Posl. dr Meissner (pokračuje): Vždyť
dnes ve státě máme již více nepřímých
daní než daní přímých.
Kdo to je, kdo ve státě a obci platí? Copak
to jsou jen ti, kteří platí přímé
daně nebo přirážky k nim? Právě
tato úprava odporuje principu, který tu prohlásil
p. dr Viškovský.
Občanské strany chtějí se domoci toho,
aby se svých beder svrhly veřejná břemena,
ale naproti tomu aby právo rozhodovací ve větší
míře strhly na sebe.
Pan dr Kramář uvedl pro jmenovací
právo vedle jiných důvodů jeden důvod,
kterým se chci zabývati, a to, že potřebujeme
v zemských zastupitelstvech odborníků. Uvádí,
že odborníci vzhledem k formám boje jsou odpuzováni
od práce ve zvolených sborech a že je třeba
jmenovacím právem umožniti, aby odborníci,
jichž každá veřejná korporace potřebuje,
nebyli odpuzováni.
Shoduji se s p. dr Kramářem v jednom, že
totiž všechny naše veřejné korporace
potřebují odborníků a že každý,
kdo má interes na ozdravění našich poměrů,
snažiti se má o to, aby se odborníci dostali
do zákonodárných i samosprávných
sborů, ale nejenom to, nýbrž aby také
v těchto sborech byli slyšáni. (Tak jest!
Výborně! Potlesk poslanců čsl. strany
soc. dem. a čsl. strany nár. socialistické.)
A jestli se shodujeme v tomto požadavku, aby úroveň
našeho parlamentu a našich samosprávných
sborů byla zvýšena, pak se rozcházíme
v cestě, jak dojíti k tomuto cíli. Pan dr
Kramář právem stěžuje
si, že náš politický život tak je
otráven (Výkřiky: "Národem"!),
že užíváme tak ošklivých
zbraní, že se nejenom odborník, ale pomalu
každý slušný člověk bude
báti a štítiti kandidovati. Ale kde je potom
prostředek k odstranění toho? Nejprve musíme
odstraniti nástroje, jichž se užívá
k tomuto zápasu. (Výborně! Souhlas poslanců
čsl. socialistických stran.) Vždyť
jsme teprve nedávno byli svědky, jakých se
užívalo prostředků (Výkřiky
na levici.) před volbou, která se v této
sněmovně konala, které právě
sloužily k otrávení a zošklivení
veřejného života. (Potlesk poslanců
čsl. strany soc. dem. a čsl. strany nár.
socialistické.)
Tedy ne jmenovací právo, ale zvýšení
úrovně politického zápasu, a to má
se sváděti na nás? Nejsou všichni vinni?
Což pak to dělá jen orgán jeden? Nechť
všechny strany bez rozdílu, kteréhokoliv odstínu,
ať jsou to orgány kterékoli osoby a činitelé
ve státě a ve vládě, zkoumají,
jak odstraniti otravu, způsobenou bojem. A tady nasaďme
páky a napravme náš veřejný život.
(Posl. dr Kramář: Jaký to byl boj? -
Výkřiky: "Národ"! - Výkřiky
poslanců stran socialistických a strany komunistické.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid!
Posl. dr Meissner (pokračuje): Já
nerozlišuji, mně je to stejné, které
straně patří orgán, té to platí.
Já se dále ptám, když se jeví
tak citelná potřeba, aby se odborníci dostali
do zákonodárných a samosprávných
sborů, proč tedy je strany, které tak velikou
váhu kladou na odbornictví, nekandidují?
(Výkřiky poslanců stran socialistických
a strany komunistické.)
Ale vždyť my jsme sami svědky toho, jak se cení
odbornická práce v tomto parlamentě. Jsou-li
odborníci členy tohoto parlamentu a jsou-li nešťastnou
náhodou také členy oposice, pak si mohou
vymluviti plíce a přednésti argumenty sebe
odbornější, nikdo jich neslyší
(Potlesk.) a nikdo k nim nepřihlíží.
