánem buržoasie. A i dokud tento sbor se zvoleným orgánem, nanejvýše radu dávajícím nebo přijímajícím, může tvořiti výbor, náhled svůj vyjadřující, výkonná moc je majetkem jmenovaných členů a úředníků, jmenujících orgánů a úřednického sboru. Ve skutečnosti se tedy neutvoří harmonie samosprávy a úřednického zřízení, nýbrž opačně. Jedna, veškeré samostatnosti zbavená a podle vyšších rozkazů se řídící kasta úřednická, bude státi proti elementům samosprávou zvoleným. Jmenované a v každém případě pro buržoasii věrohodné elementy podle svých povinností zastupují stanovisko úřadů, vůli současné vládní koalice. Následky úřednické diktatury tlačí do popředí veřejné správy policejní elementy a vytvoří i v nejabsolutističtější monarchii nevídaný policejní stát. K tomu slouží převzetí a zpřísnění Prügelpatentu. Policejní činnost veřejné správy pronásledovala nebezpečné protinázory a snahy o změny vždycky v zájmu přítomného pořádku, to je k ochraně kapitalismu, v prvé řadě proti nejnebezpečnějšímu zjevu, hnutí dělnickému. K tomuto cíli měla k disposici celé řady zákonů a nařízení. Ale nové občanské vládě nedostačují převzaté rakouské a udržené maďarské policejní zákony a nařízení. Z toho důvodu čl. 2 ukládá, že politické úřady jsou povinny "bdíti nad veřejným pořádkem, klidem, bezpečností a veřejnou mravností a odvraceti v tomto směru všeliká nebezpečenství i odstraňovati nastalé poruchy". Pojem veřejného pořádku a klidu není určen. Je to kaučukový pojem, do kterého lze všechno shrnouti. Základní zásadou je přirozeně býti strážcem vládního systému, lépe řečeno kapitalismu, a nejdalekosáhlejší ochrana buržoasie. Pro tento pořádek je nebezpečné podle libovůle a uvažování úřadů veřejné správy vše to, co je proti zájmům kapitalismu. Nejnebezpečnější je revoluční hnutí, tedy právě nebezpečný příznak nastávající hospodářské i národní revoluce. Přivádí se do nebezpečí svoboda slova, tedy svoboda shromažďovací, svoboda psaného slova, tedy svoboda tisku, nekontrolované složení sil, tedy svoboda sdružení. Uvádí se v nebezpečí svoboda sdružování, zvláště listovního tajemství. Je nebezpečí pro každý průvod, shromáždění, také pro odznaky, prapory, barvy, písně. Je nebezpečí pro právo stávkovati, pro hnutí odborových organisací a družstevnictví. Je nebezpečí dále pro národní sebeurčovací právo, pro požadavky autonomie. Není nebezpečí pro proletariát jen potud, dokud neorganisovaně, beze slova a za hladovou mzdu pracuje, ale je nebezpečí pro zorganisovaný a politisující tábor dělníků. Klid je životním prostředím kapitalismu, které se nesmí rušiti. Když něco bolí, musí se mlčeti, když se něco potřebuje, musí se žebrati, zoufale křičeti, žádati, zvláště za práva bojovati. To je zjevem, který ten klid ruší. Klid kapitalistů znamená klidné trávení a neohrozitelnou možnost vykořisťování, ale vůči pracujícím a potlačovaným národům znamená klid hřbitovní, ke kterému po případě dopomohou zbraně. "Bezpečnost" znamená odstranění všeho toho nebezpečí jakýmikoliv prostředky. Veřejná mravnost neznamená pronásledování lichvářství a zdražování, přestoupení zákonné osmihodinové doby pracovní, ochranu mladistvých dělníků, zákaz vykořisťování pracovní síly a vážnou ochranu cti žen, ale vztahuje se na občanské mravy, totiž na zákonné nemravnosti.

