Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Johanis. Uděluji mu slovo.
Posl. Johanis: Slavná sněmovno! Kdo sleduje
jednání o osnovách, které projednáváme,
ať ve výboru ústavně-právním
nebo ve sněmovně, neubrání se jistě
dojmu, že toto projednávané dílo je
dílem režimu, který nyní stát
ovládá.
Pánové a dámy! Musíme zejména
se stanoviska lidového si uvědomiti, že osnova
zákona o reformě politické správy
není jen důvodem k posledním stížnostem,
které se zde a zejména v ústavně-právním
výboru projevily, nýbrž že nynější
pravicové strany, které stát řídí,
mají vymyšlený plán, aby ve všech
otázkách, jež souvisejí se zájmy
malého lidu, šly určitým tempem, a aby
to tempo případně stupňovaly. A zatím
máme zkušenosti ve dvou směrech, že nynější
režim pravicový chce všechno odbourati, jak páni
říkají, co v poválečné
době bylo lidu dáno. Vzpomínám si
zejména akce pro uzákonění otázek
hospodářských, tak zv. věcí
celních. Je tomu rok, co cla působí. Tehdy
jsme viděli, že jakmile nynější
většina se domohla moci, nejdříve v
otázkách hospodářských zkusila
své štěstí, že provedla opatření,
jehož důsledky jsou dnes veliké. Tehdy jako
teď také se tvrdilo, že opatření,
které se dělo ve formě nového celního
sazebníku, je opatřením v zájmu zaměstnanosti
státu, a dnes, když toto opatření působí
rok, pánové sami vidí a také státní
úřad statistický to dokazuje, že je
ke škodě lidu. Ještě nedávno se
nám dokazovalo, že tomu nebude tak. Odvolávám
se zejména na řeč p. posl. Staška, sekretáře
strany lidové, který ještě ve výboru
zásobovacím popíral stanovisko socialistů,
že cla a hospodářská opatření,
která se způsobila cly, působí zdražení
životních potřeb. Dnes vidíme, že
předpoklady všech socialistických stran, které
varovaly před zavedením cel, žel, se splnily.
Neseme důsledky, aniž by si stát uvědomil,
že má z toho vyvoditi důsledky se zřetelem
k tomu, že režim státu všemi cestami se
brání, aby se životní úroveň
zejména dělnictva a tříd gažistických
zlepšila.
Jako lze si stěžovati do věcí hospodářských,
tak právem jest si stěžováno také
na omezování práv v otázkách
politických. Jeden z pravičáckých
listů napsal, že je zájmem státu, aby
osnovy zde projednávané staly se zákonem.
Již bylo s několika stran vyvráceno toto tvrzení.
My, sociální demokraté, jistě máme
příčinu dokazovati, že názor,
že by osnovy, ať o reformě správy anebo
o volebním řádu do zastupitelstev okresních
a zemských, byly vlastně posilou státu, je
nesprávný, že opak je pravdou. Nejdříve
bych se chtěl dotknouti otázky, o níž
mluvil také p. zpravodaj, totiž že župní
zřízení nemělo žádných
zvláštních předností před
navrhovanou t. zv. jednou kolejí reformy veřejné
správy ve směru okresních a zemských
zastupitelstev. Jsem pamětníkem porad z r. 1920,
než zákon o župním zřízení
se dělal, zejména porad, které se vedly tehdy
mezi nynějším min. předsedou dr Švehlou,
p. dr Šrámkem, p. dr Vrbenským,
dr Rašínem a mou maličkostí.
Stále se tu dokazuje, že župní zřízení
svým celým aparátem nebylo tak výhodné
zejména se zřetelem k demokratickým zájmům
malého lidu. Pamatuji se, že tehdy nynější
státníci, zejména to byl ministerský
předseda dr Švehla a nebožtík dr
Rašín, dokazovali opak. Dovolávám
se toho, že zejména tehdy nynější
ministr sociální péče pan prof. dr
Šrámek také potíral župní
zřízení a uváděl pro to důvody
autonomistické. Bylo známo, že on zejména
chce zachovati zemské zřízení se zřetelem
k moci jeho politické strany zejména na Moravě.
On se tím netajil a my jsme mu to tehdy vyčítali.
A dnes se pamatuji, jak tehdy ministr vnitra Švehla potíral
dr Šrámka mnohými důvody, ze
jména důvody čistě ku prospěchu
občanstva. Mezi ty důvody patřil také
názor, když se dávalo župní zřízení
proti zemskému zřízení v Čechách,
že není pravda, že Praha je při všem
centrem, zejména v samostatném státě,
a že zejména celý spád z Čech
má jíti do Prahy. Já bych dodal, jak jsme
tehdy my, sociální demokraté a národní
socialisté, dokazovali, že zájmem obyvatelstva
jest, aby mělo k úřadům blíže,
zejména k úřadům II. instance, aby
dělník, živnostník nebo rolník,
jdou-li jednati v nějaké věci, ať soukromé
nebo veřejné, nebo jde-li o funkcionáře,
nemusili od Budějovic nebo od Liberce nebo od Domažlic
jeti do Prahy. A dnes se tvrdí, že centrum je Praha
a že je nutno všechen spád vésti do Prahy.