A není-li zvolených odborníků v tomto
parlamentě, proč se na příklad k takové
důležité předloze, jako byla tato, nepovolali
podle našeho návrhu odborníci? My potřebujeme
nejdříve (Výkřiky.) jmenovacího
práva, aby odborníci mohli do některých
sborů přijíti? Kdyby to šlo, zavésti
nebo odůvodniti zavedení jmenovacího práva
v parlamentě potřebou odborníků, pak
by ti odborníci byli sem připuštěni,
ale ne proto, aby nám přednášeli odborné
výklady, nýbrž aby odborně hlasovali
s určitými stranami. (Veselost. Potlesk.)
Musím s tohoto místa a při této příležitosti
opakovati výtku, kterou jsem učinil v ústavně-právním
výboru. Můžeme býti hrdi na některé
z učitelů vědeckých ústavů,
university, techniky, můžeme býti hrdi na to,
jaké osoby máme v čele nejvyššího
správního soudu. Nikdo z nás nesmí
a nemůže si osobovati nějakou vševědoucnost
v otázkách právních, které
jsou někdy tak komplikované a specifikované,
že je třeba slyšeti odborníky v každém
jednotlivém oboru. Těžce se mne dotýká,
když jen několik málo úředníků
toho či onoho ministerstva se domnívá, že
není třeba slyšeti jiných odborníků.
Je to postup, který není na prospěch věci,
který musí škoditi a který způsobí
to, že se nám do zákonů dostanou ustanovení,
která vědeckým a právnickým
světem těžce a přísně,
ale při tom spravedlivě budou kritisována.
Vrhne to divné světlo nejen na ono ministerstvo,
které s předlohami přichází,
nýbrž i na celý náš parlament.
Jakou může míti ten parlament váhu a
úctu, když odtud vycházejí zákony,
které jsou předmětem posměchu odborných
kruhů jedině proto, že nepřibereme odborníků?
(Potlesk.)
Vidíme tedy, k čemu odborníci slouží.
Jmenovací právo neslouží k jinému,
než aby byly korigovány výsledky všeobecných
voleb. Jen na jednom příkladu to ukáži.
V zemském výboru jmenovacím právem
a pak hlasovacím právem jednoho úředníka
je možno 3/4 většinu zvolených
proměniti v minoritu. Na příklad v Čechách
3/4 většina osmdesáti
členů zvolených, totiž 60, bude míti
6 zástupců a ti druzí také 6 a s úředníkem
zpravodajem 7, čili budou míti většinu
proti 3/4 většině ve
kterékoli zemi. To jmenovací právo, jak vidíte,
není tak nevinné.
Ale já mám za to, že i s hlediska státního
toto jmenovací právo je pochybené. Nebudeme
tak naivními, abychom se domnívali, že vláda
bude prováděti jmenování tím
způsobem, aby oposici přidala a sobě ubrala.
Tam, kde nebude míti většiny, tam si v zemském
zastupitelstvu a okresním jmenováním většinu
utvoří. A co, když následkem nových
voleb do Národního shromáždění
a nebo bez takovýchto voleb následkem změny
konstelace změní se majorita v parlamentě,
co nastane? Snad tato nová většina státní
nebude míti v onom dříve jmenovaném
zemském zastupitelstvu většinu. Buď bude
chtíti užíti téže methody, bude
musiti zastupitelstvo (Hlasy: Jmenovati!) rozpustiti, anebo
budou tu stálé konflikty mezi oním zemským
zastupitelstvem a mezi majoritou v poslanecké sněmovně.
Já to nepovažuji za zdravé, když se správa
okresní a zemská stává takto odvislou
od dočasné konstelace ve státě. Stát
je něco jiného a okres, který má spravovati
zemi malého obvodu územního, rovněž
něco jiného. A může býti spravován
s docela jiných hledisek většinových
a v určitém okresu nemusí vládní
většina býti rovněž většinou,
aniž by nějak interesy státní pod tím
trpěly.