Článek 2 poroučí politickým úřadům, aby se preventivně bránily proti nebezpečím, ohrožujícím buržoasii a kapitalismus, aby odstranily předem libovolnými prostředky tato nebezpečí. Ve výboru ústavně-právním jsem vyjádřil, že ta skutečnost, že ve článku 2 schází odstavec "v mezích platných zákonů a nařízení", může znamenati, že úřady mají právo na nezákonné a nadzákonné počínání. Na to pan ministr vnitra s určitostí potvrdil tuto moji pochybnost a vyslovil se, že na ochranu veřejného pořádku atd. jsou povinny užívati úřady jakýchkoli prostředků.

Přidáme-li ještě, že podle článku 3 úřady mohou vydati také nařízení, obsahující trestní rozkazy a zákazy, je hotova typická fotografie policejního státu, ve kterém policie vládne nad životem a smrtí, zasahuje do každé občanskou demokracií povolené volnosti práva, převrátí tak ústavní zákon jako celou soustavu platných zákonů, neboť neučiní-li toho, odpovědný úředník ztratí své místo; učiní-li tak a následky nesplní očekávání a veřejné mínění se nad tím rozčílí, tedy nanejvýš se trestá jeden úředník, ale soustava je zachráněna. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.) Jak má úřad užívati těchto zbraní, na to dostane všeobecné instrukce, ale jinak vedoucím úředníkům je doporučena nejdalekosáhlejší starostlivost, lépe řečeno: raději mohou zostřiti pronásledování každého protikapitalistického a protivládního hnutí ale klid buržoasie musí chrániti i před malým větříkem.

Tato odpovědnost úřadů přirozeně činí nutným velkolepý špiclovský systém sahající až k svatyni rodinného života. Policejní ředitel, třesoucí se o své místo, potřebuje zprávy o spiknutí, revoltách, atentátech atd., neboť jen tak dovede odůvodniti v případě potřeby své rozkazy a zákazy. Objeví se svět agentů-provokatérů a bude vychovávati občany státu na zrádce různými korupcemi, bude se prováděti vynucování, přiznání, mučení za tapetovými dveřmi, neboť se musí vyráběti důkazy všemi prostředky. Tento zákon oživí ochranu carského Ruska, zmodernisovanou zkušenostmi rumunské Siguranzy.

Zákonodárství v takovém policejním státě se srazí do pozadí. Policejní rozkaz a zákaz bude právním pramenem, policie koriguje zákon, lépe řečeno: zplnomocněním zákona se uzákoní ty nezákonnosti, které do té doby policie spáchala hlavně ve východních částech země. Stručně vyjádřeno: fašismus v suché formě, zákonné formě a na základě zákonného zplnomocnění.

V případě velkého mzdového boje, bouřlivějších projevů národní nespokojenosti, revolučních projevů nebo v případě války poskytuje neomezené možnosti policejním úřadům Prügelpatent. V tak zv. normálních dobách Prügelpatent dává možnost k naprosto libovolným nařízením, na jedné straně může podporovati fašistické organisace, jejich krvavé způsoby, jejich protidělnickou činnost, na straně druhé může zakázati i nošení rudé vázanky a návštěvu místností odborových organisací.

Úředník bude vždy svatým a nedotknutelným, ba úřad sám je svatyní, ve které jen šeptem a k zemi se kloníc smí se mluviti, a běda tomu, jehož nos se úředníku nelíbí. Jednoduše ho uvězní na základě nařízení čl. 3 a čl. 4. Pracující člověk bude nucen studovati Guthův katechismus společenského chování. Stačí pravý či falešný protokol úředníka a dělník bude pro neslušnost zavřen. Naproti tomu sice zákon vyžaduje od úředníka také dobré způsoby, ale již bez trestních nařízení. Ať zkusí někdo učiniti oznámení pro hrubé jednání proti úředníku! Bude dokonce sám zavřen.

Zákon myslí také na to, že nařízení v oboru místní policie je právem obcí. Některé pokrokovější obecní zastupitelstvo po případě nevydá v obci nařízení proti bolševikům. Najdou-li se nejméně 2 obce, které nevydají takového nařízení, může tak učiniti politický úřad buď tím, že přinutí obec k vydání nařízení, nebo je sám vydá.