Se stanoviska ekonomického a sociálního musíme
podepříti staré názory, které
byly tehdy pronášeny pro potřebu tak zv. župního
zřízení, že není lhostejno, jestli
starosta nebo někdo jiný od Liberce neb Jablonce
jede do České Lípy vyříditi
si svou záležitost, jak to bylo myšleno při
župním řízení, nebo jestli bude
muset jeti v nějaké záležitosti k zemskému
výboru do Prahy. Podobně není lhostejné,
jestliže by na př. občan od Třebíče
na Moravě mohl jeti k úřadu do bližšího
místa, nebo musí-li jeti k místu vzdálenějšímu.
Totéž platí o Slovensku zejména v nynějším
rozsahu, bude-li někdo museti jeti z Košic do Bratislavy,
když tu záležitost mohl dříve vyříditi
v Košicích. A tak můžeme uváděti
důkazy, že se to tehdy hájilo nejen námi,
ale i tehdejšími státníky a representanty
pravicových stran, ať již to byl dr Švehla
nebo jiní pánové.
Pan ministr Šrámek nepokrytě zastával
zemské zřízení a jako koncese dalo
se mu v župním zákoně tak zv. ustanovení
o samo správných svazcích. Ale už bylo
dr Meissnerem vyvráceno, že to bylo možno
koncedovati se zřetelem k chabé kompetenci samosprávných
svazků.
Tehdy důvody, proč hájíme zákon
a zastáváme se stanovisek, které jsou v zákoně
dosud platném o župním zřízení,
byly důvody věcné, důvody ekonomické
a, jak jsem pravil, důvody demokratické, poněvadž
čím má lid blíže k úřadům,
tím úřad může representanty lidu
a zájmy lidu spíše poznávati, lid dostává
důvěru k úřadům. To byly důvody,
proč Československá republika zákon
o župním zřízení zavedla.
Nyní k otázce volebního práva. Již
zde bylo řečeno mnoho, ale přece jen musím
na některé věci zvlášť poukázati,
že zde právě v obou osnovách je viděti
vliv režimu. Vždyť nejde jen o zhoršované
volební právo do okresních a do zemských
zastupitelstev. Nedávno jsme skončili debatu o vojácích
a četnících. Páni z pravicových
stran zajisté neomluví ještě ten zločin,
že vzali volební právo vojákům
a četníkům. V praksi musí to viděti.
Vždyť je nesrovnatelno, že žena četníkova,
někdy ne tak duševně vyspělá
jako muž má volební právo, ale muž,
poněvadž je v uniformě a je v úředním
poměru, volebního práva nemá.
Avšak nejde jen o tento zákon, který jest už
vyhlášen a který se už v doplňovacích
volbách provádí. My vidíme také
jiné snahy. Včera do sněmovny přišla
zpráva soukromá, co se říká
o soudcích. V Praze se kolportuje zpráva, že
na soudcích se žádá, aby přestali
býti příslušníky politických
stran, a že by prý vláda nebyla ani proti tomu,
aby jim dala nějaký přídavek, kdyby
se vzdali dobrovolně volebního práva. (Výkřiky
posl. Karpíškové.) Zejména, když
si uvědomíte, kolegyně Karpíšková,
že pan soudní rada Matoušek užívá
v soukromí výroků, které nejsou soudce
důstojny, já jich nechci s tribuny připomínati.
Ukáži také na jiné momenty, na tak zv.
horečku jmenovací, že totiž nynější
režim měl by nejraději ve všech zákonech
právo jmenovací. A když už to nejde jinak
a páni z pravicových stran by se styděli,
aby beze všeho ptaní se soudců, tak důležitých
činitelů ve státě, vzali jim volební
právo sami ze své moci, tak je, prosím, úmysl
těmto úředníkům státu
říkati: Za čočovici se můžete
vzdáti hlasovacího práva, případně
za čočovici můžete přestati býti
činnými v politických stranách.
Bude zajímavo, jak tato věc bude dementována
nebo vysvětlována, ale už to stačí,
že se tato zpráva nejen v kruzích poslanců,
ale i v kruzích soudců a jednotlivých úřadů
kolportuje, že se má u soudců docíliti
tak zv. neutrality politické tím, že by se
vzdali dobrovolně volebního práva, ale nařízením
bude řečeno, že nesmí býti členy
a příslušníky politických stran.