Také pro další věci, kterými
se osekávají demokratická zařízení,
totiž zvýšení věku směrodatného
pro volební právo a usedlost, - pan dr Kramář
ve své důvodové zprávě
uvedl několik argumentů, kterých se chci
jen letmo dotknouti. Tak pokud jde o usedlost, je toho názoru,
že ona slouží jako jistá garancie zralejšího
úsudku. Posud se každý domníval, že
ten, kdo doma zůstal sedět za pecí, za nic
nestál, a chtěl-li kdo míti zralejší
úsudek, šel do světa, čili musil měnit
usedlost. (Tak jest!) Opačný názor
panoval před mnoha lety. Sám jsem byl svědkem
takových projevů u starých sousedů
na vesnicích a městech, kteří měli
přímo avers proti každému tak zv. přivandrovalci,
i kdyby byl sebe déle v obci bydlel. To je asi stejný
argument, jenže potud horší, že tento argument
působí toliko proti určité vrstvě,
že požadavek usedlosti dotýká se hlavně
dělnictva, zaměstnanectva státního
a také úřednictva, že tu je nerovným
způsobem postižena jedna vrstva voličstva,
kdežto druhá vrstva požadavkem tím postižena
nebude. (Souhlas.) Nebudu se s panem zpravodajem příti
o to, ve kterém stáří všeobecně
má občan v Československé republice
rozum, zdali v 21 nebo ve 24 letech. Pan dr Kramář
dnes myslí, že stačí rok 24. V roce
1920, když jsme jednali o stáří potřebném
pro volbu do senátu, řekl: A jestli 21letý
nebo 26letý, ti mají stejný rozum. (Zpravodaj
posl. dr Kramář odporuje.) To je vzato z protokolu,
pane doktore! (Výkřiky. Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. dr Meissner (pokračuje): Takhle to
pan dr Kramář řekl r. 1920. (Výkřiky.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. dr Meissner (pokračuje): Takhle to
pan doktor řekl r. 1920: "Copak je mezi 21letým
a 26letým nějaký veliký rozdíl?
I když má ženu, jest již rozumný?"
Teď zase pan dr Kramář poukazuje na
to, zdali 21letá dívka má dostatek rozhledu.
Dostatek rozhledu zvoliti si muže, to má, ale zvoliti
člena okresního zastupitelstva, to nemá?
21letá dívka, která od 14 let pracuje v továrně,
dře se a živí rodinu, ta má méně
rozumu, než nějaká stará třesoucí
se babička stojící nad hrobem? Ta babička
může voliti, ta má dostatek rozhledu o tom,
kdo má přijíti do zemského a okresního
zastupitelstva, a ta 21letá dívka nikoli?
Mně se tak zdá, že někteří
naši politikové jsou zvyklí se dívati
na voliče toliko s hlediska své vrstvy. Oni vidí
svou mládež (Výborně!), oni vidí
svou studující mládež, která
je odvislá od svých rodičů a jimi
vydržovaná, oni vidí ty různé
kousky té zlaté mládeže (Potlesk.
Různé výkřiky na levici.), že
nemají dostatek rozhledu pro vážné politické
rozhodování. Ale mládež vyšlá
z tříd pracujících, bez rozdílu,
jde-li o dělníka nebo rolníka, která
je zvyklá pracovati a dříti se od mládí,
která ví, co je to život a jeho hospodářské
a sociální potřeby, ta nemá býti
vylučována z volebního práva. (Výkřiky
komunistických poslanců.)
A abych ukázal charakteristiku předlohy, chci se
dotknouti ještě jedné stránky, jejíž
projednání pan řečník, který
mluvil přede mnou, ponechal nám - sociálpatriotům.
Mám přesto za povinnost právě dotknouti
se této okolnosti k jistému dokumentárnímu
konstatování. Chci totiž ukázati na
několika příkladech, jak koalici nejen zákon
není ničím, ale také ústavní
zákon není žádnou překážkou
pro jakoukoliv úpravu, ústavní listinou nepřípustnou.
V úvodu tohoto odstavce své řeči,
nikoliv pro sebe, nýbrž pro koaliční
strany, které o sobě říkají,
že jsou konservativní, předeslal bych výrok
slavného českého konservativního politika
dr Riegra, který na Kroměřížském
sněmu řekl: "Všechna moc pochází
z lidu a vykonává se způsobem konstitučně
pevně stanoveným." On i Palacký trvali
vždycky na tom, aby národ i stát se držel
zákonů konstitučních, aby mu byly
vodítkem a od nich aby se neuchyloval. Tedy politik konservativní.
(Zpravodaj posl. dr Kramář: Byl tenkrát
konservativní?) Ale, pane doktore, dr Rieger od tohoto
svého stanoviska nikdy neustoupil a k tomuto svému
historickému výroku se vždycky znal.