Že státní občanství, příslušnost, povolení pobytu a vyhošťovací právo zůstane v rukách politických úřadů, je přirozeno. Odvolací instance se zúží a okresní náčelník je neomylným papežem, jakmile soudí jako odvolací úřad, stížnost k nejvyššímu soudu nemá účinku odkládacího.

V případech nepřesahujících 200 Kč ceny není ani odvolání, tedy právě v případech nejčastějších u dělníků a zemědělců. Právní a policejní postup není regulován zákonem, nýbrž nařízením. Podle známého 10. článku, který i pražskou advokátní komoru zneklidnil, ač ona jistě není proletářskou organisací, mohou úřady žádati, aby strany složily kauci v peněžní hotovosti, nebo: kdo nemá peníze, tomu se jeho záležitost nevyřídí. Politický úřad má právo zabaviti předměty strany, o jejíž zájmy jde, a přísně stíhá prozrazení úředního tajemství. Politický úřad přes jasné znění trestního zákona může trestati svědka i znalce jednoměsíční ztrátou svobody s odůvodněním, že vědomě mluvil nepravdu nebo se mýlil.

Neuvedu dále podrobností. Stačí toto vše ke konstatování, že jsou položeny základy absolutistického policejního státu, jehož nejdůležitější úlohou je pronásledování každého dělnického hnutí a nerespektování zákonů. Splní se tedy touha fašistů, aby dělníci a chudí lidé vůbec byli postaveni mimo zákon. Jest jen otázka, budou-li pracující massy trpěti politický absolutismus a zda právě tento zákon nezkrátí cesty třídního boje a nepovede k otevřené občanské válce.

Zákon uloží do hrobu i ty pozůstatky samosprávy, které se ještě v praksi uplatňovaly, neboť sice vedle zemského a okresního úřadu bude zde zastupitelstvo, ve skutečnosti však toto zastupitelstvo bude teď bez pravomoci, vážné působnosti a výkonné moci. Rozhodování zůstává v rukou policejních úřadů.

O organisaci čtyř zemí, o zfalšování národní samosprávy, o pošlapání práv Podkarpatské Rusi promluví podrobněji jiný náš řečník. Mně stačí konstatovati, že návrh nedá autonomii lidem žádné země a působnost zastupitelstva a výborů vymezena je tak úzce, jak je jen možno. Ale i v tomto úzkém kruhu působnosti bude každé usnesení jen tehdy platné, kryje-li se s vůlí úřadů. V opačném případě není platné. O kruhu působnosti zemských zastupitelstev obšírně pojednává § 30. Mnoho slov a málo obsahu. "Pečovati o humanitní, zdravotní, hospodářské, dopravní a kulturní zájmy země a jeho obyvatelstva, zřizování nebo spravování ústavů. podniků nebo zařízení nebo zlepšení dopravy, bytové, zdravotní a sociální poměry atd." - znamenalo by mnoho, byla-li by dána moc na to všechno, ale neznamená to téměř nic v těch rámcích, které návrh určuje.

Vždyť podle odůvodnění dr Kramáře zastupitelstvo není sborem zákonodárným, je sborem poradním, a normotvorným jest jen tam, kde je k tomu výslovně zmocněno státním zákonem. Tedy bezmocné a vzdychající zastupitelstvo, které spravuje a jehož denní pořádek určuje zemský president a na program dá jen ty záležitosti, které nejsou nebezpečné pro centralismus, o kterých si mohou pánové sice podebatovati, ale rozhodovati musejí tak, jak on chce, a odpovědnost za ně a jejich nepopulárnost chce úřad na samosprávné korporace přenésti. Práva zemského presidenta jsou nepoměrně velká a naproti tomu práva zastupitelstva nicotná.

Víme dobře, že občanská dobročinnost, občanské zdravotnictví a občanské sociální cítění atd., jakož i kulturní a dopravní záležitosti jen v nepatrném vztahu patří do okruhu působnosti zastupitelstva. Návrh ani tyto záležitosti nevyjme z působnosti úřadů. Je však postaráno o to, aby při presidentu ještě jeden úředník hlasoval, a dále je postaráno hlasovacím systémem o to, aby oposiční strany nebyly a nemohly býti ve většině ani tehdy, když 3/4 příslušné země jsou oposiční.