Pánové z pravicových stran, nezdá
se vám, že takové nápady jsou nápady
reakčními, že se v jiných státech
nedějí? Vidíme, že od četníků
a vojáků se jde na jiný stav, a tu tedy právem
socialisté, zejména soc. demokraté, tvrdíme
a se obáváme, že snaha zhoršiti volební
řád do okresního a zemského zastupitelstva,
jak to v osnovách vidíme, je tendencí, že
ta tendence je namířena jednou tam a podruhé
onam, ale že má také úkol zhoršiti
volební řád do obcí.
Pánové a dámy! Kdo by nepochopil, že
je přece kontrastem míti volební právo
od 24 let do okresních a zemských zastupitelstev,
do obcí od 21 let a do Národního shromáždění,
ať sněmovny či senátu, také od
21 let? Čím se odůvodní tento rozdíl?
Četl jsem články docenta Joachima, celou
řadu článků sekčního
šéfa Bobka a jiných a jiných, ale nedočetl
jsem se důvodu, proč tento rozdíl se vůbec
u nás dělá, proč žena v Pelhřimově,
která je ctitelkou pana ministra Šrámka,
jako neuvědomělá dělnice má
míti volební právo do obce Pelhřimovské
od 21 let, ale tatáž žena, když se bude
voliti do okresního zastupitelstva v Pelhřimově,
smí voliti teprve od 24. roku; což je potřebí
menšího rozsahu když jde o volební právo
do obecního zastupitelstva v Pelhřimově,
než když jde o volební právo do okresního
zastupitelstva? Jaký rozdíl je v tom? Když
tkadlec nebo zemědělec na Šumavě bude
míti volební právo do obce od 21. roku, proč
tento občan nesmí voliti do okresního zastupitelstva
v Domažlicích? Kde se k tomu najdou důvody?
Vždyť přece musíme uznati, že právo
občanské, které tkví v ústavě
a na které jsme hrdi, má své principy. Vy
myslíte, pánové, že se to dá
před světem hájiti, že jiná věková
hranice může býti do obecního zastupitelstva,
jiná do Národního shromáždění,
jiná do okresního a do zemského zastupitelstva?
Tu je právě domněnka, že pánové
mají jistý program do budoucnosti, že nejde
jen dnes o zvýšení věkové hranice
do okresních a zemských zastupitelstev. Pánové
by měli býti upřímní - víme,
že to chtějí, socialisté to dávno
prohlédli - a říci: to, co se dělá
pro okresní a zemská zastupitelstva, je jen počátek,
a budeme-li vládnouti v tomto státě dále,
půjdeme ovšem ještě za tím, abychom
zvýšili věkovou hranici také pro volby
do obecních zastupitelstev, do Národního
shromáždění atd.
Teď k té otázce usedlosti. Navrhovaná
osnova praví, že právo voliti členy
zemského zastupitelstva přísluší
všem státním občanům Československé
republiky bez rozdílu pohlaví, kteří
v den vyložení voličských seznamů
překročili 24. rok věku svého, mají
bydliště v některé obci země
aspoň jeden rok atd. Ve volebním řádu
pro volby do obcí a pro volby do Národního
shromáždění máme usedlost 3 měsíční.
Dosud nikde ani p. zpravodaj dr Kramář, ani
ti, kteří z pravicových stran, ať ze
strany byrokracie nebo parlamentárníků mluvili
o tomto ustanovení, neodůvodnili, proč je
potřebí prodloužiti usedlost k nároku
na volební právo ze 3 měsíců
na 12. Je nesporno, že je to namířeno proti
dělnictvu. Chci ukázati na příkladě,
že tímto ustanovením bude dělnictvo
trestáno politicky, ač ten, kdo se stěhuje,
bývá trestán také hospodářsky
a sociálně. Rád bych slyšel jednou,
je-li vůbec málo času k zanesení někoho
do voličských seznamů, když bydlí
3 měsíce v obci. K čemu je třeba této
12měsíční usedlosti? Což úředníci
na obecních úřadech netvrdili již několikráte,
že 3 měsíce stačí od doby nastěhování
do doby, než jsou vyloženy voličské seznamy,
aby volič mohl býti do voličských
seznamů zanesen? Což je k tomu třeba 12 měsíců?
Tu vidíme, že reakční pravicové
strany právě zde ukazují svou třídní
zášť k chudému člověku.
Dáme si úmyslně několik příkladů,
abychom pánům dokázali jak jsou směšnými,
jak provokují v otázce prodloužení usedlosti.