Na několika příkladech ukáži,
jak tato předloha je v rozporu s ústavní
listinou. § 95 ústavní listiny stanoví:
Soudní moc v záležitostech trestních
přísluší občanským soudům
trestním, pokud není přikázána
trestním soudům vojenským, nebo pokud tyto
záležitosti nemají býti podle všeobecných
předpisů projednávány v trestním
řízení policejním nebo finančním.
Ústavní listina přikazuje tudíž
pro trestní pravomoc v prvé řadě a
také subsidiárně soudy; jiné úřady,
zejména politické úřady, mohou si
osobovati trestní pravomoc jen tehdy, když je jim
výslovně zákonem přidělena.
Naproti tomu čl. 6 předlohy obsahuje pravý
opak. Zní: "Politické úřady jsou
příslušny vykonávati trestní
pravomoc, pokud nenáleží soudům nebo
jiným úřadům." To je velmi důležitý
rozdíl. Zde na prvém místě a pro všechny
případy subsidiárně trestní
pravomoc přikazuje se nikoliv soudům, nýbrž
politickým úřadům. Poukazuje-li důvodová
zpráva na čl. VIII uvozovacího zákona
k trestnímu řádu, pak zapomněla, že
po onom uvozovacím zákonu z r. 1873 přišla
ústavní listina, která ustanovení
obyčejného rakouského zákona derogovala,
a že dnes odvolávati se na rakouský trestní
řád je nepřípustno, poněvadž
se zákonný právní stav podstatně
změnil ústavní listinou.
Není lhostejno, vysloví-li se zásada, že
trestní pravomoc, pokud není jinak stanoveno, přísluší
soudům, nebo zdali se takto všeobecně, subsidiárně
přikáže správním úřadům,
neboť se může stát, že budou zákonem
nebo nařízením vydaným na základě
zmocňovacího zákona tvořeny nové
právní předpisy trestní, že v
nich o příslušnosti nebude řeči,
ať úmyslně nebo opominutím, a potom
padá ono ustanovení ústavní listiny
o subsidiární příslušnosti soudů
a nastupuje subsidiární příslušnost
politických úřadů. To není
tak lhostejno. Pro povahu státu, je-li státem právním
nebo státem policejním, má toto ustanovení
velký význam. (Souhlas.) Podle ústavní
listiny Československá republika měla býti
státem právním, kde soudy by rozhodovaly
o trestních věcech. Podle tohoto zákona Československá
republika má se státi státem policejním,
kde o trestních věcech v prvé řadě
politické úřady budou rozhodovati. (Potlesk.
Výkřiky komunistických poslanců.)
Druhý případ: § 85 úst. listiny
praví k ústavní listině: "Působnost
ministerstev upravuje se zákonem". V důvodové
zprávě se praví: "Předloha chtěla
touto zásadou znemožniti praksi bývalého
Rakouska, které i kompetenci některých ministerstev
určovalo pouhým nařízením".
Tedy ústavní listina chtěla - je to expressis
verbis v důvodové zprávě vyjádřeno
- aby kompetence ministerstev - a to nejen ministerstev mezi sebou,
nýbrž i kompetence ministerstev vůči
nižším úřadům - byla upravována
nikoliv nařizovací cestou, nýbrž toliko
zákonem. Co však dělá předloha?
V §u 8 stanoví: "Vláda může
nařízením přenésti některé
záležitosti zemských úřadů
na ministerstva nebo naopak." Čili kompetence ministerstev
vůči zemským úřadům
nebo naopak nemá býti upravena, jak stanoví
ústavní listina, jenom zákonem, nýbrž
také nařízením. Že to mínila
ústavní listina, jak jsem vyložil, je patrno
z §u 3 zákona č. 286 z r. 1924, t. zv. úsporného,
kde se praví: "Vládě se ukládá,
aby předložila návrh zákona o jednotné
úpravě správního řízení
a o vymezení příslušnosti jednotlivých
ministerstev." Roku 1924 bylo vládě uloženo
předložiti návrh zákona a místo
toho vláda prohlašuje, že věci upraví
nařízením i příslušnost
ministerstev, i úpravu správního řízení.