Jednu třetinu členů jmenuje vláda z odborníků. Že u odborníků jsou důležitými nikoli odborné znalosti, nýbrž politická příslušnost a světové názory, je zbytečno vykládati. I pan dr Kramář jest upřímný v této otázce, když píše toto: "Těžko lze upírati právo vládě, aby při takovém jmenování nepřihlížela k těm, kteří ani politicky nejsou otevřeně proti státu, ani hospodářsky a sociálně nechtějí revoluční převrat všeho, co tvoří základy klidného organického rozvoje státu." Jmenování tedy neslouží k tomu, aby sbor byl rozšířen odbornými silami, ale je korekturou vůle voličů. Jmenovaní pak přiznávají se podle rozkazu ke kterékoliv občanské straně, a tak na př. agrární strana může dosáhnouti i v Podkarpatské Rusi toho, že může býti největší stranou zemského zastupitelstva.

Buržoasie je však přespříliš opatrnou a nespokojí se ani těmito kautelami, nýbrž v návrhu vztahujícím se k volebnímu řádu omezuje volební právo zajištěné ústavními zákony, hranici věku zvyšuje na 24, resp. 30 roků a délku pobytu na jednom místě resp. v jedné zemi (okresu) zvyšuje na jeden rok před zapsáním do voličského seznamu, resp. dva roky. Po zrušení volebního práva vojáků toto omezení opět zbaví volebního práva desetitisíce obyvatelstva, přirozeně v prvé řadě proletariát, zemědělského dělníka a dělnictvo průmyslové, jejichž státní občanství a příslušnost beztoho těžko uzná úřad a kterážto třída při dnešní akutní nezaměstnanosti těžko může zdržovati se delší čas na jednom místě, poněvadž stěhuje se tam, kde doufá nalézti práci. Hlavně desetitisíce sezonních dělníků budou zbaveny volebního práva úplně falešným a pozornosti nezasluhujícím odůvodněním tohoto návrhu zákona.

Tak zapadá jeden článek řetězu do druhého na úplné zrušení samosprávy. Třídu pracující zbaví návrh všeobecného volebního práva, méně pracujících může hlasovati pro stranu odpovídající jim v třídní situaci, ještě méně členů může býti zvoleno, a tak i kdyby byla strana nepoměrně silná, málo členů zprostředkuje zastoupení. Je-li silná oposice, jsou proti ní hlasy jmenovaných úředníků, právo veta, právo chéfů, úřadů a v posledním stupni právo rozpouštění.

To vše znamená zjednodušení až do přítomné doby platných práv a možností. Již podáváním alkoholu po čas voleb dala vládní většina možnost, v zájmu hostinských podporovati hnutí živnostenské strany. Tak dr Kramář nechal do života vstoupiti ty "maďarské volby", proti kterým tak silného hlasu užívá v důvodové zprávě a ozbrojeným i opilým fašistickým skupinám dal právo, aby před volbami a při volbách terorisovaly voliče.

Tím přirozeně působení okresních zastupitelstev bude ještě menší, libovláda úřadu okresního bude míti ještě širší pole a že výbor a komise budou v rukou úředníků pokornými vládními sbory úplně bez páteře, jest ještě přirozenější.

Podrobnostmi se nezabývám a právní žalování a pláč nad urážkami ústavy přenechám sociálpatriotickým stranám, které se pohybují ještě stále v ilusi o tom, že dnešní vládní většina ctí zákony a své politické cíle obětuje právním odůvodněním.