Vezměme dělníka v České Třebové
nebo v okresu úštěckém, který
hraničí s Moravou. Máme tam mnoho textilního
dělnictva. Jestliže některý dělník
textilní bude 1/2
roku bez práce, už bude trestán tím,
že bude nezaměstnaný, - jakou podporu v nezaměstnání
dostane od státu, na to byla stížnost při
jiných příležitostech - ten dělník
dostane ve druhém textilním městě,
ve Svitavách nebo v Brně práci. On tam bude
2 až 3 měsíce a potom se tam odstěhuje
se svou ženou. Proto, že se odstěhuje z Třebovska
na Svitavsko nebo Brněnsko, přes to, že byl
půl roku bez práce, přes to, že mu vznikly
třeba velké výlohy se stěhováním,
ztratí volební právo, budou-li volby do zemských
nebo okresních zastupitelstev tam, kde nově dostal
zaměstnání, a volební právo
ztratí nejen on, nýbrž i jeho žena, která
se s ním musí stěhovat, případně
dospělé děti nebo jiný příbuzný,
budou-li s ním ve společné domácnosti.
Jak k tomu přicházíte, abyste člověku
sociálně zbídačelému, který
ztratil zaměstnání, který se musil
stěhovati a tím mu byly způsobeny výlohy,
ještě trestali tím, že mu ve státě,
jako je Československá republika, béřete
možnost, aby své volební právo uplatnil
při případných volbách, ať
do zemského nebo okresního zastupitelstva? Totéž
vidíme i v jiných pohraničních městech.
Podívejme se třeba na Těšínsko
a hranice slovenské. Vidíme, že fluktuace dělníků,
zejména v kovodělném a textilním průmyslu
je četná, vidíme, jak mnoho zemědělských
dělníků cestuje ze Slovenska k nám,
a totéž, co dávám za příklad
o takovém dělníku textilním nebo jeho
rodině z ústeckého okresu, mohl bych uvésti
o zemědělském dělníku nebo
dělnici, když se budou stěhovati z jednotlivých
okresů ze Slovenska na Moravu nebo do Čech.
Tedy zvyšovati usedlost pro nárok volebního
práva ze 3 měsíců na 12 měsíců
je výsměchem chudákovi, který již
hospodářskými poměry dosti postižen,
týrán je ještě zákonem o volebním
právu do okresních a zemských zastupitelstev
jen proto, že jest chudákem Následky roční
usedlosti, která je v osnově navrhována,
budou velké.
Nyní k jmenovací horečce. Řekl jsem,
že v tom, co nyní pravicový systém navrhuje,
pokud se týče jmenování, je tendence,
že tato tendence se objevuje i v jiných případech
a že je úmysl ji ještě jinde provésti.
Víme, že agrárníci, tedy strana republikánská,
o níž zde někdo řekl, že je to
strana, která má patent ovládati Československou
republiku, v té připravované změně
osnovy zákona o sociálním pojištění
si připravuje také jmenovací právo.
Chci podškrtnouti, že tento plán jest dobře
promyšlen, aby páni v zemských a okresních
zastupitelstvech měli vždy majoritu. Jen se divím,
že to naši středostavováci neprohlédnou!
Zemské zastupitelstvo podle osnovy čítá
v Čechách 120, v Moravsko-Slezsku 60, na Slovensku
54 a v Podkarpatské Rusi 18 členů, z toho
se volí 2/3 a ostatní
členové se jmenují z kruhů odborníků.
Když v Čechách bude na př. 40 členů
jmenováno, 80 voleno, z toho ještě těch
5 vysokých úředníků, bude někdo
věřit, že měšťácké
strany někdy zvolí, i kdybych počítal
i malé živnostníky k socialistům, majoritu,
zejména když budeme míti dlouhou usedlost a
věkovou hranici prodlouženou?.
Vidíme, že ustanovení osnovy na str. 35 je
návrhem na trvalou moc, kterou chtějí míti
určité politické strany v jednotlivých
zemských zastupitelstvech, protože musíme počítati
s tím, že mezi těmi 40 jmenovanými třebas
v Čechách - bylo to již charakterisováno
posl. dr Meissnerem a já se k těm odborníkům
ještě s jiného hlediska vrátím
jak to vidíme u různých poradních
sborů a u různých jiných jmenování,
socialistům se dostane malého zastoupení.
Ale nejen socialisté, nýbrž také lidovci
a jiné strany se nechávají zaskočiti,
i když jejich vedoucí činitelé jsou
tak chytří jako zejména pan dr Šrámek.
Vidíme, že si to dovedli agrárníci dobře
zaříditi, aby ovládli navždy tato zastupitelstva.
Bylo řečeno, že páni Zadinové
v Čechách se mimořádně
při jmenovacím právu uplatní. Budeme
potom viděti různé ředitele hospodářských
škol a tu a tam jednotlivé činitele z obchodních
komor, to budou ti odborníci, kteří budou
jmenováni ve skupině odborníků. Bude
se třebas jednati o zdravotních věcech, ale
pošle se tam někdo z obchodní komory a ten
bude rozuměti zdravotním věcem! To bude podařené!
Já se ovšem musím vrátiti k té
zavilosti v otázce jmenování. Podívejte
se, ctění pánové a dámy, viděli
jsme někdy, aby za Rakouska bylo jmenovací právo
takhle uplatňované? Znali jsme sice jmenovací
právo v panské sněmovně, ale viděli
jste, jak toto zařízení v Rakousku těžko
našlo obhájce. Všichni národové,
ať Češi, Poláci nebo Slovinci odsuzovali
jmenovací právo císařovo do panské
sněmovny. A právem. A najednou se objeví
v osnově zákona v Československu roku 1927
ustanovení o jmenovacím právu do okresních
a zemských zastupitelstev. (Posl. Koudelka: Jak to mají
udělati. když je tam nikdo nezvolí?) Právě
tu jsme u té hlavní otázky. Když páni
vědí, že tuto moc, kterou omylem dostali při
volbách roku 1925 (Posl. Horpynka: Švindlem!) -
ano švindlem nemohou udržeti, tak si tím druhým
švindlem o jmenovacím právu chtějí
ji udržeti.
Já se proto divím p. ministerskému předsedovi,
o němž jsme vždy měli řádné
mínění, a divím se velice panu posl.
dr Kramářovi, že se může
za to stavěti. Byl jsem největším propagátorem
řečí dr Kramáře ve starém
parlamentu rakouském, které přednášel
o všeobecném právu hlasovacím, ctil
jsem dr Kramáře osobně, i když
jsem často nesouhlasil s jeho reakčními názory.
Ctil jsem ho za Rakouska, když nám dělníkům
v mladých letech otvíral oči, když mluvil
jako inteligent pro všeobecné právo hlasovací.
Teď pan dr Kramář hájí
osnovu, která chce prosaditi jmenovací právo,
aby ti, kteří nemohou býti zvoleni, mohli
býti ministerským předsedou nebo ministrem
vnitra tam prostě nakomandováni.
Že demokracie zde kulhá a že se to nedá
hájiti roku 1927, to je jiná otázka, že
neznáme takové právo v jiných státech,
to je jiná kapitola, to náleží zahraničnímu
tisku, aby to přibil, ale my socialisté právem
přibíjíme na pranýř tuto hanebnost,
která charakterisuje, kam pravicový systém
dnešní cílí.
Když pan dr Kramář polemisoval s naším
soudruhem dr Meissnerem v otázce jmenovacího
práva, užil také slov, že prý dr
Meissner, když šlo o jmenovací právo
do pokladen nebo do jiných institucí, tam nebyl
tak citlivý. Já jsem už p. dr Kramáře
v poznámce upozornil, že nemá pravdu. Vysvětluji
si to tím, poněvadž nemůže do všeho
viděti, on žije pouze pod dojmem, co píší
Národní Listy a Národ. To jsme viděli
v celé jeho replice v závěrečné
řeči, že jsou mnohé otázky, které
jsou mu v praktickém životě docela cizími.
A proto nemá pravdu v této věci, když
praví, že by někdo schvaloval, aby v pokladnách
bylo jmenování, naopak!
Máme v zákoně 221 z r. 1924, pokud jde o
volební právo do nemocenských pojišťoven,
toto ustanovení: § 33 stanoví, že volební
právo mají všechny povinně pojištěné
osoby, jež prvého dne v měsíci předcházejícím
vypsání volby byly u pojišťovny pojištěny,
pokud jsou starší 20 let anebo dokonají v roce
volby 20. rok svého věku. Z volebního práva
je vyloučen ten, kdo ve smyslu §u 3 volebního
řádu do obcí nemá volebního
práva ani při volbách do obce. Volitelný
je každý státní občan, který
v den volby překročil 26. rok věku a je aspoň
1/2 roku u dotyčné
pojišťovny pojištěn a není vyloučen
z volebního práva. Podle §u 39 volby se konají
osobně a tajně. (Výkřiky posl.
Petra.) Pane kolego Petře, my jsme se nikdy
nebránili volbám, ale musíte připustiti,
že musí býti pro každé volby vypracován
volební řád. My socialisté jsme nezavinili,
že pro volby do dřívějších
pokladen nebyl včas vypracován volební řád.
Proč, pane kol. Petře, pan ministr Šrámek
brání se vydati volební řád
do nemocenských pojišťoven? Vždyť vy
přijdete také ke svému, lidovci přijdou
také ke svému. (Hlas: Ale málo!) Někdo
málo, někdo více, oni nemají takový
zájem na správách pojišťoven, pro
ně je důležitější vliv na
správu státní. Ale i jejich zájmem
by bylo, aby se do pojišťoven volilo. Ale pánové
vědí, že panu ministru Šrámkovi
a zejména ostatním činitelům z
pravicových stran jde u volebního řádu
ještě o jinou otázku, proč zdržují
jeho vydání, totiž o to, aby specielně
dělnictvo neovládlo pojišťovnu. Vždyť
pan kol. Petra jiní páni z pravicových
stran vědí, že dělníci a socialisté
nejsou rozhodujícím činitelem v pojišťovnách,
vždyť celou řadu pojišťoven ovládají
živnostníci nebo jiní činitelé.
Tedy i po této stránce je v zájmu dělníků,
aby volby byly vykonány. Avšak pánové
brzdí vydání volebního řádu
do nemocenských pojišťoven, protože vědí,
že dělnictvo bude rozhodujícím činitelem,
že v představenstvu budou míti z 10 osm členů
a v dozorčím výboru dva, zaměstnavatelé
pak opačně. Tedy poněvadž pánové
vědí, že dělníci nabudou jaksi
suverenního vlivu na správu pojišťoven,
proto se brání vydati volební řád.
Pan kol. Petra jiní vědí, vždyť
jsem o tom s nimi mluvil soukromě, že úmyslem
různých těch našeptávačů,
kteří chtějí pořád novelisovati
a denně konají porady o zákonu č.
221, je volební právo zhoršiti. Takové
hlasy vyskytují se i u lidovců, ač tam jsou
někteří opatrní, zejména ti,
kteří representují dělnický
živel a zejména u agrárníků a
středostaváků, kteří by chtěli
toto složení orgánů pojišťoven
zhoršiti, aby dělníci neměli rozhodující
vliv, nýbrž aby rozhodovali zaměstnavatelé
stejným dílem jako dělníci. Tedy to
máte v úmyslu, ač víte, že ustanovení
nynějšího zákona je s vámi sjednáno.
Mají-li dělníci v představenstvu 8
členů, vy máte v dozorčím výboru
osm, dohromady však parita je zachována. (Výkřiky
posl. Koudelky a poslanců čsl. strany lidově.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Prosím o klid! Slovo má pan kol. Johanis.
Posl. Johanis (pokračuje): Když již
tedy kritisujeme jmenovací právo, které je
v osnově zákona o volbách do okresních
a zemských zastupitelstev dáváno, a když
také otázka voleb a složení orgánů
pro pojištění zde byla dotčena, mám
za povinnost k tomu, co jsem řekl, dodati, že je již
známa osnova strany agrární o sociálním
pojištění, která navrhuje, aby představenstvo
nemocenských pojišťoven bylo složeno takto:
3 zástupci pojištěnců, 3 zaměstnavatelů,
4 páni jmenovaní zemskou politickou správou
a dokonce jeden jmenovaný má býti úředníkem
státním. Vidíme, že to, čeho
se chce v jiné variaci docíliti do okresních
a zemských zastupitelstev, se chce dostati v jiném
smyslu do nemocenských pojišťoven, výlučně
do ústavů soc.-politických, kde živel
byrokratický chce býti uplatněn i ve vedení
tak důležitých ústavů sociálních.
Pánové a dámy, proto právem říkám,
že při této nynější horečce
všechno stále jmenovati se setkáme s tímto
problémem ještě na jiném poli a že
budeme moci promluviti o odejmutí vlivu dělníkům
na autonomii nemocenského pojištění
několik slov i s jiného hlediska.
Nyní ještě něco o Podkarpatské
Rusi. Pro jednávaná osnova reformy politické
správy vzbudila veliký odpor také na Podkarpatské
Rusi. V ústavně-právním výboru
podal pan kol. inž. Nečas jménem naší
strany programatické prohlášení, týkající
se Podkarpatské Rusi. V tomto návrhu žádáme,
aby ve smyslu naší ústavy a smlouvy st.-germainské
byl dán již Podkarpatské Rusi sněm pro
autonomní a naší ústavou zaručené
záležitosti této krajiny. Může-li
míti Podkarpatská Rus zemské zastupitelstvo
ve formě navrhované vládní osnovou,
jak zde bylo uvedeno, posloužilo by jistě konsolidaci
země a zlomilo by ostří iredentistickým
snahám, kdyby byl učiněn již konec nynějšímu
provisoriu na Podkarpatské Rusi. Naše hlasování
v ústavně-právním výboru proti
§u 1 osnovy bylo nepřátelským tiskem
úmyslně vyloženo tak, jakoby strana soc. demokratická
byla proti městu Užhorodu. Hlasování
naší strany nebylo ovšem namířeno
proti Užhorodu, nýbrž samozřejmě
generelně proti §u 1 osnovy. Ve sporu obou největších
měst Užhorodu a Mukačeva zaujala naše
strana stanovisko diktované všeobecným zájmem,
který předurčuje Užhorod za politické,
Mukačevo pak za hospodářské centrum
země. Tolik jsem měl za povinnost říci
o této otázce, pokud jde o zemská zastupitelstva.
Nyní ještě o odbornictví. Již zde
bylo jinými ústy řečeno, že jmenovacím
právem do zemských zastupitelstev okresních
a zemských budou se skutečně odborníci
ignorovati. Jak nynější režim provádí
jmenovací právo, chtěl bych dokázati
na posledním případě, totiž při
složení naší delegace na konferenci do
Ženevy, kde se jednalo o nemocenském pojištění.
Jest známo, že konference v Ženevě jednala
v první řadě o nemocenském pojištění
a že jsme měli na této konferenci jistě
co říci, poněvadž máme nemocenské
pojištění poměrně dosti staré,
administrativně vyvinuté a v léčebné
péči překonáváme státy
jiné. Nynější režim ministerstva
soc. péče však nepřipustil, aby někdo
z odborníků z Ústřední sociální
pojišťovny nebo ze Svazu nemocenských pojišťoven,
kteří léta pracují na nemocenském
pojištění, do Ženevy jel, takže v
Ženevě zastupovali československý stát
na Mezinárodní konferenci práce lidé,
z nichž mnozí pojišťoven jakživi ani
neviděli. Že by byli věděli, co je to
přihláška a odhláška, jaká
jsou zákonná ustanovení a administrativa
pojišťoven, jaká je léčebná
péče, to se nemůže na nich žádati,
poněvadž, jak jsem řekl, pojišťováním
se nikdy nezabývali. Tuto okolnost charakterisuji jako
zajímavý zjev, když jde skutečně
o uplatnění odbornictví. Ostatně posl.
dr Meissner charakterisoval odbornictví a zejména
snahy, jak se uplatňuje odbornictví, ještě
s jiného hlediska.
Když však mluvím o otázce zhoršení
volebního práva, zejména pokud se týče
věkové hranice, usedlosti a jmenovacího práva,
chci zde ještě citovati projevy občanstva z
jednotlivých hraničářských
obvodů, zejména Čech, již proto, že
zde v této debatě jeden z debatérů
pravicových stran také řekl, že prý
zákon bude znamenati posilu státu. Řekli
jsme již jindy, že tento názor není správný.
Občané, kteří bydlí v jednotlivých
úsecích naší republiky, zejména
v t. zv. hraničárských místech, právem
protestují, aby obě projednávané osnovy
byly přijaty. A vidíme, že protestují
též jiní činitelé, i ctitelé
pravičáckých stran. Mám povinnost,
se zřetelem k přáním zejména
jednotlivých příslušníků
z Mostecka a Liberecka, konstatovati, že právě
oni varují, aby projednávané osnovy byly
schváleny. Víme, že varování
nebude poslechnuto, ale z důvodů historických
a hraničářských máme povinnost
říci, že zejména česká
menšina z Mostecka protestuje proti vládním
návrhům. A protest z Liberecka praví:
"Obvodní výkonný výbor čs.
soc. demokratické strany dělnické v Liberci
protestuje jménem okresních i místních
organisací politických a svého voličstva
v počtu 13.229, které odevzdalo své hlasy
naší straně r. 1925, co nejdůrazněji
proti návrhu o reformě veřejné správy.
Veškeré strany prosazující tento návrh
varujeme důtklivě před tímto činem,
poněvadž tím bude naše voličstvo
a příslušníci strany na svých
demokratických právech dotčeno a ohroženo
německo-měšťáckou a byrokratickou
většinou. Nedozírné škody budou
páchány na českém lidu ve zněmčeném
území nejen na demokracii, ale i na sociálních
institucích, které blahodárně mírnily
nedostatek a nouzi chudých vrstev nemajetného lidu
hraničárského. Nemáme důvěry
k zástupcům měšťáckým
a byrokratickým zástupcům v okresních
samosprávách, neboť v těchto vrstvách
není pochopení pro sociální potřeby
českých hraničářů. Vzpomínáme
na doby vlády německých měšťáckých
zástupců za dob Rakouska a obáváme
se, že bude opět nastolena vláda v okresních
zastupitelstvech výhradně z nacionálních
stran německých, které pracovati budou bezohledně
nacionálními důvody, a tím ohrožen
bude zdárný vývin českého lidu
ve zněmčeném území. Zvýšením
hranice věkové z 21. na 24. rok postiženy budou
nejvíce české dělnické rodiny,
poněvadž podle zjištění jsou početnější
rodin německých. Protestujeme důrazně
proti stanoveným trestům, které předloha
obsahuje, i proti placení kandidátních listin,
poněvadž chudí dělníci nejsou
schopní hraditi značné vydání.
Prohlašujeme otevřeně, že demokracii budeme
do důsledku chrániti proti všem, kdož
usilují o její odstranění. Pp. Kramářovi,
Dykovi, Lukavskému i "tatíčkovi"
Hrubému vyslovujeme svou nelibost za to, že
se staví za prosazení navrhované předlohy."
Podobný protest jako z Liberecka dochází
také Mostecka. A právem musím přiznat,
že ti lidé, kteří léta žijí
v těchto obvodech, vědí, co bude pro ně
znamenati nový zákon o zastupitelstvech okresních
a zemských, zvýšení věkové
hranice při volbě, prodloužení usedlosti
a pak jmenovací právo. Páni, kteří
se zastávají nynější osnovy,
měli by uvážiti, pokud jsou povinni tento protest
respektovat.
Teď ještě něco k trestním ustanovením
v osnově o reformě politické správy.
Je pozoruhodno, a bylo to také se stran levicových
konstatováno, že všechna trestní ustanovení
znamenají krok zpět. Ale já se dovolávám,
že tam, kde jde o trestní ustanovení proti
odpůrcům chudého lidu, se tato ustanovení
nedodržují. Ukazuji na zákon protilichevní,
kde máme, pánové, řadu důležitých
ustanovení trestních, ač z daleka ne tak
přísných jako zde. A podívejte se,
při zdražování životních
potřeb, při lichvě, tam nynější
správa státu trestní ustanovení neuvádí
v činnost. Je tedy zajímavo, že tam, kde jde
o politické potřeby a kde se to politicky bude hoditi,
trestní ustanovení se dodržují a vkládají
se do nových zákonů, aby se jich mohlo použíti,
ale tam, kde jde o lidi majetné, zbohatlíky, lichváře,
se používati trestních ustanovení nesmí.
Teď k řeči p. dr Viškovského.
Z řečí pravicových stran, vynikly
zejména řeči pana dr Kramáře
jako zpravodaje a pana dra Viškovského,
který hájil osnovy se stanoviska zájmu pravicových
stran. Pan dr Viškovský se vyslovil proti demokratickým
volebním právům do zastupitelských
okresů. Kdo zná p. dr Viškovského
- i když nechci býti osobním tomu není
jeho názor novým. Pan dr Viškovský
prošel starými názory a starou školou,
která odpírala chudým lidem vliv v obcích,
v okresích a ve státě. (Posl. Koudelka:
Zemědělská rada!) Ano, pan dr Viškovský
fedroval volby do Zemědělské rady na
základě starých ustanovení a vidíme,
že nejenom my, socialisté všech směrů,
ale i lidovci se zřekli voliti za takového režimu.
Ale chci říci, že pan dr Viškovský
pochopitelně nemůže potřebovati
demokracii ve volbách do okresních a jiných
zastupitelstev. Agrárníci vědí, že
obecní a okresní zastupitelstva anebo zastupitelské
sbory, jsou sbory, kde lid přišel k politické
moci a má vliv na jejich správu. Pan dr Viškovský
byl ještě svědkem toho, jak se vládlo
v takových Ředlích a jiných obcích
na Hořovicku, Domažlicku a Blatensku, když měli
starousedlíci privilegované volební právo
do obecních zastupitelstev. Je proto pochopitelno, že
p. dr Viškovskému se stýská po
těchto starých privilegiích a že on
je právě nositelem toho režimu a uplatňuje
ho v debatě o těchto osnovách, aby volební
právo bylo ještě více zhoršeno
než je v těchto osnovách navrhováno.
Jsme vděčni, když víme o p. dr Viškovském
a jiných pánech ve straně agrární
a ve stranách pravicových, že u nich je tento
zpátečnický názor domovem, že
to zde p. dr Viškovský otevřeně
řekl. Je dobře, že to zde bylo řečeno,
ale je jen dlužno litovati, že dr Kramář
stojí obhajobou obou osnov na úrovni dr Viškovského.
Toho je nutno jen litovati a budeme míti možnost pánům
to jednou připamatovati, aby se tyto názory, které
p. dr Viškovský pronášel, se nestyděli
říci také venku, aby se lid vypořádal
s jejich reakčním stanoviskem, zejména p.
dr Viškovského. Je tedy viděti, jak
jsem řekl z počátku, že nynější
pravicové strany nezůstanou jenom u okresních
a zemských zastupitelstev se zpátečnictvím
ve veřejné správě, ale že půjdou
i jinam.
V závěru řekl p. dr Kramář
ve svých včerejších vývodech,
že osnovami prospíváme všem. Říci
v závěru řeči, že osnovami prospíváme
všem, jest troufalost. Nechci věřiti, že
dr Kramář je osobně přesvědčen,
že těmito osnovami se prospívá všem.
Správné by bylo říci, že se jimi
prospívá těm, kteří chtějí
chudý lid a demokracii odstrčiti v Československém
státě od pokroku zpět. Jest proto pochopitelné,
že my sociální demokraté nejenom budeme
hlasovati proti oběma osnovám, ale - a to adresuji
do lavic pravicových stran - přičiníme
se, aby lid svůj omyl, který provedl r. 1925, pochopil,
aby si byl vědom, že když má krajně
demokratické volební právo do sborů
zákonodárných, jak do poslanecké sněmovny,
tak senátu, má si je chrániti a tímto
právem zameziti, aby to, co jest na pochodu na poli reakčním,
skutečně rázně bylo zakřiknuto.
(Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)