Ale tak okatě porušiti ústavní listinu,
jak se to stalo v důvodové zprávě,
jsem opravdu ještě neviděl. Nevím, kdo
psal specielní důvodovou zprávu. Všeobecnou
psal jistě pan dr Kramář. Prosím,
ta všeobecná část je pracována
velmi důkladně a v tom ohledu, ačkoli věcně
mám proti ní námitky, formě vytýkati
nic nemohu. Ale k důvodové zprávě
k jednotlivým článkům a paragrafům,
mám námitky nejen věcné, nýbrž
i formální. Nevím, dopouštím-li
se nesprávné výtky, řeknu-li, že
nevěřím, že by tuto část
důvodové zprávy byl pracoval dr Kramář.
Je totiž zvykem v tomto parlamentě, že důvodové
zprávy nepracují poslanci-referenti, jak tomu je
v každém jiném parlamentě - my totiž
nemáme odborníků - nýbrž že
je pracují úředníci ministerstev.
(Výkřiky. Ministr dr Šrámek: Myslíte,
že to bylo v Rakousku jinak?) Ne, prosím.
(Ministr dr Šrámek: Já vím dobře,
jak to bylo!) Ale vždyť my se chceme odrakouštiti
- nechceme to míti takové jako ve Vídni,
chceme míti skutečný parlament. (Různě
výkřiky.)
Důvodová zpráva nemá býti výrazem
názorů referentových, nýbrž většiny
a zejména nemá býti výrazem názorů
ministerstva. Vždyť to je rozdělení oboru
působnosti; zde ministerstvo, které hájí
svou předlohu, a zde parlament, který tuto předlohu
kritisuje a po případě, není-li této
koalice, opraví. (Potlesk.)
Proto důvodovou zprávu v jednotlivých článcích
a paragrafech mohu posuzovati jako výraz názorů,
které panují v ministerstvu vnitra. (Různé
výkřiky.)
Veliký zápas byl, jak již kol. dr Patejdl
se o tom zmínil - v ústavně-právním
výboru o čl. 3. To jest o to, mohou-li býti
politické úřady pověřeny také
vydáváním nařízení,
pokud toho vyžaduje veřejný pořádek,
klid, bezpečnost a veřejná mravnost. Nikomu
v ústavně-právním výboru nenapadlo,
že by pod slovem "nařízení"
mohla býti míněna nařízení,
o nichž se zmiňuje ústavní listina.
A přece důvodová zpráva praví
toto: "Hlavním účelem čl. 3 je
stanoviti výslovně a jasně, že úřady
politické mají právo na základě
čl. 2 a v jeho mezích vydávati všeobecná
nařízení. Tím se zjednává
ve smyslu §u 55 ústavní listiny zákonný
podklad pro nařizovací moc úřadů
politických." (Výborně!)
Pánové, to není, prosím, maličkostí.
§ 55 ústavní listiny (Výkřiky
posl. Hackenberga.) zní: "Nařízení
vydávati lze jen k provedení určitého
zákona a v jeho mezích." Důvodová
zpráva však praví, že politickým
úřadům tím se výslovně
statuuje nařizovací moc podle §u 55 úst.
listiny. (Různé výkřiky.)
Tento rozbor je nezbytně nutným, abychom viděli,
jak se u nás zákony dělají a jak se
pak v důvodové zprávě opodstatňují.
§ 55 úst. listiny je obsažen v hlavě III,
která má nadpis: Moc vládní a výkonná.
Tedy vydávati nařízení je částí
moci vládní a výkonné. Ústavní
listina nezná jiného nařízení
než jako výron moci vládní a výkonné.
V §u 64 úst. listiny je moc vládní a
výkonná takto rozdělena, a jsou tam jmenováni
činitelé, jimž jedině v republice moc
vládní a výkonná přísluší.
Praví se tam: "Veškerá" slovo "veškerá"
podškrtávám - "moc vládní
a výkonná, pokud ústavní listinou
nebo zákony Československé republiky vydanými
po 15. listopadu 1918 není a nebude výslovně
vyhrazena presidentu republiky, přísluší
vládě." Tedy moc vládní a výkonná
přísluší toliko presidentu tam, kde
je to v ústavní listině nebo v jiných
zákonech výslovně stanoveno, a kde to není
stanoveno, nepřísluší nikomu a ne zejména
policejnímu řediteli nebo okresnímu hejtmanovi,
nýbrž toliko vládě. (Zpravodaj posl.
dr Kramář: To já budu hájiti!) To
chcete ještě hájiti, pane doktore? To již
opravdu nechápu!
O vládním nařízení je v §u
81, lit. a) ustanovení, jak k němu dochází,
jak se o něm hlasuje, v §u 84, kolik vyžaduje
podpisů. Nemůže tudíž v Československé
republice nikdo vydávati podle §u 55 nařízení
nežli vláda. Stanoví se podle §u 50, že
v každém zákoně sluší uvésti,
kterému členu vlády se ukládá
jeho provedení. Nelze uložiti provedení zákona
nějakému úřadu, nýbrž
lze jím pověřiti toliko člena vlády,
ani ministerstvo nelze pověřiti, natož nějaký
podřízený úřad. Co se zde děje?
Že může býti v budoucnosti vydán
zákon, a provádění jeho podle §u
55 nebude uskutečněno nařízením
vládním, nýbrž politickým úřadem.
Politické úřady jsou protiústavně
postaveny na roveň vládě. Toto, prosím,
předložte odborníkům, zdali je tato
výtka správná čili nic.
A konečně ještě jedno ustanovení
úst. listiny chci citovati, § 86, který zní:
"Budiž postaráno při správních
úřadech o nejvydatnější ochranu
práv a zájmů občanstva." Podívejme
se, jak podle předlohy bude postaráno při
správních úřadech o tuto nejvydatnější
ochranu práv a zájmů občanstva. Tak
na př. řízení ve věcech správních
nebude upraveno zákonem, nýbrž nařízením
z těchto klasických důvodů: "Běží
o látku nadmíru rozsáhlou a právnicky
nesnadnou." (Výkřiky.) Tedy poněvadž
jde o látku neobyčejně důležitou
a nesnadnou, proto ji bude upravovati ministerstvo a parlament
to dostane až dodatečně.
Bylo již v debatě uvedeno, že úřad
může uložiti straně, aby složila
jistotu, ale nejen k zabezpečení nákladů,
nýbrž také "k zajištění
účelu nebo podmínek řízení".
Ač jsme upozorňovali v ústavně-právním
výboru na nebezpečí tohoto ustanovení,
vládní většina přes to je přijala
s odůvodněním, že prý je to jen
fakultativní, že teprve v prováděcím
nařízení se to může zavésti.
Zapomněli, že i bez prováděcího
nařízení se zde úřadu dává
právo žádati jistotu. Úředník
může po podání žádosti prohlásiti
straně, živnostníku, továrníku,
jako komukoli jinému: "Nevyřídím
dříve, dokud nesložíš 50.000 Kč
jistoty." K čemu? Ke krytí nákladu nikoli,
ke krytí účele a podmínek řízení?
Co to je "účel a podmínky řízení",
kdo to může stanoviti? Kolik dělají
náklady, lze přibližně určiti
a může se žádati záloha pro náklady,
to lze omluviti. Ale žádati jistotu pro účely
nebo podmínky řízení? Co to jest?
Kde je zde nějaká ochrana stran? Ani není
stanoveno, že existuje nějaké odvolací
právo. A to bude míti v rukou třebas nějaký
subalterní úředník, který nařídí
straně, že musí dáti jistotu ve formě
hypotekární na domek, na usedlost neb na továrnu.
Což může někdo zodpovídati za každého
úředníka u malého úřadu?
Víme, že se takového ustanovení nezneužije
proti komukoli? Což je to jisto, že se zneužije
jen proti dělníku? Což když se zneužije
i proti jinému? To je právní monstrum; a
sněmovna by měla slyšeti, co zástupci
advokátní komory prohlásili panu ministru
vnitra, právě ti, kdo nejsou příslušníky
socialistických stran, nýbrž patří
k stranám občanským! Tito zástupci
advokátní komory řekli: "Po tomto již
následuje jen deportace." (Potlesk poslanců
čsl. strany soc. demokratické.)
Za účelem zajištění důkazů
lze provésti zabavení. Já jsem vytýkal,
že se tu ani nepřihlíží k tomu,
o jaké důkazy jde. Půjde o listinu, v níž
budou soukromé věci, nebo která by mohla
býti nebezpečna pro daňové vyšetřování,
která by mohla míti za následek trestní
vyšetřování. Osoba, chovající
listinu, nebude ji chtíti vydati z důležitých
důvodů a tu bude možno provésti zabavení
její a k tomu cíli domovní prohlídku.
Vždyť dnes občan bez rozdílu stavovské
příslušnosti nebude jist, že ve správním
řízení, k němuž dal podnět
nebo k němuž dala podnět strana jiná
nebo které bylo zavedeno z povinnosti úřední,
nebude u něho provedena domovní prohlídka,
že bude hledán předmět, listina, kniha,
která domněle má sloužiti správnímu
řízení. To je právní stát
a to je to, co se tu žádá v §u 86 úst.
listiny, žádaná nejvydatnější
ochrana práv a zájmů občanstva?
Máme další ustanovení, že ten,
kdo svévolně zavdává příčinu
k řízení nebo nevyhoví bez dostatečných
důvodů příkazům úředníkem
daným, může býti trestán trestem
na penězích a v případě nedobytnosti
- původní ještě přísnější
ustanovení bylo teprve v ústavně-právním
výboru na naše námitky změněno
trestem na svobodě do 5 dnů.
"Kdo ze svévole zavdá příčiny
k řízení" co je to "svévole"?
Prosím, jak vykládala svévoli na př.
většina tohoto parlamentu? Svévolí byla
řada pozměňovacích návrhů
k celnímu zákonu, svévolí jsou pozměňovací
návrhy ve výboru, svévolí je, když
oposice chce mluviti a jakmile oposice trošku déle
mluví, již se chce dáti debatovati podle kapitol
a již se chce uřezávati debata; svévolí
je, když vůbec oposice si troufá pronésti
nějakou kritiku. (Posl. Bechyně: Svévolí
je, že jsi se také narodil!) Kdybych za to mohl
být potrestán, tak myslím, že by se
také našla většina, která by mne
potrestala. (Veselost.)
"Když někdo nevyhoví příkazu
danému úředníkem" a nestanoví
se, jaký příkaz smí být vydán.
Přikáže se občanu, aby vypovídal
ve věcech manželky nebo jiného příbuzného,
- vždyť nevíme ještě, jaká
budou ustanovení o tom, kdy se někdo může
vzdáti svědectví. Nařídí
se mu, aby dovolil vstup na pozemek. Vždyť se výslovně
v důvodové zprávě praví, že
se tím úřadům dává podle
§§ 107 a 109 ústavy práva dotknouti
se svobody domovní a nedotknutelnosti majetkové.
Snad si pánové z občanských stran
ani toho nevšimli, jaký bič pletou na sebe.
Memorandum advokátní komory, které vypracoval
příslušník jedné z občanských
stran, která tak význačnou měrou se
zasazuje pro tuto předlohu, praví o těchto
ustanoveních toto: "Toto ustanovení vrací
nás do dob nejstrašlivějšího útisku
policejního státu." - Tu to slyšíte
z vlastních řad! - Dále se v memorandu praví:
"Jakmile strana podá žádost o zavedení
jistého správního řízení
a dotyčný referent, často velmi nezkušený
a ukvapený se domnívá, že je to žádost
svévolná, může udělovati těžké
pokuty, diktovati vězení a odmítnouti dotyčné
strany od úředního řízení.
Při tom je subjektivnímu názoru dotyčného
referenta ponecháno úplně volné pole,
není upraven způsob tohoto řízení,
není upravena cesta instanční, není
určeno, že případná stížnost
má míti stavicí účinek."
Takto soudí o této předloze právníci
z řad občanských, nikoli z řad socialistických!
Křivá výpověď spáchaná
v správním řízení byla posud
trestána - alespoň v historických zemích
- soudně jako přestupek, eventuelně jako
zločin podvodu. V daňové reformě křivé
svědectví je trestáno jako přestupek
soudně stíhaný, a v této předloze
křivé svědectví anebo křivé
podání dobrého zdání znaleckého
trestá se jako přestupek správní.
To je jenom zdánlivá výhoda pro vinníka,
to může býti také velikou nevýhodou.
Advokátní komora právem proto říká,
že "tímto zamýšleným vládním
nařízením zasahuje se do pravomoci soudcovské,
a že celý tento institut je naprosto nepromyšlený".
(Slyšte!)