Podané návrhy zákona znamenají pokrok reakcionářského zákonodárství, a pakli Národní shromáždění ještě před prázdninami odhlasuje zákony o uspořádání evidence cikánů a podobných tuláků - t. j. nezaměstnaných - a o donucovacích pracovnách, pak strany buržoasie odjedou na letní prázdniny v té víře, že tím úplně zachránily kapitalistický řád. Reakce však ještě silněji srazí proletariát. Přestane víra a iluse vložená do humanity a demokracie a celý proletariát pochopí, že nemůže ničeho očekávati od evoluce, a nechce-li všechny své příslušníky dostati do vězeňských okovů, chce-li se osvoboditi, pak jediná jeho cesta je: světová revoluce. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr Meissner. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Meissner: Slavná sněmovno! Koalice předložila sněmovně věc nedobrou. Je to patrno z toho, že je velmi málo těch, kdož by z řad koalovaných stran hlásili se k obhajobě obou předloh. A pokud dostanou se ke slovu, hájí předlohy argumenty nesprávnými a neupřímnými. Vidíme to jak v tištěné zprávě většiny ústavního výboru a v referátu pana zpravodaje, tak i ve vývodech jednotlivých řečníků koalovaných stran.

Do téže chyby upadl také p. dr Viškovský. Pan dr Viškovský snažil se předlohu, kterou se mění župní zřízení v zřízení zemské, opříti argumenty, které musím rovněž prohlásiti za neupřímné, poněvadž mají zakrýti podstatu věci, se kterou nechtějí koalované strany otevřeně před veřejnost.

Vývody p. dr Viškovského byly neobyčejně zajímavé s hlediska politického. Nevím, byla-li to vědomá či podvědomá kritika politiky vlastní strany v dřívějších letech. Pokud šlo o sociální pojištění, prohlásil postup své strany v dřívější době proto za špatný a pochybený, poněvadž jeho strana dala se vésti těmi prožluklými socialisty. Pokud však šlo o župní zřízení, rovněž tak prohlásil postup republikánské strany v r. 1920 za pochybený. Ale tehdy neměli vedení v této věci socialisté, nýbrž strana republikánská a přední její činitelé, ministr vnitra Ant. Švehla, nynější ministerský předseda (Slyšte!); nynější pan předseda poslanecké sněmovny byl referentem v této věci v Národním shromáždění (Slyšte!). Pan dr Švehla byl také tím, který jako ministr vnitra provedl župní zřízení na Slovensku v r. 1923, on to byl také. který ještě v r. 1924 a 1925 prosazoval v dřívější majoritě provedení župního zřízení. Ministerský předseda Švehla ještě v roce 1926 trval na provedení župního zřízení. A když tu člen téhož klubu prohlašuje, že župní zřízení bylo pochybené (Výkřiky posl. Koudelky.), když prohlašuje, že on nebojí se výtky nedůslednosti, jakmile se přesvědčil o pochybeném stanovisku dřívějším, a odůvodňuje toto své přesvědčení, jak říká, na základě zkušeností a studia, pak musím říci: byla to řeč politicky rozvážná? Jaké pak zkušenosti a jaké pak studium? Jsou zkušenosti se župami na Slovensku opravdu tak truchlivé a jsou-li, proč tedy pan ministerský předseda až do poslední chvíle trval na provedení župního zřízení? A jakéže to studium vedlo dr Viškovského k přesvědčení, že zemskému zřízení sluší dáti přednost před župním? Jestli opravdu teprve studium vedlo k tomuto přesvědčení, pak v tom vidím jistou velikou vadu, že k tomuto studiu přední činitelé republikánské strany nesáhli již r. 1920, 1923, 1924 a 1925. Já bych se nebyl odvážil tak ostré kritiky politiky republikánské strany, jako se toho odvážil řečník této strany, začež se mu ještě dostalo stisku ruky od pana ministerského předsedy. (Veselost. - Výkřiky posl. Mikulíčka.) Bylo by bývalo správnější - a já bych řekl méně škodlivé - kdyby byl mluvčí republikánské strany nekryl se za důvody nesprávné, nýbrž kdyby byl upřímně prohlásil, že ani on, ani jeho strana nezměnili svého nazírání na župní zřízení proti r. 1920, že uznává, že je lepší než zřízení zemské, ale že to jsou momenty jiné, které nutí stranu ke změně fronty.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP